Cerita rogol awek ramai ramai

Mai exact, ce sunt soft skills?

2024.05.29 02:21 Altruistic-Recipe151 Mai exact, ce sunt soft skills?

Mi-au fost prezentate ca: - abilitati dencomunicare - organizare - confidence - teamwork - problem solving (care vine cu experiența ...tehnica) - practic orice nu tine de scris cod sau dat click prin tooluri
Dar acuma, serios, daca nu ai vreo problema majora, cum dracu de se aduce in discuție vorba de abilitățile de comunicare, empatie si tot tacâmul. Ce mare cacat sa stii sa intrebi cand ramai blocat, sa stii sa scrii un mail sau un comentariu pe jira. Astea is chestii ce la nivel de teorie, daca e sa scrii o carte, teoria la capitolul soft skills maxim 20 de pagini.
Sau organizare, ce mare cacat sa iti faci un wiki intern sau alte gimmickuri care se invart in jurul conceptului de second brain (e o carte, building a secondbbrain sau cv de genu).
Sau confidence, normal ca nu ai incredere in tine daca esti junior si carpesti buguri si restu fac OZN-uri. Si normal ca ai high confidence cand esti pilonul de rezistenta in echipa sau te asalteaza firmele cu oferte.
Eu am o teorie, de asta am si deschis threadul. Soft skills e mai exact un vector de manipulare al corporatiilor. Mai exact, un mod formalizat de evaluare a profilului personal. Un loophole, de a intra în viața cuiva.
submitted by Altruistic-Recipe151 to programare [link] [comments]


2024.05.29 01:25 elsavic Just got into the hobby

Just got into the hobby
Any suggestions on a nice system to better enjoy this stuff? I use an old cd player I had lying around
submitted by elsavic to Cd_collectors [link] [comments]


2024.05.29 01:15 Feisty-One5247 Looking for Sabah digital tech enthusiast online group

Hi geng, as per the title, saya tertanya kalau ada group online org2 Sabah yang minat teknologi contoh Tele, Whatsapp, Discord dll…
Kalau actual tech group d Sabah im aware mmg ada, tapi ini yang online community gitu. Buli kita share2 tech news, kalau ada digital tech project masing buli kita kongsi2 jadi beta tester ka apa ka.
Kalau tiada kalau saya buka group tele ada ka minat? nda ramai pun nda apa asal minat ja. Sabahan digital tech komuniti gitu la. Kalau suda mimang ada share2 dlu link kio.
Terima Kasih.
submitted by Feisty-One5247 to Sabah [link] [comments]


2024.05.28 11:17 PASPulauPinang Ini bukan peperangan; ia adalah pembunuhan beramai-ramai, dan ia jelas salah. Berdiri menentang ketidakadilan.

Ini bukan peperangan; ia adalah pembunuhan beramai-ramai, dan ia jelas salah. Berdiri menentang ketidakadilan. submitted by PASPulauPinang to u/PASPulauPinang [link] [comments]


2024.05.28 10:08 telur_penyu_778 Ramai pekerja baru harini

Ramai pekerja baru harini submitted by telur_penyu_778 to OkeyRakanMalaysia [link] [comments]


2024.05.28 09:51 Nelopddelanevem Learning history rn

Learning history rn submitted by Nelopddelanevem to notinteresting [link] [comments]


