Cerita mesra suami isteri

Sebuah harapan dibalik orang yang tidak berduit

2024.05.15 02:05 DanielAnakBudi Sebuah harapan dibalik orang yang tidak berduit

Di post ini, aku mau cerita bedasarkan kisah nyata dari sebagian besar orang yang pernah ngobrol sama aku (plus dengan pengalamanku pas bersama mereka) dan mungkin ini bisa menggerakkan hati atau kita makin positif sih. Ada 2 cerita yang bakalan aku bahas, dan kalian bisa pilih aja mau cerita mana yang mau kalian baca. And ofc, i make it short to save everyone's time.
The story has 2 perspective : Gojek, dan Tukang parkir (niatnya mau ada tambahan 1 lagi, yaitu cerita tentang guruku.. maybe next time i guess.)
Let's start with Gojek.
Gojek Kejadian ini terjadi pasca tahun 2021-an (kalo ga salah). Ceritanya, Sahabat jauh dari solo pulang ke sentul dan aku main sama beliau sambil ngobrol bareng kondisi-nya disana. Kami bercengkrama sampai dengan jam 8 malam, dan aku memutuskan untuk pulang (karena nyokap udah nyariin). Aku akhirnya dianterin pulang dengan mobil nyokap sahabatku yang kebetulan lagi satu jalan dari AEON. tapi, aku denger kabar kata-nya bokap-nya temen tiba-tiba sakit dan Nyokap-nya perlu beli obat. Aku nawarin untuk nemenin beli obat + nunjukin apotik terdekat, tapi akhirnya aku cukup minta diberhentiin aja di Lampu merah dekat CCM. Karena aku takut-nya mengganggu juga + takut pulang kemaleman. Cukup ucapan semoga cepat sembuh, dan akhirnya pergi ke kantor polisi perempatan CCM buat pesan Gojek.
Jujur, aku kaget ketika yang dateng ketika pesen Gojek yang dateng adalah perempuan. Aku ga permasalahin kamu kerja jadi apa... tapi dengan kondisi malem seperti ini dan beliau berani narik Gojek? oh my. That's a daring move and deserve my respect. Tapi pas aku mau naik, beliau bilang.. ini baru pertama kali dia ambil pesanan malem-malem dan kebetulan aga capek (kalo ga salah inget). Aku tawarin untuk ngendarain motornya (it was a scoopy. its has good handling but slow as snail speed. but it has good fuel economy. hehe, maaf terlalu mendiskripsikan motornya).
Kami ngobrol di jalan dong... tanya-tanya abis ngapain dan ini itu. Sampai aku nanya ke beliau "Ibu kenapa mau kerja jadi Go-Jek?". Beliau dengan lumayan santai-nya bilang something along like "Karena ada-nya ini pada saat ini, dan saya harus membiayain kedua anak saya". Aku sambil mengucapkan maaf nanya kepada beliau "Maaf bu, saya kalo boleh nanya.. Suami ibu apakah tidak kerja?". Beliau bilang "Suami saya kabur". That bring a chill on my spine... karena ini ngobrol secara langsung. Beliau bela-belain Nganter barang sampai malam, dan bahkan nyoba nge-gojek. it's somewhat shows how mother figure should always be. She wants nothing but her kids to become succeed and didnt end up like her.
And today 2024, i share her story to here... it shows that maybe even at the very rock bottom, you cannot see down but only up. and you need to keep on going whatever your situation is.
okay, Mari kita langsung aja cerita kedua.
Tukang Parkir Mixue Miksu (ga boleh nyebut merek meskipun keliatan dikit, atleast its for the sake of the funni)
Nah, ini sebenarnya kejadian yag masih baru-baru banget. Cerita-nya ini abis ngampus.. Karena lagi kepengen makan eskrim, pergilah aku ke Miksu deket Sate Tegal Laka-laka yang ada di cibinong. Kebetulan disitu ada tukang parkir (yang kebetulan sering ketemuan dan dia ramah).. ngobrol lah aku sama beliau. He give me many wise words dan saran sebelum beranjak ke dunia yang bener-bener dewasa. it was all fun and game.
But then, i ask him... "Tapi pak, dengan pemikiran dan wawasan yang luas. Kenapa bapak jadi tukang parkir?" He said ketika beliau di pelabuhan tanjung priuk, dulunya dia kerja sebagai pengangkut barang dan disukai sama bos-nya karena etos kerja-nya yang tinggi (Sambil nunjukin kertas kerja-nya, dan dokumen penting lainnya ketika kerja di pelabuhan tanjung priuk. I was surprised how did he trust me to the point to show me this). He got paid handsomely, dan dia kerja dari pagi ke pagi. Sampai ketika orang dalam plays along dan kompetisi yang ga sehat mulai masuk. Dia suka disenggol dan begitu sebagai-nya... dan bahkan sudah berfikir kalo sebagai pengangkut barang udah bukan passion dia lagi (karena terkadang dia mesti berantem pas ngangkut barang di jalan entah sama pungli, dll).
Dan dimasa dimana dia udah kepala 5 atau 6 ini (kalo ga salah). Dia hanya ingin meninggal dengan tenang aja. Dia bilang sama aku "Keinginan muda dan tau pasti berbeda. Semakin kamu tua, kamu semakin belajar kalo dalam hidup itu ga semuanya bisa kamu dapatkan. tapi kamu ga boleh nyerah, dan harus tekun".
He's respectable person... even as tukang parkir. Maybe some people doesnt have a choice and ended up like him. Bahkan orang berjasa kayak beliau aja di-injek". like damn..... Hope he's having a good day
That's the story for today folks. Have a good day !
edit : typo :b
submitted by DanielAnakBudi to indonesia [link] [comments]


