Kisah polis dirogol perompak

I own a musket for hone defense but from Malaysia

2024.04.22 13:54 MalaysianDiesel I own a musket for hone defense but from Malaysia

I own a musket for hone defense but from Malaysia
"Miliki sebuah keris untuk pertahanan rumah, kerana itulah yang dimaksudkan oleh nenek moyang kita"
"Empat Bangla menceroboh masuk ke dalam rumah saya." ""Apakah syaitan?" semasa saya mengambil Tengkolok melayu dan Keris Pahang" "Tikam salah satu perompak itu bertubi-tubi dia mampus di lantai" "Panah mereka dengan Pemanah Perlis ke orang yang kedua. Tidak kena die akibat regangannya terlalu tinggi dan terkena anjing jiran cina sebelah" "Saya terpaksa menggunakan meriam buluh dipasang di kebun getah di belakang rumah" ""SALAM SAHABAT" pukulan batu mencabik dua lelaki dalam letupan itu, bunyi dan serpihan tambahan mencetuskan kereta proton saga di rumah sebelah itu" "Ambil lembing dan lari dan hembus ke orang yang terakhir" "Berdarah menunggu polis tiba kerana luka lembing segi tiga adalah mustahil untuk dijahit."
Sama seperti yang dimaksudkan oleh nenek moyang kita
submitted by MalaysianDiesel to Bolehland [link] [comments]


2024.01.06 16:14 lightningcold69 Another kind of H but Proton

Another kind of H but Proton submitted by lightningcold69 to Bolehland [link] [comments]


2023.10.09 11:51 shazwing98 caKoroi tu campuran Ketum? kalau housemate minum apa perlu buat?

caKoroi tu campuran Ketum? kalau housemate minum apa perlu buat?
boleh report ke? or koroi/ketum ni macam hisap rokok ja and polis tak kisah?
kisahnya, aq tak suka housemate aq ni, dia takdak common sense, banyak dah issue jadi:
  • dia minum air aq tanpa kebenaran
  • dia buang sampah merata
  • hisap rokok dalam rumah
  • tak makan nasihat
aq buka peti ais and aq perasan ada plastic hitam and dalam tu macam ada air tebu, tapi masa ni aq tak suspect koroi lagi.
and one day aq nampak air fanta yg pelik, fanta + tebu.. so aq agak yakin itu koroi
Edit : entah la dia guna reddit ke tak, tapi for sure kalau dia nampak gambar ni, auto boleh detect ni dia punya.
https://preview.redd.it/ce6rr6iif5tb1.png?width=690&format=png&auto=webp&s=52c2db2bddbd4189298213078a93dfbf8afe7d61
submitted by shazwing98 to Bolehland [link] [comments]


2022.06.09 11:58 Im_a_badbot Kelantan Today : Remaja pengsan di sekolah dedah kisah hitam dirogol bapa kandung

Kelantan Today : Remaja pengsan di sekolah dedah kisah hitam dirogol bapa kandung submitted by Im_a_badbot to malaysia [link] [comments]


2021.09.29 03:15 akram_ajarians Pernah terpikir tak

Polis mahu kita buat jenayah supaya ada kerja
Doktor mahu kita sakit supaya dia ada kerja
Bamba mahu rumah kita terbaķa supaya ada kerja
Youtuber mahu kita bosan supaya ada kerja
Dan hanya perompak yang mahu kita kaya dan bahagia supaya ada kerja
submitted by akram_ajarians to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2021.08.01 01:37 TokkuPaloh Saiyid Abdur Rahman bin Saiyid Muhammad bin Saiyid Zainal Abidin al-Aidrus