2024.05.28 08:02 Fickle-Quail-935 Apa perlu dibuat selepas SPM

Post ini panjang. Abaikan jika tak mahu membaca dan memahami. Tahniah atas keputusan SPM semua.
Saya banyak melihat lepasan SPM bertanya "apa yang perlu dibuat dengan keputusan SPM sebegini dan sebegitu. Berikut sedikit penduan yang mungkin dapat membantu pelajar mencari arah.
1. Faham makna keputusan SPM.
Gred SPM adalah gred yang telah dimanipulasi dan di normalkan oleh KPM. Selama SPM dilaksankan kita hanya melihat "peningkatan" namun realitinya kita ketinggalan kebelakang. Keputusan PISSA mnunjukkan kita sangat lemah walau dalam perkara asas LINUS (literasi dan Numerasi) dahulunya 3M atau 4M. Trend keseluruhan adalah menurun. Hanya 1% sahaja pelajar Malaysia yang mencapai Level 5 atau 6 berbanding jiran Asia kita Singapore (41%), Chinese Taipei (32%), Macao (China) (29%), Hong Kong (China)\* (27%), Japan (23%) and Korea (23%) (Rujuk sini : [https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/malaysia-1dbe2061/]
Oleh itu besar kemungkinan A adalah bermula dari markah 55 keatas. Data statistik penuh dari KPM tidak pernah didedahkan seperti OECD PISSA. Ada satu slaid yang pernah bocor berkenaan normalisasi gred pada SPM waktu COVID dahulu, tapi saya boleh katakan disini itu adalah palsu (*wink*wink).
Markah SPM bukan bermakna anda pandai dan mahir dalam sesuatu bidang tetapi anda mahir menjawab soalan mengikut standard yang rigid. Sebab itu cikgu bagi modul yang ada koleksi soalan untuk latih tubi supaya anda dapat mengulangi perkara yang sama dalam SPM. Indikator terhampir anda adalah keputusan percubaan dan ujian ujian peringkat sekolah.
Jangan jadikan keputusan SPM sebagai satu-satunya petunjuk untuk anda membuat keputusan dan memilih jalan selepas SPM.
2. Kenali diri sendiri (personaliti, minat, cita-cita, kekuatan dan kelemahan)
Anda semua telah 18 tahun hidup dengan 11 tahun hidup dalam alam persekolahan. At this point , sepatutnya dah tahu kebolehan, minat dan kelemahan diri. Saya akui silibus sekolah Malaysia sangat bermasalah dari segi kandungan, susun atur dan perjalanan. Itu antara sebab mengapa pelajr jadi malas, hilang minat dan terus membenci proses pembelajaran. Jika masih tidak jelas cita-cita, dan tak kenal diri sendiri, disini ada dua ujian kendiri yang boleh dilakukan.
Pertama, ujian personaliti "Big Five" atau OCEAN. saya recommend yang ini https://bigfive-test.com/ . Keputusan ujian ini akan ada penerangan setiap trait Openess, Conscientiousness, Extroversion, Agreeableness dan Neuroticism. Dari sini anda boleh lihat personaliti anda dan boleh memilih cita cita yang sesuai. Jika skor Extroversion rendah dan cita-cita anda ingin menjadi guru sains sukan, maka anda perlu kerja lebih untuk asah social skills dan mengurusan mental anda. Ujian ini memang banyak digunakan dalam kumuniti saintifik. Tolong abaikan ujian personaliti yang menggunakan pseudosains seperti MBTI (INTJ, ENFJ ...etc)
Kedua ,ujian Holland Code atau RIASEC. Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, and Conventional. Carilah apapun sumber. Keputusan ujian ini akan menjukkan skor pada setiap elemen juga. Sama juga seperti ujian diatas, jika hendak berkecimpung dalam bidang muzik mestilah sebaiknya skor artistik itu tinggi. Jika Enterprising itu rendah maka elaklah dari kerja kerja sales and marketing. Ada laman web yang boleh sarankan pekerjaan yang sesuai dengan profil kita, jadi boleh explore pekerjaan tersebut.
Buat ujian ini beberapa kali pada hari berlainan dan waktu yang berbeza untuk kita lihat trait yang konsisten. simpan atau print keputusan ujian ini supaya menjadi rujukan untuk membuat keputusan.
3. Hidup ini perjalanan.
Bagaimana banyaknya cara untuk pergi sesuatu tempat, begitah lagi dalam hidup. Tak mengapa jika anda memilih untuk ke tingkatan 6, sijil dan diploma di Politeknik atau kolej komuniti sedangkan kawan-kawan pergi ke matrikulasi, Asasi Sains, Persediaan ke Luar Negara. Ada juga yang hendak terus bekerja dan berumahtangga. Apapun pilihan anda, buatlah pilihan yang berasaskan fakta , ilmu kebolehan dan kekuatan diri serta belajar daripada pengalaman orang lain.
Ada yang menyesal tak ambil subjek itu dan ini masa sekolah sebab tak tahu perlu untuk capai cita cita. Ada juga yang menyesal sebab tak usaha sungguh-sungguh dan pelbagai rasa dan perasaan. Namun apakan daya semua telah terjadi.
Rujuk kaunselor sekolah anda. Kaunselor (yang baik) mempunyai support group dengan networking yang sangat luas. Sampai boleh "adjust" kemasukan anda ke institusi tertentu. Lebih lagi jika sekolah itu ada ramai alumni.
ABAIKAN PESANAN DAN KATA-KATA INFLUENCER yang tidak masuk akal. Perkara yang mudah nak masuk , akan banyak persaingan dan akan mudah keluar. Popular hari ini, esok belum tentu lagi.
Ada orang rezekinya memang dilahirkan dalam keluarga yang kaya (WEALTH CAPITAL) dan mempunyai banyak network serta banyak "safety net"( SOCIAL CAPITAL), jadi buka bisnes dan gagal tak jadi masalah pada mereka. Berhenti belajar, drop out university pun tak jadi masalah.
Refelksi diri sendiri. Buat ikut kemampuan. Semoga dipermudah urusan semua dalam apa jua pilihan anda.
Ok lah sampai sini sahaja dulu. Kalau saya free , saya balas komen , kalau ada orang komen la. Terima kasih.
submitted by Fickle-Quail-935 to malaysiauni [link] [comments]


