Melayu sekolah 3gp

Creating Individual Graph

2024.05.13 09:49 gtrrazif Creating Individual Graph

Creating Individual Graph
Hi and Good Day to everyone. my sample app is here.
https://preview.redd.it/saeg1n9cf50d1.png?width=1915&format=png&auto=webp&s=c98beaea1682a12e86d930f661d7cb5302aa873e
My intention is if i clicked the individual graph, it will show the graph for the achievement on the right side red box in bar graph. So it will be easier to interpret the pupils' achievement rather than looking at the number like that. Any help is very welcome.
Thank you in advance.
submitted by gtrrazif to AppSheet [link] [comments]


2024.05.08 11:38 whusler Bangsa lain tak suka info ni, anggap bahasa melayu tak signifikan, mereka mahu sekolah, pertuturan, rancangan tv, tulisan, komunikasi semuanya dalam bahasa mereka sendiri

submitted by whusler to bahasamelayu [link] [comments]


2024.05.03 05:41 Clear_Assignment625 Bubarkan Sekolah Rendah Kebangsaan dan Diganti Sekolah Rendah Cina

Demi penyatuan rakyat berbilang kaum di Malaysia, saya cadang membubarkan sekolah rendah kebangsaan dan diganti dengan sekolah rendah Cina !
Mengapa tidak ?
Bahasa Cina sekarang semakin penting !
Bayangkan semua anak anak Melayu boleh berbahasa Cina, peluang pekerjaan baru dibuka, ilmu dari dunia Cina didapat, lagu Cina dihayati dan sebagainya !
Jangan risau, saya bukan cadangkan anak-anak kamu semua menduduk di sekolah Cina seumur hidup, cadangan saya untul sekolah rendah sahaja !
Bincangkan !
submitted by Clear_Assignment625 to 3RMalaysia [link] [comments]


2024.04.25 18:04 tersxin ‘Perkauman’ sudah lapok

apa pendapat anda??Kepada non-bumi,ianya agak mustahil untuk anda menjadi bumiputera atau keistimewaan bumiputera dimansuhkan,kerana sejarah,dan bilangan majoriti orang bumiputera di negara ini dan kesultanan..Jadi,berhentilah memainkan isu bumi dan non-bumi..Apa sangat yang korang tak dapat??Uitm??Tanah??Korang dapat sekolah kaum korang dan peruntukan dari negara untuk sekolah korang yang tidak menggunakan sistem negara…Korang pun boleh buka bisnes dan kaya,kerana sikap tidak diskriminasi dalam negara..Buka kuil yang besar..Jadi tak perlulah korang kerek sangat,tak nak belajar bahasa Melayu,pandang orang melayu sebelah mata,sedar yang perkauman ini hanyalah sentimen yang dimainkan oleh orang politik..
Jika korang keluar,korang akan sedar perkauman tidaklah penting bagi orang seharian…Rakyat Malaysia don’t care about this perkauman..Hanya kaum yang suka bergaduh,yang suka memainkan sentimen perkauman…Kita perlu berfikir ke hadapan,untuk menyelesaikan masalah yang lebih kronik dalam negara,seperti undang-undang yang lemah,masalah pendidikan,masalah malas,masalah professional dalam kerja,masalah bangunan suka runtuh,masalah pandu mabuk bunuh orang tidak bersalah,masalah pesawat suka terhempas,masalah jenayah,masalah pendatang haram…Jadilah rakyat yang lebih maju dan bijak dari yang sebelum ini..Jika kita selalu berbincang masalah perkauman,kita tidak akan dapat maju sebagai sebuah negara..
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.04.22 08:51 zenonidenoni 'Tak perlu bersungguh cakap Inggeris, saya boleh berbahasa Melayu'

