Myfirsttime kongkek ramai ramai

Modificari ianuarie anul asta

2024.05.14 08:42 Ill-Hope9202 Modificari ianuarie anul asta

Am tot auzit treaba asta de la mai multe persoane, ca in IT de la inceputul anului asta iesi la fel ca bani pe contract ca la B2B. Mie personal nu mi se pare deloc asa din ce calculatoare online am mai folosit sa fac calculele. Pare ca pe B2B iesi macar cu vreo 25% in plus, chiar si fara zile libere platite si cu un singur contract. Imi scapa mie ceva?
Am incercat cu calculatorul asta: https://www.solo.ro/calculator-2024
Pe PFA pare ca e impozit (10%) + CAS si CASS care se plafoneaza la 1650 de lei lunar. Pe CIM vad ca astea doua nu se plafoneaza, sunt 25%, respectiv 10%.
Nu am mai avut PFA si e foarte posibil sa nu stiu de alte cheltuieli, de asta am si facut acest post, ca se le aflu.
Exemplu 32000RON brut pe luna:
Cu PFA ramai net: 32000 - 1650(CAS) - 1650(CASS) - 2861(Impozit) = 25,750 RON Cu CIM ramai net: 32000 - 8000(CAS) - 3200(CASS) - ~1000(impozit) = 19,729RON
submitted by Ill-Hope9202 to programare [link] [comments]


2024.05.13 18:35 tersxin Malaysia berdikari

Sudan tiba masa untuk Malaysia jadi berdikari dan independent dan kurang bergantung kepada negara luar..Ini bukan pasal Bangsa tetapi Malaysia.Aku tak cakap tentang dasar negara,tetapi kita sebagai rakyat perlu cuba berusaha untuk menjadi berdiri di atas kaki sendiri kerana ia boleh membela nasib kita pada masa hadapan kerana bertepatan dengan cita rasa tersendiri..Contoh,kereta import terlalu mahal di Malaysia padahal murah di negara asal mereka.Malaysia pernah menjadi negara OG bila membuat satu bangunan terrtinggi dunia pada suatu masa..Kekuatan kita datang dari kebolehan untuk berdikari..Sedia maklum negara yang beljaar berdikari menjadi kuasa kuat seperti Jepun dan China..it’s about time young blood..Kerja bagi maruah dan kuasa kerana Negara berdikari yang mengikut Islam boleh menjamin keamanan dan kesejahteraan,walaupun kau bukan Islam,kau juga akan dapat manfaatnya berbanding negara yang tidak beragama
Kelebihan berdikari -(Produk lebih mesra Muslim dan lebih murah -Tidak memerlukan buruh luar terlalu ramai sehingga menggadai keamanan negara) -(Membuat produk seperti filem atau baju bersesuaian dengan budaya tempatan tanpa budaya lucah) -(Lebih banyak bahan ilmu bahasa Melayu membolehkan minda masyarakat bertambah maju) -(Boleh memberi suara dan kesan di pentas dunia apabila berlaku ketidakadilan seperti Palestin) -(Kualiti dan kebersihan yang baik kerana rakyat Malaysia pembersih integriti disebabkan agama Islam dan budaya) -(Menjaga keamanan negara Malaysia yang tidak keras dan heartless seperti negara lain seperti India atau negara barat) -(Agama dan budaya dapat dilindungi) -(Setiap negara mempunyai keistimewaan tersendiri,dan ia dapat dilindungi) -(Mendorong rakyat Malaysia untuk bertanggungjawab atas nasib sendiri dan tidak lemah kerana mengharapkan orang lain) -(Keyakinan yang tinggi dan tidak rendah diri bersama bangsa lain diri sama tinggi duduk sama rendah seprti Us atau Jepun atau Korea)
Ini semua tidak akan dicapai tanpa kesedaran terlebih dahulu untuk menjadi berdikari dan kuat menentang anasir dan masalah
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.05.13 15:22 PASPulauPinang Apabila orang ramai bergetar, sihir menyala! Inilah khalayak hebat yang menjadikan setiap persembahan tidak dapat dilupakan. #SitiNorDia #AudienceLove #MagicMoments