2024.05.25 17:41 Danielfaris2001 Pengembaraan Tuah diteruskan

Pengembaraan Tuah diteruskan
Antara novel yang disyorkan semasa PBAKL 2024.
Perjalanan watak-watak legenda kini bersambung.
Hilal Asyraf kembali lagi dengan karya terbaharunya Nirnama 2.
Latar masa 10 tahun selepas jilid 1 membawa pelbagai kisah hidup dan plot pertarungan baharu.
Tewasnya Jagat Suci (pemerintah Indera Kayangan) dan Raja Bersiong (pemerintah Segenting Kra) memberikan keamanan ke seluruh Tanah Semenanjung tetapi keamanan itu tidak berkekalan.
Kali ini, kerajaan Semutar Putih di Tanah Semenanjung menghadapi ancaman lebih dahsyat daripada kerajaan dan bomoh Ayutthaya bagi merampas kembali wilayah peninggalan kedua-dua pemerintah dan meluaskan jajahan ke seluruh Tanah Semenanjung.
Para bomoh Ayutthaya yang terkenal dengan kepakaran ilmu hitam memberikan ancaman luar biasa kepada keamanan dan keselamatan Tanah Semenanjung.
Apakah nasib para perwira kita termasuk Tuah, Jebat, Lekir, Lekiu, Kasturi dan pahlawan selebihnya?
Dapatkan segera di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) di PWTC.
Gambar 3 ialah warga istana Semutar Putih. Gambar 4 ialah watak-watak legenda Nusantara baharu dalam jilid 2 ini. Gambar 5 ialah gambar watak-watak jahat dan bomoh daripada kerajaan Ayutthaya.
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.24 17:19 Nickwooshorr Unde gresesc?

Buna si ziua tuturor!
Wall of text incoming...
Pentru context, 34M, cont fara postari pentru ca am sters ce a mai fost postat pe diverse threads, nu aveau legatura oricum cu ce urmeaza sa citesti.
De la o vreme tot citesc nenumarate postari despre relatii si singuratate, mai lungi, mai scurte, comentarii si mai multe si nu reusesc sa-mi raspund clar la o intrebare care ma macina de ceva timp: de ce, chiar si atunci cand fac tot posibilul sa vin in intampinarea tuturor situatiilor mai delicate, sfarsesc prin a fi descris ca fiind "prea bun pentru ce pot oferi" sau "daca ne-am fi gasit in alt moment al vietii, te trezeam eu cu inel si cerere" sau "ai tot ce vreau dar nu pot sa ma desprind de unde sunt" si "cineva va putea sa te aprecieze la adevarata ta valoare"? Iar finalul, de obicei, se rezuma doar la... amintiri frumoase.
Incerc constant sa lucrez la mine, fizic si psihic, la cum reactionez, la grija cuvintelor folosite pentru a nu da impresii gresite, discut orice subiect intr-un mod calm, sincer, cu pus de toate in balanta, nu-mi ploua in gat si nici nu visez cu ochii deschisi, nu am vicii, stiu si ofer atentie cat este nevoie, ascult cu atentie si nu trece nimic pe langa mine, uneori cred ca de fapt e un defect atentia asta sporita la detalii. Si nu, nu sunt probleme la capitolul sex, din contra, dar nu am putut accepta sex si atat, ori e cu suflet si pasiune ori e... mancare fara gust. Nu sunt perfect si nu caut perfectiunea, din contra, am vazut cat de frumos poate inflori o femeie neglijata atunci cand este iubita si primeste ce are nevoie, gandul asta ma motiveaza sa fiu cea mai buna versiune a mea.
Am experimentat si cu tipe mai mici cu 8-9 ani dar si cu altele cu 4-5 ani mai mari, rezultatul a fost acelasi, final cu inghitit in sec si regrete, dar din care am avut de invatat, de la fiecare si le multumesc, in sinea mea. In schimb, simt ca am ajuns intr-un punct in care, cu cat stiu mai multe, cu atat parca e mai greu sa gasesc ceva pe aceeasi lungime de unda, mai ales sufleteste.
Unii spun ca e un joc al numerelor, ca la un moment dar va aparea persoana potrivita, ca trebuie sa mai incerc si sa mai am rabdare. Rabdarea asta insa pare ca, odata cu trecerea timpului, face mai mult rau, ca ma duce intr-o stare de "fuck it" si sa nu ma mai obosesc, pana s-or alinia destule stele si pentru mine, sunt sanse mai mari sa castig la loto de doua ori, in aceeasi zi. Si nu spun asta din 2-3 relatii esuate, o spun din perspectiva in care, per total, as fi fost dispus sa renunt la foarte multe, de exemplu m-am mutat in alt oras al tarii, am lasat tot in urma, loc nou de munca, am fost dispus pana si sa nu mai vreau copii ai mei ca ii acceptam pe ai ei, dar tot "nu ca nu esti tu potrivit, nu sunt eu", la modul cel mai sincer spus, cu lacrimi in ochi.
Si atunci revine intrebarea: ce mai pot face daca nici cand ofer tot ce tine de mine, parca nu este suficient?
Nu vreau sa ma resemnez cu ideea ca trebuie sa accept singuratatea, vreau sa lupt pentru ceva frumos alaturi de cineva care-mi arata ca isi doreste acelasi lucru, mereu am considerat ca in doi totul e mai usor chiar daca nu toate sunt roz in viata cotidiana, de la decizii majore luate impreuna pana la lenevitul ocazional fara nicio grija. Dar poate visez eu prea frumos si realitatea e total diferita; sau pur si simplu, femeia de calitatea de care simt eu ca am nevoie e prea rara si "m-am trezit tarziu" sa o caut sau... nu o caut unde trebuie.
Sincer, cred ca as aprecia atat un "keep going" cat si un "o sa ramai singur, esti un fraier", deopotriva. Doar... am simtit nevoia sa spun cuiva ce ma apasa.
Anyway, va urez o seara linistita in continuare si un weekend placut!
submitted by Nickwooshorr to WomenRO [link] [comments]


