Pantun kata assalamualaikum

Pengambilan alkohol

2024.04.16 16:52 knowledge_finder Pengambilan alkohol

hai assalamualaikum.. lama tak post soalan pape.. kalau tgk nama aku byk tu paham2 lah.. byk soalan yang dipendam.. hari ni aku nk tanya :
kenapa minuman beralkohol tidak diharamkan untuk setiap orang ambil nya? sbb yeah kesan buruk dia melebihi kebaikan dia.. tho i can't even think bout the cons of drinking alcohol.. haishh byk kalau nk kata menghormati agama lain.. agama lain benarkan ke pengambilan alkohol yang akan memabukkan umat.. i don't think so
that's all my question for today.. just why? see ya thanks for ur reply assalamualaikum
submitted by knowledge_finder to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.04.07 15:59 Stonespeech Serangkap Pantun pasal Bersajak

Serangkap Pantun pasal Bersajak submitted by Stonespeech to u/Stonespeech [link] [comments]


2024.03.25 21:35 Surohiu Panca curiga: sang lima senjata (ilmu)

PANCA CURIGA
Jika bangsa lain mempunyai istilah Semiotik dan Hermeneutik dalam kajian sastranya. Maka khazanah budaya Sunda pun ada yang namanya PANCA CURIGA, artinya lima senjata (ilmu) untuk memaknai sesuatu; mungkin sesuatu itu berupa bentuk huruf, kata, gambar, gerak tubuh, benda-benda, upacara, bentuk ritual, serta seluruh unsur budaya.
  1. SILIB, sesuatu yang dikatakan secara tidak langsung tetapi dikiaskan pada hal lain.
  2. SINDIR, sesuatu yang dikatakan secara tidak langsung tetapi menggunakan susunan kalimat yang berbeda.
  3. SIMBUL, menyampaikan suatu maksud dalam bentuk lambang.
  4. SILOKA, menyampaikan suatu maksud dalam bentuk pengandaian.
  5. SASMITA, pemaknaan yang berkaitan dengan perasaan hati.
Kemampuan ber-Panca Curiga inilah yang menundukkan seseorang dianggap sebagai empu kebudayaan. Orang yang berkemampuan mumpuni ini disebut sebagai orang yang: "WACIS, WERUH SADURUNG WINARAH, WASPADA PERMANA TINGAL" Artinya orang yang telah faham dan mampu memprediksi segala hal yang akan terjadi.
Kemampuan untuk memaknai sesuatu atau memberi makna kepada sesuatu, telah dikenal oleh masyarakat Sunda sejak lama, seperti ujaran sang Juru Pantun di bawah ini:
...tĕndĕn dihandĕlĕm siĕm, tunda dihanjuang siang, paragi nyokot ninggalkĕn, dituruban ku mandepun, diwadahan cupu manik astagina, ditĕndĕn di liliwatan, dibuka ku nu ngaliwat, anu weruh ka semuna, anu apal ka basana, anu rancagé haténa, anu rancingas rasana, dibuka pating halĕang, putra putu tigang éwu, bangawan sawidak lima, nu ménta dilalakonkĕn...
Arti Harfiah: (... simpanlah di kerimbunan perdu handeuleum, letakkanlah dibayang-bayang pohon hanjuang nan rindang yang mekar berkembang, yaitu tempat mengambil dan menyimpan, ditutupi kain sutera, diwadahi kotak baiduri bersegi delapan, diletakkan di tempat orang berlalu-lalang, dibuka orang yang lewat, yaitu orang yang faham akan raut roman mukanya, yang hafal bahasanya, yang terampil dan terang hatinya, yang tajam dan halus perasaannya, bila dibuka semuanya bersenandung, yaitu senandung anak dan cucu sejumlah tiga ribu, aliran sungai sebanyak enam puluh dua ditambah lima, yang meminta untuk dilakonkan...)
Semoga dengan memakai PANCA CURIGA ini, kita bisa faham apa yang dimaksud dengan SUNDA dan KASUNDAAN.
*disadur dari "RAWAYAN JATI" - Hidayat Suryalaga
submitted by Surohiu to Pasundan [link] [comments]


