Www.pakaian tradisional malaysia.com

varinol-krim-malaysia

2024.03.18 09:12 Varinolmy varinol-krim-malaysia

CEPAT!! Stok terhad !! Diskaun 50% sekarang!! Klik di sini untuk Memesan Varinol terus dari laman web rasmi pengilang. Klik di sini untuk butiran lanjut.

Beli sekarang dari Laman Web Rasmi di (malaysia) dengan Diskaun 50%. - www.Varinol.malaysia

Varinol – pendapat, forum, harga, ramuan, tempat beli, mercadona – Malaysia
Varinol: penyelesaian kepada vena varikos dan urat labah-labah? Tidak ada yang lebih menjengkelkan daripada penampilan vena varikos di kaki, sesuatu yang memberi kesan kepada lelaki dan wanita dan boleh bertukar menjadi urat varikos yang menyakitkan. Dalam artikel ini kita akan menganalisis Varinol: produk yang direka untuk vena varikos dan vena varikos.

awak buat apa? Bagaimanakah ia berfungsi? Bagaimana untuk menggunakan Varinol? Ini hanyalah beberapa soalan yang ingin kami jawab di sini. Untuk melakukan ini, kami telah berunding dengan tapak web pengilang dengan teliti, serta ulasan daripada pengguna semasa pada tahun 2024. Jadi, jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Varinol ini, kami menjemput anda untuk terus membaca.

Bagaimana Varinol berfungsi pada vena varikos dan vena varikos kaki
Vena varikos dan vena varikos menjadi semakin biasa, disebabkan oleh kehidupan yang sibuk pada hari ini. Kegagalan peredaran, pakaian ketat, berdiri lama dan genetik memainkan peranan asas dalam penampilan vena varikos dan urat labah-labah. Kedua-dua lelaki dan wanita boleh melihat kehadiran vena varikos di kaki mereka.

Walaupun kebanyakan masa ia dilihat sebagai masalah estetik, sebenarnya ia boleh mencetuskan masalah yang lebih serius dalam jangka masa sederhana (seperti trombosis dan ulser vena, contohnya). Itulah sebabnya Varinol telah direka dengan tujuan untuk membantu mengurangkan penampilan vena varikos dan vena varikos.

Adakah anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang Varinol? Kemudian teruskan membaca artikel ini, di mana kami akan melakukan analisis lengkap tentang kesan Varinol, bagaimana ia berfungsi pada saluran darah, kesannya pada vena varikos dan cara memohon Varinol dengan betul. Anda juga boleh membaca beberapa komen dan pendapat daripada penggunanya.

kemungkinan pencarian Varinol
Varinol , Varinol ulasan , Varinol harga , Varinol beli , Varinol krim , Varinol faedah , Varinol kesan sampingan , Varinol ramuan , Varinol kos , Di manakah boleh dibeli Varinol , Bagaimana nak guna Varinol , Varinol Malaysia , Varinol asal , Varinol komposisi , Varinol farmasi , Varinol berfungsi , Varinol Legit , Varinol Perkhidmatan , Varinol Tangki Jerung , Di Mana Nak Dapatkan Varinol , Varinol keputusan , Varinol Pesanan , Varinol Tawaran , Varinol Penipuan
https://nutritionnews24x7.com/varinol-krim-malaysia
submitted by Varinolmy to u/Varinolmy [link] [comments]


2024.01.05 04:18 DNZ_Advertising Berjalan-Jalan Di Sekitar Alor Setar

Pastikan untuk mengekplorasi berbagai tempat menarik berikut saat berjalan-jalan di Alor Setar:
  1. Menara Alor Setar
Menara Alor Setar adalah menara telekomunikasi tertinggi keempat di Malaysia. Anda dapat naik ke puncak untuk menikmati pemandangan kota yang mengesankan.
  1. Rumah Kelahiran Tun Dr. Mahathir Mohamad
Rumah Kelahiran Tun Dr. Mahathir Mohamad adalah tempat lahir mantan Perdana Menteri Malaysia. Saat ini fungsinya sudah diubah menjadi museum yang menampilkan peninggalan sejarah pribadi beliau.
  1. Muzium Padi
Muzium ini adalah upaya pemerintah setempat untuk mengabadikan dan mendokumentasikan sejarah dan warisan budaya setempat terkait dengan produksi padi.
  1. Zahir Mosque
Zahir Mosque adalah salah satu masjid tertua dan paling indah di Malaysia. Dengan arsitektur yang unik, masjid ini menawarkan banyak kesempatan untuk foto.
  1. Istana Hinggap Diraja
Istana Hinggap Diraja adalah istana kerajaan yang diperuntukkan bagi Raja Malaysia saat singgah di Alor Setar.
Berjalan-jalan di Alor Setar akan menjadi lebih menarik jika anda menggunakan servis kereta sewa Alor Setar dari syarikat yang diyakini.
Tambahkan juga beberapa kunjungan ke pasar lokal untuk mencari oleh-oleh unik seperti mencari kain batik dan kuih tradisional. Selamat menjelajahi Alor Setar!
Sekian,
Admin Servis Pos Motor Guna 4x4
submitted by DNZ_Advertising to u/DNZ_Advertising [link] [comments]


2023.12.08 10:26 Venom77erin Menikmati Aneka Rasa di Ibu Kota Brunei

Menggali Kelezatan Kuliner Bandar Seri Begawan

Bandar Seri Begawan, ibu kota negara Brunei Darussalam, bukan hanya dikenal sebagai pusat pemerintahan, tetapi juga sebagai tempat yang kaya akan warisan kuliner yang lezat dan unik. Bersama Venom77 dan artikel ini, kita akan menjelajahi berbagai hidangan dan makanan yang menjadi daya tarik kuliner di Bandar Seri Begawan.
  1. Ambuyat: Kuliner Tradisional Brunei yang Menggoda Lidah
Ambuyat adalah salah satu hidangan tradisional Brunei yang patut dicoba. Terbuat dari sagu yang diolah hingga menghasilkan tekstur kenyal, Ambuyat disajikan dengan saus sambal dan berbagai lauk pauk seperti daging, sayuran, dan ikan. Cara khas menyantap Ambuyat adalah dengan menggunakan alat makan khas Brunei bernama "chandas."
  1. Nasi Katok: Hidangan Ringan yang Nikmat
Nasi Katok adalah hidangan sederhana namun lezat yang banyak ditemui di Bandar Seri Begawan. Hidangan ini terdiri dari nasi putih yang disajikan dengan ayam goreng dan sambal. Meskipun sederhana, Nasi Katok menjadi makanan sehari-hari yang populer di kalangan penduduk lokal.
  1. Roti Kuning: Camilan Manis yang Menggugah Selera
Roti Kuning atau biasa dikenal sebagai "Kuih Cincin" adalah camilan manis yang menjadi favorit di Bandar Seri Begawan. Terbuat dari campuran tepung beras dan kelapa parut, roti ini memiliki bentuk bundar dengan lubang di tengahnya. Rasanya yang manis dan teksturnya yang kenyal membuatnya menjadi pilihan camilan yang nikmat.
  1. Soto Brunei: Variasi Soto dengan Kuah yang Gurih
Soto Brunei adalah versi lokal dari hidangan soto yang terkenal di Indonesia. Kuahnya yang gurih disajikan dengan daging, mie, dan tauge. Biasanya diberi tambahan jeruk nipis dan sambal untuk menambah cita rasa. Soto Brunei menjadi hidangan yang cocok dinikmati kapan saja, terutama saat cuaca sedang sejuk.
  1. Ayam Penyet: Ayam Goreng dengan Bumbu Pedas
Ayam Penyet adalah hidangan ayam goreng yang diulek hingga lembut dan disajikan dengan sambal pedas. Keunikan dari hidangan ini terletak pada proses penyetan, di mana ayamnya dipukul hingga pipih. Ini memberikan kesan lebih meresapnya bumbu ke dalam daging ayam, menciptakan hidangan yang lezat dan pedas.
  1. Roti John: Varian Roti yang Mengenyangkan
Roti John adalah varian roti yang populer di Bandar Seri Begawan. Terdiri dari roti lapis yang diisi dengan telur dadar, daging cincang, dan berbagai bahan pelengkap lainnya seperti mayones, saus tomat, dan saus sambal. Hidangan ini tidak hanya lezat tetapi juga mengenyangkan.
  1. Kuih Kosui: Manisnya Kue Tradisional Brunei
Kuih Kosui adalah kue tradisional Brunei yang memiliki rasa manis khas. Terbuat dari kelapa parut, gula kelapa, dan tepung beras, kue ini memiliki tekstur yang lembut dan kenyal. Kuih Kosui sering dihidangkan sebagai camilan atau hidangan penutup di berbagai acara spesial.
  1. Rojak: Salad Buah dengan Saus Kacang
Rojak adalah hidangan salad buah yang terkenal di Bandar Seri Begawan. Potongan buah segar seperti nanas, timun, dan mangga disajikan dengan saus kacang yang kaya rasa. Rojak merupakan hidangan segar yang cocok dinikmati di cuaca tropis Brunei.
  1. Kolo Mee: Mi Goreng Khas Brunei
Kolo Mee adalah versi mi goreng khas Brunei. Mi kuning yang digoreng dengan bumbu yang khas Brunei, disajikan dengan potongan daging, sayuran, dan kadang-kadang tambahan telur rebus. Hidangan ini menjadi pilihan populer di restoran dan warung makan di Bandar Seri Begawan.
  1. Nasi Lemak: Menu Sarapan Klasik yang Tak Pernah Ketinggalan
Nasi Lemak, meskipun berasal dari Malaysia, juga menjadi salah satu menu sarapan klasik yang banyak disukai di Bandar Seri Begawan. Nasi Lemak disajikan dengan ikan teri, telur rebus, kacang, dan sambal. Kelezatan kombinasi rasa ini membuat Nasi Lemak tetap menjadi hidangan sarapan favorit.
Penutup: Menyelami Kelezatan Kuliner di Bandar Seri Begawan
Bandar Seri Begawan tidak hanya menawarkan pemandangan indah dan kekayaan budaya, tetapi juga menyuguhkan berbagai kuliner yang menggoda. Dengan kombinasi rasa yang unik dan keberagaman hidangan tradisional, Bandar Seri Begawan adalah surga bagi para pecinta kuliner yang ingin menjelajahi kelezatan khas Brunei. Jangan lewatkan untuk mencicipi aneka hidangan ini ketika berkunjung ke ibu kota yang ramah ini.

Venom77

submitted by Venom77erin to u/Venom77erin [link] [comments]


2023.12.05 12:51 ketikmedia Jelajahi Keindahan Wisata Malaysia Terbaru Saat Musim Liburan

Jelajahi Keindahan Wisata Malaysia Terbaru Saat Musim Liburan
Ketikmedia- Jika merasa telah menjelajahi setiap sudut Malaysia dan pikir Anda sudah tahu segalanya, mungkin saatnya untuk mempertimbangkan kembali. Malaysia selalu punya cara baru untuk menggoda pengunjungnya, dengan destinasi terbaru yang menggembirakan dan mengagumkan. Dari pantai eksotis hingga kota-kota yang kaya akan sejarah, Malaysia menampilkan yang terbaik dalam berbagai bentuk. Jadi, jika mencari petualangan terbaru atau sekadar melepas penat, wisata Malaysia terbaru adalah jawabannya. Bersiaplah untuk menggali lebih dalam dan menemukan pesona yang selalu berubah di negara ini.

Penjelajahan Wisata Malaysia Terbaru

https://preview.redd.it/kxtdmguysg4c1.png?width=768&format=png&auto=webp&s=67ae8ece0f5f57c880d5383f0354f1c5f685261b
Destinasi Tersembunyi di Malaysia Malaysia selalu menyajikan kejutan destinasi tersembunyi yang menawan. Gunung Mulu, dengan gua-gua spektakulernya, merupakan permata tersembunyi di Sarawak. Keindahan danau biru Belum-Temengor di Perak adalah tempat yang sepi dari keramaian. Jangan lewatkan Pantai Air Papan di Mersing, Johor, yang menawarkan pantai pasir putih dan air jernih yang belum banyak diketahui orang.
Penjelajahan Malaysia tak lengkap tanpa mengunjungi Desa Kampung Morten di Melaka. Ini adalah tempat yang memelihara budaya tradisional Malaysia. Ada banyak destinasi tersembunyi yang menunggu untuk diungkap di seluruh negeri ini.
Pesona Alam Malaysia yang Baru Ditemukan Malaysia mempesona alam yang baru ditemukan. Taman Nasional Endau-Rompin di Johor memiliki keanekaragaman hayati dan hutan hujan yang indah. Kemudian, ada Taman Negara Pahang yang menakjubkan dengan hutan hujan tertua di dunia. Anda juga bisa menjelajahi Pulau Sipadan, destinasi selam terbaik di Malaysia.
Aktivitas Seru Wisata Malaysia TerbaruMenjelajahi Malaysia sekarang lebih seru dari sebelumnya. Anda bisa mengikuti jejak Harry Potter di 'The Wizarding World of Harry Potter' di Universal Studios Malaysia. Jika suka sensasi, taman hiburan ESCAPE di Penang adalah pilihan yang sempurna. Jangan lupa untuk menjajal wahana air yang menegangkan di Legoland Water Park.
Koleksi Kuliner Terkini Malaysia Kuliner Malaysia tak pernah berhenti berkembang. Nikmati nasi lemak di sarapan pagi, coba laksa yang lezat, atau hidangkan diri Anda dengan makanan jalanan yang kaya rasa di Jalan Alor, Kuala Lumpur. Jangan lewatkan makanan penutup seperti cendol dan ais kacang yang menyegarkan.
Malaysia adalah surga bagi pecinta makanan, hidangan yang memukau dan beraneka ragam. Cobalah semuanya!

Wisata Malaysia Terbaru: Tempat Wisata Terpopuler

Malaysia terus memikat para pelancong destinasi-destinasi wisata terbaru yang memukau. Mari kita eksplorasi beberapa kota terbesar, pemandangan laut dan pantai terindah, serta keindahan taman nasional terkini yang membuat Malaysia begitu menarik.

Eksplorasi Kota-kota Terbesar


  1. Kuala Lumpur : Ibukota Malaysia yang gemerlap, Kuala Lumpur, menawarkan kontras menakjubkan antara arsitektur futuristik dan warisan budaya yang kaya. Jangan lewatkan Petronas Twin Towers yang mengagumkan, dan jelajahi Jalan Alor untuk menikmati hidangan lokal yang lezat.
  2. George Town, Pulau Pinang : George Town adalah kota yang mempesona jalan-jalan bersejarahnya yang dipenuhi seni jalanan. Anda dapat menjelajahi warisan budaya di kawasan ini atau mencicipi hidangan unik seperti Mee Goreng.

Pemandangan Laut dan Pantai Terindah


  1. Langkawi : Pulau Langkawi adalah surga tropis yang menawarkan pantai berpasir putih dan air laut biru jernih. Anda bisa menjelajahi Pantai Cenang yang indah atau naik ke Gunung Mat Cincang untuk pemandangan dari langit.
  2. Pulau Redang : Pulau ini adalah destinasi snorkeling dan menyelam yang luar biasa. Terumbu karang yang indah dan keanekaragaman biota laut membuatnya menjadi surga bagi penyelam dan penggemar alam bawah laut.

Keindahan Taman Nasional Terkini


  1. Taman Negara Endau-Rompin : Taman nasional ini adalah rumah bagi flora dan fauna yang luar biasa. Anda dapat melakukan trekking di hutan hujan, mengamati burung, atau menikmati pesona air terjun.
  2. Taman Negara Gunung Mulu : Terkenal gua-guanya yang megah, taman nasional ini adalah destinasi untuk pencinta petualangan. Jelajahi gua-gua berkarst, seperti Gua Deer dan Gua Clearwater.
Begitulah beberapa tempat wisata terbaru di Malaysia yang patut Anda pertimbangkan untuk kunjungi. Setiap destinasi memiliki pesona uniknya sendiri, memberikan pengalaman tak terlupakan bagi setiap pengunjung yang datang. Jadi, persiapkan diri Anda untuk menjelajahi keindahan Malaysia yang memukau!

