Surat perletakan jawatan

Wahab saman Chegubard, Hakim Ramlee

2023.12.08 13:12 whusler Wahab saman Chegubard, Hakim Ramlee

Wahab saman Chegubard, Hakim Ramlee

ABDUL Wahab Abdul Kadir Jilani. FOTO arkib NSTP
Kuala Lumpur: Kakitangan di Jabatan Komunikasi Komuniti (J-KOM), Abdul Wahab Abdul Kadir Jilani mengambil tindakan undang-undang terhadap beberapa pihak termasuk Pengarah Bahagian Latihan dan Pendidikan J-KOM.
Peguam mewakili Wahab, Faizal Rahman, memaklumkan surat tuntutan saman sudah dihantar kepada dua pihak iaitu ahli jawatankuasa penerangan Bersatu, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegubard dan pengarah bahagian J-KOM, Hakim Ramlee.
"Tuntutan itu berhubung penularan video perbualan lucah individu mirip bekas Ketua Pengarah J-KOM, Datuk Mohammad Agus Yusoff dan Wahab.
"Setakat ini, arahan diberikan (Wahab) adalah keluarkan surat tuntutan saman kepada dua individu ini berhubung penularan video lucah," katanya ketika dihubungi.
Ketika ditanya mengenai individu didakwa sebagai dalang konspirasi itu yang dikenali Mr H, Faizal memaklumkan pendedahan identiti terbabit diserahkan sepenuhnya kepada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM).
"No (tiada) komen, cuma pada saya, pihak polis sewajarnya dedahkan (identiti Mr H) bagi menunjukkan pentadbiran yang tidak memihak," katanya.
Sebelum ini, rakaman video berdurasi tiga minit yang tular sejak 17 November lalu menjadi topik hangat di media sosial, berikutan terdapat individu mirip Mohammad Agus bersama seorang lelaki.
Susulan itu, Mohammad Agus meletak jawatan sebagai Ketua Pengarah J-KOM mendakwa video perbualan yang mengaitkan dirinya adalah palsu dan disunting pihak tidak bertanggungjawab.
Pada sidang media khas berhubung isu itu, pegawai J-KOM yang dikaitkan dengan video tular itu iaitu Wahab mendakwa dirinya dijadikan kambing hitam untuk menjatuhkan Mohammad Agus oleh individu bernama Mr H.
https://www.hmetro.com.my/utama/2023/12/1038583/wahab-saman-chegubard-hakim-ramlee
submitted by whusler to Bolehland [link] [comments]


2023.11.04 14:28 Aerodynamic41 BERSATU suspends Kuala Kangsar MP's membership for four years for supporting Anwar

BERSATU suspends Kuala Kangsar MP's membership for four years for supporting Anwar submitted by Aerodynamic41 to malaysia [link] [comments]


2023.08.12 01:57 ConfidenceCritical36 Wahai Ahli POLITIKUS. (Luahan Seorang Pelajar)

Hi. sebelum kamu baca, I'd like to admit that mmg saya salah sebab telampau harap Ahli Politik dalam hal ini and maybe juga saya salah sebab sudah tau nda berapa cukup duit untuk belajar di tempat orang but here's how my story went. Sempena musim PRN di tanah seberang, ini luahan sy sebagai seorang pelajar sabah yang menyambung pembelajaran di Selangor.
Hi, sy Sabahan yang currently sambung belajar in Selangor. Why Selangor? mudah kata sebab dapat tawaran course pengajian yang bagus. Sebelum saya datang sini, mmg banyaklah cabaran dari segi kewangan.
Masa sy dapat tawaran untuk belajar pergi Selangor. Sy dengan parents saya berusaha untuk contact 3. TIGA YANG BERHORMAT/YB/WAIBI YANG USELESS. Sy buat permohonan bantuan kewangan sebab saya perlukan laptop dan sedikit duit untuk menanggung kos2 untuk meneruskan pembelajaran di Selangor. Tiga-tiga YB ini tidak memedulikan permohonan saya.
YB 1: Tidak consider pun untuk tengok permohonan, tawaran sy pergi sambung belajar. Alasan? HANYA yang cemerlang seja yang dapat habuan atas mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM. YB, masalahnya disini, saya memohon bantuan kewangan untuk sambung belajar bukan meminta award/habuan atas pencapaian SPM saya. btw, yang wakil YB ni (adik kepada YB 1) yang receive permohonan saya. Tapi ya, Sesen pun tidak sy dapat. btw YB 1 ni baru2 dia tamatkan PHD di Singapura. mungkin kalau kamu on track dengan perkembangan politik sekarang, kamu tahu lah siapa.
YB 2: Yang ni berharap betul sd sia, sebab wakil YB ni sdh dapatt surat tawaran, keputusan SPM sy semua tapi satu bulan lebih sudah permohonan tu kena proses sampai sekarang habuk duit tu pun belum sy terima! Cerita punya cerita YB 2 ni di Switzerland, Wow!. This YB 2 terhutang budi dengan my family. Sebelum YB ini naik di arena politik Sabah, bapak saya yang salah satu orang2 yang menaikkan dia di arena politik Sabah sampai gaji bapa aku kena potong sebab nda datang kerja untuk menulis dokumen2 risalah2 pakai typewriter. YB, kalau kau baca post ini, ingatlah, aku wakil keluarga ku nda akan menghalalkan usaha2 orang tua ku untuk menaikkan kau sebab cara kau balas jasa orang2 yang menaikkan kau macam tontolou! Bapa aku mohon bantuan untuk sambung PHD di Universiti Malaysia Sabah pun kau sidai di rumah. Kau ingat kami ni pilak2 yang selalu mengemis tanpa tujuan yang jelas di tepi2 jalan ni ka YB? tidak apa kalau sekarang parti kamu pembangkang tapi masa itu kamu kerajaan! masih under Datuk Seri Bossku Najib Razak.
YB 3: Sejujurnya aku nda berharap dengan YB ini sebab dia terkenal dengan line "tunggu peruntukan dari YB 1/YB 2". Astaga waibi, kau masuk arena politik ni tiada duit ka? oh iya sebelum ini lebih ramai Sabahan tidak kenal kau berbanding kenal. Jadi apa2 masalah rakyat memang kena tunggu peruntukan sama YB 1/YB 2? Tapi ya pendekkan kata, ceritanya sama, surat tawaran, keputusan SPM sdh bagi tapi SATU ZARAH DUIT DARIPADA YB INI TIDAK AKU TERIMA. YB, YB ni real YB ka atau Puppet YB saja? tiada usaha ka sampai mau bergantung sama YB lain untuk membantu rakyat? lebih baik kau nda paya berpolitik YB kalau kena carry terus oleh orang lama.
All in all, apa yg saya kata mungkin kamu terima mcm aku kecam2 YB2 ni tapi tidak. Orang tua aku, kakak2 abang2 aku undi kamu untuk diri sendiri dan untuk masa depan keluarganya. Kami sekeluarga pernah percaya sama Parti kamu tapi Parti kamu khianat keluarga kami. Masa kamu memerintah duit pergi mana? adik si YB 1 pigi Dubai, UK, Paris, and Jepun. Orang2 si YB 2 rancak kasi keluar Super King, kereta2 mewah semua. Keluargaku undi kamu bukan untuk kamu selesa dengan jawatan kamu tapi keluarga ku percaya kamu untuk perubahan masa kini dan untuk kemajuan masa depan. Tapi yang dapat buah dari kejayaan kamu bukanlah kami! Malahan bila kamu yang memegang kuasa, kami yang susah, orang2 kamu yang senang! Orang2 kamu beli rumah 3 tingkat berjuta2, orang KK mungkin kenal dia baru2 ni dia keluar TV sama YB Hajiji. Sekarang aku tahu kenapa parti tiga2 YB ni kalah teruk masa PRU 15.
Aku tidak mengemis, aku tau aku patut sedar diri kalau bajet nda berapa cukup untuk teruskan belajar di luar tapi aku mau tegaskan disini, "DON'T SERVE YOUR COMMUNITY IF YOU CAN'T AFFORD TO". Akhir kata dri saya as a youth, Sabah perlukan barisan politician yang baru, party yang baru, muka2 yang baru dalam scene politik. Yg sekarang pun mcm hauk jga, last aku d kk time tengah hari panas mati karan di KK, IBU NEGERI SABAH. Pelajar2 UMS pun sekarang tgh bergelut dengan masalah air dan karan. PARTI W dan PARTI G needs to be stopped. We need a political revolution and change. come on Sabahans :). Saya juga rakyat sabah, And eligible to vote for the next PRU. tapi buat apa sy undi either of these 2 parti ni if the same outcome will happen? As a kerajaan, sepatutnya setiap YB, Setiap manusia yang berjawatan di kabinet Sabah is responsible ke atas kebajikan rakyat2 Sabah di luar atau pun di dalam regardless of whether they're from B40 atau M40. yang T20 jangan pula masuk campur. Tapi setakat ini ada juga tapi? select. Mcm kes tahun ini, paciknya YB, anak buahnya dapat awards. renung2kan lah.
Itu seja luahan sy. Terima kasih sebab sudah membaca luahan sy sejauh ini. kalau terkasar mohon maaf. siou, kotoluadan :)