2024.02.25 13:32 Azguy_ Teori Mak Kau Hijau: Bagaimanakah insult ini sangat kena pada zaman sekarang ini

aku tak tau knp tapi aku perlukan mengeluarkan apa yang telah terpendam di hati aku ni iaitu teori mak kau hijau dan macam mana ianya memberi impak yg lebih mendalam pada zaman ini. Nk cari subreddit lain tapi xkut x sesuai so aku post kat sini je lah.
Bismillah. pada zaman 2000-an lebih kurang camtu, kita sering menggunakan "mak kau hijau" apabila mengejek kawan. Bak kata lain ini dikira waktu prime dia la. Macam waktu kita bergaduh kita akan mengeluarkan perkataan ini dan akibatnya? Makin renggang silaturrahim kita dengan sahabat itu.
Namun pada zaman ini saya jumpa upgraded version of this insult iaitu "Mak kau hijau, bapak kau pink, warna-warni hidup kau". Hal ini berkait rapat dengan kes-kes atau masalah LGBT pada negara ini dan seluruh dunia terutama di negara barat.
Kenapa?
Mari saya terangkan. First ayat iaitu "Mak kau hijau" diikuti dengan ayat "Bapak kau pink". Walaupun nmpk simple tapi ianya mempunyai maksud tersirat yang amat dalam. "Mak kau hijau" asalnya dikatakan pengaruh satu karakter Marvel iaitu The HULK, korang mesti tahukan? Superhero yang memiliki warna hijau, kuat marah dengan kekuatan fizikal yang sangat kuat. Namun begitu karakter ini merupakan karakter lelaki, kenapa dikaitkan dengan mak yang merupakan seorang wanita? Sya berpendapat ini untuk mengaitkan bahawa mak orang yg ditujukan (oleh si penyebut) ialah seorang transgender.
Ini ulasan sya, The HULK panas baran dan selalunya kebanyakan masyarakat banyak memandang sifat ini ke arah anggota lelaki manakala perempuan dipandang sebagai seorang yang peramah dan lemah lembut. Jadi tidak mungkin seseorang wanita utk mempunyai sifat panas baran seperti The HULK, ini mengimplikasikan bahawa "mak kau hijau" sebenarnya untuk memberitahu bahawa mak awak adalah seorang lelaki sebenarnya.
Untuk ayat kedua: "Bapak kau pink". Pink sering dianggap sebagai warna kegemaran kaum wanita. Seperti yang dikatakan tadi, wanita sifat lemah lembut dan tidak mungkin bahawa utk seseorang lelaki itu bersifat seperti perempuan. Jadi "bapak kau pink" sebenarnya utk memberitahu bahawa ayah awak adalah seorang perempuan.
Akhir ayat, "Warna warni hidup kau". 'Kau' dlm ayat ini mengimplikasikan bahawa awak adalah anak mereka. KIta tahu warna warni dalam zaman sekarang ini telah melambang bendere Pride Flag oleh kaum LGBT, ini boleh ditafsirkan bahawa "warna warni hidup kau" sebenarnya utk memberitahu bahawa awak adalah sebahagian daripada kaum LGBT. Ini juga boleh ditafsirkan lagi bahawa jika seseorang anak itu dibesarkan dlm anggota keluarga yg sokong LGBT, tidak mustahil utk si keluarga mendidik anaknya.
Kena panggil gay pada zaman sekarang ini memang sangat offensive kerana gay itu sebahagian drpd LGBT dan kita tahu ianya perkara menjijikkan. Oleh itu, bila ada orang kata mak kau hijau lepas ni, ingatlah bahawa dia mengatakan bahawa anda dan keluarga merupakan sebahagian drpd LGBT.
Akhir kata, ini semua hanyalah jenaka untuk semata-mata. Tidak ada kaitan kepada yang hidup dan yang mati. Tidak ada niat untuk memalukan sesiapa, jika ada yang tersinggung maafkan la saya. Ini hanyalah kesan apabila kau mandi terlalu lama sehingga kau dapat deep thinking macam ni.
Sekian dan terima kasih untuk membaca, Assalamualaikum.

submitted by Azguy_ to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.02.21 14:06 ahmadalbab420 Pertanyaan tentang Unbilled Amount

