Kisah anak murid paksa cikgu seks

Kelemahan Malaysian -1

2024.04.24 17:43 tersxin Kelemahan Malaysian -1

Personal boundary…Rakyat Malaysia pemikirannya kurang arif tentang hak-hak manusia,hak-hak pekerja dan sewaktu dengannya..Bila kau suarakan hak kau,seolah kau ni jahat dan meminta,padahal itu hak kau dan undang-undang yang termaktub..Contoh,gaji kau 2000 tetapi disebabkan syarikat tak cukup wang,gaji kau dia tak bayar penuh..Dan bila kau minta,diorang nak kau faham..Padahal itu hak kau sebagai pekerja dan perjanjian..
Contohnya,kau guru,dan ada anak murid..Anak murid tak buat kerja sekolah,apa hak kau nak libas tangan budak tu smpai berbirat??Anak murid tak ikut cakap,lepastu kau tampar budak tu??Ini ada hak dan peraturan yang biasa,kau takda hak nak pukul orang..Salah dalam undang-undang…Walaupun masa kecil kau diperlakukan begitu,tak menjadikan ianya betul…Hanya kerana orang bagi kau trauma,bukan bermaksud kau ada hak untuk beri kepada budak baru..Hukuman dan dera benda yang berbeza…Ataupun Guru rampas telefon murid selama-lamanya atau selongkar telefon murid..Kau takda Hak..Kau bukan Mak Bapak..Kalau dia romen sekali pun,kau Takda Hak nak buka aib orang
Contoh lagi satu,Malaysia taktau apa itu ‘tidak’..Kalaulah kau tanya seseorang,dan ia cakap tidak,kau tak boleh paksa..Jika kau minta tolong,dan orang tu cakap taknak,walau apa sebab pun,kau tak boleh paksa dia..Kau tak boleh pukul dia dan maki..Sebab itu dia punya pilihan..Setiap manusia bebas buat pilihan..Tetapi tampak seperti,orang Malaysian tak faham,perkataan ‘tidak’..Mereka gemar memaksa orang kerana kurang undang-undang dan personal boundary..Undang-undang rimba… Ingat kita manusia lain daripada binatang,ada undang-undang,sbb kita tak hidup dalam hutan
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.02.26 14:55 TruthversusSlander Toxic parents Toxic relationship between mom and dad will affect the child's upbringing and worsen the kid's future in a negative direction. Baca kisah ini. (credit to life_in_a_fast_lane).

Toxic parents Toxic relationship between mom and dad will affect the child's upbringing and worsen the kid's future in a negative direction. Baca kisah ini. (credit to life_in_a_fast_lane).
Ada kisah disebalik gambar ini. Walaupun kisah ini tidaklah “rare” tapi itu tidak mengubah kesan dan akibat yang telah berlaku.
4.40pm smalam,staf letak 2 kad pt atas meja. Aku & kawan ambil sorang satu dan memanggil. Rupanya 2 pesakit tersebut adalah ibu dan anak. Si ibu lewat 20an dan anaknya 9 tahun. Bila masuk, aku memberi laluan kepada kawan untuk melihat si anak dahulu sambil aku pegang kad si ibu.
Si anak bermasalah dalam pembelajaran di sekolah. Si ibu dah jumpa dengan pihak sekolah tentang prestasi anak dan berbincang. Maka sekolah mencadangkan buat pemeriksaan Murid Berkeperluan Khas (MBK). Selepas dinilai beberapa aspek, diagnosis awal adalah Learning Disability.
Kawan aku menerangkan perlu rujukan kepada juruterapi carakerja untuk penilaian penuh tumbesaran (developmental assessment). Selepas penilaian itu kami tengok semula apa langkah seterusnya. Si ibu faham dan bersetuju.
Tibalah giliran aku untuk melihat si ibu sambil kawan buat surat rujukan dan dokumentasi konsultasi si anak. Si ibu bermula dengan ayat “saya tak tahu nak cakap macam mana masalah saya ni.” Dan aku jawab “takpe cerita je macam mana pun, saya okay jee..”
Maka si ibu pun bgthu yg kerap ada mslh tidur, tiba2 dada rasa nk pecah, tgn terketar n bila jadi mcm ni dia nk termuntah n susah nak bernafas. Aku pun syak ini bukan kes biasa tak sihat, tp mesti ada kisah disebaliknya. Terus aku tya “hbgan dengan suami,keluarga atau kawan2 ok?”
Dia pun cakap baru je berpisah beberapa bulan lepas. Perkahwinan 9 tahun dia pilih untuk tamatkan kerana memakan dirinya atas beberapa isu. Bekas suaminya menderanya secara verbal,emosi,fizikal dan seksual.
Sorg laki yg sgt panas baran n dia dh hidup bersama slama 9 thn tnpa tahu smpai bila prlu hadap. Mereka prnah berpisah skali beberapa thun lepas tp rujuk balik sbb si llki janji utk berubah, janji tinggal janji. Rutin penderaan kmbali hinggalah berpisah ke-2 beberapa bulan lepas.
Si ibu tidak dibenarkan bekerja diluar kerana cemburu dan “trust issue” walaupun isu itu tidak wujud, sekadar kongkongan dan dominasi si bekas suami. Hanya si lelaki yang bekerja. Si ibu buat bisnes dari rumah berbekalkan bakat yang ada iaitu membuat kek.
Dgn pendapatan bisnes dr rumah tulah dia mmpu membeli rumah dan kereta walaupun kereta tu dia tak pakai sebab tak dibenarkan keluar rumah. Hanya si bekas suami yang menggunakan kereta. Si ibu tidak menceritakan secara terperinci tentang nafkah zahir yang lain n aku pun tak tanya.
Pergaduhan mereka hampir setiap hari dan tahapnya bukan macam kebanyakan kita (gaduh2 manja comel2). Dicarut dihamun tanpa tapisan dengan nada yang tinggi. Makian tanpa batasan dihadapan anak.
Si ibu berhenti seketika mengelap airmata sambil tanya “eh takpe ke saya cerita ni?saya malu”. Aku jawab “jangan risau, awak di tempat yang selamat. Kalau awak tak kisah, cerita je. Saya boleh dengar, kami boleh tunggu sampai awak selesai.”
Ada hari yg order agk byk 8 kek. Siap buat kek,bgkus n sedia utk hantar (tak bagitahu hantar sendiri,pick up/runner). Bekas suami mengamuk sbb dia tak dgr dipanggil, sibuk uruskan kek. Maka si bekas suami mengambil 1 persatu kek n hempas ke lantai sambil memaki hamun n pijak kek.
⁃Hempas kek pertama “kau bab” ⁃Hempas kek kedua “memang perempuan sil kau ni” ⁃Hempas kek ketiga “betina bodoh” dan keempat kelima.
Maka 5 pesanan pelanggan tak dapat disempurnakan dan duit pelanggan terpaksa dipulangkan secara penuh walaupun kek dah siap cuma tunggu hantar je. Dan ini terjadi depan anak.
Dan beberapa minit lepas insiden tu, si bekas suami meminta dia nafkah batin. Dalam ketakutan,kemarahan,kesedihan dan kekecewaan dia turuti. “Kalau saya kata taknak atau lawan,lagi sakit saya kena fizikal dan seksual.”
Di hari yang lain, bekas suami minta untuk dikejutkan tidur untuk pergi kerja. Maka dia pun kejutkan suami berkali-kali. Bila bangun si suami bengang kerana tidurnya diganggu. “Kau apasal perangai macam pukmak sangat ni?” “menyakitkan hati aku betul la bab sekor ni”
Makian cmni bukannya dgn nada rendah. Tak mgkin anak dpt tidur. anak pun terpinga tgk n dgr bapa kata gitu kpd ibu hmpir stiap hari slama bertahun. Bnda ni jadi bkn kali pertama n bukan sekali tu je. Itulah rutin bertahun yg lepas. Itulah yang anak dengar dan tengok setiap hari.
“Jujur doktor, saya pernah je cuba nak habiskan nyawa saya. Saya duduk dalam kereta 2 jam tutup tingkap tengah panas tanpa hidupkan enjin. Tapi saya stop sebab teringat muka anak.”
“Saya pernah pegang racun tikus kat supermarket nak beli, tapi letak balik sebab saya takut anak saya makan sekali bila dia tengok saya makan”
“Kadang saya ada harap bila dia pukul saya, biar lah sampai saya mati dia pukul tu. Sampai bila saya nak hadap macam ni.” Dan pelbagai lagi idea ataupun lintasan fikiran yang dia ada tapi tak diteruskan kerana terbayang anak yang takde siapa akan jaga kalau dia tiada.
Dia bru tahu beberapa mggu lepas yg kereta dia dijual oleh bekas suaminya n 1 sen pun dia tak trima duit hasil jualan wlaupun kereta ats nama dia. “Saya tk tahu mcm mana dia jual tnpa persetujuan saya”. Sekarang ni saya takut rumah tu pun dia jual jugak sebab rumah tu nama saya.
“Sekarang saya balik kampung duduk dengan mak saya. Dia takde ganggu saya dah cuma contact sesekali berkaitan anak. Sekarang saya rasa tengah menghadapi realiti trauma lepas saya hadap dia 9 tahun.”
Dan sekarang baru dia ada ruang dan masa untuk beri perhatian tumbesaran anak. “Anak saya ni tercicir banyak, banyak dia terlepas, banyak dia tertinggal.” Dia tahu anaknya takde zaman kanak-kanak yang seronok macam orang lain.
Benarlah, rumah yang tidak harmoni akan membantutkan otak kanak-kanak. Ibubapa yang bergaduh teruk depan anak-anak akan memberi kesan terhadap mereka.
Aku saja minta si anak untuk tulis nombor, huruf dan buat operasi matematik mudah (tambah tolak), tapi memang tak berjaya. Untuk usia 9 tahun, kebolehan membaca,mengira dan menulis bukan macam ni. Ini lebih kepada usia 6-7 tahun.
Sesi konsultasi,perbualan dan penceritaan ni hampir 1 jam. Banyak lagi yang tak mampu aku tulis. Tapi cukup panjang ini dan yang baca faham apa yang aku nak sampaikan.
Sehelai kertas ini adalah bukti dan manifestasi yang kelakuan ibubapa dirumah mempengaruhi tumbesaran anak-anak. Dan yang ada depan mata aku sekarang adalah seteruk ini. Dan kesannya bukan kepada 1 individu, tapi 2. Si ibu dan si anak terkesan dengan cara mereka tersendiri.
Si ibu n anak beransur kluar dgn management yg aku n kwn rangka. Aku kemas bag, punchkad dan hidupkan enjin motor untuk balik. Sepanjang perjalanan terngiang suara si ibu dan si anak dalam bilik dengan kisah mereka. Ini bukan kali pertama aku dengar, dan juga bukan yg terakhir.
Si ibu taknak teruskan hidup dengan pasangan sebegitu seumur hidup, kerana seumur hidup itu terlalu lama. Terlalu lama.
Tamat.
submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.12.15 07:51 TruthversusSlander Part 1 : Penceramah bingai. Mendidik pelajar jadi gatal.