'Tak perlu bersungguh cakap Inggeris, saya boleh berbahasa Melayu'
Menyingkap latar belakangnya, David yang kini menuntut dalam pengajian Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor berkata, dia berdarah campuran kerana ibunya berketurunan peranakan Baba Nyonya Melaka manakala bapanya, orang Afrika dari Nigeria.
"Saya lahir di Nigeria cuma waktu umur lapan tahun, emak dan ayah bawa saya berhijrah ke negara ini.
"Jadi sejak itu, saya bersekolah di negara ini dan awalnya memang tak pandai cakap bahasa Melayu.
"Dua tahun juga saya ambil masa untuk fasih dan lancar bercakap hasil pergaulan dengan rakan kerana di sekolah memang bersembang dengan mereka dalam bahasa Melayu.
"Dalam keluarga, saya, kakak dan emak saja boleh cakap bahasa Melayu... ayah tak fasih sangat kerana jarang cakap dalam bahasa Melayu," katanya ketika dihubungi Harian Metro.
submitted by zenonidenoni to malaysia [link] [comments]


2024.04.12 10:39 Real_Situation2697 Please check my Tahun 2 Close passage as there is no answer provided. 3

Hi
I am from brunei and now self study for Bahasa Melayu. As the local published assessment books i bought does not have answer provided, i seek assistance from this forum to check my work, and appreciate it that anyone who is willing to spare their time to check. Thanks in advance

Ternakan Datuk
choosen words: Gelagat membantu menggulai penyauk berziarah berselera Memberi pulang gembira berebut-rebut

Pada cuti sekolah yang lalu, Halim 1.(berziarah) ke rumah datuknya. Setiap pagi dia akan 2.(membantu) datuknya di kolam ikan. Halim membantu datuknya 3.(memberi) ikan-ikan itu makan. Ikan-ikan itu akan 4.(berebut-rebut) ketika mengambil makanan. Halim suak melihat 5.(gelagat) ikan-ikan itu.
Datuknya menangkap beberapa ekor ikan tilapia. Dia menggunakan 6.(penyauk). Halim membawa ikan-ikan itu 7.(pulang) ke rumah. Halim meminta neneknya 8.(menggulai) ikan tilapia itu. Mereka makan hidangan tengah hari dengan sungguh 9.(berselera).
Halima berasa sangat 10.(gembira) kerana dapat membantu datuknya di kolam ikan. Halim beroleh pengalaman semasa membantu datuknya di kolam ikan.


Numborkan dan susun semula ayat di bawah supaya menjadi sebuah cerita mengikut urutan yang betul.
· Datuk Majadi menternak ayam, itik, kambing dan lembu. (2)
· Datuk Majadi seorang peladang dan petani. (1)
· Datuk menternak ayam, itik, lembu dan kambing untuk mendapatkan telur dan daging. (3)
· Rancangan datuk di masa akan datang untuk memperbanyakkan lagi ternakannya. (6)
· Datuk menjual telur dan daging di Tamu Kianggeh. (4)
· Datuk mempunyai ramai pelanggan kerana datuk menjual daging yang segar. (5)
submitted by Real_Situation2697 to bahasamelayu [link] [comments]


2024.03.25 13:43 bigil94 Boleh ke buat laporan polis jika dimaki di tempat awam?

Sementara menunggu giliran utk check gigi, anak kepada kawan saya (Pelajar /Perempuan India) dipanggil 'Oi Orang Hutan , masuk' oleh seorang kakitangan klinik gigi di sekolah dia , depan semua kawan2 dia. (Sekolah menjemput staff klinik utk annual checkup kot). Jelas2 provocative behaviour, and racist.
Ini membuatkan budak ini trauma and menganggu dia belajar. Kawan2 dia semua panggil dia 'Orang Hutan'. Crying non stop.
Staff itu seorang Melayu Lelaki. Boleh ke report polis isu ni? Akan terima ke?
Tq in advance.
Edit : Tq all for the suggestions and advices. Will update the progress after reporting done tmrow.
submitted by bigil94 to malaysia [link] [comments]


2024.03.24 02:36 Pink_inthenightcream Sastera atau Karya Agung.