Pertanyaan tentang Unbilled Amount
TLDR: Nak tukar telco (postpaid), perlu tunggu atau terus je tukar
Assalamualaikum and hai redditors, nak tanya pendapat dan pandangan.
Macamni, saya pengguna postpaid umobile dan rasa macam nak switch to celcom. Andai kata saya nak terminate umobile and port ke celcom esok, adakah saya perlu bayar bil untuk bulan ni. Umobile selalu kena bayar sebelum 22/21 hb macam tula.
Current bil saya RM0, unbilled amount RM72. So patutkah saya terminate segera, atau tunggu dah nak dekat tarikh billing baru terminate. Terima kasih
submitted by ahmadalbab420 to Bolehland [link] [comments]


2024.01.24 09:47 khalidmuzappa Tap tempo, beza budak melayu dan cina

Tap tempo, beza budak melayu dan cina
Salam, selamat sejahtera warga ajar. Ambe nak kongsi observation sikit dan mungkin sedikit pendapat.
Sabtu lepas ambe pergi ke majlis graduasi tadika anak ambe. Dlm majlis tu ada slot utk wakil kanak2 bercerita. Setelah beberapa slot, ambe jumpa pattern.
  1. Jika anak org cina membaca cerita, sebutan mereka kuat dan jelas. Pacing/tempo agak laju.
  2. Jika anak org melayu membaca cerita, sebutan agak kurang kuat dan kurang jelas. Pacing/tempo agak perlahan.
Ambe cuba kira tempo menggunakan online tap tempo/BPM (beat per minute) yg banyak digunakan dlm bidang muzik. Ambe tap jari ambe pada tool ini untuk kira selang masa setiap suku kata. Ambe dapati tempo BPM budak melayu lebih rendah berbanding budak cina. Average ambe dapat utk kanak2 melayu adalah 44 suku kata per minit dan budak cina adalah 60 suku kata per minit.
Suku kata ni nk mudah, imagine begini. Bila cikgu masuk kelas, kanak2 akan sebut "assssalaaaaaaammualaikummmmm cikkk guuuu". Siapa ada anak kecik, dia akan tahu cara salam ni dibaca dan durasinya. Jika ikut kiraan tempo yg sy ni, dlm masa 1 minit, anak2 hanya ada ruang untuk sebut 5-6 kali saja salam (satu salam ambil masa 7-8 saat).
Ambe fikir, ini lambat dan perlu improve. Jika diajar sejak pendidikan awal, ia akan dibawa sampai ke dewasa. Ambe fikir, hal ini patut diambil berat. Ubah pace supaya sejak kanak2, kita dh terdedah dengan pace yg laju dan pantas. Ambe fikir dlm setiap badan manusia ada "internal metronome". Jika tune metronome ni ditingkatkan, semuanya akan jadi laju. Dari cara bercakap, hinggalah berapa laju manusia melangkah untuk berjalan dan berfikir.
Ambe fikir, salam perlu "assalamualaikum cikgu", bukan "assssalaaaaaaammualaikummmmm cikkk guuuu". Lagu2 nursery rhyme juga perlu lebih laju temponya. Mungkin 20% lebih laju dari skrng. Buat 20% lebih laju adalah normal speed yang baharu. Ambe fikir jika dibuat secara meluas, dlm masa 10 tahun lagi akan nampak kesannya dimana generasi baru lebih pantas berfikir, bergerak dan bertutur.
PS: Tulisan ni dari pendapat persendirian dan dari pemerhatian sendiri.
submitted by khalidmuzappa to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.01.20 21:46 LongEnormousSchlong Rant about my friends. Will be written in BM because I’m angry.

