Kata indah ulang tahun

The Queen Janda Pirang dari Beelovers untuk Dibaca Gratis - Pernikahan Cerita Indonesia

2024.06.06 23:19 xoxefo3952 The Queen Janda Pirang dari Beelovers untuk Dibaca Gratis - Pernikahan Cerita Indonesia

Ratu Zela Puspita alias Queenze, memilih pergi dari rumah demi mentalnya sendiri yang setiap hari harus melihat suaminya membawa wanita malam dan melakukan hubungan terlarang di depan kedua matanya. Tanpa ada rasa malu, Marcell membuka kamar tidurnya dan melakukan hubungan terlarang dengan para wanita malam yang ia sewa setiap hari secara bergantian. Tepat di hari ulang tahun perkawinan pertamanya, Zela memutar video tentang aib suaminya pada semua orang hingga Marcell malu dan langsung menalaknya serta mengusir Zela dari rumah mewah itu. Lalu bagaimana nasib Zela selanjutnya? Read more
submitted by xoxefo3952 to Novelideas [link] [comments]


2024.06.06 02:09 xoxefo3952 My Peaches dari Shawty Ajeng untuk Dibaca Gratis - Romansa Cerita Indonesia

Tidak semua masa lalu akan menjadi kenangan buruk. Tidak ingin terulang bahkan tidak mau di ingat. Lain halnya jika seseorang di masa lalu telah kembali dan waktu menyuruh mereka untuk mengubah semuanya. Seperti menaruh penuh pada ladang dandelion, yang begitu indah dengan harapan yakin jika menang dirinya lah cinta sejati dan satu-satunya. *** Evan Farraz Geutama, lelaki arogan dengan apapun yang diinginkan haruslah terwujud. Ia tidak suka hal yang bertele-tele atau yang membuang waktu. Soal cinta, semua itu berawal ketika SMA, bertemu gadis lugu yang sabarnya bukan main. Kejadian tak terduga membuat mereka terpisah dan tidak bertemu 8 tahun lamanya. Satu titik ia merasakan sakit serta penyesalan ketika bertemu kembali seseorang dari masa lalunya. mengulang memori 8 tahun lalu. Latasha Feidonna, gadis yang tidak neko-neko dalam hidup. Sudah menyandang status janda ketika masih mengandung. Banyak hal pedih yang di lewati Latasha, kehilangan kedua orang tuanya dan jauh dari sanak saudara. Wanita itu mencoba tegar untuk menghidupi anak tunggalnya seorang diri. Ketika waktu mempertemukannya dengan masa lalu, Latasha sadar, jika statusnya sudah berbeda dan tidak ada harapan untuk memulai kembali. Meski memorinya masih menyimpan rapi tentang lelaki tersebut. Read more
submitted by xoxefo3952 to Novelideas [link] [comments]


2024.06.05 12:28 xoxefo3952 10 Years Ago dari nrs_putriy untuk Dibaca Gratis - Fiksi Remaja Cerita Indonesia

[Beside story about the crash Adam Air's plane] Apakah aku tengah bermimpi buruk? Andin tak pernah menyangka bila harus merelakan kepergian kekasihnya untuk selama-lamanya. Tak ada yang dapat menebak kematian seseorang, termasuk tragedi kecelakaan pesawat 10 tahun lalu. Tuhan, ku mohon bangunkan aku dari mimpi buruk ini. Ku mohon! Ia menderita. Kehilangan seseorang yang sangat berharga dalam hidupnya. Sungguh, ia tak pernah membayangkan hal itu terjadi. Jika saja dengan menjerit sekeras mungkin dapat mengembalikan kekasihnya, ia pasti akan melakukannya. Aku akan tetap mencintaimu, meski kau tak lagi bersamaku? Apakah Andin termasuk orang yang bodoh? Tetap mencintai seseorang yang pada kenyataannya takkan pernah ada kata 'kembali'. Kisah ini bermula di tahun 2005. Yuk, baca ceritanya. Cerita ini mengandung emosi, baper, bawang, dan moral kehidupan. Read more
submitted by xoxefo3952 to Novelideas [link] [comments]


2024.06.03 16:46 PASPulauPinang Sungguh memberi inspirasi untuk melihat Gen Z dan Milenium membentuk naratif ulang tahun ke-40 TV3 melalui pameran seni. Kerjasama ini bukan sahaja meraikan legasi TV3 malah menyerlahkan kreativiti dan bakat artis tempatan. Terima kasih kepada penganjur kerana mempamerkan suara dan perspektif

Sungguh memberi inspirasi untuk melihat Gen Z dan Milenium membentuk naratif ulang tahun ke-40 TV3 melalui pameran seni. Kerjasama ini bukan sahaja meraikan legasi TV3 malah menyerlahkan kreativiti dan bakat artis tempatan. Terima kasih kepada penganjur kerana mempamerkan suara dan perspektif submitted by PASPulauPinang to u/PASPulauPinang [link] [comments]


2024.06.02 03:57 kordikelti Pertanyaan terkait FR

Pertanyaan terkait FR

FR di Bibit

Pertanyaan:
  1. Apa bedanya yield dengan tingkat kupon/tahun?
  2. Kenapa FR dengan yield lebih rendah punya hasil simulasi kupon per 6 bulan lebih tinggi (cth: 026 vs 036)? Apakah nyambung dengan jawaban pertanyaan 1?
  3. Kenapa harga beli jika dikalikan dengan harga per 1 unit hasilnya tidak sama dengan yang muncul di simulasi? (cth: 026 jika beli 100 unit maka Rp1.000.000 x 100 x 100,85% = Rp100.850.000 tapi di simulasi Rp101.783.200)
  4. Kenapa FR dengan harga beli lebih rendah punya simulasi pembayaran yang lebih tinggi (cth: 026 vs 033)
  5. Karena "Dapat Dijual Kapan Aja Tanpa Harus Tunggu Sampai Jatuh Tempo", what's stopping investor from, let's say, investasi di 038 kemudian setelah 6 bulan dapet 3jt dibanding investasi di 032 yang cuma dapet 2,1jt (keduanya sama-sama tarik dana setelah dapet kupon buat evaluasi instrumen investasi ulang)?
submitted by kordikelti to finansial [link] [comments]