Sarana Akomodasi Terbaik di Malaysia

Hotel Mewah Terbaru Malaysia selalu memanjakan para pengunjung pilihan hotel mewah terbaru yang luar biasa. Anda bisa merasakan kemewahan sejati di hotel-hotel ini, mulai dari kamar yang elegan hingga layanan yang sangat memuaskan. Tidak perlu khawatir tentang fasilitas karena semuanya terbaik. Beberapa di antaranya bahkan menawarkan pemandangan spektakuler. Ini adalah tempat sempurna untuk mereka yang mencari pengalaman menginap yang tak terlupakan.

  • The St. Regis Kuala Lumpur - Hotel bintang lima ini menyajikan desain interior yang megah dan kamar-kamar yang penuh kemewahan. Terletak di pusat kota Kuala Lumpur, Anda dapat dengan mudah mengakses berbagai atraksi terkenal seperti Menara KL dan Tugu Negara.
  • The Ritz-Carlton, Langkawi - Terletak di pulau cantik Langkawi, hotel ini menawarkan akomodasi yang sangat mewah pemandangan pantai dan hutan tropis yang menakjubkan.
Penginapan Unik dan Nyaman Untuk yang mencari penginapan yang unik dan nyaman, Malaysia punya beragam pilihan. Dari rumah pohon yang berada di atas air hingga villa yang menghadap ke perbukitan hijau, penginapan ini menawarkan pengalaman yang benar-benar berbeda.

  • Taman Negara Rainforest Lodge - jika ingin merasakan kehidupan hutan, inilah tempatnya. Dengan berbagai tipe kamar yang menghadap ke hutan, Anda bisa mendengar suara alam yang tenang dan membiarkan diri Anda terlelap dalam suasana yang nyaman.
  • Floating Chalet Seaventures Dive Rig - Terletak di perairan Sabah, penginapan unik ini berbentuk platform apung yang diubah menjadi tempat tinggal. Anda bisa berenang langsung dari kamar ke perairan jernih dan mengeksplorasi kehidupan bawah laut.
Budget Travel: Penginapan Hemat Bagi para backpacker dan budget traveler, Malaysia juga menyediakan penginapan hemat yang tetap nyaman. Ini adalah pilihan yang bagus jika ingin menjelajahi Malaysia tanpa menguras kantong.

  • Container Hotel Kuala Lumpur - Ini adalah hotel konsep unik yang terbuat dari kontainer kargo bekas. Meskipun harganya terjangkau, kenyamanan dan fasilitasnya tak kalah baik. Lokasinya yang strategis di pusat kota menjadikannya pilihan ideal.
  • The Bohemian Lodge - Terletak di George Town, Pulau Penang, penginapan ini cocok untuk yang ingin menjelajahi kota sejarah ini. Kamar-kamarnya yang sederhana dan harganya yang terjangkau akan memenuhi kebutuhan budget traveler.
Apapun anggaran dan preferensi Anda, Malaysia memiliki beragam pilihan akomodasi terbaik. Dari hotel mewah hingga penginapan unik dan hemat, Anda pasti akan menemukan sesuatu yang sesuai dengan kebutuhan Anda saat menjelajahi negara yang indah ini.

Tips Wisata Malaysia Terbaru

Malaysia adalah destinasi wisata yang menakjubkan beragam pengalaman yang ditawarkan. Berikut adalah beberapa tips terbaru untuk memaksimalkan perjalanan Anda di negara ini.

Persiapan Perjalanan yang Tepat

Sebelum Anda memulai petualangan Anda di Malaysia, pastikan untuk merencanakan perjalanan Anda baik. Pastikan paspor Anda masih berlaku, dan periksa persyaratan visa jika diperlukan. Selanjutnya, Anda mungkin ingin memeriksa jadwal penerbangan dan mencari penawaran tiket pesawat yang terbaik.
Pilih akomodasi yang sesuai anggaran dan preferensi Anda. Malaysia menawarkan berbagai jenis akomodasi, mulai dari hotel mewah hingga penginapan murah. Booking hotel atau homestay secara online bisa sangat menguntungkan, terutama jika ingin menghemat waktu dan uang.

Musim Terbaik untuk Berkunjung

Musim adalah faktor penting dalam perencanaan perjalanan Anda. Malaysia memiliki cuaca tropis, tetapi kondisi cuaca dapat berbeda antara wilayah. Musim kering adalah waktu terbaik untuk mengunjungi pantai-pantai indah seperti Pulau Langkawi dan Pulau Redang, sementara musim hujan adalah waktu yang cocok untuk menjelajahi hutan hujan Malaysia. Jadi, pastikan Anda memilih waktu yang sesuai dengan tujuan Anda.
Hindari musim liburan nasional Malaysia, seperti Tahun Baru Cina, jika ingin menghindari kerumunan dan harga yang lebih tinggi. Pilihlah waktu yang lebih tenang untuk menikmati pengalaman yang lebih santai.

Bahasa dan Budaya Malaysia

Malaysia adalah negara multikultural beragam bahasa dan budaya. Bahasa resmi adalah Bahasa Malaysia, tetapi bahasa Inggris juga umum digunakan di sini. Anda tidak perlu khawatir tentang komunikasi. Hormati budaya setempat, seperti berpakaian sopan saat mengunjungi tempat-tempat ibadah.
Jelajahi keanekaragaman kuliner Malaysia mencoba makanan jalanan dan hidangan lokal. Anda pasti akan menemukan sesuatu yang memanjakan lidah Anda. Ingatlah untuk selalu menghormati adat setempat dan berperilaku sopan selama perjalanan Anda.

Transportasi Efisien di Malaysia

Transportasi di Malaysia sangat efisien. Anda dapat menggunakan layanan taksi, kereta api, bus, dan layanan ridesharing seperti Grab. MRT dan LRT adalah cara yang nyaman untuk berkeliling Kuala Lumpur. Jika ingin menjelajahi daerah pedalaman atau pulau-pulau, perhatikan jadwal penerbangan dan feri.
Aplikasi perjalanan seperti Google Maps dan Grab akan sangat membantu untuk navigasi dan pemesanan transportasi. Pastikan Anda memilih transportasi yang sesuai dengan rencana perjalanan Anda.
Tips terbaru ini, Anda akan siap untuk menjelajahi Malaysia tanpa masalah. Nikmati keindahan alamnya, budayanya yang kaya, dan hidangan lezatnya. Malaysia menawarkan pengalaman wisata yang tak terlupakan.

Wisata Malaysia Terbaru dalam Sejarah

Malaysia, sebuah negara yang terkenal keindahan alam dan keragaman budayanya, terus berkembang sebagai destinasi wisata unggulan. Mari kita eksplorasi sebagian dari warisan budaya dan sejarah yang mempercantik negeri ini, serta bandingkan dengan destinasi wisata Malaysia yang lebih tradisional.

Warisan Budaya dan Sejarah Malaysia

Malaysia kaya warisan budaya yang menakjubkan. Salah satu titik sorotnya adalah George Town, Pulau Pinang, yang telah diakui sebagai Situs Warisan Dunia UNESCO. George Town, dengan arsitektur kolonialnya yang megah, mempesona wisatawan dengan jalan-jalan bersejarah dan seni jalanan yang memikat. Anda bisa merasakan getaran sejarah yang hidup di setiap sudutnya.
Jika mencari pengalaman budaya yang lebih mendalam, Melaka adalah tempat yang tepat. Kota ini memiliki warisan yang sangat kaya, mencerminkan pengaruh sejarah India, Cina, dan Eropa. Anda bisa menjelajahi situs-situs bersejarah seperti St. Paul's Hill dan Menara Taming Sari yang menawarkan pandangan spektakuler.

Destinasi Bersejarah Terkemuka

Salah satu tujuan bersejarah terbaru yang menarik perhatian adalah Kellie's Castle. Terletak di Perak, istana ini adalah peninggalan bersejarah yang tak terlupakan. Dibangun pada awal abad ke-20 oleh seorang pemburu harta Inggris, istana ini menawarkan nuansa yang misterius dan penuh sejarah. Jelajahi ruang bawah tanah dan temukan cerita-cerita menarik yang mengitarinya.
Tak jauh dari sini, Anda bisa mengunjungi Kota Raja Bahadur, sebuah situs bersejarah yang sedang naik daun. Dengan arsitektur yang megah dan taman yang indah, ini adalah tempat yang sempurna untuk berjalan-jalan santai sambil mengeksplorasi sejarahnya yang kaya.

Perbandingan dengan Wisata Malaysia Tradisional

Jika mencari kontras antara destinasi bersejarah terbaru dan tradisional, langkahkan kaki ke Taman Nasional Taman Negara. Ini adalah salah satu destinasi alam terbesar di Malaysia, dengan hutan hujan tua yang menakjubkan, sungai yang indah, dan flora serta fauna yang luar biasa. Ini adalah pengalaman yang sangat berbeda dari warisan sejarah, tetapi sama menariknya.
Demikianlah, Malaysia menawarkan perpaduan yang indah antara warisan budaya, sejarah, dan keindahan alam. Terlepas dari apakah Anda lebih suka mengelilingi situs bersejarah atau merasakan alam liar, Malaysia selalu siap untuk memanjakan semua jenis pelancong.

Wisata Malaysia Terbaru untuk Keluarga

Malaysia adalah tujuan impian untuk liburan keluarga yang tak terlupakan. Negara ini menawarkan beragam aktivitas dan destinasi yang cocok untuk semua anggota keluarga.

Aktivitas Keluarga di Malaysia

Malaysia memiliki banyak aktivitas yang cocok untuk keluarga. Salah satu yang tak boleh dilewatkan adalah menjelajahi taman-taman tema seperti Legoland Malaysia di Johor Bahru. Anak-anak akan sangat menikmati wahana permainan yang seru di sini. Jangan lupa kunjungi pusat konservasi panda merah yang lucu di Zoo Negara Kuala Lumpur yang akan membuat anak-anak Anda tak bisa berhenti tersenyum.
Jika keluarga Anda menyukai petualangan alam, Anda bisa menjelajahi Taman Nasional Taman Negara. Ada trekking menarik, canopy walk yang mengesankan, dan peluang untuk melihat kehidupan hutan yang kaya. Bagi yang suka pantai, Pantai Cenang di Langkawi menawarkan pasir putih yang indah dan aktivitas air yang menyenangkan. Malaysia juga memiliki beragam restoran yang menyajikan makanan lezat yang cocok untuk selera keluarga, termasuk masakan lokal dan internasional.

Destinasi Ramah Anak

Malaysia memiliki sejumlah destinasi yang sangat ramah anak. Penang adalah salah satu destinasi terbaik dengan banyak museum interaktif dan taman tema. Penang Butterfly Farm dan Escape Adventureplay adalah pilihan yang tepat untuk anak-anak. Juga, Anda bisa membawa mereka ke Taman Burung Langkawi, yang merupakan rumah bagi lebih dari 2. 500 burung dari berbagai spesies.
Kuala Lumpur juga menawarkan banyak kegiatan untuk keluarga. Aquaria KLCC adalah akuarium terbesar di Asia Tenggara, di mana anak-anak bisa melihat beragam makhluk laut. Bermain di Taman Raja Chulan adalah cara lain untuk berakhir pekan yang menyenangkan. Malaysia memiliki banyak taman bermain anak-anak yang menyenangkan seperti KidZania dan District 21 di IOI City Mall.

Wisata Kesehatan dan Kesejahteraan

Bagi keluarga yang menginginkan liburan yang lebih santai, Malaysia juga memiliki banyak resor kesehatan dan kesejahteraan yang menawarkan pengalaman yang menenangkan. The Banjaran Hotsprings Retreat di Ipoh adalah tempat yang sempurna untuk bersantai. Anda dapat merendam tubuh di sumber air panas alami sambil menikmati pemandangan alam yang menakjubkan.
The Chateau Spa & Organic Wellness Resort di Bukit Tinggi adalah tempat yang indah untuk mendapatkan pijatan dan perawatan spa. Sementara Anda bersantai, anak-anak dapat menikmati aktivitas di klub anak yang disediakan oleh resor ini.
submitted by ketikmedia to u/ketikmedia [link] [comments]


2023.09.11 04:45 DNZ_Advertising Tempat-Tempat Menarik Di Alor Setar

Alor Setar, ibu negeri Kedah di Malaysia, menawarkan pelbagai tempat pelancongan yang menarik untuk diterokai pengunjung. Daripada mercu tanda bersejarah hingga tarikan kebudayaan, terdapat sesuatu untuk semua orang di bandar yang meriah ini. Satu cara mudah untuk menemui tarikan ini adalah dengan menggunakan perkhidmatan kereta sewa.
Ini membolehkan pelancong mempunyai fleksibiliti dan kebebasan untuk menerokai Alor Setar mengikut kadar dan keselesaan mereka sendiri. Beberapa tempat pelancongan yang mesti dilawati di Alor Setar termasuk:
  1. Menara Alor Setar: Sebagai salah satu menara telekomunikasi tertinggi di Malaysia, ia menawarkan pemandangan panoramik bandar dan kawasan sekitarnya.
  2. Masjid Zahir: Terkenal dengan seni bina yang menakjubkan, masjid ini merupakan salah satu mercu tanda ikonik di Alor Setar.
  3. Muzium Padi: Terletak dalam jarak berjalan kaki dari pusat bandar, muzium unik ini mempamerkan sejarah dan kepentingan penanaman padi di Malaysia.
  4. Balai Nobat: Bangunan bersejarah yang menempatkan alat muzik tradisional yang dimainkan semasa istiadat diraja.
  5. Muzium Diraja (Istana Kota Star): Sebuah bekas istana diraja bertukar muzium yang mempamerkan artifak berkaitan sejarah diraja Kedah.
Tarikan-tarikan ini boleh diterokai dengan mudah dengan menggunakan perkhidmatan kereta sewa Alor Setar yang memberikan kemudahan dan kemudahan pengangkutan sepanjang lawatan anda di Alor Setar.
submitted by DNZ_Advertising to u/DNZ_Advertising [link] [comments]


2023.09.06 20:59 DNZ_Advertising Destinasi Wajib Dilawati Tahun 2023 – Kota Kinabalu

Apabila datang untuk merancang perjalanan ke destinasi yang mesti dilawati pada tahun 2023, Bandaraya Kinabalu sememangnya patut dipertimbangkan. Terletak di negeri Sabah yang menakjubkan di Malaysia, bandar yang meriah ini terkenal dengan keindahan alam semula jadi dan warisan budaya yang kaya. Salah satu cara terbaik untuk menerokai bandar yang indah ini dan tarikan sekitarnya adalah dengan menyewa kereta. Menyewa kereta di Bandaraya Kinabalu memberi anda kebebasan dan fleksibiliti untuk menavigasi kepelbagaian landskapnya mengikut rentak anda sendiri. Dengan roda anda sendiri, anda boleh meneroka Gunung Kinabalu, salah satu puncak tertinggi di Asia Tenggara, dan memulakan pengembaraan atau pendakian yang menggembirakan. Tapak Warisan Dunia UNESCO Taman Kinabalu juga mudah dicapai, menawarkan flora dan fauna yang menakjubkan bersama mata air panas yang memukau. Selain keajaiban alam semula jadi, Bandaraya Kinabalu mempunyai banyak permata budaya yang menunggu untuk ditemui. Terokai pasar yang meriah seperti Pasar Kraftangan dan Pasar Filipina di mana anda boleh menemui cenderahati unik dan melibatkan diri dalam budaya tempatan. Jangan ketinggalan mencuba juadah tradisional di kedai makan tempatan yang tersebar di seluruh bandar. Menyewa kereta di Bandar Kinabalu memudahkan anda menerokai semua yang ditawarkan oleh destinasi ini. Sama ada anda mencari pengembaraan luar atau pengalaman kebudayaan, mempunyai pengangkutan anda sendiri memastikan anda tidak akan terlepas sebarang permata tersembunyi yang hanya menunggu untuk ditemui. Oleh itu, apabila merancang perjalanan anda untuk tahun 2023, pertimbangkan untuk menambah Bandar Kinabalu sebagai destinasi yang mesti dilawati dalam senarai anda – dan jangan lupa untuk mengaturkan penyewaan kereta dengan syarikat kereta sewa kota kinabalu lebih awal untuk pengalaman yang tidak dapat dilupakan yang penuh dengan penerokaan dan pengembaraan.
submitted by DNZ_Advertising to u/DNZ_Advertising [link] [comments]


2023.08.09 14:55 Naive_Duty220 Austronesian (?) Malay Archipelago (??) Maritime Southeast Asian Hero (???) Idea. Just trying my luck if they see this.