Assalamualaikum, nak rant pasal perangai member.
Ada member aku, Ali dan Amir bukan nama sebenar.
Ali ni jenis perangai dia tak hormat masa orang. Pernah sekali Ali nak pinjam tools bapak aku nak buat moto katanya. Aku cakap la “hantar kedai la”, dia boleh balas “hantar kedai mahal la aku buat dekat rumah kau je la”. Aku dah pening tak tau nak reply apa. Apa dia ingat rumah aku ni kedai moto ke? Aku dah la ada plan hujung minggu, dia dengan selamba nak datang buat moto dia guna barang aku. Kalau pinjam tools je boleh la, ni dia nak guna tools pastu buat moto dekat rumah aku. Aku dah jem. Dia ni tak paham ke masa aku cakap “hantar bengkel la”. Dah dia datang mesti kena layan punya ragam dia.
Sekarang pasal Amir pulak. Perangai dia ni pulak acah keras acah hebat. Bila lepak cerita dia paling hebat. Dia paling berani, dia paling rajin, dia paling baik. Setiap sekali aku cakap aku tak pergi kerja sebab sakit Amir ni akan cakap “ah kau ni pemalas, banyak alasan!”. Ayat yang sama akan keluar bila aku cakap aku tak kerja sabtu dengan ahad. EVERY FUCKING TIME AYAT YANG SAMA. Setiap kali lepak mesti keluar ayat ni. Dah la dia ni tak reti berborak, bila borak keluar ayat bodoh macam ni. Asal lepak menghadap anime, hadap tiktok. Apa function kau datang lepak babi?
Satu lagi perangai dia, semua benda dia ingat boleh buat lawak. Aku pernah kena kacau, ada orang ketuk pintu bilik tapi family aku semua dah tidur. Time ni memang aku takut gila, auto bukak semua lampu bilik. Esoknya aku pun cerita la dekat si Ali & Amir. Ali ni boleh ajak borak lagi, dia reti panjangkan conversation. Tapi si Amir ni antara spesis babi. Time aku tengah cerita dia boleh potong and cakap, “alah kena kacau sikit dah takut”. Aku balas “kau tak pernah kena kacau kau diam”. Amir balas “aku dah pernah kena la dulu, setakat bunyi jalan dekat siling rumah, bunyi ketuk2 ni dah biasa”. Aku pun balas “ha kalau macam tu kau tak boleh nak samakan level berani kau dengan aku. Kau berani jangan anggap orang lain berani macam kau babi”. Amir reply “aku mana berani” suara slow je pastu dia diam. Reti pulak guna suara slow? Selama ni cakap bukan main gah. Bukan main kuat cara kau cakap sebelum ni. Bila kena point out terus jadi slow suara?
Dia punya perangai sumpah aku tak boleh brain. Dia tak paham perasaan orang. Dia tak reti baca situasi. Tak reti berborak. Tak reti panjangkan conversation. Bila lepak jadi hiasan penuhkan ruang je. Bila cakap menyakitkan hati. Nak kata introvert, kita dah jadi kawan lebih 15 tahun kot. Nak malu menda kawan dah 15 tahun?
Sekian, terima kasih.
submitted by LongEnormousSchlong to malaysians [link] [comments]


