Jiran yang gersang

MALAYSIA BOLEH!

2017.01.22 12:33 MALAYSIA BOLEH!

Suatu tempat untuk warga Malaysia untuk **MENONJOLKAN SEMANGAT PATRIOTISME MEREKA!** Malaysia Boleh! _____ A place where Malaysians can go to **FLAUNT THEIR PATRIOTISM!** Malaysia Boleh!
[link]


2024.04.25 20:56 tersxin Melayu dan Makhlus halus

Apakah itu tahyul??Tahyul adalah kepercayaan duit,makanan akan turun daripada langit tanpa usaha..Binatang keluar memburu,inikan manusia..Bila engkau suka dengan benda tahyul,kau akan rasa tidak ada kuasa dalam mengubah nasib kau..Kau merasakan hidup kau dikawal oleh hantu yang dihantar oleh jiran kau,atau kau percaya hidup tidak memerlukan usaha kerana hantu boleh cari makan untuk kau..
Maksud aku adalah,orang melayu suka percaya benda yang tahyul seperti santau,ilmu kebal,dan sebagainya..Contohnya,kau perangai tak baik,badan busuk,tak jaga makan,Pastu bila isteri kau mula tak sayang kau,kau kata ini angkara santau..Kau berniaga tak layan customer,nasi tak sedap,basi,tak buat iklan untuk mempopularkan kedai kau,lepastu tuduh orang buat sihir kepada kedai engkau..Kau jenis gatal,lepastu tuduh orang beri minyak dagu… Kau perangai teruk,atau tekanan,tetapi kau tuduh ada ‘hantu’ masuk badan engkau..Korang kena faham,ini adalah BISNES..Bomoh ini bisnes..Kalau kau rasa bomoh itu pandai,kenapa rumah dia kecil??kenapa tak pakai ferrari??Bahayanya kepercayaan ini adalah kerana ia menghindarkan kemajuan..Di Malaysia,kaum Melayu jauh ketinggalan..
Dengan lambakan pendatang asing seperti bangla dan pakistan,tidak mustahil orang Melayu yang percaya dengan tahyul,yang tidak mempunyai usaha,akan ketinggalan,akan merempat…Nama mungkin masih Malaysia,tetapi orang Melayu tinggal di kampung dan bangsa lain tinggal di Bandar…History bound to repeat,because Melayu so stupid cannot take notes
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.04.25 12:31 meowdpurr Kejadian yang agak lucu berlaku di negara jiran Indonesia. Tonton video di

Kejadian yang agak lucu berlaku di negara jiran Indonesia. Tonton video di submitted by meowdpurr to MalaysiaPost [link] [comments]


2024.04.22 13:54 MalaysianDiesel I own a musket for hone defense but from Malaysia

I own a musket for hone defense but from Malaysia
"Miliki sebuah keris untuk pertahanan rumah, kerana itulah yang dimaksudkan oleh nenek moyang kita"
"Empat Bangla menceroboh masuk ke dalam rumah saya." ""Apakah syaitan?" semasa saya mengambil Tengkolok melayu dan Keris Pahang" "Tikam salah satu perompak itu bertubi-tubi dia mampus di lantai" "Panah mereka dengan Pemanah Perlis ke orang yang kedua. Tidak kena die akibat regangannya terlalu tinggi dan terkena anjing jiran cina sebelah" "Saya terpaksa menggunakan meriam buluh dipasang di kebun getah di belakang rumah" ""SALAM SAHABAT" pukulan batu mencabik dua lelaki dalam letupan itu, bunyi dan serpihan tambahan mencetuskan kereta proton saga di rumah sebelah itu" "Ambil lembing dan lari dan hembus ke orang yang terakhir" "Berdarah menunggu polis tiba kerana luka lembing segi tiga adalah mustahil untuk dijahit."
Sama seperti yang dimaksudkan oleh nenek moyang kita
submitted by MalaysianDiesel to Bolehland [link] [comments]


2024.04.14 13:30 Real_Situation2697 Please check my Tahun 2 bina ayat

Hi,
Appreciate if someone can help to 1) check my bina ayat, and 2) provide a sentence with the same words for 25-30 words. I am unable to do bina ayat with 25-30 words which is my exam question requirement. I hope someone here can provide it so that i can learn. Thank in advance
  1. gembira – basikal – taman permainan
Fatimah amat gembira kerana ibunya benarkan dia berbasikal di taman permainan dekat rumahnya.
  1. membantu ibu – membuat – biskut
Nurul sedang membantu ibu membuat biskut untuk activiti di sekolah esok.
  1. menjahit – baju – anak patung
Ibu saya menjahit baju baru kepada anak patung saya dibeli oleh bapa saya untuk hadiah yang hari jadi saya.
  1. menonton – kartun – televisyen
Kanak-kanak jiran saya semuanya datang ke rumah saya menonton kartun dengan televisyen yang baru itu.
  1. menenangkan fikiran – mendengar muzik
Ali berkata jika hendak menenangkan fikiran, mendengar muzik ialah satu cara yang mencapai itu.
  1. seronok – bermain gitar – menyanyi
Adik saya yang pendiam dan tidak suka bergaul dengan orang tetapi dia seronok bermain gitar sambil menyanyi diri sendiri di dalam bilik tidur.
  1. melukis – pemandangan alam sekitar
Siti yang credik gemar melukis pemandangan alam sekitar pada masa lapang.



submitted by Real_Situation2697 to bahasamelayu [link] [comments]


2024.04.02 09:19 Worried-Working-4192 China menyeru kedua-dua pihak dalam konflik Myanmar untuk terlibat dalam dialog gencatan senjata