2024.06.01 05:58 Danielfaris2001 Tuah & Tuha (the origin)

Tuah & Tuha (the origin)
"Aku mahu engkau mendapat kelebihan yang sama sepertiku. Aku memerlukan rakan bagi menghadapi ancaman ke atasku. Engkau dan aku, kita sama-sama dari zaman silam yang tidak difahami orang-orang hari ini. Kita berdua wajar bekerjasama. Saling menguatkan," kata Raja Ong Maha Perita Deria atau Raja Bersiong.
"Tiada siapa yang mampu memberikan mudarat tanpa keizinan Allah subhanahu wa taala. Tiada makhluk lebih berkuasa daripada-Nya. Musibah dan ujian, bala dan bencana, datang hanya daripada-Nya," kata Nirnama.
Antara novel yang disarankan dibeli semasa PBAKL 2024.
Kisah prekuel atau permulaan jilid 1 dalam novel Nirnama: Himpunan Hikayat Tanah Semenanjung.
Sebuah antologi kisah saga permulaan (origin saga story) watak-watak legenda Melayu oleh Hilal Asyraf.
Latar masa beberapa puluh tahun sebelum jilid 1 membawa kita mendalami kisah hidup setiap watak dari kecil sehingga dewasa seperti Laksamana Jebat, Tuah, Tuha, Puteri Gunung Ledang, Sang Kelembai, Puteri Santubong & Sejinjang sebelum penceritaan dalam jilid 1.
Kisah hidup yang penuh hasutan jenayah, tipu muslihat, helah cinta, konspirasi, perbalahan, pengkhianatan, pembunuhan dan konflik ideologi membawa saat pengisytiharan perang antara kerajaan Semutar Putih di Melaka dengan kerajaan Indera Kayangan berhampiran Segenting Kra (Ayutthaya) bersama-sama para pengamal sihir. Helah-helah digunakan membuatkan banyak kerajaan di Tanah Semenanjung tunduk atau tewas kepada Indera Kayangan.
Sejarah peristiwa di Tanah Semenanjung diceritakan dengan lebih jelas sebagai kronologi.
Dapatkan segera di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) di PWTC atau melalui Shopee Hilal Asyraf Resources.
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.06.01 02:31 redditers0999 Parade Juara Persib Bandung 87 tahun lalu (1937)