Generasi sekarang dipengaruhi oleh hiburan-hiburan melampau, kurang disiplin krn ayah bekerja dihantar pula ke taska, dan dididik oleh guru2 muda yang bersolek.
Maka wujudlah generasi yang lantang bercakap tapi tiada adab.
“Adakah ini budaya baru? Style baru dalam industri penceramahan dan motivasi pendidikan anak-anak di sekolah hari ini?”
‎Tapi, aku tak peduli. Aku nak lontarkan pandangan aku. Aku tak setuju dengan ajaran atau budaya atau style baru ini. Aku tak setuju dan aku nak kritik!
‎Tapi sebelum itu aku dah bertanya kepada 2 orang sahabat aku yang aktif dalam edukasi dan motivasi kanak-kanak dan remaja. Mereka juga tidak setuju.
‎Aku faham pickup line ini sekadar gurauan. Tetapi apa matlamat anak-anak ini disuruh buat pickup line dekat seorang guru? Budaya apa yang cuba dibawa?
‎Melihat aksi remaja itu merenyam, menggelitat, dan menggedik sebegitu, aku merasakan sesuatu yang tidak kena. Dah kenapa budak ni? Memang budak-budak zaman la ni bila buat pickup line akan ada anjakan paradigma sebegitu ke?
‎Ini pandangan aku. Hidup ini, matlamat tidak menghalalkan cara. Matlamat harus jelas baru cara pun jelas. Sekolah adalah tempat pembelajaran dan belajar, tempat mendidik dan didik.
‎Sudah pasti matlamat asas orang ke sekolah adalah untuk jadi bijak, jadi baik, jadi matang, jadi rasional, jadi manusia yang boleh memberi manfaat kepada dunia dan kemanusiaan.
‎Aku tak nampak apa-apa matlamat yang jelas dengan membuatkan remaja itu menggilitat akan menjadikan dia pemenang Nobel Prize di masa hadapan.
‎Atau mungkin ada kajian terbaru yang berimpak tinggi, telah terbukti secara saintifik dan statistik yang melakukan pickup line kepada guru akan melahirkan generasi masa depan yang baik akhlaknya, tidak akan jadi s*x predator mania di masa hadapan.
‎Aku jadi keliru. Zaman aku bersekolah dahulu. Aku pun ada cikgu yang baik dan cantik. Rasa sayang dan hormat terhadap mereka pun jauh menebal. Tidak pula aku berani nak bersikap miang hatta hanya sekadar gurauan.
‎Aku kira kita kena ada budaya kita sendiri. Budaya timur yang telah menjadi budaya rasmi kita. Biarlah dunia barat terbalik, murid dan guru tiada beza. Kita wajar kekalkan budaya timur kita. Kenapa kita nak ubah budaya yang memang sudah baik?
Kalau korang tak nak anak korang jadi mcm tu jangan bagi dia tengok youtube dan tv banyak sangat
Penceramah tu kejar views je, cari content untuk up view and dapat job baru.
Tapi yang paling menakutkan, generasi muda sekarang dah start follow trend macam tu.
Apa sebabnya? Kurangnya pendidikan and guidance. Diorang ni lebih banyak terdedah dengan input yang tak berfaedah, input positif kurang.
Ingat zaman kita dulu, bapak sorang je kerja pun cukup untuk support keluarga. Balik kerja, sempat lagi ajar kita baca Quran ke, buat homework ke.
Sekarang, both parents kena kerja. Bukan sebab suka-suka, tapi keadaan memaksa. Anak-anak kat rumah kurang attention and guidance sejak kecil. Bila dah besar, makin liat nak bentuk
Pasal sekolah, lagi la. Dulu, satu kelas maybe 20 orang. Sekarang? Boleh sampai 50 orang satu kelas. Cikgu-cikgu overwhelmed, tak sempat nak focus pada setiap murid. Banyak sangat workload, jadi as long as siapkan kerja, itu pun dah cukup sebab nak kena handle banyak kelas lagi.
So, kualiti & jati diri seseorang tu pun affected.
Kurang input yang bersih, memang la jadi macam ni, diri dibentuk oleh program di internet dan tv.
‎Teringat aku satu hadis pendek,
‎Daripada Abu Hurairah R.A, Nabi SAW telah bersabda,
‎الدُّنْيَا مَلْعُونَةٌ، مَلْعُونٌ مَا فِيهَا إِلَّا ذِكْرَ اللهِ أَوْ عَالِمًا أَوْ مُتَعَلِّمًا
‎ “Dunia ini dan seisinya adalah laknat kecuali mengingati Allah, yang membawa kepada taat kepada-Nya, orang alim (guru) dan pelajar.”
‎[HR Ibn Majah (4112) dan al-Tirmizi (2322)]
‎ps : Kalau majoriti para guru terima budaya baru ini, aku mohon berselisih pandangan.
Kredit: @Alturkistiano .
submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.10.28 14:46 Few-Dragonfruit-4702 Ini salah gw atau ortu gw?

Sebelum saya mau cerita, saya mau klarifikasi dulu kalo gw ngga benci sama ortu saya, cuma heran aja apa ini beneran salah gw atau emang ortu saya yang salah?
Jadi gini, saya dari SD dulu itu anak nya diem dan agak bandel, saya yang susah sosialisasi ini bikin ortu gw kesel sama saya karena sy selalu ngebuat dia malu karena saya sendiri masih ogah berteman sama temen kelas sampe SD kelas 6. dan pas saya SMP, ortu saya ini masih agak merasa cemas kalau saya bakal tetep aja kaya gini. dan pas saya mulai SMP, justru saya jadi anak yang dikenal banyak guru dan mulai bikin relasi/teman karena bisa dibilang salah satu murid berprestasi di sekolah saya. dan pas saya SMA, sya mulai ikut OSIS dan jadi koordinator sekbid 9, saya ngikutin banyak lomba kabupaten/provisi yang berhubungan dengan bahasa, seni, dan hal hal berbau hukum. Waktu dua tahun menjadi OSIS, kita juga berhasil ngundang guest star gede ke HUT sekolah saya tanpa bantuan dari dana sekolah dan pure hasil strategi keuangan kita. jujur aja saya ngerasa saya udah berhasil berubah drastis dan lebih pede sama diri sendiri.
TAPIII nih ya, walau saya udah berubah drastis, ortu saya ini masih ngerasa saya tidak berubah sedikitpun. sampe sekarang ortu saya masih ngerasa tindakan yang akan saya lakuin di masa depan, akan mirip dengan tindakan saya di masa SD. apakah saya salah karena saya sendiri belum bisa berubah dari 6 tahun sekolah?
Ortu saya juga banyak cerita ke temen temen nya tentang sifat gw yang childish dan spoiled, ortu gw bilang kalo tingkah saya sampe sekarang masih childish dan spoiled. Sampe sampe nih ya, pembina OSIS saya yang kebetulan adalah sahabat ortu saya, sering nasehatin saya tentang tingkah saya yang bahkan kaga pernah ngerasa saya lakuin dirumah, dan dia sampe sampe nih, ngga 60% percaya dengan hasil kinerja saya sebagai pemimpin. Saya sekarang ini udah bisa kerja dan cari uang sendiri dari jadi freelancer editor. tapi teteppp aja, ortu masih belum puas sama hasil saya😔🙏 ya walau pas saya dapet sertifikat dan ke lokasinya langsung buat ambil sertif/penghargaannya, ortu saya bilang kalo saya ini anak baik baik dan sebagai orang tua mereka berhasil didik saya menjadi sukses. dan mereka juga bilang ke saya sendiri dan langsung kalo mereka bangga.
(PS. ini beneran kisah nyata, dan kaga ada buatan buatan nya, sy curhat disini karena sy juga ngga ada tempat curhat🥲 curhat ke temen juga solusinya gitu gitu aja, sy dah pernah ngobrol sama mereka dan ngga sengaja curhat, tapi curhatan syaa ini disebar ke temen temennya. sampe sy sendiri ngerasa malu.)
Okeh, sekarang coba kalian pertimbangkan, apakah saya salah dalam hal ini atau memang ortu saya yang salah? Karena jujur setiap mereka ngelakuin hal ini saya merasa saya ini adalah beban keluarga.
submitted by Few-Dragonfruit-4702 to indonesia [link] [comments]


2023.08.20 15:48 TruthversusSlander Apa jenis cikgu macam ni?

Apa jenis cikgu macam ni? submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.06.29 15:44 Beginning_Paper_6845 Father of 'caged' pupil claimed PPD made false statement to cover up issue

Father of 'caged' pupil claimed PPD made false statement to cover up issue submitted by Beginning_Paper_6845 to malaysia [link] [comments]


2023.02.01 06:13 plsdontattackmeok Syed Saddiq: Murid naik flying fox, Cikgu redah lumpur, Jeti roboh Kenapa infrastruktur di Sabah masih begini? Sabah terima peruntukan RM6.3b, antara negeri dengan peruntukan terbanyak! Gaji menteri naik RM30,000 tahun lepas! Tapi nasib anak-anak sekolah di Sabah? Sampai bila?

submitted by plsdontattackmeok to Sabah [link] [comments]


2022.12.13 05:00 iqbalpratama Ide anime berlatar Depok

Terinspirasi dari berita penutupan SDN 1 Pondok Cina
https://megapolitan.kompas.com/read/2022/12/09/06450061/babak-baru-penggusuran-sdn-pondok-cina-1--orangtua-murid-gugat-wali-kota?page=all
dimana trope "murid memperjuangkan sekolahnya yg diancam digusur / ditutup biar ga jadi ditutup" adalah trope yg umum ada di anime2, mulai dari Girls und Panzer der Film sampai movie Ghibli yg From Up on Poppy Hill yg plotnya mempertahankan gedung lama biar ga digusur. Maka dengan ini, aku dan temanku kepikiran suatu anime movie dengan latar the semi-mythical land of Depok dengan plot yg menggabungkan common trope "mempertahankan sekolah biar ga ditutup" dengan berbagai kisah mitologi keajaiban tanah Depok. Kira2 isinya begini:
Bagus jadi movie atau series?
submitted by iqbalpratama to indonesia [link] [comments]


2022.10.07 13:00 Ur_local_fish RANDOM SHOWER TOUGHTS: usaha apakah yang paling tepat untuk mengurangi seks bebas di indonesia selain sex ed?

RANDOM SHOWER TOUGHTS: usaha apakah yang paling tepat untuk mengurangi seks bebas di indonesia selain sex ed?
gw terinspirasi pemikiran ini dari video yg viral di tiktok dan twitter ini. dimana si apoteker justru memberi suplemen ibu hamil kepada para muda-mudi yang "kebobolan" dan mulai tumbuh kandungan. disini gw antara setuju gak setuju. dimana, rasa kemanusiaan pada bayi tersebut menimbulkan pro, dan tanggung jawab si muda mudi ini untuk mengurus bayi menjadi kontra.
dari situ tercetuslah ideologi untuk membangun sistem aborsi. dimana, muda-mudi "kebobolan" yang masih sekolah atau mengalami kekerasan seksual, diperbolehkan atau harus menggugurkan kandunganya demi kesehatan dan pendidikan. sementara muda-mudi yang lebih dewasa harus mengikuti tes kelayakan untuk keputusan izin menggugurkan, atau menjaga kandungan agar nantinya mereka bisa bertanggung jawab pada kandungan yang mereka buat.
namun, masalah baru muncul. jika ada peraturan dimana aborsi digratiskan, makan akan semakin besar potensi para pemuda menganggap enteng seks bebas dan seenaknya melakukan pergaulan bebas, karena jaminan aborsi tersebut. karena itu, solusi yang gw pikiran adalah membuat undang2 dimana pemuda yang lebih dari dua kali melakukan aborsi (karena seks bebas) akan dicabut fertilitasnya secara paksa. dengan demikian, tidak akan ada pemuda yang harus menggugurkan atau melahirkan anak yang nantinya berpotensi dicampakkan atau tidak diurus karena ketidak bertanggung jawabnya pemuda/pemudi tersebut.
gw pikir masalah selesai disini. tapi entah kenapa muncul pertanyaan baru: "kalau fertilitas dicabut, muncul potensi masalah baru yaitu: pemuda akan menganggap ini menjadi kesempatan untuk mereka melakukan seks yang lebih bebas." padahal seks bebas juga merupakan sumber penyakit. dimana dengan semakin bebasnya pergaulan, justru mampu menyebarkan penyakit dan virus seperti HIV, AIDS, herpes, dan penyakit seks menular lainya. dan karena itulah diperlukan edukasi seks yang cukup semenjak kecil. tapi, meskipun gw punya harapan buat indonesia paham edukasi seks, untuk saat ini gw masih agak skeptis untuk orang indonesia paham sepenuhnya.
jadi intinya, gw menemukan bahwa ada banyak cara untuk kita mencegah seks bebas dan kelahiran anak2 yang nantinya akan dilahirkan oleh orangtua yang belum bisa bertanggung jawab. cuma, untuk menyukseskan semua ini, semua rakyat indonesia dari pemerintah sampai warga masyarakat harus bisa melaksanakan semua prosedur dengan sebaik baiknya. dan kalau komodos punya pendapat lain, boleh diskusiin disini. silahkan saling berbagi pendapat dari perspektif masing-masing.
https://preview.redd.it/hj7o26pb3ds91.jpg?width=675&format=pjpg&auto=webp&s=c65db53a6f69d6cb55d0c1f0dad46b9fb8fb79bd
submitted by Ur_local_fish to indonesia [link] [comments]


2022.06.14 10:54 Meemeemiaw23 Kapan Terakhir kali Anda sadar bahwa Anda sangat beruntung?

