Panduan solat tarawikh witir

Doa Qunut

2023.10.10 13:12 somebodyidoknow Doa Qunut

Terdapat tiga jenis Doa Qunut iaitu doa qunut dalam Solat Subuh, Solat Witir Ramadhan dan Qunut Nazilah. Doa Qunut
submitted by somebodyidoknow to TerhadSahaja [link] [comments]


2020.06.21 21:26 anwarie Panduan Ringkas Solat Witir

Panduan Ringkas Solat Witir submitted by anwarie to u/anwarie [link] [comments]


2020.05.21 16:26 Bruneians Rugilah Jika Ramadan Berlalu Dosa Tidak Diampunkan

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ دَخَلَ عَلَيْهِ رَمَضَانُ ثُمَّ انْسَلَخَ قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ عِنْدَهُ أَبَوَاهُ الْكِبَرَ فَلَمْ يُدْخِلَاهُ الْجَنَّةَ
Daripada Abu Hurairah RA, ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda: “Rugi (celaka) orang yang disebutkan namaku (nama Rasulullah SAW) di hadapannya, tetapi ia tidak mahu berselawat kepadaku. Rugi (celaka) orang yang masuk Ramadan, kemudian Ramadan itu berlalu sebelum dosa-dosanya diampuni. Rugi (celaka) seorang yang mendapatkan kedua orang tuanya di waktu tua (lanjut usia), tetapi keduanya tidak dapat menyebabkannya masuk Syurga.” (Sunan Tirmizi No: 3545) Dar Kutub Ilmiyyah. Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
  1. Satu daripada adab kita terhadap Rasulullah SAW ialah apabila nama baginda disebut, kita hendaklah menyahutnya dengan berselawat ke atas junjungan baginda SAW. Antaranya dengan lafaz
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Rugi mereka yang tidak menyahut dan berselawat ke atas Nabi SAW.
Sabda Nabi SAW:
الْبَخِيلُ مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
“Orang bakhil ialah mereka yang apabila disebut nama-ku mereka tidak berselawat”. [HR: Tirmizi. No: 3469]. Status: Sahih
  1. Ramadan adalah bulan anugerah Allah kepada umat Nabi Muhammad SAW. Puasa di siang hari, ibadat solat terawih, baca quraan, iktikaf wirid zikir istighfar dengan penuh keimanan dan keikhlasan akan menjadi instrumen penghapus dosa yang telah lalu. Rugilah kita jika tidak berusaha sepanjang bulan Ramadan dengan pelbagai ibadat yang boleh menjadi penghapus dosa-dosa yang lalu.
  2. Alangkah ruginya kita jika tidak berusaha bersungguh-sungguh menjadikan ibadat puasa, ibadat di malam hari bermula daripada berbuka puasa, solat maghrib, solat isya, solat tarawih, solat tahajud, solat witir, solat sunat yang lain, tilawah, bersahur dan berdoa diwaktu sahur, bersedekah sebagai instrumen pengampunan dosa yang lalu.
  3. Memuliakan kedua orang tua berarti memuliakan Allah, kerana itu Allah menghubungkan berbuat baik kepada keduanya dengan bertauhid kepada Allah di dalam firman-Nya [Al-Israa': 23]:
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
“Dan Rabb-mu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkan-lah kepada mereka perkataan yang mulia.”
Rugi mereka yang masih ada orang tua tidak berbuat baik kepada keduanya, tidak menunaikan tanggungjawab sebagai anak, menyayangi dan membantu segala keperluan mereka. Santunilah keduanya dengan sebaik mungkin.
  1. Marilah kita muhasabah apakah ibadat puasa kita serta menghidupkan ibadat malam hari yang dilakukan menjadi penghapus dosa-dosa yang lalu?.
Jika ada dosa kita sepanjang Ramadan berbentuk fitnah, umpatan dan sebagainya yang berkaitan dengan orang lain, mohonlah kemaafan. Moga kita tidak tergolong dalam kalangan orang yang celaka.
  1. Semoga Ramadan yang kita lalui benar-benar menghapuskan dosa-dosa yang lalu dan kita kembali kepada fitrah bersih dari dosa. Aamiin.
submitted by Bruneians to Bruneians [link] [comments]