2024.05.13 20:41 tersxin Budaya lucah

Kenapa jais serbu orang berzina,ketuk pintu hotel orang walaupun orang itu mungkin suami isteri,tetapi pada masa yang sama tidak menghalang perkara yang mendorong zina??
Kalau korang tgk tiktok,anak muda BODOH,tkleh nk salahkan sbb orang muda mmg bodoh,tpi kumpulan ini mempopularkan budaya romen di tiktok dan disokong seperti ianya biasa dan berjenaka tentangnya seperti daddy ash atau video lucah yang tersebar..Di dalam negara Islam Agama Islam Keluarga Islam..Tak malu ke?Takda muka ke??Bayangkan kalau perempuan tu,anak kau,kakak kau,dan akan jadi mak orang..Apa kata keluarga,dan kawan kerana kita hidup dalam masyarakat Islam..Apa jadi kalau dia bunuh diri..
Disebabkan budaya ‘menormalisasikan’ zina inilah mendorong zina..Tpi yang kau tahu,serbu hotel mcm zaman p ramlee line telefon takder..Apa nk jadi??Buat secara terangan,walhal zaman dahulu masyarakat malu untuk menunjukkan dosa..aku tk stuju kalau kau ckp kerajaan tkleh kawal,atas alasan terlalu banyak..Sbb kau tak kawal tu lah yg byk..Kawal harga bleh plak
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.05.11 03:18 Zalera_189 Guess My Guy Won't Have Kids Then

Guess My Guy Won't Have Kids Then
Human desire is hella strong
submitted by Zalera_189 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.10 07:27 Lans__ “Perempuan yang haram dikahwini”

It's basically a syllabus for Form 5 students in the Pendidikan Islam subject. Let me recap what I found outstanding about this topic...
Macam mana pulak dengan syllabus tentang lelaki yang haram dikahwini? Tajuk ni tak mention pulak kahwin dengan budak perempuan ni haram? Pegang tangan dengan perempuan yang bukan mahram tu haram tapi kahwin sampai 4 tu moral pulak? Kenapa lelaki je boleh kahwin 4, perempuan tak boleh? Takut jadi beta cuck ke? 😂
I find this syllabus to be extremely one-sided, unfair, misogynistic and highly weird...
submitted by Lans__ to MalaysianExMuslim [link] [comments]


2024.05.05 16:30 lightningcold69 Unluckiest guy in Konoha.

Unluckiest guy in Konoha.
Jakarta: Menggemparkan apabila seorang suami di Cianjur, Jawa Barat, baru-baru ini, mendapati bahawa isterinya adalah lelaki.
Portal detik.Com melaporkan rahsia 'wanita' terbongkar selepas pasangan itu bernikah selama 12 hari.
Menurut laporan berkenaan, si suami yang berusia 26 tahun itu tidak pernah mengetahui bahawa pasangannya itu adalah lelaki, walaupun mereka sebelum ini menjalin hubungan selama setahun.
Bagaimanapun, selepas berkahwin, lelaki itu mula curiga selepas 'si isteri' tidak mahu melakukan hubungan intim, tidak mahu bergaul dengan ahli keluarga dan masyarakat.
Sementara itu, siasatan polis tempatan mendapati bahawa 'wanita' itu tidak kelihatan seperti lelaki, terutamanya kerana dia sentiasa berpakaian wanita dan bersolek.
Gambar perkahwinan juga menunjukkan si 'isteri' dengan rupanya seperti wanita. Suaranya juga dilaporkan lembut dan ia menyebabkan lelaki itu tidak pernah meragui identiti sebenar kekasihnya itu.
Selepas jantina sebenar 'wanita' itu terbongkar, keluarga sebelah lelaki membuat laporan sebelum isterinya itu ditahan polis.
Ketika ditahan, 'wanita' itu berdolak-dalik, namun soal siasat terhadap bapa individu terbabit mengesahkan jantina sebenarnya.
Situasi itu amat mengejutkan keluarga si lelaki memandangkan dia dan 'isteri' dinikahkan dengan persetujuan wali hakim.
Wanita itu sebelum ini melaporkan bahawa ayahnya tidak dapat dikesan menyebabkan mereka bernikah dengan wali hakim.
Polis kini menahan 'wanita' itu untuk siasatan lanjut.
submitted by lightningcold69 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.03 06:43 Electronic_Swing7324 Punca-Punca Suami Isteri Mempunyai Skandal di Office

https://malaysiapunyahal.blogspot.com/2024/05/punca-hubungan-sulit-di-tempat-kerja.html
submitted by Electronic_Swing7324 to u/Electronic_Swing7324 [link] [comments]


2024.04.23 18:42 tersxin Apakah itu cinta?