submitted by ConfidenceCritical36 to Sabah [link] [comments]


2023.04.04 08:30 nyanard Speech by 2nd Central Kalimantan Governor, Tjilik Riwut, 17th July 1963 about the city of Palangka Raya and its creation during its 6th anniversary (about 1 year after the de facto move of offices)

Para Pembesar Militer,
Kepolisian, Kejaksaan dan Sipil,
Saudara-saudara sekalian, MERDEKA!
17 Juli, Hari Bersejarah bagi rakyat Kalimantan Tengah. Bersejarah, karena mengandung beberapa peristiwa penting. Semuanya peristiwa penting milik rakyat Kalimantan Tengah, termasuk milik bangsa Indonesia. Pertama ialah, lahirnya ibukota Palangka Raya, pusat pemerintahan daerah Kalimantan Tengah, pusat rumah tangga. Keduanya ialah, lahirnya Komando Daerah Militer, pelambang kekuatan rakyat, salah satu ruas yang merupakan susunan tulang punggung kekuatan bangsa, Tentara Nasional nan perwira, Komando Tambun Bungai, pahlawan kusuma-kusuma pejuang, pembela rakyat dan penegak keadilan. Ketiganya yaitu, lahirnya Badan Kesenian dan Kebudayaan Daerah pada tanggal 17 Juli 1943, 20 tahun yang lalu, ialah detik penemuan kembali kepribadian rakyat, saat kebangunan kembali jiwa seni budaya dan rasa peri keindahan murni, bagian mutlak daripada milik bangsa Indonesia. Ketiga-tiganya peristiwa ini, saling isi mengisi, yang satu tidak boleh dipisahkan dari yang lain. Palangka Raya sebagai Pusat Kodam XI Tambun Bungai sebagai tulang punggung kekuatan, dan selaku perisai pembelaan dan pertahanan kampung halaman.
Bakeda sebagai penggali kembali sumber cinta rasa dan kepribadian, satu cabang asal usul diantara pelbagai cabang-cabang dan jenis-jenis asal-usul lainnya daripada bangsa kesatuan Indonesia. Nama “Tambun Bungai” adalah nama khas dalam sejarah asal usul daerah dan rakyat Kalimantan Tengah. Nama “Palangka Raya” merupakan sebutan yang khas pula dalam sejarah pandangan hidup rakyat, dalam sejarah asal usul iklim kepribadian rakyat. Saudara-saudara sekalian, soal mengenai asal usul ini penting sekali, diakui pentingnya menurut pasal 18 Undang-Undang Dasar 45 tentang pembagian daerah-daerah di Indonesia. Sungguh tidak tepat, bila ada seseorang menyangka, pembagian Kalimantan Tengah adalah dilakukan, asal dibagi saja. Itu keliru sekali! Kalimantan Tengah dibentuk karena daerah ini memiliki kepribadian rakyat, memiliki asal usul, memiliki dasar hidup menurut susila dan tata masyarakatnya sendiri. Lebih dari itu, seluruh seluruh daerah Kalimantan Tengah merupakan satu kesatuan ekonomi, dengan sumber-sumber ekonominya, yang diharapkan dapat dibikin menjadi alat untuk mempercepat usaha memajukan daerah dan mempertinggi taraf kehidupan rakyat kehendak perkembangan revolusi.
Tentu sekali ibukotanya Palangka Raya lahir sebagai hasil revolusi. Berlainan sekali dengan lahirnya kota-kota yang besar lainnya. Betapa kota di lain daerah telah mengerjakan peringatan usianya ada yang sudah beberapa abad ulang tahunnya. Kita sebagai bangsa, bangga memiliki kota revolusi Jogja, kota pahlawan Surabaya, kota indoktrinasi Jakarta, kota komando Mandala Makasar. Kota-kota semuanya milik rakyat Indonesia. Juga Palangka Raya, kota ini juga milik rakyat Indonesia. Hasrat keinginan kita yang setinggi tingginya, ialah supaya Palangka Raya juga mempunyai corak dan sifat yang khas. Harapan yang semurni-murninya, supaya Palangka Raya menjadi kota modal dan model. Saudara-saudara sekalian Sebagai modal apakah ?
Modal, diperoleh dari perjuangan, untuk meneruskan perjuangan. Kota modal, yang dengan penuh tenaga dan keringat dibangun. Dari titik ada sampai menjadi ada. Apakah modal permulaannya? Hanyalah tekad dan semangat nyala Api Proklamasi 45. “Modal permulaan” ini ternyata subur. Bukan modal milik seberapa gelintir orang saja. Tapi modal, yang diakui milik bersama seluruh rakyat Kalimantan Tengah. Pengakuan ini penting sekali. Palangka Raya, yang diletakkan dihariban tepi Sungai Kahayan, di desa Pahandut lama, yang sekarang masih tetap dihormati sebutan nama lama ini. Masih segar ingatan kami, ditahun 1956 utusan Bapak Gubernur Milono dikirim pada kami waktu itu di Sampit sebagai Bupati. Manusia memikirkan, Tuhan memutuskan. Syukur Tuhan, akhirnya rakyat Kalimantan Tengah mengakui letaknya Palangka Raya ini. Memang ada sengaja sementara anasir-anasir yang mengadu domba, memecah belah, supaya tidak setuju letaknya ibukota ini. Tapi kesadaran rakyat untuk mengurus hidup rumah tangganya sendiri menghapuskan aliran-aliran reaksioner tadi. Kesadaran nasional dari rakyat melenyapkan aliran-aliran sempit kedaerahan tadi. Rakyat Kalimantan Tengah menganggap pembangunan ibukota Palangka Raya sebagai soal kehormatan nasional, ingin menyumbangkan bakti nasional. “modal permulaan” dari rakyat tadi, mendapat karunia Tuhan. Yaitu, karunia “modal kehormatan” yang tidak ada bandingan nilainya. Modal kehormatan ini tidak dapat diukur dengan nilai rupiah atau benda berharga. Apakah Modal kehormatan ini? Modal kehormatan ini, adalah Komando Presiden Republik Indonesia, yang sekarang kita akui sebagai Pemimpin Besar Revolusi, Komando Revolusi berkumandang : Menyatakan perang melawan hutan”, bersamaan dengan doa restu beliau dengan menancapkan tiang pertama pembangunan ibukota Palangka Raya. Modal kehormatan, Komando kehormantan, dengan inti-inti amanat penting, tak boleh dipisahkan satu sama yang lain.
“Perang melawan hutan” diartikan oleh beliau, yaitu melenyapkan sisa-sisa penjajahan, merombak semua ketidakadilan, menghilangkan keadaan yang tidak seimbang. “Menancapkan tiang pertama” itu diartikan memulai membangun ibukota Palangka Raya, sebagai lambang pembangunan daerah Kalimantan Tengah. Membangun daerah Kalimantan Tengah merupakan Revolusi Pembangunan. Oleh karena itu, membangun Palangka Raya, juga merupakan Revolusi Pembangunan. Karena itu juga, membangun Palangka Raya tidak didasarkan pada membangun di atas tempat atau kota yang sudah ada, seperti di Kuala Kapuas, di Sampit, di Muara Teweh atau tempat lain. Kota Palangka Raya harus bebas dari sisa-sisa asal zaman pembangunan oleh penjajah. Palangka Raya ingin menghirup udara segar, menurut iklim hidup masyarakatnya. Suasana pedalaman yang lebih suci daripada kemungkinan-kemungkinan adanya pengaruh-pengaruh faham atau aliran yang merusak. Dengan Palangka Raya ingin dibangun kembali pribadi rakyat, ingin diletakkan kembali harga diri rakyat. Dalam rangka pribadi nasional bangsa Indonesia, perasaan harga bangsa Indonesia.