2024.05.24 13:54 fr4ct4lPolaris What you get for 50 EUR in Italy

What you get for 50 EUR in Italy submitted by fr4ct4lPolaris to loblawsisoutofcontrol [link] [comments]


2024.05.24 07:06 Prestigious-Big1239 Sarcina si dieta

Hello. Am o dilema, ca si persoana overweight/obeza, daca ramai insarcinata, poti tine dieta? Gen, deficit caloric si sport? Am un mic pregnancy scare si in momentul de fata sunt obeza (105 kg la 1,78), iar avortul din experienta anterioara, nu ma mai atrage ca idee absolut deloc intrucat a fost un lucru traumatizant.
submitted by Prestigious-Big1239 to WomenRO [link] [comments]


2024.05.24 06:38 MPO108slot108 MPO108 SLOT GACOR SERVER THAILAND MODAL RECEH UNTUNG BESAR

MPO108 SLOT GACOR SERVER THAILAND MODAL RECEH UNTUNG BESAR
MPO108 SLOT GACOR SERVER THAILAND MODAL RECEH UNTUNG BESAR
MPO108 Game Gacor semakin dikenal di kalangan pecinta Game online karena reputasinya yang menawarkan kemenangan besar dengan modal kecil. Bagi pemain yang mencari hiburan dengan peluang keuntungan nyata, server Thailand di MPO108 menjadi pilihan yang menjanjikan.
Apa itu MPO108 Game Gacor?
MPO108 adalah salah satu platform Game online yang menawarkan berbagai jenis permainan Game dengan berbagai tema dan fitur menarik. Istilah "Game Gacor" merujuk pada Game yang sering memberikan kemenangan besar dalam frekuensi yang lebih tinggi. Ini menjadikan MPO108 pilihan favorit bagi pemain yang ingin merasakan sensasi menang besar tanpa harus mengeluarkan banyak modal.
Keunggulan Server Thailand
Server Thailand pada MPO108 memiliki beberapa keunggulan yang membuatnya menonjol dibanding server dari negara lain:
*Koneksi Stabil: Server Thailand dikenal memiliki konektivitas yang stabil, mengurangi risiko lag atau gangguan saat bermain.
*RTP Tinggi: Return to Player (RTP) pada server Thailand cenderung lebih tinggi, memberikan peluang menang yang lebih besar bagi pemain.
*Keamanan Terjamin: Dengan sistem keamanan yang ketat, pemain dapat merasa aman dan nyaman saat bermain dan melakukan transaksi.
*Promosi dan Bonus Menarik: Banyak bonus dan promosi eksklusif yang ditawarkan untuk pemain yang menggunakan server Thailand.
Cara Bermain dengan Modal Receh
Bermain Game di MPO108 dengan modal kecil bukan berarti mengurangi peluang menang besar. Berikut beberapa tips untuk memaksimalkan peluang Anda:
*Pilih Game dengan RTP Tinggi: Pastikan Anda memilih permainan Game dengan RTP tinggi, karena ini meningkatkan peluang Anda untuk menang.
*Manfaatkan Bonus: Gunakan bonus pendaftaran, deposit, atau putaran gratis yang sering ditawarkan oleh MPO108 untuk menambah modal Anda.
*Atur Batasan Modal: Tentukan batasan modal yang Anda siapkan untuk bermain dan tetap disiplin untuk tidak melewati batas tersebut.
*Bermain di Jam Ramai: Beberapa pemain percaya bahwa bermain di jam-jam ramai meningkatkan peluang untuk menang karena banyaknya pemain yang berpartisipasi.
Potensi Keuntungan Besar
Bermain di MPO108 dengan server Thailand memberikan Anda kesempatan untuk meraih keuntungan besar dengan modal yang minimal. Beberapa pemain telah membuktikan bahwa dengan strategi yang tepat dan sedikit keberuntungan, mereka bisa membawa pulang kemenangan yang mengubah hidup.