Tempo hari gw dapat kesempatan mengajar orang-orang dari luar daerah. Jadi mereka di datangkan ke Jakarta untuk belajar dan gw dapat kesempatan ngajar mreka. Setelah berbincang dan tukar pendapat, mulailah disini gw mendengar cerita yg membuat gw berpikir bahwa gw masih sangat beruntung dgn kesulitan dlm mengecap pendidikan disini.
Kisah 01 : Ada murid yg kalau mau sekolah, itu harus jalan kaki sejauh 1 jam, melewati gunung. Setelah itu dia akan numpang naik kendaraan perkebunan (sekitar jam 5 pagi). Perjalanan ditempuh sekitar 2 jam. Tiba di daerah besakota dan berjalan kaki lagi sejauh 1 jam. Jadi dia selalu telat 1 jam untuk ke sekolah. Makany guru2nya kasih dia pelajaran extra stlh sekolah selesai.
Kisah 02 : Sudah mau kelulusan SMK ternyata ujiannya pakai pensil 2B. Tapi yang jadi masalah bukan dia ga punya pensil 2B tapi anaknya Belum Bisa Membaca sama sekali. Jadi dari jaman SD, warga kampungnya akan dateng ke sekolah bawa tombak, parang, panah dsb. Mengancam sekolahnya untuk meluluskan anak tersebut. Gurunya sudah mencoba diskusi dgn ortunya supaya anaknya bs mendapatkan pekerjaan kelak setelah lulus. Ortu menolak, anaknya akan jadi kepala desa nanti. Ga bisa dibayangkan, kalau ada pejabat diluar sana yang masih belum bisa membaca.
Kisah 03 : Seorang guru dari Jakarta diminta mengajar komputer ke suatu daerah pulau di Indonesia bagian Timur. Jangankan komputer di sekolahnya, wong dapat sinyal di pulau tersebut hanya bisa di hari Kamis jam 3 sore sampai jam 5 sore. Kapur utk menulis sangat sulit didapat jadi menulis dengan batu kapur di papan tulis.
So? Kapan kalian terakhir kali ngelus dada dan menyadari kalian itu beruntung?
submitted by Meemeemiaw23 to indonesia [link] [comments]


2022.05.21 09:46 PaulSkyWallKey Dipermalukan saat sekolah

sumber : Quora
Ini adalah salah satu penghinaan terbesar saat aku duduk dibangku sekolah.
Aku ingat betul saat itu waktu aku masih kelas 11 SMA. Waktu itu memang aku suka mengoleksi buku novel dan buku filsafat. Saking sukanya, aku selalu membawa buku kemanapun aku pergi. Termasuk saat di sekolah, aku tidak pernah lupa membawa buku.
Dan, kebetulan di satu hari aku bawa beberapa novel yang baru kubeli. Dan ada temanku yang meminjam salah satu buku ku. Tiba tiba aja guru mapel wali kelasku datang. Biar kujelaskan sedikit, beliau ini guru yang kataku sering curhat mengenai masalah pribadinya saat jam kelas. And ya, aku paling bosan jika hal itu sudah terjadi. Jadi, aku berfikir lebih baik membaca buku filsafat yang aku bawa, tajuknya adlah Etika Nikomachea yanh ditulis oleh aristoteles. Dan tiba tiba saja, wali kelasku menyaut buku yang sedang kubaca dan melemparkannya kearah wajahku. Katanya "Kamu ini memang berandal ya, bukannya mendengarkan malah asik sendiri membaca buku apa ini!" Ucapnya keras tepat didepan muka ku. Lalu diangkatnya lagi buku itu, dia baca dengan keras judulnya.
Lalu beliau berkata lagi "kamu ini masih kecil suka baca buku yang aneh gak jelas begini! Mau jadi apa kamu nanti! Dasar, udah terbiasa dimanja jadinya ya begini, ga ada pemikiran waras sama kaya orang tuanya!"
Dan apakah Disitu aku cuma bisa diam, sambil tahan tangis?
Ya engga lah, aku berdiri dan ambil lagi buku yang dia rebut dan aku balas argumennya
"Maaf ya buk, saya tanpa mengurangi rasa hormat saya. Satu, saya bukannya gak dengerin ibu tapi nyatanya ibu lagi CURHAT dan saya ga ada kewajiban untuk menanggapi cerita rumah tangga ibu. Dua, yang saya baca bukan buku aneh dan ga bener, jelas jelas itu buku filsafat yang didalamnya banyak teori teori yang bermanfaat bagi saya. Atau ibu ga pernah tau apa itu buku filsafat? Pengetahuan ibu ga sampai situ?. Tiga, ibu kenapa bawa bawa orang tua saya? Dendam kah? Atau apa?"
Dan setelah bicara panjang lebar seperti itu, guru itu kembali mengambil buku ku dan menyuruh salah satu teman saya untuk menggeledah tasku. Diambilnya semua buku buku yang aku bawa, mau itu novel atau buku filsafat lainnya.
Marah? Woiya jelas, aku marah sejadi jadinya
Dan aku rebut lagi buku itu, kumasukkn dalam tas dan aku keluar dari kelas. Esoknya, orang tua ku dipanggil ke sekolah. Dan disana, pihak sekolah malah mengatakan hal yang tak pantas ke kedua orangtuaku. Dan ya, aku dikeluarkan tanpa surat pindah sekolah. Akhirnya, aku harus mengulang kelas 10.
Untuk ibu, mungkin ibu main quora juga. Kalau ibu ga sengaja nemu tulisan ini, maaf banget bu. Saya sebar disini karna ya memang seperti itu kejadiannya. Ga aku kurangi dan lebihi isinya. Semoga ibu cepat sadar, dan sampai saat ini saya sudah lulus sekolah. Saya masih tunggu permintaan maaf ibu. Karna perbuatan ibu ga hanya sebatas mempermalukan aku didepan kelas, aku juga tau kalau ibu yang melaporkan aku ke kepala sekolah dan menyebabkan aku harus hengkang dari sekolah di tahun ketiga.
Sekali lagi bu, tolong lebih menghargai orang disekitar ibu. Mau itu lebih tua atau lebih muda. Karna pada dasarnya manusia akan dihormati ketika ia juga menghormati orang disekitarnya.
Terimakasih.
Edit (30 November)
Banyak pro dan kontra dalam kolom komentar dibawah. Sebenarnya saya sedikit terganggu dengan beberapa komen yang menyatakan bahwa saya tidak menghargai guru (walaupun beliau sedang curhat)
las i said, keluarga saya membayar untuk saya sekolah dan mendapat ilmu. Saya akui saya bebal, dari lahir saya memang memiliki bakat untuk keras kepala.
But is it wrong? Jika saya ingin yang terbaik atas apa yang sudah saya bayar?
Saya bukan meremehkan atau mengecap buruk semua tenaga pendidik yang ada di Indonesia. Masih banyak diluar sana guru yang benar benar guru.
Sebenarnya masalah ini akan selesai jika pihak mereka tidak membebankan semua kesalahan kepada keluarga saya. Orang tua saya juga bukan orang yang gila akan hormat. Mereka hanya ingin yang terbaik untuk saya, untuk semua biaya hasil keringat mereka. Saya sekolah bukan untuk mendengar kisah rumah tangga orang lain, wajar jika satu kali dua kali bercerita dengan murid. Tapi apa wajar jika hampir setiap jam mata pelajaran dibuka dengan kisah berbelit bak sinetron?
Mungkin ini kembali lagi ke individu, ada yang suka ketika diajak curhat, dan ada lagi yang seperti saya. Saya menghormati setiap pendapat yang ada, itu kebebasan dalam bermedia sosial.
Fyi, beberapa tahun setelah pindah sekolah a.k.a dikeluarkan, saya mendengar beliau sudah bercerai dengan suaminya dan sudah menikah lagi. Pernah saya bertemu beliau dengan keluarga barunya saat sedang makan di sebuah restoran. Ya, mereka kelihatan bahagia.
Apakah beliau pernah sekalipun memikirkan bahwa ia hampir merusak hidup seorang anak?
submitted by PaulSkyWallKey to indonesia [link] [comments]


2021.09.24 02:40 Flutewriter Pohon Kampholok -Abai.

