Gambar lagi ngntot

Pengembaraan Tuah diteruskan

2024.05.25 17:41 Danielfaris2001 Pengembaraan Tuah diteruskan

Pengembaraan Tuah diteruskan
Antara novel yang disyorkan semasa PBAKL 2024.
Perjalanan watak-watak legenda kini bersambung.
Hilal Asyraf kembali lagi dengan karya terbaharunya Nirnama 2.
Latar masa 10 tahun selepas jilid 1 membawa pelbagai kisah hidup dan plot pertarungan baharu.
Tewasnya Jagat Suci (pemerintah Indera Kayangan) dan Raja Bersiong (pemerintah Segenting Kra) memberikan keamanan ke seluruh Tanah Semenanjung tetapi keamanan itu tidak berkekalan.
Kali ini, kerajaan Semutar Putih di Tanah Semenanjung menghadapi ancaman lebih dahsyat daripada kerajaan dan bomoh Ayutthaya bagi merampas kembali wilayah peninggalan kedua-dua pemerintah dan meluaskan jajahan ke seluruh Tanah Semenanjung.
Para bomoh Ayutthaya yang terkenal dengan kepakaran ilmu hitam memberikan ancaman luar biasa kepada keamanan dan keselamatan Tanah Semenanjung.
Apakah nasib para perwira kita termasuk Tuah, Jebat, Lekir, Lekiu, Kasturi dan pahlawan selebihnya?
Dapatkan segera di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) di PWTC.
Gambar 3 ialah warga istana Semutar Putih. Gambar 4 ialah watak-watak legenda Nusantara baharu dalam jilid 2 ini. Gambar 5 ialah gambar watak-watak jahat dan bomoh daripada kerajaan Ayutthaya.
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.14 04:03 Danielfaris2001 Historical Linguistics

Historical Linguistics
Shared from https://www.facebook.com/share/oF7Hupf1RRHJSjcZ/?mibextid=oFDknk
Tulisan Arab, Tamil dan ABCD dari Tulisan Mesir Purba!
Gambar ini menunjukkan betapa sebenarnya terdapat 57 skrip penulisan di dunia adalah didasari pengaruhnya datang daripada tulisan Hieroglif yang pernah digunakan oleh masyarakat Mesir Purba.
Kalau anda perhati betul-betul infografik ni, anda akan nampak evolusi dengan senang, bagaimana tulisan dan skrip ni berubah perlahan demi perlahan.
Skrip ini terdiri dari berbagai simbol yang menggambarkan suara dan konsep, dan digunakan sejak sekitar 3200 SM.
Dan tulisan terkenal yang lahir dari tulisan Mesir ialah Aramik.
Hieroglif Mesir menginspirasi penciptaan skrip Proto-Sinaitic sekitar 1800 SM. Proto-Sinaitic ini dicipta ketika itu demi memudahkan lagi pembacaan tulisan Mesir Purba. Anda boleh nampak transformasi tulisan dalam infografik ini.
Kemudian, Dari Proto-Sinaitic, evolusi berlanjut ke skrip Phoenician, yang muncul sekitar abad ke-12 SM. Phoenician merupakan skrip yang sangat efisien dan mudah untuk disebarkan, menyebabkan banyak bangsa mula mengadaptasikan tulisan ini dan disesuaikan dalam bangsa mereka.
Sebab tu kita dapat melihat dalam carta ini, bagaimana skrip Phoenician melahirkan banyak tulisan-tulisan Eropah seperti abjad Yunani yang kelak akan melahirkan tulisan ABC.
Salah satu adaptasi dari Phoenician adalah skrip Aramik, yang muncul sekitar abad ke-10 SM. Tulisan Aramik dikembangkan oleh bangsa Aram yang hidup di wilayah yang sekarang mencakup Syria dan sebahagian dari Turki, Lebanon, dan Irak.
Dek kerana posisinya yang strategik, Aramik menjadi lingua franca di banyak bahagian Timur Tengah kuno, terutama di bawah kerajaan-kerajaan seperti Assyria, Babilonia, dan Parsi.
Akibat Lingua Francanya tulisan Aramik dan bahasanya, makanya bangsa-bangsa lain mula mengadaptasikan ke dalam bahasa mereka. Sebab tu dari carta ni, kita dapat melihat bagaimana Ibrani, Arab, dan Brahmi— yang terlahir lantas mempengaruhi pengembangan skrip di India dan Asia Tenggara.
Kemunculan skrip Brahmi di India pada abad ke-3 SM melahirkan banyak tulisan-tulisan yang kita dilihat di India. Dalam perkembangannya, Brahmi mengalami evolusi dan adaptasi lokal yang berujung pada terciptanya skrip Pallava pada sekitar abad ke-4 hingga ke-9 Masehi. Skrip Pallava, yang dinamai dari dinasti yang berkuasa di wilayah yang dikenali sebagai Tamil Nadu di India hari ini.
Skrip Pallava berperanan penting dalam membentuk skrip di Asia Tenggara melalui laluan perdagangan dan penyebaran agama Buddha. Dari Pallava, skrip seperti Rencong dan Lontara, Khmer Kuno, aksara Kawi yang melahirkan Jawa Kuno, dan bahkan Thai, telah berkembang. Ini menunjukkan bagaimana skrip ini disesuaikan dengan bahasa dan keperluan lokal di berbagai kerajaan di Asia Tenggara.
Dan dari sini juga kalian akan faham kenapa tulisan-tulisan Asia Tenggara dinamakan sebagai tulisan Pasca-Pallava sebab muasalnya daripada tulisan Pallava dari Selatan India.
Juga, kalian akan faham kenapa pakar meletakkan bahawa tulisan Mesir Purba sebagai antara tulisan paling awal, paling original dan paling purba dalam sejarah, melahirkan dan mempengaruhi ratusan peradaban-peradaban dalam sejarah.
Justeru, saya rasa kalau anda mampu baca sampai habis tulisan saya, anda tentu tak ada masalah dengan kontent isi kandungan buku saya, KITAB TAMADUN MESIR PURBA yang akan diluncurkan di PESTA BUKU ANTARABANGSA KUALA LUMPUR 2024 di PWTC ini.
Jemput datang borong buku saya, KITAB TAMADUN MESIR yang memberikan ulasan mendalam pasal sejarah tulis Mesir. Dapatkan juga sign saya di PBAKL di booth yang bernombor 4026, 4027, 4051, 4052, 4061, 4062, 4075 dan 4076 di Dewan Tun Razak 4, PWTC.
Atau kalau anda nak baca bab percuma, boleh ke: https://thepatriots.store/ktmp/
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.13 10:39 twindigital 6 Rekomendasi Souvenir 20 Ribuan yang Berkesan

6 Rekomendasi Souvenir 20 Ribuan yang Berkesan
https://preview.redd.it/l64cawr3o50d1.jpg?width=1920&format=pjpg&auto=webp&s=29d8e191aa7779b18d0f0dc81f35001813b4fd65
Souvenir 20 ribuan menjadi salah satu hadiah yang banyak dicari. Budget sebesar dua puluh ribu dinilai cukup terjangkau bagi berbagai kalangan. Terlebih lagi saat ini sudah ada banyak pilihan kado yang bagus dengan harga tersebut.
Dengan begitu, saat bertukar kado kamu nggak perlu ngeluarin budget yang mahal untuk beli kado. Sebab, kamu bisa memberikan hadiah-hadiah yang murah tapi berkesan bagi penerimanya.
Mau tahu kado apa yang murah tapi berkesan? Kado yang simpel dan unik buat tukar kado bareng teman? Cek di sini selengkapnya deh! Twin Digital punya rekomendasi souvenir 20 ribuan yang kece.