2023.10.26 23:12 ZyeWorks A story from my lost friend

Direct to BM la, kawan aku ni dia menghilang selama 4 bulan selepas dia menjelajah hutan di (Sabah). Kononnya dia nak menjelajah hutan yang xpernah orang teroka. Dia ni pun xpercya sgt dgn ghaib² ni.
One day, dia tidur la dkt bwh 1 pokok besar, tiba2 dia bangun dia kat tmpt lain, tempat lapang dan tiada pokok besar tu tpi kt sekeliling dia smua pokok kecil. Dia pun packing balik barang dia lepastu dia tengok telefon dia, dah pukul 8 pagi pada hari jumaat. Dia pun jalan jalan untuk keluar la dri tempt tu tpi tkde penghujung, memang lapang dengan tanah rumput hijau yang berbunga. Lepastu dia terjumpa rumah usang dekat atas bukit lapang, dia pun nak pergilah check rumah tu. Dia ketuk pintu rumah tu lepastu cakap "Assalamualaikum, ada orang tak?". Tiba2 ada nenek tua sambut dia dengan buka pintu tapi nenek tu senyum je, dia xcakap apa2.
Lepastu dia tnya dekat nenek tu, yg apa nama tmpt ni, nenek tu pun akhirnya bercakap lepastu dia jawab bukit (aku lupa apa nma bukit tu), lpstu kawan aku tu dia tnyalah, Ade line tk sni? Boleh pkai Google Maps atau Waze nanti sya tolong nenek macam mana pakai fon. Nenek tu pun pelik, lepastu kawan aku explain la lepastu kwn aku tnya, boleh saya tnya? Ni tahun berapa. Dia tnya camtu utk memastikan dia xtime travel ke ape sebab dia ni memang penggemar movie sci-fi. Nenek tu jawab may 21 1942, dia pun terkejut. Dia explain kt nenek tu yg dia dri masa depan, nenek tu kata kamu sakit ni. Lepastu nenek tu cakap, pergi jalan shaja ke depan nanti kamu akan jumpa kampung.
Kawan aku ni pun jawab, terima kasih nenek. Nanti sya jumpa nenek lagi, nenek tu pun gelak. Lepastu kawan aku ni pun sambung jalan ke depan lepastu bru dia nmpak kampung dengan pakaian yang kuno (macam pakaian melayu dlu²) dengan smua warna putih, dia pun merasakan dorang smua ni bunian. Dia pun masuk kt kampung tu lepastu dia terserempak dengan 1 org perempuan, cantik la pakai baju kurung warna putih dengan wangian kasturi. Dia pun tnya dkt tu prmpuan, hai, boleh tnye tak? Ni kampung ape?. Prmpuan tu jawab ni kampung seri. Lpstu prmpuan tnye dkt kwn aku ni, kamu ni macam bukan orang dari sni je. Kwn aku ni pun jawab, iye sye bukan dri sni, tapi sye nak tnye la, btul ke hari ni ialah may 21 1942?, prmpuan tu jawab ye. Lepastu kawan aku ni tnya lagi, korang manusia ke bunian?, prmpuan tu jawab, kami orang bunian. Lepastu kawan aku ni pun dia tunjuk fon dia, dia tnya kt prmpuan tu kmu tahu ni ape tak?, prmpuan tu jawab tak tahu ape tu? Kwn aku pun cakap ni ialah fon, dengan kelajuan 5G internet pantas. Lepastu dia pun cakap sya ni manusia dri masa depan. Prmpuan tu pun pelik je tgk dia tpi prmpuan tu percyekan dia sebab dia dh bgi bukti pasal fon tu.
One day, dia kena introduce la dgn kluarga prmpuan bunian tu. Kwn aku pun fikir, bunian ni ramah rupenye, ingat seram. Slalu pulak baca quran. Ibu prmpuan tu pun pergi kt kawan aku ni lpstu dia tnye, kau minat tak dengan anak aku?. Kawan aku pun cakaplah dia terlampau cantik utk sayalah makcik, klau tengok rupa sya macam ni monyet pun tkde yang sanggup makcik. Ibu prmpuan tu pun tergelak. Prmpuan tu pun cakap yg dia ada 3 adik prmpuan lagi, tapi dorg dekat kebun. So kawan aku pun tinggal situ sementara cari jalan utk pulang.
(Malas nak sambung, tnggu korg respond nnti aku smbung)
So soalan aku sni, ni memang gile ke atau btul? Dia crita pun macam yakin btul tpi aku mcm xprcye so idk la, i want your opinion
Edit: Silap, 4 tahun tu silap dho, 4 bulan lalu😂
submitted by ZyeWorks to Bolehland [link] [comments]


2023.10.13 10:04 Embarrassed_Force565 I hope Shila Amzah have the best support system. This is by far the most toxic parenting i have ever seen.

I hope Shila Amzah have the best support system. This is by far the most toxic parenting i have ever seen.
Im just stunned at how she justified her daughter working since 9 year old as “diatas minatnya sendiri” and not as the cash cow she sees her daughter as. Sadly, I feel many malaysian will support her mom because malays think parents cant do no wrong when they are just human and sometimes they are toxic like this mf. What do you guys think?
submitted by Embarrassed_Force565 to malaysia [link] [comments]


2023.10.07 15:48 WhoSainT [HELP] Adik saya lagi distalk? atau ini Penipuan?

[HELP] Adik saya lagi distalk? atau ini Penipuan?
Adik saya (19F). saat ini lagi ngerantau di Bandung sebagai mahasiswi. Pacarnya juga kuliah di kota yang sama. Baru-baru ini, adik saya dapet pesan WhatsApp entah siapa. Sekarang dia udah ngeblock lima akun WhatsApp yang mungkin pelakunya itu orang yang sama. Pelaku udah ganggu selama kurang lebih 2 bulan. selalu diawali "Assalamualaikum". Ada satu kali adik saya ngeread, lalu si dia ngebalas "Aku diacuhin nih?"
Adik saya introvert dan seorang wibu. Udah pacaran sama si dia sejak kelas 1 SMA, se SMA dan sekota mereka be2 ngeratau ke bandung dan masih langgeng, Kakak (26M) saya sekarang tinggal dan kerja di Bandung tapi saat ini lagi nggak di Bandung. Adik saya ngaku kalo dia tidak pernah memberikan ato pasang nomor HP-nya di Sosmed.
Si nomor pelaku semuanya no hp nya awalan +234. Saya udah check di https://www.kredibel.com/search/phone tapi negative. Ini kemungkinan adik saya lagi distalk? Atau penipuan yang gigih?

