Kata-kata hikmah untuk guru dalam versi bahasa inggeris

Spm result. Alhamdulillah

2024.05.28 15:03 Rare-Dragonfruit9363 Spm result. Alhamdulillah

Spm result. Alhamdulillah submitted by Rare-Dragonfruit9363 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.28 13:46 DPO111MIXPARLAY DPO111 7 Calon Pengganti Josep Guardiola di Manchester City, Ada Mikel Arteta

DPO111 7 Calon Pengganti Josep Guardiola di Manchester City, Ada Mikel Arteta
https://preview.redd.it/6lltgugjn53d1.png?width=810&format=png&auto=webp&s=d8fc3a054ff0f780a2c072ea96da83abe83426dc
DPO111 - Josep Guardiola berpeluang meninggalkan Manchester City pada 2025 mendatang. Jika hal itu terjadi, siapa saja pelatih yang bisa menggantikannya?
Guardiola mampu meraih kesuksesan bersama Man City sejak datang pada tahun 2016 lalu. Itu termasuk treble winners bersejarah mereka pada musim lalu.
Musim 2023/24, Guardiola kembali membawa Man City merengkuh gelar Premier League. Mereka pun menjadi tim pertama yang memenangkan empat trofi Premier League beruntun.
Usai mengantarkan Man City menjadi juara Premier League 2023/2024, Guardiola memberikan indikasi. Dia mungkin akan meninggalkan tim ketika kontraknya berakhir pada tahun 2025.
“Kenyataannya adalah saya lebih dekat untuk pergi daripada bertahan [setelah musim depan],” kata mantan bos Barcelona dan Bayern Munchen itu.
Jika benar Guardiola angkat kaki, Man City harus mencari penggantinya. Siapa saja pelatih yang bisa menjadi juru taktik Manchester Biru setelah musim depan?
Berikut tujuh calon pelatih pengganti Josep Guardiola di Manchester City.
  1. Michel (Girona)
Michel berhasil membawa Girona tampil mengejutkan pada musim 2023/2024. Mereka berhasil finis di peringkat ketiga pada akhir klasemen La Liga.
Kesuksesan itu membawa Girona mengamankan tiket Liga Champions musim depan. Itu merupakan pencapaian besar bagi Girona mengingat mereka baru promosi ke La Liga dua tahun lalu.
Girona berstatus sister club dari Manchester City karena tergabung ke dalam City Football Group. Dengan demikian, The Citizens bakal lebih mudah mengamankan jasa Michel.
  1. Enzo Maresca (Leicester City)
Enzo Maresca pernah menjadi asisten Josep Guardiola di Manchester City pada musim 2022/2023. Dia berhasil membantu The Citizens memenangkan treble winners.
Setelah satu tahun menjadi asisten Guardiola, Maresca pindah ke Leicester City. Dia berhasil membawa The Foxes promosi ke Premier League 2024/2025 setelah menjuarai Championship.
Maresca kabarnya saat ini sedang didekati oleh Chelsea. Namun, pelatih asal Italia tersebut bisa saja kembali ke Etihad Stadium setelah kepergian Guardiola.
  1. Ruben Amorim (Sporting CP)
Ruben Amorim termasuk pelatih muda yang menjanjikan di Portugal. Dia berhasil membawa Sporting CP meraih juara Liga Portugal pada musim ini.
Itu merupakan gelar kelima yang diraih Amorim bersama Sporting. Pelatih berusia 39 tahun tersebut sebelumnya juga memenangkan gelar Liga Portugal pada musim 2020/2021.
Amorim berhasil merusak dominasi Porto dan Benfica di Liga Portugal. Berkat pencapaiannya, Amorim sudah dikaitkan dengan sejumlah klub Premier League seperti Liverpool dan Chelsea.
  1. Roberto De Zerbi
Roberto De Zerbi berhasil membawa Brighton finis di peringkat keenam klasemen Premier League musim lalu. Mereka pun untuk pertama kalinya tampil di Liga Europa.
Namun, kebersamaan De Zerbi dengan Brighton harus terhenti pada akhir musim 2023/2024. Pelatih asal Italia tersebut memutuskan mundur dari Amex Stadium.
De Zerbi sudah mengenal Premier League. Dia bisa saja mengisi pos yang akan ditinggal Josep Guardiola di Manchester City pada 2025 nanti.
  1. Xabi Alonso (Bayer Leverkusen)
Xabi Alonso berhasil membuat banyak orang kagum. Dia tampil sangat luar bisa pada musim ini bersama Bayer Leverkusen.
Dibawah asuhan Alonso, Leverkusen berhasil mencatatkan 52 pertandingan tak terkalahkan. Sayangnya, mereka kalah 0-3 dari Atalanta di final Liga Europa.
Meski gagal menjuarai Liga Europa, Alonso bersama skuatnya berhasil memenangkan dua gelar pada musim 2023/2024. Mereka mengangkat trofi Bundesliga dan DFB-Pokal.
  1. Vincent Kompany (Burnley)
Vincent Kompany merupakan mantan kapten Manchester City. Dia berhasil membawa Burnley promosi ke Premier League pada 2023/2024.
Namun rapor Kompany di Premier League musim ini terbilang buruk. Tim yang ia pegang mengalami degradasi setelah finis di peringkat ke-19.
Meski begitu, Kompany berhasil membuat Bayern Munchen kepincut. Pelatih asal Belgia itu dikabarkan akan melatih Harry Kane dan kolega pada musim depan.
  1. Mikel Arteta (Arsenal)
Mikel Arteta juga pernah menjadi asisten Josep Guardiola di Manchester City. Pria asal Spanyol tersebut kemudian menekuni karier sebagai pelatih di Arsenal.
Arteta berhasil mendongkrak performa Arsenal. Dia membawa The Gunners menjadi pesaing Manchester City dalam perebutan gelar Premier League selama dua musim terakhir.
Meski gagal meraih Premier League, Arteta pernah menjuarai FA Cup dan Community Shield di Emirates Stadium. Dia bisa menjadi pengganti yang bagus untuk Josep Guardiola di Manchester City.
SELAMAT DATANG DI SITUS DPO111 SITUS TERPERCAYA SEASIA
Minimal DP : Rp 20.000,-
Minimal WD : Rp 50.000,-
• Bonus Deposit All Slot 100%
• Bonus Deposit 25% Setiap Hari
• Bonus Deposit All Slot 10%
• Bonus Cashback & Rebate
submitted by DPO111MIXPARLAY to u/DPO111MIXPARLAY [link] [comments]