2020.05.18 14:24 Bruneians BruHealth: Panduan menggunakan aplikasi untuk solat fardu Jumaat

BruHealth: Panduan menggunakan aplikasi untuk solat fardu Jumaat submitted by Bruneians to Bruneians [link] [comments]


2020.05.18 09:43 Bruneians KHEU: Panduan Solat Berjemaah Di Masjid

KHEU: Panduan Solat Berjemaah Di Masjid submitted by Bruneians to Bruneians [link] [comments]


2020.04.27 14:00 Bruneians Menghidupkan Malam Ramadan Menjadi Penghapus Dosa

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Daripada Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa mendirikan Ramadhan (menghidupkan malam dengan solat sunat, tilawah, iktikaf, zikir dan lain-lain) kerana iman dan penuh keikhlasan (mengharap rahmat Allah), maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu" (HR Bukhari No: 36) Status: Hadis Sahih
Pengajaran:
  1. Mendirikan Ramadan atas dasar iman bermaksud menghidupkan malam hari dengan solat sunat tarawih, solat witir, solat tahajud, tilawah al-Quran, iktikaf, berdoa, berwirid dan lain-lain amal solleh kerana meyakini akan amalan sunnah.
  2. Ihtisab membawa maksud mengharap pahala semata-mata dari Allah SWT. Tidak merasa berat melaksanakan ibadah. Tidak dilakukan atas dasar riya’, mencari pujian atau hanya sekadar mengikuti kebiasaan orang sekitar.
  3. Semoga ibadat qiam di malam hari sama ada untuk solat sunat, tilawah, zikir, doa, iktikaf mahupun bangun sahur, akan menjadi sebahagian daripada elemen menghapuskan dosa-dosa yang lalu.
  4. Antara ibadat di malam hari di bulan Ramadan ialah solat sunat Tarawikh. Orang yang solat sunat bersama imam hingga selesai solat, dituliskan baginya seolah-olah ia bersolat sepanjang malam. Rasulullah SAW bersabda:
عَنْ أَبِي ذَرٍّ قَالَ ..... فَقَالَ إِنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ الْإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَةٍ ...
Daripada Abu Zar RA berkata, Rasulullah SAW bersabda: 'Barangsiapa yang berdiri bersama imam (solat sunat malam), hingga selesai (hingga imam beredar) dituliskan baginya ganjaran pahala orang yang qiam sepanjang malam.' (HR Tirmizi No: 734) Status: Hasan Sahih.
submitted by Bruneians to Bruneians [link] [comments]