(Baca ni sambil buka diantara kalian-d’masiv in the background)
Swifties atau budak muda,go crazy and lunatic on this Topic Old timer boleh terang? Jadi aku tak faham lah..Cinta ini suatu perkara yang wujud atau hanya bayangan dan rekaan semata-mata..Seseorang boleh mati kerana bakteria,yang boleh menyebabkan jangkitan dan mati.Cinta adakah perkara yang betul,nyata,wujud atau hanyalah sosial konstruk yang direka hanyalah untuk menghalalkan keinginan/nafsu kita?Bolehkah seseorang mati kerana cinta yang menyebabkan tubuhnya tidak dapat bergerak?
Aku mula fikir perkara ini bila banyak berita keluar tentang isteri curang,suami curang..Kalau kau curang dengan seseorang kerana lelaki tersebut lebih kacak,kaya,jadi apa nilai cinta kau dan perkahwinan kau??Sebab dalam dunia ni akan sentiasa ada orang lebih daripada pasangan kau..Kalau kau baca red pill,kau akan dapat tau,zina ni berlaku di negara ini,dan curang berlaku..Jadi persoalannya,adakah apabila lelaki yang lebih kuat dan hebat datang,dia akan boleh rampas perempuan kau??Adakah mat rempit boleh rampas perempuan kau??Adakah kau mamat blue pill,yang taktau isteri kau ni sebenarnya dah jadi slut as hell dengan ramai lelaki?Adakah cinta itu palsu?Kebanyakan lagu Malaysia dan Indonesia akan memaparkan lagu cinta yang murni seolah-olah cinta suci itu wujud
On the other side,ada pulak perempuan yang pilih lelaki yang biasa-biasa walhal ada yang lebih baik nak ke dia..kenapa perempuan cantik ni pilih lelaki yang tak seberapa..Dan seseorang yang mempunyai segala-galanya ini direject??Contohnya,banyak kes curang,yang menunjukkan orang yang dicurangi jauh lebih lawa dan kacak daripada yang curang..Aku tak cakap kau salah,tetapi kenapa dia,padahal ada yang lebih baik??
Jadi aku berada di tengah-tengah,perempuan ni diorang nak lelaki yang paling baik atau diorang nk lelaki yang biasa-biasa??Memberi persoalan apa benda itu cinta?
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.04.23 03:37 Fearless-Structure88 List of responsibilities for husband and wife

List of responsibilities for husband and wife submitted by Fearless-Structure88 to Bolehland [link] [comments]


2024.04.19 16:44 SScustom 3 Sebab Kenapa Lelaki Muslim Perlu Poligami

3 Sebab Kenapa Lelaki Muslim Perlu Poligami
Walaupun konsep poligami dalam Islam membawa pelbagai perspektif, terdapat sebab dalam ajaran Islam yang memberikan konteks mengapa sesetengah lelaki Islam perlu memilih untuk berkahwin lebih daripada seorang isteri, antaranya adalah;

https://preview.redd.it/61lz4x4a7gvc1.png?width=1080&format=png&auto=webp&s=0e9c5701439fbbd5752f45f6ba08e0196f5a71b6
Kebajikan Masyarakat: Poligami Islam boleh dilihat sebagai sistem kebajikan masyarakat. Dalam keadaan di mana balu, pencerai atau wanita tidak dapat mencari suami kerana ketidakseimbangan sosio-demografi memerlukan sokongan, poligami menyediakan sistem sokongan keluarga yang terbaik. Tanggapan ini berasaskan belas kasihan dan tanggungjawab terhadap mereka yang memerlukan dalam komuniti.
Kestabilan Keluarga: Dalam Islam, kesejahteraan keluarga adalah amat penting. Di bawah syarat-syarat tertentu, di mana isteri pertama tidak dapat melahirkan anak atau terdapat keadaan lain yang meringankan, poligami membolehkan penerusan keturunan dan menyediakan kanak-kanak dengan persekitaran yang stabil dan memelihara. Aspek ini didekati dengan niat untuk memastikan kebajikan semua pihak yang terlibat, berdasarkan persetujuan dan persefahaman bersama.
Sokongan Ekonomi: Poligami juga boleh berfungsi sebagai satu cara untuk memastikan sokongan ekonomi untuk lebih ramai wanita dalam rangka kerja masyarakat di mana jurang ekonomi wujud. Dengan memperluaskan unit kekeluargaan, ia membolehkan pengagihan kekayaan, harta dan sokongan kepada mereka yang mungkin menghadapi masalah kewangan.
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa undang-undang Islam menekankan keadilan, kesaksamaan dan kesejahteraan semua individu yang terlibat dalam perkahwinan poligami, yang memerlukan suami melayan semua isteri dengan penghormatan, penjagaan dan sokongan kewangan yang sama.


https://preview.redd.it/k9331dmi7gvc1.png?width=1000&format=png&auto=webp&s=da8ed8b37a36dc9cd8fb47241085fb3af5dff9ae
Berminat nak berpoligami?
klik link yg di sediakan : www.wasap.my/60199194645 (Ustaz Ahmad)
submitted by SScustom to Keluarga_Bahagia [link] [comments]