2024.05.28 11:01 THEBIONICBASHER Hello everyone, what to do now

Hello everyone, what to do now
I took spm not really having any clear ambition in mind as to what to pursue. After the exams, i started learning more about fields related to stem i could try to pursue as i took most of the science subjects. However, it seems like anything engineering is basically blocked off to me now if I want to get a UK degree (Notingham, Southampton).
Its a shame because i recently got interested in semiconductor development here in Malaysia and figured because of talent shortage for it that i wouldn't have to worry about job security and those uni are best known as engineering focused.
Im scared to take up accounting as im worried if im not special in it i wont go far and Compsci is something Ive never had experience in. So TLDR what is the best uni degree to target for with these results if basically my addmath is "cooked."
submitted by THEBIONICBASHER to malaysiauni [link] [comments]


2024.05.28 10:05 Retro_Gamez Am I cooked?

Am I cooked? submitted by Retro_Gamez to Bolehland [link] [comments]


2024.05.28 08:02 Fickle-Quail-935 Apa perlu dibuat selepas SPM

Post ini panjang. Abaikan jika tak mahu membaca dan memahami. Tahniah atas keputusan SPM semua.
Saya banyak melihat lepasan SPM bertanya "apa yang perlu dibuat dengan keputusan SPM sebegini dan sebegitu. Berikut sedikit penduan yang mungkin dapat membantu pelajar mencari arah.
1. Faham makna keputusan SPM.
Gred SPM adalah gred yang telah dimanipulasi dan di normalkan oleh KPM. Selama SPM dilaksankan kita hanya melihat "peningkatan" namun realitinya kita ketinggalan kebelakang. Keputusan PISSA mnunjukkan kita sangat lemah walau dalam perkara asas LINUS (literasi dan Numerasi) dahulunya 3M atau 4M. Trend keseluruhan adalah menurun. Hanya 1% sahaja pelajar Malaysia yang mencapai Level 5 atau 6 berbanding jiran Asia kita Singapore (41%), Chinese Taipei (32%), Macao (China) (29%), Hong Kong (China)\* (27%), Japan (23%) and Korea (23%) (Rujuk sini : [https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/malaysia-1dbe2061/]
Oleh itu besar kemungkinan A adalah bermula dari markah 55 keatas. Data statistik penuh dari KPM tidak pernah didedahkan seperti OECD PISSA. Ada satu slaid yang pernah bocor berkenaan normalisasi gred pada SPM waktu COVID dahulu, tapi saya boleh katakan disini itu adalah palsu (*wink*wink).
Markah SPM bukan bermakna anda pandai dan mahir dalam sesuatu bidang tetapi anda mahir menjawab soalan mengikut standard yang rigid. Sebab itu cikgu bagi modul yang ada koleksi soalan untuk latih tubi supaya anda dapat mengulangi perkara yang sama dalam SPM. Indikator terhampir anda adalah keputusan percubaan dan ujian ujian peringkat sekolah.
Jangan jadikan keputusan SPM sebagai satu-satunya petunjuk untuk anda membuat keputusan dan memilih jalan selepas SPM.
2. Kenali diri sendiri (personaliti, minat, cita-cita, kekuatan dan kelemahan)
Anda semua telah 18 tahun hidup dengan 11 tahun hidup dalam alam persekolahan. At this point , sepatutnya dah tahu kebolehan, minat dan kelemahan diri. Saya akui silibus sekolah Malaysia sangat bermasalah dari segi kandungan, susun atur dan perjalanan. Itu antara sebab mengapa pelajr jadi malas, hilang minat dan terus membenci proses pembelajaran. Jika masih tidak jelas cita-cita, dan tak kenal diri sendiri, disini ada dua ujian kendiri yang boleh dilakukan.
Pertama, ujian personaliti "Big Five" atau OCEAN. saya recommend yang ini https://bigfive-test.com/ . Keputusan ujian ini akan ada penerangan setiap trait Openess, Conscientiousness, Extroversion, Agreeableness dan Neuroticism. Dari sini anda boleh lihat personaliti anda dan boleh memilih cita cita yang sesuai. Jika skor Extroversion rendah dan cita-cita anda ingin menjadi guru sains sukan, maka anda perlu kerja lebih untuk asah social skills dan mengurusan mental anda. Ujian ini memang banyak digunakan dalam kumuniti saintifik. Tolong abaikan ujian personaliti yang menggunakan pseudosains seperti MBTI (INTJ, ENFJ ...etc)
Kedua ,ujian Holland Code atau RIASEC. Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, and Conventional. Carilah apapun sumber. Keputusan ujian ini akan menjukkan skor pada setiap elemen juga. Sama juga seperti ujian diatas, jika hendak berkecimpung dalam bidang muzik mestilah sebaiknya skor artistik itu tinggi. Jika Enterprising itu rendah maka elaklah dari kerja kerja sales and marketing. Ada laman web yang boleh sarankan pekerjaan yang sesuai dengan profil kita, jadi boleh explore pekerjaan tersebut.
Buat ujian ini beberapa kali pada hari berlainan dan waktu yang berbeza untuk kita lihat trait yang konsisten. simpan atau print keputusan ujian ini supaya menjadi rujukan untuk membuat keputusan.
3. Hidup ini perjalanan.
Bagaimana banyaknya cara untuk pergi sesuatu tempat, begitah lagi dalam hidup. Tak mengapa jika anda memilih untuk ke tingkatan 6, sijil dan diploma di Politeknik atau kolej komuniti sedangkan kawan-kawan pergi ke matrikulasi, Asasi Sains, Persediaan ke Luar Negara. Ada juga yang hendak terus bekerja dan berumahtangga. Apapun pilihan anda, buatlah pilihan yang berasaskan fakta , ilmu kebolehan dan kekuatan diri serta belajar daripada pengalaman orang lain.
Ada yang menyesal tak ambil subjek itu dan ini masa sekolah sebab tak tahu perlu untuk capai cita cita. Ada juga yang menyesal sebab tak usaha sungguh-sungguh dan pelbagai rasa dan perasaan. Namun apakan daya semua telah terjadi.
Rujuk kaunselor sekolah anda. Kaunselor (yang baik) mempunyai support group dengan networking yang sangat luas. Sampai boleh "adjust" kemasukan anda ke institusi tertentu. Lebih lagi jika sekolah itu ada ramai alumni.
ABAIKAN PESANAN DAN KATA-KATA INFLUENCER yang tidak masuk akal. Perkara yang mudah nak masuk , akan banyak persaingan dan akan mudah keluar. Popular hari ini, esok belum tentu lagi.
Ada orang rezekinya memang dilahirkan dalam keluarga yang kaya (WEALTH CAPITAL) dan mempunyai banyak network serta banyak "safety net"( SOCIAL CAPITAL), jadi buka bisnes dan gagal tak jadi masalah pada mereka. Berhenti belajar, drop out university pun tak jadi masalah.
Refelksi diri sendiri. Buat ikut kemampuan. Semoga dipermudah urusan semua dalam apa jua pilihan anda.
Ok lah sampai sini sahaja dulu. Kalau saya free , saya balas komen , kalau ada orang komen la. Terima kasih.
submitted by Fickle-Quail-935 to malaysiauni [link] [comments]