Gelaran : Tok Ku Paloh
Tinggal : Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu, Terengganu.
Tahun lahir: 1817
Meninggal : 1917 (100 tahun)
Ulama besar Terengganu pada abad ke-19.
Penasihat utama Sultan Zainal Abidin III semarakkan semangat jihad Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau tentang penjajah British di Pahang
ULAMA Besar Terengganu pada abad ke-19, Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus atau Tokku Paloh Idrus, turut dikenali sebagai wali Allah yang penuh keramat serta sangat ditakuti penjajah.
Diceritakan pada suatu ketika, British cuba berunding dengan Sultan Terengganu iaitu Sultan Zainal Abidin III supaya membenarkan mereka menduduki kawasan Bukit Besar tetapi baginda menyuruh penjajah itu menemui Tokku Paloh.
Baginda menyebut, “Terengganu ini ada tuannya, hendaklah berunding dengan tuannya terlebih dulu,” yang mungkin bermaksud bahawa Tokku Paloh adalah orang yang lebih berhak memutuskan permintaan berkenaan.
Mendengar jawapan Sultan Terengganu itu, sepasukan pegawai British kemudian bergerak ke rumah ulama itu untuk berunding. Tokku Paloh mengatakan bahawa mereka boleh ‘mengambil’ Bukit Besar dengan syarat bukit itu dibawa balik ke negeri mereka.
“Kalau untuk mencampuri urusan pentadbiran kami, saya menolak walau atas alasan apa sekalipun tapi kalau hendak tanah, silakan. Isikan ke dalam armada tuan sebanyak mana yang pihak British mahu, ambillah tanah,” demikianlah jawapan ulama besar itu.
Mendengar jawapan sindiran ulama itu, British berasa sakit hati dan cuba menunjukkan kemarahan mereka dengan bangun daripada kerusi yang diduduki. Akan tetapi, dengan izin Allah, secara tiba-tiba kerusi yang diduduki penjajah melekat di punggung mereka.
Lalu Tokku Paloh menyindir, “Bukan Bukit Besar saja yang kamu mahu ambil, tapi kerusi saya pun kamu mahu ambil juga?” sekali gus menyebabkan British beredar dengan perasaan malu.
Selepas peristiwa itu, British cuba berunding untuk kali kedua dan proses itu diadakan di atas kapal perang mereka yang besar. Ia bertujuan untuk mengugut ulama itu secara psikologi kononnya British memiliki angkatan perang yang besar dan mampu menyerang Terengganu jika hasrat mereka menduduki negeri itu dihalang.
Mereka menjemput Tokku Paloh ke kapal berkenaan tetapi ulama itu mengatakan bahawa kapal perang besar itu tak mampu bertahan jika beliau naik.
Pihak British kemudian ketawa mengejek sebaik mendengar kata Tokku Paloh. Ulama itu kemudian naik ke kapal berkenaan dan dengan izin Allah juga, setiap kali Tokku Paloh menyengetkan serbannya ke kanan atau ke kiri, maka kapal besar itu turut senget. Keadaan itu mencemaskan pihak British sehingga mereka membatalkan rundingan itu serta merta.
Pada masa yang lain pula, penjajah itu cuba menghampiri perairan Terengganu tetapi mereka mula ketakutan sebaik melihat negeri itu dijaga pahlawan Melayu yang siap bersenjata sejauh mata memandang. Keadaan itu menyebabkan mereka takut menjajah Terengganu selagi Tokku Paloh masih hidup.
Demikianlah antara beberapa kisah Tokku Paloh, seorang ulama besar yang berjaya menyekat penjajahan British pada peringkat awal di Terengganu.
Selain menjadi guru kepada Sultan Zainal Abidin III dan Haji Abdul Rahman Limbong iaitu pejuang penentang penjajah di Terengganu, ulama itu turut bertanggungjawab menyemarakkan semangat jihad di kalangan pejuang menentang penjajah di Pahang iaitu Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau.
Peristiwa itu berlaku apabila pasukan pimpinan Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau
hampir-hampir menyerah diri selepas mengalami tekanan dan serangan berterusan daripada tentera penjajah pimpinan Residen British, Hugh Clifford.
Keadaan tersepit itu menyebabkan mereka berlindung di hutan Terengganu dan menghubungi Tokku Paloh pada Mei 1894. Sebaik bertemu dengan ulama itu, mereka diberi perlindungan dan diajar ilmu untuk menentang musuh.
Hasil perguruan singkat dengan ulama itu menyebabkan semangat kumpulan pejuang terbabit kembali membara dan mereka terus tekad melancarkan jihad menentang penjajah British di Pahang.
Walaupun dikenali sebagai ulama, Tokku Paloh turut membabitkan diri dalam bidang pentadbiran dan diplomatik di Terengganu apabila dilantik menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Negeri Terengganu selain penasihat utama Sultan dalam pelbagai hal.
Malah, ketegasan dan kepintarannya dalam hal ehwal diplomatik menyebabkan ulama itu sering diberi peluang mewakili Sultan untuk berunding dengan British hingga penjajah itu gagal menawan Terengganu.
Tokku Paloh dilahirkan pada 1817 di Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu. Ulama itu mendapat pendidikan awal daripada bapanya sendiri iaitu Saiyid Muhammad al-Aidrus atau dikenali Tokku Tuan Besar, selain beberapa ulama tempatan sebelum berhijrah ke Makkah untuk mendalami ilmu agama dan menimba pengalaman.
Sekembalinya dari Makkah selepas kira-kira 10 tahun menuntut ilmu di sana, Tokku Paloh terus mengajar di masjid peninggalan ayahnya di Kampung Cabang Tiga, Terengganu sebelum membabitkan diri dalam bidang pentadbiran negeri.
Tokku Paloh memiliki banyak ilmu dalam bidang kerohanian terutama ilmu tasawauf dan sufi. Beliau juga menjadi khalifah kepada Tareqat Naqsyabandiah dan turut mengamal serta mengembangkan amalan Syahadat Tokku iaitu satu amalan yang disusun oleh bapanya.
Kepercayaan Sultan Terengganu terhadap dirinya menyebabkan Tokku Paloh diamanahkan Sultan Zainal Abidin III untuk mentadbir kawasan Paloh selain mengawasi beberapa daerah di Hulu Terengganu antaranya Kuala Berang hingga Cabang Tiga.
Dalam usaha memastikan kawasan pentadbirannya terhindar daripada perbuatan maksiat dan pelanggaran undang-undang, Tokku Paloh menubuhkan pasukan penguat kuasanya sendiri yang dikenali sebagai Budak Raja. Pasukan Budak Raja ditugaskan menjaga keamanan sama seperti fungsi pasukan polis pada hari ini.
Bagi memastikan keselamatan dan kebajikan masyarakat setempat terjaga, Tokku Paloh gemar keluar pada malam hari malah pada hari tertentu, beliau keluar dengan mengenakan kain selubung di kepala.
Tindakannya itu bertujuan membolehkan beliau meninjau kehidupan masyarakat dan sekiranya beliau mendapati ada perkara tidak baik berlaku, Tokku Paloh akan memerintah Budak Raja membuat tangkapan pada keesokan hari.
Ulama itu juga memiliki mahkamah sendiri di Paloh untuk mengadili pesalah di kawasan pentadbirannya. Usaha beliau itu mendapat perkenan daripada pihak istana.
Hubungan rapat antara Tokku Paloh dan Sultan Zainal Abidin menyebabkan baginda menyerahkan puteranya iaitu Tengku Sulaiman untuk dijadikan anak angkat dan murid Tokku Paloh.
Malah, seorang daripada isteri Tukku Paloh iaitu Tengku Mandak ialah kekanda Sultan Zainal Abidin III sendiri.
Tokku Paloh meninggal dunia pada September 1917 selepas jatuh sakit pada usia 100 tahun. Tidak lama kemudian, Sultan Zainal Abidin III mangkat pada 26 November 1918. Selepas kewafatan ulama itu, barulah British berani dan berjaya menjajah Terengganu pada 24 Mei 1919.
submitted by TokkuPaloh to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2020.08.10 08:30 PorkyPain Kopivosian! Selamat datang ke /r/Sabah! Apa khabar kamu semua?