Baru-baru ini, konflik ketenteraan meletus lagi di Myanmar, menarik perhatian meluas daripada masyarakat antarabangsa. Menurut laporan, konfrontasi antara tentera Myanmar dan Tentera Perikatan Demokratik Kebangsaan Myanmar (MNDAA) semakin sengit. Dengan latar belakang yang tegang ini, wartawan itu meminta jurucakap Kementerian Luar Mao Ning pandangannya mengenai perkara itu.
📷
Jurucakap Mao Ning berkata, China amat mengambil berat tentang konflik ini dan menyeru semua pihak untuk segera menghentikan pertempuran dan menghentikan pertempuran. Pada masa yang sama, beliau menekankan bahawa kaedah dialog dan perundingan yang aman adalah cara terbaik untuk menyelesaikan perbezaan, dan berharap semua pihak akan terus berusaha menyelesaikan perbezaan melalui dialog dan mengelak daripada meningkatnya keadaan. Selain itu, bagi memastikan keselamatan dan kestabilan sempadan China-Myanmar, langkah-langkah yang praktikal dan berkesan juga perlu diambil.📷
Menurut laporan CCTV News, pada 27 Oktober, konflik sengit berlaku di Lashio, Guiyang dan tempat lain di utara Myanmar, dan kubu kuat tentera Tentera Myanmar diserang militan. Konflik ini dimulakan terutamanya oleh Tentera Perikatan Demokratik Kebangsaan Kokang Myanmar. Perlu diingat bahawa kerajaan dan tentera Myanmar masih belum bertindak balas secara rasmi terhadap insiden ini.📷
Tercetusnya konflik ini sekali lagi menimbulkan kebimbangan mengenai keadaan di Myanmar. Sebagai jiran penting negara kita, Myanmar mempunyai hubungan persahabatan jangka panjang dengan China. Kestabilan dan keamanan di Myanmar adalah penting untuk kestabilan dan pembangunan seluruh wilayah. China memberi perhatian dan menyeru semua pihak untuk menghentikan tembakan secepat mungkin dan menyelesaikan perbezaan melalui dialog dan rundingan.
Untuk lebih memahami latar belakang konflik, perlu dinyatakan bahawa Tentera Perikatan Demokratik Kebangsaan Kokang Myanmar ialah sebuah pertubuhan bersenjata etnik di Myanmar. Ia ditubuhkan pada tahun 1989 dan kebanyakannya beroperasi di utara Myanmar. Mereka telah berkonflik dengan tentera Myanmar dan sedang mencari autonomi yang lebih besar. Walaupun terdapat banyak rundingan damai, perbezaan ini masih belum dapat diselesaikan sepenuhnya.
Ketika konflik di Myanmar semakin memuncak, orang ramai pasti tertanya-tanya: Bagaimanakah kita boleh mencapai keamanan dan kestabilan jangka panjang? Ini adalah isu kompleks yang memerlukan usaha bersama daripada semua pihak. Selain dialog dan rundingan antara pihak yang berkonflik, masyarakat antarabangsa juga boleh memainkan peranan yang aktif. Penyertaan pelbagai pihak untuk bersama-sama mempromosikan pencapaian penyelesaian aman adalah sangat penting kepada pembangunan masa depan Myanmar.
📷
submitted by Worried-Working-4192 to u/Worried-Working-4192 [link] [comments]


2024.03.31 11:09 PragmaticAccident Discord Malay

Versi Malaysia

Apakah peraturannya?

Hanya ada lima untuk diikuti:
Itu sahaja. Saya harap ini menjawab soalan beberapa orang. Dan seperti biasa, terima kasih banyak kerana menyertai pelayan Poly Ai, sila jadi diri sendiri, sebarkan cinta dan kreativiti, kita kuat bersama.
(Jika anda rasa terjemahan itu salah, sila hantar mesej kepada kami supaya kami boleh membetulkannya.)
Ini berfungsi sebagai rujukan untuk semua warganegara sebelum menyertai pelayan Discord. Ini kerana orang ramai sentiasa melanggar peraturan atau tidak mengetahui peraturan itu.
(Penafian: Ini mungkin berubah pada satu ketika pada masa hadapan, saya hanya mengemas kini peraturan pelayan. Saya melakukannya di sini supaya orang ramai tahu apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan. Dan ini juga akan datang dengan pelbagai terjemahan. Jadi jika terjemahan sesetengah daripadanya kelihatan salah, sila hantar mesej kepada saya supaya saya boleh membetulkannya. Saya akhirnya akan mempelajari beberapa bahasa untuk dapat bercakap dengan tepat dengan pelbagai orang).
Saya bersedia dari jam 6 petang. m. hingga 9 pagi m. (18:00 hingga 9:00)
Sila hantar mesej kepada saya. Sila beritahu saya jika terdapat sebarang kesilapan, saya ingin membetulkannya jika ada. Terima kasih.
submitted by PragmaticAccident to polyai [link] [comments]


2024.03.29 04:46 ZoziBG [Mind Exercise] Andaikan anda Perdana Menteri Malaysia, kerajaan jenis apakah yang anda akan bentuk untuk memimpin negara kita ke arah kemajuan?

Andaikan anda Perdana Menteri Malaysia dengan sokongan dua pertiga (two third) di parlimen. Dalam hipotesis ini, anda seorang lelaki Melayu yang berumur 30an dan beragama Islam.
Dengan kebebasan penuh tanpa pengaruh parti politik, anda bebas memilih ahli2 kabinet (menteri2 dan sekalian) untuk memimpin kerajaan baharu anda. Ahli2 kabinet anda boleh terdiri daripada parti mana2 pun tanpa mengira pakatan, keturunan, dan agama.

Antara misi2 yg anda perlu capai sebagai pemimpin negara adalah seperti yg berikut;

  1. Perkembangan lanjut ekonomi negara supaya Malaysia tidak ketinggalan negara2 jiran ASEAN.
  2. Memastikan keretakan perpaduan di negara, khususnya antara dua kaum yang terbesar (Melayu-Cina) tidak berterusan
  3. Mempertahankan Kedaulatan Raja2 Melayu
  4. Mempertahankan kepentingan agama Islam serta agama2 lain.
  5. Meningkatkan pengunaan Bahasa Malaysia
  6. Meningkatkan daya saing generasi muda tempatan supaya Malaysia menjadi destinasi pilihan pelaburan asing.
  7. Menaiktarafkan sektor Pendidikan agar polisi2 di atas boleh dilaksanakan dari peringkat asas (fundamental)
Semua parti2 politik di Malaysia telah setuju memberi ruang dan sokongkan penuh kepada anda sebagai PM untuk dua penggal (10 tahun). Dalam tempoh ini, parti2 politik di Malaysia tidak akan menyerang, hasut, pengaruhi minda2 rakyat, dll, supaya peluang polisi2 kerajaan anda berjaya akan bertambah.
Satu2nya unsur “check and balance” yang ada adalah institut Raja2 Melayu dan YDPA.

