Kisah aku dengan ayah

Mohon pendapat korang apa yang aku perlu buat

2024.05.14 14:37 reddit999998 Mohon pendapat korang apa yang aku perlu buat

Just some info berkenaan aku, 28M dan dah ada kerja stabil. Before ni memang aku tak pernah langsung couple. Kira tak pernah ada GF sampai sekarang. Bukan sebab tak ada chance, since sekolah sampai tempat kerja mmg ada org ajak couple, tapi aku jenis mindset aku mcm tak apalah, chill dulu, malas nak couple2 ni. So tu lah sampai sekarang aku tak ada. Nak cari sendiri pun tak cari2 pun
So cerita dia, baru2 ni makcik aku ada bagi satu no perempuan ni kat mak aku, dia suruh aku try dia ni. Aku baru start chat dengan dia dalam hujung minggu baru ni. Cuma aku tak bagitau yang aku kerja kat mana dan aku bagitau kat dia yang aku prefer kalau kenal lebih sikit baru boleh share. Kiranya kami just sembang2 biasa dan tak kerap, maybe 5-10 mesej macam tu dalam sehari. Vibe dia pun macam takut2 lagi
Info pasal dia, umur macam aku juga, kerja stabil, anak Datuk, pejabat dia tak jauh pun dengan pejabat aku, dalam 30 minit. Yang aku suka, walaupun dia anak Datuk ke apa, dia tak sombong ke berlagak ke, tulis pun ayat macam perempuan melayu terakhir. Aku pernah jumpa ayah dia sekali time kerja. Dan aku sebenarnya dah tengok social media dia, dan dia tak aktif sngt dalam social media, tak tunjuk sangat dan jenis islamik sikit.
Aku tak share pun social media aku kat dia, kiranya dia ada limited info pasal aku, dan dia tak tahu pun nama penuh aku. Setakat sekarang, tone dia tu nampak macam dia still was2 dengan aku lagi, sebab ya lah, aku tak bagi bnyk info lagi pasal aku, dan dia pun macam reluctant lagi nak share life dia. Tapi makcik aku cakap dia ni peramah. So maybe aku tak unlock side yang tu lagi kot. Sekarang pun time chat pun dalam ptg malam kejap 3-4 mesej mcm tu, time kerja dia tak reply. Wish goodnight ke apa ke pun dia tak reply. Tapi mesej lain dia reply
Soalan dia, apa yang aku perlu buat lepas ni? Sebab sekarang macam fasa kenal2. Adakah aku perlu call dia ke, bagitahu social media aku ke, VC dia ke, jumpa dia ke as soon as possible, bagitau aku kerja mana ke, ataupun just sembang2 dulu? Apa yang perlu aku buat untuk move forward dengan dia ni? Sebab target aku kalau betul ngam dengan dia, aku memang nak kahwin terus.
Mohon pendapat korang semua, sori aku clueless sikit pasal ni.
tldr: 28M tak pernah couple, makcik bagi no perempuan untuk try, macam mana nak teruskan
submitted by reddit999998 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.13 21:10 hauswin138 Misteri Pulau777: Gameplay dan Fitur Unik

Pulau777 Online bukanlah sekedar permainan biasa. Di dalamnya, pemain akan dibawa ke dunia yang penuh dengan misteri dan keajaiban. Gameplay-nya dirancang untuk menguji kemampuan pemain dalam berbagai hal, mulai dari strategi hingga keberuntungan.
Salah satu fitur unik dari Pulau777 Online adalah bonus 50K yang dapat berubah menjadi 500K. Bagi pemain, ini bukan sekedar bonus biasa. Bonus ini merupakan jalan menuju kekayaan yang besar, namun juga merupakan tantangan yang menarik. Untuk mendapatkan bonus ini, pemain harus melewati serangkaian misi dan tantangan yang menguji kemampuan mereka. Dengan setiap tantangan yang berhasil dilewati, jumlah bonus akan bertambah, dan pada akhirnya, pemain berpotensi untuk memperoleh 500K.
Namun, perlu diingat bahwa perjalanan untuk mencapai 500K tidaklah mudah. Pulau777 Online penuh dengan rintangan dan bahaya yang mengancam. Hanya pemain yang memiliki strategi yang baik, keberanian, dan sedikit keberuntungan yang dapat mencapai tujuan akhir ini.

Pengalaman Pemain: Kisah-Kisah dari Pulau 777

Setiap pemain Pulau777 memiliki cerita mereka sendiri tentang perjalanan mereka di pulau misterius ini. Ada yang mulai dari nol, dengan hanya memiliki sedikit uang, namun berhasil mengubah nasib mereka dengan memenangkan bonus 50K yang besar. Ada juga yang harus menghadapi berbagai rintangan dan tantangan sepanjang perjalanan mereka, namun tidak pernah menyerah dan akhirnya berhasil mencapai tujuan mereka.
Salah satu kisah yang paling menginspirasi adalah kisah dari seorang pemain yang awalnya tidak percaya diri dengan kemampuannya. Namun, dengan bantuan teman-teman se tim, ia berhasil mengatasi berbagai rintangan dan akhirnya memenangkan bonus 50K yang besar. Kisah ini mengajarkan kita bahwa dengan kerja keras dan dukungan dari orang-orang terdekat, kita dapat mencapai apa pun yang kita inginkan.