Pinned post ini adalah untuk "support section" untuk mereka yang ingin berkongsi kisah hidup masing-masing. Sila gunakan comment section di sini untuk mendapatkan support-support dari orang-orang Sabah!
Contoh kisah hidup yang ingin dikongsikan:

Diharapkan pinned post ini boleh membuka pintu untuk mereka yang malu-malu mau post sebelum ini untuk bersuara sikit-sikit di Sabah! Mari kita meriahkan subreddit kita ini :)
submitted by PorkyPain to Sabah [link] [comments]


2019.10.04 12:29 gautamnayak1921 The Best Guide To Some Last Minute Durga Puja Shopping

The elaborate pandals are up; idols of the goddess have been instated or will be, very soon; the very air is thick with a festive cheer – all the telltale signs that the Durga Puja 2019 madness is about to be unleashed! Besides the obvious celebrations during those four or five days, what else is most important? The Durga Puja shopping, of course! New clothes mark celebrations like nothing else.
It is imperative to do the festive shopping right. But we understand that busy schedules and meeting calendars wait for none. Those of you who are still desperately trying to get your act together, don’t fret. Here’s the best guide you can have to get some last-minute Durga Puja shopping done. And despair not, dear men, the list includes handy tips for you too, as it does for kids’ ethnic wear as well. (Come on, how can you forget the very fashion-forward and overenthusiastic kiddos?)