2024.05.27 16:07 Positive-Catch-5894 Improvement from Form 4 to SPM

Improvement from Form 4 to SPM submitted by Positive-Catch-5894 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.27 14:15 Katon_TGRL Minta pendapat tentang result spm

Minta pendapat tentang result spm
Result macam ni boleh pgi study kejuruteraan mekanikal tak?
Saya plan nak masuk matrikulasi dan masuk usm nibong tebal.
submitted by Katon_TGRL to Bolehland [link] [comments]


2024.05.27 08:21 Manjoox- Alhamdulillah, all that effort paid off

Alhamdulillah, all that effort paid off
all that sleepless night was worth it after all
submitted by Manjoox- to Bolehland [link] [comments]


2024.05.27 08:05 EatRiceForLife I ain't expecting much but i'm grateful

I ain't expecting much but i'm grateful submitted by EatRiceForLife to Bolehland [link] [comments]


2024.05.27 07:34 ProfileHairy Masalah Pendidikan dalam Negara : Ketiadaan UPSR dan PT3 menyebabkan budak zmn kini mkin bodoh?

Saya merupakan pelajar tahun akhir dari UPSI dan baru je selesai menamatkan Latihan Mengajar. Berdasarkan pengalaman melakukan praktikal selama dua bulan dan sebanyak dua kali, antara permasalahan utama yg saya dpt perhatikan adalah tahap kefahaman murid terhadap topik dan subjek yang dipelajari semakin teruk nak mampus.
Murid2 masuk menengah atas msih x reti baca Jawi dalam PAI, malah ada budak tingkatan 1 yg x pndai langsung membaca, mengira dan menulis (3M) dengan baik. Ini belum cerita masalah murid memahami topik subjek lain…
Klau x silap, berdasarkan sistem sekarang yang digunakan dkt sekolah adalah PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan PBD (Pentaksiran Bilik Darjah). Secara praktikal nya sistem ini mentaksir murid bkn sahaja melalui perperiksaan semata-mata (seperti UASA, iaitu ujian Akhir Akademik), ttp ia merupakan satu proses pentaksiran yang berterusan…
Pada pendapat saya, ia merupakan sistem yg bagus kerana ia menguji tahap kefahaman dan kemahiran murid setiap masa, tanpa perlu bergantung kepada keputusan exam (yelah, budak2 bodoh klau pulun hbis belajar seminggu sblm exam msih boleh lulus, dan tidak menampakkan potensi sebenar bdk tu). Sekaligus mewujudkan suasana pembelajaran yang tidak berteraskan Examination semata-mata…
Namun begitu, ia menjadi masalah (atau loophole) apabila murid tidak mempunyai matlamat utama yang jelas (Seperti Skor banyak A dalam UPSR atau SPM)… Atau dalam bahasa mudahnya, budak2 xda tujuan nk ke sekolah… Secara tidak langsung pelajar sekolah pun x fokus atau ambil berat akan pelajaran (Sekadar buang masa, buat masalah Disiplin, menyusahkan guru dan menjadikan sekolah seumpama Pusat Asuhan Kanak-Kanak Remaja 🤬)… Sekaligus ada pihak yang menginginkan Kerajaan untuk mewujudkan Perperiksaan Awam UPSR dan PT3
Tetapi dari satu aspek lagi, kita kena lihat murid skrg ada masalah pembelajaran merupakan murid Pasca Covid-19, iaitu sesi pembelajaran melalui alam maya seperti Google Meet. Certain org boleh adaptasi dgn perubahan ni, manakala murid lain mngkin x faham akan jenis sesi pembelajaran sedemikian… Jadi selepas je sekolah buka, guru2 mempunyai tugas dan bebanan yg besar bagi mengajar murid yg msih x faham akan sylibus2 lepas…
Pada Pendapat Ajarians semua (Baru nak msuk soalan 😜), patutkah sistem Perperiksaan UPSR dan PT3 diwujudkan semula selepas 2025 (sebab pertimbangan kembalikan UPSR, PT3 akan dibuat selepas 2025 menurut Menteri Pendidikan) bagi memastikan murid ambik berat akan pendidikan, atau hanya kekal dgn SPM sahaja, beserta sistem PBS dan PBD sahaja and let the river flow….
submitted by ProfileHairy to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.27 04:44 KingsProfit Calon SPM 2023. AMA