2019.07.23 08:55 ahalim6464 Umrah Cuti Sekolah Best

Umrah Cuti Sekolah yang dilindungi mempunyai bahagian-bahagian utama , namun melakukan penyelidikan terlebih dahulu. Terima kasih kepada Preston Guild saya terutamanya menggunakan panduan ini. Tonton beberapa video YouTube. Terdapat juga aplikasi Umrah 3D yang bagus untuk dimuat turun.
Dapatkan krim bibir kerana ia akan kering (tetapi anda mungkin tidak mahu menggunakan selepas Ihram). Pelembap kaki yang baik adalah penting bersama dengan krim matahari.
Simpan set pencukur yang baik, pemotong kuku, gunting, penyesuai perjalanan dan memilih gigi;)
Berhati-hati dengan riyal SAR, kerana sebahagian daripada mereka kelihatan sama dengan denominasi yang berbeza.
Pertukaran asing sentiasa sibuk tetapi masa yang paling sibuk adalah selepas doa Salah.
Dapatkan kad sim anda disusun. Anda memerlukan pasport untuk ini. Masa terbaik untuk membeli adalah selepas solat Fajr atau selepas doa Farz, tetapi anda perlu mencuba dan berdoa di dekat kedai-kedai ini.
Ketahui beberapa frasa dan nombor bahasa Arab yang penting.
Umrah / Berdoa di Mekah
Di hotel anda di Mekah, tanyakan jika anda telah diperuntukkan pandangan Haraam. Jika begitu, anda dinasihatkan untuk tidak melihatnya sebelum anda menyiapkan Umrah anda. Ini mungkin tidak penting kepada banyak orang, tetapi juga anda mungkin ingin bertanya jika katil disusun dengan cara di mana kaki anda menghadap ke arah kiblat ketika berada dalam posisi tidur.
Masa terbaik untuk melakukan Umrah / Tawaf adalah betul selepas Isha kerana ia adalah lebih sejuk, kurang sesak dan anda sekurang-kurangnya boleh menyentuh Kabaah dengan lebih mudah InshahAllah, mencari ruang untuk berdoa di belakang Maqam Ibrahim dan Hatim. Juga lebih dekat anda ke Kabaah, jarak kurang yang anda perlu tutupi. Semasa waktu sibuk, tingkat kedua adalah pilihan yang baik. Apabila anda berniat untuk melakukan penambahan Tawaf tambahan pada liputan langsung untuk melihat ketumpatan orang sebelum anda meninggalkan hotel anda.
Jika anda mempunyai anak / tua, anda boleh cuba menggunakan kerusi roda. Banyak hotel menyediakan ini secara percuma. Mencuba menempahnya di resepsi. Anda juga mempunyai pendorong kerusi roda khusus yang lebih tinggi di dalam Haraam tetapi saya fikir mereka cuba melakukan perkara dengan cepat dan kurang bercakap apa-apa selain bahasa Arab.
Allhamdullilah Saya berjaya mencium Batu Hitam. Saya mengambil masa lebih daripada 30 minit. Ia seperti berada dalam scrum dan saya cedera sedikit tetapi tidak ada yang serius dan saya berasa buruk untuk wanita di tengah-tengah semua ini. Harap ingat ini tidak penting. Bagaimanapun, IMO, cara terbaik adalah untuk kekal sejajar dengan Black Stone dan membuat jalan ke hadapan (perlahan). Selepas anda menciumnya, bahagian yang sukar sedang keluar. Pastikan anda mencapai tangan anda dan seseorang InshahAllah akan menarik perhatian anda.
-Jika anda tidak suka mencucuk atau menolak dari belakang, simpan beg anda di belakang bahu anda selama ia tidak mempunyai objek yang tajam.
-Jika niat anda adalah untuk membaca solat Farz di dalam masjid, anda perlu memulakan perjalanan anda 45 minit sebelum Azaan jika anda tinggal berhampiran pintu utama masjid. Untuk Jummah 2 jam sebelum Azaan.
-Buang sebotol air ZamZam untuk melakukan wudu. Sentiasa membawa beberapa makanan kecil kerana semua kegiatan keagamaan ini boleh membuat anda lapar. Kami mendapat krep coklat dari UK untuk anak saya.
-Get rambut yang baik di Ihram anda di tukang gunting rambut di bawah tanah Menara Jam untuk 10 SAR.
-Ambil beberapa mainan kecil dan tenang dan makanan untuk anak-anak anda. Peminat M & M cukup bagus untuk 30 SAR di Bin Dawood.
Membeli-belah
Zamzam. Beli dari lapangan terbang Jeddah sebelum anda mendaftar masuk 9 SAR untuk 5 liter dan dikemas. Tulis nama anda di dalam kotak sebelum anda menyemaknya.
Tasbee dan Attar adalah kualiti dan harga yang lebih baik di Madinah. Yang terbaik yang saya dapati adalah di bawah lantai bawah kompleks Hilton Medina. Ingatlah untuk tawar-menawar. Untuk Attar cuba Janatul Maula atau Janatul Medina yang boleh digunakan oleh lelaki dan wanita.