MPO108 tidak hanya memberikan hiburan, tetapi juga peluang nyata untuk menambah penghasilan. Dengan modal receh, Anda bisa memutar keberuntungan dan siapa tahu, jackpot besar menanti Anda di putaran berikutnya.
Kesimpulan
MPO108 Game Gacor di server Thailand adalah pilihan tepat bagi Anda yang ingin bermain Game online dengan modal kecil tetapi tetap berpeluang meraih keuntungan besar. Dengan RTP tinggi, keamanan terjamin, dan berbagai promosi menarik, MPO108 siap memberikan pengalaman bermain Game yang memuaskan dan menguntungkan.
Mulailah petualangan Anda di dunia Game online bersama MPO108, dan rasakan sensasi menang besar hanya dengan modal receh. Selamat bermain dan semoga keberuntungan selalu berpihak kepada Anda
submitted by MPO108slot108 to u/MPO108slot108 [link] [comments]


2024.05.24 05:59 Danielfaris2001 KENAPA HAIRAN?

Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid0TXUfwxiFir5pZpxXvvqwR1tYHhnhstCxbnqWioL2dnY3k99zd9KippkthLtcKZ5sl
  1. Orang atas pura2 hairan bila ramai ibubapa malah murid yang tak tahu hala tuju selepas SPM. Malah mereka tak tahupun peluang2 pekerjaan yang sesuai melainkan yang lazim, spt guru, doktor, jurutera..
  2. Macamana murid atau pelajar nak ada cita-cita kerjaya, sebab semua subjek pun berat.

Jadi janganlah salahkan murid atau pelajar...

  1. Aku sendiri sbg bapapun pening dgn pemilihan dan pakej subjek yang berceranggah, yang diluluskan oleh beberapa peringkat mesyuarat tertinggi dan professional.
  2. Murid sendiripun pening dgn apa yang mereka pelajari, sehingga dalam Maths pun ada kewangan dan insuran sehingga mereka menjauhi subjek tersebut, lalu menjauhi Maths dan terkapai2 selepas itu.
  3. Akhirnya mereka tak memenuhi syarat kelayakan minima untuk memohon ke program yang mereka mungkin minati, seperti kejuruteraan yang tiada kaitan dah dengan kewangan.
  4. Dgn KSSR dan KSSM, murid nampaknya bukan tidak merancang, tetapi merancang utk menjauhi 'STEM' lalu semakin kering 'paip STEM'.
  5. Aku dulu macam senang je - Sains atau Sastera. Kini macam2 pakej yang ada, tetapi sampai di IPTA, sama je lebih kurang laluan yang ada ketika zaman aku dulu, apa sangat lah yang berbeza selain dari alatan yg semakin canggih, asasnya lebih kurang sama.
  6. Kalau nak baca maklumat tentang pakej-pakej ini, wpun setelah diringkaskan, masih pening. Kena plak buat taklimat berkali2... setiap kali taklimat, murid dan ibubapa disalahkan sebab tak faham... sedang dulu-dulu tak perlupun, ramai juga murid kampung ketika itu.
  7. Ada yang kata 'apa nya yang pening' ? Aku sarankan / cadangkan, buatlah sedikit kajian berdasarkan 'narrative inquiry' dan tanyalah murid dan ibubapa pendalaman, B40, maginal, at-risk, baru tahu apa masalahnya. Hangpa meeting sesama hangpa di hotel, dgn semua dokumen dah siap atas meja..
  8. Yang bermesyuarat tu bukan ibubapa, bukan murid tetapi yang dah berada di atas. Lagi banyak lapisan mesyuarat, lagi banyak idea, lagi complicated. Bila bawa ke Kabinet, YB2 senior yang dah tiada anak di sekolah rendah, bila nampak laporan yang canggih... lulus !
OT
submitted by Danielfaris2001 to malaysians [link] [comments]


2024.05.24 05:52 Danielfaris2001 Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main ?

Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main ?
Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid02UeM6RtV7uMF5YdcuXVtBbayw4eygFKKaAba9nK5B5nsRiFp9mkWFZPk1aiWidtxCl
  1. Singapore, China dah mula melihat aspek MAIN ini diawal persekolahan spt satu keperluan. Korea dan Jepun dah lama mulakan. Murid di Finland dan negara barat, main je keje nye. Kita masih taboo… dgn pendapat 'KALAU NAK MAIN BALIK RUMAH. PERGI SEKOLAH BUKAN NAK MAIN-MAIN'.
  2. Ini bukan taboo masyarakat, tetapi taboo yang disuburkan oleh KPM. KPM berpendapat kalau prasekolah dah menguasai 3M, maka lahirlah murid hebat yang akhirnya dapat 10A masa SPM. Main ini tiada dalam kamus pendidikan KPM. Paling adapun istilah didik hibur, dgn lagu dan senikata dalam buku. Mata Pelajaran PJ yang sepatutnya 'bermain'pun penuh dgn teks2 bacaan sampai muridpun jelak.
  3. Anak2 ini berbeza potensi, ada yang fast learner dan slow learner, malah ramai yang late blommers. Ini KPM tak ambil kira, jika tak boleh ikut silibus, selamat tinggallah. Intervensi bukan keutamaan, sebab tidak pun kelihatan kecuali muncul sedikit di sana sini.
  4. Jadi prasekolah atau Tahun 1, adalah tahun crucial utk siapkan psiko-emosi murid, sebagai kesediaan utk melalui alam persekolahan mendatang.
  5. Sewajarnya masuk Tahun 1, guru mula membuat observation kekuatan anak2 spt menguasai 3M, kelemahan anak2 menguasai 3M atau separa menguasai 3M. Tahun 1 dan 2 ini biarlah tahun belajar dgn elemen bermain, tetapi lebih berfokus 3M berbanding prasekolah.
  6. Jangan sampai anak2 bermula di Tahun 1 dah merasa ’bodoh’ kerana kawan dia ‘pandai’ kerana dapat membaca dgn cekap. Peranan guru Tahun 1 dan Tahun 2 sangat BESAR, malah lebih diperlukan utk menggarap perkara ini dgn kemahiran khusus. Dahlah murid merasa kawan dia ‘pandai’, dia kena plak bersaing dlm serba kekurangan. Kawan yang sepatutnya menjadi more capable peers dlm ZPD Vygotsky, sebaliknya menjadi competitors.
  7. Psiko-sosial penting bagi menjaga emosi dan pergaulan kerana anak2 ini tidak tahu lagi erti buli, erti mengejek, erti menunjuk2, erti kekalahan, erti persaingan maka akademik sahaja tidak akan membawa kepada makna ‘kemenjadian’ murid.
  8. Jangan tak tahu, MAIN pun ada maqamnya spt:
a. Permainan Sendirian (Solitary Play) – main sendirian
b. Permainan Selari (Parallel Play) – masing2 bermain dalam kumpulan kecil masing2
c. Permainan Bersekutu (Associative Play) - bermain dengan pelbagai aktiviti untuk suka-suka
d. Permainan Kooperatif (Cooperative Play) - bermain bersama dengan tujuan yang sama spt membina puzzle.
e. Permainan Kompetitif (Competitive Play) – bermain dengan bersaing antara satu sama lain spt lumba lari
f. Permainan Imaginatif (Imaginative Play)- bermain dalam bentuk ‘berlakon’ dgn menggunakan imaginasi spt menjadi doktor, engineer atau angkasawan
g. Permainan Penyelesaian Masalah (Problem-Solving Play)- bermain dalam bentuk bekerjasama untuk menyelesaikan masalah yang mencabar sesuai dengan usia murid spt membina lego bergerak
Semua permainan di atas terkait dgn isi pembelajaran...
  1. Oleh kerana guru di negara maju ada autonomi dan tiada buku teks, silibus pulak fleksibel, serta tiada pemantauan dan tiada exam yg menakutkan, maka permainan ini dimanfaatkan semaksima mungkin di peringkat awal persekolahan, sehingga murid2 melompat2 untuk pergi ke sekolah dan sedih bila bercuti. Inilah permulaan kejayaan mereka dlm pendididikan.
  2. Maklumat spt ini tak boleh dapat dgn jerayawara atau libat urus dgn mereka yang tiada pengalaman dalam pendidikan, lalu idea2 yang keluar akhirnya sebijik dgn KPM juga... kerana mereka juga adalah alumni KPM.
OT
https://preview.redd.it/vb1bl9uara2d1.jpg?width=500&format=pjpg&auto=webp&s=94951b60dce0f8f0d599beb4a1df4ebe95cf8236
submitted by Danielfaris2001 to malaysians [link] [comments]


2024.05.24 05:50 Danielfaris2001 Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main?

Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main?
Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid02UeM6RtV7uMF5YdcuXVtBbayw4eygFKKaAba9nK5B5nsRiFp9mkWFZPk1aiWidtxCl
  1. Singapore, China dah mula melihat aspek MAIN ini diawal persekolahan spt satu keperluan. Korea dan Jepun dah lama mulakan. Murid di Finland dan negara barat, main je keje nye. Kita masih taboo… dgn pendapat 'KALAU NAK MAIN BALIK RUMAH. PERGI SEKOLAH BUKAN NAK MAIN-MAIN'.
  2. Ini bukan taboo masyarakat, tetapi taboo yang disuburkan oleh KPM. KPM berpendapat kalau prasekolah dah menguasai 3M, maka lahirlah murid hebat yang akhirnya dapat 10A masa SPM. Main ini tiada dalam kamus pendidikan KPM. Paling adapun istilah didik hibur, dgn lagu dan senikata dalam buku. Mata Pelajaran PJ yang sepatutnya 'bermain'pun penuh dgn teks2 bacaan sampai muridpun jelak.
  3. Anak2 ini berbeza potensi, ada yang fast learner dan slow learner, malah ramai yang late blommers. Ini KPM tak ambil kira, jika tak boleh ikut silibus, selamat tinggallah. Intervensi bukan keutamaan, sebab tidak pun kelihatan kecuali muncul sedikit di sana sini.
  4. Jadi prasekolah atau Tahun 1, adalah tahun crucial utk siapkan psiko-emosi murid, sebagai kesediaan utk melalui alam persekolahan mendatang.
  5. Sewajarnya masuk Tahun 1, guru mula membuat observation kekuatan anak2 spt menguasai 3M, kelemahan anak2 menguasai 3M atau separa menguasai 3M. Tahun 1 dan 2 ini biarlah tahun belajar dgn elemen bermain, tetapi lebih berfokus 3M berbanding prasekolah.
  6. Jangan sampai anak2 bermula di Tahun 1 dah merasa ’bodoh’ kerana kawan dia ‘pandai’ kerana dapat membaca dgn cekap. Peranan guru Tahun 1 dan Tahun 2 sangat BESAR, malah lebih diperlukan utk menggarap perkara ini dgn kemahiran khusus. Dahlah murid merasa kawan dia ‘pandai’, dia kena plak bersaing dlm serba kekurangan. Kawan yang sepatutnya menjadi more capable peers dlm ZPD Vygotsky, sebaliknya menjadi competitors.
  7. Psiko-sosial penting bagi menjaga emosi dan pergaulan kerana anak2 ini tidak tahu lagi erti buli, erti mengejek, erti menunjuk2, erti kekalahan, erti persaingan maka akademik sahaja tidak akan membawa kepada makna ‘kemenjadian’ murid.
  8. Jangan tak tahu, MAIN pun ada maqamnya spt:
a. Permainan Sendirian (Solitary Play) – main sendirian
b. Permainan Selari (Parallel Play) – masing2 bermain dalam kumpulan kecil masing2
c. Permainan Bersekutu (Associative Play) - bermain dengan pelbagai aktiviti untuk suka-suka
d. Permainan Kooperatif (Cooperative Play) - bermain bersama dengan tujuan yang sama spt membina puzzle.
e. Permainan Kompetitif (Competitive Play) – bermain dengan bersaing antara satu sama lain spt lumba lari
f. Permainan Imaginatif (Imaginative Play)- bermain dalam bentuk ‘berlakon’ dgn menggunakan imaginasi spt menjadi doktor, engineer atau angkasawan
g. Permainan Penyelesaian Masalah (Problem-Solving Play)- bermain dalam bentuk bekerjasama untuk menyelesaikan masalah yang mencabar sesuai dengan usia murid spt membina lego bergerak
Semua permainan di atas terkait dgn isi pembelajaran...
  1. Oleh kerana guru di negara maju ada autonomi dan tiada buku teks, silibus pulak fleksibel, serta tiada pemantauan dan tiada exam yg menakutkan, maka permainan ini dimanfaatkan semaksima mungkin di peringkat awal persekolahan, sehingga murid2 melompat2 untuk pergi ke sekolah dan sedih bila bercuti. Inilah permulaan kejayaan mereka dlm pendididikan.
  2. Maklumat spt ini tak boleh dapat dgn jerayawara atau libat urus dgn mereka yang tiada pengalaman dalam pendidikan, lalu idea2 yang keluar akhirnya sebijik dgn KPM juga... kerana mereka juga adalah alumni KPM.
OT
https://preview.redd.it/30w9ffvuqa2d1.jpg?width=500&format=pjpg&auto=webp&s=e440a7a094d6d358d5a017e4923e03359caceb0d
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.22 01:44 whusler Tu pasal ramai orang suka wat dalam gelap