Parade Juara Persib Bandung 87 tahun lalu (1937)
Sejak PSSI menggelar kejuaraan nasional, Persib untuk pertama kalinya menjadi kampiun pada tahun 1937. Bulao, julukan Persib pada masa itu, tampil sebagai kampiun setelah mengubur harapan tiga rivalnya, Persis Solo, PSIM Yogyakarta dan PSIT Cirebon.
Putaran final pada waktu itu berformat 4 besar dengan sistem round robin (setengah kompetisi).
Laga di kota Bandung berlangsung dari 30 April sampai 2 Mei 1937. Kompetisi itu dibuka dengan pertandingan tim asal Jabar, yakni Persib dan PSIT. Persib menang 2-1 atas PSIT. Kemudian dilanjutkan pertandingan berikutnya antara PSIM melawan PSIT. PSIM kalah 2-1 dari PSIT Cirebon. Laga pamungkas di Bandung ditutup dengan kemenangan Persib atas PSIM, dengan skor 1-0.
Kemudian, dua pekan berikutnya laga lanjutan kompetisi antarkota itu digelar di Solo. Laga digelar dari 14 Mei hingga 16 Mei 1937. Persib menyisakan dua pertandingan saat bermain di Solo, yakni melawan PSIT dan Persis.
Kala itu, aturan poin untuk kompetisi masih menerapkan dua poin untuk menang, satu poin ketika imbang, dan nol poin bagi yang kalah. Persib baru mengemas satu kemenangan melawan PSIM.
Pertandingan berikutnya, Persib melawan PSIT di Solo. Dalam laga ini, Persib berhasil menang melawan PSIT dengan skor 2-1. Empat poin berhasil dikemas Persib.
Sementara itu, sang juara bertahan Persis Solo, yang sebelumnya berhasil menjuarai kompetisi 1936 berhasil mengemas tiga poin dari dua pertandingan melawan PSIT dan PSIM. Persis kala itu ditahan imbang melawan PSIT.
Laga pamungkas antara Persib dan Persis pun digelar pada 16 Mei 1937. Persib hanya butuh hasil imbang untuk meraih gelar juara. Sementara Persis, butuh kemenangan atau dua poin untuk bisa menyalip klasemen sementara di kompetisi tersebut.
Persib dan Persis bertemu untuk yang kedua kalinya di laga final, setelah pada tahun 1936 kedua tim juga bertanding di final yang dilangsungkan di Lapangan Tegallega, Kota Bandung. Pada laga final tahun 1936, Persib dipecundangi Persis di kandangnya sendiri dengan skor 2-0.
Alhasil, final Perserikatan tahun 1937 adalah kesempatan Persib untuk membalas kekalahan itu.
Namun, langkah Persib untuk membalas kekalahan tidak akan mudah. Persis Solo adalah satu di antara tim kuat masa itu. Ditambah lagi, laga final kali ini dilangsungkan di kandang Persis.
Pada babak pertama, Persis tampil mendominasi permainan. Persis tampil dengan permainan indah dari kaki ke kaki yang membuat tim Persib kewalahan.
Tak butuh waktu lama, Persis langsung membuka keunggulan saat pertandingan memasuki menit ke-9.
Persib yang kewalahan meladeni permainan Persis, sampai dijadikan bahan olok-olok oleh seorang pemain Persis, Jazid, yang membuat seluruh pendukung Persis tertawa terbahak-bahak di stadion.
Pada babak kedua, entah apa yang merasuki para pemain Persib sehingga penampilannya berubah drastis dibandingkan babak pertama.
Para pemain Persib tampil gila-gilaan, seolah melampiaskan segala kekesalan atas olok-olok yang mereka terima selama babak pertama.
Persis digempur habis-habisan. Permainan umpan-umpan pendek yang jadi andalan Persis tak terlihat lagi di babak kedua.
Akhirnya, Persib sukses membalikkan kedudukan menjadi 1-2. Keunggulan Persib bertahan hingga wasit meniup peluit panjang.
Betapa terkejut dan tak percayanya para pendukung Persis di Stadion Sriwedari atas kemenangan yang baru saja diraih Persib itu.