Pohon Kampholok
Abai.
Jejak anak berusia dua puluh sembilan tahun telah penuh dengan daun darat, fokus kering, masing-masing dengan peluit dengan ingatan, dan murid lembab dan tiba-tiba meletakkan ransel. Ini mungkin pertumbuhan yang tumbuh sepuluh tahun yang lalu. Pada tahun-tahun muda, keindahan sinus, keindahan tahun, tidak akan terjadi seperti itu. Setelah jatuh tempo, tidak ada banyak ide, hanya ingatan, pembicaraan sederhana yang murni dan tak bisa berkata-kata. Bertahun-tahun kemudian, saya pikir saya masih mencintai seseorang, ingatan saya disebut, air mata seperti bunga sakura, dan tersenyum pada bulan Maret.
"Apa keinginanmu?" Ketika aku adalah hari ulang tahun 17 tahun, Yanghai Yun mengambil wajah padaku, tanya nyonya.
Saya hanya mengatakan kepadanya tentang keinginan saya: "Saya ingin memiliki cinta, kehidupan yang sederhana, berjuang bersama, menjalani kehidupan yang bahagia, dan memainkan pemandangan dalam pekerjaan itu."
Setelah dia mendengar jawabannya, dia sedikit tersenyum. Ketika dia tertawa, dia pergi ke negara itu, jadi itu ada di benaknya.
Dalam waktu delapan tahun di Abu, saya selalu keberadaan Yanghai Yun, ketika ia pergi pada bulan April, di mana pun saya berada, ada di mana-mana.
"Seni, kamu telah mencintaimu, jangan menyerah?" Abu selalu duduk di tempat tidur atau pasir, pada akhir pekan Agustus, dan bertanya ketika aku pergi, ingatanku, kelopak hujan, bertanya dengan pemikiran mendalam, aku langsung Temukan senyum dan punggung Abu.
"Saya pikir kita tidak akan bersama, wajah itu malu, semua sampah, tidak memiliki banyak cerita yang tidak memiliki hasil, biarkan aku menjadi tua." Aku kembali padanya.
"Jawaban seni yang baik, Anda sangat menawan ketika Anda bercukur, saya sangat menyukai Anda, sangat tampan! Apakah Anda pikir saya akan mencintaimu, Cherry Blossom adalah musim Anda, saya tidak ada di sana, saya akan membayar Anda!" , jari-jari berada di Liu Hai, dan aku pergi ke tas tangan dan pergi ke belakang keberangkatannya sampai dia menghilang di langit yang jauh.
Tahun ini, sudah 2020. Di sisi Sungai Yangtze, air jernih membuatku merasa baik, aku melepas sepatu, menaruh kaus kaki di pakaian, cobalah untuk meletakkan kaki ke dalam air, beberapa es, musim semi Jiangshui dengan suhu kuda, Persepsi jauh keberadaan tempat itu seperti kerabat seseorang di kejauhan. "Apakah orang itu?" Aku bertanya pada diriku sendiri, tidak ada jawaban untuk pertanyaan itu, biarkan aku merasa konyol.
Berdiri, maju, Jiangshui menyebarkan pergelangan kaki, menendang air yang jelas dan transparan, kesepian dan matahari terbenam, izinkan saya berpikir tentang orang-orang yang jauh pada saat itu. Ambil ponsel dan ambil peringatan untuk air Anda sendiri. Saya tidak punya smartphone ketika saya masih muda, saya kehilangan banyak kemungkinan kebahagiaan, foto sudah cukup, dan saya akan kembali ke posisi semula untuk melihat video. Video yang sama adalah studi mandiri, ia tidak akan menggunakan kekuatan super untuk membiarkan banyak orang menari, bernyanyi di layar ponsel saya, berbicara tentang saya, memikirkan, mengatakan, menari, bernyanyi, dengan saya tidak memiliki banyak korelasi. Saya akan selalu berpikir bahwa dia akan muncul di jalan.
Terus maju, datanglah ke tempat yang akrab untuk melupakan kosakata, daun-daun darat, sepatu kasual putih saya dengan lembut berjalan ke, pohon harum dari pohon kapur kapur, mengenakan topeng masih bisa mencium aroma pingsan, sebuah hembusan meniupkan saya. Liu Hai, daun daun, masa lalu, tarian awan.
Sudutnya lembab, perlahan-lahan perlahan-lahan melilit aroma itu, meninggalkan dengan lembut, berjalan di jalan ke sekolah dengan teman-teman ketika aku masih kecil, dan banyak orang muncul di depan mataku, sedikit senyum, itu kembali cinta yang dimulai. terbuka, dan rusa mengejar usia hati.
Pada usia 15, saya bertemu seseorang. Rambutnya berada di bawah sinar matahari, alis cokelat, tebal seperti kurva kampung halaman kota kelahiran, dan mata melihat bagian depan, dan pertunjukan perusahaan membuat orang merasa kenyang. Langkahnya sangat terbuka, saya menatap tampannya, dan Tuhan menabrak tiang, dan buku itu menyelinap pergi. Dia mendengar suara itu, menoleh kepadaku, aku merawat buku itu, dan tangannya muncul di hadapanku, aku membawanya seperti dia. Dia mengambil buku untukku, tidak ada ekspresi, dan musim gugur dibiarkan pergi.
Kekeringan berlangsung lama, saya suka kolam Abu pada bulan Agustus.
Abu suka bersembunyi, dia berkata: "Ini benar-benar di air untuk mendengar suara-suara lain di air. Ini akan merasa bahwa Anda seperti ikan bebas, saya harap saya akan selalu menjadi gratis seperti ketika saya."
Abu membor air, setelah rambut basah, meremas, bersihkan wajahnya dengan tangannya, dia bersandar di kolam yang berlawanan, dan aku minum-minum di samping. Dia tersenyum di dahinya dan berkata, "Aku sangat aneh berjalan di kolam renang!"
"Mungkin suatu hari aku bertemu seseorang yang bersedia mengajar renangku. Kami akan pergi ke banyak tempat, berenang di air jernih." Aku pergi ke Abu, menuangkan segelas jus kepadanya.
Abu mengambil jus, menggigit sedotan, menatapnya, lalu melihat ke arahku, aku mengisap jus dan hidup, dia berkata: "Ou Lu, aku harus pergi sebentar, di sini akan dijual, nanti tidak ada tempat untuk berenang. "
Aku tersenyum dan meletakkan jus dan berkata, "Ke mana akan pergi?"
Dia menggelengkan kepalanya dan berkata, "Jauh jauh."
"Oh!" Aku kembali ke hukuman.
"Kamu tidak meminta kita untuk melihatnya?" Dia menuntun air.
"Aku sudah menanyakan masalah yang sama untuk waktu yang lama. Sekarang saya pikir itu sangat naif, mengapa Anda harus bertanya, Anda harus menemukan saya, saya akan menelepon saya."
Tangan Abu mengambil air dan membangkitkan gelombang air, berkata: "Tidak ada kolam renang, Anda sulit menjadi panas di musim panas."
"Seperti sebelumnya, kamu akan keren setiap hari."
Abu, mataku, Yu Guang, diberitahu bahwa dia berkata: "Apakah kamu harus kembali ke kamar yang kotor?"
Aku meletakkan tanganku di air, biarkan airnya secara bertahap membenamkan cangkir jus, setengah dari cangkir dan bersinar di air dan mem-flash bintang sinar matahari, aku berkata: "Itu dari pekerjaan kecil, setidaknya kamarku sangat bersih . Menunggu ujian saya semuanya akan baik-baik saja. Saya akan memiliki pekerjaan yang baik, pergi ke sini mengejar apa yang saya inginkan. Menunggu saya kembali ke kampung halaman, kamar membersihkan dekorasi, akan terlihat bagus! "
"Ketika aku melihatmu, kamu bingung," Tiba-tiba Abu tertawa, katanya, "rumah yang sangat bagus, seperti sarang babi, hidup dengan khawatir, penuh debu, sekelompok lain-lain"
"Aku tidak punya tempat untuk pergi ..."
Abu menyela saya, melempar cangkir ke dalam kolam, letakkan tangan Anda di pipi, dan katakan padaku dengan tegas: "Mengejar impianmu, aku menunggumu di tempat pertama di Cina!"
Saya dengan cepat berlutut, biarkan air tenggelam, dan kemudian berdiri dari air, airnya meluap. Air goyang turun pada tubuh Abu, aku juga mengeringkan rambutnya dan menyeka wajahku.
Abu dihindari, tertawa dan berkata: "Aku jatuh cinta."
Saya terkejut, mata saya besar, tanyakan: "Kapan saya akan menikah?"
Senyumnya terbenam di honeypot jatuh cinta, dan mata penuh cinta. Aku memutar leherku dan berkata dengan mulutku: "Dia pasti gadis yang baik!"
"Akan ada seseorang yang mencintaimu di masa depan, menemani musim semi dan musim gugurmu!"
"Oh, aku sudah bertemu seseorang baru-baru ini, dan wajahnya tampan dan indah, dan itu baik, dan itu sangat menawan dengannya." Aku mabuk.
"Kamu ingin memiliki selera yang sama dengannya, bekerja keras! Setelah lima atau enam tahun, kamu akan sangat tampan, sangat menawan!" Abu memegang tinju untukku.
Saya mempraktikkan target di bidang penembakan. Saya kira-kira dilatih selama setengah tahun, dan saya bertemu dengan orang-orang, saya menatapnya.
Dia mengambil headphone kedap suara, menatapku, pergi ke sebelah, silakan minum minuman, dia berkata: "Empat lima bulan, kamu selalu menatapku, bukankah kamu merasa sangat aneh?"
Aku mengisap jus, aku ingin berkata: "Yang Kai Yun, aku menyukaimu!"
"Oh!" Dia membungkuk, dan nadanya diseret, dan dia terlihat tertarik padaku.
"Siapa namamu?" Dia hanya mengedipkan matanya.
Aku memandang mata Yanghai Yun, menaruh kakiku di bangku, memegang tangan lututku, berkata, "Matamu ... Tolong panggil aku artite."
Matanya dengan cepat berkedip sekali, tersenyum, dan kemudian menghela nafas, menunjukkan gigi rapi: "Promosi itu disebut Abai!"
Yanghai Yun mengambil mulutnya, dia dengan cepat memalingkan kepalanya dan bertanya: "Jangan punya pacar, apakah kamu menyukaiku?"
Aku minum jus, menyapa matanya, menyamarkan kesedihannya, berkata, "Tidak ada yang menyukaiku!"
Dia mengguncang kepalanya dan bertanya: "Di mana Anda ingin pergi dalam liburan musim panas?"
"Baru-baru ini menyedihkan, aku ingin bersantai di tempat yang jauh." Aku melihat ke bawah pada cangkir jus.
Yang Zun berdiri, aku menatapnya, mendengarkannya: "Aku harus salah dalam beberapa hari, apakah kamu ingin bepergian denganku?"
Saya senang melompat dari kursi dan berkata: "Oke!"
Setelah seminggu, saya duduk di pesawat dan dia duduk di tangan kanan saya.
Aku melihat pesawat perlahan direbus, aku merasa lambat, sayap di luar jendela berjalan di kota, aku khawatir bahwa pesawat itu kontak intim dengan kawat kota, berdoa agar pesawat itu hampir sampai ke awan.
Yanghai Yunzhu tiba di khawatir saya, bertanya kepada saya: "Apakah Anda curiga bahwa kemampuan mengemudi pilot?"
Aku segera menggosok mulutnya dan berkata, "Tidak, aku ... Aku tidak pernah mengunci pesawat ini, aku merasa agak istimewa."
"Oh!" Yang Yun menatap matanya, berbaring di posisi, sangat cepat, bernafas secara merata.
Setelah dia tidur, aku melihat pemandangan di luar jendela dan secara bertahap merasa membosankan dan berjalan ke taksi.
Pilot di dalam taksi itu tampan, dan sosok kurus tampaknya jauh lebih tinggi dari saya. Saya duduk di samping, melihat bintang-bintang di depan.
Langit yang sama di tirai hitam berkedip bintang yang tak terhitung jumlahnya, samar-samar melihat pita perak galaksi, pemandangan indah ini saya belum pernah melihatnya, saya tidak memikirkan langit yang jauh. Aku luar biasa keindahan langit: "Wow!"
Pilot itu tersenyum dan berkata: "Apa yang paling ingin Anda lakukan setelah tumbuh?"
Aku melihat wajahnya, aku memikirkannya untuk waktu yang lama, berkata: "Saya pikir itu untuk membuat hidup, tidak ada harapan, saya akan bekerja keras dengan orang-orang favorit saya, dan kemudian mengalami makna hidup."
"Apakah kamu menyukaimu?" Tanyanya.
Saya sangat malu: "Saya belum bertemu, suatu hari saya bertemu dengan orang yang mencintaiku, kami pergi ke pesona."
"Setelah tiba di tujuan, keluar dan berbalik."
Sudah lama, saya meninggalkan kokpit dan mengambil dua tempat tidur untuk kembali ke Yanghai Yun, dan ada agak dingin di malam hari, menutupinya. Saya minum susu kedelai, dan saya akan menutup mulut, dan saya akan menutupi tangan kirinya. Saya di handuk, memegang tangannya ke dalam mimpi.
Broadcasting Me Bangunkan saya, langit di luar jendela masih dalam kegelapan, saya pergi ke kokpit dan menatap pesawat perlahan mendarat di jalan.
Ada dua orang di depan, mereka mengobrol. Saya naik pesawat dengan pilot, dia jauh lebih tinggi dari saya, kami mengobrol, menunggu yang Chong.
Saya berkata kepada pilot: "Ayo berbelanja bersama?"
Pilot mengeluarkan ponsel dan berkata, "Saya harus pergi bekerja besok, saya harus istirahat."
Saya mengeluarkan ponsel saya dan dipertukarkan dengannya. Yanghai Yun menjelaskan beberapa hal dengan saya, memberikan peta dan informasi hotel, dan meninggalkan orang-orang di depan pesawat.
Saya mencoba tangan saya dari jauh, dan sebuah mobil mati. Pergi ke hotel, berjalan ke kamar, dan dekorasi indah membuat saya kagum.
Saya suka pengalaman tenang dari ruangan itu, lukisan-lukisan di dinding tidak bersenang-senang, saya duduk di sofa, menonton langit-langit, menyebabkan: "Saya harap saya telah mendapatkan banyak uang sehari, setiap hari sedemikian rupa Lingkungan, sangat jerawat, ada seseorang yang mencintaiku, sejahtera hidup. "
Saya mandi di kamar mandi, mengubah piyama, berjongkok di tempat tidur, segera tertidur.
Saya terbangun di kamar mandi dan mengenakan pakaian dan melihat acara TV. Setelah beberapa saat, saya tidak bersungguh-sungguh, siap berbelanja. Aku meletakkan topinya, pakai topeng, letakkan lada, baju, celana jins, sepatu putih, aku melihat sekeliling di depan cermin, aku merasa tampan.
Tidak ada salam seperti kampung halaman di Metropolis, berjalan di sekitar jalan dekat mal. Orang-orang yang datang ke warna kulit yang berbeda, izinkan saya merasa kagum, gaun mereka berbeda. Saya pergi ke tempat di mana drum dijual, dan ada ratusan dolar di awan Yanghai. Masker, minum jus, dan rasakan inilah yang saya inginkan.
Banyak orang menatapku, aku sibuk meletakkan topi. Keluarkan cermin kecil yang membawanya, bersihkan pipi dan dahi, ambil bibir pelembab lipstik. Saya mengambil peta ke taman, dan banyak orang duduk di rumput. Saya duduk di halaman, melihat semua orang berlari dan bermain. Aku berbaring di tanah, pikirkan kalimat: Dan kamu sebagian besar di internasional, mengalami sinar matahari taman, daun hijau dan angin bergetar ringan, ringan, kamu di sebelahku.
Layar iklan siaran persegi, aku akan berjalan-jalan di sepanjang kerumunan orang banyak, dan kesepian terasa biarkan aku memikirkan seseorang yang menemani untuk sementara waktu, aku agak kesepian.
Pergi ke malam hari, kembali ke hotel, kepala Yang Yun Yun hang duduk di sofa menonton TV, dia bertanya padaku: "Apakah kamu sudah makan?"
Aku memandang wajahnya dan berkata, "Hanya makan hamburger, ada juga rasa di mulutku."
"Pergi untuk mencuci."
Saya sibuk melepas pakaian, membersihkan sepanjang hari, selesai, saya mengenakan piyama ke Yangmoon.
Dia berkata: "Piyama dan handuk yang digunakan di masa depan harus diganti tepat waktu, dan mereka harus bersih!"
Saya dengan cepat mengangguk dan berkata, "Saya pertama kali melihat Anda, saya merasa bahwa Anda tidak bisa, dan Anda duduk di sebelah saya sekarang, seperti bermimpi."
Dia memalingkan kepalanya dan menatapku dan berkata, sekarang kamu masih kecil, bersedia menjadi milikmu, aku telah mengawasimu, kamu harus meninggalkanmu, kamu harus meninggalkanmu, kamu harus mencintai dirimu sendiri! "
Saya berkata, "Saya tidak memikirkan Anda, Anda harus mengajar saya untuk mencintai diri sendiri."
"Rambutmu basah, ibuku berkata bahwa jika kamu tidak harus tidur, kamu bisa dengan mudah mendapatkan stroke, bukankah kamu meniupnya?" Tanyaku.
Mulutnya membungkuk ke busur, mengatakan: "Kamu dan hubunganku tidak terlalu lahir, tolong bantu aku dengan rambut kering."
Saya pergi ke kamar mandi untuk mengambil pengering rambut dan meniupnya untuknya.
"Apakah kamu pertama kali menggunakan pengering rambut?" Tanyanya dengan lembut.
"Setelah mencuci rambut, aku akan meniupkan rambut kering, aku khawatir itu tidak baik untukmu, sehingga rambutmu berantakan."