https://preview.redd.it/mfzxmatxassb1.jpg?width=1080&format=pjpg&auto=webp&s=bcb11d32b8af4ba4a0b21e0c4c512df59505cc69
Kata adik ane 2 nomor ilang/PP nya ilang jadi nggak nemu.
EDIT: ane tadi nanya nanya ke circle ane, temen (22F) bilang kalau dia juga pernah ke spam, persis dengan nomor ini. tapi kalo si pelaku emang aktif, ane jadi heran kenapa nih nomor HP nggak ke cantum di kredibel (ini website reliable kah?)
dan Terima kasih buat para komodos yang udah kasih masukannya dan info infonya.
submitted by WhoSainT to indonesia [link] [comments]


2023.09.15 08:00 Random_History_Guy [EVENT] "A Letter to Malayans"

10th April 1951
UMNO National Meeting at Johor Bahru made a speech that goes:
Announcer:
Mempersilakan Presiden Parti kita Onn Jaafar
claps among the audience
Onn Jaafar:
Assalamualaikum dan selamat petang kepada semua ahli-ahli UMNO sekalian.
Hari ini merupakan sebulan dari ulang tahun kelima Parti kita yang memperjuangkan hak melayu dan telah berjuang untuk menitik notahkan Malayan Union tiga tahun lepas.
audience cheers
Walaupun cadangan kami untuk perlembagaan baru demi Tanah Melayu kita tidak dipilih kita perlu tidak bersangka buruk terhadap perlembagaan baru ini tapi bak kata orang inggeris "embrace change".
Tetapi kebelakangan ini perjuangan kami untuk Hak melayu sudah menjadi lapuk kerana ini Malaya yang baharu dan semua adalah sama rata dengan itu saya rasa UMNO perlu maju kedepan dan embrace change. Saya cadang bahawa orang bukan melayu memasuki UMNO dengan itu menukar nama ke United Malayan National Organisation.
crowd stays silent and then boos can be heard
Onn Jaafar steps towards the backstage area after huge boos and calling him to resign grows stronger
Malayan Tribune
Opinion Section April 29th 1951
"A Letter to Malayans"
By Onn Jaafar
My plans for a multiracial party in UMNO has been struck down and met with criticism and some called me a race traitor.
In my honest words I'm disgusted of how malay nationalism has been steered towards this. In this Malaya we should learn to accept each other as equals and not by race. We malays must know that we share this land together and can't keep espousing Malay Rights and Malay First 24/7.
So that is why I'm here to tell the readers of the Tribune I resign from my post as the President of UMNO and hereby create a new party Parti Negara a party for all no matter status or race can join.
submitted by Random_History_Guy to ColdWarPowers [link] [comments]


2023.08.17 03:18 mahastudent Lomba Pantun 17 Agustus 2023 Berhadiah!

Melihat kesuksesan lomba pantun tahun lalu, tahun ini kita adakan lagi lomba pantun dalam rangka memperingati 17 Agustus 1945. Terima kasih atas promotor sebelumnya, u/tukang_komentar.

Hadiah untuk lomba kali ini:
  1. Tim Moderator akan memberikan 1 bulan reddit-premium dalam bentuk Seleraku Award ke beberapa pemenang.
  2. u/mahaworker akan membagikan pulsa/uang digital senilai Rp.50.000,00 untuk pemenang pertama. Transfer via flip.
Pemenang berhak menolak hadiah jika diinginkan, hadiah akan diberikan ke pemenang selanjutnya.
Apabila ada yang mau urun bantu hadiah, sila DM saya. Nanti akan post-nya akan diupdate dengan nama user + nominal hadiah