Apabila orang ramai bergetar, sihir menyala! Inilah khalayak hebat yang menjadikan setiap persembahan tidak dapat dilupakan. #SitiNorDia #AudienceLove #MagicMoments submitted by PASPulauPinang to u/PASPulauPinang [link] [comments]


2024.05.13 14:41 Appropriate_Stress51 Mersul la masaj

Salut fetelor! Am primit un abonament pt masaj de relaxare si as vrea sa incep sa merg. Ce ar trebui sa stiu in mod special sau mi-ar fi util inainte sa merg? Cu ce va imbracati acolo? Lenjerie sau costum de baie sau nu conteaza, ca pur si simplu te dezbraci de tot si ramai in prosop? De asemenea, am avut o perioada acnee pe spate, acum am ramas mai mult cu pete/cicatrici si 3-4 cosuri, credeti ca ar pune asta o problema? Mersi!
submitted by Appropriate_Stress51 to WomenRO [link] [comments]


2024.05.12 11:27 AkaunSorok The dark side of Islam is a pathway to many abilities some consider to be unnatural.

The dark side of Islam is a pathway to many abilities some consider to be unnatural. submitted by AkaunSorok to MalaysianExMuslim [link] [comments]


2024.05.12 11:04 nazrilaizudinn Berapa ramai ibu susuan yang diperlukan untuk menyusu seorang anak supaya seluruh penduduk Bumi menjadi mahram kepada anak tersebut?

Soalan pada tajuk.
Seperti yang kita (umat Islam) ketahui, ada tiga sebab untuk menjadi mahram iaitu melalui nasab, perkahwinan dan penyusuan. Pada kali ini, kita berfokus kepada penyusuan.
Seorang anak menjadi mahram kepada ibu susuan apabila anak yang disusukan berumur bawah 2 tahun dan disusukan 5 kali kenyang.
Hal ini membolehkan hubungan kekeluargaan terjalin antara anak tersebut dengan keluarga ibu susuan walaupun kedua-dua mereka itu tidak berkait/ajnabi (ataupun juga berlainan agama!) sebelum penyusuan. Hal ini secara tidak langsung juga memungkinkan seseorang anak menjadi mahram kepada seluruh dunia.
Sekiranya seluruh penduduk dunia menjadi mahram kepada seseorang anak, maka anak tersebut berhak untuk memandang semua penduduk bumi tanpa mengira jantina (asalkan tak berahi/bernafsu). Selain itu, anak tersebut boleh tinggal bersendirian/berduaan dengan semua penduduk bumi tanpa syak. Tiada batasan pergaulan antara anak tersebut dengan seantero populasi bumi (batasan setara dengan keluarga nasab). Semua perkara yang halal di kalangan keluarga nasab anak, halal juga kepada keluarga susuan anak tersebut.
Namun, anak tersebut tidak boleh berkahwin dengan sesiapa pun diseluruh dunia. Maka, anak tersebut tiada dapat menyambung nasabnya.
Bagi saya ini ialah soalan yang menarik untuk dibincangkan pada MLATS. Mungkin juga layak untuk dijadikan video standalone.
sumber rujukan: BAYAN LINNAS SIRI KE-70: ISU BERKENAAN IBU SUSUAN & PELBAGAI HUKUM (KAD ATAU SIJIL SUSUAN) https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/bayan-linnas/1138-bayan-linnas-siri-70-isu-berkenaan-ibu-susuan-pelbagai-hukum-kad-atau-sijil-susuan
submitted by nazrilaizudinn to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.12 10:28 Danielfaris2001 Marilah menuju kejayaan