Saudara-saudara sekalian, Itulah yang kami sebutkan Palangka Raya, supaya menjadi kota modal yang juga tersimpul didalam arti namanya, yaitu suatu wadah suci. Saudara-saudara sekalian, Palangka Raya diharapkan menjadi “Kota Model”, itu bukan karena kehendak kita sendiri saja. Tentu sekali, dari rakyat dan dari pihak kami sendiri, sangatlah bangga dapat menyaksikan pertumbuhan kota ini menjadi model, menjadi contoh tauladan. Pasti, kita semua, para Catur Tunggal dan semua alat-alat kekuasaan dan alat-alat Negara yang mengasuh dan membina daerah kita ini, merasa bangga kota ini menjadi yang sebaik-baiknya. Tapi itu semua bukanlah hanya diserahkan pada kemauan kita sendiri saja. Peranan kita untuk mengolah kota ini, hanyalah sebahagian saja. Kita di daerah ini hanyalah terikat pada suatu rencana pembangunan nasional, rencana pembangunan khusus. Kita tidak boleh semau-maunya saja membangun, mendirikan, merencanakan ini atau itu. Pertama, garis penentuan rencana diletakkan oleh P.Y.M. Presiden Bung Karno sendiri. Rencana bangunan-bangunan penting, rumah gubernuran, komplek perkampungan pelajar, penentuan blok-blok terpenting, disetujui oleh Kepala Negara. Keduanya, penentuan dan pelaksanaanya dilakukan oleh Yang Mulia Menteri Pekerjaan Umum dan Tenaga. Rencana pembagian-pembagian pembangunan, seperti bahagian pemerintahan, bahagian perumahan/kediaman pegawai, bahagian pusat dagang niaga. Bahagian seni budaya, bahagian pendidikan, bahagian industri sekitarnya, dan bahagian lainya, semuanya ditentukan oleh tingkatan Menteri. Bahkan, gambar-gambarnya dibikin oleh Departemen, oleh Jawatan Tata Kota dan Tata Daerah. Hal ini ketentuan-ketentuan dilakukan bersama, yaitu dengan memperhatikan pertimbangan-pertimbangan juga dari kami selaku Gubernur, yang oleh Pusat juga dianggap perlu untuk keselarasan dengan kepribadian daerah.
Seperti contoh, gambar semula daripada gedung rumah kediaman Gubernur dirubah, yaitu dengan memperhatikan usul-usul perubahan yang kami berikan pada pusat. Saudara-saudara sekalian, maka barulah apa yang tidak termasuk rencana Presiden dan rencana Menteri, itulah yang termasuk wewenang kami, untuk mengolah dan menggaris pembangunan kota ini. Disini perlu kami terangkan khusus hal itu, supaya jangan sampai ada salah faham, seakan-akan semuanya terbit dari fikiran kami sendiri saja. Bahkan untuk lebih dimengerti, bahwa pembangunan Palangka Raya adalah perpaduan rencana nasional, dari otak nasional, dari Presidennya dan Menterinya serta pemikir-pemikir lainnya. Apalagi mengenai perencanaan-perencanaan yang termasuk wewenang dari Gubernur sendiri. Tidaklah benar, jika mutlak atau kehendak kami sendiri. Gubernur untuk itu tetap menghormat corak musyawarah. Dan untuk itu, dengan surat putusan menetapkan terbentuknya Panitia Pembangunan Khusus Palangka Raya, dengan tugas mengurus segala sesuatu yang mengenai perencanaan pelaksanaan dan pengawasan pembangunan Palangka Raya. Sekali lagi, Palangka Raya adalah milik nasional, milik kita semua. Palangka Raya tidak mengenal golongan, tapi merupakan persatuan dan perpaduan dari segenap kekuatan-kekuatan revolusi, dari semua suku-suku, agama dan keyakinan, lapisan masyarakat, kesemuanya menegakkan lambang “Bhineka Tunggal Ika”.
Dengan 6 tahun berdirinya Palangka Raya, sejak peristiwa bersejarah P.Y.M Presiden mendengungkan komando tadi, pada jaam 10 pagi tanggal 17 Juli tahun 1957. Termasuklah Palangka Raya dalam hitungan, dan sekaligus Kalimantan Tengah terhadap dunia luar. Sejak tertancapnya tiang pertama, termasuklah Palangka Raya dalam Peta Indonesia, dalam peta dunia internasional. Maka secara teratur dan tersusun, dimulai pengisian kota ini. Nama-nama pembangunan, pengisi jiwa. Bapak Ir. Pangeran Moh. Noor waktu itu Menteri P.U.T. dan pencinta utama Kalimantan Tengah. Bapak Gubernur Milono, badan pembina dan pemimpin Kalimantan dan peminat utama Kalimantan Tengah. Kolonel Soenitijoso, Panglima yang dicinta oleh rakyat. Overste Darmosoegondo, tokoh pembangunan yang memberikan jiwanya bagi kemajuan daerah dan rakyat. Rangkaian nama-nama, Saudara-saudara Moenasir Kepala Dinas Pekerjaan Umum, Sdr, Van Der Pijl Kepala Bagian Gedung-Gedung. Sdr. E.Mahar sewaktu itu sebagai Kepala Bagian Desa Kantor Gubernur dengan pegawai-pegawainya, sebagai kelompok pertama yang pindah ke Palangka Raya. Sdr. L.S. Binti Sekretaris Gubernur, yang memimpin pemindahan Kantor Gubernur sejak permulaanya. Saudara-saudara sekalian, Barisan-barisan pahlawan pelopor, perintis pembangunan yang tidak mau menonjolkan diri, tapi pada tempatnya kami berikan tempat kehormatan. Yaitu Saudara-saudara warga veteran Pejuang Kemerdekaan Republik Indonesia. Mereka ini benar-benar menjunjung tinggi nama kehormatan Pejuang. Mereka membuktikan jasa sebagai pejuang pembangunan, menebas, menebang, meratakan lapangan pembangunan Palangka Raya. Mereka ini membangun lapangan terbang “Panarung” ,mendirikan “Gedung Pertemuan” bersahaja dari kayu beratapkan daun rumbia. Tempat penginapan pegawai-pegawai di rumah-rumah yang masih serba “setengah selesai”, tanpa pintu jendela. Tempat berteduh di sementara kapal-kapal, gubuk-gubuk ditepi sungai. Suka duka para pegawainya, lebih banyak derita lahirnya, tapi juga kaya dengan suka bathinnya. Banyak kesukaran-kesukaran dan kekurangan-kekurangan dialaminya, tapi banyak pengalaman-pengalaman kemenangan jiwa diperolehnya.