Austronesian (?) Malay Archipelago (??) Maritime Southeast Asian Hero (???) Idea. Just trying my luck if they see this.
PREFACE - I honestly have no idea how to use reddit but the only reason I am using it now is to convey an idea I've been having for years to be put into For Honor yet have doubted myself. I remember a time where I was skeptical and somewhat laughing at people suggesting of a duelist, pirate, pistol-wielding character or an Inquisitor into the game and Aztecs because it felt so out of place on what the theme was (this was what I was thinking before Wu Lin came out).
Fast forward to the current day, these characters came into a reality and I was just baffled. So instead of keeping the idea to myself, best I share it to whoever is reading this and hopefully For Honor can eventually add this character.
______________________________
Now to the actual thing. The idea I wish to suggest is an Austronesian Hero; specifically Maritime Southeast Asia/Austronesian/Malay(outdated term). Before I wanted to do this, I've been searching if anyone else has been doing this but it is not to the best way of describing, so instead I will share several pictures and sketches I've made to convey the suggestion easier.
This is the base character concept sketch. The name will be talked about later.
The picture above would be the base gear concept for the Hero. This outfit has been taken inspiration from all sides of the archipelago with the best intention to not make it too specific to which region.
To SEAsians we are many, some may say too diverse. There is more than just standard Peninsular Malays, Jawa, Sulawesi, Kalimantanese, Tagalogs, Waray, Igorot and etc. While we are clumped into the same continent, we are very much diverse yet have some similarities between each other. The point of this character is to portray that.
Because we (SEAsians) know that if only 1 country gets represented; e.g: Indonesia, Philippines, Thailand, the other brother is sulking. Malaysia and Indonesia been on it for years but even then sometimes people forget Brunei in the middle. (Lmao)
As for Ubisoft's team, this will make the designing, representation and development(?) of the character easier. And lets be honest, they tend to get things mixed up even when we don't asked them to like the Ocelotl having Cuauthli gear when the Hero is named after the Jaguar warriors.
This hero would (hopefully) makes things easier and (really hope) make Maritime Southeast Asians happy (Lmao).

DETAILED DESCRIPTION
  • Headwear
First of all is the headgear. This headwrap is shared all across Maritime Southeast Asia.
https://1.bp.blogspot.com/-Ppk7qsdLHmI/VOn2po-OpII/AAAAAAAAAwI/GaTROBHEDAg/w1600/rupa-iket.jpg - In Indonesia, since there are so many ethnicities, the come in various names but most commonly known as Udeng (Bali), Totopong (Sundanese), some style may come across to a Javanese Blangkon as well.
https://pbs.twimg.com/media/DelEEFUU0AELrDD?format=jpg&name=large - In the Philippines, most common name for it would be the Pudong-pudong/Potong-potong. This is worn in the Tagalog fashion.
https://scontent.fkul15-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/361615010_727559692507277_3417615831445810768_n.jpg?_nc_cat=110&cb=99be929b-59f725be&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=58Rw9t2gzVEAX_d2jfn&_nc_ht=scontent.fkul15-1.fna&oh=00_AfCtiXadsx0OjlcLXicBaMraC6pLoZ2PGDQ4b9_G9rCRRA&oe=64D8DA6E - Where as this was based over the Visayan variant.
https://scontent.fkul15-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/117343439_658165944800510_5998933485280482039_n.jpg?_nc_cat=107&cb=99be929b-59f725be&ccb=1-7&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=80OH5_X75AsAX8R_mw8&_nc_ht=scontent.fkul15-1.fna&oh=00_AfBICAivuroP7Y3RIl5pxtTqRvcRU2lp05cLQTROgD6sAA&oe=64FB1BAC - In Peninsular Malaysia, it is commonly known as a Semutar.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Iban_Dayak_Couple.jpg - Even other interior ethnic group (this example focuses on Borneo/Brunei/Kalimantan region) wore it like the Dayak Labung/Lawung/Lavuung (worn by the man)
The idea of the headwear is a simple wrap. Yes, there are more elaborate styles but bear with me, this post isn't short (lmao). Since its the beginning stage, most of the items are a pretty basic piece of gear used by the ethnicities in the area.

  • Torso
While one can argue, the time of most MSEAsian ancestors were topless, I don't think Ubisoft will allow it. Even the Raider and Gladiator have some straps going around their chest so this is a mere suggestion instead. Something bare yet covered, a vest garment. This is also known by many names.
https://scontent.fkul15-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/300998105_832372091459760_4477620795629115203_n.jpg?_nc_cat=109&cb=99be929b-59f725be&ccb=1-7&_nc_sid=dd63ad&_nc_ohc=6np4TkS97pQAX_RztHj&_nc_ht=scontent.fkul15-1.fna&oh=00_AfAoz8CExFrYujdLKLNrHbBYGX5TPpW7g3PrlFJiKaqZ4Q&oe=64D7FDD3 - In the Philippines, it is known as a Kangan**.**
https://64.media.tumblr.com/tumblr_m6ggrvKu1K1rsqusgo1_500.jpg - But these had sleeves. We will get there.
https://down-my.img.susercontent.com/file/8c69d345ff2ba358e9f9969ba3f525cc - In Peninsular Malaysia, it is known formally as a Baju Layang/Sikap or Tekua. Sometimes there can be sleeves as well.
https://4.bp.blogspot.com/-l7isV9TDyDQ/UJFRo1goTTI/AAAAAAAAAXE/uybPhuPKnkI/s1600/PSGD+(10).jpg.jpg) - These examples are too extravagant for the base gear so we will pick this up later on.

There are common variants too but it is what anyone would just call a shirt
https://scontent.fkul15-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/117836959_178163817081533_2602503238476884130_n.jpg?_nc_cat=104&cb=99be929b-59f725be&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=XrX2xo6uzrgAX8Tt0-S&_nc_ht=scontent.fkul15-1.fna&oh=00_AfB3D7_3N4-p7JSOmFzsNrZ0Xeezr0VNMRIcg0VsyW-cCw&oe=64FB13CB - The best example would be from the Dayak Kelambi or sometimes known as Baju Burung.
https://www.yuksinau.id/wp-content/uploads/2020/04/Pakaian-Adat-Suku-Nias-Baru-Oholu-dan-Oraba-Si-Oli.jpg - Then there is the Nias variant of Baru Oholu/Oroba as well
The reason for why I picked these type of vest/jacket-like garment is to at least show some chest while keeping the character covered and keeping more negative space within the character to add jewelry for more dynamic into the gear.
As for why I picked the sleeveless variants is because For Honor has the Arm gear which the Torso cannot manipulate. So the only suggestion I can give is; while following current FH gear trends, that the sleeved variants could be the alternate variants which I also have a sketch. The plain jacket is meant for the player to add any chest/back paint customisations, higher legendary gear would be adorn by the linings and embroidery.
https://i.redd.it/kl9usp4rvxdz.jpg
Some people may ask as to why not add historically evidenced torso like the closed Kangans we see in the Boxer Codex, which I would simply reply. Its honestly too plain, even with adding embroidery, it just felt short
https://farm2.static.flickr.com/1034/1391805551_3800127508.jpg
Even with a variant like how these Igorot men wear, unless done with intricate designs and jewelry will it make the character feel full. Otherwise it will be bland and too weird(?). Examples like the Aramusha, while he is wearing a casual Yukata/Shitagi/Samue at times, it felt full because of his tattoos, stitches, layers and overall ruggedness. Same with the Kyoshin, the Kamishimo he wears had layers over it which makes it feel full.
This part could continue to be discussed later on when talking about the legs.
There is another inspiration but it is highly controversial.
https://2.bp.blogspot.com/-BHXPkSWI_KQ/Vlr7JwuZt9I/AAAAAAAAEGY/REOyGRjxKTQ/s1600/baju-kebal.jpg - This vest would be known as Baju Kebal which meant Thick/Armoured Shirt.
https://3.bp.blogspot.com/-KPm9kK7x3Vc/UMYcTzW_ZhI/AAAAAAAAB3o/824O2YGaDxU/s1600/geliga+kinabalu+11+018.jpg - This one would be called Baju Wafaq.

The main idea for the torso was this padded vest which is typically worn by the time. The reason its called armoured is because of the Quranic/Arabic inscriptions embroidered on the vest which is believed to serve some protection to the wearer. This however is going to far into the spiritual/religious aspect of the MSEAsian ideology, but is hardly religious at all as the religion practiced doesn't even encourage this and is now categorised as sorcery/heresy to have this equipped. Hence why I opted the casual shirt instead.

  • LegsThis part cannot be equipped as its always paired with the torso gear but the legs gave me quite a ramble in the head as to pick which one would be suitable for this base gear so I sketched a few to give some of you all some opinions to it as well.
Starting from the top to bottom: Sarung, SeluaSalwal/Salawal, Sarung & Celana, Bahag/Sirat/Cawat
The first one would be a typical Sarung/Malung/Kain. Typically it is worn long and in Peninsular Malay customs, if you wore it above the knee, its either you're a serving warrior (since warriors need maximum maneuverability) or unmarried and if worn below the knee, you're married.
https://i.pinimg.com/originals/c3/e1/34/c3e134b9c8e684fb85ad151e76de5fa7.jpgI figured if worn like how most nowadays wear long, it is rather uncomfortable. Even for myself, when performing martial arts while only wearing it, I tend to tie it short as it will limit my steps at times. But I also took inspiration on HighlandeGladiator Kilt length which is around the knees which will also give some negative space for some added dynamic layers to the character.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Diety_wearing_Chang_Kben%2C_Phnom_Da%2C_Angkor_Borei%2C_Cambodia.jpgThe second type of pants would be the Salwal/SeluaSalawal variant which is heavily influenced by Indian culture since we were once a strong appreciator(?) at the time before Islam became the dominating influence.
While worn somewhat like a loincloth, it is long enough that it resembles more of regular pants than what is usually accustomed.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Siamese_boatman%2C_Siam_%28Thailand%29._Wellcome_L0055805.jpg/800px-Siamese_boatman%2C_Siam_%28Thailand%29._Wellcome_L0055805.jpgNowadays the only people who tends to wear it are Mainland SEAsians like Thailand and their Kben. (Of course India still wear it as well since its from them, just in case if someone got offended I did not mention them.)
https://www.mandarinmansion.com/sites/default/files/inline-images/aceh%20warriors.jpeg
https://archive.mandarinmansion.com/images/peudeueng/aceh-warriors1.jpg
https://assets.filipinaslibrary.org.ph/uploads/2018/11/maguindanao-datus.png
https://i.pinimg.com/originals/13/28/72/1328724fc81930e430e5f27ce3e3c71e.jpg
The third one would be a combination of the Kain and pants worn underneath. This one mostly appeared when Islam had influence over most of MSEA cultures.https://s3.tvstv.my/wp-content/uploads/2021/05/ngajat-1080x600-1.jpg
Alas, the last one would be the loincloth but I specifically picked the longer model since its more longer which kinda makes it look cooler (impo) adds more movement to the character's appearance when running/walking.

  • Arms
Nowadays FH only implement ornaments on the Hero's shouldeupper arm area and like many heroes we have seen recently, they've always had this plate on them. Fortunately enough, MSEAsians already loved this garment because its a typical jewelry one wears for special occasions nowadays or was historically of noble jewelry.
https://i0.wp.com/www.romadecade.org/wp-content/uploads/2022/07/Tari-Karonsih.jpg?fit=750%2C600&ssl=1
https://4.bp.blogspot.com/-Aq-e1sIzMGU/W8iNCiJks9I/AAAAAAAABSs/ZEZRmn1g538aTVF9AaM7uJGILm_Yy4RigCLcBGAs/s1600/tari-lambangsih.jpg
These are mostly from the influence of MSEA Hindu-Buddhist past.
http://www.baotanglichsutphcm.com.vn/Data/Sites/1/News/127/bvqg-10-ok.jpg - A sculpture of Avalokitesvara as an example.
Another example which everyone is accustomed to is the Muay Thai/Boran Prajied/Prajiut arm band. While most common in Thailand, Northern Peninsular Malayans and Coastal Malay Borneons does have these charms too. Not in the same manner as today but as it was historically. Cloth from loved ones or uhhh... sorcery(?)-imbued scriptures.
https://www.educatepark.com/wp-content/uploads/2018/10/mae-mai-muay-thai-i-nao-taeng-grit-217x300.jpg
So in terms of ornamentation, this hero will have a lot of references to pull from. But in this sketch, I particularly favour the simpler kelat bahu (arm ring).
https://150103294.v2.pressablecdn.com/wp-content/uploads/2021/12/4-Ifugao_Centipede_Tattoo.jpg
As for the gauntlets... this is another stump I got myself into again. According to FH trends, every Hero including a culture that doesn't really wear gauntlets like Medjay, Vikings or even the Pirate, they will still include them with it along with greaves. So in order to make it seem acceptable, the only type of arm guards I can think of would be an accessory from the Baju Bodo. Yeah that's it unless anyone have any other ideas.
https://scontent.fkul15-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/98202997_1178562409150206_5260340313368559616_n.jpg?_nc_cat=100&cb=99be929b-59f725be&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=nKd-XdsnHG4AX_ZCmwD&_nc_ht=scontent.fkul15-1.fna&oh=00_AfDZ2mHRjlgjtYwLPM1OTtUQDB75VAgGj59u5sWEHVAlew&oe=64FAED39
The only addition I can make to match the atmosphere is the bandages. But in order to make it more common to the culture, it isn't just plain bandages but somewhat of a charm (tangkal/pengaruh/ajimat) band wrapped around the guards.
https://abuhumayd.files.wordpress.com/2010/06/azimat-d-balut-dengan-kain-merah-jaga-badan.jpg
Now of course as the Baju Kebal before, making it Arabic will make it controversial, as for making it Thai... idk but then it will feel specific to that region so we can then introduce a great bridge scripture of the archipelago. Kawi.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/45/Copy_of_a_stone_stele_written_in_Kawi_script.jpg/550px-Copy_of_a_stone_stele_written_in_Kawi_script.jpg - Example of Kawi script, even found as far as the Philippines with the Laguna Copperplate.