Pengaruh Pulau777: Komunitas dan Kekuatan Bersama

Pulau777 tidak hanya tentang permainan. Ini juga tentang komunitas yang solid dan kekuatan bersama. Para pemain Pulau777 saling mendukung satu sama lain, berbagi tips dan trik, serta merayakan kesuksesan bersama. Komunitas ini telah menjadi tempat di mana orang-orang dari berbagai latar belakang dapat berkumpul dan bersatu untuk satu tujuan: mengungkap misteri Pulau777 dan memenangkan bonus 50K yang besar.
Melalui komunitas Pulau777, banyak pemain yang telah belajar menghargai kerja tim, mengembangkan keterampilan sosial, dan belajar bagaimana bekerja sama untuk mencapai tujuan yang lebih besar. Pulau777 bukan hanya sebuah permainan, tetapi juga sebuah pengalaman yang mengubah kehidupan bagi banyak orang.

Kesimpulan: Mengubah Takdir di Pulau777

Pulau777 Online bukanlah sekedar permainan biasa. Dengan tema bonus 50K yang dapat berubah menjadi 500K, permainan ini telah menghipnotis jutaan pemain di seluruh dunia. Namun, di balik kilauan hadiah besar tersebut, terdapat cerita yang lebih dalam dan misterius yang menanti untuk diungkap.
Dari gameplay yang menarik hingga komunitas yang solid, Pulau777 telah mengubah takdir banyak pemainnya. Melalui perjalanan di pulau misterius ini, banyak pemain yang belajar menghargai kerja keras, keberanian, dan kekuatan bersama. Pulau777 bukan hanya sekedar permainan, tetapi juga sebuah pengalaman yang menginspirasi dan mengubah kehidupan bagi banyak orang.
Jadi, apakah kamu siap untuk memasuki dunia misterius Pulau777 dan mengubah nasibmu? Bergabunglah sekarang dan temukan petualangan yang tak terlupakan di Pulau777 Online!
submitted by hauswin138 to pulau777 [link] [comments]


2024.05.13 18:35 tersxin Malaysia berdikari

Sudan tiba masa untuk Malaysia jadi berdikari dan independent dan kurang bergantung kepada negara luar..Ini bukan pasal Bangsa tetapi Malaysia.Aku tak cakap tentang dasar negara,tetapi kita sebagai rakyat perlu cuba berusaha untuk menjadi berdiri di atas kaki sendiri kerana ia boleh membela nasib kita pada masa hadapan kerana bertepatan dengan cita rasa tersendiri..Contoh,kereta import terlalu mahal di Malaysia padahal murah di negara asal mereka.Malaysia pernah menjadi negara OG bila membuat satu bangunan terrtinggi dunia pada suatu masa..Kekuatan kita datang dari kebolehan untuk berdikari..Sedia maklum negara yang beljaar berdikari menjadi kuasa kuat seperti Jepun dan China..it’s about time young blood..Kerja bagi maruah dan kuasa kerana Negara berdikari yang mengikut Islam boleh menjamin keamanan dan kesejahteraan,walaupun kau bukan Islam,kau juga akan dapat manfaatnya berbanding negara yang tidak beragama
Kelebihan berdikari -(Produk lebih mesra Muslim dan lebih murah -Tidak memerlukan buruh luar terlalu ramai sehingga menggadai keamanan negara) -(Membuat produk seperti filem atau baju bersesuaian dengan budaya tempatan tanpa budaya lucah) -(Lebih banyak bahan ilmu bahasa Melayu membolehkan minda masyarakat bertambah maju) -(Boleh memberi suara dan kesan di pentas dunia apabila berlaku ketidakadilan seperti Palestin) -(Kualiti dan kebersihan yang baik kerana rakyat Malaysia pembersih integriti disebabkan agama Islam dan budaya) -(Menjaga keamanan negara Malaysia yang tidak keras dan heartless seperti negara lain seperti India atau negara barat) -(Agama dan budaya dapat dilindungi) -(Setiap negara mempunyai keistimewaan tersendiri,dan ia dapat dilindungi) -(Mendorong rakyat Malaysia untuk bertanggungjawab atas nasib sendiri dan tidak lemah kerana mengharapkan orang lain) -(Keyakinan yang tinggi dan tidak rendah diri bersama bangsa lain diri sama tinggi duduk sama rendah seprti Us atau Jepun atau Korea)
Ini semua tidak akan dicapai tanpa kesedaran terlebih dahulu untuk menjadi berdikari dan kuat menentang anasir dan masalah
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.05.13 16:55 Maspebeng The Next Bus