"Ongelovelijk! (sulit dipercaya!)" ujar Jono, seorang petugas Kantor Pos di Salatiga yang menghadiri pertandingan itu.
Pertandingan antara Persis dan Persib itu dihadiri sekitar 15.000 penonton yang datang dari berbagai penjuru Jawa Tengah bahkan hingga Madiun,. Persib tak pernah kalah selama melakoni kompetisi pada tahun itu.
Para pemain Persib larut dalam sukacita. Kekalahan setahun lalu terbalaskan. Persib meraih trofi pertamanya sejak resmi berdiri sebagai sebuah klub.
Rombongan Persib tiba di Stasiun Kereta Api Bandung pada Senin 17 Mei 1937, atau sehari setelah Enang Durasid dan kawan-kawan memastikan gelar juara usai mengalahkan Persis Solo 2-1 di Stadion Sriwedari. Pemain termasuk pengurus disambut langsung oleh ketua umum PERSIB saat itu, R. Sadikin.
Selanjutnya, pada hari Selasa 18 Mei 1937, sekitar jam 17.00, Ibrahim Iskandar dan kawan-kawan diarak keliling Kota Bandung. Meski diguyur hujan lebat, ribuan warga Kota Bandung antusias menyambut kedatangan tim kebanggaannya itu. Mungkin ini kali pertama kota Bandung mengadakan arak-arakan keliling kota dalam merayakan kemenangan tim sepakbola.
Ada juga pesta dadakan untuk merayakan gelar juara yang diraih Persib pertama kalinya. Berkat gelar juara yang diraihnya itu, seluruh pemain Persib masing-masing mendapatkan uang saku sebesar F 2,50.
submitted by redditers0999 to indonesia [link] [comments]


2024.05.29 19:15 Illustrious-Push715 Mudik Pakai All-New Yaris Cross HEV: Begitu Menyenangkan, Tidak Ada Range Anxiety dan Jarang Mampir

Halo Redditor!
Saat musim mudik tiba, banyak dari kita merencanakan perjalanan jauh dengan mobil pilihan kita. Namun, kadang-kadang kekhawatiran tentang jarak tempuh dan seringnya berhenti untuk mengisi bahan bakar dapat mengganggu kenyamanan perjalanan. Tapi tunggu dulu, apa kata Anda jika saya memberi tahu Anda bahwa ada solusi untuk semua itu?
Dengan All-New Yaris Cross HEV dari Toyota, Anda dapat menikmati mudik yang menyenangkan tanpa adanya range anxiety dan jarang harus mampir untuk mengisi bahan bakar. Bagaimana mungkin? Mari kita bahas lebih lanjut!
  1. Efisiensi Bahan Bakar yang Tinggi: All-New Yaris Cross HEV dilengkapi dengan teknologi hybrid yang canggih, yang memungkinkan mobil ini untuk menggunakan bahan bakar dengan lebih efisien. Anda dapat melakukan perjalanan jauh tanpa khawatir tentang kehabisan bahan bakar di tengah jalan.
  2. Fitur Pengisian Daya: Mobil ini dilengkapi dengan fitur pengisian daya regeneratif, yang memanfaatkan energi kinetik saat mobil bergerak untuk mengisi ulang baterai. Dengan demikian, Anda dapat memanfaatkan setiap kesempatan untuk mengisi ulang baterai hybrid Anda, bahkan saat dalam perjalanan.
  3. Jarak Tempuh yang Optimal: Dengan kombinasi mesin bensin dan motor listrik, All-New Yaris Cross HEV memiliki jarak tempuh yang optimal, memungkinkan Anda untuk melakukan perjalanan jauh tanpa khawatir tentang range anxiety.
Jadi, jika Anda ingin merasakan pengalaman mudik yang menyenangkan dan bebas dari kekhawatiran, pertimbangkanlah All-New Yaris Cross HEV dari Toyota sebagai pilihan mobil Anda!
Untuk informasi lebih lanjut tentang pengalaman mudik dengan All-New Yaris Cross HEV, kunjungi artikel resmi di sini.
Selamat menikmati perjalanan Anda!
submitted by Illustrious-Push715 to u/Illustrious-Push715 [link] [comments]