  • Other accessories
If you were to refer the initial sketch oncemore, you can notice these circles that cover the chest. This is a necklace (Kalung) but specifically a charm. In the olden days, the understanding of religion is very different today and back then, anything that can give an edge was accepted even to the point of stand-like abilities(lmao). Anyways, olden day necklace charms may come in various shapes but I was particularly inspired by this specific one seen worn by the man on the left.
https://i.pinimg.com/564x/0d/f2/1d/0df21d09e316dfb4fe28a462dc07b675.jpg
Now I am not accusing this man wearing a charm but this particular style does not seem specifically targeted to an ethnic group within the continent hence it is my choice to put it in since it is unique by itself while being simple.
https://lh6.googleusercontent.com/-s03wWGwD4-g/UQ-3zQLBw4I/AAAAAAAAHIU/HZ_exMjE-TM/s640/blogger-image--426775837.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_UWLW8hsihOY/SvjRKEhoPaI/AAAAAAAAAN8/4atuVryvMcc/s1600/coin+antik+001.jpg - You can make it complicated too as coin charms are rather the norm in the area.
There can be other examples like this shell necklace by the Dayak which is not specific as well.
https://preview.redd.it/zfkqcd5gd3hb1.png?width=215&format=png&auto=webp&s=a882e942c195e72cd76631d36c5fe3a4acb9d5ff
Another if you can notice is a line or thread behind the necklace as well, this is based of another charms that some people wear around their waist/belly too. Beliefs of this item may vary. But here is such an example.
https://assets.hmetro.com.my/images/articles/Copy_of_foreign-azimat_HMfield_image_listing_featured_v2.var_1658960121.jpg
Going below that now, we can see a sash (cindai/selendang/bengkung) that is worn under the belt. This is just a simple sash if were being honest. There are tales of people back then using it as a weapon as well and it is commonly worn around too.
https://deadliestblogpage.files.wordpress.com/2017/04/64362-sulu2bwarriors.jpg
https://khalifahgayong.files.wordpress.com/2010/05/aku-dan-gayong-89.jpg?w=584 - This art was lost for a long time and is now only revived but with everything being revived, it is not always the same as it was once intended for as well. Take it with a grain of salt.
The belt is the interesting part however I don't really know the specific name for it except Lampit which is used by the Iban (or Porik? for the Bidayuh) but Peninsular Malays do use it as well, I had seen a picture of some Moro people that wore it as well. But in an even ancient time when the Hindu influence was still around these were made of gold and were done with such finesse too.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Iban_Dayak_Couple.jpg
https://alchetron.com/cdn/datu-108c51c2-39c4-4d2a-b1ef-5aa70a19cb5-resize-750.jpeg
https://media.philstar.com/images/the-philippine-stalifestyle/arts-and-culture/20150831/Philippine-Gold-Surigao-del-Sur.jpg
The calf rings are also typical of the time too, reappearing on the region when the arm bands were still around too, another piece of jewelry I only know the Iban name for; Engkrimuk. But it also seen in the Boxer codex.
https://pbs.twimg.com/media/DelEEFTUEAARFub.jpg
https://edanantaiban.files.wordpress.com/2018/10/whp_6698.jpg
While I am unsure with references from Jawa, I bet they had them as well but unfortunately I do not know (please do let me know as I am really interested about it).
As for the greaves, I have no idea but the only reference I had was this discovered armour set that is on another reddit post too.
https://preview.redd.it/uflywvre44fa1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=3b2d2b8cc6abe9fd2d09aad0b0e05f754a37eb21
And yea that is it for this base gear.
____
LEGENDARY ALTERNATE VARIANT
This would be the Legendary alternate variant
As you can see it does somewhat resemble the original while keeping the vest and as mentioned before, the sleeved version could be the alternate variant instead. Since the FH trend for alternates tend to be either something that gives more colour, I added a shirt underneath the Jacket and pants that could contrast the paint pattern done on the jacket or vice versa. But since I am in the topic, why not we go through it a bit
  • Headwear
This is based on more extravagant headwraps.
https://assets.hmetro.com.my/images/articles/0412rstanjakkk_1681282838.jpg - Peninsular Malay & West Coast Borneon Malays Tengkolok/DestaTanjak

Makassar Patonro/Passapu
https://cdn1-production-images-kly.akamaized.net/j8lmr9OLx1bvaXIaAy8RfrDaNzI=/1200x675/smart/filters:quality(75):strip_icc():format(jpeg)/kly-media-production/medias/1542414/original/024925500_1490064044-pasapu.jpg:strip_icc():format(jpeg)/kly-media-production/medias/1542414/original/024925500_1490064044-pasapu.jpg) - I find this headwear funny in the Malay context because this is a cultural wear for the Bugis people.
https://i.pinimg.com/736x/6e/5c/ba/6e5cba0914fac3f86d66cbdd28f90f11.jpg
But in Malaysia, this is a specific style for a Tanjak called Bugis Tak Balik which literally meant "The Bugis that didnt go back/home." (Context was that a lot of Bugis came to Malaya, mostly in Johor which is why there is a lot of Bugis descendants in the area)
Another example would be the Moro Tubaw
https://philippineamericanwar.webs.com/Moro%20Datu%20and%20Wife%20early%201900s.jpg
Something a bit more extravagant to reward the players for playing this hero thus far.

  • Jewelry & Textile
The necklace this time is a proper jewelry and not just a charm which is influenced by dokoh/kalung type of necklaces that appeared around the Hindu-Buddhist period and is still worn today for special occasions
https://kovermagz.com/wp-content/uploads/2022/06/1615522021-55616d990423bd24568b4567.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-zfx-Z6zxMGc/UJCjsFm6coI/AAAAAAAAAfE/z0AgtQ5h7Fo/s1600/baju+layang,+baju+kutang,+dokoh,+keris.jpg
https://images.tokopedia.net/img/cache/500-square/VqbcmM/2022/6/20/7191dec7-0e34-411b-a55a-8fe17b139cb2.jpg
The textile is a luxurious Tenun (woven fabric) of a Songket/Pileh/Jongkit. It is not simply embroidered but it is done with metallic threads. Typically gold or silver which can be altered by the material slot like Zhanhu.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/COLLECTIE_TROPENMUSEUM_Ceremoni%C3%ABle_omslagdoek_TMnr_5957-3.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/10/Tenunan_songket_khas_Minangkabau.jpg/1024px-Tenunan_songket_khas_Minangkabau.jpg
An image of a Tagalog Kangan above also shows the usage of the textile.

  • Footwear
As for footwear, typically we don't wear it but when we do most of it came from India. One example; I cant find a MSEA image in Google, was a slippeshoe similar to a Jutti. Im not so sure what the name exactly is other than the word Kasut. But Jawa has a variant of it called Canela which either could be related or not I'm not sure.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/King_Rama_in_full_Regalia.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-cvVV1onyWI0/Vuy_NAyfrCI/AAAAAAAAALY/fZwCTOOso0EPFmsb5w02VBb8JdeOADViA/s1600/IMG_20160312_184549.jpg
Another would be the Terompah Sepit/Kedau which is also... from India
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Paduka.jpg
And last but not least, the Capal... you guessed it.
https://down-my.img.susercontent.com/file/8f0faa09bac463402f2844173f2ff2c6
As mentioned prior, shoes was a luxury and most would rather be fine without them. Berserker may have a barefoot set but I imagine it may be hard so its only available for him so the only compromise I can think of is any random sandal could do too.
I'm really uninformed in regards to the topic of footwear, many apologies.
>>> Next post - https://www.reddit.com/forhonocomments/15nayhh/maritime_southeast_asian_hero_idea_part_ii/

submitted by Naive_Duty220 to forhonor [link] [comments]


2023.07.23 13:35 Alina7856 when u want to eat nasi lemak n burger at the same time

when u want to eat nasi lemak n burger at the same time submitted by Alina7856 to Bolehland [link] [comments]


2023.06.24 03:15 vir_verborum Senarai menyeluruh laman web berita Malaysia

Terpanggil untuk buat kompilasi ini semata-mata untuk perlihatkan kepelbagaian media online Malaysia. 😊
Semua portal berita berikut aktif setakat 24 Jun 2023 melainkan dinyatakan sebaliknya.
Berita alternatif/indie/kecil-kecilan:
Berita arus perdana/tradisional: (sengaja letak di bawah sebab nak serlahkan portal berita kecilan)
Berita negeri:
Berita Sabah & Sarawak:
Berita bahasa Cina:
Berita bahasa Tamil:
Berita parti:
Berita online jenis tabloid (sensasi):
Portal asing dalam BM:
Berita ekonomi, kewangan dan niaga:
Berita sukan:
Berita teknologi dan gaming:
(Senarai tidak dijamin lengkap. Kalau ada yang tertinggal, sila nyatakan dalam komen.)
submitted by vir_verborum to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.03.19 03:07 AnjingTerang Kebijakan proteksionis Indonesia, apakah tepat?

Kebijakan proteksionis Indonesia, apakah tepat?
Dalam beberapa waktu terakhir, Pemerintah Indonesia mengeluarkan kebijakan-kebijakan yang cenderung proteksionis seperti pelarangan dan pemusnahan pakaian bekas asing, penggunaan GPN untuk menggantikan Visa dan Mastercard bagi Kartu Kredit Pemerintah, dan tentunya kebijakan TKDN yang mengakibatkan gerbong kereta bekas dari Jepang tidak dapat diimpor meskipun dibutuhkan oleh KAI.
Dalam post ini gue tidak memungkiri bahwa "idealnya" dengan produksi dalam negeri bisa:
  1. Meningkatkan perekonomian negara dengan menjaga setiap nilai tambah berada di Indonesia;
  2. Memperkuat daya tahan (resiliency) terhadap guncangan global karena semua/mayoritas faktor industri di dalam negeri; dan,
  3. Mendukung industrialisasi/modernisasi Indonesia dengan hilirisasi (down-streaming).
Meskipun demikian, gue berpendapat bahwa pandangan seperti ini seperti kacamata kuda, kolot dan tidak sensitif terhadap hal-hal yang berkembang di dunia terglobalisasi dan modern seperti sekarang ini. Sebagai contohnya dalam publikasi IMF dituliskan bahwa perdagangan melalui rantai nilai global (Global Value Chain/GVC) lebih besar kontribusinya terhadap GDP dunia dibandingkan perdagangan tradisional dimana suatu produk diproduksi hampir sepenuhnya di satu negara saja.
https://preview.redd.it/kr1f4pi5nloa1.png?width=276&format=png&auto=webp&s=b64535049547bce10b7b65b1985a4252f396273f
Dengan pemahaman ini, maka untuk memperbesar GDP Indonesia, yang harus dilakukan adalah mengembangkan posisi Indonesia dalam GVC bukan hanya menutup diri melalui kebijakan proteksionis semata-mata karena alasan nasionalisme.
Sebagaimana dilihat dalam grafik di atas, GVC memang lebih rentan ketika terjadi krisis global seperti yang terjadi tahun 2008 maupun yang terjadi ketika pandemi COVID-19. Akan tetapi dengan kesadaran bahwa dunia akan tetap terglobalisasi banyak negara yang sudah mencari cara untuk meningkatkan daya tahannya seperti mengembangkan GVC regional supaya tetap memperoleh manfaat ekonomi dari spesialisasi dan differensiasi yang terbentuk melalui GVC.
Spesialisasi dan differensiasi ini penting karena masing-masing negara bisa menghemat biaya dengan memfokuskan diri pada pengembangan salah satu sektor saja. Sebagai contohnya Taiwan dengan industri chip, Korea Selatan dengan industri LCD, Vietnam dengan industri LED, dst.
Indonesia seakan-akan tidak peduli terhadap itu dan berusaha mengembangkan seluruh sektor tanpa arah spesialisasi dan differensiasi yang jelas. Hasilnya, kebijakan proteksionis seperti TKDN dan pelarangan impoekspor diterapkan di seluruh sektor tanpa pandang bulu dan tanpa arah perencanaan pembangunan/pengembangan yang jelas walaupun merugikan diri sendiri.
Ini paling jelas terlihat dalam contoh kasus impor gerbong kereta dari Jepang. KAI membutuhkan gerbong kereta tersebut, tetapi Pemerintah menolak impor dengan alasan terdapat industri dalam negeri walaupun kualitas dan reliabilitasnya lebih rendah. Dampaknya bagi industri pelayanan jasa transportasi kereta api juga semakin menurun kualitasnya, penumpang di Indonesia baik WNI maupun WNA yang dirugikan. Terdapat potensi cascading/domino effect ke industri pariwisata dan transportasi/logistik.
Tanpa adanya spesialisasi dan differensiasi ini, biaya pengembangan yang ditanggung oleh Indonesia juga semakin besar. Sebagaimana disebutkan dalam artikel ini, jika Indonesia mengembangkan GPN maka harus menanggung biaya pengembangan industrinya. Artikel menyampaikan bahwa tidak serta merta menggunakan produk "dalam negeri" akan membuat harga lebih murah atau menguntungkan Indonesia karena ada faktor "economics of scale" dengan perusahaan Visa dan Mastercard. Gue juga bisa menambahkan bahwa jika Indonesia memang serius mengembangkan GPN sebagai saingan Visa dan Mastercard, apakah Indonesia selama ini memiliki SDM yang dapat bersaing? Apakah GPN Indonesia dapat memberikan jaminan yang setara dengan Visa dan Mastercard? Hal ini yang harus diperhitungkan dalam membuat kebijakan.
Selanjutnya dalam GVC juga ada teori yang dikembangkan oleh CEO Acer yaitu Smiling Curve Theory
https://preview.redd.it/cahnikr4qloa1.png?width=666&format=png&auto=webp&s=5eb2a02ea9825729ce2438f00d9d57675bcdde63
Teori ini menyebutkan bahwa nilai tambah yang paling tinggi ditambahkan adalah di sisi penelitian dan pengembangan (litbang), pembuatan design, branding, penjualan, dan pemasaran. Nilai tambah ini lebih tinggi daripada nilai tambah dari produksi.
Sebagai contoh nyatanya dalam produksi iPhone, perusahaan Apple di AS membuat design dan menjual produknya sementara Tiongkok dan negara-negara Asia Timur lainnya memproduksi bendanya. Produksi iPhone hanya 1/2 atau 2/3 dari harga total yang dijual dengan sisanya menjadi keuntungan perusahaan Apple di AS. Ini menunjukan bahwa untuk mendapatkan nilai ekonomis yang lebih tinggi, yang dibutuhkan justru menghasilkan produk baru/otentik dan pemasaran.
Terkait dengan hal itu, secondhand imports dari pakaian ke Indonesia berpotensi untuk meningkatkan ide-ide produk baru/otentik mengikuti trend dan meningkatkan pemasaran. Liat aja berapa banyak vendor Shopee/Tokped asal Indonesia tapi produk dari Tiongkok atau negara lainnya. Ini kan berarti Indonesia sebenernya punya SDM yang mumpuni untuk mendapatkan nilai tambah dari jualan atau pemasaran dibandingkan produksi.
Oleh karena itu dalam contoh kasus pelarangan impor barang bekas malah berpotensi merugikan Indonesia karena pertukaran ide mode2 baru menjadi terbatas (gak bisa menghasilkan tren seperti Citayam Fashion Walk/Week) dan menghambat pemasaran yang menghasilkan uang tambah bagi re-seller di Indonesia.
-------------------------------------
Berdasarkan pembahasan sebagaimana di atas, gue berargumen bahwa kebijakan proteksionis Indonesia tidak serta merta akan selalu sehat dan menguntungkan Indonesia terutama di jangka panjang. Pemerintah Indonesia perlu lebih strategis dalam mengambil kebijakan dengan fokus untuk mengembangkan industri-industri tertentu.
Dalam hal ini pemetaan industri strategis menjadi lebih penting dibandingkan industri bernilai tinggi. Sebagai contohnya bagi Indonesia sepertinya ada nilai tersendiri dalam industri kerajinan tangan, furnitur otentik, pangan otentik, sistem produksi halal atau berkelanjutan, pakaian multietnis multi religius (bisa digunakan orang berjilbab maupun tidak tapi tetap modis), atau industri modern seperti kendaraan listrik.
Spesialisasi dan differensiasi ini dibutuhkan terutama jika ingin mengembangkan brand Indonesia di mata internasional. Dimana sebagaimana gue sebutkan di atas, branding memiliki nilai tambah lebih tinggi bersama dengan produksi. Jadi gpp barangnya diproduksi di Thailand, Tiongkok, atau Jawa Barat, yang penting desain dan brandingnya dari Indonesia dipasarkan untuk dunia (bukan hanya untuk Indonesia).
submitted by AnjingTerang to indonesia [link] [comments]


2022.12.25 06:15 romanandfizah Kafe Basikal Tua - Kuala-Lumpur ( Malaysia)

Kafe Basikal Tua - Kuala-Lumpur ( Malaysia)
Kafe Basikal Tua - Kuala-Lumpur

As every week, we are exploring hidden gem around Kuala-Lumpur, Malaysia and soon overseas. Today, we came across "Kafe Basikal Tua" translated by " Old bike cafe" which is own by Raja Iskanda - Stroke survivor


Kafe Basikal Tua

Kafe Basikal Tua is located about 10-15 minutes away from where we live, a hidden rustic / hypster cafe in Kampung Sungai Penchala. If you have ever been to Ubud you will definitely love this cafe. A large space opens up when you come in with artwork, antiques, and an intriguing open-air restaurant like a rainforest.
Raja shared with us that it was a stroke survivor and the main reason why he decided to open this Atypic cafe was to help the disabled community by employing a cook that has two disabled children.
See Video on Youtube: Roman and Fizah

Our Menu

Starter- Begedil



https://preview.redd.it/tokxvajv9z7a1.png?width=740&format=png&auto=webp&s=9ae415fede37cf865d1aa7e37fe3d4752d9c5213

Where is bergedil from?

Perkedel kentang or also known as bergedil or begedil in Singapore and Malaysia is a popular Indonesian side dish that is great to be eaten alone as snacks or serve with Soto Ayam.