Ceritera-ceritera dan dongeng-dongeng tentang hidup merintis sesuatu kota yang baru, bukan lagi dibaca dari buku, tapi menjadi kenyataan. Apalagi bagi para penghuni-penghuni Palangka Raya yang pertama. Apalagi bagi para Kepala-Kepala Pemerintahannya Setempat yang pertama juga kita berikan tempat terhormat bagi nama-nama C.Rupock, C.Unjung, J.Manahan, W.Embang, P.K Sawung, J.A. Sandan, Ibung Bangas, J.Timbung, C.U.Ringkin dan lain-lainnya. Jasa, sekali lagi jasa, bagi mereka, Palangka Raya, kota jasa, kota pewujud bakti, kota penguji kekuatan jiwa. Memang, hanya bagi mereka yang memiliki kekuatan jiwa, keuletan semangat, dapat hidup di kota Palangka Raya. Mereka yang cinta karya, mencapai kesenangan bekerja di Palangka Raja. Mereka akan menemukan lapangan karya yang luas sekali, akan menemukan lapangan bakti yang mulia sekali. Saudara-saudara sekalian, Sesudah dasar-dasar pertama pembangunan diwujudkan, maka sejalan dengan itu dimulailah pemindahan Kantor Gubernur. Perlu diberi tempat kehormatan pada para karyawan-karyawan dari seksi Pekerjaan Umum, yang sejak permulaan pembangunan gedung-gedung yang pertama sudah berkedudukan di Palangka Raya. Kantor Gubernur pindah kedudukan resmi di Palangka Raya memenuhi ketentuan Undang-Undang Darurat No.10 tahun 1957, memenuhi Undang-Undang No.21 tahun 1958 yang mensahkan Undang-Undang Darurat tadi, memenuhi Undang-Undang No.27 tahun 1959. Bahwa tempat berpijak pemerintahan daerah yang resmi adalah Palangka Raya, bahwa ibukota ada didalam daerah wewenang sendiri. Karena itu, penting sekali jiwa daripada instruksi Gubernur supaya terhitung tanggal 1 Januari 1961 semua dinas-dinas dan instansi-instansi berpindah kedudukan di Palangka Raya.
Memang banyak sekali kesulitan-kesulitan, apalagi dipandang dari segi kesejahteraan pegawai. Ini terasa sekali bagi para pegawai, apalagi bagi yang sudah berkeluarga. Juga dari sudut kedinasan, karena tidak mudahnya perhubungan. Apalagi, kebanyakan instansi-instansi masih bersifat dirangkap satu, tingkat Selatan dan Tengah. Saudara-saudara sekalian, Tiada kesulitan yang tidak dapat dipecahkan. Bahkan kita hendaknya meninjau segala sesuatunya dari rangkaian yang lebih besar, dari hubungan yang lebih luas. Maka tanggal 1 September 1961 merupakan saat penentuan. Penentuan, siapakah yang berjiwa kerakyatan Kalimantan Tengah. Tanggal 1 September 1961 merupakan tanggal terakhir bagi semua dinas, jawatan, lembaga kemasyarakatan, partai-partai, organisasi-organisasi, untuk berpindah kedudukan resmi ke Palangka Raya. Atau setidak-tidaknya pindah kelain tempat, asalkan termasuk daerah wewenang sendiri Disinilah akan terbukti kemampuan dan kepemimpinan tiap-tiap Kepala, Pemimpin, sebagai pemuka dan pembina daripada anak-buahnya. Juga dalam kecakapan memimpin pekerjaannya, dengan menghadapi segala kekurangan-kekurangan dan kesukarannya. Semua kendaraan-kendaraan mobil, kapal dan alat-alat kendaaran lainnya diwajibkan dipindahkan ke Palangka Raya. Disini, pada tempatnya kami menyampaikan perasaan hormat dan penghargaan kami, juga penghargaan atas nama Catur Tunggal, kepada segenap instansi yang sudah memenuhi kegotong royongan pindah ke Palangka Raya. Pengisian Palangka Raya berangsur-angsur lebih menghebat. Dari pembukaan Kantor Pos, Stasion Radio dengan hubungan radio telefon ke semua ibukota kabupaten dan ke Jakarta/Bandung, hubungan telepon. Perlengkapan pindahnya instansi-instansi tingkat I terus susul-menyusul, dipelopori oleh Catur Tunggal, Kantor Gubernur, Perwakilan Kodam, Kantor Polisi Komisariat, Kejaksaan, Lembaga-lembaga pendidikan susul menyusul, dari Sekolah Taman Kanak-kanak, sampai pada Sekolah Tingkat Menengah Atas, sampai pada pembukaan K.D.C. Rumah-rumah peribadatan, masjid, dengan pengajian-pengajian ajaran agama, gereja-gereja Protestan dan Katolik dengan kebaktian-kebaktian suci, usaha pendirian Balai Kaharingan dengan acara-acara adat nan murni, semuanya hidup subur saling hormat menghormat dan harga menghargai. Memang, sesuai dengan kepribadian rakyat, demikian pula ingin dicerminkan kepribadian Kota Palangka Raja. Ingin sekali Kota Palangka Raya menjadi kota contoh tauladan, kota yang lahir dalam revolusi, dibangun oleh jiwa dan otak bebas dari pengaruh kolonial. Kita ingin pula mengolah Palangka Raya menjadi kota revolusi pembangunan, kota indoktrinasi, kota pelahir watak dan pembentuk pribadi. Saudara-saudara sekalian, Terserahlah pada kita semua, untuk memelihara jiwa revolusi,, meresapkan jiwa indoktrrinasi, setia mendirikan dan taat pada kepribadian Indonesia. Pembangunan Palangka Raya penuh dengan keringat dan tetesan air mata. Tak sedikit jiwa yang sudah mengorbankan diri, dan sekarang mendahului kita menghadap Tuhan. Mereka ini pegawai, warga angkatan Bersenjata, sanak keluarga yang dicintai, yang tadinya ikut pindah ke Palangka Raya, disertai penuh cita-cita dan harapan-harapan suci. Jiwa pikiran kami tujukan pada arwah mereka, dengan doa, semoga tetap mendapat tempat layak disisi Tuhan. Kami serukan, marilah kita perteguh persatuan, perkuat keyakinan bahwa pekerjaan kita pasti berhasil. Dengan kesucian jiwa dan kebulatan tekad ini, kami tidak sangsi akan karunia kebesaran Tuhan, yang selalu berkenan memberi lindungan. Juga pada Palangka Raya diharapkan restu Saudara2-saudara sekalian, supaya selalu benar-benar menjadi wadah suci, sungguh berjiwakan persatuan, kekuatan dan keselarasan watak pribadi, yang didalam hubungan tanah air merupakan persatuan nasional, kekuatan nasional dan kebanguanan persatuan kepribadian nasional pula. Jagalah Palangka Raya melangkah kedepan! Tetaplah Piagam Palangka Raya menjiwai kita semua! Hidup Palangka Raya! Hidup Kalimantan Tengah! Hidup Indonesia! Merdeka!
Palangka Raya, 17 Juli 1963
Gubernur Kepala Daerah Kalimantan Tengah, TJILIK RIWUT
submitted by nyanard to indonesia [link] [comments]