Lembaga Zakat Selangor pernah buat kajian, 70% asnaf tidak solat Subuh. Kalau yang fardhu pun tak buat, yang sunat apatah lagi.
Ironinya orang yang kaya raya, jutawan dan seumpamanya sangat menjaga solat. Bahkan saban malam bangun tahajud, solat sunat dan seumpamanya.
Ustaz Yaakub Yusra pernah buat satu group yang dinamakan 4am Club. Pada jam 4 pagi staff MADAD akan call untuk kejutkan semua peserta.
Semua pakat bangun ambil wuduk, solat sunat, join zoom untuk mengaji Quran, tazkirah dan seumpamanya. Beribu-ribu orang join dalam zoom dan LIVE di wall beliau.
Ramai jutawan ternama tanah air join 4am Club ni. Yang bayar zakat lebih RM1j setahun pun ada juga. Meriah sungguh groupnya. Saban malam jutawan-jutawan ini hadir tanpa gagal mengikuti tazkirah, mengaji, dan mendekatkan diri dengan agama.
Patutlah Allah bagi mereka makin kaya dan berjaya. Kerana saat mereka kaya, mereka makin dekat diri dengan Tuhan.
Anehnya, ramai yang susah dan kategori asnaf ni jauhkan diri dari agama. Tidak suka hadiri kuliah, tidak suka bangun tahajud, bahkan solat fardhu pun culas.
Sepatutnya bila susah, makin dekatkan diri dengan Allah. Kerana semua rezeki ada padaNya. Mohon sungguh-sungguh, usaha betul-betul, InsyaAllah suatu masa Allah makbulkan semua doa.
Sekecil apa pun rezeki kamu, syukurilah. Baru Allah kirim rezeki yang lebih banyak. Ada satu hadis berbunyi,
'Barangsiapa tidak mensyukuri yang sedikit, maka ia tidak akan mampu mensyukuri yang banyak'
Jaga solat. Doa sentiasa. Syukur dengan setiap apa yang kita ada. Itulah kuncinya.
Selamat pagi dunia!

MFS

Apabila munculnya anak-anak muda yang tersepit dalam kemiskinan, bimbang akan longgarnya ikatan akidah mereka. Kerana kemiskinan itu boleh mengundang kekufuran sepertimana Hadis Nabi S.A.W; كاد الفقر أن يكون كفرا، وكاد الحسد أن يسبق القدر “Hampir-hampir kefaqiran itu mengundang kepada kekufuran, dan hampir-hampir hasad itu mendahului ketetapan.” (Riwayat al-Baihaqi)
Gambaran Hadis ini bukanlah untuk dijadikan hujah atau hukum, akan tetapi untuk diamalkan supaya berusaha untuk menjauhi kefakiran. (4) Imam al Munawi di dalam فيض القدير menghuraikan hal ini menyatakan; قارب أن يوقع في الكفر؛ لأنه يحمل على حسد الأغنياء، والحسد يأكل الحسنات، وعلى التذلل لهم بما يدنس به عرضه ويثلم به دينه، وعلى عدم الرضا بالقضاء وتسخط الرزق، وذلك إن لم يكن كفرا فهو جار إليه “Kemiskinan itu menghampiri ke arah jatuh kafir kerana ia memikul sifat dengki terhadap orang kaya, dan dengki itu menghapuskan pahala kebaikan. Begitu juga kefakiran menjadikan mereka menghinakan diri terhadap orang kaya terhadap apa yang mencemarkan hartanya dan fitnah terhadap agamanya, serta tidak redha terhadap ketentuan dan tak puas hati terhadap rezeki. Hal-hal ini sekiranya tidak menyebabkan kekufuran, tetapi ia mengalir ke arahnya.”
https://harakahdaily.net/index.php/2020/05/20/kemiskinan-dan-krisis-aqidah/
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.12 10:28 Danielfaris2001 Marilah menuju kejayaan