Berdoalah topi: Ada beberapa yang baik adalah 10 SAR di Mekah tetapi di Medina anda boleh membeli mereka sebagai murah sebagai 2 SAR di jalanan tetapi tidak kualiti yang sama. Ziyarat Medina
Kami menempah kami melalui concierge hotel selama 1.5 jam untuk empat lokasi yang berharga 150 SAR untuk sedan di mana 4 orang dewasa dan satu kanak-kanak di pangkuan boleh duduk ok. GMC / Ford van yang besar menelan kos 250 SAR. Anda mungkin mendapatkan harga yang lebih murah ini jika berunding dengan pemandu teksi.
Waktu terbaik untuk melawat adalah selepas doa Zuhur. Sebelum membuat tempahan memberitahu petugas concierge yang anda mahukan seorang pemandu Asia yang boleh memberi komen dan menebus anda tepat di hadapan hotel anda. Lokasi 3/4 biasanya ditutup tetapi kami melangkah keluar di Gunung Ohud dan berdoa di Mosuqe Quba dan Masjid Qiblatain.
Makanan
Pastikan anda makan sarapan pagi yang baik dan sihat di hotel, makan siang yang ringan dan makan malam. Cuba elakkan perkara berminyak pada waktu sarapan dan makan tengah hari.
-Mecca: Kawasan menara jam menara makanan adalah baik, bersih, dan luas dan mempunyai banyak pilihan. Terdapat KFC, Baskins dan Robbins di kalangan jenama antarabangsa.
Terdapat satu kedai yang menjual makanan Pakistan dan hebat. Ingatlah untuk mempunyai kari ayam dan ayam.
Kedai-kedai lain menjual pelbagai jenis makanan tetapi yang terbaik adalah yang sibuk.
Bahagikan kepada bahagian: iaitu satu halaman untuk memasukkan Ihram, satu bahagian untuk memasuki Haram + tawaaf dan halaman untuk Saee. Tanya ahli kumpulan / penatua anda yang lain untuk melihat dokumen anda dan minta cadangan.
Tampalkan penemuan awal anda di dalam dokumen perkataan dengan menekankan duas / niat / keperluan penting Umrah.
Buat cetakan buku panduan ini untuk diri sendiri dan orang lain. Buat setiap bahagian dalam halaman yang berbeza. Saya menggunakan telefon bimbit saya di mana saya memuat turun dokumen saya dan menggunakannya semasa Umrah saya.
Saya cadangkan semua orang untuk melabur di dalam buku berdoa dan bukan buku panduan. Satu yang meliputi segala sesuatu daripada melakukan Ghusl / Wudu untuk berdoa untuk pengebumian.
Pakaian
Tonton video mengenakan ihram. Saya mengamalkan menggunakan tuala besar hotel.
Teratas – Anda perlu mendapatkan sesuatu yang selesa dan lembut. Saya membeli beberapa baju lengan setengah lengan penuh dari TU Sainsbury yang sangat selesa untuk tahun ini. Anda mungkin mahu membeli beberapa t-shirt baju lengan setengah dengan saku.
Untuk pakaian lain, idea utama adalah sederhana tetapi memakai pakaian yang selesa. Sekiranya anda mempunyai seorang anak muda membeli Ihram di mana-mana di kedua-dua bandar tersebut jika anda tidak menemui seseorang di bandar anda sendiri (25 SAR). Anda sentiasa boleh menggunakan laundries yang agak cekap dan munasabah.
Kasut – Beli kasut yang selesa tetapi ringan (empuk) atau slip kasut yang mudah dipakai dan lepaskan. Saya mendapat beberapa slip pantai yang sangat selesa dari Primark. Anda boleh membawa pelatih, tetapi IMO adalah sukar untuk dibawa dan digunakan.
Aksesori – Cobalah untuk membawa tali pinggang yang berfungsi sebagai tali pinggang untuk Ihram dan mempunyai petak-petak di dalamnya untuk penyimpanan. Ingatlah untuk mendapatkan satu untuk anak-anak kecil anda yang mereka harganya kira-kira 10 SAR.
Saya juga mempunyai kapas penuh Punjabi / Kabli. Cobalah tidak mempunyai logo seperti kuda ikonik Ralph Lauren atau Armani’s Eagle pada pakaian anda. Ramai lelaki memakai pakaian kebangsaan mereka.
Bottoms- Saya mengambil beberapa jenis khaki yang selesa. Ambillah pajama gaya kapas Asia.
Dapatkan kaunter untuk mengira tawaaf / saee. Terdapat beberapa perkara kecil yang boleh anda pakai pada jari anda yang berharga 2-3 SAR (juga tersedia dalam Bin Dawood).
Dapatkan beg tali untuk membawa kasut anda di dalam masjid. Juga membawa beg polythene kecil sekiranya anda menyimpan buku agama dalam beg tali anda.
submitted by ahalim6464 to u/ahalim6464 [link] [comments]


2011.08.02 15:29 zzuhry Panduan Solat Sunat Terawih l HIkmah dan Cara Menunaikannya

submitted by zzuhry to reddit.com [link] [comments]


http://swiebodzin.info