Kado Apa yg Murah Tapi Berkesan?

1. Case Handphone

Sedang memikirkan kado apa buat tukar kado? Case handphone menjadi kebutuhan hampir semua orang. Kamu bisa memberikan case handphone dengan tampilan yang lucu. Pilih warna yang soft atau warna yang disukai si penerima. Supaya makin suka, kamu bisa custom desain case handphone. Cek di sini koleksi case handphone yang estetik!

2. Pulpen Stainless Premium

Pulpen stainless premium bisa jadi opsi hadiah, bukan sekadar pulpen biasa karena pulpen ini berbahan stainless yang diberi tambahan cetak metode print uv maupun grafir yang bisa custom desain atau nama orang yang ingin kamu kasih hadiah tersebut. Tentu produk ini adalah produk yang berkelas.

3. Hiasan Dinding Penuh Makna

Kado apa yang simpel tapi penuh makna? Jawabannya hiasan dinding edisi quotes. Pajangan hiasan dinding ini sedang tren di kalangan kawula muda. Kamu bisa menuliskan kutipan-kutipan yang positif untuk memotivasi teman kesayanganmu. Contohnya kayak poster dinding mdf ini loh.

4. Kartu Ucapan Akrilik

Kartu ucapan akrilik yang elegan dan premium dapat jadi pilihan yang bagus, karena di dalamnya kalian bisa isi teks maupun desain gambar dalam undangan tersebut, yang tentunya tidak dapat terlipat, lusuh seperti kertas tetapi bahan akrilik ini keras dan terdapat opsi tambahan memakai amplop buat souvenirmu makin luxury. Produk ini sebenarnya bisa dipakai sebagai kartu ucapan maupun undangan ya Twin Creative, so kalian bisa cek produknya di link ini!.

5. Kotak Bekal untuk Makan Siang

Membawa bekal saat ke kantor atau ke sekolah tentu lebih sehat dan higienis. Custom Bento Set Taku Print UV adalah produk yang tepat untuk menyimpan bekal makanan yang akan dibawa. Kotak makan ini terbuat dari polypropylene. Sudah termasuk sendok dan sumpit loh. Jadi makin praktis kan.

6. Tumbler dengan Karakter Lucu

Kado apa yang unik? Botol minum tumbler dengan custom karakter lucu bisa menjadi pilihan kado yang menarik. Selain case handphone, botol tumbler dapat dibawa kemana-mana. Pilihlah tumbler yang terbuat dari material khusus yang aman dan terbebas dari BPA seperti tumbler dundee. tumbler insert paper. Harganya nggak sampai 30 ribu, murah banget kan.
Jadi, mana hadiah yang akan kamu berikan saat tukar kado nanti? Masih belum menemukan hadiah yang sesuai? Kunjungi Twin Digital utnuk dapatkan solusinya!

Temukan Twin Digital di:

Situs Web: twindigital.id Situs Blog : twindigital.co.id Facebook. : twindigital.id Instagram: twindigital.id Tiktok: twindigital.id Shopee: twindigitalprinting dan twin_creative Tokopedia: twin digital dan digital printing indonesia
submitted by twindigital to u/twindigital [link] [comments]


2024.05.10 12:08 twindigital 6 Rekomendasi Souvenir 20 Ribuan yang Berkesan

6 Rekomendasi Souvenir 20 Ribuan yang Berkesan
https://preview.redd.it/pdxwewewokzc1.jpg?width=1920&format=pjpg&auto=webp&s=22d5f3b93f805c417855cef3fe5b9f3d81345d3e
Souvenir 20 ribuan menjadi salah satu hadiah yang banyak dicari. Budget sebesar dua puluh ribu dinilai cukup terjangkau bagi berbagai kalangan. Terlebih lagi saat ini sudah ada banyak pilihan kado yang bagus dengan harga tersebut.
Dengan begitu, saat bertukar kado kamu nggak perlu ngeluarin budget yang mahal untuk beli kado. Sebab, kamu bisa memberikan hadiah-hadiah yang murah tapi berkesan bagi penerimanya.
Mau tahu kado apa yang murah tapi berkesan? Kado yang simpel dan unik buat tukar kado bareng teman? Cek di sini selengkapnya deh! Twin Digital punya rekomendasi souvenir 20 ribuan yang kece.

Kado Apa yg Murah Tapi Berkesan?

1. Case Handphone

Sedang memikirkan kado apa buat tukar kado? Case handphone menjadi kebutuhan hampir semua orang. Kamu bisa memberikan case handphone dengan tampilan yang lucu. Pilih warna yang soft atau warna yang disukai si penerima. Supaya makin suka, kamu bisa custom desain case handphone. Untuk case handphone bisa cek di sini untuk handphone yang estetik!

2. Pulpen Stainless Premium

Pulpen stainless premium bisa jadi opsi hadiah, bukan sekadar pulpen biasa karena pulpen ini berbahan stainless yang diberi tambahan cetak metode print uv maupun grafir yang bisa custom desain atau nama orang yang ingin kamu kasih hadiah tersebut. Tentu produk ini adalah produk yang berkelas.

3. Hiasan Dinding Penuh Makna

Kado apa yang simpel tapi penuh makna? Jawabannya hiasan dinding edisi quotes. Pajangan hiasan dinding ini sedang tren di kalangan kawula muda. Kamu bisa menuliskan kutipan-kutipan yang positif untuk memotivasi teman kesayanganmu. Contohnya kayak poster dinding mdf ini loh.

4. Kartu Ucapan Akrilik

Kartu ucapan akrilik yang elegan dan premium dapat jadi pilihan yang bagus, karena di dalamnya kalian bisa isi teks maupun desain gambar dalam undangan tersebut, yang tentunya tidak dapat terlipat, lusuh seperti kertas tetapi bahan akrilik ini keras dan terdapat opsi tambahan memakai amplop buat souvenirmu makin luxury. Produk ini sebenarnya bisa dipakai sebagai kartu ucapan maupun undangan ya Twin Creative, so kalian bisa cek produknya di link ini!.

5. Kotak Bekal untuk Makan Siang

Membawa bekal saat ke kantor atau ke sekolah tentu lebih sehat dan higienis. Custom Bento Set Taku Print UV adalah produk yang tepat untuk menyimpan bekal makanan yang akan dibawa. Kotak makan ini terbuat dari polypropylene. Sudah termasuk sendok dan sumpit loh. Jadi makin praktis kan.

6. Tumbler dengan Karakter Lucu

Kado apa yang unik? Botol minum tumbler dengan custom karakter lucu bisa menjadi pilihan kado yang menarik. Selain case handphone, botol tumbler dapat dibawa kemana-mana. Pilihlah tumbler yang terbuat dari material khusus yang aman dan terbebas dari BPA seperti tumbler dundee. tumbler insert paper. Harganya nggak sampai 30 ribu, murah banget kan.
Jadi, mana hadiah yang akan kamu berikan saat tukar kado nanti? Masih belum menemukan hadiah yang sesuai? Kunjungi Twin Digital utnuk dapatkan solusinya!