Soalan;

Dengan kebebasan seperti ini, apakan jenis kerajaan yang anda akan tubuhkan untuk mencapai misi2 yang disebut diatas? Anda tidak perlu menjelaskan polisi2 anda satu per satu (tidak wajib, tapi kalau nak berkongsi boleh juga).
Tetapi anda perlu memilih apa jenis kerajaan yg anda akan membentuk dan jelaskan kenapa anda berpendapat ianya akan berjaya;
  1. Kerajaan konservatif di mana dasar2 kerajaan semua berdasarkan ajaran Quran
  2. Kerajaan sekular di mana polisi2 negara berteraskan data dan logik di mana terdapat pemisahan jelas antara Pentadbiran negaran dengan ajaran Agama
  3. Ataupun Kerajaan yang jenis macam mana? (Sila jelaskan)

[Soalan ini bernilai 30 Markah]
submitted by ZoziBG to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.03.27 22:09 whusler "Tidak akan masuk syurga, orang yang membuat jirannya tidak merasa aman daripada gangguannya.” [Riwayat Muslim (73)] - Namun jiran menari sama

submitted by whusler to Bolehland [link] [comments]


2024.03.22 12:15 Melosiar The "games"

Cerita ini Daripada abang jiran Saya Yang pindah Ke **** Di kedah,Panggil abang jiran Saya ni,hafilul, hafilul ada computer window second hand Yang power,Dia Dulu gamer,Dia Selalu upload Kat YouTube,tapi,Saya Tak Tahu kalau Dia famous Ke Tidak,Satu Hari,Dia download game betajuk the games,Masa abang Saya download,Mak Dia Panggil,make Dia Kata "hafilul,Mai Makan,mak Masak Ayam Masak kicap" Pada Pukul 12:12,Game Itu Sudah download Dan hafilul Pergi Ke computer Dan Duduk main,Saat hafilul bermain game,game Itu menanyakan kalau Dia Ingin pilih kakanya Atau ibunya,hafilul memilih Ibu,Tiba-Tiba kakaknya menjerit,Saat hafilul Masuk Bilik kakaknya,Hafilul Melihat kakaknya terangkat tercekik diatas langit,hafilul menolong kakaknya Tetapi Tidak boleh Kerana kakanya semakin tinggi Di langit,mak Bapak hafilul Datang Ke Bilik kakaknya Dan menolong kaknya,Dan innalilahi,kakaknya menningal,keeseokan harinya, kakaknya Di Kubur Di Tempat Di sekitar sekangor,Selepas kakaknya dikubur,hafilul Masih ada jiwa Tidak Tahu,Jadi Dia main Lagi game Itu Lagi Sekali,Game Itu menanyakan "Kalau Kamu tersesat Di Hutan,Selepas Itu kamu jumpa harimau Dan singa,Kamu Ingin BUNUH Mereka menggunakan Apa?,Gunting?,Pistol? Atau Pisau?'',Hafilul menjawab pisau,Tiba-Tiba,mak Dan bapanya mengambil pisau Dan BUNUH diri,hafilul Melihat hak Itu Dan hafilul menangis,hafilul call Nenek Dia Dan Nenek Dia tenangkan hafilul Dan Tidur Dengan hafilul,keeseokan harinya,Ibu Dan ayahnya dikuburkan bersebelahan Dengan Kakak hafilul, hafilul pula Sudah pindah Ke **** Di kedah bersama neneknya.
THE END
submitted by Melosiar to scarystroiestoread [link] [comments]


2024.03.14 06:19 abdulsamri89 Pengeluar gula tempatan diasak tekanan kenaikan kos

KUALA LUMPUR: Pengeluar gula di Malaysia berdepan tekanan kenaikan mendadak kos pengeluaran meskipun kerajaan mengawal harga komoditi itu, demikian menurut penganalisis.
BIMB Securities Research dalam satu nota penyelidikan berkata, harga runcit gula di Malaysia ketika ini bukan saja antara yang terendah di ASEAN tetapi juga di peringkat global pada RM2.85 sekilogram.
Ia berkata, harga itu jauh lebih rendah berbanding negara jiran yang lain seperti Indonesia (RM5.74), Filipina (RM8.53), Singapura (RM7.34) dan Thailand (RM3.91).
Katanya, harga runcit juga di negara ini hanya meningkat sebanyak satu sen sejak 2013.
"Lonjakan harga gula global, didorong oleh defisit dan peningkatan kos minyak serta pengangkutan, menyebabkan kos purata pengeluaran gula telah melebihi harga jualan semasa syarikat-syarikat pengeluar. Sehubungan itu, pengeluar gula kini menanggung kerugian besar bagi setiap kilogram gula yang dijual.
"Industri gula Malaysia sedang bergelut dengan kenaikan kos operasi disebabkan oleh kekurangan bekalan yang mengakibatkan harga gula melonjak, selain peningkatan harga minyak mentah telah menjejaskan proses penapisan yang bergantung kepada gas asli selain turun naik mata wang, terutamanya penyusutan nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).
Sigh if want to raise price just raise price lar ,why the need for flower flower 🌷🌷 languages??🥱😪😪

MAHALDANI

😭😭
submitted by abdulsamri89 to malaysia [link] [comments]


2024.02.26 11:16 telur_penyu_778 Apa aku perlu buat kalau jiran kau furry

Apa aku perlu buat kalau jiran kau furry
Jiran aku semenjak ni bau macam daging burger. Dia juga akan keluar malam balik pagi. Yang tu normal lagi, mungkin berniaga burger. Tapi, suatu pagi, dia balik pakai suit furry. Dan pada malam bulan penuh, dia akan menyalak dekat bulan macam serigala. Patut aku risau?
submitted by telur_penyu_778 to Bolehland [link] [comments]


2024.02.03 12:51 TruthversusSlander perjanjian jualbeli tanah ikut cakap mulut orang dulu-dulu, apabila tanah diwarisi generasi seterusnya akan berlaku perbalahan dari segi sempadan tanah.

perjanjian jualbeli tanah ikut cakap mulut orang dulu-dulu, apabila tanah diwarisi generasi seterusnya akan berlaku perbalahan dari segi sempadan tanah. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.01.30 16:12 TruthversusSlander Kumpulan Ah Long bawa parang serbu rumah sebelah. Jiran yang melihatnya terkedu. Kejadian berlaku di Klang.

submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.01.29 23:02 Ok-Assignment-8974 Inconsistencies in the Baruh Glamping Incident

Inconsistencies in the Baruh Glamping Incident submitted by Ok-Assignment-8974 to u/Ok-Assignment-8974 [link] [comments]


2024.01.05 00:53 TruthversusSlander 🤦🏻🤦🏻🤦🏻.