Ketahuilah, mencari pasangan hidup itu ibarat orang menunggu bus. Ketika bus datang kau mengamatinya lalu berkata dalam hati:
“ Ooh … penuh sekali … aku tidak bisa duduk”. Sebaiknya aku tunggu bus yang lain. Kau biarkan bus itu pergi lalu menunggu bus yang lain.
Bus kedua datang, kau mengamatinya tapi lalu kau berkata:
“ Ooh… bus ini sangat tua … butuh banyak perbaikan ! “ Bus itu kau biarkan pergi lalu kau putuskan untuk menunggu bus berikutnya.
Sejenak kemudian bus berikutnya datang. Bus itu tidak penuh penumpang dan tidak tua. Setelah kau amati, kau berkata:
“ Ooh… tidak ada AC nya, sebaiknya kutunggu bus yang lain “. Lagi-lagi kau biarkan bus itu pergi dan kau menunggu bus yang lain.
Hari mulai petang, langit mulai gelap, kau menjadi panik, akhirnya kau melompat ke dalam bus berikutnya. Setelah bus berjalan, kau baru sadar bahwa kau naik bus jurusan lain.
Kau buang waktu dan uangmu untuk meraih yang kau idamkan. Sesungguhnya, meskipun kau berhasil mendapatkan bus ber-AC, kau tidak bisa memastikan bahwa bus itu tidak akan mogok, atau bisa saja AC-nya terlalu dingin untukmu.
TUNGGU …
Aku yakin kau pernah mengalami peristiwa ini. Kau melihat bus datang ( bus yang kau idamkan, tentu! ) Kau pun segera melambaikan tanganmu.
Tapi … WUSSS … Sang supir ngebut melewatimu. Ia bersikap seakan-akan tidak melihatmu. Kau pun segera sadar, ternyata bus itu tidak diperuntukkan bagimu.
Pada hakekatnya, mencari pasangan adalah seperti mencari bus. Apakah kau akan menumpang dan menghargai bus itu … itu semua kembali kepada dirimu sendiri! Bila kau belum dapat mengambil keputusan, JALANLAH … Jalan memang berarti kau belum memperoleh yang kau idamkan. Namun, sisi baiknya adalah, kau masih dapat memilih bus mana yang yang kau inginkan. Adapun mereka yang tidak dapat pindah kendaraan, mereka harus puas dengan bus yang mereka tumpangi sekarang.
SEDIKIT LAGI…
Kadang-kadang lebih baik kau memilih bus yang kau sudah biasa dan kenal daripada mempertaruhkan dirimu dengan kendaraan yang sama sekali asing bagimu.
Tapi sekali lagi … hidup ini menjadi kurang mengasyikkan bila kita tidak berani mengambil resiko.
submitted by Maspebeng to u/Maspebeng [link] [comments]


2024.05.13 16:55 Maspebeng The Next Bus

Ketahuilah, mencari pasangan hidup itu ibarat orang menunggu bus. Ketika bus datang kau mengamatinya lalu berkata dalam hati:
“ Ooh … penuh sekali … aku tidak bisa duduk”. Sebaiknya aku tunggu bus yang lain. Kau biarkan bus itu pergi lalu menunggu bus yang lain.
Bus kedua datang, kau mengamatinya tapi lalu kau berkata:
“ Ooh… bus ini sangat tua … butuh banyak perbaikan ! “ Bus itu kau biarkan pergi lalu kau putuskan untuk menunggu bus berikutnya.
Sejenak kemudian bus berikutnya datang. Bus itu tidak penuh penumpang dan tidak tua. Setelah kau amati, kau berkata:
“ Ooh… tidak ada AC nya, sebaiknya kutunggu bus yang lain “. Lagi-lagi kau biarkan bus itu pergi dan kau menunggu bus yang lain.
Hari mulai petang, langit mulai gelap, kau menjadi panik, akhirnya kau melompat ke dalam bus berikutnya. Setelah bus berjalan, kau baru sadar bahwa kau naik bus jurusan lain.
Kau buang waktu dan uangmu untuk meraih yang kau idamkan. Sesungguhnya, meskipun kau berhasil mendapatkan bus ber-AC, kau tidak bisa memastikan bahwa bus itu tidak akan mogok, atau bisa saja AC-nya terlalu dingin untukmu.
TUNGGU …
Aku yakin kau pernah mengalami peristiwa ini. Kau melihat bus datang ( bus yang kau idamkan, tentu! ) Kau pun segera melambaikan tanganmu.
Tapi … WUSSS … Sang supir ngebut melewatimu. Ia bersikap seakan-akan tidak melihatmu. Kau pun segera sadar, ternyata bus itu tidak diperuntukkan bagimu.
Pada hakekatnya, mencari pasangan adalah seperti mencari bus. Apakah kau akan menumpang dan menghargai bus itu … itu semua kembali kepada dirimu sendiri! Bila kau belum dapat mengambil keputusan, JALANLAH … Jalan memang berarti kau belum memperoleh yang kau idamkan. Namun, sisi baiknya adalah, kau masih dapat memilih bus mana yang yang kau inginkan. Adapun mereka yang tidak dapat pindah kendaraan, mereka harus puas dengan bus yang mereka tumpangi sekarang.
SEDIKIT LAGI…
Kadang-kadang lebih baik kau memilih bus yang kau sudah biasa dan kenal daripada mempertaruhkan dirimu dengan kendaraan yang sama sekali asing bagimu.
Tapi sekali lagi … hidup ini menjadi kurang mengasyikkan bila kita tidak berani mengambil resiko.
submitted by Maspebeng to u/Maspebeng [link] [comments]


2024.05.13 12:38 telur_penyu_778 Aku rasa aku nak mintak perceraian dengan suami aku

Aku rasa aku nak mintak perceraian dengan suami aku submitted by telur_penyu_778 to OkeyRakanMalaysia [link] [comments]


2024.05.13 04:44 Public_Mobile9392 Agen Bola Resmi Indobetplay Betwos UEFA EURO 2024 Terpopuler