Temukan Twin Digital di:

Situs Web: twindigital.id Situs Blog : twindigital.co.id Facebook. : twindigital.id Instagram: twindigital.id Tiktok: twindigital.id Shopee: twindigitalprinting dan twin_creative Tokopedia: twin digital dan digital printing indonesia
submitted by twindigital to u/twindigital [link] [comments]


2024.05.03 09:49 New-Entertainer-237 Guys, I need urgent help 🥺

Kawan saya kena blackmail. Dia chat dengan orang di telegram. Hantar gambar full face nude, yg hilang selepas tengok. Tak tahu macam mana, phone orang yg dia chat tu kena hack, ada gambar dan history chat.
Hacker tu blackmail dia. Semalam dia dah bayar rm 2000 kat hacker. Hari ni dia mintak duit lagi... kawan saya sekarang tengah stress gila tak tahu nak buat...
Dia takde Reddit, so I tulis ni on his behalf. Harap ada orang yg boleh tolong apa yg patut buat. Any suggestions please?
Terima kasih.
Edit: Thanks guys. I share the link of this post to him and he really appreciated all the responses. He already blocked the blackmailer, delete all the chats. Korang semua are the best. 👍💪
submitted by New-Entertainer-237 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.01 16:42 potatotomatoburrito Minta rekomendasi rent/buy baju prewed

Minta rekomendasi rent/buy baju prewed
Hii aku lagi planning untuk prewed nih. Rencana mau cari baju seperti di gambar ini, yang lebih pendek (midi or knee length) juga oke. Bisa dress atau bisa juga top+tutu skirt.
Ada saran kah bisa nemu dress kyk gini di toko mana? Udah 3 harian browsing shopee & ig dress rental tapi belum nemu 🥺
submitted by potatotomatoburrito to Perempuan [link] [comments]


2024.04.15 05:07 Clear_Assignment625 Kesianan orang melayu-islam

Sy kesian dengan orang Melayu-Islam
Sy sebagai cina boleh makan dan minum apa apa sahaja dan memasuki mana mana kedai makanan, cafe dan restauran, without a second thought
Tapi orang melayu-islam tidak, seumur hidup mereka telah missed out on makanan cina dan juga makanan tidak halal apabila berada di luar negara, cuisine cuisine yang begitu sedap sekali
Mereka cuma boleh berada di luar restauran restauran yg indah dan mewah tetapi tidak boleh masuk, cuma boleh mendapat bau makanan itu dan tengok gambar menu sahaja, dan hanya boleh mengidam idamkan makanan makanan tidak halal
I wonder what these food taste like, terpikir di belakang minda mereka
Selain makanan, orang melayu-islam juga missed out on all good Chinese songs, lagu lagu klasik cina yg begitu indah sekali melodinya, tambahan pula kalau boleh memahami bahasa cina maksudnya lagi menyentuh hati
Tapi tak apa lah, syurga menanti kan, yg kafir tak dapat, hidup ini cuma sementara sahaja, ah inilah cara operasi minda orang melayu-islam
Sy sini cuma sharing my thoughts on how much the Malays missed out compared to being a Chinese, not saying anyone is better, the keyword here is
Missing Out
submitted by Clear_Assignment625 to 3RMalaysia [link] [comments]


2024.04.14 14:35 Nogisuperiorgene Wonder Pets! (Edisi Khas Bolehland)

Wonder Pets! (Edisi Khas Bolehland)

https://preview.redd.it/l2kxz2dznfuc1.png?width=1070&format=png&auto=webp&s=ddbf333a4ab085e44d7050748cc228ff83964d8d

Shitposter menyelamatkan Bolehland
Masa untuk kerja
Pergi dulu Bodoh, jumpa nanti Sohai, bye Macha
Notis
Ada post, ada post baharu
Ada post, kami datang
Ada post, ada post baharu
Ada taik post yang baharu, ada taik post yang baharu, ada taik post yang baharu di reddit

"Aku tak suka cina,india dan melayu"
Tengok, umpan lumba di Bolehland
Umpan Lumba
Di Bolehland
Awak Pasti
Tengok

"Gila betul semua kaum, saya tak ada kaum sebab tu saya siuman"

Memang betul ada umpan lumba di Bolehlandlah
Tapi umpan lumba itu apa, Bodoh?
Ia tu umpan yang tak berkualiti

Apa post macam ni buat di r /Bolehland, saya ingatkan post macam ni biasa di r /malaysia
Biasanya macam tu, tapi kena ban
Kenapa?
Kerana mod r /malaysia senang trigger
Jadi orang yang kena ban pergi ke sini

Umpan lumba
Ada di Bolehland
Ini seerius
Mesti taik posting
Tingkatkan shitposting! Tingkatkan shitposting! Tingkatkan shitposting!!!
WIIIIIIII

Bodoh
Macha
Dan Sohai juga
Shitposter datang post me-me

Apa yang penting, taik posting
Apa yang penting, taik posting
Woow
Cantik
Post kehornian kami sebagai shitposter di Bolehland
Macha?
Saya akan tunjukkan femboy paling hangat di dunia ini supaya orang dapat lupakan perlumbaan
Sohai?
Woooo Amoi sedap slupraisnisniv
Baiklah, saya pula akan post cunny ugghhh😭😭😭😭😭😭

Sedia untuk tekan butang, shitposter
Kami akan selamatkan awak Bolehland

Plap, Plaap,Plap

Shitposter, shitposter, kami taikpost
Membantu Bolehland dari hal politik
Kami tak ori, dan kami tak lawak tapi lagi bagus dari jadi rasis
Yaaaay shitposter
Yaayyyy

"Adalah masanya untuk sedar bahawa kita semua boleh jadi femboy yang kita cari-carikan"
"Amoi masak maggi, nampak sedap slurpslrup"
"Cunny or not cunny, semua kasi pembetulan 😭😭😭😭😭😭💢💢💢"

Mmmmm, orang masih gunakan perlumbaan sebagai umpanlah
Cepat Sohai, Macha, kita perlukan lebih banyak taik
Apa lagi yang kita ada selain horny?

Kita tak cukup idea
Macam mana kita nak cari lebih banyak idea taik
Kita adaa maasaalah
Cepat nanti post rasis bertambah
Iiiiii
niiiiii
Seriuuuuss!

Oh kita boleh anggap kehidupan kita sebagai satu taik posting yang besar dan mengambil inspirasi daripadanya
Macha, itu idea yang bagus
Baiklah Macha, kamu memberi idea taik dalam kehidupan seharian
Sohai, kamu mencari atau membuat gambar yang sesuai dengan idea tersebut
Dan saya akan muat naikkan idea taik kita

Bodoh
Macha
Dan Sohai juga
Shitposter datang post me-me

Apa yang penting, taik posting
Apa yang penting, taik posting

Semenjak itu, posting taik telah melangkaui umpan lumba dan reputasi r /Bolehland telah pulih sebagai subreddit yang tak serius

Kita berjaya, shitposter
Kita berjaya lakukannya dengan kerjasama
Yayyyyy

Shitposter, shitposter
Kami berjaya
Menyelamatkan Bolehland dari racing
Kami tak ori, dan kami tak lawak tapi lagi bagus dari jadi rasis
Yaaaay shitposter
Yaayyyy

submitted by Nogisuperiorgene to Bolehland [link] [comments]


2024.04.07 20:17 Buwanranto218 Aset Digital

Pengertian aset digital adalah sesuatu yang ada dalam bentuk data biner, memiliki identifikasi unik, dan memiliki nilai yang dapat dimanfaatkan. Dalam konteks ini, aset digital tidak lagi terbatas pada gambar, video, atau dokumen, melainkan juga mencakup cryptocurrency dan bitcoin.
submitted by Buwanranto218 to u/Buwanranto218 [link] [comments]