What is bergedil? If you're a fan of tofu and potatoes, you might have heard of tauhu bergedil (or tahu begedil). This combination of yummy bergedil (potato patty) wrapped in tofu skin and then deep-fried is a heavenly treat you wouldn't want to miss



https://preview.redd.it/7yc1yvsy9z7a1.png?width=740&format=png&auto=webp&s=60faf779e72f03b1483dfd9c1ae281ea1bcaf42e

Main dish

  • Chicken Briyani
    Biryani is a mixed rice dish originating among the Muslims of the Indian subcontinent. It is made with Indian spices, rice, and usually some type of meat or in some cases without any meat, and sometimes, in addition, eggs and potatoes

  • Nasi Ganja

https://preview.redd.it/05sbyyk1az7a1.png?width=740&format=png&auto=webp&s=c1fad527bac406131da96d8028d6d6a2d4512e9c

No, Nothing Strictly Illegal

For sure, there is no cannabis in nasi ganja, nor are there any illegal substance in the recipe.
The ganja of the dish is in fact the coconut sambal served alongside the rice and spiced fried chicken.
Made from grated coconut, coconut sambal has an interesting savory-sweet taste and is very palatable.

Although delicious to eat just like that, coconut sambal is more delicious to eat with contrasting or bland flavored dishes such as rice.
It also adds texture when paired with rendang and other local dishes. Naturally, it tastes good with spiced fried chicken and salted egg as served at Yong Suan!
Nasi ganja is so palatable that it is enjoyed by diners of all ages including families with young children


  • Kuih dram & tapai pulut with vanilla ice cream

https://preview.redd.it/3jay9l85az7a1.png?width=740&format=png&auto=webp&s=48f8a69a7769650ef5f5a630466db1c748c1db6a

  • Tapai Pulut
One of the yummy Malaysian delicacies I had was 'tapai pulut' or fermented glutinous rice. It is very popular among Malaysians and normally eaten as dessert. Tapai pulut is an everyday dessert served at functions such as festivals and weddings usually by the Malay community in Malaysia.

  • Kuih Dram
Kuih denderam atau juga dikenali sebagai kuih peniaram,kuih genderam, kuih derang, kuih benderang dan kuih genderang di pantai timur Semenanjung Malaysia,, merupakan sejenis kuih manis tradisional. Tepung beras dan gula merah merupakan bahan utama untuk membuatnya


https://preview.redd.it/ekk0ff88az7a1.png?width=740&format=png&auto=webp&s=8acfcc69dbf0a7cec5d6ff910c2f8ec6dffadd13


Join us on Youtube: Roman and Fizah ( weekly video)
Kafe Basikal Tua
BOOK NOW: Address: 3333, Jalan Palimbayan Indah, Kampung Palimbayan Indah, 60000 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Phone: 011-6170 8502
submitted by romanandfizah to MalaysianFood [link] [comments]


2022.06.22 04:16 DNZ_Advertising Perkara Terbaik untuk Dilakukan di Kuala Lumpur

Perkara Terbaik untuk Dilakukan di Kuala Lumpur
Ibu kota Malaysia, Kuala Lumpur adalah kawasan yang pelbagai termasuk Tamil, Cina, Melayu, dan penduduk asli. Bandar paling ramai penduduk di negara ini, Kuala Lumpur terletak lebih 200 kilometer persegi dan kini bergabung dengan pinggir bandar yang berdekatan untuk mewujudkan hab aktiviti dan perdagangan.
Pelancongan merupakan tumpuan utama di Kuala Lumpur dan oleh itu terdapat pelbagai jenis tarikan untuk dipilih oleh pelawat, daripada yang lebih tradisional kepada yang lebih moden bergantung pada citarasa anda. Terdapat kuil dan masjid untuk mencerminkan kepelbagaian bandar, menara dan bangunan pencakar langit futuristik yang menakjubkan, pasar tempatan dan makanan jalanan, dan apa sahaja yang anda boleh bayangkan.
Sama ada anda seronok meluangkan masa tengah hari bersiar-siar di taman yang rimbun, atau membeli-belah di pusat beli-belah mega bertingkat, Kuala Lumpur tidak mengecewakan dengan sesuatu yang sesuai untuk semua peringkat umur dan bajet. Mari lihat perkara terbaik untuk dilakukan di Kuala Lumpur!
  1. Lawati Menara PETRONAS di Kuala Lumpur
Salah satu pemandangan paling ikonik di dunia, Menara PETRONAS, atau Menara Berkembar PETRONAS memandangkan fakta bahawa terdapat dua daripadanya, adalah menara berkembar tertinggi di dunia. Menara ini menampilkan seni bina dan gaya pascamoden dan juga menampilkan reka bentuk Islam kerana majoriti Islam di Malaysia. Pengunjung berpusu-pusu di sini untuk berjalan di atas jambatan langit yang menghubungkan kedua-dua menara bersama-sama dan anda boleh mengagumi pemandangan menakjubkan yang merentasi bandar Kuala Lumpur.
  1. Cuba rasa tempatan dengan Nasi Kandar

https://preview.redd.it/hjbfsd4r03791.png?width=756&format=png&auto=webp&s=4b96860fa90a6f6469924d77597cca74e9181200
Nasi Kandar yang bermaksud ‘nasi campur’ merupakan asas masakan Malaysia dan pelanggan diberi sepinggan nasi kosong serta boleh memilih pelbagai topping dan sos untuk menemaninya. Nasi Kandar adalah berasaskan hidangan Tamil kerana bilangan pendatang India Selatan yang tinggi dan sos serta kuahnya banyak pada serbuk kari dan cili. Hidangan Nasi Kandar biasa termasuk daging kari atau makanan laut serta komponen sayuran seperti bendi atau kubis Asia.
  1. Temui kawan-kawan di Taman Burung Kuala Lumpur
Menjangkau lebih 20 ekar kandang burung yang besar ini menempatkan lebih 3000 ekor burung dan tumpuan adalah untuk mempromosikan spesies tempatan kepada pelawat, walaupun terdapat juga beberapa burung import yang ditempatkan di taman itu. Pengunjung boleh menikmati pembelajaran tentang flora dan fauna tempatan serta jam tangan burung di salah satu kandang burung awam terbesar di dunia. Taman ini juga merupakan lokasi saintifik yang dihormati dan terdapat penekanan pada pemuliharaan dan pendidikan, dan terdapat program pembiakan dan kajian saintifik burung di habitat semula jadi mereka.
Petua: Gabungkan Taman Burung, Taman Rama-rama dan Taman Orkid dengan tiket kombo ini
  1. Nikmati budaya di Muzium Negara
Terletak berhampiran Taman Tasik yang terkenal, Muzium Negara adalah keajaiban seni bina dengan sendirinya kerana ia dibentuk dalam bentuk rumah tradisional dan termasuk hiasan yang merupakan gabungan reka bentuk kontemporari dan lebih tradisional. Lawati Muzium Negara untuk mempelajari segala-galanya tentang sejarah dan budaya Malaysia dan melihat replika rumah Melayu, pemandangan perkahwinan, dan pameran memburu. Terdapat juga alat muzik tempatan dan pakaian kebangsaan yang dipamerkan. Selain pameran tetap di muzium terdapat juga pameran sementara yang berubah sepanjang tahun dan terletak di Dewan Pusat.
  1. Berseronoklah di Taman Tema Sunway Lagoon
Sedikit jalan keluar dari pusat bandar di pinggir Petaling Jaya, Taman Tema Sunway Lagoon telah menawarkan keseronokan untuk semua keluarga sejak dibuka pada tahun 1997. Slogan mereka ialah 'Mari Rasai Keseronokan' dan pengunjung ke kawasan itu boleh merasai pengalaman bukan sahaja. taman tema tetapi juga taman air yang terletak di tapak yang sama, dan hidupan liar dan taman 'melampau' dengan tunggangan lebih liar untuk jenis yang lebih mencabar. Kompleks ini termasuk tunggangan taman tema, permainan interaktif, kolam ombak dan luncur air, dan juga zoo. Taman ini juga mempunyai pilihan tempat makan dan membeli-belah bagi mereka yang ingin merebut cenderahati. Sudah menjadi port kegemaran krew Kereta Sewa Kuala Lumpur pada musim cuti sekolah.
submitted by DNZ_Advertising to u/DNZ_Advertising [link] [comments]


2022.06.21 21:19 DNZ_Advertising Tarikan Menarik Di Seremban

Tarikan Menarik Di Seremban
Seremban is the capital of Negeri Sembilan state. Kawasan metropolitan mempunyai lebih 420,000 penduduk tetapi pusatnya mengekalkan suasana bandar wilayah kecil. Ia tidak terkenal dengan tarikan pelancongnya dan kebanyakan syarikat pelancongan besar tidak pun meliputi bandar itu. Walau bagaimanapun itu tidak bermakna tiada apa-apa untuk dilihat atau tiada perkara untuk dilakukan di sini. Setiap kali saya melawat semula Seremban, saya temui beberapa tarikan baharu untuk dimasukkan ke dalam senarai saya.
Stesen Kereta Api Seremban
Stesen kereta api lama yang unik itu dibina pada tahun 1924 dan mempunyai bumbung berjubin terakota dan kawasan tempahan terbuka. Ia dihiasi dengan menara jam dengan kubah gaya Islam. Anda mungkin melihat beberapa troli bagasi lama di luar kawasan porter, jenis troli yang telah lama hilang dari stesen kereta api British.

https://preview.redd.it/6v5fuaj8y0791.jpg?width=970&format=pjpg&auto=webp&s=382da29186ca3e804c59d8f92c89ba0d7e8cb41c
Taman Tasik
Menghadap kuil adalah Taman Tasik, taman Seremban yang rapi dengan pokok-pokok matang, laluan berjoging, gazebo, rumput terawat dan beberapa tasik, salah satu daripadanya mempunyai pentas terapung untuk persembahan kebudayaan. Taman orkid adalah tambahan terbaru kepada Taman Tasik.
Masjid Negeri
Masjid Negeri moden, yang siap pada tahun 1967, menghadap ke Taman Tasik. Masjid ini mempunyai sembilan tiang yang mewakili 9 daerah yang membentuk Negeri Sembilan (yang secara harfiah diterjemahkan sebagai 'sembilan negeri').
Kompleks Kraf Negeri Sembilan (Pusat Kraftangan)
Kompleks kraf ini terletak di sebuah bangunan tersergam indah, dibina pada tahun 1912, yang pernah menjadi kediaman Kapten Murray, Residen British di Negeri Sembilan. Rumah yang sangat bagus itu pastinya juga! Ia telah dipelihara dengan baik dan ditukar menjadi pameran kraftangan Malaysia, terutamanya produk buluh, rotan dan anyaman daun pandan, seramik, barangan kaca dan pakaian batik. Tempat yang bagus untuk mengambil cenderahati atau hadiah. Dibuka setiap hari 9 pagi - 6 petang.
Perpustakaan Negeri
Beberapa minit di atas jalan terdapat bangunan Perpustakaan Negeri yang kelihatan lebih megah. Pada asalnya berkhidmat sebagai pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, karya agung penjajah ini juga dibina pada tahun 1912 dan direka oleh A.B.Hubback, arkitek yang bertanggungjawab ke atas banyak mercu tanda terkenal Kuala Lumpur. Plak di luar mengatakan perpustakaan itu mengandungi lebih sejuta buku dan pernah dikenali sebagai Perpustakaan Sir Henry Gurney. Semasa lawatan saya bagaimanapun bangunan itu benar-benar kosong daripada buku jadi mungkin ia diperuntukkan untuk tujuan lain.
Wisma Negeri
Di seberang jalan adalah bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (Wisma Negeri) yang siap pada tahun 1987. Reka bentuknya yang tersendiri termasuk garis bumbung yang menunjukkan bentuk tanduk kerbau, gaya yang berasal dari Sumatera, Indonesia, di mana banyak pengaruh, adat resam dan penduduk Negeri Sembilan berada. turun.
Rumah Kedai
Teras bersejarah Seremban mempunyai beberapa lorong sempit yang penuh dengan rumah kedai untuk diterokai. Anda mungkin ingin berehat di salah satu daripada banyak restoran, mungkin menyemak imbas di kedai antik, menghidu aroma kuat kedai ubat tradisional Cina, atau mengintip ke dalam salah satu daripada banyak tokong Cina di kawasan ini. Seremban terkenal dengan makanannya. Keistimewaan termasuk Pak Cham Kai (ayam kukus), bubur ayam, mee daging Seremban dan Siew Pau (ladu bakar).
Sekiranya anda memerlukan pengangkutan yang selesa, mudah dan berpatutan, anda bolehlah menghubungi team Kereta Sewa Seremban yang beroperasi di pusat bandar. Pelbagai jenis kenderaan ada (kereta / mpv / van).
submitted by DNZ_Advertising to u/DNZ_Advertising [link] [comments]


2022.06.21 20:06 DNZ_Advertising Aktiviti Di Sepanjang Percutian Di Penang

Aktiviti Di Sepanjang Percutian Di Penang
Santai di Pantai Batu Ferrenghi
Pantai Batu Ferringhi mungkin merupakan pantai yang paling popular di Pulau Pinang, dan pastinya ia adalah yang paling mudah diakses.
Depan pantai itu sendiri menawarkan pasir yang sangat bagus dan air yang baik, jika tidak jernih sempurna. Anda boleh menyertai pelbagai aktiviti sukan air di sini: penyewaan jetski, menaiki bot pisang dan vendor parasailing mudah ditemui di seluruh pantai. Terdapat juga segelintir kecil bar pantai - Bora Bora menjadi yang paling popular.
Makan di Pasar Penjaja
Terdapat terlalu banyak pasar dan gerai makanan jalanan penjaja di Pulau Pinang untuk menyenaraikan semuanya, tetapi anda pastinya perlu meletakkan makan makanan penjaja dalam senarai aktiviti anda di Pulau Pinang. Berikut adalah senarai bagus beberapa gerai penjaja terbaik di Pulau Pinang.
Oh, dan pastikan anda mencuba Char Koay Teow – hidangan mi seperti pad thai yang terkenal di Pulau Pinang!
Naiki Beca

https://preview.redd.it/zvoj73pfl0791.jpg?width=601&format=pjpg&auto=webp&s=ae9d499779f581e0e3ebf0ac0e868b95812c02c7
Ini pasti salah satu aktiviti yang paling menarik di Pulau Pinang. Beca pada asasnya ialah sejenis beca tradisional di mana penunggang basikal menolak anda menaiki pedati.
Walaupun bukan lagi cara tradisional untuk mengelilingi Pulau Pinang, anda boleh menemui pemandu beca yang menawarkan anda perjalanan di sekitar bandar lama George Town dan juga di kawasan Batu Ferringhi. Sudah tentu, ia agak membosankan tetapi ia adalah pengalaman yang menyeronokkan dan unik untuk dimiliki di Pulau Pinang!
Melawat Kuil Kek Lok Si
Salah satu kuil Buddha Cina terbesar di Asia Tenggara, Kek Lok Si pastinya salah satu tarikan utama Pulau Pinang di pulau itu. Ia adalah berjalan kaki kecil diikuti dengan menaiki lif pantas (kos 3 RM), tetapi untuk menikmati perjalanan sebenar sehingga ke pagoda di bahagian atas untuk beberapa pemandangan yang menakjubkan. Berikut ialah laporan dengan beberapa butiran lanjut tentang cara melawat.
Kembara Fort Cornwallis
Dibina oleh Syarikat Hindia Timur Inggeris pada akhir 1700-an, For Cornwallis ialah kubu terbesar yang masih ada di Malaysia. Namun, anda perlu memastikan jangkaan anda terkawal: jika anda sudah biasa dengan kubu dari Eropah atau Amerika Latin, anda mungkin sedikit terharu.
Namun begitu, lokasi yang mudah diakses di George Town menjadikannya wajar dipertimbangkan dalam senarai perkara yang perlu dilakukan di Pulau Pinang. Dan sekiranya anda yang ingin datang ke Penang dan memerlukan pengangkutan yang selesa dan murah, sila hubungi team Kereta Sewa Butterworth dan pilihlah kereta sewa anda dari pelbagai jenis kenderaan sewa yang ada.
submitted by DNZ_Advertising to u/DNZ_Advertising [link] [comments]


2022.04.02 09:53 candrawijayatara [Ringkasan & Diskusi Buku] Mangkunegara VI : Sang Reformis

[Ringkasan & Diskusi Buku] Mangkunegara VI : Sang Reformis
Beberapa bulan lalu media nasional memberitakan pengukuhan Mangkunegara X, dan minggu lalu aku nemu buku yang membahas soal Mangkunegara VI, karena isi bukunya menarik dan masih anget dalam ingatan, aku nyoba nulis effort post sebagai bentuk kontribusi kecil ke indonesia. Sumber informasiku hanya dari buku biografi Mangkunegara VI yang ditulis oleh tim History Inc, tentunya akan ada banyak hal yang belum dibahas di tulisan ini karena kealpaan penulis, monggo jika ada informasi tambahan yang ingin ditambahkan redditor di kolom komentar.
Tulisan ini dibagi menjadi 5 segmen utama, yaitu :
  • Konsep kekuasaan masyarakat Jawa tradisional
  • Sejarah Kadipaten Mangkunegaran
  • Kehidupan pribadi Mangkunegara VI
  • Upaya Mangkunegara VI mengatasi krisis ekonomi di Kadipaten Mangkunegaran
  • Warisan Mangkunegara VI sebagai raja yang reformis dan modern.