Awak2,nak tanya, dulu masa time sekolah kan, saya byk membaca buku ala2 Melayu lama. Tak pasti kalau kita panggil Melayu Lama,Sastera atau Karya Agung. Buku yang bertemakan permaisuri,Raja2 yang bahasa Dia indah mcm kanda, dinda,ibunda,penuh puisi macam tu. Boleh X sarankan buku mcm tu? Masih ada ke?
submitted by Pink_inthenightcream to bahasamelayu [link] [comments]


2024.03.18 13:25 zenonidenoni Program Intervensi Literasi dan Numerasi untuk murid belum kuasai 3M

Program Intervensi Literasi dan Numerasi untuk murid belum kuasai 3M
Menterinya, Fadhlina Sidek berkata, inisiatif berkenaan bermula sesi akademik 2024/2025 yang mana pengesanan awal dilaksanakan melalui Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) setelah murid mengikuti persekolahan selama tiga bulan.
"Selepas tiga bulan, murid yang dikenal pasti belum menguasi 3M akan diasingkan dari kelas semasa dan diletakkan di bawah program ini selama tiga bulan," katanya ketika sidang akhbar khas intervensi Kurikulum di Kementerian Pendidikan (KPM) di sini pada Isnin.
Ujarnya, murid terbabit akan berada di bawah program intervensi berkenaan selama tiga bulan bermula Julai.
"Jika mereka telah mencapai tahap penguasaan di dalam tempoh intervensi tersebut, murid akan dikeluarkan dan diletakkan semula di dalam kelas asal.
"Murid yang masih lemah akan menerusi Program Intevensi Literasi dan Numerasi bagi tempoh tiga bulan lagi," jelas beliau.
Menurut Fadhlina, KPM juga memandang serius terhadap kegusaran yang diutarakan oleh ibu bapa dan guru seperti aras kurikulum yang tinggi serta kandungan kurikulum kurang sesuai dengan usia murid.
"Bagi menangani kesemua isu tersebut, KPM menyediakan Dokumen Penjajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) (Semakan 2017) Edisi 3 bagi mata pelajaran Sains dan Matematik Tahap I yang digunakan mulai sesi ini.
Dokumen ini disediakan sebagai pilihan kepada guru dalam pelaksanaan kurikulum sekolah rendah dan boleh digunakan bersama-sama Modul Bimbingan Sains dan Matematik Tahap I," katanya. Beliau berkata, dokumen penjajaran bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris akan menyusul.
Berhubung dengan pelaporan PBD sukar difahami dan ibu bapa tiada akses untuk mendapatkan pelaporan PBD, Fadhlina berkata, KPM mengambil langkah untuk mempermudahkan perkara tersebut. "Selain itu pelaporan tahap penguasaan Ujian Akhir Sesi Akademik (UASA) bagi semua mata pelajaran akan ditukar dalam bentuk peratus dan gred," kata Fadhlina.
Tambah beliau, pelaporan PBD boleh diakses oleh ibu bapa secara dalam talian melalui Sistem Pengurusan Pentaksiran Bersepadu. "Sekarang ibu bapa boleh melihat pelaporan ini secara dalam talian," kata Fadhlina.
Menurutnya, penataran Dokumen Penjajaran KSSR (Semakan 2017) Edisi 3 akan dibuat bermula 19 Mac kepada semua guru mata pelajaran Sains dan Matematik sekolah rendah melalui penganjuran bengkel dan latihan.
"Agenda reformasi pendidikan KPM memastikan tambah baik yang berterusan untuk meningkatkan kualiti demi manfaat semua murid," katanya.
Ujar beliau, kurikulum adalah bersifat dinamik dan progresif serta memerlukan proses penambahbaikan dari semasa ke semasa agar seiring serta relevan dengan keperluan masa kini dan akan datang.
"Maklum balas daripada pelbagai pihak berkepentingan termasuk ibu bapa, merupakan salah satu sumber maklumat yang penting dalam pembangunan kurikulum," katanya.
Dalam masa yang sama, beliau berkata KPM juga mengambil pendekatan untuk melihat ke hadapan, terutamanya dalam rangka persediaan pelaksanaan Kurikulum Persekolahan 2027 yang memberi tumpuan kepada penguasaan literasi, numerasi dan pembentukan karakter.
"Kementerian amat menghargai keprihatinan dan pandangan ibu bapa serta masyarakat terhadap kurikulum persekolahan sedia ada," katanya.
submitted by zenonidenoni to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.03.10 16:45 knowledge_finder Day 1: Ajarian perbaiki Malaysia