🤦🏻🤦🏻🤦🏻. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.12.25 19:35 opo_jare_dalang Ikan yang lupa bernafas

Perumpamaan seperti ikan yang lupa bernafas
Setitik cahaya terang bisa menerangi kegelapan semesta
Mengharap sinar damai ke pangkuan menyapa lingkar suatu putaran tentang adanya detakan menghinggapi titik ketinggian dan tangisanpun dihasilkan dalam suatu putaran tentang terjaganya hati yang meredam menghiasi bermacam warna kehidupan dan senyumanpun terpancar dalam suatu aliran mengaliri suatu kekeringan yang sebelumnya memang ada dalam keputusasaan…
siraman hujan menjadikan suatu gelembung di tanah adakah di sana suatu kehidupan,,,?
Sekuntum bunga semerbak suatu penghidupan dan kehidupanpun mendatanginya dalam ketamakan…?
Nirwana semerbak harum bunga seroja rinai air gemericik riang terdengarnya di telaga sebuah cerita..? Tersenyum kehidupan memandangnya bagaikan penglihatan dikala malamnya dan tidaklah ada penglihatan indah kecuali hanya ada dalam angan-angan fatamorgana bahkan sekalipun ia bangun di pagi harinya dan mendapatkan semua yang di impikannya tetaplah mimpi ada dalam keindahan nyatanya…?
Dan menjadikan semuanya tanpa disadarinya menjadikan angan menerbangkannya di tempat tertingginya atau bila memang menenggelamkan di dasarnya dan ketika kita menyadarinya sudahkah terlambat tuk menyadarinya,,,,?
Seperti berada di tengah gurun pasir nan gersang atau seperti berlayar di lautan dan di lamun ombak yang berdeburan ditambahkan badai yang menerjang dimanakah menemukan daratan di dalam kenyataan dan ketika pun berada di daratan tetaplah ia melupakan tentang adanya kenyataan di daratan..?
Apakah sudah terbiasa dengan adanya kefatamorganaan hingga kenyataan pun hanya dianggapnya sebagai bayangan di mana kah naungan tempat bersandar berlabuhnya harapan di kala berada dalam kehampaan dan Dengan sepenuhnya keinginan dalam pengharapan kapankah menemukan daratan dan ketika pun berada di daratan ia pun melupakan doa apa yang ia panjatkan di kala badai yang menerjang menghantam maka janganlah terbiasa dengan adanya ikatan dalam bayang kefatamorganaan hingga ketika terlepas dari jerat ikatan buaian ombak gelombang ataupun sudah berada di daratan sudahkah terlambat untuk berada pada sebenar kenyataan…?
Perumpamaan Seperti ikan yang berada di lautan apakah sudah terbiasa berada dalam bayang kefatamorganaan hingga ketika nyata berada di daratan ia malah terkapar mati menyesakkan merasakan kesakitan dalam kesadaran..? Bukan karena ia tak mengetahui adanya kebenaran kenyataan tapi apakah karena mereka sudah terbiasa dengan adanya buaian dalam jerat bayang kefatamorganaan..?
Maka bernafaslah tetap sadarlah dan pabila lupa ingatlah dengan sang Maha Kuasa yang menciptakan langit dan buminya..
Apakah tak disadarinya adanya rasa sakit ketika kulit tertusuk duri atau rasa perih di luka yang tak terobati atau bila peluh membasahi di dalam keadaan yang letih dan menjadikan diri ada dalam keadaan yang tak disadari,,?
Ataupun bila dalam keadaan yang tak bisa disadarinya seperti penglihatan di kala tidur malamnya atau bahkan malah bisa meregang nyawa dalam penghembusannya,,,?
Apakah semuanya hasil dari apa yang diperbuat Pada dirinya apakah tak disadarinya lalu Siapakah yang menganiayanya..?
Titik terang dilingkar hitam berkedipan bahkan bila harus terpejam apakah masih adakah titik terang..??
lingkar kelam malam mencoba melawan keangkuhan senyap detak suatu putaran seperti juga hewan pabila berjalan dan juga melolong hina di kegelapan..??
Perumpamaan seperti juga ikan yang berjalan berenang menyelam di sungai atau juga lautan dan juga lupa bernafas di dalamnya kefatamorganaan ketika berjalan atau terbiasa dengan adanya ikatan kefatamorganaan dan ketika ia berada di daratan ataupun dalam kenyataan ia malah meregang nafas di penghembusan,,?apakah karena ikan sudah terbiasa berada dalam kefatamorganaan hingga ketika ia berada dalam kenyataan ia malah meregang dalam penghembusan…?
Maka janganlah terbiasa berada dalam ikatan kefatamorganaan hingga ketika berada dalam kenyataan sudahkah terlambat untuk berada dalam kenyataan…?lepaskan semua ikatan kehampaan yang menjadikan adanya kefatamorganaan dan tetaplah berada dalam kesadaran selalulah ingat kepada siapa yang menciptakan di setiap hela nafas berada dalam kenyataan…?sebagai seutuhnya manusia yang berpandangan terang yang bukan setan atau hewan yang berada dalam samar bayangan ataupun kegelapan lagipula diliputi kehinaan…?
LAKUNE iwak Lakune kodok lakune yuyu miring..?
Tidakkah dipandang cerminan dalam bias selalu terpantulkan dan menerangi kegelapan bahkan bila tidak adanya bintang dan bulan dilangit malam,,,?
Gapai tak tergapai hanyalah sebuah cerminan atau bayangan di penglihatan sama saja yang ada pada suatu gema yang menggema menggaung di pendengaran dan semuanya ada dalam suatu yang fatamorgana di sudut pandangan….
Jangan katakan apalagi memikirkan tentang noda kehitaman bahkan sekalipun setitik bara kegelapan yang itu tetap akan kelihatan dan ada dalam suatu neraca perhitungan tapi katakan dan pikirkan bahwa adanya setitik cahaya terang bisa menerangi kegelapan semesta alam…???
submitted by opo_jare_dalang to u/opo_jare_dalang [link] [comments]