"Aku benar-benar menikmati kamu meniup rambut untukku, aku belum pernah mengalami perasaan ini untuk waktu yang lama."
"Apa yang terasa?"
Dia menggelengkan kepalanya dan tertawa. Baginya, aku meniup rambut, aku menaruh pengering rambut ke aslinya.
"Aku pergi berbelanja hari ini, aku selalu berpikir bahwa dunia adalah jalan, sebuah kota, begitu besar urban membuatku merasa sangat baru, banyak orang, jarak jauh, dan mengenakan pakaian yang berbeda, aku pikir aku bisa tinggal di sini nanti." Aku duduk di sofa dan menarik tangan kanannya.
"Kamu harus menghasilkan banyak uang! Aku khawatir kamu tidak bisa menemukan jalan kembali." Yang Yunyun santai, berbohong malas.
"Ini adalah hadiah kelulusan terbaik yang saya terima!"
"Kami hanya tinggal selama tiga hari, Anda harus bergegas bermain, jangan meninggalkan penyesalan. Semoga perjalanan kali ini menyembuhkan bekas luka di hati Anda, kebahagiaan."
"Aku tidak mengerti mengapa diriku akan sedih, mungkin aku punya racun yang membuat dada, air mata mengalir keluar, kesalahanku sendiri disebabkan oleh persahabatan."
Dia mencubit dengan ketat, berkata kepada saya: "Anda hanya punya pacar, hanya satu pacar, dua orang adalah persahabatan yang telah Anda miliki selama bertahun-tahun, Anda hargai, Anda cinta, lebih banyak perlawanan itu bukan pilihan selain untuk masa depan, meskipun Kesepian, tetapi Anda harus belajar menghadapi! "
"Apakah kamu temanku?" Aku berkerut dengan alis.
"Jika Anda sering mengerut, alis Anda akan muncul pada blok otot, yang akan seperti wajah iblis. Saya tidak ingin menipu seorang anak, Anda bukan teman, saya harus meninggalkan Anda di pagi dan sore hari. Anda punya Baru-baru ini kacau, saya melihat saya harus keluar, saya harap Anda bisa mengurus diri sendiri! "
"Aku akan selalu mencintaimu, aku selalu menyukaimu, aku akan Tetap di pertama kalinya Anda melihat Anda, Anda tidak akan meninggalkan Anda! "Aku menangkap tangannya dan meletakkannya di sekitar hati.
"Apakah kamu tertarik dengan mertuaku?"
"Ada! Dan aku iri dengan tinggi badanmu, tetapi racun yang diberikan oleh orang-orang di sekitarku tidak bisa lagi tumbuh tinggi, satu meteran itu sulit, aku akan belajar berpakaian sendiri, biarkan diriku cantik!"
"Sekarang kamu tidak jelek!"
"Saya baru saja mulai insomnia, saya tidak tahu apakah saya akan terus tinggal di masa depan."
"Aku akan pergi denganmu, pergi tidur, aku akan menceritakan sebuah kisah." Yang Yun memeluk putriku ke tempat tidur, aku berbaring di sisi kanan, mendengarkannya menceritakan kisah itu.
Ini adalah kisah sederhana. Ketika saya menulis buku ini, saya mengerti filosofi.
"Ada seorang anak kucing dan kelinci kecil. Mereka adalah teman baik, anak kucing selalu memancing di sekitar sungai, dan kelinci selalu menggali lobak di tanah. Hubungan mereka baik, setiap kali kamu makan bersama. Sayangnya kelinci itu tidak makan ikan, anak kucing tidak makan lobak, jadi ketika ikan hilang atau menggali lobak, mereka akan pergi ke tempat lain. "Yanghai air air dan terus berkata:" Suatu hari, mereka bepergian ke tempat baru saya Melihat kelinci hitam kecil dan kucing hitam kecil, mereka tidak pernah pergi, tinggal di sebuah rumah besar yang nyaman, menjalani kehidupan yang bahagia. Kelinci kecil dan anak kucing tertarik oleh kehidupan yang indah. Setiap hari kelinci hitam kecil tidak hanya menggali lobak, Tetapi juga dalam lobak keras, kucing hitam kecil mengambil kolam, sehingga makanan mereka terus bergerak, tidak harus bermigrasi seperti kelinci putih kecil dan kucing kecil. Jangan butuh lebih banyak waktu untuk membangun rumah , taman pagar, dan berbagai mebel. "
Yanghai Yun menatapku, melanjutkan kepadaku: "Xiao Xiaoba dan Kittens sangat takut bahwa mereka tidak menerima diri mereka sendiri, tetapi mereka juga berharap bahwa mereka akan menerima, dan mereka keberanian. Kecil kelinci dan anak kucing sangat senang menerima mereka . Setelah bertahun-tahun, mereka membangun sebuah kastil dan memiliki lebih banyak pasangan. Mereka sangat bahagia! "
Yanghai Yun berkata: "Ceritanya selesai, Anda harus tidur."
"Di depanmu, aku merasa seperti anak kecil. Aku punya cerita, aku merasa sangat bahagia! Kursi ini akan tidur, bisakah kamu tinggal bersamaku malam ini?"
"Yah." Dia pasti, aku dengan cepat memasuki mimpi indah.
Setiap hari saya pergi keluar dan mengambil pemandangan kota di luar jendela. Pada malam hari, saya berjalan di tempat kejadian malam, saya melihat kota yang indah dan berkata, "Saya kadang-kadang berpikir, saya memakai topeng ketika saya memiliki tahun muda, suatu hari wajah saya yang cantik tidak lagi baik, bukankah itu disayangkan. ? "
Yanghai Yun mendengar desahanku, aku tidak bisa menahan tawa, berkata, "Mungkin akan ada suatu hari kamu akan menjadi jelek!"
"Itu terlalu buruk! Tapi aku tidak takut, selama aku menghasilkan cukup uang, aku harus membiarkan wajahku mengembalikan keindahan."
"Kamu bisa mengambil topengmu, kamu begitu putih, tidak ada orang yang berpikir aneh, dan aku, apa yang kamu takutkan?"
Mendengarkannya, saya juga merasa bahwa saya aman, jadi saya akan mengambil topeng saya, dan orang-orang yang lewat selalu berbalik untuk melihat saya, saya memiliki sedikit pemalu. Tidak ada "kembali" pada tahun itu, ada bahasa jaringan kelas. Dia merasa sangat baik padanya.
Malam itu, kami pergi makan steak, pergi ke tempat untuk sementara waktu, kembali ke hotel, saya bertanya kepadanya: "Tidak mudah untuk keluar, hanya beberapa hari?"
Yanghai Yun menyentuh kepalaku dan berkata, "Aku sudah menyelesaikan sesuatu, jika kamu masih merasa segar, aku bisa menemanimu selama beberapa hari."
"Apakah kamu bermaksud menemaniku 24 jam sehari?"
Yang Hao mengangguk. Aku menerkam lengannya dan berkata, "Ada kakak, itu bagus!"
Yanghai Yun memelukku dalam pelukannya dan bertanya: "Kapan kamu kembali ke kamarmu sendiri?"
"Apa?" Aku punya keraguan.
"Rumahmu sangat kecil, tapi itu kamarmu, kamu tidak bisa selalu hidup di rumah orang tuamu."
Saya melihat Yanghai Yun, saya menjawab: "Saya tidak memiliki kemerdekaan yang ekonomis, saya tidak bisa hidup di orang tua saya, bagaimana saya bisa berpakaian, bahkan membaca kuliah, apakah Anda pikir saya dapat menemukan Anda, mungkin saya ingin melakukannya Temukan Anda? Di dalam metropolis internasional yang aneh ini, orang asing akan merasa bahwa Anda memiliki hubungan yang baik, saya kecil, Anda dapat mengandalkan Anda. Anda hanya perjalanan bisnis, memberkati Anda keluar untuk melihat Anda. "
"Saya sangat senang mendengar apa yang Anda katakan, saya tidak menginginkan Anda, dan saya harus pergi hari ini." Yangming agak memalukan.
"Aku mengerti pekerjaanmu, aku masih sangat mencintaimu! Akankah kita masih melihatnya lagi?"
"Saya tidak punya ide!"
"Lalu semuanya, mari kita bergaul denganmu begitu lama, aku belum menanyakan berapa banyak yang kamu miliki."
"Kupikir kau tahu."
Aku menggelengkan kepalaku dan berkata, "Aku tidak tahu."
"Dua puluh dua tahun tahun ini."
"Usia yang baik! Bolehkah saya bahagia di usia Anda!"
"Setelah kembali ke Chongqing, apa yang terjadi?" Yang kau yun bertanya padaku.
"Lanjutkan pekerjaan saya, meskipun gajinya tidak terlalu tinggi, tetapi seusia saya masih kecil. Saya ingin pergi ke pegawai negeri sipil, tetapi saya terlihat seperti ini, semua orang tampaknya berharap bahwa saya sangat buruk, fondasinya juga hancur. , itu seharusnya tidak mungkin. Bolehkah saya mempelajari universitas yang baik, menemukan pekerjaan yang baik, renovasi rumah kecil saya, beli kamar besar, buka toko, jalankan perusahaan. Ada penghasilan stabil, berbelanja, saya belum melihatnya Belum. Setelah dunia, aku harus pergi. Nikmati sisa hidup, sederhana namun nyaman untuk mendapatkan hari yang baik. "
Yanghai Yun menatapku dengan hati-hati dan berkata, "Apa yang kamu inginkan adalah kehidupan Zhong Ming Ding!"
"Ya!"
"Jika kamu benar-benar melakukan suatu hari, maukah kamu menarikku?"
"Saya pikir, saya mencoba untuk mendapatkan tujuan saya dalam waktu lebih dari 30 tahun, menghasilkan satu atau dua juta setiap tahun, kemudian mencoba untuk tumbuh dalam setahun, ketika saya memiliki 10 juta, jika Anda bersedia, saya akan menyambut Anda. Di Waktu itu, uang ini cukup bagi kita untuk hidup di atas kepala. Namun, saya harus melakukannya, jika tidak, Anda harus memiliki hari yang buruk dengan saya. "
"Kecil, mengapa kamu ingin aku bertanya padamu, tetapi kamu tidak bertanya padaku?"
Saya dengan lembut berkata: "Apa yang bisa Anda bantu sekarang? Ketika Anda penuh dengan bulu, jika saya ingin melakukan tujuan saya pikir, Anda harus membantu saya, memulai uang itu sangat sulit, saya sangat sulit untuk dilakukan. Pendek -Term. "
"Jika aku tidak bisa membantumu?" Yang Hao bertanya dengan hati-hati.
"Yaitu, aku bukan yang penting. Apakah kamu berencana?"
"Terima kasih banyak atas pertimbanganmu, temui kamu adalah keberuntunganku! Aku akan menyimpan rahasiamu, aku tidak akan pernah mengatakannya!"
"Terima kasih! Bahkan, itu bukan rahasia, aku sudah terbiasa."
"Niat saya sangat sederhana, temukan istri yang cantik, inilah ini."
"Ini niat yang bagus, apakah ada kandidat yang cocok?"
"Masih mengejar."
"Aku harap kamu berhasil!"
"Saya juga berharap masa depan Anda akan berhasil! Apakah Anda akan kembali ke masa depan?"
"Mereka masih di sana, aku akan selalu kembali, dan aku akan tinggal di Chongqing setelah yang lama, dan musim dingin Jiangsjin sangat dingin. Mungkin aku akan tinggal di South Bank."
"Setelah kamu punya uang, pasang peralatan pemanas, ada pengasuh untuk merawatmu, apakah kamu akan tinggal di sana?"
"Tentu saja, akan sangat mudah untuk dibelanjakan setiap hari. Tapi aku melihat kehidupan metropolis, aku tidak tahu apakah aku bisa terbiasa dengan kehidupan kampung halamanku."
"Jadi, masa depan tidak pasti, kamu harus kembali, ada tempat tinggal kecil di sana, bagaimana menemani orang yang kamu cintai. Aku merasa bahwa kamu akan sulit untuk kembali."
"Saya mengerti apa yang Anda katakan, itu juga benar, seperti anak kecil seperti ini, dari ini, di mana rumah. Setelah lulus, saya akan pergi ke Guangzhou, menghasilkan uang, secara bertahap berkembang, saya berharap suatu hari, perusahaan saya. Saya bekerja di sana di gedung kantor Grand Shenzhen. "
Kami tinggal selama dua hari. Dalam dua hari ini, kami memiliki Yanghai, yang sangat bahagia, kami telah mengunjungi tempat-tempat wisata wisata yang lebih jauh, tetapi sayangnya tidak mengambil gambar.
Yanghai Yun berkata: "Suatu hari Anda berhasil, putar tempat dan kebahagiaan kita ke dalam teks."
Saya masih tidak mengerti arti peringatan foto itu. Jika saya merekam foto, saya masih merasakan nostalgia.
Pada penerbangan kembali, saya mengambil segelas susu kedelai dan berkata, "Terima kasih telah menemaniku tahun ini!" Saya mengeluarkan dua lollipop dari ransel, saya menyerahkannya, mengatakan: "Bagi saya, gula keberuntungan adalah Permen terbaik, manis, sangat bahagia, saya harap masa depan Anda seperti lollipop, manis. "
Dia mengambil lollipop, saya mengambil kemasan lollipop saya dan memasukkannya ke mulut Anda. Yanghai Yun mencicipi lollipop dan berkata, "Jadilah perasaan yang baik oleh seseorang!" Dia membuka koper, ada kotak logam aluminium di dalam, menyerahkan saya, berkata: "Saya tidak punya hadiah untuk Anda, Anda berusia tujuh tahun ketika usia. Sangat bagus, ini adalah pistol model simulasi, Anda tetap peringatan. "
Saya mengambil alih hadiah yang disebut, membuka kotak, yang merupakan model Kurt M1911 Amerika yang kecil dan indah. Saya membuka kunci sabuk pistol model, menyentuh tubuh pistol, bertanya: "Apakah ini semua logam?"
Nada Yanghai Yunrui berkata: "Produk logam akan disimpan untuk waktu yang lama."
"Terima kasih telah mengirimiku hadiah, aku tidak mengerti, aku tidak mengerti." Aku meletakkan pistolnya, meletakkan kotak logam aluminium di atas meja. " Saya akan terus mengatakan: "Saya pertama kali melihat Anda, merasa luar biasa!"
Yanghai Yun hidup, tidak berbicara lagi.
Setelah pesawat mendarat, sudah di dini hari. Saya mentransfer Yang Yun Yun kepada orang lain, mengatakan: "Pulanglah dengan hal ini tidak nyaman, beri saya yang lain nanti." Saya mengirim Anda untuk mematikan, menyaksikan pesawat Anda Pesawat meningkat secara bertahap, menghilang.
Aku menghela nafas dan pergi ke Distrik Zhongzhong, aku membeli kue dan memasuki ruangan.
Saya mengambil lilin, total 16, dimasukkan pada kue, menyalakan lilin, menjilat keinginan, dan menghela napas, dan lilin itu terpesona. Aku berkata pada diriku sendiri: "Aku berumur 16 tahun, aku Semoga selamat ulang tahunku! "
Aku pergi ke depan cermin, berkata pada diriku sendiri: "Jangan minum banyak anggur di masa depan!"
Saya mengeluarkan sebotol anggur di kabinet anggur, saya menuangkan secangkir kecil untuk diri saya sendiri, tetapi saya mencium anggur dan tiba-tiba kembali, saya sibuk menuangkan anggur gelas anggur.
"Lebih buruk lagi, perutnya bermasalah, untuk memelihara tubuh, tetapi sebotol Lafite." Aku membawa botol botol: "Kuharap aku bisa minum nanti, aku terlalu bodoh, ini adalah upah setengah tahun!"
Saya membagi kue, saya memakannya, saya belum makan.
Saya istirahat selama lebih dari tiga jam, pergi ke Jiangjin di sekitar Jiangjin, sebuah helikopter menunggu saya, saya tali yang baik, mendarat di atap.
Pergi ke bawah, buka pintu, terus menelepon tempat tidurmu, aku lelah, aku tidak tahu apakah orang tuaku pulang ke malam hari, aku akan makan sesuatu, terus jatuh.
Bangun tengah malam, saya akan membebankan semangat kecil di kabinet, tidak ada yang menghubungi saya.
Duduk di tepi tempat tidur, kota ini tampaknya sangat sedih, tiba-tiba sulit untuk tidur. Jadi buka TV, dengarkan daftar musik dari program musik, secara bertahap menenangkan mental.
Pada pagi hari, saya pergi ke ibu saya di pagi hari. Setiap hari, saya punya beberapa pound cabai untuk menghancurkan pelanggan. Saya baru saja menikmati liburan, membantu, setiap kali saya mengangkat piring besi itu menghancurkan lada, saya Ingin membacanya. Saudara Jingshan dan Tianfu.
Saya menghabiskan lebih dari 100 yuan membeli sepeda di toko, dan tidak ada masalah ketika ada sesuatu di sore hari.
Ibuku berkerut tapi tersenyum dan berkata: "Ini sangat murah."
"Aku akan belajar dulu, membuangnya setelah itu, pokoknya tidak mahal." Aku menghiburnya.
Sulit untuk memulai pada hari pertama, bagaimana mungkin terkesan, pada hari berikutnya, dengan bantuan Paman Bibi, saya belajar sepeda dan saya bisa naik dari empat atau lima meter.
Setelah belajar sepeda, saya sangat suka naik di sungai, angin meniup pakaian, saya menyapa tahun baru saya, dan kenangan indah akan mengakhiri ini.
Aku berdiri di tepi pantai, memandang matahari terbenam, berkata dengan matahari terbenam yang luar biasa: "Kamu bisa menganutmu dengan erat, itu adalah hadiah terbaikmu!"
Satu mata, berusia dua puluh sembilan tahun, melewati pohon besar, dengan lembut dari hati, semoga Anda baik-baik saja.
Selesai: Senin, 18 Mei 2020
submitted by Flutewriter to u/Flutewriter [link] [comments]