2024.05.29 17:24 Commercial_Pie_9201 Tips Membangun dan Mendekorasi Rumah Minimalis Modern: Simplicity in Style

Rumah minimalis modern telah menjadi tren yang populer dalam beberapa tahun terakhir. Dengan desain yang sederhana namun elegan, rumah-rumah ini menawarkan suasana yang tenang dan fungsional bagi penghuninya. Jika Anda berencana untuk membangun atau mendekorasi rumah minimalis modern, berikut adalah beberapa tips yang dapat membantu Anda meraih kesuksesan dalam menciptakan ruang yang indah dan nyaman:

1. Mulailah dengan Desain yang Efisien

Langkah pertama dalam membangun rumah minimalis modern adalah merancang denah yang efisien. Fokuslah pada penggunaan ruang yang optimal dan fungsional. Pertimbangkan untuk memaksimalkan ruang terbuka dengan desain ruang tamu, dapur, dan ruang makan yang terintegrasi. Selain itu, pertimbangkan pula penggunaan material yang ramah lingkungan dan berkelanjutan dalam konstruksi rumah Anda.

2. Pilihlah Warna Netral

Warna netral seperti putih, abu-abu, dan beige sering digunakan dalam desain rumah minimalis modern. Warna-warna ini memberikan kesan yang bersih dan lapang pada ruangan, sementara juga menciptakan latar belakang yang sempurna untuk penambahan aksen warna yang lebih cerah atau dramatis. Gunakan warna-warna netral ini sebagai dasar dalam dekorasi interior Anda dan tambahkan aksen warna sesuai selera Anda.

3. Pertimbangkan Keseimbangan Antara Fungsi dan Estetika

Rumah minimalis modern memprioritaskan fungsi dan kepraktisan, tetapi itu tidak berarti Anda harus mengorbankan estetika. Pilihlah perabotan dan dekorasi yang tidak hanya fungsional namun juga estetis. Pertimbangkan proporsi, skala, dan keseimbangan dalam setiap elemen desain Anda untuk menciptakan ruang yang seimbang dan menyenangkan mata.

4. Manfaatkan Pencahayaan Alami

Pencahayaan alami adalah kunci dalam desain rumah minimalis modern. Manfaatkan sebanyak mungkin cahaya matahari alami dengan menggunakan jendela yang besar dan pintu kaca geser. Ini tidak hanya menciptakan suasana yang terang dan cerah, tetapi juga membantu mengurangi ketergantungan pada pencahayaan buatan dan menghemat energi.

5. Minimalis dalam Dekorasi

Pola dan tekstur yang sederhana seringkali lebih efektif dalam desain rumah minimalis modern. Hindari dekorasi yang berlebihan atau terlalu rumit, dan prioritaskan elemen-elemen yang bersih, sederhana, dan elegan. Sentuhan minimalis ini akan menciptakan suasana yang tenang dan rapi dalam rumah Anda.
Dengan menerapkan tips-tips di atas, Anda dapat menciptakan rumah minimalis modern yang memukau dan nyaman untuk ditinggali. Ingatlah bahwa kunci utama dari desain rumah minimalis adalah kesederhanaan dan kepraktisan. Selamat merancang dan mendekorasi rumah impian Anda!
LINK: https://www.brighton.co.id/about/articles-all/4-tips-mendekorasi-rumah-minimalis-modern https://cariproperti.com/artikel/desain-fasad-rumah-minimalis-modern
submitted by Commercial_Pie_9201 to u/Commercial_Pie_9201 [link] [comments]


2024.05.29 12:52 sumpitsakit Dikasih surprise ulang tahun dari reserse

Dikasih surprise ulang tahun dari reserse submitted by sumpitsakit to ondonesia [link] [comments]


2024.05.29 12:48 KerooBero Dikasih surprise ulang tahun dari reserse

Dikasih surprise ulang tahun dari reserse submitted by KerooBero to indonesia [link] [comments]


2024.05.29 11:27 Danielfaris2001 Kembara Tuah diteruskan (part 2)

Kembara Tuah diteruskan (part 2)
"Patik ke mari untuk menyumbang khidmat patik kepada tuanku, berjuang mempertahankan tanah kita yang berdaulat ini. Perjuangan yang akan disertai seluruh ahli keluarga patik. Patik mempunyai dua anak lelaki dan seorang anak perempuan, dua menantu wanita dan seorang menantu lelaki. Mereka mempunyai enam orang anak remaja semuanya. Semua siap untuk mempertahankan Tanah Semenanjung. Patik telah melatih seluruh kehidupan mereka untuk hari ini, tuanku," kata Perak kepada Sultan Alauddin.

Antara novel yang disyorkan semasa PBAKL 2024.
Perjalanan watak-watak legenda kini bersambung.
Hilal Asyraf kembali lagi dengan karya terbaharunya Nirnama 2.
Latar masa 10 tahun selepas jilid 1 membawa pelbagai kisah hidup dan plot pertarungan baharu.
Tewasnya Jagat Suci (pemerintah Indera Kayangan) dan Raja Bersiong (pemerintah Segenting Kra) memberikan keamanan ke seluruh Tanah Semenanjung tetapi keamanan itu tidak berkekalan.
Kali ini, kerajaan Semutar Putih di Tanah Semenanjung menghadapi ancaman lebih dahsyat daripada kerajaan dan bomoh Ayutthaya bagi merampas kembali wilayah peninggalan kedua-dua pemerintah dan meluaskan jajahan ke seluruh Tanah Semenanjung.
Para bomoh Ayutthaya yang terkenal dengan kepakaran ilmu hitam ditambah bala tentera infantri dan kapal perang memberikan ancaman luar biasa kepada keamanan dan keselamatan Tanah Semenanjung.
Serangan dilipatgandakan ke kawasan Melaka bagi menumpaskan pusat kerajaan Semutar Putih lalu fokus diperluas ke seluruh Tanah Semenanjung.
Apakah nasib para perwira kita termasuk Tuah, Jebat, Lekir, Lekiu, Kasturi dan pahlawan selebihnya?
Dapatkan segera di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) di PWTC.
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.29 08:40 Afterlight-san Thoughts about CS diploma at UPTM?