2023.12.13 20:01 stormy001 The number of new Covid-19 cases reported in Malaysia reached 12,757 last week. This is nearly double the 6,796 cases recorded the week before. The Health Ministry says the spike in cases is in line with the trend that happens at the end of every year.

The number of new Covid-19 cases reported in Malaysia reached 12,757 last week. This is nearly double the 6,796 cases recorded the week before. The Health Ministry says the spike in cases is in line with the trend that happens at the end of every year. submitted by stormy001 to malaysia [link] [comments]


2023.12.07 19:52 eling_eleng Eling

https://ridhobejoutama.wordpress.com/
Setitik cahaya terang bisa menerangi kegelapan semesta alam..
Mengharap sinar damai ke pangkuan menyapa lingkar suatu putaran tentang adanya detakan menghinggapi titik ketinggian dan tangisanpun dihasilkan dalam suatu putaran tentang terjaganya hati yang meredam menghiasi bermacam warna kehidupan dan senyumanpun terpancar dalam suatu aliran mengaliri suatu kekeringan yang sebelumnya memang ada dalam keputusasaan…
siraman hujan menjadikan suatu gelembung di tanah adakah di sana suatu kehidupan,,,?
Sekuntum bunga semerbak suatu penghidupan dan kehidupanpun mendatanginya dalam ketamakan…?
Nirwana semerbak harum bunga seroja rinai air gemericik riang terdengarnya di telaga sebuah cerita..? Tersenyum kehidupan memandangnya bagaikan penglihatan dikala malamnya dan tidaklah ada penglihatan indah kecuali hanya ada dalam angan-angan fatamorgana bahkan sekalipun ia bangun di pagi harinya dan mendapatkan semua yang di impikannya tetaplah mimpi ada dalam keindahan nyatanya…?
Dan menjadikan semuanya tanpa disadarinya menjadikan angan menerbangkannya di tempat tertingginya atau bila memang menenggelamkan di dasarnya dan ketika kita menyadarinya sudahkah terlambat tuk menyadarinya,,,,?
Seperti berada di tengah gurun pasir nan gersang atau seperti berlayar di lautan dan di lamun ombak yang berdeburan ditambahkan badai yang menerjang dimanakah menemukan daratan di dalam kenyataan dan ketika pun berada di daratan tetaplah ia melupakan tentang adanya kenyataan di daratan..?
Apakah sudah terbiasa dengan adanya kefatamorganaan hingga kenyataan pun hanya dianggapnya sebagai bayangan di mana kah naungan tempat bersandar berlabuhnya harapan di kala berada dalam kehampaan dan Dengan sepenuhnya keinginan dalam pengharapan kapankah menemukan daratan dan ketika pun berada di daratan ia pun melupakan doa apa yang ia panjatkan di kala badai yang menerjang menghantam maka janganlah terbiasa dengan adanya ikatan dalam bayang kefatamorganaan hingga ketika terlepas dari jerat ikatan buaian ombak gelombang ataupun sudah berada di daratan sudahkah terlambat untuk berada pada sebenar kenyataan…?
Perumpamaan Seperti ikan yang berada di lautan apakah sudah terbiasa berada dalam bayang kefatamorganaan hingga ketika nyata berada di daratan ia malah terkapar mati menyesakkan merasakan kesakitan dalam kesadaran..? Bukan karena ia tak mengetahui adanya kebenaran kenyataan tapi apakah karena mereka sudah terbiasa dengan adanya buaian dalam jerat bayang kefatamorganaan..?
Maka bernafaslah dan pabila lupa ingatlah dengan sang Maha Kuasa yang menciptakan langit dan buminya..
Apakah tak disadarinya adanya rasa sakit ketika kulit tertusuk duri atau rasa perih di luka yang tak terobati atau bila peluh membasahi di dalam keadaan yang letih dan menjadikan diri ada dalam keadaan yang tak disadari,,?
Ataupun bila dalam keadaan yang tak bisa disadarinya seperti penglihatan di kala tidur malamnya atau bahkan malah bisa meregang nyawa dalam penghembusannya,,,?
Apakah semuanya hasil dari apa yang diperbuat Pada dirinya apakah tak disadarinya lalu Siapakah yang menganiayanya..?
Titik terang dilingkar hitam berkedipan bahkan bila harus terpejam apakah masih adakah titik terang..??
lingkar kelam malam mencoba melawan keangkuhan senyap detak suatu putaran seperti juga hewan pabila berjalan dan juga melolong hina di kegelapan..??
Perumpamaan seperti juga ikan yang berjalan berenang menyelam di sungai atau juga lautan dan juga lupa bernafas di dalamnya kefatamorganaan ketika berjalan atau terbiasa dengan adanya ikatan kefatamorganaan dan ketika ia berada di daratan ataupun dalam kenyataan ia malah meregang nafas di penghembusan,,?apakah karena ikan sudah terbiasa berada dalam kefatamorganaan hingga ketika ia berada dalam kenyataan ia malah meregang dalam penghembusan…?
Maka janganlah terbiasa berada dalam ikatan kefatamorganaan hingga ketika berada dalam kenyataan sudahkah terlambat untuk berada dalam kenyataan…?lepaskan semua ikatan kehampaan yang menjadikan adanya kefatamorganaan dan tetaplah berada dalam kesadaran selalulah ingat kepada siapa yang menciptakan di setiap hela nafas berada dalam kenyataan…?sebagai seutuhnya manusia yang berpandangan terang yang bukan setan atau hewan yang berada dalam samar bayangan ataupun kegelapan lagipula diliputi kehinaan…?
LAKUNE iwak Lakune kodok lakune yuyu miring..?
Tidakkah dipandang cerminan dalam bias selalu terpantulkan dan menerangi kegelapan bahkan bila tidak adanya bintang dan bulan dilangit malam,,,?
Gapai tak tergapai hanyalah sebuah cerminan atau bayangan di penglihatan sama saja yang ada pada suatu gema yang menggema menggaung di pendengaran dan semuanya ada dalam suatu yang fatamorgana di sudut pandangan….
Jangan katakan apalagi memikirkan tentang noda kehitaman bahkan sekalipun setitik bara kegelapan yang itu tetap akan kelihatan dan ada dalam suatu neraca perhitungan tapi katakan dan pikirkan bahwa adanya setitik cahaya terang bisa menerangi kegelapan semesta alam…???
submitted by eling_eleng to u/eling_eleng [link] [comments]