2021.09.20 11:01 ebookcikgufadli Asas PECAHAN.

Asas PECAHAN.

https://reddit.com/link/prqyv7/video/f8ydcaj2imo71/player
Asas yang sepatutnya murid kuasai sejak tahun 3 lagi. Malangnya tahun 6 pun masih ada yang tak kuasai. 😢

Fahamkan dan ajar anak-anak ya!

t.me/EbookCikguFadli www.cikgufadli.com
submitted by ebookcikgufadli to cikgufadlionline [link] [comments]


2021.09.20 10:58 ebookcikgufadli Asas PECAHAN.

Asas PECAHAN.

https://reddit.com/link/prqxe3/video/se9hd4avhmo71/player
Asas yang sepatutnya murid kuasai sejak tahun 3 lagi. Malangnya tahun 6 pun masih ada yang tak kuasai. 😢

Fahamkan dan ajar anak-anak ya!

t.me/EbookCikguFadli www.cikgufadli.com
submitted by ebookcikgufadli to u/ebookcikgufadli [link] [comments]


2021.09.20 10:56 ebookcikgufadli Marvel Maths ini adalah satu usaha gabungan Cikgu Mohd Fadli Salleh dan Dr Salbiah Salleh untuk membantu anak anda minat dengan subjek matematik.

Marvel Maths ini adalah satu usaha gabungan Cikgu Mohd Fadli Salleh dan Dr Salbiah Salleh untuk membantu anak anda minat dengan subjek matematik.
Marvel Maths ini adalah satu usaha gabungan Cikgu Mohd Fadli Salleh dan Dr Salbiah Salleh untuk membantu anak anda minat dengan subjek matematik.
https://preview.redd.it/zfg4ui2mhmo71.png?width=1080&format=png&auto=webp&s=962aceb47a764da06dd06c7cf9b9e08d157ac5de
E-book pertama yang menggabungkan kepakaran cikgu dua beradik membongkarkan 9 rekreasi Matematik iaitu formula mudah untuk menyelesaikan soalan Matematik, LENGKAP dengan RAKAMAN VIDEO untuk memudahkan anda terangkan kepada anak-anak. Kesannya,
✔️ Anak anda akan minat, fokus dan mampu menyelesaikan latihan soalan matematik dalam masa yang singkat
✔️ Anak anda tidak lagi membenci matematik dan tidak lagi berasa fobia terhadap angka besar.
✔️Anda tidak perlu paksa mereka belajar dan anda akan terkejut melihat anak-anak itu sendiri beriya-iya hendak melakukan latihan yang disediakan.
Jom dapatkan modul best ini untuk anak-anak kita. Dapatkan di sini : https://www.cikgufadli.com/marvelmaths
#MarvelMaths #MFSEmpire
submitted by ebookcikgufadli to cikgufadlionline [link] [comments]


2021.09.20 10:55 ebookcikgufadli Marvel Maths ini adalah satu usaha gabungan Cikgu Mohd Fadli Salleh dan Dr Salbiah Salleh untuk membantu anak anda minat dengan subjek matematik.

Marvel Maths ini adalah satu usaha gabungan Cikgu Mohd Fadli Salleh dan Dr Salbiah Salleh untuk membantu anak anda minat dengan subjek matematik.
Marvel Maths ini adalah satu usaha gabungan Cikgu Mohd Fadli Salleh dan Dr Salbiah Salleh untuk membantu anak anda minat dengan subjek matematik.
E-book pertama yang menggabungkan kepakaran cikgu dua beradik membongkarkan 9 rekreasi Matematik iaitu formula mudah untuk menyelesaikan soalan Matematik, LENGKAP dengan RAKAMAN VIDEO untuk memudahkan anda terangkan kepada anak-anak. Kesannya,
https://preview.redd.it/yaick5wdhmo71.png?width=1080&format=png&auto=webp&s=93e034f3c508ca1e7e9e17a98d497bdd4a1c0edf
✔️ Anak anda akan minat, fokus dan mampu menyelesaikan latihan soalan matematik dalam masa yang singkat
✔️ Anak anda tidak lagi membenci matematik dan tidak lagi berasa fobia terhadap angka besar.
✔️Anda tidak perlu paksa mereka belajar dan anda akan terkejut melihat anak-anak itu sendiri beriya-iya hendak melakukan latihan yang disediakan.
Jom dapatkan modul best ini untuk anak-anak kita. Dapatkan di sini :
https://www.cikgufadli.com/marvelmaths
#MarvelMaths #MFSEmpire
submitted by ebookcikgufadli to u/ebookcikgufadli [link] [comments]


2021.08.28 15:13 ebookcikgufadli Ebook Stories In Maths (Storm) mengandungi teknik untuk anak-anak kita menguasai soalan KBAT dengan mudah.