hye Assalamualaikum.. sy percaya ramai ajarian sini adalah dalam kalangan pelajar sekolah.. juga ramai yang telah lalui liku hidup kerana telah berusia 30an ke 40an.
Malam ni nk kemukakan 1 soalan untuk menjadi perbincangan buat kita semua..
Soalan: Apa yang memecahkan rakyat Malaysia pada hari ini? Khususnya kpd kaum Melayu.. yang sy boleh pikir sekarang ni hanyalah POLITIK
"Anak muda aset negara" Sy pelajar sekolah juga menyeru rakan ajarian untuk memikirkan nasib Tanah Melayu yang kita injak selama ini dari segi pentadbiran.. Jikalau ditakdirkan kita menjadi wakil rakyat atau mana2 pemimpin yang ada kuasa memperbaiki Malaysia.. igtlah post ni eh hehehe
Dari sejarah kita tau kalau Melayu bersatu.. Melayu akan jadi sgt kuat.. namun 'bersatu' itu sudah goyah dan sukar dilihat saban hari..
Maka apakah yang jadi titik peleraian Melayu hari ini? Apakah solusi yg boleh pihak berwajib ambik utk atasi masalah ni?
Terima kasih sudi membaca dn berikan comment anda dan maaf bawak Politik dlm subreddit ni.. kalau ada soalan lain nk dikemukakan, boleh comment dn sy buat post baru.. sekian
submitted by knowledge_finder to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.02.28 10:20 annadpk Alam Melayu: Akhand Bharat Versi Malaysia

Alam Melayu: Akhand Bharat Versi Malaysia submitted by annadpk to indonesia [link] [comments]


2024.02.11 19:28 ACE--of-spades Zaman sekolah be like

Zaman sekolah be like submitted by ACE--of-spades to malaysia [link] [comments]


2024.01.06 14:44 CoomerDoomer92 Does your OWN old spicy 3gp back when you're a minor is still considered as CP now?

>be very horny schoolboy
>kongkek with awek under tangga sekolah
>rakam 3gp hnsshnss via henset sabun for future prosperity
>year later, now both kongkekers married each other
>but now in old drive still have spicy BuDaK_SeKoLaH_13_aNaL_LiAR.3gp
>if got raided, will get caught under CP or what /b/?
submitted by CoomerDoomer92 to Bolehland [link] [comments]


2023.12.30 18:21 Southern_Ad_794 Tulisan Rencong

Berasa bahagia apabila tiada rakan lain di sekolah yang boleh membaca tulisan rencong di dalam dairi saya. Patutkah mereka ni diajar? Bahasa melayu pun jarang pakai...
submitted by Southern_Ad_794 to bahasamelayu [link] [comments]


2023.12.14 21:56 upperballsman Apakah Pembelajaran Sejarah Indonesia Pra Nasional (Era Prasejarah, Klasik dan Kesultanan) Perlu Lebih Ditekankan daripada yang Sekarang di Kurikulum Pendidikan?