2023.12.06 05:13 Metropolis_ummulqura Titik terang di lingkar hitam

Titik terang di lingkaran hitam..
Setitik cahaya terang bisa menerangi kegelapan semesta alam..
Mengharap sinar damai ke pangkuan menyapa lingkar suatu putaran tentang adanya detakan menghinggapi titik ketinggian dan tangisanpun dihasilkan dalam suatu putaran tentang terjaganya hati yang meredam menghiasi bermacam warna kehidupan dan senyumanpun terpancar dalam suatu aliran mengaliri suatu kekeringan yang sebelumnya memang ada dalam keputusasaan…
siraman hujan menjadikan suatu gelembung di tanah adakah di sana suatu kehidupan,,,?
Sekuntum bunga semerbak suatu penghidupan dan kehidupanpun mendatanginya dalam ketamakan…?
Nirwana semerbak harum bunga seroja rinai air gemericik riang terdengarnya di telaga sebuah cerita..? Tersenyum kehidupan memandangnya bagaikan penglihatan dikala malamnya dan tidaklah ada penglihatan indah kecuali hanya ada dalam angan-angan fatamorgana bahkan sekalipun ia bangun di pagi harinya dan mendapatkan semua yang di impikannya tetaplah mimpi ada dalam keindahan nyatanya…?
Dan menjadikan semuanya tanpa disadarinya menjadikan angan menerbangkannya di tempat tertingginya atau bila memang menenggelamkan di dasarnya dan ketika kita menyadarinya sudahkah terlambat tuk menyadarinya,,,,?
Seperti berada di tengah gurun pasir nan gersang atau seperti berlayar di lautan dan di lamun ombak yang berdeburan ditambahkan badai yang menerjang dimanakah menemukan daratan di dalam kenyataan dan ketika pun berada di daratan tetaplah ia melupakan tentang adanya kenyataan di daratan..?
Apakah sudah terbiasa dengan adanya kefatamorganaan hingga kenyataan pun hanya dianggapnya sebagai bayangan di mana kah naungan tempat bersandar berlabuhnya harapan di kala berada dalam kehampaan dan Dengan sepenuhnya keinginan dalam pengharapan kapankah menemukan daratan dan ketika pun berada di daratan ia pun melupakan doa apa yang ia panjatkan di kala badai yang menerjang menghantam maka janganlah terbiasa dengan adanya ikatan dalam bayang kefatamorganaan hingga ketika terlepas dari jerat ikatan buaian ombak gelombang ataupun sudah berada di daratan sudahkah terlambat untuk berada pada sebenar kenyataan…?
Perumpamaan Seperti ikan yang berada di lautan apakah sudah terbiasa berada dalam bayang kefatamorganaan hingga ketika nyata berada di daratan ia malah terkapar mati menyesakkan merasakan kesakitan dalam kesadaran..? Bukan karena ia tak mengetahui adanya kebenaran kenyataan tapi apakah karena mereka sudah terbiasa dengan adanya buaian dalam jerat bayang kefatamorganaan..?
Maka bernafaslah dan pabila lupa ingatlah dengan sang Maha Kuasa yang menciptakan langit dan buminya..
Apakah tak disadarinya adanya rasa sakit ketika kulit tertusuk duri atau rasa perih di luka yang tak terobati atau bila peluh membasahi di dalam keadaan yang letih dan menjadikan diri ada dalam keadaan yang tak disadari,,?
Ataupun bila dalam keadaan yang tak bisa disadarinya seperti penglihatan di kala tidur malamnya atau bahkan malah bisa meregang nyawa dalam penghembusannya,,,?
Apakah semuanya hasil dari apa yang diperbuat Pada dirinya apakah tak disadarinya lalu Siapakah yang menganiayanya..?
Titik terang dilingkar hitam berkedipan bahkan bila harus terpejam apakah masih adakah titik terang..?? lingkar kelam malam mencoba melawan keangkuhan senyap detak suatu putaran seperti juga hewan pabila berjalan dan juga melolong hina di kegelapan..??
Perumpamaan seperti juga ikan yang berjalan berenang menyelam di sungai atau juga lautan dan juga lupa bernafas di dalamnya kefatamorganaan ketika berjalan atau terbiasa dengan adanya ikatan kefatamorganaan dan ketika ia berada di daratan ataupun dalam kenyataan ia malah meregang nafas di penghembusan,,?apakah karena ikan sudah terbiasa berada dalam kefatamorganaan hingga ketika ia berada dalam kenyataan ia malah meregang dalam penghembusan…?
Maka janganlah terbiasa berada dalam ikatan kefatamorganaan hingga ketika berada dalam kenyataan sudahkah terlambat untuk berada dalam kenyataan…?lepaskan semua ikatan kehampaan yang menjadikan adanya kefatamorganaan dan tetaplah berada dalam kesadaran selalulah ingat kepada siapa yang menciptakan di setiap hela nafas berada dalam kenyataan…?sebagai seutuhnya manusia yang berpandangan terang yang bukan setan atau hewan yang berada dalam samar bayangan ataupun kegelapan lagipula diliputi kehinaan…?
LAKUNE iwak Lakune kodok lakune yuyu miring..?
Tidakkah dipandang cerminan dalam bias selalu terpantulkan dan menerangi kegelapan bahkan bila tidak adanya bintang dan bulan dilangit malam,,,?
Gapai tak tergapai hanyalah sebuah cerminan atau bayangan di penglihatan sama saja yang ada pada suatu gema yang menggema menggaung di pendengaran dan semuanya ada dalam suatu yang fatamorgana di sudut pandangan….
Jangan katakan apalagi memikirkan tentang noda kehitaman bahkan sekalipun setitik bara kegelapan yang itu tetap akan kelihatan dan ada dalam suatu neraca perhitungan tapi katakan dan pikirkan bahwa adanya setitik cahaya terang bisa menerangi kegelapan semesta alam…???
submitted by Metropolis_ummulqura to u/Metropolis_ummulqura [link] [comments]