2024.04.06 19:17 Electrical-Site-703 sangkuriang

Dongeng cerita rakyat berikutnya dari Yumin kali ini adalah kisah tentang Sangkuriang. Kisah ini bermula dimana pada masa lalu sepasang dewa dan dewi melakukan kesalahan yang sangat besar hingga diusir dari kahyangan. Ketika dibuang dan turun ke bumi, dewa berubah menjadi seekor anjing bernama Tumang, sementara sang dewi berubah menjadi babi hutan bernama Celeng Wayungyang.
Suatu ketika seorang raja pergi berburu di hutan bersama kelompoknya, namun pada akhirnya raja ini terpisah dari kelompoknya. Sang raja kemudian buang air kecil, tanpa sengaja, air kencing sang raja ini diminum oleh Celeng Wayungyang.
Air kencing sang raja ini ternyata mengandung sedikit sperma sehingga dalam waktu singkat, Celeng Wayungyang langsung hamil dan melahirkan seorang putri.
Putri ini kemudian ditemukan oleh sang raja tanpa mengetahui bahwa putri ini adalah anak kandung dari sang raja.
Bayi perempuan ini kemudian diberi nama Dayang Sumbi. Ketika sudah dewasa, Dayang Sumbi tumbuh menjadi wanita yang sangat cantik. Ada banyak pria yang ingin menikahinya namun Dayang Sumbi tidak menginginkan hal tersebut.
Suatu ketika Dayang Sumbi yang sedang menenun kehilangan gulungan benang miliknya. Dayang Sumbi merasa sangat sedih dan berjanji bahwa yang menemukan gulungan benang tersebut akan diberikan hadiah.
Jika yang menemukan gulungan benang tersebut adalah seorang perempuan, maka Dayang Sumbi akan memperlakukannya seperti saudaranya sendiri, dan jika yang menemukan gulungan benang tersebut adalah seorang laki-laki, maka Dayang Sumbi akan menjadikannya suami.
Setelah beberapa saat, ternyata yang menemukan gulungan benang tersebut adalah seekor anjing yang bernama Tumang. Meskipun seekor anjing, Dayang Sumbi merasa harus tetap memenuhi janjinya.
Sang raja yang kesal dengan apa yang akan dilakukan oleh Dayang Sumbi, kemudian mengusir dan membuang Dayang Sumbi ke sebuah pondok sederhana di dalam hutan.
Setelah menikah, Dayang Sumbi dibuat bingung karena setiap bulan purnama, anjing tersebut berubah menjadi pria tampan, dari pernikahan mereka ini, lahirlah seorang anak laki-laki yang kemudian diberi nama Sangkuriang.
Beberapa tahun berlalu, suatu ketika saat Sangkuriang pergi berburu dia mencoba membunuh seekor babi hutan yang ternyata adalah Celeng Wayungyang, nenek dari Sangkuriang.
Tuman mencoba menghentikan perbuatan Sangkuriang tersebut. Merasa kesal dan tidak mendapatkan apapun, Sangkurian kemudian membunuh Tumang dan mengambil hatinya untuk dibawa pulang.
Ketika waktu makan malam tiba, Dayang Sumbi sudah menjadi hati yang dibawa Sangkuriang sebagai bahan makanan. Ketika Dayang Sumbi mencoba memanggil Tumang untuk dibagikan makanan, Tumang tak kunjung datang.
Merasa bersalah dan sedih, Sangkuriang lalu menjelaskan bahwa hati yang dibawa olehnya adalah hati Tumang. Merasa sedih dan marah, Dayang Sumbi lalu memukul Sangkuriang hingga meninggalkan bekas luka di kepalanya.
Karena berpikir bahwa ibunya membencinya, Sangkurian kabur dari rumah. Setelah beberapa saat, Dayang Sumbi menyesal telah melakukan hal tersebut dan berdoa kepada dewa agar menyatukan kembali dirinya dengan Sangkuriang, anaknya.
Ketika Sangkuriang keluar rumah, Sangkuriang ternyata telah lupa ingatan dan bahkan tidak mengetahui bahwa dia memiliki seorang ibu bernama Dayang Sumbi.
Sangkuriang kini telah tumbuh dewasa, suatu ketika, Sangkuriang bertemu dengan seorang wanita cantik di hutan dan ternyata itu adalah Dayang Sumbi, namun karena hilang ingatan, Sangkuriang tidak mengetahui bahwa wanita tersebut adalah ibunya.
Karena tertarik dan jatuh cinta, Sangkuriang kemudian melamar wanita tersebut. Karena sudah bertahun-tahun tidak bertemu, Dayang Sumbi pada awalnya tidak mengetahui bahwa yang melamarnya adalah anaknya, Sangkuriang.
Namun sehari sebelum pernikahan, Dayang Sumbi mendapati bekas luka yang sama pada kepala pria yang akan dinikahinya dengan bekas luka Sangkurian.
Mengetahui hal tersebut, Dayang Sumbi mencoba menggagalkan pernikahan tersebut dengan menjelaskan kepada Sangkuriang, namun Sangkuriang tidak mau mendengar penjelasan dari Dayang Sumbi.
Dayang Sumbi kemudian memberikan syarat yang tidak mungkin bisa dilakukan Sangkuriang untuk pernikahan tersebut. Syarat tersebut adalah Sangkuriang harus membuatkan sebuah danau dengan perahu yang akan digunakan nantinya dalam waktu satu malam.
Sangkuriang kemudian menyanggupi hal tersebut. Dengan dibantu oleh makhluk gaib, Sangkuriang hampir berhasil menyelesaikan permintaan Dayang Sumbi.
Sadar Sangkuriang akan berhasil, Dayang Sumbi menggunakan syal ajaibnya untuk membuat cahaya dari timur sehingga seolah-olah fajar telah tiba. Sangkuriang merasa gagal untuk memenuhi syarat pernikahan dari Dayang Sumbi.
Sangkuriang yang merasa kesal dan gagal memenuhi persyaratan pernikahan dari Dayang Sumbi kemudian menendang perahu tersebut hingga terbalik dan perahu tersebut berubah menjadi gunung yang kini dikenal Gunung Tangkuban Perahu.
Sangkuriang tetap memaksa Dayang Sumbi untuk menikah, hal ini membuat Dayang Sumbi berusaha kabur dari Sangkuriang. Agar selamat dari kejaran Sangkuriang, Dayang Sumbi meminta bantuan kepada tuhan untuk membantunya.
Permintaan tersebut kemudian terkabul dan Dayang Sumbi berubah menjadi bunga Jaksi dan Sangkurian gagal menemukannya.
submitted by Electrical-Site-703 to u/Electrical-Site-703 [link] [comments]


2024.03.23 05:35 YanGjier190 Become 2nd Wife Is Life Easy

Become 2nd Wife Is Life Easy
Husband work his ass for wifes and children...
submitted by YanGjier190 to Bolehland [link] [comments]


2024.03.23 00:41 Optimal_Constant221 Dicariin Mantan di Facebook

Ini pertamakalinya posting di reddit Indonesia. Semoga ga salah kamar.