Agen Bola Resmi Indobetplay Betwos UEFA EURO 2024 Terpopuler

indobetplay slot, indobetplay rtp, indobetplay link alternatif, indobetplay login, indobetplay parlay, indobetplay betwos
Agen Bola Resmi Indobetplay Betwos UEFA EURO 2024 Terpopuler- Merupakan perusahaan situs taruhan online terpercaya dan tercanggih saat ini dengan fasilitas deposit pulsa yang mendominasi pasar.
Komitmen untuk terus menjadi yang terbaik tentu membuat optimisme konsumen semakin meningkat. Fasilitas mewah diterima oleh para member yang sudah mendaftar dan bermain setiap harinya baik dari segi pelayanan hingga segi finansial.
Berdampak pada volume transaksi yang nilainya semakin hari semakin melejit berkat kesetiaan para member Indobetplay Betwos dan kepercayaan yang sudah dibangun sejak awal.
Yang berarti taktik bandar taruhan bola online indobetplay login tepat sasaran dan menghasilkan hasil yang positif. Bisa dilihat dari peningkatan jumlah pemain yang aktif dan juga jumlah pemain baru yang mendaftar baik melalui dekstop atau pun mobile.
Unduh Di Sini

>INDOBETPLAY<

Kabar gembira, okupansi permainan yang disediakan Indobetplay Betwos tinggi-tinggi yang berarti minat dari pemain ada di hampir semua game. Oleh karena itu, para calon member tidak perlu ragu atau pun berpikir panjang lagi karena pilihan kalian sudah pasti tepat dan cermat.
Bisa dilihat dari peluang kemenangan yang selalu besar diberikan kepada semua pemain tanpa adanya perbedaan. Apalagi Indobetplay Slot, dengan RTP games slot mencapai hampir seratus persen menandakan kisah baik akan segera terjadi pada hidup para pelanggan.
Ini bisa dibuktikan sendiri karena memang sudah banyak komunitas ataupun individu yang memberikan saran dan komentar hanya untuk tetap memasang taruhan online bersama kami. Bahkan era inflasi yang tinggi tidak turun menurunkan minat pemain.
Jadi, jangan ragu untuk bergabung dengan Indobetplay dan rasakan sensasi taruhan yang tak terlupakan!
Selamat Mencoba, Semoga Beruntung Bosku...!!

indobetplay slot, indobetplay rtp, indobetplay link alternatif, indobetplay login, indobetplay parlay, indobetplay betwos
View Poll
submitted by Public_Mobile9392 to u/Public_Mobile9392 [link] [comments]


2024.05.12 10:28 Danielfaris2001 Marilah menuju kejayaan

Lembaga Zakat Selangor pernah buat kajian, 70% asnaf tidak solat Subuh. Kalau yang fardhu pun tak buat, yang sunat apatah lagi.
Ironinya orang yang kaya raya, jutawan dan seumpamanya sangat menjaga solat. Bahkan saban malam bangun tahajud, solat sunat dan seumpamanya.
Ustaz Yaakub Yusra pernah buat satu group yang dinamakan 4am Club. Pada jam 4 pagi staff MADAD akan call untuk kejutkan semua peserta.
Semua pakat bangun ambil wuduk, solat sunat, join zoom untuk mengaji Quran, tazkirah dan seumpamanya. Beribu-ribu orang join dalam zoom dan LIVE di wall beliau.
Ramai jutawan ternama tanah air join 4am Club ni. Yang bayar zakat lebih RM1j setahun pun ada juga. Meriah sungguh groupnya. Saban malam jutawan-jutawan ini hadir tanpa gagal mengikuti tazkirah, mengaji, dan mendekatkan diri dengan agama.
Patutlah Allah bagi mereka makin kaya dan berjaya. Kerana saat mereka kaya, mereka makin dekat diri dengan Tuhan.
Anehnya, ramai yang susah dan kategori asnaf ni jauhkan diri dari agama. Tidak suka hadiri kuliah, tidak suka bangun tahajud, bahkan solat fardhu pun culas.
Sepatutnya bila susah, makin dekatkan diri dengan Allah. Kerana semua rezeki ada padaNya. Mohon sungguh-sungguh, usaha betul-betul, InsyaAllah suatu masa Allah makbulkan semua doa.
Sekecil apa pun rezeki kamu, syukurilah. Baru Allah kirim rezeki yang lebih banyak. Ada satu hadis berbunyi,
'Barangsiapa tidak mensyukuri yang sedikit, maka ia tidak akan mampu mensyukuri yang banyak'
Jaga solat. Doa sentiasa. Syukur dengan setiap apa yang kita ada. Itulah kuncinya.
Selamat pagi dunia!