Calon SPM 2023. AMA submitted by KingsProfit to Bolehland [link] [comments]


2024.05.26 18:29 BruneiMod Lakastah bekurapak dalam Bahasa Melayu pada hari Isnin untuk 27hb Mei 2024

Pos ini dipapar setiap hari Isnin sebagai tempat berambang-rambang atau berkurapak dalam bahasa melayu baku atau Brunei.
Sila ikut reddiquette dan berbaik-baik sesama sendiri.
This is a thread to practice your Malay language, and posts not following this format will be removed/downvoted.
submitted by BruneiMod to Brunei [link] [comments]


2024.05.26 14:22 Material-Fee6895 Strategi Terbaik untuk Meningkatkan Peluang Menang Anda di Pragmatic Play

Strategi Terbaik untuk Meningkatkan Peluang Menang Anda di Pragmatic Play
RTP Pragmatic Play
Strategi Terbaik untuk Meningkatkan Peluang Menang Anda di Pragmatic Play
Untuk meningkatkan peluang Anda dalam permainan Pragmatic Play, ada beberapa strategi yang bisa Anda pertimbangkan:
  1. Pahami Aturan Permainan: Sebelum Anda mulai bermain, pastikan Anda memahami aturan dan mekanisme permainan dengan baik. Setiap permainan memiliki aturan yang berbeda, dan pemahaman yang baik akan membantu Anda membuat keputusan yang lebih baik saat bermain.
  2. Manajemen Bankroll: Penting untuk memiliki rencana manajemen uang yang baik. Tetapkan batas berapa banyak yang Anda bersedia untuk dimainkan dan pertaruhkan dalam satu sesi. Jangan pernah mempertaruhkan lebih dari yang Anda mampu untuk kehilangan.
  3. Pilih Permainan dengan RTP Tinggi: Return to Player (RTP) adalah persentase uang yang dipertaruhkan dalam permainan yang diharapkan kembali kepada pemain dalam jangka waktu tertentu. Pilihlah permainan dengan RTP yang lebih tinggi karena memiliki peluang menang yang lebih baik dalam jangka panjang.
  4. Manfaatkan Bonus dan Promosi: Banyak kasino online menawarkan bonus dan promosi kepada pemain mereka. Manfaatkan bonus sambutan, putaran gratis, atau program loyalitas untuk meningkatkan peluang Anda untuk menang.
  5. Praktekkan Permainan Gratis: Sebelum Anda mulai bertaruh dengan uang sungguhan, luangkan waktu untuk berlatih dengan versi demo permainan. Ini akan membantu Anda memahami dinamika permainan tanpa harus mempertaruhkan uang Anda.
  6. Bertaruh Secara Bertanggung Jawab: Jaga agar emosi Anda tetap terkendali saat bermain. Jangan terbawa suasana dan tetaplah bertaruh secara bertanggung jawab. Jika Anda merasa terlalu terbawa suasana atau kesulitan mengendalikan kebiasaan perjudian Anda, segera cari bantuan.
  7. Pahami Varians: Setiap permainan memiliki tingkat varians yang berbeda. Permainan dengan varians tinggi cenderung memiliki pembayaran yang lebih besar, tetapi juga lebih jarang. Permainan dengan varians rendah cenderung memberikan pembayaran yang lebih kecil, tetapi lebih sering. Pilihlah permainan sesuai dengan preferensi risiko Anda.
Dengan memperhatikan strategi-strategi ini dan tetap bermain dengan bijak, Anda dapat meningkatkan peluang Anda untuk menang dalam permainan Pragmatic Play atau permainan kasino online lainnya.
submitted by Material-Fee6895 to VEGAS777 [link] [comments]


2024.05.26 13:04 whusler Bila Bahasa Melayu menjadi tidak penting lagi, pengumuman terpaksa dibuat dalam pelbagai bahasa untuk rakyat yang tidak faham.

submitted by whusler to bahasamelayu [link] [comments]


2024.05.25 12:46 Sleaze_404 The Unity Server in Discord - Private Invitation Versi 3

The Unity Server in Discord - Private Invitation Versi 3
Salam sejahtera, kami dari The Unity Server mahu menjemput anda. Ya anda, ke server private kita di Discord. Untuk Kali Ketiga. Kita pernah post perkara yang sama di Bolehland 4 bulan lepas, tapi lepas tempat tu jadi sampah politik. Kita bercadang untuk cuba nasib di sini.
Server kita ada;
  • Chill and casual chatting lounge where most of us being ourselves talk about anything
  • Channel gaming kepada pemain gacha (Genshin Impact, Star Rail, Arknights, Wuthering Waves, NIKKE dan Blue Archive)
  • Ahli server yang...macam2 personaliti dan kerenah yang lain.
Jika anda yang seorang;
  1. Berbudaya (Cultured) dalam bab anime dan/atau manga ATAU
  2. Suka main game (tak kisah apa2 game, asalkan permainan video) ATAU
  3. Suka berbual dan aktif dalam server, secara casual. ATAU
  4. Yang jenis boleh bertolerasi dengan pendapat yang berlainan (tak mudah koyak, senang kata)
Jika berminat, sila hantar DM kepada saya di Discord (sleaze_404)
https://preview.redd.it/hxnh91imxj2d1.jpg?width=800&format=pjpg&auto=webp&s=ed770ba1392ddcfd8ffdf017c9ffa3ad0a3cf5d5
submitted by Sleaze_404 to OkeyRakanMalaysia [link] [comments]