2023.03.11 17:26 Aerodynamic41 BERSATU Supreme Council rejects Muhyiddin's resignation as party president

BERSATU Supreme Council rejects Muhyiddin's resignation as party president submitted by Aerodynamic41 to malaysia [link] [comments]


2023.01.27 18:10 Aerodynamic41 Statement by UMNO sec-gen Ahmad Maslan

Statement by UMNO sec-gen Ahmad Maslan submitted by Aerodynamic41 to malaysia [link] [comments]


2022.11.23 10:13 superfiery Khairy posting screenshot of statement from MCA stating Zahid supports PH.

Khairy posting screenshot of statement from MCA stating Zahid supports PH. submitted by superfiery to malaysia [link] [comments]


2022.11.07 12:19 Aerodynamic41 UMNO sacks 4 members for contesting in GE15 under a different party.

UMNO sacks 4 members for contesting in GE15 under a different party. submitted by Aerodynamic41 to malaysia [link] [comments]


2022.09.01 12:40 DongNanXiBei That day say haven’t resign but today got this official statement. Good riddance btw.

That day say haven’t resign but today got this official statement. Good riddance btw. submitted by DongNanXiBei to malaysia [link] [comments]


2022.08.21 16:17 thebees92 Spouse visa marriage certificate - should I get it translated?

submitted by thebees92 to ukvisa [link] [comments]


2021.08.15 19:28 ibsfocusmy Muhyiddin Yassin Bakal Persembahkan Surat Peletakan Jawatan Esok?

Muhyiddin Yassin Bakal Persembahkan Surat Peletakan Jawatan Esok? submitted by ibsfocusmy to u/ibsfocusmy [link] [comments]


2021.08.15 06:26 tvz32 Redzuan sahkan Muhyiddin persembah surat peletakan jawatan esok

Redzuan sahkan Muhyiddin persembah surat peletakan jawatan esok submitted by tvz32 to malaysia [link] [comments]


2021.08.02 10:30 Responsible_Active92 [Topik Kontroversi] Adakah Wajar DG Noor Hisham Abdullah Letak Jawatan Susulan "Kegagalan" Dalam Menangani Pandemik COVId-19

Desakan perletakan jawatan DG Noorhisham tular di media sosial. Korang rasa perlu ke?
View Poll
submitted by Responsible_Active92 to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2019.06.18 16:30 puteramalaya KAFA belum terima surat peletakan jawatan Bibi

KAFA belum terima surat peletakan jawatan Bibi submitted by puteramalaya to beritamalaysia [link] [comments]


2019.06.18 16:00 puteramalaya Kafa belum terima surat peletakan jawatan Bibi Ramjani

Kafa belum terima surat peletakan jawatan Bibi Ramjani submitted by puteramalaya to beritamalaysia [link] [comments]


2017.05.15 15:49 malaysiaisme Exco PAS tidak harus heret Institusi Raja, kata Mahfuz