Aku mau cerita. Pertengahan tahun lalu mantanku waktu jaman bloon2 dulu tepatnya waktu kuliah inbox aku di fb. Aku kaget tapi seneng karena sebenernya aku juga pernah nyariin dia tapi karena dulu gak tau nama lengkapnya jadi gak pernah ketemu. Singkat cerita dulu aku ninggalin dia kalo gak salah krn kita beda agama. Eh skrg pas dia inbox ngabarin kl kita sdh seagama. Tapi dia sdh nikah. Aku juga.

Dari obrolan2 pendek aja aku ngerasa ada yg salah krn aku ngerasa sdg selingkuh walau pun kita gak ngomongin soal cinta2an. Walau perkawinanku sdg ada masalah dan perkawinannya juga ada masalah tapi aku ttp ngerasa salah. Aku seneng ketemu dia lagi tapi terus aku pamitan dan blokir dia di fb.

Sakit banget rasanya. Perkawinanku sdh di ujung tanduk. Aku sdh dapet pengacara buat ngurus semua. Aku mau berdiri sendiri krn cape punya pasangan yg tak seirama. Suatu waktu aku ingin main ke tempat mantanku itu krn dia tinggal di pulau yg indah. Tapi aku gak niat hubungin dia sih cuma kebetulan aku punya anak yg aku sponsorin juga disana. Aku mulai kerja supaya gak ngandelin suamiku. Tapi stlh kerja bbrpa bulan ternyata penyakitku makin kambuh. Aku gak bisa kerja lagi.

Aku gak mungkin berdiri sendiri lagi. Aku tergantung sama suami apalagi ada anak2. Tapi jauh didalam lubuk hatiku aku tersiksa hidup sama dia.
Anyway, Sepertinya Tuhan benar2 ngelarang aku bahkan untuk sekedar pergi ke tempat mantanku itu karena jalanku langsung diblokir lewat penyakitku. Satu hal yg aku syukuri dr bertemunya aku dgn dia lagi walau cuma di dumay yaitu aku jadi aktif bikin video di youtube. Dari Agustus smp skrg aku sdh bikin 113 video. Cuma video edit mengedit sedikit tapi itu cukup membuat kepalaku lega sedikit tiap melakukannya disamping melakukan pekerjaan rumah plus ngurus anak2.

Kpd yg membaca tolong dido'akan ya semoga suamiku kl tdk cinta lagi mau melepasku baik2.
submitted by Optimal_Constant221 to Perempuan [link] [comments]


2024.03.21 07:36 Fearless-Structure88 Guess I'm gonna stay single forever

Guess I'm gonna stay single forever submitted by Fearless-Structure88 to Bolehland [link] [comments]


2024.03.17 11:50 TruthversusSlander Lepas kelar anak, isteri kirim gambar kepada suami melalui WhatsApp .

Lepas kelar anak, isteri kirim gambar kepada suami melalui WhatsApp . submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.03.14 05:20 TruthversusSlander Taktik licik suami isteri warga Filipina guna kad pengenalan palsu untuk bekerja di Malaysia sejak 10 tahun lalu.

Taktik licik suami isteri warga Filipina guna kad pengenalan palsu untuk bekerja di Malaysia sejak 10 tahun lalu. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.03.09 11:06 TruthversusSlander Uuiishh... back-to-back berita khalwat atau kena tangkap khalwat beberapa hari sebelum bulan puasa.

Uuiishh... back-to-back berita khalwat atau kena tangkap khalwat beberapa hari sebelum bulan puasa. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.03.08 01:43 abdulsamri89 Jaga tepi kain sendiri