Peraturan lomba nya masih sama seperti tahun lalu:
  1. Ada 8-12 suku kata
  2. Irama A-B A-B
  3. Pemenang ditentukan jumlah upvote
  4. Boleh berbalas pantun
  5. Kontes ditutup Minggu, 20 Agustus 2023 pukul 23.59 WIB

Contoh 1
Tukang jamu bikin kencurYang jual sifatnya pelitLihat pacar pergi ke air mancurTernyata selingkuh hidupku pahit
Contoh 2
Sate ayam bumbu kacangSate kambing bumbu kecapSudah lama hidup melajangTak ada hati yang bertambat
Contoh bukan pantun
Ikan sepat ikan gabuslebih cepat lebih bagus
submitted by mahastudent to indonesia [link] [comments]


2023.07.20 10:22 soda_ais Facebook in nutshell

Facebook in nutshell
Disalahkannya pula si Ebit Liew. Inilah kadang-kadang masalahnya bila terus diberi ikan, bukan pancing untuk memancing ikan. 💀
submitted by soda_ais to Bolehland [link] [comments]


2023.07.16 16:08 TruthversusSlander Apabila arena politik negara kita dah jadi KOTOR.

Apabila arena politik negara kita dah jadi KOTOR. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.06.30 21:23 TruthversusSlander Bengap betul ibu bapa macam ni. Anaknya sejak lahir tak diberikan vaksin. Masa masih bayi pun tak dicucuk vaksin.

Bengap betul ibu bapa macam ni. Anaknya sejak lahir tak diberikan vaksin. Masa masih bayi pun tak dicucuk vaksin. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.04.21 00:18 MohdHairel Anak autisme dengan masalah perkembangan bahasa

Assalamualaikum, nak tanya ni. Kenapa anak-anak autisme yang ada masalah perkembangan bahasa, ahli terapi akan meminta ibu bapanya memilih satu bahasa yang anaknya untuk perbualan ringkas?
Dan kenapa Bahasa Inggeris yang sering dipilih berbanding Bahasa Melayu? Adakah disebabkan Bahasa Inggeris banyak perkataan dengan hanya 1 suku kata?
Ada alternatif tidak supaya anak-anak ini boleh belajar Bahasa Melayu lebih awal dengan baik?
submitted by MohdHairel to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2023.02.20 09:22 Prestigious_Sundae_9 Testimoni pengguna Dnd FiberUp. Dnd FiberUp adalah supplemen makanan yang diperbuat dari Acacia Senegal Gred A, atau lebih dikenali sebagai Gam Arab.

Testimoni pengguna Dnd FiberUp. Dnd FiberUp adalah supplemen makanan yang diperbuat dari Acacia Senegal Gred A, atau lebih dikenali sebagai Gam Arab. submitted by Prestigious_Sundae_9 to DNDWellness [link] [comments]


2023.02.13 18:47 Hatry-Bro SPM student here,asking for karangan tips related to usage of pantun in karangan

Is it allowed to use pantun in karangan panjang(350-500 kata) writing?If yes,how would you connect the pantun into the karangan
submitted by Hatry-Bro to Bolehland [link] [comments]


2022.11.23 10:21 TruthversusSlander Roadblock everyone. Hanya pada waktu malam.

Roadblock everyone. Hanya pada waktu malam. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2022.10.25 16:09 hanifshaquille Can anyone identify fonts on these screenshots? Thanks.

Can anyone identify fonts on these screenshots? Thanks. submitted by hanifshaquille to identifythisfont [link] [comments]