Exco PAS tidak harus heret Institusi Raja, kata Mahfuz

Bekas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, amat tidak wajar bagi Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man cuba untuk menyandarkan kedudukan tiga exco PAS di Selangor dengan proses pelantikan yang dibuat oleh Sultan Selangor.
Ini kerana, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, PAS yang membuat keputusan untuk memutuskan tahaluf siyasi atau kerjasama politik dengan PKR, yang menerajui kerajaan negeri Selangor.
Dalam satu kenyataan media hari ini, Mahfuz berkata, PAS sendiri melalui muktamar dan Majlis Syura Ulama memilih untuk memutuskan kerjasama politik dengan PKR dan DAP atas alasan mereka telah mengkhianati PAS dan menentang agenda perjuangan yang dibawa PAS.
“Ini bermakna PAS tidak lagi mempunyai sebarang kaitan dengan kedua-dua parti tersebut dan ini turut meliputi mana-mana kerajaan yang terdiri dari kedua-dua parti tersebut.
“Dari segi moral politiknya PAS wajib untuk memisahkan diri dari terlibat atau bersekongkol di dalam apa jua kapasiti dengan PKR dan DAP yang didakwa oleh PAS telah mengkhianati PAS.
“Dalam situasi yang berlaku di Selangor sekarang, exco-exco PAS sepatutnya meletak jawatan serta-merta sebaik sahaja Majlis Syura Ulama mengesahkan keputusan Muktamar yang telah memutuskan kerjasama politik dengan PKR tanpa perlu diminta atau dipaksa oleh sesiapa,” katanya.
Beliau mengulas kenyataan Tuan Ibrahim, pada Sabtu yang dilaporkan berkata PAS mungkin terpaksa menerima keputusan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali yang meminta exco parti itu untuk meletakkan jawatan.
Berikut kenyatan penuhnya itu:
Saya berasa terpanggil untuk mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man seperti mana yang disiarkan di dalam beberapa portal berita utama di mana beliau mengatakan bahawa anggota-anggota exco PAS kerajaan negeri Selangor akan hanya meletak jawatan sekiranya ianya mendapat perkenan dari Tuanku Sultan Selangor.
Pertamanya, Tuan Ibrahim seharusnya memahami bahawa PAS sendiri melalui muktamar dan Majlis Syura Ulama telah memilih untuk memutuskan tahaluf siyasi atau kerjasama politik dengan PKR dan DAP atas alasan mereka telah mengkhianati PAS dan menentang agenda perjuangan yang dibawa PAS.
Ini bermakna PAS tidak lagi mempunyai sebarang kaitan dengan kedua-dua parti tersebut dan ini turut meliputi mana-mana kerajaan yang terdiri dari kedua-dua parti tersebut.
Dari segi moral politiknya PAS wajib untuk memisahkan diri dari terlibat atau bersekongkol di dalam apa jua kapasiti dengan PKR dan DAP yang didakwa oleh PAS telah mengkhianati PAS.
Dalam situasi yang berlaku di Selangor sekarang, exco-exco PAS sepatutnya meletak jawatan serta merta sebaik sahaja Majlis Syura Ulama mengesahkan keputusan Muktamar yang telah memutuskan kerjasama politik (tahaluf siyasi) dengan PKR tanpa perlu diminta atau dipaksa oleh sesiapa.
Perletakan jawatan ini adalah untuk menunjukkan isyarat bahawa pendirian PAS Pusat dan Selangor selari dengan keputusan Muktamar dan Majlis Syura Ulama di mana PAS tidak lagi dapat bersama PKR di atas alasan-alasan pemutusan tahaluf siyasi sebagaimana yang dinyatakan oleh Setiausaha Majlis Syura Ulamak PAS.
Sungguh menghairankan apabila Timbalan Presiden PAS sendiri kelihatan masih ragu-ragu di dalam mendukung keputusan Muktamar dan Majlis Syura Ulama apabila cuba untuk menyandarkan kedudukan exco PAS di Selangor kepada proses pelantikan exco-exco tersebut yang dibuat oleh Tuanku Sultan Selangor.
Amatlah tidak wajar Tuan Ibrahim dan PAS untuk mengheret institusi raja dan mencari perlindungan politik istana semata-mata untuk mempertahankan ghanimah kedudukan exco PAS di Selangor.
Tuan Ibrahim selaku seorang tokoh politik kanan sepatutnya arif bahawa di dalam konteks sistem Raja Berperlembagaan, pelantikan exco kerajaan egeri walaupun dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong atau Raja, tetapi ia adalah atas nasihat dan cadangan nama yang diangkat oleh Perdana Menteri atau Menteri Besar.
Justeru, Raja-raja di dalam membuat pelantikan tersebut adalah tertakluk kepada nasihat badan Eksekutif dalam rangka melaksanakan tugas perlembagaan (constitutional duty) mereka seperti mana yang dinyatakan Artikel 40 Perlembagaan Persekutuan atau di dalam konteks negeri Selangor, merujuk kepada Artikel 53 dan 55 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor.
Sedangkan pertimbangan dan pilihan untuk melantik mana-mana orang yang layak untuk menjadi menteri atau anggota exco, adalah merupakan hak dan tanggungjawab Perdana Menteri atau Menteri Besar selaku ketua kepada kerajaan dan badan Eksekutif.
Bagi saya, Tuan Ibrahim tidak perlu mengulangi ‘skrip’ yang pernah dimainkan oleh mantan-mantan exco kerajaan Kelantan dari Parti Melayu Semangat 46 yang enggan meletakkan jawatan exco pada tahun 1996.
Walaupun pada ketika itu Semangat 46 telah memutuskan hubungan dengan PAS dan kemudiannya dibubarkan bagi membolehkan ahli-ahli parti tersebut menyertai Umno atas alasan pelantikan mereka dibuat oleh Sultan Kelantan, selain dari dalih kononnya untuk meneruskan mandat yang diperolehi bersama Angkatan Perpaduan Ummah di dalam Pilihanraya Umum 1995.
Tuan Ibrahim dan PAS seharusnya sedar dan berasa malu kepada Umno yang dipimpin oleh Tun Dr Mahathir ketika itu yang secara tegas dan bermaruah mengarahkan kesemua exco-exco tersebut yang diketuai oleh Datuk Rozali Isohak selaku Timbalan Menteri Besar II untuk segera meletakkan jawatan atas dasar Umno tidak mempunyai sebarang hubungan politik dengan PAS.
Situasi politik di Selangor tiada pilihan bagi PAS selain menarik diri dari kerajaaan Selangor.
Kecuali tiga exco dari PAS berjiwa rakyat dan berjiwa Selangor,mereka mempunyai pilihan untuk menyertai mana mana Parti komponen Pakatan Harapan (HARAPAN) bagi memperkukuhkan kerajaan Selangor serta menggerakan gelombang PRU-14 untuk mengalahkan Umno /BN dan membina semula Malaysia tercinta.
Tidak sewajarnya PAS meletakan beban untuk mengosongkan kerusi exco kerajaan negeri kepada Datuk Seri Azmin Ali. Bukannya Azmin dan PKR yang memutuskan hubungan tetapi sebaliknya PAS yang memutuskan hubungan kerjasama politik dengan PKR.
Oleh itu, tidak ada keperluan untuk Azmin nak minta exco PAS meletakan jawatan. Janganlah situasi di Selangor ini menjadikan rakyat melihat PAS tidak lebih dari ‘kartun politik’ yang tidak ketentuan hala. - Mkini
rePublish Berita Terkini MalaysiaExco PAS tidak harus heret Institusi Raja, kata Mahfuz Medium perkongsian sosial berbentuk media. Artikel adalah percuma untuk diulang siar atau dikongsi di jaringan sosial. Credit dan penghargaan adalah hakmilik Admin yang merupakan sumber asalnya. Trimas and Much more respect from Malaysiaisme.
Perkongsian oleh #Malaysiaisme untuk seluruh warga Malaysia.
submitted by malaysiaisme to malaysia [link] [comments]


2015.07.09 05:57 ArmandTanzarianMusic Response from PM Najib regarding WSJ's allegations, issued July 8.