Lembaga Zakat Selangor pernah buat kajian, 70% asnaf tidak solat Subuh. Kalau yang fardhu pun tak buat, yang sunat apatah lagi.
Ironinya orang yang kaya raya, jutawan dan seumpamanya sangat menjaga solat. Bahkan saban malam bangun tahajud, solat sunat dan seumpamanya.
Ustaz Yaakub Yusra pernah buat satu group yang dinamakan 4am Club. Pada jam 4 pagi staff MADAD akan call untuk kejutkan semua peserta.
Semua pakat bangun ambil wuduk, solat sunat, join zoom untuk mengaji Quran, tazkirah dan seumpamanya. Beribu-ribu orang join dalam zoom dan LIVE di wall beliau.
Ramai jutawan ternama tanah air join 4am Club ni. Yang bayar zakat lebih RM1j setahun pun ada juga. Meriah sungguh groupnya. Saban malam jutawan-jutawan ini hadir tanpa gagal mengikuti tazkirah, mengaji, dan mendekatkan diri dengan agama.
Patutlah Allah bagi mereka makin kaya dan berjaya. Kerana saat mereka kaya, mereka makin dekat diri dengan Tuhan.
Anehnya, ramai yang susah dan kategori asnaf ni jauhkan diri dari agama. Tidak suka hadiri kuliah, tidak suka bangun tahajud, bahkan solat fardhu pun culas.
Sepatutnya bila susah, makin dekatkan diri dengan Allah. Kerana semua rezeki ada padaNya. Mohon sungguh-sungguh, usaha betul-betul, InsyaAllah suatu masa Allah makbulkan semua doa.
Sekecil apa pun rezeki kamu, syukurilah. Baru Allah kirim rezeki yang lebih banyak. Ada satu hadis berbunyi,
'Barangsiapa tidak mensyukuri yang sedikit, maka ia tidak akan mampu mensyukuri yang banyak'
Jaga solat. Doa sentiasa. Syukur dengan setiap apa yang kita ada. Itulah kuncinya.
Selamat pagi dunia!

MFS

Apabila munculnya anak-anak muda yang tersepit dalam kemiskinan, bimbang akan longgarnya ikatan akidah mereka. Kerana kemiskinan itu boleh mengundang kekufuran sepertimana Hadis Nabi S.A.W; كاد الفقر أن يكون كفرا، وكاد الحسد أن يسبق القدر “Hampir-hampir kefaqiran itu mengundang kepada kekufuran, dan hampir-hampir hasad itu mendahului ketetapan.” (Riwayat al-Baihaqi)
Gambaran Hadis ini bukanlah untuk dijadikan hujah atau hukum, akan tetapi untuk diamalkan supaya berusaha untuk menjauhi kefakiran. (4) Imam al Munawi di dalam فيض القدير menghuraikan hal ini menyatakan; قارب أن يوقع في الكفر؛ لأنه يحمل على حسد الأغنياء، والحسد يأكل الحسنات، وعلى التذلل لهم بما يدنس به عرضه ويثلم به دينه، وعلى عدم الرضا بالقضاء وتسخط الرزق، وذلك إن لم يكن كفرا فهو جار إليه “Kemiskinan itu menghampiri ke arah jatuh kafir kerana ia memikul sifat dengki terhadap orang kaya, dan dengki itu menghapuskan pahala kebaikan. Begitu juga kefakiran menjadikan mereka menghinakan diri terhadap orang kaya terhadap apa yang mencemarkan hartanya dan fitnah terhadap agamanya, serta tidak redha terhadap ketentuan dan tak puas hati terhadap rezeki. Hal-hal ini sekiranya tidak menyebabkan kekufuran, tetapi ia mengalir ke arahnya.”
https://harakahdaily.net/index.php/2020/05/20/kemiskinan-dan-krisis-aqidah/
submitted by Danielfaris2001 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.12 08:43 Hairy_Chest_1071 NPD: Fairfield Circuitry Barbershop

NPD: Fairfield Circuitry Barbershop submitted by Hairy_Chest_1071 to guitarpedals [link] [comments]


2024.05.12 04:29 DramaticFactor7460 Kenapa Allah perlukan ramai prophets?

Think about it,Allah is tuhan,and tuhan is supposed to be this all powerful being,right??
Kenapa nak kena hantar ratusan ribu prophet and semua prophet yg dihantar tu gagal dalam memyampaikan dakwah islam??? Kenapa dalam islam,diorang kata allah hantar agama lain kat setiap prophet? Kenapa tak buat je islam dari awal??
Agama takde logik
submitted by DramaticFactor7460 to MalaysianExMuslim [link] [comments]


2024.05.11 17:14 north_wanderer100 Relatie incheiata. Ramai prieten/a cu fosta/fostul?