2023.12.05 23:41 Mas_ridho Setitik cahaya terang dan setitik bara kegelapan

Bernafaslah dan pabila lupa ingatlah dengan sang Maha Kuasa yang menciptakan langit dan buminya..
Mengharap sinar damai ke pangkuan menyapa lingkar suatu putaran tentang adanya detakan menghinggapi titik ketinggian dan tangisanpun dihasilkan dalam suatu putaran tentang terjaganya hati yang meredam menghiasi bermacam warna kehidupan dan senyumanpun terpancar dalam suatu aliran mengaliri suatu kekeringan yang sebelumnya memang ada dalam keputusasaan…
siraman hujan menjadikan suatu gelembung di tanah adakah di sana suatu kehidupan,,,?
Sekuntum bunga semerbak suatu penghidupan dan kehidupanpun mendatanginya dalam ketamakan…?
Nirwana semerbak harum bunga seroja rinai air gemericik riang terdengarnya di telaga sebuah cerita..? Tersenyum kehidupan memandangnya bagaikan penglihatan dikala malamnya dan tidaklah ada penglihatan indah kecuali hanya ada dalam angan-angan fatamorgana bahkan sekalipun ia bangun di pagi harinya dan mendapatkan semua yang di impikannya tetaplah mimpi ada dalam keindahan nyatanya…?
Dan menjadikan semuanya tanpa disadarinya menjadikan angan menerbangkannya di tempat tertingginya atau bila memang menenggelamkan di dasarnya dan ketika kita menyadarinya sudahkah terlambat tuk menyadarinya,,,,?
Seperti berada di tengah gurun pasir nan gersang atau seperti berlayar di lautan dan di lamun ombak yang berdeburan ditambahkan badai yang menerjang dimanakah menemukan daratan di dalam kenyataan dan ketika pun berada di daratan tetaplah ia melupakan tentang adanya kenyataan di daratan..?
Apakah sudah terbiasa dengan adanya kefatamorganaan hingga kenyataan pun hanya dianggapnya sebagai bayangan di mana kah naungan tempat bersandar berlabuhnya harapan di kala berada dalam kehampaan dan Dengan sepenuhnya keinginan dalam pengharapan kapankah menemukan daratan dan ketika pun berada di daratan ia pun melupakan doa apa yang ia panjatkan di kala badai yang menerjang menghantam maka janganlah terbiasa dengan adanya ikatan dalam bayang kefatamorganaan hingga ketika terlepas dari jerat ikatan buaian ombak gelombang ataupun sudah berada di daratan sudahkah terlambat untuk berada pada sebenar kenyataan…?
Perumpamaan Seperti ikan yang berada di lautan apakah sudah terbiasa berada dalam bayang kefatamorganaan hingga ketika nyata berada di daratan ia malah terkapar mati menyesakkan merasakan kesakitan dalam kesadaran..? Bukan karena ia tak mengetahui adanya kebenaran kenyataan tapi apakah karena mereka sudah terbiasa dengan adanya buaian dalam jerat bayang kefatamorganaan..?
Maka bernafaslah dan pabila lupa ingatlah dengan sang Maha Kuasa yang menciptakan langit dan buminya..
Apakah tak disadarinya adanya rasa sakit ketika kulit tertusuk duri atau rasa perih di luka yang tak terobati atau bila peluh membasahi di dalam keadaan yang letih dan menjadikan diri ada dalam keadaan yang tak disadari,,?
Ataupun bila dalam keadaan yang tak bisa disadarinya seperti penglihatan di kala tidur malamnya atau bahkan malah bisa meregang nyawa dalam penghembusannya,,,?
Apakah semuanya hasil dari apa yang diperbuat Pada dirinya apakah tak disadarinya lalu Siapakah yang menganiayanya..?
Titik terang dilingkar hitam berkedipan bahkan bila harus terpejam apakah masih adakah titik terang..??
lingkar kelam malam mencoba melawan keangkuhan senyap detak suatu putaran seperti juga hewan pabila berjalan dan juga melolong hina di kegelapan..??
Perumpamaan seperti juga ikan yang berjalan berenang menyelam di sungai atau juga lautan dan juga lupa bernafas di dalamnya kefatamorganaan ketika berjalan atau terbiasa dengan adanya ikatan kefatamorganaan dan ketika ia berada di daratan ataupun dalam kenyataan ia malah meregang nafas di penghembusan,,?apakah karena ikan sudah terbiasa berada dalam kefatamorganaan hingga ketika ia berada dalam kenyataan ia malah meregang dalam penghembusan…?
Maka janganlah terbiasa berada dalam ikatan kefatamorganaan hingga ketika berada dalam kenyataan sudahkah terlambat untuk berada dalam kenyataan…?lepaskan semua ikatan kehampaan yang menjadikan adanya kefatamorganaan dan tetaplah berada dalam kesadaran selalulah ingat kepada siapa yang menciptakan di setiap hela nafas berada dalam kenyataan…?sebagai seutuhnya manusia yang berpandangan terang yang bukan setan atau hewan yang berada dalam samar bayangan ataupun kegelapan lagipula diliputi kehinaan…?
LAKUNE iwak Lakune kodok lakune yuyu miring..?
Tidakkah dipandang cerminan dalam bias selalu terpantulkan dan menerangi kegelapan bahkan bila tidak adanya bintang dan bulan dilangit malam,,,?
Gapai tak tergapai hanyalah sebuah cerminan atau bayangan di penglihatan sama saja yang ada pada suatu gema yang menggema menggaung di pendengaran dan semuanya ada dalam suatu yang fatamorgana di sudut pandangan….
Jangan katakan apalagi memikirkan tentang noda kehitaman bahkan sekalipun setitik bara kegelapan yang itu tetap akan kelihatan dan ada dalam suatu neraca perhitungan tapi katakan dan pikirkan bahwa adanya setitik cahaya terang bisa menerangi kegelapan semesta alam…???
submitted by Mas_ridho to u/Mas_ridho [link] [comments]