Direct Link: https://www.najibrazak.com/blog/kenyataan-yab-dato-sri-mohd-najib-razak/
  1. Saya telah mengarahkan pihak peguam saya menghantar surat kepada Wall Street Journal hari ini bagi meminta pengesahan mengenai laporan surat akhbar tersebut sebelum mengambil tindakan undang-undang (surat tuntutan).
  2. Sebagaimana arahan saya, surat peguam tersebut meminta Wall Street Journal mengesahkan pendirian akhbar tersebut berikutan laporan yang telah dibuat menuduh saya menyalahgunakan dana USD700 juta milik 1Malaysia Development Berhad.
  3. Peguam saya akan mengambil tindakan selanjutnya selepas mendapat pengesahan dari akhbar tersebut.
  4. Siasatan sedang dilakukan oleh Pasukan Petugas Khas untuk menentukan sama ada tuduhan yang dibuat oleh Wall Street Journal bahawa saya telah mengambil dana 1 MDB untuk kepentingan diri sendiri berasas atau tidak. Siasatan mesti mengambil kira kesahihan dokumen yang telah disiarkan bagi menyokong tindakan akhbar tersebut.
  5. Meskipun begitu, saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa saya tidak pernah mengambil dana 1MDB untuk kepentingan diri sendiri. Tuduhan Wall Street Journal merupakan satu niat jahat yang didokong dan disokong oleh pihak tertentu dalam negara yang bertujuan memaksa saya melepaskan jawatan Perdana Menteri dan Presiden Umno.
Translation:
  1. I have ordered my lawyers to issue a letter to the Wall Street Journal requesting verification regarding the aforementioned newspaper report before taking legal action (writ).
  2. As per my instructions, the aforementioned letter requests the Wall Street Journal to verify its stance on the article that accused me of misusing USD700 Million belonging to 1MDB.
  3. My lawyer(s) will take further action after receiving a response from the paper.
  4. Investigation is being carried out by the Special Branch to determine whether the accusation that I have misappropriated 1MDB fund for my personal use is valid or not. This investigation must take into account the validity of the document that were published to support the actions of the publication.
  5. Despite that, I would like to stress once again that I have never taken 1MDB funds for personal use. The charges by the Wall Street Journal are a malicious act initiated and supported by certain domestic quarters that intend to force me to resign as the Prime Minister and UMNO President.
submitted by ArmandTanzarianMusic to malaysia [link] [comments]