TLDR: Closing statement di paling bawah, dengan penekanan ini, kita bisa memperkuat identitas bangsa sehingga gk mudah dipecah belah, dan pada yang saat bersamaan juga memperkuat dalam hal mempromosikan persatuan republik.
Bila anda tidak tau masa lalu, maka anda secara harfiah tak akan tau apapun, anda tak akan mempunyai bahasa, mempunyai sejarah, jdi hal pertama yang akan terjadi adalah ketidak-utuhan secara personal (Wendell Berry).
Keutuhan macam apakah yang dibicirakan Wendell Berry ini? untuk konteksnya, saya lagi membaca "of Palm and Wine" karya David W Bade tentang Invasi Mongol ke Jawa.
Namun saya rasa bagian tengah buku ini begitu luar biasa, membahas tentang alasan personal kenapa Khubilai dan Kertanegara merasa adil dan benar dalam perspektif masing masing. detailnya tidak relevan dengan judul post, tpi bagian pembahasan-nya ada yang menurut saya relevan dengan judul diatas.
yaitu kutipan dari Plato yang bunyinya begini:
"Pergerakan umat manusia diarahkan kepada pencarian kejelasan tentang diri sendiri. Ia tidak dapat mendapat kejelasan tentang diri sendiri kecuali ketika Ia mendapat kejelasan dari hal hal yang ada disekitarnya"
dua kutipan dari Wendell dan Plato itu membuat saya kontemplasi malam2 ditengah gk bisa tidurnya saya. karena saya merasa kok ya bisa saja dihubung hubungkan dengan historiografi tradisional kita.

1. Pencarian Jati Diri dalam bentuk ideal

Contohnya Babad Tanah Jawi terkenal sebagai propaganda Mataram yang menyerukan garis dinasti mereka turunan langsung dari Brawijaya, hal ini turun terus menerus dari berbagai generasi sampai kraton Jogjakarta, dimana mereka menemukan diri mereka dikerdili oleh kekuasaan eropa, dimana Kraton mereka dijarah habis, dan kekuatan duniawinya dicabut sampai hampir seutuhnya. kita akan lihat tren disini bahwa tutur akan menjadi semakin rumit dan rumit seiring jalanya waktu.
Seperti tutur kekalahan mongol di catatan jawa, yang awalnya dikisahkan "dapat dikalahkan" lama kelamaan berkembang jadi "raja mongol pun mati di jawa", begitupun juga dengan Brawijaya, dari yang cuma Brawijaya saja di Babad Tanah Jawi, ujug ujug semakin berjalan waktu tiba tiba Brawijaya ada seriesnya sampe yang ke 5 di Serat Pustaka Rajapurwa.
ini semua proses pencarian jati diri yang wajar menurut saya, sebagaimana orang-orang saat itu-- terutama dinasti berkuasa --mengklaim mandat dari surga, mengklaim keturunan ki ageng yang bisa menjinakan petir, keturunan dari alexander, atau bahkan nabi adam sekalipun, itu wajar. apa yang mereka lakukan itu sejatinya pencarian jati diri-dengan waktu yang bersamaan juga upaya memahami dunia yang ada disekitarnya, dan bagaimana caranya membuat masuk akal apa yang ada kala itu.

2. Pencarian Jati diri di era Modern

Hal itu terjadi pada saya, ketika tau bahwa indonesia ini katanya memiliki "peradaban besar" "dahulu kala" "pusat perdagangan internasional". saya pun penasaran dengan semua itu dan, karena kecewa dengan materi ala kadarnya di sekolahan, saya berusaha menyelami lebih dalam tentang hal ini. dan betapa kagetnya saya ketika mempelajari bahwa kurikulum melewatkan semua ini. banyakkkkkkk sekali yang dapat dijabarkan disini.
Ada sumber kebangaan daerah, ada fakta2 menarik mengenai multi kulturalisme, dan yang paling penting, ini adalah kesamaan dalam setiap cerita itu, yang paling penting adalah betapa jelasnya bangsa ini SANGAT MUDAH di pecah belah.
Saya gk ngomongin entengnya entitas lokal memberikan perjanjian terhadap kekuatan eropa, dari kacamata zaman-nya, cukup jelas bahwa bentuk perjanjian kerjasama itu hal yang niscaya dilakukan sultan pelabuhan yang kesejahteraanya tergantung dari arus dagang, tidak. yang saya bicarakan disini adalah pecah belah antar internal entitas lokal, ceritanya selalu sama, yaitu:
"VOC memberi bantuan pada pangeran tandingan, pangeran tandingan dijadikan boneka, negara diambang kehancuran".
ya, saya tentu saja oversimplify hal hal disini, banyak diskusi yang lebih nuanced, tapi itu intinya.