For the Durga in every woman when Ma Durga comes every year in all her splendor and glory, how can we, the women, lag behind? Ladies, you are privileged to have a vast range of attires to choose from. Get your look book right and bring out the Durga in you.

We’ll begin with the quintessential saree, because let’s face it, what is Durga Puja without THE SAREE? Be it a silk kanjeevaram or a handwoven jamdani saree, you cannot get it wrong with either. There are plenty of other styles as well, be it the simple traditional look or the contemporary splash of colors.
Also, no matter what the saree, do not underestimate the fashion statement you can make with trendy blouses – embroidered, velvet, silk brocade or whatever else takes your fancy.
For those looking to make a statement without the six-yard wonder, there are always Anarkali and asymmetric kurtas. While an earthy and stylish Anarkali like this works during the hot days, as well as after pujas are over, brighter colors like this announce your presence with a bang. If you are one of the absolute no-fuss ones, a palazzo-kurta set is the perfect choice for you in terms of comfort as well as style!
The oh-not-so-traditional women can go for fusion wear such as embellished or brocade skirts with shirts or crop tops. Trust us, it will be an instant hit!
Men don’t play second fiddle anymore
Gentlemen, we promised you handy tips and you won’t be disappointed. After all, gone are the days when fashion was all about women’s clothing. This Durga Puja, head out in style and how.
Celebrate ethnic bottoms by going for dhotis or pathani suits with salwar or Patiala. They are in, and will make you stand out, eh?
Of course, men’s kurtas have been going through a variety of changes lately to keep up with contemporary fashion, and the happy result is that men are spoilt for choice when it comes to kurtas. Be it asymmetric ones in classic colours like white and black, or the printed silk kurta or kurtas in solid colours with a mandarin collar, you can have it all.
Did you think we forgot about the quintessential Nehru jackets for men? Certainly not! These defining pieces of clothing in different prints and fabrics are making one of the most popular fashion statements in a powerful yet subtle manner!
Kids’ ethnic wear
We have finally reached the most enthusiastic section of our audience, for whom Durga Puja means new clothes, lots of food and maximum fun without the sword of parental discipline dangling over them. Kids are also one of the most vocally fashionable lot these days, so don’t make any compromises in the kids’ ethnic wear shopping list.
Have fun dressing up the little munchkins in dhoti kurta sets of different colors and styles. If the dhoti proves to be too much for your bundle of energy, you can stick to the classic pajama kurta.
Where do we even begin when it comes to the little girls? Lehenga choli, of course, is one of the most popular picks, and there is no dearth of bright colors and brands you can pick from. However, if you thought trendy dresses and jumpsuits are for adults only, think again. The kiddie section is no less when it comes to contemporary fashion.
From kids’ ethnic wear to stellar clothing styles for men and women, there’s something in here for everybody concerned. The busy bees can have no excuses for not giving their wardrobe an update during the festive season. Pair the clothes with the right footwear and accessories like watches, jewellery and handbags, and you are ready from head to toe to make a glamorous fashion statement for Durga Puja 2019!
submitted by gautamnayak1921 to u/gautamnayak1921 [link] [comments]


2019.07.09 13:00 puteramalaya Polis sahkan laporan pembantu rumah dakwa dirogol Exco Perak

Polis sahkan laporan pembantu rumah dakwa dirogol Exco Perak submitted by puteramalaya to beritamalaysia [link] [comments]


2018.07.09 04:57 law_abiding_animals Aku nak share skit kisah aku bawak grab kene tahan polis bersama 3 orang warga asing yang membawa senjata. Cik JamNa on Twitter

Aku nak share skit kisah aku bawak grab kene tahan polis bersama 3 orang warga asing yang membawa senjata. Cik JamNa on Twitter submitted by law_abiding_animals to malaysia [link] [comments]


http://activeproperty.pl/