2015.05.11 16:01 milk12tea Chedet: Pilihanraya Kecil

New update from chedet.cc, mirror site http://www.chedet.ninja
  1. Apabila pilihanraya kecil bermula di Rompin dan Permatang Pauh, saya diberitahu oleh penyokong Najib bahawa PRK ini akan membuktikan sokongan kuat kepada Dato Sri. Dakwaan saya yang Najib tidak popular akan meleset.
  2. BN akan menang besar di Rompin kerana ini kubu UMNO dan JJ amat popular. Lagipun calon PAS lemah dan PAS mempunyai masalah dalaman.
  3. Di Permatang Pauh pula parti lawan berpecah kerana hudud PAS. PAS tidak akan sokong PKR. Azmin Ali pula berhasrat mengalahkan Wan Azizah. Ada kemungkinan BN boleh menang pun.
  4. Kejayaan UMNO dan BN dalam kedua-dua PRK akan menunjuk bahawa dakwaan saya Najib tidak disukai ramai adalah salah. Dan Najib boleh dapat kemenangan dalam PRU 14.
  5. Saya berada dalam keadaan serba salah. Sebagai ahli UMNO saya hendak BN menang. Tetapi kemenangan akan mengekalkan kepimpinan Najib dalam PRU 14. Dan saya yakin BN pimpinan Najib akan kalah PRU 14.
  6. Keputusan PRK di kedua-dua kawasan menunjuk sangkaan penyokong Najib bahawa dakwaan saya yang Najib tidak dapat sokongan ramai lebih tepat dari harapan mereka.
  7. Sesungguhnya saya menghadapi dilema sejurus selepas Dato Sri Najib mengambilalih tampuk Kerajaan dari Tun Abdullah. Harapan saya bahawa Najib akan betulkan kesalahan Abdullah tidak menjadi kenyataan.
  8. Sebaliknya ia mengekalkan dasar dan tindakan Abdullah. Bukan sahaja jambatan dan landasan berkembar keretapi tidak dilaksana, ia mendokong kononnya liberalisme Abdullah.
  9. Dasar luar negara juga ditukar dengan mengutamakan persahabatan dengan kuasa besar seperti AS dan Eropah.
  10. Secara tersembunyi ia mengambil penasihat British dan mengguna pakar runding (consultant) luar.
  11. Ia gemar mengadakan perhimpunan rakyat upahan yang menatang sepanduk kecil yang dibekal kepada mereka dengan tulisan “I love PM” dan menyanyi lagu “IM4U”. Mereka ini datang kerana dibawa dengan bas dari jauh, diberi makan dan upahan.
  12. Untuk mendapat sokongan orang Cina, Najib membelakangkan DEB, mengurangkan tempat dan biasiswa bagi penuntut bumiputra di universiti, dan melayan segala tuntutan parti pembangkang. Dipercayai bahawa dengan slogan “Ah Jib Gor” abang Ajib, orang Cina akan sokongnya.
  13. Najib juga percaya bahawa wang tunai adalah raja (cash is king). Jika wang diberi maka rakyat akan sokong dirinya. Maka diperkenalkan BR1M, wang percuma untuk rakyat.
  14. Sebelum PRU 13 diarah supaya dikumpul 70,000 orang Cina di Kelang untuk mendengar kempennya. Tak sampai 15,000 yang datang. Mereka tidak hirau ucapan Najib. Najib kalah teruk di sini pada PRU 13.
  15. Saya tidak percaya semua ini akan memulihkan sokongan kepada BN. Tetapi sangkaan saya ialah prestasinya dalam PRU 13 akan menjadi lebih baik dari Abdullah.
  16. Harapan saya tidak menjadi kenyataan. Prestasi Najib lebih buruk dari Abdullah.
  17. Saya harap Najib akan ambil iktibar dari PRU 13. Tetapi tidak. Ia meneruskan dengan pemberian wang. Ia masih mengekalkan penasihat Britishnya. Tingkat 4 diperbesarkan. Pejabat PM dipenuhi dengan ramai anggota yang diberi tugas-tugas ciptaan. Gaji yang diberi tidak mengikut system gaji pegawai Kerajaan.
  18. Jawatan-jawatan bertaraf menteri diwujud untuk memberi tempat kepada yang bersara. Ditubuhkan badan bebas yang mengambilalih kerja dan tugas jabatan-jabatan Kerajaan seperti EPU. Mereka ini dibayar gaji yang tinggi, yang menyebabkan pegawai Kerajaan berasa kecewa.
  19. Saya didatangi oleh ramai kumpulan-kumpulan dan individu yang mengadu terhadap kepimpinan Dato Sri Najib. Mereka datang berkali-kali dan meminta saya buat sesuatu supaya Najib berhentikan dasar dan pendekatannya.
  20. Yang datang bukan sahaja orang Melayu dan ahli UMNO tetapi juga orang Cina. Mereka amat tidak senang dengan isteri Najib, dengan cara hidup mewahnya, dengan lagaknya seakan-akan ia Perdana Menteri.
  21. Menerima desakan dari mereka ini saya cuba nasihat dan tegur Dato Sri. Tetapi tidak berkesan. Ia yakin caranya, pemberian wang olehnya akan memikat hati orang ramai. Dia percaya benar bahawa rakyat begitu sayang dengannya. Dia percaya walaupun UMNO dan BN tidak popular tetapi ia begitu disukai ramai dan ia akan jadikan dirinya sebagai idola dan ikon UMNO dan BN. Ia percaya perhimpunan-perhimpunan besar yang diadakan, dengan sepanduk I love PM membuktikan betapa rakyat suka kepadanya.
  22. Desakan supaya saya membuat sesuatu untuk menyedarkan Najib akan kemerosotan sokongan kepadanya, dan kebencian kepada tindak-tanduknya serta cara hidup mewah isterinya datang bertalu-talu kepada saya.
  23. Buatlah sesuatu, kata mereka. Saya jawab saya sudah buat tetapi tidak berkesan.
  24. Tetapi, apabila saya mula mendengar berkenaan 1MDB, saya berasa keadaan sudah menjadi amat serius. Pada masa itu maklumat tidak banyak. Saya terpaksa buat keputusan untuk hantar kepada Najib surat menyatakan saya tidak sokongnya lagi.
  25. Najib hanya mengarah orang berdekatan dengannya supaya saya tarik balik surat saya. Kerana ia tidak dedah penarikan sokongan saya, terpaksalah saya dedah sendiri.
  26. Saya terima lebih banyak maklumat berkenaan 1MDB. Saya terkejut dengan jumlah hutang yang begitu tinggi. Kerajaan sendiri tidak pernah hutang begitu banyak. Hutang ini pula dibuat secara off-budget, iaitu tanpa mendapat kelulusan Kabinet atau Dewan Rakyat.
  27. Saya tidak dapat terima pembelian stesen janakuasa dengan harga lebih tinggi dari harga pasaran. Ini bukan soal satu dua juta atau sepuluh duapuluh juta. Kelebihan harga mencecah ribuan juta sedang lesen operasi kilang sudah hampir tamat dan nilainya akan jatuh kepada ratusan ribu ringgit sahaja. Kenapa tidak tunggu sehingga tamat lesen.
  28. Bila ditanya Najib berkata apabila nilai naik, kilang-kilang boleh dijual untuk mendapat untung. Ini bukan kerja Kerajaan – jual beli syarikat.
  29. Saya tidak percaya 1MDB akan dapat untung dari penjualan kilang yang dibeli dengan harga begitu tinggi. Hari ini kita tahu yang syarikat kilang elektrik 1MDB tidak pun dapat disenarai di bursa.
  30. Saya dapati penarikan sokongan saya kepada Najib tidak berkesan. Sementara itu masalah 1MDB semakin meruncing. 1MDB tidak dapat bayar faedah keatas hutang 42 billionRinggit. Wang yang kononnya dilabur di Cayman Islands tidak dapat dibawa balik.
  31. Pelaburan dan JV dengan Petro Saudi kabur dan wang pelaburan tidak begitu jelas di mana berada.
  32. Apabila lapuran polis dibuat berkenaan Jho Low dengan 1MDB, rumah pihak yang melapur dirampas dan dianya diisytihar muflis.
  33. Pemberita yang melapur bahawa Majlis Raja-Raja tidak bersetuju dengan hudud PAS telah ditangkap kerana kononnya menyalahi undang-undang hasutan. Kemudian hakim melepas mereka kerana ia bukan hasutan.
  34. Tindakan ke atas pemberita disyaki untuk menakutkan orang ramai dari membuat apa-apa kenyataan anti-Kerajaan.
  35. Saya berasa terdapat salahguna kuasa oleh Kerajaan. Agensi-agensi Kerajaan diguna untuk ugutan. Rakyat semakin tidak suka kepada Kerajaan. Saya lebih berkeyakinan BN akan kalah PRU 14 jika dipimpin oleh Najib.
  36. Saya tidak dapat terima negara diperintah oleh Pakatan. Dasar-dasar dalam parti-parti dalam pakatan bertentangan antara satu dengan yang lain. DAP lebih utamakan kepentingan orang Cina. PAS mendakwa ia bukan Melayu, hanya Islam. Keislaman PAS hanyalah untuk politik bukan sebenarnya untuk Islam. Sebab itu PAS mengkafirkan UMNO kerana bekerjasama dengan orang kafir tetapi kemudian PAS memeluk orang kafir. Parti Keadilan hanya untuk Anwar jadi Perdana Menteri.
  37. Jika Pakatan menjadi Kerajaan, huru-hara akan berlaku. Kemajuan negara akan terjejas dan rakyat semua kaum akan menderita.
  38. Saya sedar jika saya tidak sokong Najib parti lawan akan ambil kesempatan. Sebaliknya jika Najib pimpin BN dalam PRU 14, BN akan kalah. Luah mati mak, telan mati bapak.
  39. Jika kepimpinan UMNO dan BN hendak ditukar, ia harus dibuat sebelum masa untuk pemulihan terlalu singkat sebelum PRU 14.
  40. Akhirnya saya terpaksa dedah kesalahan Najib dalam 1MDB. Duit berbillion Ringgit sudah hilang dan tidak mungkin didapati balik. Secara langsung atau tidak langsung Najib bertanggungjawab terhadap kehilangan yang besar ini.
  41. Kerana perbuatan yang tidak bertanggungjawab ini Najib tidak lagi layak untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.
submitted by milk12tea to malaysia [link] [comments]


http://swiebodzin.info