3. Kenapa menurut saya harus lebih ditekankan

saya rasa, kesejarahan lokal, perlu lebih ditekankan lagi dalam sekolah sekolah. kembali ke perumpamaan babad tanah jawi, kurikulum yang ada dulu dan (mungkin)sekarang ini lebih ke model babad tanah jawi yang mana hanya dilihatkan penggambaran ideal dari kegemerlapan masa lalu saja. nggak ada bedanya dengan babad mataram yang hanya menampilkan gemerlap, menjadikan babad tersebut sebagai basis justifikasi tiraninya.
maka menurut saya ada 3 manfaat yang akan didapat bila pengajaran sejarah lokal lebih ditekankan:
  1. seperti kutipan pertama, masing masing daerah makan dengan itu akan lebih sadar akan kebangaanya dalam kesejarahan, multi-kulturalisme yang sangat penting di negara kita, dan memiliki jati diri yang jelas. hal ini berdampak nyata di dunia nyata, contoh paling segar, ada kasus beberapa orang mempermasalahkan dekorasi naga merah di pagar bupati pontianak. berkata bahwa "itu terlalu kecina cinaan" seandaikan mereka lebih ditekankan wawasan sejarahnya, pasti mereka bisa menerima penjelasan bahwa dekorasi itu merupakan gabungan motif dayak, melayu, dan cina, etnis kalimatan barat semenjak zaman kesultanan, bahkan kesultanan pun pernah beraliansi dengan kongsi cina melawan kolonialisme.
  2. jati diri ini sangat penting bagi negara seperti kita, ini saya hubungkan dengan Thesis Yoko Harada yang membahas kompleksitas inferior atau dengan kata lain, rasa tidak pede dengan bangsa sendiri, rasa "kurang dari bangsa lain" ini timbul dari kolektif identitas bangsa yang merasa "kurang dewasa" dari peradaban bangsa lain, Yoko Harada menggunakan contoh Jepang dan Newzealand post WWII sebagai contohnya, namun saya disini umpamakan saja misalkan Sejarah Surabaya yang "hanya" berkutat di 10 November saja, dengan "cerita yang kita ingat" cuma disekitaran situ saja, dapat menghasilkan persepsi bahwa bangsa kita kurang dari, lets say Inggris. Yoko Harada berkesimpulan kompleks inferioritas ini dapat menghasilkan sifat anti-produktif, saya contohkan disini misalkan oleh sebagian orang yang udah pesimis duluan dengan indonesia sehingga selalu berkata "ahh indo mah bisa apa". hal ini berdampak nyata (asumsi saya) pada persepsi kasus sehari hari, seperti contohnya kapan hari saya melihat opini di twt yang lumayan banyak yang menyetujui kira kira bunyinya begini "selamat berkomuter :) (menyinggung gerbong yang empet2an)" dan "emang indo tuh gk cocok dibuat kendaraan umum kek luar negeri". dalam hal ini kompleksitas inferiornya adalah asumsi bahwa indo gk cocok di aplikasikan transportasi umum bagai luar negeri, dan persepsi seperti itu yang gk produktif, padahal keputusan pembelian gerbong tambahan itu sangat mungkin terjadi di pemerintahan, instead of bersama sama menyuarakan tekanan, mereka malah jatuh kedalam inferiority complex, ini dapat dipahami, karena seperti yang dibilang sebelumnya, mereka cuma berusaha memahami dari apa yang ada di sekitar mereka saja. andai saja mereka sadar sejarah bahwa dahulu kala trem2 semerbak dan bisa beroperasi dengan efektif, mungkin mereka tidak akan dengan begitu mudah kena propaganda car-centrist.
  3. yang terpenting adalah, penekanan terhadap sejarah kelokalan ini akan lebih menekankan pentingnya persatuan dan kesatuan, kenapa bisa begitu? karena dalam bayangan saya, dengan bersamaanya pembelajaran kelokalan, maka orang pasti sadar betapa jeleknya sistem kesultanan/feodalisme kita di masa akhir kolonialisme, heck, bahkan betapa tidak dapat diandalkanya sistem kesultanan di zaman VOC, ini harus, dan sangat harus ditekankan dalam pembelajaran lokal, bahwa kesultanan tidak mampu mempertahankan daulatnya dan seringkali diadu domba secara internal oleh penguasa luar, dan dosa terbesar mereka adalah bagaimana mereka secara sadar memperbesar beban rakyat di zaman kolonial, dengan konsensi2 tanah, dan pemberatan kewajiban tradisional diatas kewajiban kolonial pada rakyat, ini menurut saya justifikasi yang lebih dari pantas untuk argumen republik harus berdiri. sebangga bangga nya mereka dengan kesaktian dayak, sultan agung, cetbang, kottamara, atau turunan bukit siguntang ini harus ditekankan. kebangaan regional yang berlebihan hanya membawa kesengsaraan.
Jadi, dengan begitu, daerah masing masing dapat menelusuri jati diri mereka masing masing, sehingga tidak mudah disetir (oleh buzzemedia luar misalkan), tapi dalam saat yang bersamaan mereka juga semakin sadar akan wawasan persatuan.
submitted by upperballsman to indonesia [link] [comments]