Am trecut printr-o despartire in urma careia eu am ramas destul de afectata emotional. Am avut multe momente on/off de-a lungul a 4 ani dar cumva mereu ne-am reapropiat desi certurile de despartire erau foarte nasoale. In momentul despartirii intotdeauna este vina mea si a felului meu de a fi, brusc am cel mai odios caracter. Cumva am reusit sa ma pun pe picioare dupa ultimul episod de genul dar in mintea mea ruleaza un sg film - nu pot sa imi imaginez ca omul asta nu va mai fi in viata mea. I-am propus sa fim prieteni dar ma simt vinovata pt lipsa de onestitate… Cum e mai bine nu stiu. Mi-e greu sa rup orice contact.
submitted by north_wanderer100 to CasualRO [link] [comments]


2024.05.11 01:43 NotSp0ngeb0b Type HDMI for the win

Type HDMI for the win submitted by NotSp0ngeb0b to Bolehland [link] [comments]


2024.05.10 10:18 dinvictus1 Aircon flusing

Perlu tak buat aircon flusing, banyak video kat tiktok kat perlu buat aircon flushing ikut milage. Bila buka komen ramai yg claim aircon rosak slps flusing, ada yg claim x perlu flusing sbb aircon kerta jenis close system.
submitted by dinvictus1 to kereta [link] [comments]


2024.05.09 22:38 Fit_Respect_8118 Bro the link he give don't even support him💀

Bro the link he give don't even support him💀 submitted by Fit_Respect_8118 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.09 03:55 sumpitsakit hal yang sama-sama dibenci ojol dan pemilik restoran selain parkir liar

hal yang sama-sama dibenci ojol dan pemilik restoran selain parkir liar submitted by sumpitsakit to ondonesia [link] [comments]


2024.05.09 03:54 flag9801 hal yang sama-sama dibenci ojol dan pemilik restoran selain parkir liar

hal yang sama-sama dibenci ojol dan pemilik restoran selain parkir liar submitted by flag9801 to indonesia [link] [comments]


2024.05.07 12:48 MICKY5789 Pernahkah Anda Terbantu Dengan Adanya Tukang Parkir?

Lagi ramai bahas soal tukang parkir, sekali-kali bahas sisi positif nya.
OP sendiri pernah kebantu sama adanya tukang parkir, saat pergi ke pasar tukang parkir disana suka bantuin OP buat ngiketin barang - barang ke jok motor. Terus pernah di minimarket yang kebetulan suka ramai dan pernah dimana motor saya ketutup sama motor lain yang parkir dan si tukang parkirnya mau ngeluarin motor saya.
Hanya dua hal itu saja pengalaman saya kebantu adanya tukang parkir, tapi tetep gak suka sama tukang parkir yang kerja nya malas-malasan cuman mau duitnya aja kayak pas datang gak ada giliran mau pulang tiba-tiba muncul.
Bagaimana dengan redditor disini apakah mendapatkan pengalaman yang sama? Atau pada gak nampak tanah?
submitted by MICKY5789 to indonesia [link] [comments]


2024.05.07 12:33 Teuku945 Semarak Menyabut Liga Euro 2024 Jerman Tuan Rumah Tahun Ini

Di tengah gemuruh suara sorak sorai dan nyanyian kebanggaan, Jerman bersiap menyambut dunia sepak bola untuk perhelatan terbesar di Eropa: Liga Euro 2024. Sebagai tuan rumah, Jerman mempersiapkan diri untuk menjadi pusat kegembiraan dan persaingan yang luar biasa, jangan lewatkan jadwaleuro2024 yang menarik ribuan penggemar dari berbagai penjuru dunia.
Atmosfer Keberagaman di Negeri Jerman
Dengan kekayaan budaya dan sejarahnya, Jerman menawarkan lebih dari sekadar pertandingan sepak bola. Kota-kota seperti Berlin, Munich, dan Cologne menjadi panggung bagi perayaan keberagaman, di mana penggemar dari berbagai negara berkumpul untuk merayakan persatuan melalui olahraga yang dicintai bersama-sama.
Antusiasme Menyeluruh dari Pecinta Sepak Bola
Tidak hanya penduduk lokal yang bersiap menyambut Liga Euro 2024, tetapi juga pecinta sepak bola dari seluruh dunia telah memperkirakan momen-momen bersejarah ini. Hotel-hotel penuh, restoran-restoran ramai, dan jalanan dipenuhi oleh warna-warni dari bendera-bendera negara yang berbeda.
Dukungan untuk Tim-Tim Favorit
Setiap pertandingan adalah panggung bagi tim-tim untuk menunjukkan keahlian mereka. Dari sang juara bertahan hingga tim-tim underdog, dukungan menyala-nyala dari suporter memberikan semangat tambahan bagi para pemain untuk mencapai kemenangan.
Meskipun nantinya turnamen akan berakhir, kenangan dan semangat Liga Euro 2024 akan terus hidup dalam ingatan semua yang menyaksikannya. Dari momen-momen magis di lapangan hingga perayaan di jalan-jalan kota, Liga Euro 2024 adalah bukti akan kekuatan olahraga untuk menyatukan orang-orang dari segala penjuru dunia.
submitted by Teuku945 to u/Teuku945 [link] [comments]