MFS

Apabila munculnya anak-anak muda yang tersepit dalam kemiskinan, bimbang akan longgarnya ikatan akidah mereka. Kerana kemiskinan itu boleh mengundang kekufuran sepertimana Hadis Nabi S.A.W; كاد الفقر أن يكون كفرا، وكاد الحسد أن يسبق القدر “Hampir-hampir kefaqiran itu mengundang kepada kekufuran, dan hampir-hampir hasad itu mendahului ketetapan.” (Riwayat al-Baihaqi)
Gambaran Hadis ini bukanlah untuk dijadikan hujah atau hukum, akan tetapi untuk diamalkan supaya berusaha untuk menjauhi kefakiran. (4) Imam al Munawi di dalam فيض القدير menghuraikan hal ini menyatakan; قارب أن يوقع في الكفر؛ لأنه يحمل على حسد الأغنياء، والحسد يأكل الحسنات، وعلى التذلل لهم بما يدنس به عرضه ويثلم به دينه، وعلى عدم الرضا بالقضاء وتسخط الرزق، وذلك إن لم يكن كفرا فهو جار إليه “Kemiskinan itu menghampiri ke arah jatuh kafir kerana ia memikul sifat dengki terhadap orang kaya, dan dengki itu menghapuskan pahala kebaikan. Begitu juga kefakiran menjadikan mereka menghinakan diri terhadap orang kaya terhadap apa yang mencemarkan hartanya dan fitnah terhadap agamanya, serta tidak redha terhadap ketentuan dan tak puas hati terhadap rezeki. Hal-hal ini sekiranya tidak menyebabkan kekufuran, tetapi ia mengalir ke arahnya.”
https://harakahdaily.net/index.php/2020/05/20/kemiskinan-dan-krisis-aqidah/
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.12 10:28 Danielfaris2001 Marilah menuju kejayaan

Lembaga Zakat Selangor pernah buat kajian, 70% asnaf tidak solat Subuh. Kalau yang fardhu pun tak buat, yang sunat apatah lagi.
Ironinya orang yang kaya raya, jutawan dan seumpamanya sangat menjaga solat. Bahkan saban malam bangun tahajud, solat sunat dan seumpamanya.
Ustaz Yaakub Yusra pernah buat satu group yang dinamakan 4am Club. Pada jam 4 pagi staff MADAD akan call untuk kejutkan semua peserta.
Semua pakat bangun ambil wuduk, solat sunat, join zoom untuk mengaji Quran, tazkirah dan seumpamanya. Beribu-ribu orang join dalam zoom dan LIVE di wall beliau.
Ramai jutawan ternama tanah air join 4am Club ni. Yang bayar zakat lebih RM1j setahun pun ada juga. Meriah sungguh groupnya. Saban malam jutawan-jutawan ini hadir tanpa gagal mengikuti tazkirah, mengaji, dan mendekatkan diri dengan agama.
Patutlah Allah bagi mereka makin kaya dan berjaya. Kerana saat mereka kaya, mereka makin dekat diri dengan Tuhan.
Anehnya, ramai yang susah dan kategori asnaf ni jauhkan diri dari agama. Tidak suka hadiri kuliah, tidak suka bangun tahajud, bahkan solat fardhu pun culas.
Sepatutnya bila susah, makin dekatkan diri dengan Allah. Kerana semua rezeki ada padaNya. Mohon sungguh-sungguh, usaha betul-betul, InsyaAllah suatu masa Allah makbulkan semua doa.
Sekecil apa pun rezeki kamu, syukurilah. Baru Allah kirim rezeki yang lebih banyak. Ada satu hadis berbunyi,
'Barangsiapa tidak mensyukuri yang sedikit, maka ia tidak akan mampu mensyukuri yang banyak'
Jaga solat. Doa sentiasa. Syukur dengan setiap apa yang kita ada. Itulah kuncinya.
Selamat pagi dunia!

MFS

Apabila munculnya anak-anak muda yang tersepit dalam kemiskinan, bimbang akan longgarnya ikatan akidah mereka. Kerana kemiskinan itu boleh mengundang kekufuran sepertimana Hadis Nabi S.A.W; كاد الفقر أن يكون كفرا، وكاد الحسد أن يسبق القدر “Hampir-hampir kefaqiran itu mengundang kepada kekufuran, dan hampir-hampir hasad itu mendahului ketetapan.” (Riwayat al-Baihaqi)
Gambaran Hadis ini bukanlah untuk dijadikan hujah atau hukum, akan tetapi untuk diamalkan supaya berusaha untuk menjauhi kefakiran. (4) Imam al Munawi di dalam فيض القدير menghuraikan hal ini menyatakan; قارب أن يوقع في الكفر؛ لأنه يحمل على حسد الأغنياء، والحسد يأكل الحسنات، وعلى التذلل لهم بما يدنس به عرضه ويثلم به دينه، وعلى عدم الرضا بالقضاء وتسخط الرزق، وذلك إن لم يكن كفرا فهو جار إليه “Kemiskinan itu menghampiri ke arah jatuh kafir kerana ia memikul sifat dengki terhadap orang kaya, dan dengki itu menghapuskan pahala kebaikan. Begitu juga kefakiran menjadikan mereka menghinakan diri terhadap orang kaya terhadap apa yang mencemarkan hartanya dan fitnah terhadap agamanya, serta tidak redha terhadap ketentuan dan tak puas hati terhadap rezeki. Hal-hal ini sekiranya tidak menyebabkan kekufuran, tetapi ia mengalir ke arahnya.”
https://harakahdaily.net/index.php/2020/05/20/kemiskinan-dan-krisis-aqidah/
submitted by Danielfaris2001 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.11 17:59 Practical-Gap3313 Melayu dan Islam abendee ni??