2023.11.24 11:19 Striking-Two799 Carpen Munsyi

Carpen Munsyi
Aku duduk kat depan laptop lalu tiba-tiba teringat time aku form 4-5 kelas kami sedang belajar carpen yang satu and dua bahagian ini buatkan aku mempersoalkan satu benda... "Kenapa carpen ini suka sangat sentuh isu agama and bila Mel cakap Malaysia bukan lagi negara ada Melayu tapi berbilang bangsa ibu dia macam tak suka dia sebut benda tu." kat carpen yang kat sekolah dulu lebih detail dari imej ini dan aku masih ingat bahagin itu
"Bonda, negara kita bukan sahaja ada bangsa Melayu sahaja sekarang tapi berbilang bangsa..."
"Bonda lalu melihat Mel dengan muka yang tidak puas hati mendengar hal tersebut dan kelihatan muka bonda kelihatan marah dan tidak berpuasa mendengarnya."
So, aku tak sibuk dengan dengan carpen ini dulu tapi kalau diingatkan carpen selalu sentuh isu sensitive juga aku tengok macam Negara ini only for Malay dalam context nya?
Apa pula pendapat kalian?
submitted by Striking-Two799 to Bolehland [link] [comments]


2023.10.20 08:52 Lersbyte Apa pandangan orang Melayu di Indonesia terhadap negara mereka sendiri?

Berdasarkan data di Malays (ethnic group) - Wikipedia) ada sekitar 9 juta orang Melayu di Indonesia, terbesar kedua dari seluruh negara yang terdapat populasi etnis Melayu, posisi pertama tentu saja dipegang Malaysia dengan jumlah sekitar 19 juta orang Melayu.
Memang jumlah 9 juta penduduk bukan sedikit, tapi dibanding total penduduk Indonesia yang lebih dari 270 juta, tentunya secara presentasi suku Melayu bukan merupakan suku mayoritas di Indonesia.
Yang bikin penasaran, apa pandangan kalian sebagai orang Melayu terhadap negara ini? Jujur aja gw cuma penasaran, orang tua gw Jawa & Sunda dan selama ini dari mulai kecil tinggal dan sekolah di Depok sampai sekarang kerja di Jaksel tapi jarang banget ketemu temen / kolega orang Melayu.
Apakah orang Melayu di Riau sering kepikiran "haduh kenapa saya dilahirin di Indonesia? Padahal kalo bisa milih sebagai orang Melayu kehidupan saya bakal jauh lebih baik kalau dilahirin di Malaysia." Ataukah ada orang Melayu Batam yang kepikiran "Aduh sayang banget, tinggal kepleset doang coba aja gue lahir sebagai orang Melayu Singapur, pasti kehidupan bisa jauh lebih tertata dibanding tinggal disini yang harus kerja keras banting tulang".
Pertanyaan ini gak cuma untuk orang Melayu aja, kalo kalian punya temen orang Melayu dari Medan, Pekanbaru, Jambi, Palembang, Kepri, Bangka Belitung, Kalimantan atau dimanapun itu boleh juga buat share keluh kesah serta pendapat mereka tentang Indonesia.
Really, no offense intended. 100% cuma penasaran aja soalnya jarang banget apalagi di subreddit ini ada diskusi tentang suku / orang Melayu.
Any comment and input appreciated. Thanks
Edit: typo
submitted by Lersbyte to indonesia [link] [comments]