2023.11.21 13:05 Straight-Log984 Xenophobic on the rise

Xenophobic on the rise
BTW i try post on malaysia and got removed twice i guess people want to turn blind eyes on this matter
Im sorry but, malaysia is always gonna be full of malay/chinese/india/other ethnic that is super xenophobic or racist.
I once got asked by my overseas friends how is malaysia , I bluntly said full of xenophobic person especially towards certain countries ( ex Indonesia/Bangladesh and ect, im lazy to list the countries ) And they said they heard differently from the person they talk which is from malaysia. They heard all good things like people are friendly towards everyone and no racism. Do people avoid telling the truth or they blindly thinks malaysia in their head is full of butterflies.
Im from sarawak, even us from the East isnt far from being prejudice by the west malaysia. I learn from my mom, my dad was side shunned by his family and his neighbors from marrying an eastern malaysian person.( in kedah )
I seen firsthand my mom being discriminated by people when they knew she was a sarawakian( in perak )
I once got said infront of my face when i was in the university, “ Mesti dulu duduk kat pokok kan? Mesti best kan duduk KL , tamadun lagi kan? Laughing “ I couldnt say anything to him and i went to the toilet and cry.
Sorry for being out context with sarawakian. but yah, Malaysian is full of xenophobic or prejudice when it comes to of a certain country or race.
For the picture , it really makes me worried about the state of the mind of the future, is there will be a version KKK or White supremacy on the rise ?
submitted by Straight-Log984 to Bolehland [link] [comments]


2023.11.01 13:28 TruthversusSlander Setiap kali perang kat Gaza, korang serang Mekdi Malaysia kat social media dan boikot Mekdi sampai setiap staff perempuan Mekdi kena pakai headband kain macam keffiyeh Palestine ‘Save Gaza’ dan ‘We support Palestine’ kat atas kepala dah sekarang.

Pergilah marahkan Starbucks kat social media pulak. Satu kedai kopi Starbucks pun tak ada kat Israel sebab zionis Israel tak minum air kopi Starbucks. Aku rasa ada kena mengena dengan susu atau hasil tenusu dan kopi.
Aku tengok lengang je Mekdi kat area ‘within walking distance’ aku. Customers aku rasa ada dekat tujuh orang saja tadi (termasuk aku yang tengah sibuk main online game). Beberapa riders penghantar makanan Mekdi ada yang sibuk keluar masuk.. keluar masuk.. Mekdi untuk food delivery. Sementara tiga, empat orang rider sibuk lepak main online game kat phone.
Walaupun satu kedai kopi Starbucks pun tak ada kat Israel tapi big bossnya kat Amerika dah keluar surat pekeliling sokong Israel.
Jangan tanya bagaimana aku tahu setiap staff perempuan Mekdi pakai headband kain keffiyeh ‘Save Gaza’ atas kepala.
Ada sorang ni post kat media sosial terdapat kejadian staff Mekdi kena baling batu masa diorang berjalan balik rumah. (Nanti aku post screenshot komen tu, kalau aku boleh jumpa semula). Yang bengap sangat baling batu kat orang-orang kita tu buat apa? Staff Mekdi kebanyakan orang Melayu warganegara Malaysia.
Aku nak tanya kepada si hipokrit-hipokrit yang order Mekdi kat app Mekdi tu dan mana-mana app food delivery tu, korang tak malu ke? Pergi restoran Mekdi beratur terus kat depan kaunter lah. Jangan hipokrit sangat.
Aku rasa yang segan dan takut sangat nak pergi masuk restoran Mekdi ni satu keluarga yang selalu buat majlis makan-makan untuk kaum keluarga, sahabat handai dan jiran-jiran terdekat yang tinggal berdekatan sangat dengan rumahnya. Lepas tu kalau salah satu ahli keluarganya pergi Mekdi dan order terus dalam restoran, dia takut jika dilihat oleh kaum keluarga, sahabat handai dan jiran-jiran terdekat. Dia risau, bimbang atau takut dikritik habis-habisan dengan orang yang selalu dia bagi makan free sebab kerap sangat buat majlis makan-makan, dah tak nak kawan dengan dia lagi. Nanti digelar ‘penyokong zionis’ pula. Maklumlah mulut-mulut makcik-makcik datin-datin tak bertauliah dan suami-suami mereka di kawasan kejiranan sekarang.
Nasib baik Starbucks tak pernah ada within walking distance from my house dan nasib baik aku check tahun lepas harga satu venti caramel macchiato frappucino dah naik sehingga RM21 termasuk tax. Aku tanya je harganya pastu keluar dari Starbucks tak beli apa-apa pun. Bertahun… tahun.. tahun… banyak tahun jugalah aku tak pernah beli apa-apa kat Starbucks.
Macam aku okay je. Tak ada siapa nak pandang serong pun kalau aku masuk restoran KFC, Mekdi atau mana-mana restoran. Cuma kawan-kawan online gamers aku sibuk wasap “Jomlah! Lepak kat kedai makan pulak, lepak kat gerai makan, restoran mamak pun takpe kita main online”. Aku wasap pula “Kenapa?”. Sorang kawan aku reply “Tak bolehlah, nanti kalau kawan-kawan mak bapak aku nampak, habis diserang rumah aku, marahkan mak bapak aku sokong Israel”.
Syukur aku, ibubapa dan ahli keluarga aku tinggal di negeri lain.Aku sorang je beli rumah kat negeri ni.
submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


http://swiebodzin.info