2022.09.22 17:39 emperor496 Putus Cinta

Assalamualaikum..
Kisah benar yang berlaku di negeri pantai timur lewat tahun 90'an, seorang remaja lelaki gantung diri lepas dapat tahu kekasih bertunang dgn orang lain.
Remaja lelaki, pelajar tingkatan 4 kalau x silap, masa lapang tolong mak jaga kedai runcit. Bercinta dgn awek sama sekolah dia jugak. Banyak habiskan duit beli prepaid sbb nk call & SMS awek dia. Skeping SMS 10sen, call jgn cerita la. Zaman tu mana ada whatsapp mcm sekarang.
Bila dia dapat tahu awek dia bertunang dgn orang lain, kecewa mmg pasti la. Budak ni tak pikir panjang, dia rasa tak boleh hidup tanpa awek dia kot. Dia ambik keputusan mudah, gantung diri dalam rumah. Mak dia sendiri yang jumpa mayat dia tergantung. Masa mak dia jumpa, mayat dah tergantung lama, kaki dh kembang sbb darah semua turun ke kaki. Jantung dah stop kan.
Forensik datang siasat tempat kejadian, dalam bilik tidur budak tu, berderet kad top-up prepaid dia tampal kat cermin. Mungkin dia rasa seronok habiskan duit utk SMS & call awek dia.
Mayat diturunkan, di bawa ke hospital untuk bedah siasat.
Semua cerita di atas ada dalam berita, website, fb atau mana2 sumber kalau korang rajin cari kot-kot nk tahu detail.
Cerita kat bawah ni, sambungan kejadian yang xder dlm berita.
Selepas kejadian tu, kedai runcit mak dia langsung xder pelanggan, x der sorang pun orang kampung pergi kedai tu. Boleh kata kena pulau la kedai mak dia tu. Kedai runcit dalam kampung, hari biasa pun xder orang sgt, tp ada jugak la yg datang beli rokok ke junkfood ke. Tapi lepas kejadian zero custumer terus. Mak dia pun stress, anak yang bunuh diri mak jadi mangsa. (Sumber info: Pegawai Kementerian Kebajikan Masyarakat)
Macam biasa, lepas bedah siasat jenazah di bawa balik ke kampung untuk di kebumikan. Semua selesai? Belum selasai.... seminggu lepas di kebumikan, penjaga kubur & orang2 kampung yang tinggal dekat dgn kubur selalu nampak kelibat arwah merayau-rayau dalam kawasan kubur sambil mengheret tali di leher. Mungkin syaitan/iblis berupa jd arwah atau pun roh arwah yang x di terima, merayau-rayau sehingga hari kiamat, mcm ustaz selalu cerita. Wallahualam.
P/s: Jika anda tahu ada kawan atau ahli keluarga yg mungkin mengalami penyakit mental, dapatkan bantuan secepat mungkin.
submitted by emperor496 to ceritaseram [link] [comments]


2022.03.26 09:44 Martian_Catnip First non-pertamax post

Assalamualaikum wr wb, salam sejahtera untuk kita semua.
Pada hari yang baik ini, untuk nengawali subreddit, saya akan sharing sedikit mengenai workout yang akhir-akhir ini dilakukan.
Saya termasuk cukup sering olahraga saat SMA, jujur awalnya karena dipaksa oleh teman untuk menemani dia latihan untuk masuk akademi. Sejak lulus SMA sampai dengan Kuliah, konsistensi olahraga lumayan menurun dikarenakan kesibukan yang ada (dan juga kemalasan), meskipun pasti masih ada olahraga yang dilakukan setiap harinya. Jenis olahraga yang biasa dilakukan antara lain lari dan olahraga tanpa alat yang memanfaatkan berat badan. Saya tidak pernah masuk gym sama sekali jadi tidak paham mengenai hal itu.
Untuk lari, setiap tahunnya selama 5 tahun ke belakang pasti ada event 10K - Half Marathon yang diikuti meskipun dengan pace seadanya. Latihan lari yang biasa dilakukan ada di kisaran 5K+ atau durasi 30 menit - 1 jam. Pace pernah menyentuh sub-5 menit/km, tetapi akhir-akhir ini turun ke 7.xx menit/km setelah sembuh dari covid. Rute lari favorit untuk latihan di KBP (Bandung), tapi sebenarnya bebas, asalkan jangan di track lari karena pemandangannya membosankan.
Latihan lainnya yang biasa dilakukan ada pull-up, masih belum menembus 10x repetisi jadi perlu latihan lebih banyak, push-up antara 25x4 sampai x8 per hari, dan juga mengikuti plank training video berdurasi 10 menit di YouTube. Sebetulnya ada alat resistance band yang mirip karet ban dalam motor, biasanya dipakai untuk latihan forearm dengan cara dipasangkan ke pipa pralon dan karetnya diinjak.
Sekian sambutan dari saya untuk pembukaan subreddit ini, mohon maaf bila ada salah kata. Semoga subreddit ini bermanfaat.
Wassalamualaikum wr wb
MartianCatnip
Redditor
submitted by Martian_Catnip to sehat [link] [comments]


http://swiebodzin.info