MACAM BIASA TETAPI BAHAYA
  1. Seorang sahabat bertanya : “Berapa gajimu sekarang disini?”, Maka dia menjawab: “Cuma RM1200 sahaja” “La banyak tu sahaja, cukup ker nak hidup di bandar besar nie?”
Sejak saat itu, sahabat kita mula membenci pekerjaan yang dia suka dan bahagia selama ini. Ketika dia meminta dari majikan untuk dinaikkan gaji dan ditolak hingga akhirnya dia diberhentikan kerja dan tiada pendapatan hingga kini.
  1. Ketika undangan seorang saudara dekat kita bertanya: “Wah, makin ramai ya anak kau ya Jemah, tak sempit ka rumah macam nie?”.
Rumah yang selama ini kita rasa lapang dan bahagia mula rasa sempitnya.
Kebahagian rumah tanpa hutang kita mula memikirkan untuk beli kediaman yang lebih besar dengan hutang besar yang baru. kita mula hilang rasa bahagia dari kediaman kecil kita.
  1. Bapa saudara datang berkunjung untuk melihat adiknya yang baru melahirkan anak kecil: “Dapat hadiah apa kali ini dapat anak baru nie?” “Tak da lah bang” Jawab adiknya pendek sahaja.
Maka bapa saudara ini berkata; “Takkan lah tak kasi apa apa, pakcik baru hadiahkan makcik kau sempena habis kelas mengaji dengan gelang bunga ketum baru baru nie”.
Bila petang sang suami pulang, sang isteri mula masam muka memikirkan dia tidak beruntung bernikah selama ini, sejak itu mula jadi sensetif dan rasa tidak dihargai.
Bila sedikit pergaduhan berlaku akhirnya membawa kepada penceraian.
Dari mana puncanya?
Dari pertanyaan sederhana saudara kita sendiri akhirnya.
  1. Seseorang bertanya kepada pasangan ibubapa yang tua di kampung: “Berapa lama dah anak kau tak balik nie Musalmah?” “dah masuk 3 bulan tak boleh balik nie Rosmah”.
    Maka yang bertanya sambung lagi; “ish anak anak aku balik jer tiap tiap bulan waktu PKP ini. Pandai pandai la diorang cipta alasan dan cari jalan”.
Maka hati ibubapa tua ini menjadi sempit, mula membanding bandingkan anaknya dengan anak tetangganya tadi.
Dari dia redha selama ini, akhirnya dia mula berasa sedih sebab anak tak hargai dan mula rasa sakit sebab banyak bersedih hati.
Kawan kawan yang mulia,
Apa sebenarnya keuntungan yang kita dapat ketika kita bertanyakan persoalan ini?
Jagalah diri dan janganlah mencampuri urusan kehidupan orang lain. Jangan kecilkan dunia orang berdasarkan kacamata kita.
Kita akan menjadi ejen kerosakkan dimuka bumi ini, tanya diri kita apakah kita sedang menjadi api yang menyalakan sumbu pelita kemusnahan pada orang lainnya.
Setiap dari kita ada neraca bahagia yang berbeza beza, raikan perbezaan ini kawan kawan
Azizul azli Ahmad Catatan Malam
submitted by abdulsamri89 to Bolehland [link] [comments]


2024.03.03 16:35 TruthversusSlander Kuala Krai: Sepasang suami isteri dan dua anak mereka maut dalam kemalangan membabitkan dua kereta di Kilometer 76.5 Jalan Kota Bharu- Gua Musang dekat Kampung Pahi, hari ini. Dalam kejadian pada jam 1.40 tengah hari itu, pasangan suami isteri dan anak mereka yang maut di lokasi kemalangan ialah...

Kuala Krai: Sepasang suami isteri dan dua anak mereka maut dalam kemalangan membabitkan dua kereta di Kilometer 76.5 Jalan Kota Bharu- Gua Musang dekat Kampung Pahi, hari ini. Dalam kejadian pada jam 1.40 tengah hari itu, pasangan suami isteri dan anak mereka yang maut di lokasi kemalangan ialah... submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.02.27 12:32 TruthversusSlander Keluarga mentua dan suaminya tamakkan harta peninggalan arwah ibubapa wanita ini.

Keluarga mentua dan suaminya tamakkan harta peninggalan arwah ibubapa wanita ini. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.02.27 01:43 abdulsamri89 This is why if you B40 ,it's not recommend to get married and have kids

This is why if you B40 ,it's not recommend to get married and have kids
Damm, glad I'm single and I earn more then the husband In this story
Inb4 anak itu rezeki
submitted by abdulsamri89 to malaysia [link] [comments]


2024.02.26 14:55 TruthversusSlander Toxic parents Toxic relationship between mom and dad will affect the child's upbringing and worsen the kid's future in a negative direction. Baca kisah ini. (credit to life_in_a_fast_lane).