Thoughts about CS diploma at UPTM?
Just decided to give them a try because they're kinda near my place but didn't expect to get accepted so soon (literally got a reply 1 hour later). Any thoughts? Is it a great place? Should i accept?
submitted by Afterlight-san to malaysiauni [link] [comments]


2024.05.29 06:11 xoxefo3952 VIDEO SYUR SUAMIKU dari Ilyasacello untuk Dibaca Gratis - Lain Cerita Indonesia

Santi menerima video SYUR milik sang suami tepat di hari ulang tahun pernikahannya. Tidak tinggal diam, Santi justru menyebarkan video tersebut. Read more
submitted by xoxefo3952 to Novelideas [link] [comments]


2024.05.29 04:45 stormy001 Sungai Klang makin bersih, sampah berkurang hampir tiga kali ganda - Selangorkini

Sungai Klang makin bersih, sampah berkurang hampir tiga kali ganda - Selangorkini
Kutipan sampah di Sungai Klang menurun 67 peratus daripada 16,000 tan metrik pada 2019 kepada 5,800 tan metrik tahun lalu, kata EXCO Infrastruktur Ir Izham Hashim
submitted by stormy001 to malaysia [link] [comments]


2024.05.28 16:04 Herodriver Pengusul UU Tapera

Pengusul UU Tapera submitted by Herodriver to indonesia [link] [comments]


2024.05.28 14:59 HoloNews Holonews ID ver. CW19 05.06 - 05.12

Holonews ID ver. CW19 05.06 - 05.12 submitted by HoloNews to HoloNews [link] [comments]


2024.05.28 13:46 DPO111MIXPARLAY DPO111 7 Calon Pengganti Josep Guardiola di Manchester City, Ada Mikel Arteta

DPO111 7 Calon Pengganti Josep Guardiola di Manchester City, Ada Mikel Arteta
https://preview.redd.it/6lltgugjn53d1.png?width=810&format=png&auto=webp&s=d8fc3a054ff0f780a2c072ea96da83abe83426dc
DPO111 - Josep Guardiola berpeluang meninggalkan Manchester City pada 2025 mendatang. Jika hal itu terjadi, siapa saja pelatih yang bisa menggantikannya?
Guardiola mampu meraih kesuksesan bersama Man City sejak datang pada tahun 2016 lalu. Itu termasuk treble winners bersejarah mereka pada musim lalu.
Musim 2023/24, Guardiola kembali membawa Man City merengkuh gelar Premier League. Mereka pun menjadi tim pertama yang memenangkan empat trofi Premier League beruntun.
Usai mengantarkan Man City menjadi juara Premier League 2023/2024, Guardiola memberikan indikasi. Dia mungkin akan meninggalkan tim ketika kontraknya berakhir pada tahun 2025.
“Kenyataannya adalah saya lebih dekat untuk pergi daripada bertahan [setelah musim depan],” kata mantan bos Barcelona dan Bayern Munchen itu.
Jika benar Guardiola angkat kaki, Man City harus mencari penggantinya. Siapa saja pelatih yang bisa menjadi juru taktik Manchester Biru setelah musim depan?
Berikut tujuh calon pelatih pengganti Josep Guardiola di Manchester City.
  1. Michel (Girona)
Michel berhasil membawa Girona tampil mengejutkan pada musim 2023/2024. Mereka berhasil finis di peringkat ketiga pada akhir klasemen La Liga.
Kesuksesan itu membawa Girona mengamankan tiket Liga Champions musim depan. Itu merupakan pencapaian besar bagi Girona mengingat mereka baru promosi ke La Liga dua tahun lalu.
Girona berstatus sister club dari Manchester City karena tergabung ke dalam City Football Group. Dengan demikian, The Citizens bakal lebih mudah mengamankan jasa Michel.
  1. Enzo Maresca (Leicester City)
Enzo Maresca pernah menjadi asisten Josep Guardiola di Manchester City pada musim 2022/2023. Dia berhasil membantu The Citizens memenangkan treble winners.
Setelah satu tahun menjadi asisten Guardiola, Maresca pindah ke Leicester City. Dia berhasil membawa The Foxes promosi ke Premier League 2024/2025 setelah menjuarai Championship.
Maresca kabarnya saat ini sedang didekati oleh Chelsea. Namun, pelatih asal Italia tersebut bisa saja kembali ke Etihad Stadium setelah kepergian Guardiola.
  1. Ruben Amorim (Sporting CP)
Ruben Amorim termasuk pelatih muda yang menjanjikan di Portugal. Dia berhasil membawa Sporting CP meraih juara Liga Portugal pada musim ini.
Itu merupakan gelar kelima yang diraih Amorim bersama Sporting. Pelatih berusia 39 tahun tersebut sebelumnya juga memenangkan gelar Liga Portugal pada musim 2020/2021.
Amorim berhasil merusak dominasi Porto dan Benfica di Liga Portugal. Berkat pencapaiannya, Amorim sudah dikaitkan dengan sejumlah klub Premier League seperti Liverpool dan Chelsea.
  1. Roberto De Zerbi
Roberto De Zerbi berhasil membawa Brighton finis di peringkat keenam klasemen Premier League musim lalu. Mereka pun untuk pertama kalinya tampil di Liga Europa.
Namun, kebersamaan De Zerbi dengan Brighton harus terhenti pada akhir musim 2023/2024. Pelatih asal Italia tersebut memutuskan mundur dari Amex Stadium.
De Zerbi sudah mengenal Premier League. Dia bisa saja mengisi pos yang akan ditinggal Josep Guardiola di Manchester City pada 2025 nanti.
  1. Xabi Alonso (Bayer Leverkusen)
Xabi Alonso berhasil membuat banyak orang kagum. Dia tampil sangat luar bisa pada musim ini bersama Bayer Leverkusen.
Dibawah asuhan Alonso, Leverkusen berhasil mencatatkan 52 pertandingan tak terkalahkan. Sayangnya, mereka kalah 0-3 dari Atalanta di final Liga Europa.
Meski gagal menjuarai Liga Europa, Alonso bersama skuatnya berhasil memenangkan dua gelar pada musim 2023/2024. Mereka mengangkat trofi Bundesliga dan DFB-Pokal.
  1. Vincent Kompany (Burnley)
Vincent Kompany merupakan mantan kapten Manchester City. Dia berhasil membawa Burnley promosi ke Premier League pada 2023/2024.
Namun rapor Kompany di Premier League musim ini terbilang buruk. Tim yang ia pegang mengalami degradasi setelah finis di peringkat ke-19.
Meski begitu, Kompany berhasil membuat Bayern Munchen kepincut. Pelatih asal Belgia itu dikabarkan akan melatih Harry Kane dan kolega pada musim depan.
  1. Mikel Arteta (Arsenal)
Mikel Arteta juga pernah menjadi asisten Josep Guardiola di Manchester City. Pria asal Spanyol tersebut kemudian menekuni karier sebagai pelatih di Arsenal.
Arteta berhasil mendongkrak performa Arsenal. Dia membawa The Gunners menjadi pesaing Manchester City dalam perebutan gelar Premier League selama dua musim terakhir.
Meski gagal meraih Premier League, Arteta pernah menjuarai FA Cup dan Community Shield di Emirates Stadium. Dia bisa menjadi pengganti yang bagus untuk Josep Guardiola di Manchester City.
SELAMAT DATANG DI SITUS DPO111 SITUS TERPERCAYA SEASIA
Minimal DP : Rp 20.000,-
Minimal WD : Rp 50.000,-
• Bonus Deposit All Slot 100%
• Bonus Deposit 25% Setiap Hari
• Bonus Deposit All Slot 10%
• Bonus Cashback & Rebate
submitted by DPO111MIXPARLAY to u/DPO111MIXPARLAY [link] [comments]