Ebook Stories In Maths (Storm) mengandungi teknik untuk anak-anak kita menguasai soalan KBAT dengan mudah.
Ebook Stories In Maths (Storm) mengandungi teknik untuk anak-anak kita menguasai soalan KBAT dengan mudah.
Mereka perlu fikir, mereka dibimbing untuk memberi jawapan tepat seterusnya mereka sendiri membina soalan berdasarkan jawapan mereka sebelum menjawab.
Anda akan dapat 4 Ebook yang bewarna dengan kisah menarik yang menerapkan nilai murni dan tauladan digabungkan dengan unsur-unsur matematik supaya anak anda mudah untuk belajar melalui teknik penceritaan dan pengiraan.
Anda juga akan terhibur dengan 3 rakaman video oleh Cikgu Mohd. Fadli Salleh dengan telatah dan gelagatnya mengajar yang mencuit hati untuk memudahkan pemahaman anak-anak.
Sangat bagus untuk anak seawal usia 5 tahun hingga 8 tahun.
https://preview.redd.it/hn9trs8dm3k71.png?width=1080&format=png&auto=webp&s=7897d8e54704cab0a52e7619ac880412d71ef819
Storm in Math BM ➖➖➖➖➖➖
📚 Mengandungi 7 siri cerita Matematik yang berlainan. Setiap kisah memperkenalkan nombor, asas wang, asas timbangan dan juga asas ukuran dalam Matematik.
🧒 Watak yang berbeza direka untuk menonjolkan kelainan bagi setiap siri dan kisah ini merupakan kisah yang dekat dengan diri anak-anak. Contohnya Misi Ramadhan, Kisah haiwan di zoo dan juga hadiah hari jadi.
🧮 Setiap siri juga mengandungi soalan ringkas Matematik, memperkenalkan anak-anak kepada operasi matematik.
🌼 Akhirnya diselitkan juga pengajaran yang boleh dipraktiskan dalam kehidupan. Kemahiran yang akan dikuasai anak-anak melalui ebook ini ialah kemahiran membaca Bahasa Melayu dan mengira.
Storm in Math BI ➖➖➖➖➖➖
🚩 Merupakan buku BM yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris.
✅ Mengandungi isi kandungan yang sama.
🤔 Tujuan utama ialah memberi pendedahan kepada perbendaharaan kata Bahasa Inggeris yang lebih luas.
👨‍🏫 Kemahiran yang akan dikuasai anak-anak melalui ebook ini ialah kemahiran membaca Bahasa Inggeris dan mengira nombor.
Eja Dan Kira ➖➖➖➖➖➖
📒 Mengandungi 10 set latihan dalam bentuk cerita yang perlu dilengkapkan oleh anak-anak.
✒️Cerita ini perlu disempurnakan oleh anak-anak sendiri dengan meletakkan perkataan dan nombor yang sesuai mengikut imaginasi dan pengetahuan mereka.
👍 Kemahiran utama yang akan dikuasai oleh anak-anak dalam modul ini ialah kemahiran membaca, menulis dan mengira.
Tip 5 jari ➖➖➖➖➖➖
📖 Ebook ini merupakan modul terakhir yang akan membawa anak-anak mengenali format soalan penyelesaian masalah dalam silibus Matematik dan peperiksaan sebenar.
5️ Terdapat 5tips ringkas yang akan diperkenalkan.
📓 Tujuan akhir ialah supaya murid akan membaca soalan dengan baik dan menyelesaikan soalan KBAT dengan betul.
Harga biasa pakej ini adalah #RM199 tetapi kami tawarkan pada harga promosi #RM70 sahaja. . Info lanjut tentang pakej dan pembelian : https://www.cikgufadli.com/storm
#Storm #MFSEmpire
submitted by ebookcikgufadli to cikgufadlionline [link] [comments]


2021.08.28 15:12 ebookcikgufadli Ebook Stories In Maths (Storm) mengandungi teknik untuk anak-anak kita menguasai soalan KBAT dengan mudah.

Ebook Stories In Maths (Storm) mengandungi teknik untuk anak-anak kita menguasai soalan KBAT dengan mudah.
Ebook Stories In Maths (Storm) mengandungi teknik untuk anak-anak kita menguasai soalan KBAT dengan mudah.
Mereka perlu fikir, mereka dibimbing untuk memberi jawapan tepat seterusnya mereka sendiri membina soalan berdasarkan jawapan mereka sebelum menjawab.
Anda akan dapat 4 Ebook yang bewarna dengan kisah menarik yang menerapkan nilai murni dan tauladan digabungkan dengan unsur-unsur matematik supaya anak anda mudah untuk belajar melalui teknik penceritaan dan pengiraan.
Anda juga akan terhibur dengan 3 rakaman video oleh Cikgu Mohd. Fadli Salleh dengan telatah dan gelagatnya mengajar yang mencuit hati untuk memudahkan pemahaman anak-anak.
Sangat bagus untuk anak seawal usia 5 tahun hingga 8 tahun.

https://preview.redd.it/9nkvmr58m3k71.png?width=1080&format=png&auto=webp&s=641a045cd6394a7f1f32356b145531e6de9a84de
Storm in Math BM ➖➖➖➖➖➖
📚 Mengandungi 7 siri cerita Matematik yang berlainan. Setiap kisah memperkenalkan nombor, asas wang, asas timbangan dan juga asas ukuran dalam Matematik.
🧒 Watak yang berbeza direka untuk menonjolkan kelainan bagi setiap siri dan kisah ini merupakan kisah yang dekat dengan diri anak-anak. Contohnya Misi Ramadhan, Kisah haiwan di zoo dan juga hadiah hari jadi.
🧮 Setiap siri juga mengandungi soalan ringkas Matematik, memperkenalkan anak-anak kepada operasi matematik.
🌼 Akhirnya diselitkan juga pengajaran yang boleh dipraktiskan dalam kehidupan. Kemahiran yang akan dikuasai anak-anak melalui ebook ini ialah kemahiran membaca Bahasa Melayu dan mengira.
Storm in Math BI ➖➖➖➖➖➖
🚩 Merupakan buku BM yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris.
✅ Mengandungi isi kandungan yang sama.
🤔 Tujuan utama ialah memberi pendedahan kepada perbendaharaan kata Bahasa Inggeris yang lebih luas.
👨‍🏫 Kemahiran yang akan dikuasai anak-anak melalui ebook ini ialah kemahiran membaca Bahasa Inggeris dan mengira nombor.
Eja Dan Kira ➖➖➖➖➖➖
📒 Mengandungi 10 set latihan dalam bentuk cerita yang perlu dilengkapkan oleh anak-anak.
✒️Cerita ini perlu disempurnakan oleh anak-anak sendiri dengan meletakkan perkataan dan nombor yang sesuai mengikut imaginasi dan pengetahuan mereka.
👍 Kemahiran utama yang akan dikuasai oleh anak-anak dalam modul ini ialah kemahiran membaca, menulis dan mengira.
Tip 5 jari ➖➖➖➖➖➖
📖 Ebook ini merupakan modul terakhir yang akan membawa anak-anak mengenali format soalan penyelesaian masalah dalam silibus Matematik dan peperiksaan sebenar.
5️ Terdapat 5tips ringkas yang akan diperkenalkan.
📓 Tujuan akhir ialah supaya murid akan membaca soalan dengan baik dan menyelesaikan soalan KBAT dengan betul.
Harga biasa pakej ini adalah #RM199 tetapi kami tawarkan pada harga promosi #RM70 sahaja. . Info lanjut tentang pakej dan pembelian : https://www.cikgufadli.com/storm
#Storm #MFSEmpire
submitted by ebookcikgufadli to u/ebookcikgufadli [link] [comments]


2021.08.25 20:46 ebookcikgufadli Satu-satunya buku cerita berkonsepkan “Story in Maths”.

Dr. Salbiah Salleh dan Cikgu Mohd Fadli Salleh telah sepakat dan bergabung untuk menghasilkan satu ebook khas untuk membuatkan anak-anak kita minat Matematik dan menunjukkan Matematik itu sebenarnya sangat fun dan best!
https://preview.redd.it/rw2660f3vjj71.png?width=1080&format=png&auto=webp&s=1ee23713dea237e7c0972b41722e5e2ee4ea29c9
Satu-satunya buku cerita berkonsepkan “Story in Maths”. Ebook ini pastinya bukan buku cerita biasa yang hanya mengajar anak membaca dengan cepat dan tepat. Namun ebook ini berusaha menjadikan Matematik itu sangat dekat dengan hati anak-anak. . Apa Manfaat Yang Anak-anak Dapat Setelah Habis Membaca ?
🧒Anak-anak pasti teruja menghabiskan cerita demi cerita dengan ilustrasi dan gambar yang menarik.
🧮 Selain itu, secara tidak langsung anak-anak akan melakukan pengiraan serta berusaha mengeja perkataan dengan betul.
🌻 Akhirnya membawa satu perubahan dalam minda iaitu ayat Matematik yang panjang tidak semestinya susah tetapi ia adalah menyeronokkan sekiranya difahami dengan baik.
📚Anak-anak pasti teruja untuk menghabiskan kisah demi kisah dalam Ebook ini.
Ilustrasi dan grafik yang menarik akan menimbulkan perasaan minat untuk membaca Ebook ini dan pasti, anak akan mengulangi membacanya lagi tanpa jemu.
Selepas selesai pembelian pakej, apa yang akan Tuan Puan akan terima adalah:
📧 Kami akan emailkan maklumat akses ke website. ✔️Website ini boleh dibuka samada dengan telefon bimbit, komputer atau tab yang mempunyai akses ke internet. ✔️Boleh buka dari beberapa gadget/komputer ✔️Akses sampai bila- bila. . 📖 4 Ebook PDF ✔️ Storm in Math BM ✔️ Storm in Math BI ✔️ Tips 5 Jari ✔️ Jom Adik Eja & Kira
🖱️ Klik link website tonton Video-Video pengajaran yang sudah siap direkodkan. ✔️3 Video Pengajaran oleh Cikgu Mohd Fadli Salleh
Harga biasa pakej ini adalah #RM199 tetapi kami tawarkan pada harga promosi #RM70 sahaja.
Info lanjut tentang pakej dan pembelian : https://www.cikgufadli.com/storm . #Storm #MFSEmpire
submitted by ebookcikgufadli to cikgufadlionline [link] [comments]


2021.08.25 20:42 ebookcikgufadli Satu-satunya buku cerita berkonsepkan “Story in Maths”.

Satu-satunya buku cerita berkonsepkan “Story in Maths”.
Dr. Salbiah Salleh dan Cikgu Mohd Fadli Salleh telah sepakat dan bergabung untuk menghasilkan satu ebook khas untuk membuatkan anak-anak kita minat Matematik dan menunjukkan Matematik itu sebenarnya sangat fun dan best!
https://preview.redd.it/wmswu1tdujj71.png?width=1080&format=png&auto=webp&s=bbbca58ead7591b14bd4d923380906f4ca292a65
Satu-satunya buku cerita berkonsepkan “Story in Maths”. Ebook ini pastinya bukan buku cerita biasa yang hanya mengajar anak membaca dengan cepat dan tepat. Namun ebook ini berusaha menjadikan Matematik itu sangat dekat dengan hati anak-anak. . Apa Manfaat Yang Anak-anak Dapat Setelah Habis Membaca ?
🧒Anak-anak pasti teruja menghabiskan cerita demi cerita dengan ilustrasi dan gambar yang menarik.
🧮 Selain itu, secara tidak langsung anak-anak akan melakukan pengiraan serta berusaha mengeja perkataan dengan betul.
🌻 Akhirnya membawa satu perubahan dalam minda iaitu ayat Matematik yang panjang tidak semestinya susah tetapi ia adalah menyeronokkan sekiranya difahami dengan baik.
📚Anak-anak pasti teruja untuk menghabiskan kisah demi kisah dalam Ebook ini.
Ilustrasi dan grafik yang menarik akan menimbulkan perasaan minat untuk membaca Ebook ini dan pasti, anak akan mengulangi membacanya lagi tanpa jemu.
Selepas selesai pembelian pakej, apa yang akan Tuan Puan akan terima adalah:
📧 Kami akan emailkan maklumat akses ke website. ✔️Website ini boleh dibuka samada dengan telefon bimbit, komputer atau tab yang mempunyai akses ke internet. ✔️Boleh buka dari beberapa gadget/komputer ✔️Akses sampai bila- bila. . 📖 4 Ebook PDF ✔️ Storm in Math BM ✔️ Storm in Math BI ✔️ Tips 5 Jari ✔️ Jom Adik Eja & Kira
🖱️ Klik link website tonton Video-Video pengajaran yang sudah siap direkodkan. ✔️3 Video Pengajaran oleh Cikgu Mohd Fadli Salleh
Harga biasa pakej ini adalah #RM199 tetapi kami tawarkan pada harga promosi #RM70 sahaja.
Info lanjut tentang pakej dan pembelian : https://www.cikgufadli.com/storm . #Storm #MFSEmpire
submitted by ebookcikgufadli to u/ebookcikgufadli [link] [comments]