2024.04.07 04:26 MedicalTelephone4655 Tahu Bulat Ala Abang-Abang

Bahan-bahan

45 menit 5 porsi
  1. 15 buah Tahu Putih Halus
  2. 3 butir Kuning Telur
  3. 1 sdt Baking Powder Double Acting
  4. 3 sdt Kaldu Bubuk
  5. secukupnya Minyak Goreng
  6. Bahan-bahan

Cara Membuat

  1. 1Cuci tahu putih, kemudian hancurkan dan saring airnya dengan menggunakan kain / serbet bersih. Usahakan sampai seminimal mgkin kandungan airnya dan tinggal ampas seperti gambar.
  2. 2Masukkan kuning telur, kaldu bubuk, dan Baking Powder Double Acting. Campur sambil diremas-remas untuk melembutkan adonan tahu. Jika tidak ada BPDA, bisa juga menggunakan baking powder biasa, tpi tambahkan stgh sdt lagi. kemudian tes rasa sesuai selera.
  3. 3Setelah rasa nya pas, buat bulatan dengan menggunakan telapak tangan sampai permukaannya licin. Masukkan ke dalam wadah yang ada tutupnya, simpan dalam kulkas minimal 3-4jam. Tidak boleh masuk freezer ya.
  4. 4Setelah 3 jam, keluarkan, biarkan 10 menit disuhu ruang. Sembari menunggu, panaskan minyak goreng smpai minyak panas, kemudian kecilkan api. Goreng tahu dalam minyak banyak menggunakan api sedang cenderung kecil, sambil diaduk2 agar bisa mengembang.
  5. 5Lama menggorengnya kira2 10-15 menit. Setelah matang, sajikan bersama cabe ceplus atau sambal kecap. Happy cooking :D
sumber : Resep Tahu Bulat Ala Abang-Abang oleh Dinda Rizky Tan - Cookpad
submitted by MedicalTelephone4655 to u/MedicalTelephone4655 [link] [comments]


2024.04.07 02:12 XHANDRA18 Tutor yg belum tau aja✅

Tutor yg belum tau aja✅
Claim rdat
submitted by XHANDRA18 to CryptoAirdropsHunters [link] [comments]


2024.04.04 05:26 monryberr MegaMove - Revitalisasi Sendi Anda dengan Kapsul Pereda Nyeri Jangka Panjang MegaMove (Indonesia)

Klik Di Sini untuk Membeli Megamove di situs resmi

Seluruhnya terbuat dari bahan alami, Megamove adalah pil yang bekerja cepat untuk meredakan kram dan nyeri pada otot dan persendian. Selain itu, kondisi kulit di area yang bermasalah juga semakin membaik sehingga menyebabkan pigmen kulit kembali normal. Pabrikan memberikan bukti statistik bahwa produk tersebut merupakan perawatan regenerasi jaringan sinovial terbaik yang tersedia di AS, Indonesia, dan Amerika Serikat. Lebih dari sepuluh juta eksemplar telah dirilis di negara-negara ini karena tingkat harga yang luar biasa yang dapat diperoleh di situs resminya. Mengenai kinerja Megamove, forum internet telah memberikan ulasan dan testimoni yang sangat positif. Belum ada keluhan apapun di komentar tentang kontraindikasi.
Lebih khusus lagi, pengobatan kondisi rematik dirancang oleh Dr. Sadoon bin Jamal. Orang tersebut telah terlibat dalam proses pengembangan konten selama beberapa tahun. Ahli ortopedi adalah spesialis di bidangnya yang telah mempelajari efek Megamove pada tubuh dan memverifikasi kemanjurannya dalam menghilangkan penyakit dalam. Formulasinya mengandung bahan-bahan seperti peptida kolagen, minyak kamper, minyak cemara, dan kayu manis. Tanaman keranjang, atau Callisia Fragrans, merupakan elemen tambahan. Pasien dengan osteochondrosis dan arthritis kronis dapat memperoleh manfaat besar dari pengobatan baru yang dikenal sebagai MoviMob. Produk ini telah melalui banyak uji klinis dan terbukti efektif. Dalam hal meredakan nyeri sendi, Kapsul telah menunjukkan kemanjuran rata-rata sebesar 93%.
Itu perlu! Negara yang dapat membeli Kapsul Megamove adalah Indonesia dan . Seperti terlihat pada gambar terlampir, produk diangkut ke Indonesia dan dalam kemasan yang berbeda. Pelanggan perlu memahami bahwa dampak produk sama dengan dampak komponen penyusunnya.
Tahukah Anda Megamove mana yang paling terjangkau di Indonesia, Indonesia, dan Indonesia? Bagaimana cara membela diri terhadap penipuan yang dipromosikan di pasar internet seperti Dischem, Mercury Drug, Lazada, Shopee, dan Amazon? Bagaimana cara meminum kapsul yang benar sesuai dengan petunjuk pemakaian agar nyeri sendi dapat teratasi? Apa tujuan yang dilayani MoviMob?

Apa yang Membuat Peptida Kolagen Penting dan Mengapa Sangat Penting untuk Kesehatan Sendi

Memahami pengertian kolagen diperlukan sebelum mempelajari lebih jauh definisi peptida kolagen. Kolagen adalah 'semen' yang menyatukan tubuh kita. Sekitar tiga puluh persen protein dalam tubuh kita berasal dari bagian struktur terpenting ini. Kolagen penting untuk adhesi, fleksibilitas, dan regenerasi di semua jaringan ikat, termasuk kulit, tendon, ligamen, tulang rawan, dan tulang. Protein struktural utama yang bertanggung jawab atas sifat-sifat ini adalah kolagen. Komponen ini berperan sebagai “perekat” yang menyatukan semuanya karena serba guna dan kuat. Ini meningkatkan beberapa sistem fisiologis selain meningkatkan integritas kulit kita. Peptida kolagen adalah peptida bioaktif kecil yang diproduksi ketika kolagen dihidrolisis oleh enzim. Cara lain untuk menggambarkan tindakan ini adalah dengan memotong molekul yang mengikat untaian kolagen berbeda ke peptida. Hidrolisis adalah proses yang memecah sekitar 300-400 kDa fibril protein kolagen menjadi peptida yang lebih kecil. Kolagen hidrolisat dan kolagen terhidrolisis adalah dua istilah lagi untuk peptida kolagen. Mereka tidak hanya membantu meringankan masalah persendian jangka panjang, tetapi juga memperkuat ikatan yang menghubungkan jaringan ikat.

Peptida kolagen sangat penting untuk kesehatan sendi karena alasan berikut:

Klik Di Sini untuk Membeli Megamove di situs resmi

Tinjauan Singkat tentang Fitur dan Tujuan MoviMob

Megamove merupakan suplemen alami berbentuk kapsul yang ditujukan untuk memperkuat tendon, otot, sendi, dan tulang dengan cepat. Manfaat tambahan dari terapi dua-dalam-satu untuk meningkatkan kesehatan dan mobilitas sinovial adalah membantu menormalkan penampilan kulit di area keluhan. Penulis materinya adalah Dr. Sadoon bin Jamal. Sepuluh juta eksemplar telah terjual di seluruh dunia, termasuk di Indonesia, Indonesia, dan negara-negara lain. Pelanggan dapat membelinya dari produsen dengan harga yang sangat wajar melalui situs resminya. Ahli bedah ortopedi yang telah memeriksa fitur-fitur Megamove telah membuktikan keunggulan perangkat ini sebagai sarana untuk meningkatkan mobilitas sehari-hari.