Melayu dan Islam abendee ni??
TLDR: So aku scroll2 YouTube short, tetibe live ni kuar kat feed. Yang best, ada troll dtg, pakcik2 ni dengan rokok butthurt sebab kena tegur.
Aku scroll2 YouTube short mlm2 hujung minggu, terjumpa la channel ni go live.. aku stay beberapa minit, nak tgk pakcik2 ni borak apa.
Tetibe ada mamat ni tegur la kat live comment, pakcik borak pasal agama, tp rokok dalam tangan. Siap quote Al-Quran bagai, tp xde la dorg quote bahasa arab, straight quote terjemahan je. Tp kutuk ulama kencang mcm paling hebat
Pakcik tu punya butthurt, takleh bincang bhaii. Keluar hukum hakam macam, yg xleh terima akal, mcm high pun ada.. Maybe rokok tu dorg tambah benda2 lain la kot. Mamat tu plak satu hal, dah tgk pakcik2 ni butthurt, dia continue trolling. Last2 mamat troll tu kena block~~~
submitted by Practical-Gap3313 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.11 10:15 astroze_hazim Korang boleh post meme dekat reddit ni dan aku dan mungkin dengan koli akan buat video reddit submission

submitted by astroze_hazim to koli_team_reddit [link] [comments]


2024.05.11 06:55 orangpelupa PSA : punya gelar (apapun)? Mending JANGAN MASUKIN gelar apapun di Akta kelahiran anak sampean

terkait post ini https://new.reddit.com/indonesia/comments/1cnplej/psa_punya_gelar_bangsawan_di_akta_kelahiran_tapi/
kemudian aku tanyakan ke kementrian agama, ternyata malahan aturannya lebih ketat dari itu. Ternyata pokoknya KTP KK dan Akta Kelahiran harus sama datanya, bukan cuman gelar bangsawan. Pkoknya penulisan harus sama, termasuk gelar.
Jadi gabisa di akta kelahiran ada nama ortu dengan gelar pendidikan mereka. tapi di KK dan KTP nama ortu ga ada gelar pendidikan.
terus mereka bilang "datanya" harus sama. jadi ga tau juga kalau gelar panjang seperti Master of whaerver something something panjang sekali di Akta, tapi disihngkat jadi M. WSs di KK dan KTP apakah boleh atau tidak.
intinya lebih aman kalau semua gelar ga ada di akta, Kk, KTP. sepertinya.
submitted by orangpelupa to indonesia [link] [comments]


2024.05.10 07:47 whusler "Pasal itu aku tak boleh duduk dengan org B40" - Prof Roshana UiTM

submitted by whusler to Bolehland [link] [comments]


2024.05.10 07:27 Lans__ “Perempuan yang haram dikahwini”

It's basically a syllabus for Form 5 students in the Pendidikan Islam subject. Let me recap what I found outstanding about this topic...
Macam mana pulak dengan syllabus tentang lelaki yang haram dikahwini? Tajuk ni tak mention pulak kahwin dengan budak perempuan ni haram? Pegang tangan dengan perempuan yang bukan mahram tu haram tapi kahwin sampai 4 tu moral pulak? Kenapa lelaki je boleh kahwin 4, perempuan tak boleh? Takut jadi beta cuck ke? 😂
I find this syllabus to be extremely one-sided, unfair, misogynistic and highly weird...
submitted by Lans__ to MalaysianExMuslim [link] [comments]


2024.05.10 02:39 LalaStellune Ransel laptop buat orang mungil

Aku cewek mungil (ga nyame 150 cm, torso berukuran dewasa dengan panjang sekitar 40-41cm) dan keluarga sering khawatir kalo aku bawa yg berat2 setiap kali aku pake tas. Sedangkan aku lagi cari ransel yang bisa muat laptop dan botol buat kerja, kampus dll. Kira2 tas di Indo yang cocok buat aku yang kayak gimana ya? Pas nyari online, aku liatnya yg cocok utk tubuhku yang strapnya bukan untuk orang berbahu lebar dengan strap depan. Aku lagi lihat Eiger Descent 25 tapi ada yang lebih cocok ga? Budgetku sekitar 500rban dengan 800rban max
submitted by LalaStellune to indonesia [link] [comments]


2024.05.10 02:09 eizzamri05 just gt rejected :)

just gt rejected :) submitted by eizzamri05 to teenagers [link] [comments]


2024.05.08 03:00 AfraidBridge613 19 [M4R] Online - Need friends/partner to talk about anything

Hello there,
Aku lagi nyari temen online buat ngobrol sama sekalian kenalan lebih dekat. Aku orangnya kurang buat mulai percakapan duluan tapi aku suka denger cerita sama pengalaman dari orang lain, aku orangnya santai aja dan terbuka, ga terlalu banyak maen sosmed kayak Instagram, TikTok or Twitter, bebas mau online atau ketemuan langsung karena kalo ada temen ngobrol langsung apalagi yang sefrekuensi lebih kerasa ga ngebosenin sih haha, terus sedikit tambahan tentang aku sendiri.
M/F feel free to DM me, Thank You all ✌️
submitted by AfraidBridge613 to IndoR4R [link] [comments]


2024.05.08 00:42 kansai2kansas TIL pabrik sepatu Bata berasal dari Czechia, dan bukan produk Indonesia sama sekali