Konsep Kekuasaan Masyarakat Jawa Tradisional

Masyarakat Jawa tradisional mempunyai konsep kekuasaan yang berbeda jika dibandingkan dengan konsep kekuasaan modern yang lahir dari hasil diskursus filsafat barat. Masyarakat Jawa memandang bahwa kekuasaan merupakan hal yang kongkret dan sama nyatanya seperti empat gaya fundamental di alam semesta (nuklir kuat dan lemah, elektromagnetik, dan gravitasi), bersifat spiritual, dan berjumlah tetap di alam semesta. Analogi yang mendekati mengenai konsep ini mungkin sama seperti konsep The Force dalam franchise Star Wars, karena kekuasaan yang berjumlah tetap menyebabkan kekuasaan bisa mengalir pergi atau masuk ke seorang individu atau kerajaan, pada saat individu / kerajaan meningkat kekuasaannya berarti di sisi lain ada individu / kerajaan yang berkurang kekuasaannya, kekuasaan dapat hilang jika seorang individu tidak dapat mengendalikan nafsu dan takluk oleh godaan duniawi, oleh karena itulah banyak raja yang melakukan tapa brata untuk melatih pengendalian diri agar kekuasaannya dapat bertambah. Konsep kekuasaan masyarakat Jawa bersifat spiritual, sehingga tidak terlalu memusingkan masalah legitimasi apakah kekuasaan tersebut didapatkan melalui cara yang "sesuai pakem" atau tidak. Hal lain yang berkaitan dengan konsep kekuasaan adalah mengenai konsep waktu, karena menurut orang Jawa sejarah adalah berputar, maka akan terdapat siklus pengulangan kekuasaan seperti yang dijelaskan di thread mengenai Javanese Tsunami
After Diponegoro capture, Javanese society didn't find another leader that could unite them. Starting in the 20th century it became increasingly more difficult as Javanese society became divided on political and religious lines. These divisions culminated in the thr 1965 Anti-Communist purges. In 2019, the secular and religious pillar were united behind Jokowi
Salah seorang pembaca memberikan komentar bahwa dia resonate dengan Presiden Jokowi sebagai Pangeran Diponegoro versi modern
I love that OP is comparing Pak dhe as modern time Pangeran Diponegoro. Uniting various classes of javanese against a common enemy. As a javanese this part resonate so much with me.
Sifat spiritualitas dari kekuasaan sangat jelas terlihat dalam konsep Mandala yang dianut oleh raja - raja di Jawa, di mana raja dilihat sebagai pusat kekuasaan yang memiliki tugas untuk menyelaraskan dan membuat harmoni dalam masyarakat yang dipimpinnya.

Sejarah Kadipaten Mangkunegaran

Setelah Sultan Agung yang memimpin kerajaan Mataram Islam meninggal, sama seperti kerajaan - kerjaan besar lainnya di Nusantara, kerajaan ini pun mengalami kemunduran yang disebabkan oleh banyaknya pemberontakan dan konflik internal akibat ketidakcakapan raja penggantinya. Amangkurat I misalnya, beliau melarang pembuatan kapal Jong Jawa) untuk mencegah pemberontakan alih-alih mencari solusi diplomasi yang tepat, sebuah kebijakan yang melemahkan kekuatan Bangsa Jawa selama beberapa abad kedepan.
Production of djongs ended in the 1700s, perhaps because of the decision of Amangkurat I of Mataram Sultanate to destroy ships on coastal cities and close ports to prevent them from rebelling, in 1655
Ketidakstabilan ini mengalami eskalasi dengan terjadinya tiga kali perang suksesi, yaitu : perang takhta Jawa pertama, perang takhta Jawa kedua, dan perang takhta Jawa ketiga. Pada akhir perang Jawa ketiga disepakati adanya Perjanjian Giyanti yang menghasilkan dua kerajaan baru sebagai pewaris Mataram Islam untuk mendamaikan konflik internal agar tidak terjadi perang berkepanjangan, yaitu Kesunanan Surakarta dan Kesultanan Yogyakarta, tidak semua pihak puas dengan hasil Perjanjian Giyanti, terdapat satu pihak yang merasa tuntutannya tidak terpenuhi oleh Perjanjian Giyanti yaitu Pangeran Sambernyawa, sehingga terjadilah pemberontakan terhadap VOC dan Perjanjian Giyanti, namun kali ini Pangeran Sambernyawa melawan tiga pihak sekaligus yaitu VOC, Kesunanan Surakarta, dan Kesultanan Yogyakarta. Perlawanan terhadap tiga pihak sekaligus tersebut menyebabkan Pangeran Sambernyawa terdesak dan pada bulan Maret 1957 melalui Perjanjian Salatiga, dibentuk Kadipaten Mangkunegaran untuk Pangeran Sambernyawa.

Pura Mangkunegaran

Kehidupan Pribadi Mangkunegara VI

Mangkunegara VI yang memiliki nama kecil Suyitno lahir pada Jum'at malam tanggal 13 Maret 1857 dari pasangan KGPAA Mangkunegara IV dan Kanjeng Bandoro Raden Ayu Dunuk. Suyitno belajar banyak dari ayahnya mengenai kebijaksanaan dan kepemerintahan, Mangkunegara IV merupakan raja yang sangat produktif dalam menghasilkan karya, beliau menulis 40 karya mengenai filsafat kehidupan dan mengaransemen berbagai lagu gamelan dimana salah satu lagunya diikutsertakan dalam perjalanan mengarungi luar angkasa. Mangkunegara IV juga mengajari Suyitno agar lebih mandiri dengan membiasakannya untuk mengerjakan tugas - tugas yang biasa dikerjakan oleh abdi dalem seperti bersih - bersih. Saat Suyitno sudah berusia 10 tahun ayahnya memasukannya ke sekolah Belanda ELS (Europeesche Lagere School) untuk mengenyam pendidikan secara barat, karena Mangkunegara IV percaya bahwa seorang calon raja wajib memiliki keahlian memahami hal - hal yang asing untuk memudahkan berinteraksi dengan pihak Belanda. Sayangnya, pendidikan di ELS tidak dilakukan sampai tamat karena Suyitno dipindahkan ke sekolah pamong Siswo milik Mangkunegaran (Bijzondere Indlansche School) Mangkunegara IV memindahkan Suyitno ke sekolah Mangkunegaran agar memiliki rasa nasionalisme terhadap kadipatennya sendiri dan mengajarkan nilai - nilai kebijaksanaan Jawa agar memiliki keseimbangan lahir batin, Suyitno diharapkan tidak hanya memiliki rasionalitas ala barat saja, namun juga memiliki tata krama, kebudayaan, dan spiritualitas Jawa.
Menginjak usia 16 tahun Suyitno bergabung ke dalam Legiun Mangkunegaran dari jenjang yang paling rendah (prajurit infanteri), kemudian karirnya meningkat dengan menjadi sersan setelah beberapa bulan kemudian, dan diangkat menjadi kapten pada 1876.

Legiun Mangkunegaran
Suyitno bersama kakaknya Pangeran Gondosewoyo sempat melakukan perjalanan selama empat bulan menjelajahi pantai utara Jawa dengan menaiki kereta pos untuk memantau kondisi bangsanya, ia melihat betapa jauh jarak kualitas hidup antara Orang Jawa dengan Belanda saat ia diundang untuk mengunjungi istana Gubernur Jenderal Hindia Belanda di Buitenzorg, dimana orang Belanda memiliki kehidupan yang serba mewah dan suka sekali berpesta pora, sedangkan orang Jawa hidup dalam kemiskinan. Melihat ketimpangan antara bangsanya sendiri dengan bangsa lain Suyitno memiliki keinginan untuk meningkatkan martabat bangsanya agar bisa setara dengan bangsa lain.
Pada tahun 1884 Suyitno menikah dengan Raden Ajeng Hartati yang sudah lama dijodohkan dengannya. R.A. Hartati merupakan saudara sepupu dari putri Mayor Bendoro Raden Mas Arya Gondowardoyo, seorang paman bagi Suyitno dari pihak ibunya. Pernikahannya dengan R.A. Hartati tersebut tidak dikaruniani anak sehingga Suyitno kemudian menikahi lima orang yang dijadikan selirnya yaitu B.R.Ay. Retnoasmoro, B.R.Ay. Retnowiryono, B.R.Ay. Wandaningsih, B.R.Ay. Citraningsih, dan B.R.Ay. Walgiwati. Wandaningsih dan Citraningsih memberikan masing - masing satu orang keturunan bagi Suyitno. Tahun 1887, karir militer Suyitno kembali mengalami kenaikan dan beliau menjadi Mayor Intendan yang salah satu tugasnya yaitu mengatur dan mengelola gaji anggota legiun Mangkunegaran.
Kejadian naas sempat mengguncang Kadipaten Mangkunegaran pada tanggal 2 oktober 1896, karena Mangkunegara V mengalami sakit perut akibat penyakit usus buntu lalu terjatuh dari kuda dan meninggal di tempat pada usia 40 tahun. Meninggalnya Mangkunegara V secara mendadak ini menjadikan Kadipaten Mangkunegaran mengalami vacuum of power, dan agar hal ini tidak menjadikan konflik internal dalam kerajaan, B.R.Ay. Dunuk, ibunda Suyitno dan Pangeran Gondosuputro mengajukan Suyitno agar diangkat menjadi raja yang baru, akhirnya pada tanggal 21 November 1896 Suyitno naik takhta menjadi raja baru kadipaten dengan gelar Kanjeng Gusti Pangeran Adipati Arya Mangkunegara atau yang biasa kita kenal dengan sebutan Mangkunegara VI.

Mangkunegara VI

Upaya Mangkunegara VI Mengatasi Krisis Ekonomi di Kadipaten Mangkunegaran

Konteks ekonomi ketika Mangkunegara VI memerintah saat itu sedang terjadi krisis ekonomi yang cukup parah, hal ini terjadi akibat anjloknya harga hasil bumi di pasaran eropa. Perlu diketahui bahwa sumber keuangan Kadipaten berasal dari tanah aponage atau tanah lungguh, yaitu tanah yang diberikan kepada sentana dan narapraja (birokrat kerajaan) sebagai gaji selama mereka mengabdi kepada raja, tanah ini sewaktu - waktu dapat ditarik kembali oleh raja. Saat masa kepemimpinan Mangkunegara IV, banyak tanah lungguh yang ditarik agar bisa dikelola oleh Pura Mangkunegaran, dikarenakan akan lebih menguntungkan jika tanah lungguh bisa dikelola sendiri, sementara kompensasi untuk para sentana dan narapraja digantikan uang dan tunjangan oleh kadipaten. Tanah - tanah itu kemudian ditanami komoditas pertanian seperti tanaman pangan dan tanaman industri, dua pabrik gula dibangun untuk keperluan tersebut, pabrik gula pertama yaitu Pabrik Gula Colomadu dibangun pada tahun 1861, dan pabrik gula kedua, Pabrik Tasikmadu dibangun pada 1871. Selain pabrik gula, tanah lungguh juga digunakan untuk perkebunan kopi, tembakau, kina, penggilingan padi, usaha tambak, dan usaha penyewaan rumah. Pabrik gula Colomadu bisa menghasilkan 6000 pikul gula dari 1.012.500m2 lahan tanah yang digunakan. Adanya kebijakan proteksi negara - negara Eropa bagi produksi gula bit mereka, menyebabkan kelebihan produksi gula dari Jawa gagal terserap di tempat lain dan harga hasil bumi menjadi anjlok. Kondisi tersebut menyebabkan kerugian karena keuntungan yang didapat tidak sebanding dengan ongkos produksi serta tidak cukup untuk membayar upah kompensansi sentana dan narapraja, hal ini diperparah oleh gaya hidup para bangsawan yang bermewah - mewahan menggunakan kas negara. Berbeda dari manajemen keuangan negara modern, keuangan kerajaan masih bisa dipakai untuk membiayai keperluan pribadi para bangsawan tanpa adanya check and balance.

Pabrik Gula Colomadu
Menghadapi berbagai persoalan tersebut Mangkunegara VI melakukan banyak upaya untuk efisiensi anggararan kadipaten, pertama - tama beliau memisahkan anggaran kadipaten dengan anggaran untuk keperluan para bangsawan dengan mengeluarkan pranatan (aturan tertulis) pada 4 Maret 1911 bahwa uang yang didapatkan dari keuntungan pabrik, perusahaan, beserta harta lainnya dikelola langsung serta digunakan ekslusif untuk kepentingan Praja Mangkunegaran, lalu tunjangan dari pemerintah kolonial untuk dirinya dan keluarganya sebagian dialihkan untuk dimasukkan ke kas kerajaan, dilakukan reorganisasi pada kepegawaian kadipaten, Legiun Mangkunegaran tempat awal karir beliau pun tak luput dari pemangkasan anggaran, terakhir, dilakukan penghematan pada upacara - upacara yang membutuhkan banyak biaya. Berbagai penghematan itu antara lain : acara wayang orang dikurangi frukuensinya, pagelaran wayang yang biasanya dilakukan semalam suntuk hanya dilakukan pada pukul 20.00 - 24.00, acara sunatan untuk para bangsawan yang biasanya dilakukan dengan slametan yang berlebih - lebihan dihapuskan dan anak para bangsawan diikutkan sunatan masal dengan rakyat jelata. Tentunya banyak yang tidak suka dengan kebijakan - kebijakan yang dikeluarkan oleh Mangkunegara VI terutama dari pihak bangsawan, pengeluaran - pengeluaran yang biasanya dilakukan oleh para bangsawan pada zaman itu dilihat sebagai pelestarian tradisi budaya leluhur dari zaman Majapahit. Namun, akhirnya upaya Mangkunegara VI terbalas dengan keuangan kadipaten yang kembali sehat dan bahkan surplus pada saat beliau resign sebagai raja.