2021.08.19 10:04 dfsfdgdfsg seorang gadis yang tidak peduli sepanjang hidupnya

Kisah seorang gadis yang tidak peduli sepanjang hidupnya kecuali penampilan umum, dia tidak pernah mencari apa pun kecuali penampilan dunia yang menipu, pada tahap yang sangat tinggi dan berprestij, dia belajar di universiti paling berprestij, dia hanya memasukinya dari motif untuk menjadi yang terbaik, sejak dia muda dia terbiasa mencari yang terbaik, yang terbaik dalam segala hal.
Dia selalu memiliki pakaian dan perhiasan, perhiasan, dan lain-lain yang terbaik dan unik, ayahnya seorang ahli perniagaan yang terkenal, dia selalu membawanya semua yang dia mahukan, dia tidak mempunyai impian
Cikgu Kalsom
dari bawah ke atas seperti gadis-gadis dari generasinya yang lain , tetapi kebanyakan gadis seusianya merasa iri dengan berkat yang dia nikmati Bersamanya, dia tidak akan mengenakan gaun dua kali dan pakaiannya adalah dari jenama paling berprestij di dunia, selain kereta.
Pada hari yang tidak diambil kira, terutama bagi gadis itu, bapanya kehilangan semua perniagaannya di pasaran dalaman dan luaran. Gadis itu tidak dapat menahan kejutan sama sekali. Daripada melepaskan ayahnya dari kejutan kempennya dan membebankannya dengan tuntutannya yang semakin meningkat, si ayah tidak menanggung satu-satunya anak perempuannya, yang hanya berisi kekejaman.
Ayahnya menderita keletihan yang teruk kerana tekanan dan kesedihan yang luar biasa, dia tidak dapat menanggung penyakit yang meragut nyawanya, anak perempuannya tidak menangis untuknya, tetapi dia menangis kerana kekayaan yang dilucutkannya, dia terpaksa menjual perhiasannya untuk melengkapkan pendidikannya, bukan menjadi ikatan untuk ibunya setelah kematian ayahnya, tetapi dia menyelesaikannya agar tidak kehilangan rasa hormat dan imej yang dia terbiasa di hadapan orang lain.
cerita lucah cikgu Amoi Office
Sebaik sahaja dia membayar yuran universiti yang terlalu tinggi, dua pemuda melamarnya, salah satunya adalah rakan sekelasnya, yang tahap kewangannya hampir dengan tahapnya sebelum bapanya diisytiharkan muflis, dan pemuda kedua adalah anak lelaki jiran mereka yang mempunyai perniagaan di negara Eropah.
Dia melihat bahawa lebih tepat baginya untuk mengahwini pemuda kedua yang memiliki perniagaannya sendiri dan mempunyai banyak wang, dan memang dia menolak pemuda yang mempunyai cinta tulus padanya sejak dia pertama kali melihatnya dia di universiti, dia sangat menyayanginya sehingga dia tidak terpengaruh dengan tahap kewangannya yang rendah, dia sangat menyayanginya untuk orangnya dan bukan untuk apa yang dimiliki ayahnya, kerana dia tidak memerlukannya sejak awal.
Bagi pemuda pertama, dia tidak mencintainya kecuali kecantikannya yang cantik. Dia ingin menikahinya kerana kecantikannya, dan dia memilihnya dan menerimanya sebagai suami untuknya dari wangnya sahaja.
Gadis itu yakin bahawa pilihannya tepat, dia membuatnya memilih perhiasan dengan banyak wang, dan dia juga membuat akaun untuknya dengan banyak wang di bank sebelum mereka meninggalkan negara ini, perkahwinannya adalah tempat paling berprestij , dia mengajak semua rakannya untuk memberitahu mereka satu perkara bahawa dia tidak terpengaruh oleh kebangkrutan ayahnya atau pemergiannya, dan bahawa dia memilih seorang pemuda Dia akan membuat mereka semua menyesali apa yang mereka lakukan padanya suatu hari nanti, dan dia akan menyesal mereka semua kerana telah mengubah perlakuan terhadapnya suatu hari nanti.
Memang, kebanyakan dari mereka menghampirinya dan membuat banyak alasan sebelum meninggalkan negara ini, dengan harapan mereka akan mencarinya ketika mereka memerlukannya, seperti biasa; Kejutan gadis dewasa itu adalah ketika dia pergi dengan suaminya ke luar negara, saya dapati dia hidup seperti mereka, tidak berbeza dengan mereka dalam apa-apa, seolah-olah dia bukan milik Islam kecuali sebagai seorang Muslim, dilahirkan sebagai seorang Muslim kepada seorang ayah Muslim dan seorang ibu yang beragama Islam.
Dia biasa meminum minuman keras seperti air, selain fakta bahawa sebahagian besar wangnya berasal dari kaedah haram, pembunuhan kepadanya seolah-olah tidak ada yang berlaku, dan perzinahannya popular di mana-mana gadis yang dia suka penampilannya, jika dia mahu wang, dia memberikannya, dan jika dia menginginkan sesuatu dan dia berpantang, dia memaksanya secara paksa!
Gadis itu dan perkahwinannya dengannya adalah untuk memenuhi keinginan ibunya yang beragama, yang menginginkan anak kecilnya menjadi jalan petani. Gadis itu tidak dapat bersabar dengan keadaannya. Dia menutupinya dengan semua yang dia berikan padanya hari dan akaunnya di tebing, dan semuanya sebagai balasan untuk memberinya keselamatan, perpisahan dan jarak darinya, dan mengembalikan negaranya ke pelukan ibunya.
submitted by dfsfdgdfsg to u/dfsfdgdfsg [link] [comments]


2021.08.01 01:37 TokkuPaloh Saiyid Abdur Rahman bin Saiyid Muhammad bin Saiyid Zainal Abidin al-Aidrus

Gelaran : Tok Ku Paloh
Tinggal : Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu, Terengganu.
Tahun lahir: 1817
Meninggal : 1917 (100 tahun)
Ulama besar Terengganu pada abad ke-19.
Penasihat utama Sultan Zainal Abidin III semarakkan semangat jihad Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau tentang penjajah British di Pahang
ULAMA Besar Terengganu pada abad ke-19, Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus atau Tokku Paloh Idrus, turut dikenali sebagai wali Allah yang penuh keramat serta sangat ditakuti penjajah.
Diceritakan pada suatu ketika, British cuba berunding dengan Sultan Terengganu iaitu Sultan Zainal Abidin III supaya membenarkan mereka menduduki kawasan Bukit Besar tetapi baginda menyuruh penjajah itu menemui Tokku Paloh.
Baginda menyebut, “Terengganu ini ada tuannya, hendaklah berunding dengan tuannya terlebih dulu,” yang mungkin bermaksud bahawa Tokku Paloh adalah orang yang lebih berhak memutuskan permintaan berkenaan.
Mendengar jawapan Sultan Terengganu itu, sepasukan pegawai British kemudian bergerak ke rumah ulama itu untuk berunding. Tokku Paloh mengatakan bahawa mereka boleh ‘mengambil’ Bukit Besar dengan syarat bukit itu dibawa balik ke negeri mereka.
“Kalau untuk mencampuri urusan pentadbiran kami, saya menolak walau atas alasan apa sekalipun tapi kalau hendak tanah, silakan. Isikan ke dalam armada tuan sebanyak mana yang pihak British mahu, ambillah tanah,” demikianlah jawapan ulama besar itu.
Mendengar jawapan sindiran ulama itu, British berasa sakit hati dan cuba menunjukkan kemarahan mereka dengan bangun daripada kerusi yang diduduki. Akan tetapi, dengan izin Allah, secara tiba-tiba kerusi yang diduduki penjajah melekat di punggung mereka.
Lalu Tokku Paloh menyindir, “Bukan Bukit Besar saja yang kamu mahu ambil, tapi kerusi saya pun kamu mahu ambil juga?” sekali gus menyebabkan British beredar dengan perasaan malu.
Selepas peristiwa itu, British cuba berunding untuk kali kedua dan proses itu diadakan di atas kapal perang mereka yang besar. Ia bertujuan untuk mengugut ulama itu secara psikologi kononnya British memiliki angkatan perang yang besar dan mampu menyerang Terengganu jika hasrat mereka menduduki negeri itu dihalang.
Mereka menjemput Tokku Paloh ke kapal berkenaan tetapi ulama itu mengatakan bahawa kapal perang besar itu tak mampu bertahan jika beliau naik.
Pihak British kemudian ketawa mengejek sebaik mendengar kata Tokku Paloh. Ulama itu kemudian naik ke kapal berkenaan dan dengan izin Allah juga, setiap kali Tokku Paloh menyengetkan serbannya ke kanan atau ke kiri, maka kapal besar itu turut senget. Keadaan itu mencemaskan pihak British sehingga mereka membatalkan rundingan itu serta merta.
Pada masa yang lain pula, penjajah itu cuba menghampiri perairan Terengganu tetapi mereka mula ketakutan sebaik melihat negeri itu dijaga pahlawan Melayu yang siap bersenjata sejauh mata memandang. Keadaan itu menyebabkan mereka takut menjajah Terengganu selagi Tokku Paloh masih hidup.
Demikianlah antara beberapa kisah Tokku Paloh, seorang ulama besar yang berjaya menyekat penjajahan British pada peringkat awal di Terengganu.
Selain menjadi guru kepada Sultan Zainal Abidin III dan Haji Abdul Rahman Limbong iaitu pejuang penentang penjajah di Terengganu, ulama itu turut bertanggungjawab menyemarakkan semangat jihad di kalangan pejuang menentang penjajah di Pahang iaitu Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau.
Peristiwa itu berlaku apabila pasukan pimpinan Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau
hampir-hampir menyerah diri selepas mengalami tekanan dan serangan berterusan daripada tentera penjajah pimpinan Residen British, Hugh Clifford.
Keadaan tersepit itu menyebabkan mereka berlindung di hutan Terengganu dan menghubungi Tokku Paloh pada Mei 1894. Sebaik bertemu dengan ulama itu, mereka diberi perlindungan dan diajar ilmu untuk menentang musuh.
Hasil perguruan singkat dengan ulama itu menyebabkan semangat kumpulan pejuang terbabit kembali membara dan mereka terus tekad melancarkan jihad menentang penjajah British di Pahang.
Walaupun dikenali sebagai ulama, Tokku Paloh turut membabitkan diri dalam bidang pentadbiran dan diplomatik di Terengganu apabila dilantik menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Negeri Terengganu selain penasihat utama Sultan dalam pelbagai hal.
Malah, ketegasan dan kepintarannya dalam hal ehwal diplomatik menyebabkan ulama itu sering diberi peluang mewakili Sultan untuk berunding dengan British hingga penjajah itu gagal menawan Terengganu.
Tokku Paloh dilahirkan pada 1817 di Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu. Ulama itu mendapat pendidikan awal daripada bapanya sendiri iaitu Saiyid Muhammad al-Aidrus atau dikenali Tokku Tuan Besar, selain beberapa ulama tempatan sebelum berhijrah ke Makkah untuk mendalami ilmu agama dan menimba pengalaman.
Sekembalinya dari Makkah selepas kira-kira 10 tahun menuntut ilmu di sana, Tokku Paloh terus mengajar di masjid peninggalan ayahnya di Kampung Cabang Tiga, Terengganu sebelum membabitkan diri dalam bidang pentadbiran negeri.
Tokku Paloh memiliki banyak ilmu dalam bidang kerohanian terutama ilmu tasawauf dan sufi. Beliau juga menjadi khalifah kepada Tareqat Naqsyabandiah dan turut mengamal serta mengembangkan amalan Syahadat Tokku iaitu satu amalan yang disusun oleh bapanya.
Kepercayaan Sultan Terengganu terhadap dirinya menyebabkan Tokku Paloh diamanahkan Sultan Zainal Abidin III untuk mentadbir kawasan Paloh selain mengawasi beberapa daerah di Hulu Terengganu antaranya Kuala Berang hingga Cabang Tiga.
Dalam usaha memastikan kawasan pentadbirannya terhindar daripada perbuatan maksiat dan pelanggaran undang-undang, Tokku Paloh menubuhkan pasukan penguat kuasanya sendiri yang dikenali sebagai Budak Raja. Pasukan Budak Raja ditugaskan menjaga keamanan sama seperti fungsi pasukan polis pada hari ini.
Bagi memastikan keselamatan dan kebajikan masyarakat setempat terjaga, Tokku Paloh gemar keluar pada malam hari malah pada hari tertentu, beliau keluar dengan mengenakan kain selubung di kepala.
Tindakannya itu bertujuan membolehkan beliau meninjau kehidupan masyarakat dan sekiranya beliau mendapati ada perkara tidak baik berlaku, Tokku Paloh akan memerintah Budak Raja membuat tangkapan pada keesokan hari.
Ulama itu juga memiliki mahkamah sendiri di Paloh untuk mengadili pesalah di kawasan pentadbirannya. Usaha beliau itu mendapat perkenan daripada pihak istana.
Hubungan rapat antara Tokku Paloh dan Sultan Zainal Abidin menyebabkan baginda menyerahkan puteranya iaitu Tengku Sulaiman untuk dijadikan anak angkat dan murid Tokku Paloh.
Malah, seorang daripada isteri Tukku Paloh iaitu Tengku Mandak ialah kekanda Sultan Zainal Abidin III sendiri.
Tokku Paloh meninggal dunia pada September 1917 selepas jatuh sakit pada usia 100 tahun. Tidak lama kemudian, Sultan Zainal Abidin III mangkat pada 26 November 1918. Selepas kewafatan ulama itu, barulah British berani dan berjaya menjajah Terengganu pada 24 Mei 1919.
submitted by TokkuPaloh to NegarakuMalaysia [link] [comments]


http://swiebodzin.info