2023.10.15 18:35 Imaginary_Hornet1723 Sabahan born and raised in KL

(Ini hanya sebarang luahan)
Saya dilahirkan di luar negeri asal saya. Sa tdk prnh diajar budaya, adat dan bahasa dusun dri mami dadi sa. Kalau sa tejumpa juga org macam sa auto sa cakap sabah, biarpun inda campin janji tu niat ada. Last2 derang pun tdk pandai becakap, ada yg sampai tebingung. Saya pun teda orang mau becakap sabah selain nenek dan auntie2 angkol2 sa di sini yg sa hanya jumpa 1 tahun 1 kali. Sekarang sa suda basar mau 2 tahun suda di uni. Ada juga student sabahan tapi ada tu satu orang bilang sa bukan real sabahan kunu. Sy mau mengadu sm mami sa pun nda dapat, mami pun bilang benda yang sama. Padahal salah dia la baitu kalau dia rasa sy inda campin pasal dari kecik ckp english/melayu kl, sekolah pun international. Iya, mmg kecik hati bila kau dikutuk dari kecik gara2 kau sja orang bukan melayu, tapi suda kau besar kau dikutuk gara2 kau bukan "real sabahan". Inda tau budaya sendiri tapi inda buli juga claim orang sana. Kalau kamu suda baca sampai sini, terima kasih mendengar luahan sa. Itu sja.
submitted by Imaginary_Hornet1723 to Sabah [link] [comments]


2023.10.07 08:39 RandomUsernameEin Bincangkan tentang baik & buruk pengajaran BM(tak formal) di sekolah

Hasil dari pembacaan & pemerhatian aku, antara rungutan terbesar tentang BM ialah perbezaan sangat ketara antara versi formal & tak formal nya. Ada yang sampai mengatakan BM formal & tak formal hampir seperti dua bahasa yang berbeza.
Adakah pengajaran BM(tak formal) di sekolah akan meningkatkan perpaduan rakyat M'sia? Sebab orang bukan melayu susah nak cakap melayu ialah lain sangat apa yang dipelajari di sekolah VS apa yang orang melayu cakap seharian.
Atau ia hanya akan menjarakkan lagi hubungan antara kaum kerana BM(tak formal) dipelajari secara tak langsung melalui interaksi dengan orang melayu(terutamanya untuk percakapan).
Jika BM(tak formal) diajar di sekolah, maka orang bukan melayu tiada keperluan lagi untuk berinteraksi dengan orang melayu untuk mempelajarinya.
Tapi ada pula masalah tiada satu BM(tak fomal) yang standard untuk satu M'sia..
submitted by RandomUsernameEin to bahasamelayu [link] [comments]


2023.09.29 05:26 AdrikIvanov What is this rounded typeface which is used in this Malaysian textbook?

What is this rounded typeface which is used in this Malaysian textbook? submitted by AdrikIvanov to identifythisfont [link] [comments]


2023.09.29 05:22 AdrikIvanov What is this rounded typeface which is used in this Malaysian textbook?

What is this rounded typeface which is used in this Malaysian textbook? submitted by AdrikIvanov to identifythisfont [link] [comments]


2023.09.27 08:05 Joske-the-great oh no oh no oh fcuk

oh no oh no oh fcuk submitted by Joske-the-great to Bolehland [link] [comments]


http://rodzice.org/