Warisan Mangkunegara VI Sebagai Raja yang Reformis dan Modern

Mangkunegara VI selain membenahi keuangan Kadipaten Mangkunegaran juga memberikan warisan berupa modernisasi budaya dalam kerajaannya. Mangkunegara VI dikenal sebagai raja yang memiliki sifat disiplin dan memiliki gaya hidup yang teratur. Kehidupan sehari - hari raja dimulai pada pukul 06.00 saat raja bangun dan membersihkan diri, dilanjut dengan minum kopi atau teh sambil menerima kunjungan pejabat yang melapor sampai pukul 08.00. Setelah menerima kunjungan pejabat beliau lalu mandi dan pada pukul 09.00 sarapan hingga pukul 09.30 kemudian setelah selesai sarapan raja keluar untuk melaksanakan tugas harian, dan pada pukul 14.00 raja sudah menyelesaikan semua tugasnya.
Sikap raja yang disiplin waktu kemudian menjadi budaya Mangkunegaran saat Mangkunegara VI menjabat. Mangkunegara VI juga mempopulerkan gaya fashion efisien dalam gaya rambut dan aturan pakaian. Aturan lama yang mengatur sentana, abdi dalem, dan narapraja untuk memiliki rambut panjang, diubah oleh Mangkunegara VI dikarenakan beliau menilai rambut pendek memberikan kesan efiensi dan efektif dalam bekerja karena ketika bekerja tidak direpotkan untuk merapikan rambut, selain itu rambut pendek juga dinilai lebih rapih dan bersih. Begitu juga dalam hal pakaian, hal - hal yang dinilai tidak praktis untuk dipakai karena harus membuat ikatan secara manual seperti dodot (kain kampuh) dan ikat kepala kuluk kemudian digantikan bebed dan udeng instan siap pakai. Legiun Mangkunegaran juga mengalami perubahan gaya busana, di mana tentara Legiun Mangkunegaran diharuskan memakai seragam tentara ala barat dan menggunakan sepatu lars tentara. Sifat sederhana dan efisien juga ditunjukan Mangkunegara VI pada upacara penghormatan kepadanya, karena Mangkunegara VI menilai proses penghormatan kepadanya terlalu berbelir - belit dan memakan banyak waktu. Pada mulanya tradisi penghormatan ketika ingin menghadap raja dilakukan dengan berjalan jongkok lalu bersila di lantai dan melakukan sembah setiap kali ingin berbicara dengan raja, dan tradisi ini tidak hanya dilakukan jika berhadapan dengan raja, namun juga dilakukan jika pejabat yang lebih rendah ingin menghadap pejabat yang lebih tinggi. Tradisi ini diubah pada bulan Agustus 1903, pada waktu itu raja mengeluarkan peraturan bahwa seseorang cukup bersikap sopan jika ingin menghadap kepadanya dan jika terdapat kursi maka orang yang menghadap boleh langsung duduk di kursi tersebut. Budaya keraton menjadi lebih egaliter dan demokratis akibat reformasi budaya dan peraturan yang dilakukan Mangkunegara VI.
Mangkunegara VI juga meninggalkan warisan berupa tatanan masyarakat yang inklusif dengan diizinkannya pembangunan rumah duka Thiong Ting untuk warga minoritas Tionghua dan mengijinkan aktivitas missionaris Belanda (zending) untuk menyebarkan ajarannya di wilayah Mangkunegaran. Anggota keluarga para bangsawan bahkan juga diizinkan untuk memeluk agama lain selain Islam, hal ini merupakan gebrakan yang cukup progresif dikarenakan alam pikir masyarakat Jawa pada masa itu melihat raja selain sebagai pemimpin politik juga memiliki peran sebagai panatagama atau pemimpin dan penjaga agama Islam, penerimaan Mangkunegara VI terhadap agama yang berbeda menunjukan bahwa raja memiliki pemikiran pluralisme yang melampaui zamannya.

Rumah duka Thiong Ting
Persoalan pendidikan juga tidak ditinggalkan oleh Mangkunegara VI, di mana beliau mendirikan sekolah dengan kurikulum Eropa yaitu Mangkunegaransen School dengan mayoritas murid laki - laki dan sekolah khusus perempuan dengan nama Siswa Rini. Siswa yang pintar namun tidak mampu membayar pendidikan mendapatkan beasiswa studiefonds yang sistemnya mirip seperti students loans di Amerika Serikat.

Sekolah khusus perempuan Siswa Rini

submitted by candrawijayatara to indonesia [link] [comments]


2022.03.30 19:58 Ready_Berry_5941 rias pengantin muslimah

rias pengantin muslimah,gaya rias pengantin muslimah adalah rias yang paling banyak diminati sang para pengantin. rapikan rias pengantin muslimah nir memiliki pakem ataupun ketentuan standar dalam penampilannya, tetapi pastinya dalam hal rapikan busanaharus bisa memenuhi syariat islam. misalnya kita ketahui bahwa busanamuslimah yang memenuhi syariat islam adalah menutup bagian-bagian eksklusif dalam pengantin wanita.
begitu pula pada pakaian pengantin, pakaian juga hijab harus memenuhi syariat islam namun pula dituntut buat mempercantik penampilan. inilah yg yg menjadi seni tersendiri pada rapikan rias makeup & busanaberdasarkan pengantin muslimah.
cita-cita untuk menggunakan style muslim wedding buat pesta dirumah terkadang nir full. artinya dalam penyelenggaraan pesta pengantin nir seharian menggunakan busanamuslim, ada pengantin yang ingin pula menggunakan kostum contoh lainnya. yaitu pakaian norma jua busanaterbaru. hal ini dikarena saat pesta yg panjang. tidak sama menggunakan penyelenggaraan pesta digedung memakai saat terbatas, acapkali full memakai busanamuslim menurut awal hingga akhir.
paket pesta dirumah yang disediakan perias mempunyai banyak pilihan dengan jumlah style makeup & kostum . terdapat yg 1, 2 atau bahkan 3 gaya/style wedding.
sering bila memakai paket pesta pernikahan dirumah dengan 3 style dalam 1 hari, maka style gaya pengantin muslimah menghipnotis semua pilihan busananya.
rapikan rias yg pertama adalah buat akad nikah, pasangan pengantin menggunakan gaya nasional (muslim). lalu buat resepsi jam 11.00 sd jam 15.00, memakai gaya kebiasaan (jawa/sunda/betawi) tetap bergaya muslimah. & yg terakhir merupakan jam 13.00 hingga terselesaikan menggunakan gaya muslimah modern.
berdasarkan pengalaman pada menata rias, kebanyakan para pengantin menginginkan gaya muslim wedding buat sesi akad nikah & sesi siang. buat malamnya dia memakai style modern.
namun tidak sedikit pasangan pengantin yang menentukan gaya pengantin muslim hanya buat akad nikah saja, sedangkan dua sesi lainnya menggunakan tata cara atau terkini international dalam penyelenggaraan pestanya.
rapikan rias pengantin muslimah dapat kita kategorikan menjadi 2style, tradisional & non tradisional.
riaspengantin muslimah tradisional adalah style riaspengantin muslimah yg memakai rapikan cara norma tradisional. bermula darimuslimah yang ingin menyelenggarakn pernikahan tradisional, namun tetapbernuansa islami.
disini perias dituntut buat dapatlebih mumpuni pada hal makeup & hijabdo, karena pengantin tradisional diindonesia mempunyai keragaman ketentuan budaya. tata rias wajibtetap berpegangpada prinsip buat mempercantik pengantin, walaupun menurut ketentuan adatmengharuskan penggunaan aksesories pakem adat.
kreatifitas berdasarkan perias sangat krusial dalam mengkombinasikan tatarias hijab & aksesoriesnya. hal ini berlaku terhadap seluruh pengantin adat,misalnya jawa, betawi, sunda, pula tata cara lainnya.
misalnya dalam pengantin tata cara jawa dengan paes ageng atau paessolo, tentunya memerlukan kreatifitas & ketelitian dalam melakukan pemasanganhijab & deskripsi paesnya. keahlian & pengalaman memang diharapkan demipenampilan pengantin perempuan supaya tetap cantik tanpa mengurangi nuansa tata cara jawanya.
riaspengantin muslimah non tradisional.
adalah sytle pengantin muslimah padaumumnya. rapikan rias yg dilakukan dapat bergaya nasional, internasional, pula terbaru. animo rapikan rias inisangat cepat mengalami perkembangan baik pada hal hijab juga busanapengantin.
memang nir dipungkiri, bahwa gaya pengantin muslimah memilikikeanggunan tersendiri. mulai menurut tata rias makeup, kreasi hijab/aksesories,hingga pencitraan dalam contoh pakaian.
jika ditinjau menurut penggunaan hijab, maka masih ada 3 jenis gaya yangdapat diaplikasikan. diantaranya hijab terkini, rias hijab syar'i & & hijabmodifikasi tradisional.
rapikan rias pengantin muslimah menggunakan hijab terkini lebihmengedepankan penggunaan aksesories. umumnya buat pengantin menggunakan gaya hijabmodern, akan lebih menonjolkan ekspresi secara umum dikuasai kreasi hijab yg sedang berkembang padasaat itu.
buat rapikan rias hijab syar'i lebih mengutamakan eleganitasdalam berhijab islami memakai bentuk kerudung yg memanjang. penggunaa
aksesories yang sinkron akan menampilkan anggunnya pengantin dengan ungkapannilai keimanan yang dimiliki pengantin. dan untuk tata rias pengantin muslimah hijab tradisional merupakanperpaduan atau modifikasi, antara hijab, aksesories & pakaian tradisional.
yg terpenting pada tata riaspengantin muslimah merupakan perias atau mua yg mempunyai keahlian tata riaspengantin yang konsisten terhadap global kecantikan & permanen update terhadapkosmetologi & teknik rapikan rias. dengan update pada perkembangan duniakecantikan & teknik makeup artis, maka perias akan dapat menampilkankecantikan pengantin muslimah dengan banyak sekali keragaman style tadi
dapat disimpulkan bahwa buat melakukan rapikan rias pengantinmuslimah yang manis, selain make up yang bagus, kreatifitas perias dalamberkreasi hijab/jilbab sangat diperlukan. buat itu dalam memilih periassebaiknya calon pengantin tidak hanya fokus terhadap makeup saja tetapi jugahijab atau bahkan sanggul/hair do.
makeup, ciptaan hijab & modelbusana dari rapikan rias pengantin muslimah adalah satu kesatuan yangsaling mendukung, yg membentuk pengantin perempuan cantik & elegandan tampil percaya diri untuk menjadi ratu sehari.
https://garisawedding.com/
submitted by Ready_Berry_5941 to u/Ready_Berry_5941 [link] [comments]


2021.09.29 05:50 Material_Honeydew533 Slot Yggdrasil Online

Slot Yggdrasil Online
Judi Slot Online Yggdrasil adalah mesin slot video online terbaik yang tersedia, memiliki banyak fitur yang diharapkan pemain. Pemain game dapat menikmati ratusan pilihan game online, termasuk ratusan game bonus. Mesin-mesin ini diprogram secara khusus untuk mensimulasikan nuansa kasino batu bata dan mortir. Ini karena mesin slot yggdrasil memberikan pengalaman kasino online yang sama.
Slot Yggdrasil digerakkan oleh platform perangkat lunak microgaming yang mendorongnya melalui jackpot digital. Tidak seperti mesin game online lainnya, yang memerlukan pengunduhan perangkat lunak tertentu, game yegdrasil diaktifkan melalui platform berbasis flash. Ini berarti bahwa mereka dapat dengan cepat diluncurkan dan dimainkan, meskipun pemain tidak perlu mengunduh perangkat lunak apa pun ke komputer.
yggdrasil menggunakan metode nomor yang dihasilkan secara acak (RNG) yang sama dengan slot online lainnya, yang berarti bahwa peluang menang serupa dengan slot online lainnya. Satu-satunya perbedaan adalah gamer online dapat menikmati ratusan putaran bonus khusus dan fitur game lain yang ditawarkan oleh yegdrasil. Slot video memiliki tampilan animasi yang berbeda dengan slot online lainnya.
slot video yggdrasil tersedia di negara-negara berikut: Inggris, Kanada, Jerman, Denmark, Finlandia, Spanyol, Meksiko, Italia, Austria, Belgia, Liechtenstein, Irlandia, Swiss, Luksemburg, Swedia, Denmark, Finlandia, Meksiko, Italia, Portugal, Swiss, Austria, Belgia, Prancis, 0 tangan, Rusia, Israel, Amerika Serikat, Afrika Selatan, Argentina, Malaysia, Pakistan, India, Cina, dll.
Karakteristik umum yegdrasil termasuk garis pembayaran, jumlah garis pembayaran, jumlah koin yang digunakan untuk bermain dan koin yang dibutuhkan untuk membeli putaran bonus khusus. Gamer yang bermain yegdrasil dapat menikmati peluang yang sama seperti slot online dan video game. Satu-satunya perbedaan adalah bahwa permainan responsif terhadap klik tombol, bukan bar tarik di kasino tradisional.
Di yegads online, penjudi online dapat menikmati peluang yang sama seperti yang mereka lakukan saat memainkan game slot online lainnya. Mereka secara otomatis ditagih dengan jumlah kredit sesuai instruksi situs web. Jika kredit habis, pemain akan diminta untuk membeli kembali kredit untuk terus bermain.
Pembayaran yegads online juga sama seperti di slot online lainnya. Pembayaran semua slot video online adalah nomor tepi rumah, yang ditentukan oleh jumlah kombinasi yang dapat muncul dari gulungan.
egads game online adalah salah satu permainan kasino paling populer di internet. Popularitas game online yegads telah meningkat karena sejumlah alasan, seperti kemudahan bermain, opsi multipemain, putaran gratis, dan jackpot. Selain itu, yegads online telah memperkenalkan sejumlah varian halus, yang telah menciptakan kebutuhan untuk mengklarifikasi apakah gim ini menggabungkan slot gulungan tradisional atau slot video.
yegads online dapat dengan mudah ditemukan secara online dan dapat dimainkan secara gratis maupun dengan uang sungguhan. Aturan mainnya mudah dipelajari dan variasinya cukup halus. Akibatnya, pemain yang tertarik untuk memastikan bahwa mereka terbiasa dengan setiap aspek permainan, dapat bermain yegad slot online secara gratis.


https://preview.redd.it/pe3zluw27dq71.png?width=1159&format=png&auto=webp&s=6a2e509d4f6b0cb302763f3b832257067dbf67de
submitted by Material_Honeydew533 to u/Material_Honeydew533 [link] [comments]


2021.06.16 11:38 sabahan Penentangan G.S. Sundang terhadap Rancangan Pembentukan Malaysia.