Khasiat dan Khasiat Kapsul untuk Meningkatkan Kesehatan Sendi

Dr Sadoon bin Jamal mengaku menciptakan Megamove karena memiliki kelebihan dan manfaat lebih dibandingkan pengobatan konvensional atau pembedahan. Berkat format yang menggabungkan dua fungsi menjadi satu, nutrisi yang cukup diberikan ke tulang rawan, memungkinkan tubuh memproduksi lebih banyak kolagen. Perawatan untuk nyeri sendi juga memberikan manfaat yang luar biasa dalam mengurangi kelelahan fisik dan ketegangan pada otot yang mungkin timbul akibat aktivitas fisik.

Testimonial dan Ulasan Megamove di Forum Internet

Saat ini, Megamove belum menerima komentar atau dukungan yang tidak menyenangkan dari pengguna di forum internet. Setiap orang yang mencoba campuran kapsul organik merasa sangat menyukainya. Setelah konsumen memberikan masukannya, maka bagian yang paling banyak mendapat pujian adalah konten organik. Menurut laporan pengguna, mereka melihat efek positif awal dalam waktu kurang dari 10 hari. Ahli ortopedi yang ahli di bidangnya menyatakan bahwa MoviMob aman dikonsumsi secara rutin dan dapat membantu mempercepat regenerasi tulang rawan.

Di Indonesia, , dan Indonesia, Anda dapat menemukan harga Megamove. Dimana bisa kami beli

Menurut korporasi, siapa pun dapat mengunjungi situs resmi produk kapan saja untuk membeli MoviMob dengan harga serendah mungkin di Indonesia, , dan Indonesia. Dalam hal keterjangkauan, titik harga serupa dengan negara mana pun tempat produk tersebut dijual. Megamove sering kali memberikan berbagai potongan harga. Hal ini disebabkan oleh distribusi eksklusif minuman kapsul yang memungkinkan penggunanya mendapatkan manfaat dari keunggulan tersebut.

Petunjuk Mengonsumsi dan Rehidrasi Megamove, beserta Leaflet untuk Referensi dan Dosis Anda

Sama sekali tidak sulit untuk mempelajari cara menelan Kapsul Megamove. Materi dalam buklet menyatakan bahwa kombinasi kapsul sebaiknya diminum tidak lebih dari dua sendok makan sekaligus. Menggabungkan latihan-latihan ini dengan program latihan teratur disarankan untuk meningkatkan mobilitas dan kekuatan sendi. Hal ini paling baik ditunjukkan dengan melakukan hal berikut: letakkan tangan Anda di atas jari kaki dan tahan di sana selama tiga puluh detik. Anda juga bisa meninggikan badan dan perlahan mengangkat kaki dengan bertumpu pada siku. Ini pilihan tambahan. Disarankan juga untuk mengikuti diet seimbang. Disarankan dalam buku pegangan pengguna agar Anda tetap berpegang pada dosis Megamove yang dianjurkan.

Klik Di Sini untuk Membeli Megamove di situs resmi

submitted by monryberr to u/monryberr [link] [comments]


2024.04.02 15:23 Efficient_Durian_773 ibu

luahan tentang ibu
11/10/2020. Tarikh ibu aku meninggal. Aku masih ingat waktu tu, pagi hari ahad, kelas pertama untuk haritu, kelas seni. Waktu tengah kelas, tiba-tiba salah seorang batchmate aku ketuk pintu pintu kelas dan cakap warden nak jumpa aku. Hanya allah sahaja yang tahu perasaan berdebar aku kerana malam sebelum ini, aku dapat mesej dari kakak aku "doakanibu, ibu masuk hospital dan tak sedar lagi". Aku pelik, ibu aku tak pernah sakit, Ibu aku orang yang paling sihat.tapi waktu tu aku tepus semua perasaan, sebab aku duduk di asrama, 3 jam dari rumah. Perjalanan nak pergi jumpa wardenwaktu tu aku rasa macam perjalanan yang paling lama. Sampai saja di depan pejabat, warden perempuan terus peluk bahu aku. Waktu tu aku dah taknak dengar apa apa pun warden cakap. Aku rasa nak pekakkan telinga. "Harap awak bersabar......"Aku dengar je tiga perkataan tu, aku harap dunia ni berhenti berputar.Aku dah tak dengar ayat seterusnya. Tapi aku tak boleh menangis,aku taknak menangis. Sorang warden perempuan teman aku naik asrama kemas baju. Otw, ke asrama dan sampai bilik memang aku tak menangis langsung, tapi aku termenung. Aku termenunng fikir betul ke? Betul ke aku tak mimpi ni? Sampai je kat bilik, aku kemas barang and lastly baru aku bukak almari nak ambil barang lain, waktu tu ada gambar ibu aku dukung aku waktu kecil aku lekat di pintu almari bahagian dalam. Waktu tu baru aku menangis.
Aku hanya ada 15% bateri phone dan tak ada duit cukup waktu tu nak beli tiket balik. Tapi aku bendahari kelas, aku diam-diampakai duit kelas untuk beli tiket balik. Phone aku pakai 'super saving' mode nak jimat bateri, untuk call ayah aku. OTw balik aku menangis 3 jam. 3 jam aku menangis tanpa henti. Sampai je depan rumah, ra,ai sangat tengah tunggu aku, semua tunggu aku jw sebab aku lama nak sampai. Masih dalam baju sekolah, aku menangis, aku mandikan ibu dan aku oergi kuburkan ibu. Balik rumah, aku makan ikan masak lemak, abah suapkan, masih dalam baju sekolah. 2 minggu aku cuti, tapi 2 minggu juga hari hari aku bangun pagi terus pergi check bilik ibu aku. Aku masih lagi dalam fasa denial. Aku tak boleh terima kenyataan yang ibu aku dah tak ada. Aku pergi bilik dia dengan harapan dia masih tidur atas katil dia.Bila aku naik sekolah, aku senyum dan buat macam tak ada apa-apa jadi. Aku bergurau dengan kawan-kawan aku macam biasa.Tapi dalam masa ni, aku marah, aku marah sangat dekat Allah. Aku marah sebab Allah ambilibu aku. Kenapa Allah ambil ibu aku.Aku merajuk dengan Allah. Solat aku sengaja tinggal. Kalau solat pun aku rasa terpaksa.Aku rasa Allah tu tak adil waktu tu. Tak adil sangat. Tapi siapa lah aku nak menidakkan takdir.
Beberapa minggu lepas tu, aku baru dapat tahu ibu aku meninggal disebabkan sihir. Bukan sakit sendiri, tapi sakit buatan orang.Aku berdendam sangat dengan siapa yang buat tu sampai sekarang. Aku rasa nyawa ibu aku diambil secara paksa. Aku harap siapa yang sihir ibu aku tu, allah tak terima taubat dia. Astagfirullah. Beberapa malam sebelum tu aku ada mimpi, mimpi ada benda ditanam dalam pasupokok bunga mak aku. Aku bagitahu kakak aku, dan betul sebab mimpi tu mungkin mimpi petanda.Waktu ayah aku berubat sebab tempias sihir, ustaz tu ada cakap sihir tu ditanam dalam salah satu pasu pokok ibu aku.
Aku benci siapa yang percaya sihir. Aku benci penyihir. Aku benci siapa yang syirik. Aku harap siapa yang buat sihir tak kisahlah kepada sesiapa pun, atas tujuan apa apa pun, aku harap kau dapat neraka paling dalam. Aku kenal tahu siapa yang sihir ibu aku. Mak tiri aku. Tak layak digelar seorang mak. Perangai serupa iblis. Ambil nyawa ibu aku guna bantuan iblis. Aku memang takkan maafkan perempuan sundal tu. Dia sihir ibu aku sebab nakkan ayah aku. Nak kikis harta ayah aku. Bila ibu aku dah tak ada, tak ada juga halangan dia nak mengikis. Jikalau suatu hari nanti dia nazak dan melutut minta maaf pun, aku takkan maafkan iblis bertopengkan perempuan sundal macam tu.
Aku rasa banyak juga orang yang kehilangan insan tersayang angkara sihir.
submitted by Efficient_Durian_773 to malaysians [link] [comments]


2024.03.21 18:08 TandooriPayat I need help finding the title to this Doraemon long story (my version is in Malay). Been looking for years and can't find it still

I need help finding the title to this Doraemon long story (my version is in Malay). Been looking for years and can't find it still
These are some of the pages throughout (its the Malay language ones), about a story of a planet with magical creatures that keep it alive, and a half-planet
Have been trying to find references to this particular edition for a long time now and still cant. Please help if you recognise which book this is! Thanks! 😊
submitted by TandooriPayat to Doraemon [link] [comments]


2024.03.21 09:35 CrumbleRaisin Tips dan nota untuk korang lepas ujian memandu. Coming from someone yang ambil test tiga kali.