Sebetulnya aku udah tau sejak beberapa bulan lalu sih.
Tapi baru kemarin lihat trit di Facebook diaspora Indonesia mengenai penutupan pabrik Bata di beberapa kota, lalu ada beberapa yang komentarkan bahwa itu keputusan yang sangat disayangkan, karena produk Bata itu kan kebanggaan bangsa Indonesia, dan kualitasnya bisa bersaing dengan produk non-Indonesia, dll.
Padahal pabriknya sendiri diciptakan di Czechia, oleh Tomas Baťa dan Antonín Baťa.
Enggak ada hubungannya dengan Indonesia sama sekali, hanya kebetulan aja sepatu Bata lumayan populer di Indonesia.
Mungkin salah kaprah kayak gini mirip dengan bagaimana orang Nigeria mengira bahwa Indomie itu produk Nigeria ya? Karena super populer di Nigeria jadi mereka sendiri salah kaprah.
Links for proof:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bata_Corporation
Just in case you think that “but that wikipedia link could have been faked and edited by OP himself”:
https://www.thebatacompany.com/about-us/history/#milestone-2
submitted by kansai2kansas to indonesia [link] [comments]


2024.05.05 15:52 tersxin Tragedi Malaysia

Banyak tragedi menimpa Malaysia kebelakangan ini,yang agak membimbangkan kerana ia memberi imej yang tidak baik kepada keadaan sesebuah negara pada ketika ini..Ini secara tidak langsung menggugat keselamatan penduduk di dalam negara..Perkara ini berlaku dengan kerap menjadi kita tertanya-tanya adakah ini adalah satu corak hasil daripada masalah yang terdapat di Malaysia yang tidak diselesaikan??Contoh Masalah:Kes ragut beberapa kes sedangkan sebelum ini kurang kes ragut tetapi semakin hari semakin kerap tanpa takut,Pesawat terhempas berulang kali yang telah mengambil nyawa insan yang terkorban,samun khianat seperti yang berlaku kepada akhyar rasyid,faisal halim,kes samun seperti berlaku di Klang dan menggunakan parang boleh membunuh penduduk…Anak Muda hancur dengan penyebaran video lucah bangsa Melayu Islam yang tidak diambil serius oleh pihak berkuasa,hanya mengambil serius bab Poligami…
Ibu bapa yang bodoh tidak menjaga anak-anak yang masih mentah,untuk hidup bebas yang menjadikan 2 remaja perempuan dan ramai lelaki bercampur di dalam hotel dan mereka adalah Melayu Islam..Masyarakat kurang sensitif terhadap tragedi dan masalah,kurang simpati dan hanya membuat semua yang terjadi sebagai bahan jenaka…Lagu Melayu Islam berunsurkan Zina..Kumpulan Muzik melayu Islam tanpa bersalah membuka aurat seperti orang kafir tetapi menyanyikan lagu raya..melakukan dosa dan redha akan dosa yang dilakukan..Cuaca panas melampau.Pihak keselamatan yang mementingkan wang daripada keselamatan negara.Budaya sugar daddy,call girl,kelab malam,dadah,zina berleluasa…Pada zaman dahulu,mungkin yang terlibat orang dewasa,tetapi kini remaja turut serta dalam gejala haram..Ini adalah bala yang diturunkan..Malaysia mungkin tidak mengalami Tsunami atau gempa bumi,tetapi ini adalah salah satu bala yang menyeksa seluruh Malaysia kerana yang jahat tidak insaf dan yang baik tidak menegur..
Bagi aku,ini semua terletak kepada kekuatan agama pada sesebuah negara,sebagai penahan seseorang untuk membuat jenayah meskipun tiada siapa yang tahu..Kemudian,ini adalah kesan polisi negara yang gagal yang telah mendesak ramai orang melakukan jenayah untuk hidup kerana makanan asasi seperti beras tidak dapat diperolehi...Kemudian,pencen yang dimansuhkan kepada penjawat awam menindas lagi golongan miskin...Kemudian adalah sikap pihak penguatkuasa undang-undang yang menerima sogokan dan menjadikan keselamatan Malaysia sebagai taruhan kerana gaji sedikit yang berpunca oleh kegagalan kerajaan..
Ingatlah,tiada erti kekayaan jikalau kita tidak selamat untuk menikmati kekayaan tersebut di rumah kita,apabila kita berisiko untuk dirompak atau dibunuh bila2 masa..Akhirnya adalah sikap rakyat Malaysia yang tidak matang dalam kehidupan…Tidak matang bermaksud tidak mempunyai kewibawaan dan kesiapsediaan untuk mencegah kesalahan dan mendorong kebaikan..Rakyat Malaysia terlalu lembut dan tidak mempunyai tindakan yang berguna mengambarkan kebodohan…Contohnya,apabila kelab bola sepak memberikan prestasi yang hampa,tidak sepadan dengan bajet yang diberikan,pemain neutralisasi diambil,tindakan mestilah diambil tidaklah cukup hanya dengan kata-kata semangat sahaja..Ini punca masalah yang terjadi seperti zina,bahan lucah,jenayah berlaku di siang hari..Kemudian,rakyat Malaysia tidak kompeten dan serius apabila menggalas tugas kerana sikap yang kompeten dan professional dalam rakyat boleh menggerak negara ke hadapan kerana setiap tugas diambil dengan fokus dan tanggungjawab..
Tetapi dengan sikap dengki,penting diri,mencampur urusan peribadi dan kerja,kualiti kerja yang rendah kerana malas,cuai dan malas,sikap Lemah dalam bekerja,masih mengamalkan sikap ‘ekonomi sara diri’ dalam kerja professional menjadikan kerja tidak disiapkan dan pesawat boleh terhempas membunuh warga Malaysia yang lain..Easy time creates weak men..Naratif negara kelas ketiga direka untuk membezakan negara blok komunis dan blok kapitalis..Malaysia negara kelas ketiga kerana dasar berkecuali bukanlah disebabkan warna kulit atau ekonomi..Malaysia tidak lebih rendah berbanding negara USA..Kembalilah kepada agama supaya dirahmati Tuhan dan tingkatkan taraf kerja kita supaya kita dapat hidup aman damai dan sesi akan tempat yang selesa kepada keluarga kita.
Persoalannya Sampai Bila?
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.05.05 10:57 cheesesoes Was I too sensitive/emotional? (Ex) Boyfriend seolah nyembunyiin aku.