2024.05.24 13:32 akangmacho SADIS, SISWI SD TEWAS DAN DIBAKAR

SADIS, SISWI SD TEWAS DAN DIBAKAR

SADIS, SISWI SD DI SUMBAR TEWAS DIBAKAR TEMAN, KELUARGA TUNTUT PIHAK SEKOLAH
Keluarga Aldelia rahma (11), siswi SDN 10 Durian Jantung, Kabupaten padang Pariaman, Sumatera Barat (sumbar), menuntut pihak sekolah yang dianggap lali. Menurut pihak keluarga, Aldelia terbakar karena ulah temannya saat ia dimintai wali kelas membakar sampah.
Saat itu, kakak sepupu Aldelia, Media Madona, menyebut Aldelia disiram dengan pertalite oleh temannya yang jahil. Api pun langsung berkobar membakar tubuhnya.
Akibat kejadian ini, Aldelia mengalami luka bakar 80%. Setelah sempat di rawat sejak 23 Februari 2024, Aldelia yang juga mengalami gizi buruk setelah kejadian itu meninggal dunia pada Selasa (21/5) di RSUP M Djamil Padang.
"Kami dari awal sudah tidak senang. Kejadian di jam sekolah dan di lingkungan sekolah. Awalnya kejadian ini berbeda versi guru dengan cerita Aldelia." tutur madona saat dihubungi kumparan, Kamis (23/5).
Wali kelas Aldelia yang dinilai keluarga terlalu abai.
Aldelia selama ini sering di bully oleh anak ini. Ketahuan setelah Adelia cerita ke kakaknya. Sering ditendang, ditempeleng dan bahkan di dorong," ungkapnya.
Setiap Aldelia mengadu ke guru, menurut Madona, Wali Kelas malah memarahi Aldelia karena berteman dengan laki-laki. Padahal, Madona menilai, selama di sekolah tak ada bedanya berteman dengan lak-laki atau perempuan.
"Sama semua. tergantung anak ini. Memang anak ini jahil. Sebenarnya anak ini kalau ditegur sama guru, pasti berhenti jahil,"
BEDA VERSI KEJADIAN
Madona mengungkapkan, awalnya pihak keluarga mendapat cerita bahwa kejadian ini terjadi tanpa disengaja. Menurut penuturan guru kepada keluarga, api menyambar Aldelia karena botol berisi minyak tanah yang ada di dekat bakaran tumpukan sampai meledak.
"Gurunya menuduh kenapa main api di belakang sekolah," kata Madona.
"Sudah itu datang temannya ini, disiram, lalu terbakar. "Ada guru di sana?" tanya saya.
"Tidak", katanya. Saya tanya. "Warna hijau minyaknya?"
"Iya," kata Adelia.
Berarti kalau hijau pertalite. Namun versi guru disebutkan minyak tanah," ungkap Madona.
Dalam versi guru, lanjut Madona, seluruh siswi hanya diminta bersih-bersih di kelas saja. Padahal berdasarkan cerita Aldelia, semua teman sekelasnya diminta bersih bersih di belakang sekolah karena akan ada kegiatan.
"karena akan ada kegiatan di sekolah, anak olahraga kelas 4 ini diintrusikkan bakar sampah. Ini tidak ada pengawasan juga dan guru," sesalnya.
submitted by akangmacho to u/akangmacho [link] [comments]


2024.05.24 05:59 Danielfaris2001 KENAPA HAIRAN?

Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid0TXUfwxiFir5pZpxXvvqwR1tYHhnhstCxbnqWioL2dnY3k99zd9KippkthLtcKZ5sl
  1. Orang atas pura2 hairan bila ramai ibubapa malah murid yang tak tahu hala tuju selepas SPM. Malah mereka tak tahupun peluang2 pekerjaan yang sesuai melainkan yang lazim, spt guru, doktor, jurutera..
  2. Macamana murid atau pelajar nak ada cita-cita kerjaya, sebab semua subjek pun berat.

Jadi janganlah salahkan murid atau pelajar...

  1. Aku sendiri sbg bapapun pening dgn pemilihan dan pakej subjek yang berceranggah, yang diluluskan oleh beberapa peringkat mesyuarat tertinggi dan professional.
  2. Murid sendiripun pening dgn apa yang mereka pelajari, sehingga dalam Maths pun ada kewangan dan insuran sehingga mereka menjauhi subjek tersebut, lalu menjauhi Maths dan terkapai2 selepas itu.
  3. Akhirnya mereka tak memenuhi syarat kelayakan minima untuk memohon ke program yang mereka mungkin minati, seperti kejuruteraan yang tiada kaitan dah dengan kewangan.
  4. Dgn KSSR dan KSSM, murid nampaknya bukan tidak merancang, tetapi merancang utk menjauhi 'STEM' lalu semakin kering 'paip STEM'.
  5. Aku dulu macam senang je - Sains atau Sastera. Kini macam2 pakej yang ada, tetapi sampai di IPTA, sama je lebih kurang laluan yang ada ketika zaman aku dulu, apa sangat lah yang berbeza selain dari alatan yg semakin canggih, asasnya lebih kurang sama.
  6. Kalau nak baca maklumat tentang pakej-pakej ini, wpun setelah diringkaskan, masih pening. Kena plak buat taklimat berkali2... setiap kali taklimat, murid dan ibubapa disalahkan sebab tak faham... sedang dulu-dulu tak perlupun, ramai juga murid kampung ketika itu.
  7. Ada yang kata 'apa nya yang pening' ? Aku sarankan / cadangkan, buatlah sedikit kajian berdasarkan 'narrative inquiry' dan tanyalah murid dan ibubapa pendalaman, B40, maginal, at-risk, baru tahu apa masalahnya. Hangpa meeting sesama hangpa di hotel, dgn semua dokumen dah siap atas meja..
  8. Yang bermesyuarat tu bukan ibubapa, bukan murid tetapi yang dah berada di atas. Lagi banyak lapisan mesyuarat, lagi banyak idea, lagi complicated. Bila bawa ke Kabinet, YB2 senior yang dah tiada anak di sekolah rendah, bila nampak laporan yang canggih... lulus !
OT
submitted by Danielfaris2001 to malaysians [link] [comments]


