Cerpen melayu

SIAPA PAK SAKO? ❓❓❓

2024.04.19 05:15 Danielfaris2001 SIAPA PAK SAKO? ❓❓❓

SIAPA PAK SAKO? ❓❓❓
❓❓❓SIAPA PAK SAKO (ISHAK HAJI MUHAMMAD)❓❓❓ Nama Pak Sako sendiri bukanlah satu nama asing bagi negara kita terutama dalam bidang kesusasteraan. Pak Sako atau nama sebenar beliau Ishak Hj. Muhammad, dilahirkan pada bulan September 1909 di Kampung Bukit Siguntang, Temerloh, Pahang. Beliau juga dikenali dengan nama pena seperti Hantu Raya, Isako San, Pak Pandir Moden dan juga Anwar. Beliau banyak menghasilkan novel, cerpen, esei dan memoir serta turut menulis rencana untuk akhbar Kumpulan Utusan Melayu.
Antara karya beliau yang cukup terkenal ialah novel 'Putera Gunung Tahan' dan 'Anak Mat Lela Gila'. Kedua-dua novel tersebut mencerminkan pandangan dan cita-cita pengarangnya sebagai seorang patriot dan sasterawan. Dari tahun 1939 hingga 1941, beliau bertugas sebagai salah seorang sidang pengarang Utusan Melayu yang pada ketika itu dipimpin oleh Abdul Rahim Kajai (Abdul Rahim bin Haji Salim).
Dalam waktu yang sama beliau mula bergiat dalam pergerakan politik. Sumbangan dirinya menyebabkan Kerajaan Pahang memberikan nama jalan di Temerloh sempena nama dirinya (berdekatan Lembaga Hasil Dalam Negeri [LHDN] Temerloh)
Adakah anda ingin melihat hasil sumbangan beliau? Maka anda wajib lihat ini. Terbitan The Biblio Press 👉🏻 https://shope.ee/2LBbHMpBlE
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2023.04.28 09:19 Preyda30 Only legend know this

Only legend know this submitted by Preyda30 to Bolehland [link] [comments]


2023.04.14 03:26 skdevan Hishamuddin Rais take on the 3 types of each race

Melayu Pertama : Melayu Malaysia. Cirinya liberal, dwi bahasa, sekular. Kelompok ini menerima yang lain dengan hati terbuka. Kelompok ini giat bersuara hal hak asasi manusia.
Melayu Ke dua : Melayu Melayu. Kumpulan ini konservatif. Penguasaan bahasa dunia selain dari Bahasa Melayu agak kurang. Malah penguasaan bahasa ibunda juga kurang. Sikap tak suka pada yang lain tebal. Mereka selesa berpayung dengan kumpulan yang tebal Melayunya.
Melayu Ke tiga : Melayu Nak Jadi Arab. Kumpulan ini baru muncul pasca Revolusi Iran 1979. Kumpulan ini memiliki pandangan dunia yang amat konservatif. Mereka melihat ajaran agama mereka yang betul. Agama dan ritual yang lain sebagai sesat atau salah.
Ciri menonjol Melayu Arab ini ialah mereka mahu menjadikan Malaysia ini berbudaya Arab justeru mereka menolak kepelbagaian budaya Melayu yang telah wujud sebelum Arab sampai dengan agamanya.
China juga dalam tiga kelompok dominan.
Pertama : China Malaysia. Kumpulan ini selesa dengan Bahasa Melayu, Inggeris dan bahasa Ibunda. Kiblat kelompok ini ialah Malaysia. Mereka mengamalkan dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung. Selesa dengan kepelbagaian budaya termasuk yang bukan berasal dari Malaysia.
Kedua : China China. Kelompok ini kuat dan tebal kecinaan. Ramai dari kelompok ini yang gagal menggunakan lebih dari satu bahasa. Kecinaan amat tebal - contohnya : kelompok ini akan menolak songkok untuk ke Parlimen keran bukan budaya China. Tapi akan memakai coat dan tali leher yang selesa mereka terima walau pun ini pakaian Eropah.
Sikap tiak menerima Melayu sebagai pentakrif budaya dan politik Malaysia ini terserlah dalam kumpulan ini.
Ketiga : China China China : Kelompok ini pada satu ketika dulu bergelumang dalam kumpulan kiri seperti Parti Komunis Malaya. Mereka melihat Tanah Besar China sebagai rujukan mereka.
Justeru dalam lagu dan cerpen garapan kumpulan ini ada kuda berlari di ladang gandum. Ada salju di atas gunung. Kelompok ini tidak berjejak di bumi nyata.
Masyarakat India juga ada tiga kumpulan.
Pertama : India Malaysia. Kelompok ini sama. Seperti Melayu Malaysia dan China Malaysia.
Kedua : India cuba jadi Melayu. Ini satu fenomena baru. Mereka ini kadang kala lebih Melayu dari Melayu.
Kelompok ini meninggalkan budaya dan agama mereka agar di terima sebagai Melayu.
Ketiga : Kumpulan yang satu ketika dulu menghantar duit ke India. Membeli harta di India. Malah ada yang memesan isteri dari India.

submitted by skdevan to Bolehland [link] [comments]


2021.06.17 07:50 a_HerculePoirot_fan A list of competitions by various ministries open to Malaysian students and also members of the public!

Hey Nyets! The following are 11 competitions organised by various ministries! If you are a student, parent, or you have younger siblings/friends, please do recommend them to join any of these competitions! For the ones organised by MOE, it's state level and you will receive a certificate of participation at the very least. Plus, this will be beneficial for your PAJSK score.
Note also that a few are also open to members of the public and not just students. Spread the word!
Open to all states (For students):
KL schools only (For students):
Open to all members of the public (Malaysians)
If you know of any more, do tell me and I will add to my list.
submitted by a_HerculePoirot_fan to malaysia [link] [comments]


2017.10.02 04:16 Faremore Just took Form 4 BM made by the kerajaan, anyone can fact check this statistic?

Just took Form 4 BM made by the kerajaan, anyone can fact check this statistic? submitted by Faremore to malaysia [link] [comments]


http://rodzice.org/