Tu pasal ramai orang suka wat dalam gelap submitted by whusler to Bolehland [link] [comments]


2024.05.21 16:14 PASPulauPinang Kesan menyayat hati selepas penerbangan Singapore Airlines 321 dari London ke Singapura, dilencongkan ke Bangkok akibat pergolakan teruk. Seorang penumpang hilang, ramai yang cedera, dan kabin yang musnah.

Kesan menyayat hati selepas penerbangan Singapore Airlines 321 dari London ke Singapura, dilencongkan ke Bangkok akibat pergolakan teruk. Seorang penumpang hilang, ramai yang cedera, dan kabin yang musnah. submitted by PASPulauPinang to u/PASPulauPinang [link] [comments]


2024.05.21 11:38 WorldDailyTops_Bot Update.

Update. submitted by WorldDailyTops_Bot to WorldDailyTops [link] [comments]


2024.05.21 10:36 whusler Walaupun perempuan kurang hampir 2 juta, ramai lelaki berpoligami

Walaupun perempuan kurang hampir 2 juta, ramai lelaki berpoligami submitted by whusler to Bolehland [link] [comments]


2024.05.20 17:19 ripedbanana Update.

Update. submitted by ripedbanana to Brunei [link] [comments]


2024.05.20 16:55 Emergency-Nothing641 Palsu Gais

Palsu Gais submitted by Emergency-Nothing641 to nasikatok [link] [comments]


2024.05.19 15:01 Happy-Study-981 [PEMBETULAN] Boikot Menurut Pandangan Islam

[PEMBETULAN] Boikot Menurut Pandangan Islam
@Marchfoward
Baca sampai habis
Aku setuju antara Ayat di bahagian terakhir Artikel Jabatan Mufti Negeri Selangor berkaitan isu Boikot Barangan Israel.
Ini pandangan aku berdasarkannya
1) Jangan duk boikot menonong takda hala tuju. Kalau melibatkan kepentingan ekonomi dan negara. Boikot tu perlu dipertimbangkan supaya tak beri mudarat kepada ekonomi dan kepentingan negara
2) Boikot dengan Ilmu atau Tabayyun. Boikot dengan tepat bukan main tibai suka hati. Kenal betul betul produk yang perlu diboikot. Bukannya label semua barangan sokong Israel lagi lagi barang nampak nama cam omputih atau luar negara sikit terus boikot. Sekarang banyak kot website untuk check jenama yg sokong Zionis
3) Buat Penyelesaian atau Solution jika takda pilihan untuk Boikot(Contoh kat Malaysia ni Industri Kopi. Ramai boikot Starbucks dan mungkin kini Zeus sbb Sokong Israel dan Neutral. Tapi penduduk tempatan bangkit dengan kepakaran industri tempatan. Sebab tu penting untuk semua industri ikut bab benda ni. Bukan boikot takda hala tuju. Harus bersama kita cari penyelesaian supaya boleh boikot penuh. Kena sedar yang kita masih ada barangan atau industri bergantung kepada syarikat berkaitan Zionis atau yang menyokong Zionis)
Kuatkan buatan tempatan dalam semua industri dan sektor supaya boleh berdiri sendiri dan boikot penuh
Baru betul cara Orang Islam Berfikiran Strategik. Berstrategi dan teratur
Kenal diri dan musuh baru boleh menang perang. Bukan sekadar yakin kita di pihak benar. Bermain dengan kekuatan kita
Nanti kat bawah aku bagi link baca sampai habis. Sekali dengan Rajutan dari Ustaz Muzuck sekali bab Hukum Fiqah
Rujukan Jabatan Mufti Negeri Selangor: https://www.muftiselangor.gov.my/2024/01/11/40-taudhih-al-hukmi-boikot-menurut-perspektif-islam/
submitted by Happy-Study-981 to NegarakuMalaysia [link] [comments]


http://swiebodzin.info