Tips dan nota untuk korang lepas ujian memandu. Coming from someone yang ambil test tiga kali.
  1. Waktu hari ujian JPJ kat sekolah aku, kitorang boleh cuba bukit dan ramp dua kali. Aku tak tahu sekolah lain boleh ke tak. Tapi ramp itu hanya boleh cuba waktu nak naikkan kereta ke atas ramp waktu dalam keadaan reverse. Kalau korang tak berjaya buat bukit atau reverse untuk naikkan kereta ke atas ramp, jangan hon dan angkat tangan, instead minta izin dari pegawai JPJ untuk percubaan kali kedua. Masa tetap sama, tiga minit untuk bukit dan lima minit untuk ramp walaupun korang buat percubaan kali kedua.
  2. Dengar betul-betul apa yang ketua JPJ itu sampaikan waktu taklimat hari ujian JPJ. Sekolah aku start taklimat dalam pukul 8.30 pagi. Untuk calon auto, sekolah aku mula dengan ramp dahulu, lepas itu bukit, side parking, three point turn, selekoh Z dan last sekali selekoh S. Ada sekolah lain start dengan bukit dahulu, lepas itu ramp, side parking, three point turn, selekoh Z dan last sekali selekoh S. Dekat sekolah aku, lepas siap ramp, drive balik kereta itu ke starting point ramp (ikutlah, kalau tak ada kereta depan korang waktu itu, boleh lah letak dekat starting point ramp itu tapi kalau ada, park je belakang kereta itu). Lepas sudah park, tunggu untuk nama korang dipanggil untuk buat lagi lima halangan dalam litar itu. Lagi lima halangan itu pakai kereta berbeza dari ramp. Maknanya kalau sekolah aku ada 20 kereta auto, 5 kereta auto khas untuk buat ramp sahaja waktu ujian litar, lagi 15 kereta untuk buat lima halangan yang lain itu.
  3. Ada kes di mana ada sorang calon ini lepas dia habis bukit, dia drive balik kereta dia ke starting point bukit. Guess what? Dia gagal. Sepatutnya lepas habis bukit, terus drive straightaway ke side parking. Jadi, korang kena aware apa yang ketua JPJ itu cakap. Boleh juga tanya instructor korang untuk flow ujian litar dan jalan raya di sekolah korang itu nanti macam mana.
  4. Always ingat dua benda ini, bagi signal dan pakai seatbelt. Nampak mudah, tapi ada je orang yang sudah fail sebab ini. Dua benda ini kesalahan mandatori, tak buat terus gagal ya.
  5. Sekolah aku allocate hari Selasa dan Rabu sebagai hari ujian JPJ. But the catch is, 🧐 hari Selasa untuk ujian litar dan jalan raya, tapi hari Rabu untuk litar sahaja. Aku perasan hari Rabu, pegawai JPJ lebih lenient sebab diorang pun tahu kau bukan first-timer. Sesiapa yang pergi hari Rabu ini maknanya dia sudah pass jalan raya sebelum ini, tapi gagal di litar. Do lookout kalau sekolah korang pun ada buat macam ini juga.
  6. Waktu ujian jalan raya, bila kau masuk kereta dan enjin kereta itu sudah berjalan, kindly ask the JPJ officer kalau nak tutup dulu enjin itu atau terus buat RSM. Sebab kalau enjin sudah berjalan, ada certain indicators yang tak menyala, so korang tak boleh buat semua elemen yang ada dalam RSM itu. Kalau dia suruh buat je RSM, buat sahaja.
  7. Selekoh Z dan S boleh stop halfway, tak wajib buat secara berterusan. Markah korang akan ditolak, tapi bukan kesalahan mandatori jadi asalkan korang lepas keseluruhan markah minimum, dapat juga lesen nanti. Mahal weyh nak repeat. 😅 Sekolah aku hampir RM200. Kalau repeat litar sahaja, murah RM20 je dari repeat dua-dua.
  8. Extra tips, lepas korang dah lulus litar dan jalan raya, tunggu tiga hari bekerja dulu sebelum pergi ke JPJ. Waktu aku dulu, lepas aku lulus aku terus pergi JPJ hari yang sama. Lepas sejam menunggu, orang dekat kaunter itu kata aku kena datang balik selepas tiga hari bekerja sebab result belum key in lagi 😊
  9. JPJ yang aku pergi dah tak keluarkan kad fizikal. Semua digital. Waktu aku pergi buat lesen P, orang dekat kaunter itu kata gambar lesen pakai gambar IC. Dah tak boleh bawa gambar sendiri. 😔 Kalau korang update gambar IC, nanti dia akan update sekali dekat lesen. At least, itu apa yang aku faham lah. Mungkin ada JPJ yang masih keluarkan kad fizikal, tak tahu la.
Aku ada buat nota aku sendiri untuk ujian memandu ini. Ini link dia. https://docs.google.com/document/d/1YVjUuRgmRyxnSyUR3zuIqorm-YyRzJA2gdg-YOh9bE0/edit
Aku ada buat nota aku sendiri untuk ujian memandu ini. Nota ini memang lengkap dari KPP01 sehingga lah KPP03. RPK dan RSM pun ada.
Jawapan adalah yang ada highlight warna oren itu. Macam soalan 46 itu, aku salah jawab, so jawapan dia adalah yang ada \"slash\" warna merah itu.
RPK aku buat ada color coding dan aku boldkan perkataan setiap elemen, jadi lebih mudah untuk dibaca dan ingat.
Aku buat juga checklist ini untuk aku kat practice secara mental dekat rumah.
Korang juga boleh lihat apa kesalahan yang bukan mandatori dan mandatori.
submitted by CrumbleRaisin to Bolehland [link] [comments]


2024.03.12 13:35 CrumbleRaisin Sekarang ini siapa yang nak buat lesen P dan lesen penuh, JPJ akan automatically guna gambar IC. Dalam website, JPJ belum update lagi tentang benda ini so mungkin dalam fasa peralihan lah.

Context: Aku dah ambil gambar sendiri, edit pastu print, last-last abang kat kaunter JPJ itu kata kena pakai gambar IC sebab sekarang lesen kan digital. Kalau korang dah update gambar IC in the future, dia akan update sekali dekat lesen, at least itu apa yang aku diberitahu lah. All in all, aku bersyukur aku dah ada lesen P. 👍🏻
submitted by CrumbleRaisin to malaysia [link] [comments]


2024.03.10 14:51 Kelinci_Terbang Baru mulai kuliah s1 di usia mid 20s? Merantau dimana? Kerja apa? Gimana biar cepat kaya?