2024.05.28 08:02 Fickle-Quail-935 Apa perlu dibuat selepas SPM

Post ini panjang. Abaikan jika tak mahu membaca dan memahami. Tahniah atas keputusan SPM semua.
Saya banyak melihat lepasan SPM bertanya "apa yang perlu dibuat dengan keputusan SPM sebegini dan sebegitu. Berikut sedikit penduan yang mungkin dapat membantu pelajar mencari arah.
1. Faham makna keputusan SPM.
Gred SPM adalah gred yang telah dimanipulasi dan di normalkan oleh KPM. Selama SPM dilaksankan kita hanya melihat "peningkatan" namun realitinya kita ketinggalan kebelakang. Keputusan PISSA mnunjukkan kita sangat lemah walau dalam perkara asas LINUS (literasi dan Numerasi) dahulunya 3M atau 4M. Trend keseluruhan adalah menurun. Hanya 1% sahaja pelajar Malaysia yang mencapai Level 5 atau 6 berbanding jiran Asia kita Singapore (41%), Chinese Taipei (32%), Macao (China) (29%), Hong Kong (China)\* (27%), Japan (23%) and Korea (23%) (Rujuk sini : [https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/malaysia-1dbe2061/]
Oleh itu besar kemungkinan A adalah bermula dari markah 55 keatas. Data statistik penuh dari KPM tidak pernah didedahkan seperti OECD PISSA. Ada satu slaid yang pernah bocor berkenaan normalisasi gred pada SPM waktu COVID dahulu, tapi saya boleh katakan disini itu adalah palsu (*wink*wink).
Markah SPM bukan bermakna anda pandai dan mahir dalam sesuatu bidang tetapi anda mahir menjawab soalan mengikut standard yang rigid. Sebab itu cikgu bagi modul yang ada koleksi soalan untuk latih tubi supaya anda dapat mengulangi perkara yang sama dalam SPM. Indikator terhampir anda adalah keputusan percubaan dan ujian ujian peringkat sekolah.
Jangan jadikan keputusan SPM sebagai satu-satunya petunjuk untuk anda membuat keputusan dan memilih jalan selepas SPM.
2. Kenali diri sendiri (personaliti, minat, cita-cita, kekuatan dan kelemahan)
Anda semua telah 18 tahun hidup dengan 11 tahun hidup dalam alam persekolahan. At this point , sepatutnya dah tahu kebolehan, minat dan kelemahan diri. Saya akui silibus sekolah Malaysia sangat bermasalah dari segi kandungan, susun atur dan perjalanan. Itu antara sebab mengapa pelajr jadi malas, hilang minat dan terus membenci proses pembelajaran. Jika masih tidak jelas cita-cita, dan tak kenal diri sendiri, disini ada dua ujian kendiri yang boleh dilakukan.
Pertama, ujian personaliti "Big Five" atau OCEAN. saya recommend yang ini https://bigfive-test.com/ . Keputusan ujian ini akan ada penerangan setiap trait Openess, Conscientiousness, Extroversion, Agreeableness dan Neuroticism. Dari sini anda boleh lihat personaliti anda dan boleh memilih cita cita yang sesuai. Jika skor Extroversion rendah dan cita-cita anda ingin menjadi guru sains sukan, maka anda perlu kerja lebih untuk asah social skills dan mengurusan mental anda. Ujian ini memang banyak digunakan dalam kumuniti saintifik. Tolong abaikan ujian personaliti yang menggunakan pseudosains seperti MBTI (INTJ, ENFJ ...etc)
Kedua ,ujian Holland Code atau RIASEC. Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, and Conventional. Carilah apapun sumber. Keputusan ujian ini akan menjukkan skor pada setiap elemen juga. Sama juga seperti ujian diatas, jika hendak berkecimpung dalam bidang muzik mestilah sebaiknya skor artistik itu tinggi. Jika Enterprising itu rendah maka elaklah dari kerja kerja sales and marketing. Ada laman web yang boleh sarankan pekerjaan yang sesuai dengan profil kita, jadi boleh explore pekerjaan tersebut.
Buat ujian ini beberapa kali pada hari berlainan dan waktu yang berbeza untuk kita lihat trait yang konsisten. simpan atau print keputusan ujian ini supaya menjadi rujukan untuk membuat keputusan.
3. Hidup ini perjalanan.
Bagaimana banyaknya cara untuk pergi sesuatu tempat, begitah lagi dalam hidup. Tak mengapa jika anda memilih untuk ke tingkatan 6, sijil dan diploma di Politeknik atau kolej komuniti sedangkan kawan-kawan pergi ke matrikulasi, Asasi Sains, Persediaan ke Luar Negara. Ada juga yang hendak terus bekerja dan berumahtangga. Apapun pilihan anda, buatlah pilihan yang berasaskan fakta , ilmu kebolehan dan kekuatan diri serta belajar daripada pengalaman orang lain.
Ada yang menyesal tak ambil subjek itu dan ini masa sekolah sebab tak tahu perlu untuk capai cita cita. Ada juga yang menyesal sebab tak usaha sungguh-sungguh dan pelbagai rasa dan perasaan. Namun apakan daya semua telah terjadi.
Rujuk kaunselor sekolah anda. Kaunselor (yang baik) mempunyai support group dengan networking yang sangat luas. Sampai boleh "adjust" kemasukan anda ke institusi tertentu. Lebih lagi jika sekolah itu ada ramai alumni.
ABAIKAN PESANAN DAN KATA-KATA INFLUENCER yang tidak masuk akal. Perkara yang mudah nak masuk , akan banyak persaingan dan akan mudah keluar. Popular hari ini, esok belum tentu lagi.
Ada orang rezekinya memang dilahirkan dalam keluarga yang kaya (WEALTH CAPITAL) dan mempunyai banyak network serta banyak "safety net"( SOCIAL CAPITAL), jadi buka bisnes dan gagal tak jadi masalah pada mereka. Berhenti belajar, drop out university pun tak jadi masalah.
Refelksi diri sendiri. Buat ikut kemampuan. Semoga dipermudah urusan semua dalam apa jua pilihan anda.
Ok lah sampai sini sahaja dulu. Kalau saya free , saya balas komen , kalau ada orang komen la. Terima kasih.
submitted by Fickle-Quail-935 to malaysiauni [link] [comments]


2024.05.26 15:48 bleh_bleh_bleh_157 Sherif Gaber😢💔

Korang kenal tak Ex Muslim YouTuber dari Mesir, namanya Sherif Gaber ?
Dia content creator yang mengkritik Islam, dan buat video sarkastik pasal agama Islam....
Dialah salah satu punca saya sedar, yang Islam bukanlah agama yang benar, dan bukan agama yang Indah macam yang dipromosikan oleh agamawan dan pendakwah
Baru-baru ni baru dapat berita yang Sherif Gaber telah ditahan dan dihukum penjara selama 5 tahun, sebelum ni pun dah kena hukum penjara juga...
Dan Dia nak melarikan diri dari Mesir, malangnya, disebabkan imejnya yang public, Dia dihalang untuk terbang keluar dari Mesir....
My heart breaks for him if that happens, I hope there will be justice for him💔
P/S : apa nikmatnya iman dan Islam jikaku tak boleh memilih untuk tinggalkannya ?
submitted by bleh_bleh_bleh_157 to MalaysianExMuslim [link] [comments]


2024.05.26 06:43 Danielfaris2001 Pusat zakat tak membantu?