2024.05.24 05:52 Danielfaris2001 Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main ?

Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main ?
Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid02UeM6RtV7uMF5YdcuXVtBbayw4eygFKKaAba9nK5B5nsRiFp9mkWFZPk1aiWidtxCl
  1. Singapore, China dah mula melihat aspek MAIN ini diawal persekolahan spt satu keperluan. Korea dan Jepun dah lama mulakan. Murid di Finland dan negara barat, main je keje nye. Kita masih taboo… dgn pendapat 'KALAU NAK MAIN BALIK RUMAH. PERGI SEKOLAH BUKAN NAK MAIN-MAIN'.
  2. Ini bukan taboo masyarakat, tetapi taboo yang disuburkan oleh KPM. KPM berpendapat kalau prasekolah dah menguasai 3M, maka lahirlah murid hebat yang akhirnya dapat 10A masa SPM. Main ini tiada dalam kamus pendidikan KPM. Paling adapun istilah didik hibur, dgn lagu dan senikata dalam buku. Mata Pelajaran PJ yang sepatutnya 'bermain'pun penuh dgn teks2 bacaan sampai muridpun jelak.
  3. Anak2 ini berbeza potensi, ada yang fast learner dan slow learner, malah ramai yang late blommers. Ini KPM tak ambil kira, jika tak boleh ikut silibus, selamat tinggallah. Intervensi bukan keutamaan, sebab tidak pun kelihatan kecuali muncul sedikit di sana sini.
  4. Jadi prasekolah atau Tahun 1, adalah tahun crucial utk siapkan psiko-emosi murid, sebagai kesediaan utk melalui alam persekolahan mendatang.
  5. Sewajarnya masuk Tahun 1, guru mula membuat observation kekuatan anak2 spt menguasai 3M, kelemahan anak2 menguasai 3M atau separa menguasai 3M. Tahun 1 dan 2 ini biarlah tahun belajar dgn elemen bermain, tetapi lebih berfokus 3M berbanding prasekolah.
  6. Jangan sampai anak2 bermula di Tahun 1 dah merasa ’bodoh’ kerana kawan dia ‘pandai’ kerana dapat membaca dgn cekap. Peranan guru Tahun 1 dan Tahun 2 sangat BESAR, malah lebih diperlukan utk menggarap perkara ini dgn kemahiran khusus. Dahlah murid merasa kawan dia ‘pandai’, dia kena plak bersaing dlm serba kekurangan. Kawan yang sepatutnya menjadi more capable peers dlm ZPD Vygotsky, sebaliknya menjadi competitors.
  7. Psiko-sosial penting bagi menjaga emosi dan pergaulan kerana anak2 ini tidak tahu lagi erti buli, erti mengejek, erti menunjuk2, erti kekalahan, erti persaingan maka akademik sahaja tidak akan membawa kepada makna ‘kemenjadian’ murid.
  8. Jangan tak tahu, MAIN pun ada maqamnya spt:
a. Permainan Sendirian (Solitary Play) – main sendirian
b. Permainan Selari (Parallel Play) – masing2 bermain dalam kumpulan kecil masing2
c. Permainan Bersekutu (Associative Play) - bermain dengan pelbagai aktiviti untuk suka-suka
d. Permainan Kooperatif (Cooperative Play) - bermain bersama dengan tujuan yang sama spt membina puzzle.
e. Permainan Kompetitif (Competitive Play) – bermain dengan bersaing antara satu sama lain spt lumba lari
f. Permainan Imaginatif (Imaginative Play)- bermain dalam bentuk ‘berlakon’ dgn menggunakan imaginasi spt menjadi doktor, engineer atau angkasawan
g. Permainan Penyelesaian Masalah (Problem-Solving Play)- bermain dalam bentuk bekerjasama untuk menyelesaikan masalah yang mencabar sesuai dengan usia murid spt membina lego bergerak
Semua permainan di atas terkait dgn isi pembelajaran...
  1. Oleh kerana guru di negara maju ada autonomi dan tiada buku teks, silibus pulak fleksibel, serta tiada pemantauan dan tiada exam yg menakutkan, maka permainan ini dimanfaatkan semaksima mungkin di peringkat awal persekolahan, sehingga murid2 melompat2 untuk pergi ke sekolah dan sedih bila bercuti. Inilah permulaan kejayaan mereka dlm pendididikan.
  2. Maklumat spt ini tak boleh dapat dgn jerayawara atau libat urus dgn mereka yang tiada pengalaman dalam pendidikan, lalu idea2 yang keluar akhirnya sebijik dgn KPM juga... kerana mereka juga adalah alumni KPM.
OT
https://preview.redd.it/vb1bl9uara2d1.jpg?width=500&format=pjpg&auto=webp&s=94951b60dce0f8f0d599beb4a1df4ebe95cf8236
submitted by Danielfaris2001 to malaysians [link] [comments]


2024.05.24 05:50 Danielfaris2001 Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main?

Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main?
Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid02UeM6RtV7uMF5YdcuXVtBbayw4eygFKKaAba9nK5B5nsRiFp9mkWFZPk1aiWidtxCl
  1. Singapore, China dah mula melihat aspek MAIN ini diawal persekolahan spt satu keperluan. Korea dan Jepun dah lama mulakan. Murid di Finland dan negara barat, main je keje nye. Kita masih taboo… dgn pendapat 'KALAU NAK MAIN BALIK RUMAH. PERGI SEKOLAH BUKAN NAK MAIN-MAIN'.
  2. Ini bukan taboo masyarakat, tetapi taboo yang disuburkan oleh KPM. KPM berpendapat kalau prasekolah dah menguasai 3M, maka lahirlah murid hebat yang akhirnya dapat 10A masa SPM. Main ini tiada dalam kamus pendidikan KPM. Paling adapun istilah didik hibur, dgn lagu dan senikata dalam buku. Mata Pelajaran PJ yang sepatutnya 'bermain'pun penuh dgn teks2 bacaan sampai muridpun jelak.
  3. Anak2 ini berbeza potensi, ada yang fast learner dan slow learner, malah ramai yang late blommers. Ini KPM tak ambil kira, jika tak boleh ikut silibus, selamat tinggallah. Intervensi bukan keutamaan, sebab tidak pun kelihatan kecuali muncul sedikit di sana sini.
  4. Jadi prasekolah atau Tahun 1, adalah tahun crucial utk siapkan psiko-emosi murid, sebagai kesediaan utk melalui alam persekolahan mendatang.
  5. Sewajarnya masuk Tahun 1, guru mula membuat observation kekuatan anak2 spt menguasai 3M, kelemahan anak2 menguasai 3M atau separa menguasai 3M. Tahun 1 dan 2 ini biarlah tahun belajar dgn elemen bermain, tetapi lebih berfokus 3M berbanding prasekolah.
  6. Jangan sampai anak2 bermula di Tahun 1 dah merasa ’bodoh’ kerana kawan dia ‘pandai’ kerana dapat membaca dgn cekap. Peranan guru Tahun 1 dan Tahun 2 sangat BESAR, malah lebih diperlukan utk menggarap perkara ini dgn kemahiran khusus. Dahlah murid merasa kawan dia ‘pandai’, dia kena plak bersaing dlm serba kekurangan. Kawan yang sepatutnya menjadi more capable peers dlm ZPD Vygotsky, sebaliknya menjadi competitors.
  7. Psiko-sosial penting bagi menjaga emosi dan pergaulan kerana anak2 ini tidak tahu lagi erti buli, erti mengejek, erti menunjuk2, erti kekalahan, erti persaingan maka akademik sahaja tidak akan membawa kepada makna ‘kemenjadian’ murid.
  8. Jangan tak tahu, MAIN pun ada maqamnya spt:
a. Permainan Sendirian (Solitary Play) – main sendirian
b. Permainan Selari (Parallel Play) – masing2 bermain dalam kumpulan kecil masing2
c. Permainan Bersekutu (Associative Play) - bermain dengan pelbagai aktiviti untuk suka-suka
d. Permainan Kooperatif (Cooperative Play) - bermain bersama dengan tujuan yang sama spt membina puzzle.
e. Permainan Kompetitif (Competitive Play) – bermain dengan bersaing antara satu sama lain spt lumba lari
f. Permainan Imaginatif (Imaginative Play)- bermain dalam bentuk ‘berlakon’ dgn menggunakan imaginasi spt menjadi doktor, engineer atau angkasawan
g. Permainan Penyelesaian Masalah (Problem-Solving Play)- bermain dalam bentuk bekerjasama untuk menyelesaikan masalah yang mencabar sesuai dengan usia murid spt membina lego bergerak
Semua permainan di atas terkait dgn isi pembelajaran...
  1. Oleh kerana guru di negara maju ada autonomi dan tiada buku teks, silibus pulak fleksibel, serta tiada pemantauan dan tiada exam yg menakutkan, maka permainan ini dimanfaatkan semaksima mungkin di peringkat awal persekolahan, sehingga murid2 melompat2 untuk pergi ke sekolah dan sedih bila bercuti. Inilah permulaan kejayaan mereka dlm pendididikan.
  2. Maklumat spt ini tak boleh dapat dgn jerayawara atau libat urus dgn mereka yang tiada pengalaman dalam pendidikan, lalu idea2 yang keluar akhirnya sebijik dgn KPM juga... kerana mereka juga adalah alumni KPM.
OT
https://preview.redd.it/30w9ffvuqa2d1.jpg?width=500&format=pjpg&auto=webp&s=e440a7a094d6d358d5a017e4923e03359caceb0d
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.23 18:24 tersxin Kematangan Masyarakat

Adakah kita masih muda dalam tahap pemikiran?Adakah negara kita masih “muda” dan layak untuk bersikap tidak matang dan professional dalam kemahiran dan pekerjaan??Adakah terdapat perkara yang menghalang kita untuk lebih terus maju??
Adakah terdapat suatu entiti yang dapat menyelamatkan negara kita jika dilanda musibah??Adakah kita sahaja kaum bumiputera dan masyarakat lain seperti kaum russia,Norway atau Sweden bukan bumiputera di negara mereka?Oleh itu mengapakah mereka maju sedangkan kita masih mempunyai alasan untuk berlagak kerana status bumiputera dan bermain-main di negara sendiri sedangkan mereka juga bumiputera di negara mereka?
Salah siapakah jika bangsa lain lebih berjaya di negara kita sendiri??Adakah salah kerajaan atau situasi??Adakah wang ringgit dapat membeli harga keamanan dan keselesaan di tanah air?Sampai bilakah kita mahu kekal bermimpi pada masa orang lain sudah berlari??adakah nasib negara kita berada di tangan negara luar dan bangsa luar??Atau negara sendiri dan bangsa sendiri??Adakah bangsa putih masih menjadi saviour kita kerana kita adalah bangsa kelas kedua dan negara kita kelas ketiga??negara kita mungkin kecil tpi play our card well mcm korea selatan dan jepun..
Aku kata bullshit, Tuhan jadikan semua manusia sama dan Bangsa kita boleh menjadi lebih hebat dan nasib negara ditentukan oleh masyarakatnya..Tidak perlu rendah diri dengan mana-mana bangsa..Pm ke 4 sudah membuktikan Malaysia sebagai negara yang kuat pada ketika dahulu,maka adakah kita lupa?Take control of our own destiny dan jadi lebih baik dari mana-mana bangsa dan negara dengan nilai sopan santun dan baik hati yang terdapat pada masyarakat kita
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.05.23 15:42 zenonidenoni BFood, pengendali Starbucks Malaysia kerugian RM29.76 juta