Jadi aku F/23 tahun ini 24. Domisili dari luar pulau jawa. Pengalaman kerja formal yang bisa ditulis di CV ngga ada, karena selama ini kerja bantuin di usaha orangtua.
Pendapatan bulanan fluktatif karena aku berusaha mencari pendapatan tambahan juga. Entah dari cashback pembelian barang untuk usaha orangtua, reseller, affiliate. Tapi kalo dilihat dari catatan keuangan dari tahun 2022-2024, per tahun itu rata-rata 60jt atau 5juta per bulan. Aku dikasih "gaji" 2,5juta per bulan dari ortu. Aku ngga bayar tempat tinggal, tagihan, makan juga ada di rumah. Trus total tabunganku sekarang ada di range 150juta - 200juta.
Tahun ini nanti ijazah SMA paket C ku terbit. Karena beberapa alasan, ijazah SMA ku berbentuk dalam ijazah paket C.
Setelah dapat ijazah paket C, aku bingung tentang jalan hidupku selanjutnya. Apalagi ditanya terus sama ortu mau gimana.
Aku pengen merantau, bebas dari naungan orangtua dan hidup mandiri. Ditambah lagi, karena orangtua wirausaha, pendapatan mereka pun tidak tetap dan ekonomi sekarang ini sepi sekali.
Tapi dengan ijazah paket C, apakah penghasilan bulanan ku akan mencukupi untuk menghidupi diri dan tetap bisa menabung? Kalo aku merantau, aku mau 100% mandiri tanpa dibantu orangtua lagi.
Aku tertarik untuk kuliah, apalagi ngecek loker sana sini banyak kualifikasi yang minimal S1. Tapi aku juga ingin tetap bisa menghasilkan uang, dan usia ku nanti pas lulus udah mendekati 30 tahun.. :( ngecek loker aja pada maksimal 25 tahun. Aku mesti gimana coba?
Trus untuk kuliah, ada 2 opsi: 1. Kuliah fisik mengejar passion di bidang dkv, atau belajar sastra asing (Inggris/mandarin). Tapi ini cuma bisa dilakukan kalo biayanya terjangkau, yang ngga bakal menguras seluruh tabunganku. Gimana cara nya? 2. Kuliah lewat universitas terbuka. Jurusan sastra inggris. Karena dari sekian dikitnya jurusan UT, cuma sastra inggris yang nyantol. Biaya masih ok.
Untuk tempat perantauan, aku dapat rekomendasi kalo Surabaya itu bagus. UMR kayak Jakarta tapi biaya hidup ngga segede itu.
Menurut redditor disini, aku mesti gimana?
Kalo ditanyain soal cita-cita pas kecil, aku bakal jawab jadi mangaka / tukang gambar komik. Kalo sekarang ditanya apa cita-cita nya, simpel. Jadi kaya dan bebas Financial. Wkwkwk lol
submitted by Kelinci_Terbang to finansial [link] [comments]


2024.03.10 07:42 tommyndp [WTS] Playstation 5 Disc

[WTS] Playstation 5 Disc
Garansi resmi Indonesia CFI-1218. Pembelian Oktober 2023,garansi 1tahun + 3bulan + lagi proses bonus garansi 1 tahun lagi dari Sony Indonesia
Yang didapat :
  • Playstation 5
  • Dual Sense 1 warna hitam sesuai gambar
  • Dus
  • buku buku
  • kartu garansi
COD lebak bulus senin - rabu. Sisanya COD Aeon BSD dan sekitar nya. Ambil kerumah daerah BSD welcome, selain itu kirim toped biaya + 4%.
Harga : 7.5jt
submitted by tommyndp to jualbeliindonesia [link] [comments]


2024.02.26 14:55 TruthversusSlander Toxic parents Toxic relationship between mom and dad will affect the child's upbringing and worsen the kid's future in a negative direction. Baca kisah ini. (credit to life_in_a_fast_lane).