Toxic parents Toxic relationship between mom and dad will affect the child's upbringing and worsen the kid's future in a negative direction. Baca kisah ini. (credit to life_in_a_fast_lane).
Ada kisah disebalik gambar ini. Walaupun kisah ini tidaklah “rare” tapi itu tidak mengubah kesan dan akibat yang telah berlaku.
4.40pm smalam,staf letak 2 kad pt atas meja. Aku & kawan ambil sorang satu dan memanggil. Rupanya 2 pesakit tersebut adalah ibu dan anak. Si ibu lewat 20an dan anaknya 9 tahun. Bila masuk, aku memberi laluan kepada kawan untuk melihat si anak dahulu sambil aku pegang kad si ibu.
Si anak bermasalah dalam pembelajaran di sekolah. Si ibu dah jumpa dengan pihak sekolah tentang prestasi anak dan berbincang. Maka sekolah mencadangkan buat pemeriksaan Murid Berkeperluan Khas (MBK). Selepas dinilai beberapa aspek, diagnosis awal adalah Learning Disability.
Kawan aku menerangkan perlu rujukan kepada juruterapi carakerja untuk penilaian penuh tumbesaran (developmental assessment). Selepas penilaian itu kami tengok semula apa langkah seterusnya. Si ibu faham dan bersetuju.
Tibalah giliran aku untuk melihat si ibu sambil kawan buat surat rujukan dan dokumentasi konsultasi si anak. Si ibu bermula dengan ayat “saya tak tahu nak cakap macam mana masalah saya ni.” Dan aku jawab “takpe cerita je macam mana pun, saya okay jee..”
Maka si ibu pun bgthu yg kerap ada mslh tidur, tiba2 dada rasa nk pecah, tgn terketar n bila jadi mcm ni dia nk termuntah n susah nak bernafas. Aku pun syak ini bukan kes biasa tak sihat, tp mesti ada kisah disebaliknya. Terus aku tya “hbgan dengan suami,keluarga atau kawan2 ok?”
Dia pun cakap baru je berpisah beberapa bulan lepas. Perkahwinan 9 tahun dia pilih untuk tamatkan kerana memakan dirinya atas beberapa isu. Bekas suaminya menderanya secara verbal,emosi,fizikal dan seksual.
Sorg laki yg sgt panas baran n dia dh hidup bersama slama 9 thn tnpa tahu smpai bila prlu hadap. Mereka prnah berpisah skali beberapa thun lepas tp rujuk balik sbb si llki janji utk berubah, janji tinggal janji. Rutin penderaan kmbali hinggalah berpisah ke-2 beberapa bulan lepas.
Si ibu tidak dibenarkan bekerja diluar kerana cemburu dan “trust issue” walaupun isu itu tidak wujud, sekadar kongkongan dan dominasi si bekas suami. Hanya si lelaki yang bekerja. Si ibu buat bisnes dari rumah berbekalkan bakat yang ada iaitu membuat kek.
Dgn pendapatan bisnes dr rumah tulah dia mmpu membeli rumah dan kereta walaupun kereta tu dia tak pakai sebab tak dibenarkan keluar rumah. Hanya si bekas suami yang menggunakan kereta. Si ibu tidak menceritakan secara terperinci tentang nafkah zahir yang lain n aku pun tak tanya.
Pergaduhan mereka hampir setiap hari dan tahapnya bukan macam kebanyakan kita (gaduh2 manja comel2). Dicarut dihamun tanpa tapisan dengan nada yang tinggi. Makian tanpa batasan dihadapan anak.
Si ibu berhenti seketika mengelap airmata sambil tanya “eh takpe ke saya cerita ni?saya malu”. Aku jawab “jangan risau, awak di tempat yang selamat. Kalau awak tak kisah, cerita je. Saya boleh dengar, kami boleh tunggu sampai awak selesai.”
Ada hari yg order agk byk 8 kek. Siap buat kek,bgkus n sedia utk hantar (tak bagitahu hantar sendiri,pick up/runner). Bekas suami mengamuk sbb dia tak dgr dipanggil, sibuk uruskan kek. Maka si bekas suami mengambil 1 persatu kek n hempas ke lantai sambil memaki hamun n pijak kek.
⁃Hempas kek pertama “kau bab” ⁃Hempas kek kedua “memang perempuan sil kau ni” ⁃Hempas kek ketiga “betina bodoh” dan keempat kelima.
Maka 5 pesanan pelanggan tak dapat disempurnakan dan duit pelanggan terpaksa dipulangkan secara penuh walaupun kek dah siap cuma tunggu hantar je. Dan ini terjadi depan anak.
Dan beberapa minit lepas insiden tu, si bekas suami meminta dia nafkah batin. Dalam ketakutan,kemarahan,kesedihan dan kekecewaan dia turuti. “Kalau saya kata taknak atau lawan,lagi sakit saya kena fizikal dan seksual.”
Di hari yang lain, bekas suami minta untuk dikejutkan tidur untuk pergi kerja. Maka dia pun kejutkan suami berkali-kali. Bila bangun si suami bengang kerana tidurnya diganggu. “Kau apasal perangai macam pukmak sangat ni?” “menyakitkan hati aku betul la bab sekor ni”
Makian cmni bukannya dgn nada rendah. Tak mgkin anak dpt tidur. anak pun terpinga tgk n dgr bapa kata gitu kpd ibu hmpir stiap hari slama bertahun. Bnda ni jadi bkn kali pertama n bukan sekali tu je. Itulah rutin bertahun yg lepas. Itulah yang anak dengar dan tengok setiap hari.
“Jujur doktor, saya pernah je cuba nak habiskan nyawa saya. Saya duduk dalam kereta 2 jam tutup tingkap tengah panas tanpa hidupkan enjin. Tapi saya stop sebab teringat muka anak.”
“Saya pernah pegang racun tikus kat supermarket nak beli, tapi letak balik sebab saya takut anak saya makan sekali bila dia tengok saya makan”
“Kadang saya ada harap bila dia pukul saya, biar lah sampai saya mati dia pukul tu. Sampai bila saya nak hadap macam ni.” Dan pelbagai lagi idea ataupun lintasan fikiran yang dia ada tapi tak diteruskan kerana terbayang anak yang takde siapa akan jaga kalau dia tiada.
Dia bru tahu beberapa mggu lepas yg kereta dia dijual oleh bekas suaminya n 1 sen pun dia tak trima duit hasil jualan wlaupun kereta ats nama dia. “Saya tk tahu mcm mana dia jual tnpa persetujuan saya”. Sekarang ni saya takut rumah tu pun dia jual jugak sebab rumah tu nama saya.
“Sekarang saya balik kampung duduk dengan mak saya. Dia takde ganggu saya dah cuma contact sesekali berkaitan anak. Sekarang saya rasa tengah menghadapi realiti trauma lepas saya hadap dia 9 tahun.”
Dan sekarang baru dia ada ruang dan masa untuk beri perhatian tumbesaran anak. “Anak saya ni tercicir banyak, banyak dia terlepas, banyak dia tertinggal.” Dia tahu anaknya takde zaman kanak-kanak yang seronok macam orang lain.
Benarlah, rumah yang tidak harmoni akan membantutkan otak kanak-kanak. Ibubapa yang bergaduh teruk depan anak-anak akan memberi kesan terhadap mereka.
Aku saja minta si anak untuk tulis nombor, huruf dan buat operasi matematik mudah (tambah tolak), tapi memang tak berjaya. Untuk usia 9 tahun, kebolehan membaca,mengira dan menulis bukan macam ni. Ini lebih kepada usia 6-7 tahun.
Sesi konsultasi,perbualan dan penceritaan ni hampir 1 jam. Banyak lagi yang tak mampu aku tulis. Tapi cukup panjang ini dan yang baca faham apa yang aku nak sampaikan.
Sehelai kertas ini adalah bukti dan manifestasi yang kelakuan ibubapa dirumah mempengaruhi tumbesaran anak-anak. Dan yang ada depan mata aku sekarang adalah seteruk ini. Dan kesannya bukan kepada 1 individu, tapi 2. Si ibu dan si anak terkesan dengan cara mereka tersendiri.
Si ibu n anak beransur kluar dgn management yg aku n kwn rangka. Aku kemas bag, punchkad dan hidupkan enjin motor untuk balik. Sepanjang perjalanan terngiang suara si ibu dan si anak dalam bilik dengan kisah mereka. Ini bukan kali pertama aku dengar, dan juga bukan yg terakhir.
Si ibu taknak teruskan hidup dengan pasangan sebegitu seumur hidup, kerana seumur hidup itu terlalu lama. Terlalu lama.
Tamat.
submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.02.24 16:05 trenchman_ Feeling suicidal