KUALA LUMPUR: Berjaya Food Bhd (BFood) mencatat kerugian bersih berjumlah RM29.76 juta pada suku ketiga (S3) berakhir 31 Mac 2024, berbanding untung bersih RM15.94 bagi tempoh sama tahun lalu.
Pendapatan pengendali rangkaian kopi premium, Starbucks susut hampir separuh kepada RM138.65 juta selepas berdepan kempen boikot yang berterusan berikutan konflik di Asia Barat.
"Pendapatan yang jauh lebih rendah dan kerugian sebelum cukai yang ditanggung pada suku dikaji adalah disebabkan terutamanya oleh sentimen semasa berhubung konflik di Asia Barat," kata BFood dalam satu kenyataan.
Bagi tempoh sembilan bulan berakhir 31 Mac 2024, BFood mencatatkan keuntungan bersih RM53.31 juta, merosot berbanding RM86.13 juta yang diraih bagi tempoh sama tahun lalu.
Kumpulan itu melaporkan pendapatan RM599.74 juta dan kerugian sebelum cukai RM44.65 juta berbanding pendapatan berjumlah RM844.22 juta.
Penurunan pendapatan dan kerugian sebelum cukai itu juga disebabkan kerugian sekali sahaja daripada pelupusan kepentingan ekuiti entiti kumpulan dalam Jollibean Foods Pte Ltd.
"Tidak termasuk perbelanjaan berkaitan pelaburan luar biasa, kerugian sebelum cukai adalah RM34.15 juta dalam tempoh semasa yang dikaji," katanya.
Lembaga Pengarah tidak mengesyorkan sebarang dividen untuk suku dikaji.
"Lembaga pengarah berpendapat bahawa prestasi operasi perniagaan syarikat akan bertambah baik secara beransur-ansur sepanjang baki suku tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024," tambahnya.
submitted by zenonidenoni to malaysia [link] [comments]


2024.05.23 14:59 Educational_Waltz637 Kadang ada yang gk kasih umr untuk fresh grad s1/smk untuk berapa bulan pertama. Genuinely asking

Sebagai pembuka please do not bash me karena gw jujur bertanya and would like insight dari orang2 tentang hal ini, karena gw merasa ada benarnya but at the same time perasaan gw juga sedikit conflicted tentang pendapat gw sendiri, entah karena i have seen it first hand or not idk.
Jadi gw ada kenal seorang yang menjalani bisnis dan sudah hampir 13 tahun mungkin? Bisnis nya sendiri naik turun dan beberapa tahun yang lalu emang kena musibah tapi ni orang berhasil bangkit. (Perusahaan nya bukan yang besar apa gimana ya…)
Kemarin denger dia nyari admin. Fyi aja dia bukan orang yang pelit ya, kalau kerja bagus dan pintar dia fair kasih bonus etc. Tapi karena perusahaan dia kecil dan banyak pengeluaran dia jadi gk bisa kasih langsung UMR (tapi kalau emang orangnya pintar dan bisa kerja gaji nya bakal di naikin and after a year bisa di atas UMR), belum lagi kalau orangnya kerja sebentar terus quit jadi capek sendiri udah diajarin dan bisa kerja orangnya quit nanti cari orang baru terus ngulang lagi.
The thing is, kemarin gw bantuin liatin whatsapp untuk loker nya dan banyak yang lamar ada yang SMK-S1 semua minta gaji UMR dan ketika gw liatin yang lamar sorry to say orang yang lamar pun gk terlihat seperti orang yang pinter. Jadi kata orang ini, mau bayar gaji UMR buat dia juga kayak sia2
Gw paham sih pada mau UMR karena mungkin untuk kebutuhan hidup atau alasan apa lah, tapi kadang juga ada yang masih tinggal sama orang tua jadi gk ada biaya kos etc… kalau yang misal tidak ada beban sandwhich generation dll kenapa mereka tidak mengajukan gaji yang sesuai dengan lulusan mereka? Kayak kalau SMK minta langsung 5jt agak bertanya2… kualifikasi mereka dibawah s1 tapi minta gaji yang sama…
Mau nanya pendapat lu tentang orang yang dibicarakan menurut kalian gmn?
Btw tentang gaji umr untuk smk atau s1 itu gw keinget aja sih berita sekarang banyak anak muda yang pengangguran, kayak dari pada nganggur kenapa gk mau kerja aja dengan gaji di bawah umr? Apa lagi kerja admin yang hanya di dalam kantor terus belum tentu lembur (ya emang gk pernah lembur sih tapi emang gk ada di info loker nya, tapi perusahaan mana yang nulis gk lembur di post loker mereka..)
If i said anything that offended anyone I’m really sorry I didn’t mean it that way, please correct me🙏🏻
submitted by Educational_Waltz637 to indonesia [link] [comments]


http://activeproperty.pl/