(Ini pengalaman yg udah lama terjadinya, tapi karena barusan liat thread di Twitter yang lagi nge-hit dan ngebahas soal ini, aku jadi keinget)
Dulu aku pernah pacaran sama orang yang sempat kerja sama aku. Gambaran kasarnya adalah aku 'klien' dan dia utusan dari kantornya yang nge-handle aku. Karena hubungan kami ada bau kerjasamanya juga, kami berdua nggak pernah mengumumkan kalau kami berpacaran. Dia nggak mau kalau bos/rekan-rekan kerjanya tau, dan aku paham situasinya tsb. Jadi, meskipun aku pernah beberapa kali ke kantornya dan ketemu dia (dalam rangka bisnis), we always tried to keep it look professional. The fact that both of us are extremelly physically awkward to each other really helped, too. Dari luar, kami nggak ada chemistry sama sekali. Jadi aku rasa nggak ada orang yang pernah menebak kalau kami berpacaran.
Anyway, meskipun awalnya aku setuju untuk nyembunyiin hubungan ini, lama-lama aku ngerasa pengen 'bebas'. Aku pengen sesekali upload potret hubungan kami di sosmed/update soal dinner date kami/share sepenggal chat lucu kami meski tanpa nunjukin sosok/identitas kami. Pernah suatu saat, kami berdua liburan ke luar pulau, dan aku upload foto pesawat kami yg mendarat di bandara (tanpa ada sosok dia sama sekali). Begitu mantanku ini sadar, dia langsung negur aku untuk segera hapus IG story ku, karena takut rekan2 kerjanya connect the pattern dan sadar (ada bbrp rekan kerjanya yang follow sosmedku). Meskipun keberatan, akhirnya aku nurut aja.
Karena insiden tersebut, aku bertanya apa boleh aku sesekali share hubungan kami ke sosmed. Dia keberatan, masih dengan alasan yang sama. Dia juga bilang apakah sharing soal itu penting. Well, it was for me. Aku pengen tunjukkin ke dunia kalau ada orang yang sayang sama aku. Dia nyahut kalau hubungan kami cukup kami berdua yang tau, karena kami berdua yang ngejalaninnya, dan itu yang terpenting. Aku paham sudut pandangnya, tapi...
Yah, akhirnya sejak saat itu aku nggak pernah upload apa-apa soal kami berdua. Even setelah dia keluar dari kantornya dan harusnya aman untuk kami nggak backstreet lagi.
Anyway, selain itu juga, dia nggak pernah ngenalin temen-temennya ke aku. Aku paham kalau dia nggak mau campur-adukin circle pertemanannya sama aku, tapi kami udah kenal selama 4 tahun lebih sebelum berpacaran. Like I think I deserved to know his friends? Apalagi aku udah ngenalin temen-temenku ke dia, dan bahkan salah satu dari temenku sampai jadi teman curhatnya dia juga. Aku pernah protes soal ini, tapi dia nggak pernah mau ngejawab soal itu. 'Buat apa', 'kamu nggak kenal dia kok', dsb. Same old, same old. Seakan dia nggak mau bahas tentang itu. Tapi dia suka nyinggung 'sahabatnya' ini di tengah-tengah percakapan kami. Aku tuh kayak.... yeah, okay??? who's your friend?!??!? Can you introduce me to them?!?
Dua hal tersebut bikin aku ngerasa nggak 'disayang' sama dia. Kayak dia berusaha keras nutupin aku dari dunianya (kecuali keluarganya). Sempet mikir, apa aku terlalu jelek/malu-maluin/nggak worth it buat dikenalin? Tapi ketika kami ngobrol berdua, dia suka banget love-bombing aku dengan segala kasih sayang. And I loved him for that, tapi aku ttp ngerasa ada yang kosong aja.
Was it ego? Was I being ungrateful? Was I being too emotional? Was that normal for a guy?
(I know he was a bit shady, but I could 100% assure you that he's not cheating. Aku pernah nginep di rumahnya, ketemu satu keluarganya, nggak ada indikasi kalau dia main di belakang. He just really hates pamer apa-apa di sosmed)
submitted by cheesesoes to Perempuan [link] [comments]


2024.05.05 05:40 MICKY5789 Saya Tidak Tahu Apakah Hal Ini Bisa Dibilang Bagus Atau Tidak

Saya Tidak Tahu Apakah Hal Ini Bisa Dibilang Bagus Atau Tidak submitted by MICKY5789 to indonesia [link] [comments]


2024.05.04 10:15 astroze_hazim Korang boleh post meme dekat reddit ni dan aku dan mungkin dengan koli akan buat video reddit submission

submitted by astroze_hazim to koli_team_reddit [link] [comments]


http://rodzice.org/