just telling my story
2 years ago, gw dapet kerja di fnb dimasukin sama kaka dari kaka ipar gw. seingkat cerita gw kerja disitu cuma semingu karna coworkers didn't tell me what I supposed to do, mereka ngasih tau apa yang harus dilakukan setiap hari tu cuma setengah-setengah & mereka gak memberitahu apa yang gw lakukan itu salah. contoh ketika gw dikasih jadwal cuma 4 jam nah di 4 jam itu di toko cuma ada 2 org gw sama co worker gw, nah selesai 4 jam gw balik dan ningalin co worker gw sendiri dan dia gak ngasih tau gw bahwa seharus nya gw lembur, kalau dia ngasih tau gw harus lembur gw bakal dan bisa lembur. next day gw masuk shif pagi nah setiap pagi karyawan wajib nyiapin raw material makanan, gw langsung motongin bawang, bawang daun & wortel, but my co worker said "gak usah stock di kulkas masih banyak, duduk aja sambil nungu pesenan biar gw nyiapin japche" ya udah gw duduk, tapi cctv liat gw duduk gak ngelakuin daily morning task. thats my second mistakes. my third mistakes pada hari itu pesenan banyak dan ada satu pelangan yang balik ke toko dia bilang minumannya kurang satu dan gw langsung bikinin minuman yang kurang itu dan gw apologize ke dia. gw gak tau siapa yang lupa masukin minuman nya apa kah gw atau co worker gw, dan co worker gw bilang that was me, dan dia bilang untuk hati hati lain kali & dia bilang "Kumaha lamun di Skorsing" dan gw bilang "Keun we lah" dan disitu gw di cap sebagai Bad Altitude. hari selanjut nya gw gak dapet jadwal dan besok nya gw dapet WhatsApp gw gak bisa kerja lagi disitu and my mother was mad. disitu mental gw langsung pecah.
bebera bulan kemudian gw dapet duit dari pra-kerja dan gw bilang ke ibu gw, gw mau pake duit nya buat beli laptop biar gw bisa kerja online. gw dapet lumayan dari online dan cukup buat gw sendiri dan ibu gw gak suka karna dia pengan nya gw punya kerja dengan gaji umr dan itu membuat gw a little bit depreses
bulan lalu suami sepupu gw nawarin gw kerjaan jadi cleaning service di suatu universitas di bandung karna ayah nya suami sepupu gw adalah salah satu staff di universitas itu, gw agak takut karna kejadian tahun lalu & gw juga takut dengan lingkungan baru, orang-orang baru dan kerja di lingkungan dangan banyak orang lalu lalang seperti universitas, gw admit gw punya mental lemah. dan ibu gw maksa gw untuk mau kerja disitu. seminggu kemudian gw dapet panggilan dan gw nervous setengah mati, setelah di interview besok nya gw ikut training dan gw di ajarin cuma CARA BERSIH BERSIH nge pel, nyapu, ngilangin sarang laba laba di ceiling dll. setelah di training gw ditempatin di salah satu gedung disitu. nah svp & leader nyuruh salah satu cleaning service senior(lawan shift gw) di gedung itu untuk ngajarin apa aja daily activity apa yang harus di lakukan setiap hari, and gues what dia ngasih tau nya cuma setengah setengah, dia gak ngasih tau setiap hari sabtu itu harus nyuci tong sampah, bersihin pantry, kalau dapet shift malem closingan harus ngapain aja, gw sempet nanya ke senior lain & gw mulai beradaptasi tapi tetep svp & senior nge cap gw buruk, tadi(sabtu) gw dipangil sama svp & leader dan gw dipindah jadi relifer. and I feel down & very depressed dan gw merasa malu sama pekerja cleaning service disitu
I'm tired, I can't take it anymore, gw akui gw punya mental lemah sedikit sedikit merasa down, it gets worse day by day. dari yang sekedar pikiran jadi pengen ngelakuin jadi ngelakuin beneran. tadi gw coba gantung diri by door knob hanging pake kabel stopkontak tapi malah putus kabel nya gak kuat nahan beban berat badan gw and I write this instead. Now I remember kenapa gw punya mental lemah, gw dulu waktu kecil selalu di bully sama sepupu-sepupu gw yang kaya raya.
dulu gw takut dengan kematian, apa yang akan terjadi setelah kematian, sekarang gw pengen cepet cepet. maaf bukannya mau caper nulis ginian I'm just trying to feel better

submitted by trenchman_ to indonesia [link] [comments]


http://activeproperty.pl/