Toxic parents Toxic relationship between mom and dad will affect the child's upbringing and worsen the kid's future in a negative direction. Baca kisah ini. (credit to life_in_a_fast_lane).
Ada kisah disebalik gambar ini. Walaupun kisah ini tidaklah “rare” tapi itu tidak mengubah kesan dan akibat yang telah berlaku.
4.40pm smalam,staf letak 2 kad pt atas meja. Aku & kawan ambil sorang satu dan memanggil. Rupanya 2 pesakit tersebut adalah ibu dan anak. Si ibu lewat 20an dan anaknya 9 tahun. Bila masuk, aku memberi laluan kepada kawan untuk melihat si anak dahulu sambil aku pegang kad si ibu.
Si anak bermasalah dalam pembelajaran di sekolah. Si ibu dah jumpa dengan pihak sekolah tentang prestasi anak dan berbincang. Maka sekolah mencadangkan buat pemeriksaan Murid Berkeperluan Khas (MBK). Selepas dinilai beberapa aspek, diagnosis awal adalah Learning Disability.
Kawan aku menerangkan perlu rujukan kepada juruterapi carakerja untuk penilaian penuh tumbesaran (developmental assessment). Selepas penilaian itu kami tengok semula apa langkah seterusnya. Si ibu faham dan bersetuju.
Tibalah giliran aku untuk melihat si ibu sambil kawan buat surat rujukan dan dokumentasi konsultasi si anak. Si ibu bermula dengan ayat “saya tak tahu nak cakap macam mana masalah saya ni.” Dan aku jawab “takpe cerita je macam mana pun, saya okay jee..”
Maka si ibu pun bgthu yg kerap ada mslh tidur, tiba2 dada rasa nk pecah, tgn terketar n bila jadi mcm ni dia nk termuntah n susah nak bernafas. Aku pun syak ini bukan kes biasa tak sihat, tp mesti ada kisah disebaliknya. Terus aku tya “hbgan dengan suami,keluarga atau kawan2 ok?”
Dia pun cakap baru je berpisah beberapa bulan lepas. Perkahwinan 9 tahun dia pilih untuk tamatkan kerana memakan dirinya atas beberapa isu. Bekas suaminya menderanya secara verbal,emosi,fizikal dan seksual.
Sorg laki yg sgt panas baran n dia dh hidup bersama slama 9 thn tnpa tahu smpai bila prlu hadap. Mereka prnah berpisah skali beberapa thun lepas tp rujuk balik sbb si llki janji utk berubah, janji tinggal janji. Rutin penderaan kmbali hinggalah berpisah ke-2 beberapa bulan lepas.
Si ibu tidak dibenarkan bekerja diluar kerana cemburu dan “trust issue” walaupun isu itu tidak wujud, sekadar kongkongan dan dominasi si bekas suami. Hanya si lelaki yang bekerja. Si ibu buat bisnes dari rumah berbekalkan bakat yang ada iaitu membuat kek.
Dgn pendapatan bisnes dr rumah tulah dia mmpu membeli rumah dan kereta walaupun kereta tu dia tak pakai sebab tak dibenarkan keluar rumah. Hanya si bekas suami yang menggunakan kereta. Si ibu tidak menceritakan secara terperinci tentang nafkah zahir yang lain n aku pun tak tanya.
Pergaduhan mereka hampir setiap hari dan tahapnya bukan macam kebanyakan kita (gaduh2 manja comel2). Dicarut dihamun tanpa tapisan dengan nada yang tinggi. Makian tanpa batasan dihadapan anak.
Si ibu berhenti seketika mengelap airmata sambil tanya “eh takpe ke saya cerita ni?saya malu”. Aku jawab “jangan risau, awak di tempat yang selamat. Kalau awak tak kisah, cerita je. Saya boleh dengar, kami boleh tunggu sampai awak selesai.”
Ada hari yg order agk byk 8 kek. Siap buat kek,bgkus n sedia utk hantar (tak bagitahu hantar sendiri,pick up/runner). Bekas suami mengamuk sbb dia tak dgr dipanggil, sibuk uruskan kek. Maka si bekas suami mengambil 1 persatu kek n hempas ke lantai sambil memaki hamun n pijak kek.
⁃Hempas kek pertama “kau bab” ⁃Hempas kek kedua “memang perempuan sil kau ni” ⁃Hempas kek ketiga “betina bodoh” dan keempat kelima.
Maka 5 pesanan pelanggan tak dapat disempurnakan dan duit pelanggan terpaksa dipulangkan secara penuh walaupun kek dah siap cuma tunggu hantar je. Dan ini terjadi depan anak.
Dan beberapa minit lepas insiden tu, si bekas suami meminta dia nafkah batin. Dalam ketakutan,kemarahan,kesedihan dan kekecewaan dia turuti. “Kalau saya kata taknak atau lawan,lagi sakit saya kena fizikal dan seksual.”
Di hari yang lain, bekas suami minta untuk dikejutkan tidur untuk pergi kerja. Maka dia pun kejutkan suami berkali-kali. Bila bangun si suami bengang kerana tidurnya diganggu. “Kau apasal perangai macam pukmak sangat ni?” “menyakitkan hati aku betul la bab sekor ni”
Makian cmni bukannya dgn nada rendah. Tak mgkin anak dpt tidur. anak pun terpinga tgk n dgr bapa kata gitu kpd ibu hmpir stiap hari slama bertahun. Bnda ni jadi bkn kali pertama n bukan sekali tu je. Itulah rutin bertahun yg lepas. Itulah yang anak dengar dan tengok setiap hari.
“Jujur doktor, saya pernah je cuba nak habiskan nyawa saya. Saya duduk dalam kereta 2 jam tutup tingkap tengah panas tanpa hidupkan enjin. Tapi saya stop sebab teringat muka anak.”
“Saya pernah pegang racun tikus kat supermarket nak beli, tapi letak balik sebab saya takut anak saya makan sekali bila dia tengok saya makan”
“Kadang saya ada harap bila dia pukul saya, biar lah sampai saya mati dia pukul tu. Sampai bila saya nak hadap macam ni.” Dan pelbagai lagi idea ataupun lintasan fikiran yang dia ada tapi tak diteruskan kerana terbayang anak yang takde siapa akan jaga kalau dia tiada.
Dia bru tahu beberapa mggu lepas yg kereta dia dijual oleh bekas suaminya n 1 sen pun dia tak trima duit hasil jualan wlaupun kereta ats nama dia. “Saya tk tahu mcm mana dia jual tnpa persetujuan saya”. Sekarang ni saya takut rumah tu pun dia jual jugak sebab rumah tu nama saya.
“Sekarang saya balik kampung duduk dengan mak saya. Dia takde ganggu saya dah cuma contact sesekali berkaitan anak. Sekarang saya rasa tengah menghadapi realiti trauma lepas saya hadap dia 9 tahun.”
Dan sekarang baru dia ada ruang dan masa untuk beri perhatian tumbesaran anak. “Anak saya ni tercicir banyak, banyak dia terlepas, banyak dia tertinggal.” Dia tahu anaknya takde zaman kanak-kanak yang seronok macam orang lain.
Benarlah, rumah yang tidak harmoni akan membantutkan otak kanak-kanak. Ibubapa yang bergaduh teruk depan anak-anak akan memberi kesan terhadap mereka.
Aku saja minta si anak untuk tulis nombor, huruf dan buat operasi matematik mudah (tambah tolak), tapi memang tak berjaya. Untuk usia 9 tahun, kebolehan membaca,mengira dan menulis bukan macam ni. Ini lebih kepada usia 6-7 tahun.
Sesi konsultasi,perbualan dan penceritaan ni hampir 1 jam. Banyak lagi yang tak mampu aku tulis. Tapi cukup panjang ini dan yang baca faham apa yang aku nak sampaikan.
Sehelai kertas ini adalah bukti dan manifestasi yang kelakuan ibubapa dirumah mempengaruhi tumbesaran anak-anak. Dan yang ada depan mata aku sekarang adalah seteruk ini. Dan kesannya bukan kepada 1 individu, tapi 2. Si ibu dan si anak terkesan dengan cara mereka tersendiri.
Si ibu n anak beransur kluar dgn management yg aku n kwn rangka. Aku kemas bag, punchkad dan hidupkan enjin motor untuk balik. Sepanjang perjalanan terngiang suara si ibu dan si anak dalam bilik dengan kisah mereka. Ini bukan kali pertama aku dengar, dan juga bukan yg terakhir.
Si ibu taknak teruskan hidup dengan pasangan sebegitu seumur hidup, kerana seumur hidup itu terlalu lama. Terlalu lama.
Tamat.
submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.02.23 09:23 freckiey Gajian Pertama 😎

Gajian Pertama 😎
Pada akhir tahun 2001 saya lahir. Lalu, singkat cerita, 2023 lulus kuliah dan ditahun 2024 baru dapet kerjaan, bulan Februari saya baru merasakan yang namanya gaji pertama, sebelumnya saya freelance namun dan punya tabungan yang dibagi dalam persentase gambar dibawah.
Saya bisa nabung paling rendah sekitar 50% (3.5 jt) dari total gaji saat ini. Alhamdulillah, tidak punya tanggungan dan gaji 100% buat sendiri walaupun kadang kadang beliin adek barang barang yang mungkin ga perlu perlu banget.
Saya minta saran, kira kira bagusnya kelebihan ini ditaru di instrumen apa lagi ya? Apa jadiin cash aja buat dana darurat sampe 12 bulan? tapi rasanya kalau punya uang cash tidak bergerak itu selalu gelisah, karena meraasa rugi kegerus inflasi.
EDIT: Hapus 3 digit. Untuk asuransi BPJS sudah dicover sama perusahaan tempat bekerja saat ini. Orang tua alhamdulillah masih dikasih asuransi swasta dari kantor orang tua, setidaknya sampai 2025.
Berati saat ini saya fokus aja masukin dana darurat diprotofolio dan SBN aja ya?
https://preview.redd.it/rux5atxumakc1.png?width=752&format=png&auto=webp&s=9fe1ea673be9947089fe737a09e4b5199235eae8

submitted by freckiey to finansial [link] [comments]


2024.02.21 14:21 yadomkim1509 Jalan ke Starting Point Mt. Trusmadi

Jalan ke Starting Point Mt. Trusmadi
Selamat malam warga sabahan. Mau tumpang tanya ada ka yang sudah pernah pegi ni jalan? Planning mau ride pegi sini next month. Ngam bah ni jalan kan sama gambar yg 1 lagi ? (slide 2)
Thank you :)
submitted by yadomkim1509 to Sabah [link] [comments]


2024.02.18 11:56 Azguy_ Treasure dari Kuantan Pahang

Treasure dari Kuantan Pahang
Gw jumpa ni waktu kat pantai, bentuk cantik so bawak balik only to find out that benda ni hidup lagi waktu sampai N9 💀 Note: ni ambik gambar waktu dlm kereta so xde background pantaj
submitted by Azguy_ to Bolehland [link] [comments]


http://swiebodzin.info