2024.05.07 12:27 m-ikmal Bekam angin vs Bekam Darah

Bekam angin vs Bekam Darah

Kebaikan Bekam Angin

https://preview.redd.it/lmfjv5o8ezyc1.png?width=960&format=png&auto=webp&s=be4fa1883afc34b4a56afcb3123f6d044ec53b0a
Bekam angin dipercayai mempunyai banyak faedah, antaranya:
Peredaran darah yang meningkat: Sedutan yang dihasilkan oleh cawan membantu meningkatkan aliran darah ke kawasan tersebut, yang boleh membawa lebih banyak oksigen dan nutrien ke tisu yang rosak.
Melegakan kesakitan: Bekam angin sering digunakan untuk membantu melegakan ketegangan otot dan kesakitan. Adalah dipercayai bahawa sedutan membantu merenggangkan otot yang ketat.
Detoksifikasi: Cawan mencipta kesan vakum pada kulit, yang dipercayai dapat membantu mengeluarkan toksin dan kotoran dalam badan.
Fleksibiliti yang lebih baik: Dengan meningkatkan aliran darah dan melepaskan ketegangan pada otot, bekam angin boleh membantu meningkatkan mobiliti dan fleksibiliti sendi.
Relaksasi: Ramai orang menganggap bekam angin sebagai suatu pengalaman yang menenangkan. Ia boleh membantu menggalakkan rasa tenang dan mengurangkan tahap tekanan.



https://preview.redd.it/mkop5n8cezyc1.png?width=960&format=png&auto=webp&s=2250eb583ef52707e093571d3316432b62ccd228

Kebaikan Bekam Darah

Bekam darah dipercayai mempunyai banyak faedah, antaranya:
Detoksifikasi: Dengan membuang darah bertakung dan toksin dari badan, bekam darah boleh membantu meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan keseluruhan.
Melegakan kesakitan: Ramai yang mendapatkan rawatan bekam darah dapat membantu mengurangkan kesakitan, terutamanya pada otot dan sendi. Sedutan yang dicipta oleh cawan boleh membantu melepaskan ketegangan dan menggalakkan kelonggaran.
Aliran darah yang lebih baik: Bekam darah dipercayai dapat membantu meningkatkan peredaran dan membawa lebih banyak oksigen dan nutrien ke tisu yang rosak.
Meningkatkan sistem imun: Dengan mengalirkan toksin dari badan, bekam darah boleh membantu menguatkan sistem imun dan mencegah penyakit.
Kesejahteraan emosi: Sesetengah orang percaya bahawa bekam darah boleh membantu melepaskan emosi negatif dan menggalakkan rasa tenang.
Kesan Sampingan dan Langkah Berjaga-jaga
Terdapat beberapa kesan sampingan yang berpotensi dan langkah berjaga-jaga yang perlu diberi perhatian apabila melibatkan bekam darah:
Lebam: Seperti bekam angin, lebam adalah kesan sampingan biasa daripada bekam darah. Lebam mungkin mengambil masa beberapa hari untuk pudar.