Shared from Cikgu Mohd Fadli Salleh https://www.facebook.com/share/p/WZiq4xfWH1LfFswN/?mibextid=oFDknk
Bila viral satu-satu kes viral mengenai orang susah, miskin tegar dan seumpamanya, yang menjadi mangsa kecaman netizen ialah :
  1. YB kawasan tu
  2. Pusat zakat
  3. Ketua kampung/imam masjid kariah
Tiga golongan ni paling teruk kena maki hamun dan dipersalahkan. Macam-macam kutukan pada pusat zakat terutamanya.
Dulu aku pun sama. Bila terbaca kes miskin tegar sampai nak makan pun langsung tiada duit, beras pinjam dengan jiran, perkara pertama aku fikir,
'Pusat zakat tak bantu ke? Layak zakat kot. Tahu kutip duit zakat je umum ratus-ratus juta, asnaf tidak dibantu pun'.
Memang ada terlintas begitu. Sehinggalah aku sendiri terlibat dalam membantu orang susah dan miskin baru aku faham.
Boleh dikatakan 9 dari 10 kes yang viral dan mereka dakwa pusat zakat tak bantu tu berbohong. Bila semak nombor ic, keluar data bantuan yang diterima dari zakat.
Ada dua tiga tahun lepas viral perempuan ugut nak pergi minta derma dari gereja kerana dia mendakwa pusat zakat tak tolong mereka. Masa tu kaw-kaw pusat zakat kena kecam. Habis pakat maki hamun.
Sekali pegawai zakat tunjukkan bukti zakat yang dah dia terima lebih RM20k, terdiam terus.
Ada yang memang terima zakat setiap bulan, tapi tak mengaku. Duit perabis ke dadah dan judi, lepas tu mengemis sambil burukkan pihak zakat. Netizen yang tak tahu hujung pangkal pakat serang pusat zakat secara berjemaah.
Ada pun yang layak zakat tapi tak terima zakat ni sebabnya dua sahaja.
  1. Memang mereka tak pernah mohon. Orang kata susah, dia pi cerita susah nak dapat zakat sebab tu mengemis. Padahal tak pernah mohon pun.
  2. Ada mohon, tapi pusat zakat tercicir kes tersebut atas kecuaian pegawai. Yang mana sangat-sangat jarang la berlaku. Tapi kemungkinan tu tetap ada.
Sekarang ni mudah kawan. Buka laman web pusat zakat, ada pautan hubungi Team Penjejak Asnaf. Jika jumpa keluarga yang benar-benar layak zakat tapi tak dapat, laporkan kat mereka, mereka datang ke rumah dan siasat terus.
Jika memang layak, InsyaAllah akan dapat. Yang tak dapat tu biasanya memang tak layak, memang berharta tapi nak ambil kesempatan.
Seorang pegawai zakat pernah bagitahu aku,
"Saya sedih juga orang asyik salahkan kami. Kata kami tak mahu luluskan permohonan mereka.
Saya kalau boleh, semua yang mohon saya nak luluskan belaka. Tapi zakat ni hak asnaf sahaja. Perlu teliti mereka layak atau tidak, nanti mereka ambil hak orang lain"
Begitulah.

MFS

submitted by Danielfaris2001 to malaysians [link] [comments]


2024.05.26 06:40 Danielfaris2001 Pusat zakat tak membantu?

Shared from Cikgu Mohd Fadli Salleh https://www.facebook.com/share/p/WZiq4xfWH1LfFswN/?mibextid=oFDknk
Bila viral satu-satu kes viral mengenai orang susah, miskin tegar dan seumpamanya, yang menjadi mangsa kecaman netizen ialah :
  1. YB kawasan tu
  2. Pusat zakat
  3. Ketua kampung/imam masjid kariah
Tiga golongan ni paling teruk kena maki hamun dan dipersalahkan. Macam-macam kutukan pada pusat zakat terutamanya.
Dulu aku pun sama. Bila terbaca kes miskin tegar sampai nak makan pun langsung tiada duit, beras pinjam dengan jiran, perkara pertama aku fikir,
'Pusat zakat tak bantu ke? Layak zakat kot. Tahu kutip duit zakat je umum ratus-ratus juta, asnaf tidak dibantu pun'.
Memang ada terlintas begitu. Sehinggalah aku sendiri terlibat dalam membantu orang susah dan miskin baru aku faham.
Boleh dikatakan 9 dari 10 kes yang viral dan mereka dakwa pusat zakat tak bantu tu berbohong. Bila semak nombor ic, keluar data bantuan yang diterima dari zakat.
Ada dua tiga tahun lepas viral perempuan ugut nak pergi minta derma dari gereja kerana dia mendakwa pusat zakat tak tolong mereka. Masa tu kaw-kaw pusat zakat kena kecam. Habis pakat maki hamun.
Sekali pegawai zakat tunjukkan bukti zakat yang dah dia terima lebih RM20k, terdiam terus.
Ada yang memang terima zakat setiap bulan, tapi tak mengaku. Duit perabis ke dadah dan judi, lepas tu mengemis sambil burukkan pihak zakat. Netizen yang tak tahu hujung pangkal pakat serang pusat zakat secara berjemaah.
Ada pun yang layak zakat tapi tak terima zakat ni sebabnya dua sahaja.
  1. Memang mereka tak pernah mohon. Orang kata susah, dia pi cerita susah nak dapat zakat sebab tu mengemis. Padahal tak pernah mohon pun.
  2. Ada mohon, tapi pusat zakat tercicir kes tersebut atas kecuaian pegawai. Yang mana sangat-sangat jarang la berlaku. Tapi kemungkinan tu tetap ada.
Sekarang ni mudah kawan. Buka laman web pusat zakat, ada pautan hubungi Team Penjejak Asnaf. Jika jumpa keluarga yang benar-benar layak zakat tapi tak dapat, laporkan kat mereka, mereka datang ke rumah dan siasat terus.
Jika memang layak, InsyaAllah akan dapat. Yang tak dapat tu biasanya memang tak layak, memang berharta tapi nak ambil kesempatan.
Seorang pegawai zakat pernah bagitahu aku,
"Saya sedih juga orang asyik salahkan kami. Kata kami tak mahu luluskan permohonan mereka.
Saya kalau boleh, semua yang mohon saya nak luluskan belaka. Tapi zakat ni hak asnaf sahaja. Perlu teliti mereka layak atau tidak, nanti mereka ambil hak orang lain"
Begitulah.

MFS

submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


http://activeproperty.pl/