Untuk korang yang nak berbekam, klik di sini >>> Bekam Sunnah <<<<

https://preview.redd.it/lwwrwakeezyc1.png?width=960&format=png&auto=webp&s=c0bde057e28ba952cdf201899e3d79aab5217125
submitted by m-ikmal to Kesihatan4u [link] [comments]


2024.05.06 19:47 Virtual-Break9978 F, poate rezonam si ne imprietenim

Hei. Am descoperit si eu recent redditul, pana acum nu prea stiam care e treaba pe aici si aveam impresia ca sunt in mare parte baieti, dar observ ca sunt si comunitati de femei si poti gasi discutii despre orice. Asa ca deschid si eu un subiect, in ideea ca cineva rezoneaza cu ce voi spune.
Am 25 de ani si de ceva timp nu mai am prietene. In ultima vreme am avut amici baieti, am avut si relatii, deci nu pot spune ca am fost singura, dar imi lipseste destul de mult prietenia cu o fata si tot ce tine de aceasta.
Mi se pare, oricum, destul de greu sa iti faci prieteni odata ce “inaintezi in varsta”, mai ales daca nu ai circumstantele necesare. Eu, de exemplu, la job am putini colegi si majoritatea sunt mai in varsta, iar pe social media nu prea am o prezenta activa, deci, cam greu.
Prietene si amice am avut mereu, in scoala, liceu etc. Am avut mai multe amice, dar mereu mi-a placut sa am o “cea mai buna prietena”, pentru ca consider ca nu poti avea acea relatie apropiata cu mai multe persoane in acelasi timp. Mereu am cautat conexiunea aia “speciala” cu o singura persoana, si am avut-o, doar ca oamenii se mai schimba, iar mereu fiind cu o singura persoana, daca te certi cu aceasta, ramai singur. Aceasta situatie intamplandu-mi-se in facultate si de atunci nereusind sa mai leg o prietenie apropiata, decat la nivel de cunostinte.
In general, eu am fost cea care s-a indepartat de oameni, motivul fiind de cele mai multe ori falsitatea pe care o vedeam in ei. Nu vreau sa sune cliseic si nici sa fiu ipocrita, probabil cu totii avem o mica doza de falsitate in noi. Dar de la asta, pana la a barfi persoane si a fi pupincurist in fata, e cale lunga. Sau cel putin, e un comportament pe care eu nu-l agreez. Comportament pe care l-am vazut in grupuri, la prietene (care bineinteles s-au suparat cand le-am comunicat asta) sau la colegi de munca, de exemplu, care isi vorbesc de rau relatiile de acasa sau alti colegi cand nu sunt in birou. N-am o problema cu barfa in sine, cu totii o facem, dar mi se pare scarbos sa-ti vorbesti asa urat partenerul si dupa sa te duci acasa si sa te comporti (probabil) frumos si iubitor. Acum stiu ca fiecare dintre noi suntem diferiti si ca poate pentru majoritatea this is not a big deal, dar mie mi se pare greu sa construiesti o relatie sincera si de incredere cu personale de genul.
Well, nu am neaparat o concluzie. Daca cineva rezoneaza cu ce am spus si doreste sa vorbim, imi poate lasa un dm. Ar fi nice sa fim de varste apropiate, totusi.
submitted by Virtual-Break9978 to WomenRO [link] [comments]


2024.05.06 14:56 Much_Taste_1563 Drug test - ca tot se discuta

Drug test - ca tot se discuta
Am atasat explicatia facuta de avocati de la Justicia.ro pentru ce se intampla daca refuzi testarea cu DrugTestul Politiei Romane. Hope this helps
submitted by Much_Taste_1563 to CasualRO [link] [comments]


2024.05.06 02:48 Material-Fee6895 Selamat Datang di Komunitas VEGAS77

Selamat Datang di Komunitas VEGAS77!
Saya senang mengumumkan pembukaan komunitas VEGAS77 di Reddit! Komunitas ini didedikasikan untuk para penggemar Slot Gacor Online terutama di VEGAS77 dan Las Vegas, perjudian, dan permainan online di kota yang tidak pernah tidur ini. Mari kita ciptakan tempat yang ramai di mana kita bisa berbagi pengalaman, strategi, review kemenangan kita di dunia judi online!
submitted by Material-Fee6895 to VEGAS777 [link] [comments]


http://activeproperty.pl/