  1. Tunku Abdul Rahman mengumumkan rancangan Malaysia di Singapura pada 27 Mei 1961, di masa yang sama British sedang merancang menubuhkan persekutan Borneo. Pengumuman rancangan Malaysia ini mengalihkan pandangan penduduk wilayah Broneo daripada rancangan Persekutuan Borneo kepada rancangan Malaysia. Tidak ada penentangan daripada pemimpin-pemimpin Borneo ketika itu.
  2. Tetapi situasi ini berubah selepas Tunku membuat lawatan ke Brunei dan di beberapa tempat di Sarawak pada bulan Julai 1961. Kenyataan A.M. Azahari bahawa Tunku akan menjadikan Brunei, Sarawak dan North Borneo sebagai negeri ke 12, 13 dan 14 dalam persekutuan Malaya menimbulkan kemarahan pemimpin-pemimpin di wilayah Borneo. United Front (Barisan Bersatu) ditubuhkan. United Front dianggotai oleh Donald Stephens bersama-sama pemimpin dari Sarawak, Ong Kee Hui dan A.M. Azahari dari Brunei.
  3. Pada 21 Julai 1961, Donald Stephens bagaimanapun telah mengubah pendiriannya selepas bertemu dengan Lee Kuan Yew ketika menghadiri Persidangan Persatuan Parlimen Komanwel (Commonwealth Parlimentary Association) di Singapura. Sebagai persediaan kemungkinan Malaysia dibentuk dan pilihanraya kemungkinan akan dijalankan, Donald Stephens menubuhkan parti United National Kadazan Organisation (UNKO) pada bulan Ogos 1961. Sebahagian besar masyarakat Kadazan, Dusun dan Murut telah menyertai UNKO termasuk G.S. Sundang. G.S. Sundang kemudiannya dilantik sebagai Naib Presiden parti.
  4. Tidak lama kemudian, G.S. Sundang keluar dari UNKO dan meletakkan jawatannya sebagai Naib Presiden UNKO, kerana sependapat dengan abangnya OKK Sodomon mengenai keputusan konvensyen UNKO, dan mulai mempersoalkan tindakan Donald Stephens menyokong rancangan Malaysia. Kedua-dua adik-beradik Gunsanad ini telah menubuhkan United National Pasok Momogun Party atau UNPMP pada bulan Januari 1962 di Keningau atas ilham OKK Sodomon ketika mesyuarat Ketua-ketua kaum asli pada 8 September.
  5. Pendirian parti UNPMP untuk menentang Malaysia disuarakan ketika mesyuarat pertama UNPMP di Keningau pada bulan Januari 1962. Mesyuarat ini dihadiri oleh lebih kurang 4500 orang (70 peratus daripadanya adalah kaum Murut). UNPMP kemudian ditukar nama kepada United Pasok Momogun Party – UPMP pada bulan Mac 1962. OKK Sedomon dan Sundang bersama-sama Lai En Kong telah mengadakan mesyuarat dan membuka cawangan parti UPMP di Menggatal dan Telipok, serta beberapa buah kampung berdekatan Jesselton dan Ranau.
  6. Pada 1 Ogos 1962, kerajaan British dan kerajaan Malaya telah membuat kenyataan bersama yang mengumumkan keputusan secara prinsipnya menyokong pembentukan Malaysia yang akan diisytiharkan pada 31 Ogos 1963 (Wong, J 2008). Oleh yang demikian, dalam tempoh enam bulan daripada tarikh 1 Ogos 1962, satu perjanjian rasmi perlu dibuat untuk memindahkan kedaulatan Singapura, Borneo Utara dan Sarawak daripada kerajaan British 60 kepada persekutuan baru. Pada tarikh itu juga, mesyuarat Inter-Governmental Committee (IGC) ditubuhkan dengan mesyuarat pra-persediaan bermula pada 30 Ogos 1962. Pada tarikh itu juga (1 Ogos 1962), hasil laporan Cobbold dikeluarkan dan dalam laporan tersebut, hanya dua parti iaitu USNO dan UNKO yang benar-benar menyokong pembentukan Malaysia. UPMP yang dianggarkan mempunyai 10,600 ahli telah mengambilpendirian menentang pembentukan Malaysia.
  7. UPMP berpandangan penduduk Borneo Utara masih kurang matang untuk menyumbang sesuatu kepada Malaysia dan mahukan British kekal untuk membangunkan pendidikan dan politik di Borneo Utara sehingga berkerajaan sendiri. Selepas itu, barulah penduduk Borneo Utara membuat keputusan sama ada kekal berkerajaan sendiri atau memilih Malaysia. Persetujuan pembentukan Malaysia oleh kerajaan British dan Malaya telah membawa kepada mesyuarat parti-parti politik di Borneo Utara pada 14 Ogos 1962 bagi memberi pertimbangan terhadap permintaan jaminan dan perlindungan Borneo Utara dalam Malaysia. Bagaimanapun, G.S. Sundang presiden UPMP gagal datang ke mesyuarat tersebut. UPMP telah diwakili oleh OKK Sedomon, adiknya Jaimi Gunsanad, Tsen Kin Sung dan Lai En Kong.
  8. Mesyuarat parti-parti politik yang terdiri daripada parti USNO, UNKO, United Party dan UPMP kemudiannya telah menggariskan 14 Perkara jaminan dan perlindungan untuk diserahkan kepada Lord Landsdowne, pengerusi Inter Governmental Committee (IGC). Mesyuarat parti-parti politik yang terdiri daripada parti USNO, UNKO, United Party dan UPMP kemudiannya telah menggariskan 14 Perkara jaminan dan perlindungan untuk diserahkan kepada Lord Landsdowne, pengerusi Inter Governmental Committee (IGC). Perkara-perkara itu meliputi agama, bahasa, perlembagaan, ketua persekutuan, nama persekutuan, imigresen, hak menarik diri, borneosasi, pegawai-pegawai british,kewarganegaraan, cukai dan kewangan, kedudukan istimewa kaum asli, kerajaan negeri dan tempoh peralihan.41 Pada 29 Ogos 1962, 14 perkara itu ditambah 6 lagi perkara menjadikannya 20 perkara.
  9. UPMP menghantar OKK Ansim Dulau, OKK Asneh dan Tsen Kin Sung ke mesyuarat kedua pada 29 Ogos
  10. Pemimpin-pemimpin politik Borneo Utara ini kemudiannya memberikan 20 senarai jaminan dan perlindungan (atau disebut 20 perkara) kepada pengerusi IGC, Lord Landsdowne pada 29 Ogos 1962 untuk dibincangkan dalam mesyuarat cadangan pembentukan perlembagaan atau Inter Governmental Committee (Straits Times 30 Ogos 1962). G.S. Sundang yang tidak hadir dalam kedua-dua mesyuarat parti-parti politik ini telah menghantar memorandum pendiriannya terhadap Malaysia lebih awal kepada Lord Landsdowne pada 15 Ogos 1962. Kenyataan G.S. Sundang yang dihantar kepada Lord Landsdowne, pengerusi mesyuarat Inter-Governmental Committee (IGC) adalah berhubung kait dengan percubaan terakhirnya untuk menghalang pembentukan Malaysia.
  11. G.S. Sundang memberitahu Lord Landsdowne bahawa sebelum perjanjian dibuat bagi memindahkan kedaulatan kepada Malaya, sebarang kegagalan kerajaan Britain untuk memberi jaminan kepada Borneo Utara berkenaan hak-hak negeri dalam rancangan Malaysia akan dibawa oleh UPMP ke pengetahuan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu. G.S. Sundang juga menyatakan bahawa walaupun kerajaan Britain dan kerajaan Malaya bersetuju untuk membentuk Persekutuan Malaysia, tetapi penafian hak-hak berkerajaan sendiri perlu difikirkan oleh kerajaan Britain kerana ianya adalah tanggungjawab moral mereka dan tidak mematuhi peraturan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.
  12. G.S. Sundang setuju dengan kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Cobbold, Lord Cobbold bahawa jika rancangan pembentukan Malaysia dibuat dengan tergesa-gesa, bahaya yang sangat besar akan muncul. G.S. Sundang juga memetik kata-kata ahli-ahli suruhanjaya Cobbold bahawa dalam beberapa tahun akan datang, risiko keselamatan akan timbul kesan daripada pemindahan kedaulatan daripada kerajaan British kepada kerajaan Persekutuan Malaya dan Sundang juga berpandangan Malaysia seharusnya dianggap sebagai gabungan dalam bentuk rakan kongsi yang setaraf sepertimana kenyataannya dalam Laporan Cobbold.
  13. G.S. Sundang dan UPMP mahukan supaya jika Malaysia diteruskan, UPMP menuntut supaya semasa tempoh transisi, Borneo Utara perlu memperoleh jaminan hak-hak tertentu yang memperlihatkan hak rakan kongsi sepenuhnya. Beberapa bidang kuasa sedia ada juga harus kekal di Borneo Utara. Menurut G.S. Sundang lagi, rancangan Malaysia tidak boleh menyamakan penyertaan negeri-negeri dalam persekutuan Malaya dengan wilayah-wilayah Borneo. Ini kerana penubuhan Persekutuan Malaya dibentuk oleh negeri-negeri yang telah pun bersekutu dan di bawah kawalan Kerajaan Pusat melalui proses integrasi perkhidmatan awam. Sebab itu tidak ada persoalan mana-mana negeri-negeri persekutuan Malaya untuk memperoleh taraf berkerajaan sendiri atau kemerdekaan.
  14. Tetapi kedudukan Borneo Utara adalah sama sekali berbeza. Pertama, Borneo Utara bukan didominasi oleh komuniti Melayu dan terletak jauh dari Kuala Lumpur. Borneo juga mempunyai wilayah kira-kira separuh saiz jumlah kawasan Persekutuan Malaya. Kedua, sebelum cadangan Malaysia, koloni British Borneo Utara telah memberi jaminan kepada Borneo Utara untuk memberi taraf berkerajaan sendiri dan akhirnya memperoleh kemerdekaan. Dari sudut pandangan ini, menyamatarafkan status Borneo Utara dengan Pulau Pinang atau Melaka dalam Persekutuan Malaysia tidak boleh diterima. Keadaan ini tidak dapat memenuhi aspirasi rakyat Borneo Utara untuk mengekalkan identiti mereka sebagai rakyat Borneo dan mengawal hal ehwal dalaman mereka. Ketiga, UPMP berpandangan rakyat Borneo Utara tidak pernah berniat untuk menjadi sebahagian daripada Negeri Melayu yang sangat feudal. Pada hemat G.S. Sundang, penyerahan Borneo Utara kepada persekutuan Malaya adalah sebagai pertukaran bagi kerajaan Britain untuk mengekalkan pangkalan Tentera Laut mereka di Singapura.
  15. Memorandum G.S. Sundang bagaimanapun tidak menghalang rancangan Malaysia yang sudah dipersetujui untuk ditubuhkan pada 31 Ogos 1963 oleh kerajaan British dan Malaya. Seperti dijadualkan, pada 12 September 1962, usul pembentukan Malaysia telah dibentangkan dalam Majlis Perundangan Borneo Utara oleh Datu Mustapha Datu Harun. G.S. Sundang menentang usul tersebut khususnya status Borneo Utara yang disamatarafkan dengan Pulau Pinang dan Melaka. Perkara ini tidak boleh diterima kerana keadaan di Borneo Utara tidak sama dengan Malaya. Beliau hanya akan menerima Malaysia jika gabungan tersebut adalah gabungan negeri-negeri yang berkerajaan sendiri. Rakyat tidak akan menerima kehilangan hak berkerajaan sendiri dan jika Borneo Utara tidak mendapat hak tersebut, dia akan membuat rayuan di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.
  16. Pendirian G.S. Sundang disusuli dengan keputusannya menyertai Ong Kee Hui dan A.M. Azahari menyerahkan memorandum bantahan terhadap rancangan Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 9 September 1962. Petisyen itu menggesa supaya kesatuan wilayah-wilayah Borneo dibentuk dengan Sultan Brunei sebagai pemerintah yang berperlembagaan. Dalam reaksi PBB, PBB memberitahu akan memberi perhatian kepada petisyen tersebut dan bersedia memberi pengadu peluang untuk membentangkan petisyen tersebut. Bagaimanapun, masa pendengaran di PBB akan ditutup pada 19 September 1962. Kerajaan British dalam telegram tersebut kelihatan berusaha menghalang petisyen ketigatiga pemimpin ini. Ini seperti kenyataan yang berbunyi, ‘If petitioners decide to apply for a hearing to the Fourth Committee, we have time to consider tactics as that committee is unlikely to get down to work before the beginning of October.
  17. Petisyen ini akhirnya gagal dibentangkan sebelum 19 September 1962 dan pada 27 Oktober 1962, G.S. Sundang telah menulis surat kepada Setiausaha Agung PBB untuk menarik petisyennya. Pada hujung bulan September 1962, G.S. Sundang membuat kenyataan tidak lagi menentang Malaysia tetapi berkeras meminta autonomi penuh semua hal ehwal dalaman dan kewangan Borneo Utara, kecuali hal ehwal luar negeri dan pertahanan. G.S. Sundang menyatakan bahawa jika perkara ini gagal dicapai, rancangan Malaysia mungkin hanya pemindahan kedaulatan Borneo Utara dari satu kuasa ke kuasa penjajah yang lain.
  18. Bagi memastikan hak-hak Borneo Utara terus terpelihara juga, G.S. Sundang membuat ikhtiar untuk membuat upacara ritual melalui ‘perjanjian ritual’ yang dinyatakan dalam batu sumpah di Keningau. Upacara ini bagi meredakan kebimbangan dalam kalangan ketua-ketua tradisional kaum asli (Orang Kaya-kaya) di Borneo Utara terhadap hak-hak negeri dalam persekutuan yang baru. Batu Sumpah yang dikenali sebagai Batu Sumpah Keningau dan ditulis dalam bahasa Melayu ejaan lama, menyatakan:
Batu Sumpah Peringatan Mengikut Parlambaga’an.
  1. Ugama bebas dalam Sabah.
  2. Tanah-tanah dalam Sabah di-kuasa oleh Kerajaan Sabah.
  3. ‘Adat resam anak rayat Sabah dihormatkan dan dipelihara oleh kerajaan.
Hari Kemerdekaan Sabah 31 Ogos 1963 Sebalek pula rayat-rayat Sabah di interior bersumpah ta’at setia kapada kerajaan Malaysia.’
  1. Sebagai tanda persetujuannya terhadap Malaysia, G.S. Sundang juga telah menyertai delegasi Borneo Utara ke London untuk menandatangani perjanjian Malaysia pada 9 Julai 1963. Turut bersama G.S. Sundang adalah Ketua Setiausaha Borneo Utara, Noel Turner, Setiausaha Kerajaan, Stephen Holley, Peguam Negara, Ken Jones, Donald Stephens, Datu Mustapha dan Khoo Siak Chiew. Selepas perjanjian Malaysia ditandatangani pada 9 Julai 1963 dan diisytiharkan pada 16 September 1963, G.S. Sundang kekal dalam jawatannya sebagaiMenteri Kesihatan. Pada tahun 1965, ekoran krisis yang berlaku dalam Parti Perikatan Sabah, G.S. Sundang dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah, pemimpin tertinggi dalam kalangan masyarakat Dusun pada masa itu. Bagaimanapun, G.S. Sundang sehingga persaraan dari politik, masih tidak gembira dengan cara Malaysia dibentuk. Pada 12 Disember 1961,G.S. Sundang pernah mengejutkan ahli Majlis Perundangan dan pegawai-pegawai British ketika berucap dalam Majlis Undangan Borneo Utara. Dalam ucapannya beliau telah melahirkan rasa tidak puas hatinya terhadap cara Malaysia diperkenalkan di Borneo Utara. Ucapan beliau yang disediakan oleh Cik Helen Chung menyatakan bahawa cara mempengaruhi penduduk Borneo Utara menerima Malaysia tidak betul.
Krdit sumber:
Summary by Dusunology 27 Ogos 2019 (original text, 2015) Sumber artikel dipetik dari : THE ANTI-MALAYSIA MOVEMENT OF THE GUNSANAD BROTHERS IN NORTH BORNEO, 1961-1963 by Saimin Ginsari and Joseph M. Fernando (Vol. 30, No. 1, June 2015, pp. 55-69). www.geni.com
submitted by sabahan to malaysia [link] [comments]


2021.02.10 09:09 AggravatingFly4593 New Valentine and Lunar New Year Collection: Legiteamate & FIGURE by The F Thing

New Valentine and Lunar New Year Collection: Legiteamate & FIGURE by The F Thing
Untuk merayakan hari-hari perayaan ini, banyak mode brand yang merilis koleksi kapsul yang elegan, seksi dan juga berani, yang ideal untuk dihadiahkan kepada para pasangan di hari Valentine.
Bagi banyak orang, warna merah adalah warna kehidupan, warna yang melambangkan cinta. Untuk merayakan romantisme Hari Kasih Sayang atau Valentine’s Day, kini Legiteamate kembali dengan sebuah koleksi kapsul yang didominasi oleh warna merah, ungu lilac, dan juga hitam. Simbol-simbol yang identik dengan suasana Valentine tersebut selalu menambah meriah hari kasih sayang di seluruh dunia. Hal ini yang menjadi dasar hadirnya koleksi kapsul dari brand inhouse kepunyaan The F Thing, Legiteamate. Didirikan pada tahun 2017, Legiteamate adalah urban streetwear yang mencerminkan atribut GEN Y dan pandangan mereka terhadap dunia. Mewarisi sentuhan tradisional, Legiteamate membawa streetwear klasik ke tingkat yang lebih tinggi, memutar klasik dengan gaya eksperimental dengan potongan rapi dan post-modern vibe.
https://preview.redd.it/z5th1vw3ylg61.jpg?width=1280&format=pjpg&auto=webp&s=5885a046b8001cc3de30acfe1b3a2c021fe0cb19
Untuk memeriahkan Tahun Lembu 2021 dan juga Hari Valentine, Legiteamate akan merilis sebuah kapsul yang didedikasikan untuk menyemangati di hari Tahun Baru Imlek dan juga hari Valentine. Lima fashion item yang bisa didapatkan dari koleksi ini termasuk kaus, sweater, dan juga celana cargo dengan warna-warna yang menyimbolkan tahun baru Imlek dan juga hari Valentine.
Selain Legiteamate, brand inhouse dari The F Thing yang lainnya yaitu FIGURE, juga mengadakan campaign di bulan Februari dengan mengeluarkan koleksi terbaru dengan jumlah 10 varian produk dengan warna-warna monokrom seperti hitam, putih dan abu-abu. Beberapa produknya termasuk White See-thru Outerwear, Midi Black Dress, Statement Outerwear, Stripes Puffy Sleeves, Grey Cardigan Top, Navy Cropped Top, Basic White Shirt, Bold Shirt, Basic Long Black Pants dan Stripes Long Pants. FIGURE oleh The F Thing adalah merek pakaian yang benar-benar mendengarkan semua keluh kesah wanita. FIGURE selalu ingin membuat para wanita merasa nyaman dan bangga dengan tubuh mereka sendiri. Motto FIGURE adalah untuk para wanita di Indonesia merasakan self-love dalam bentuk pakaian yang mereka kenakan.
Koleksi-koleksi baru dari brand inhouse The F Thing ini bisa langsung dibeli lewat website The F Thing selama bulan Februari untuk membuat hari perayaan kasih sayang lebih berarti. Langsung kunjungi website The F Thing dan juga unduh aplikasi agar tidak ketinggalan promo besar ini yang resmi digelar bulan Februari ini.
submitted by AggravatingFly4593 to u/AggravatingFly4593 [link] [comments]


2021.01.24 09:52 IDPRO99 Pragmatic Play Indonesia Emerald King Rainbow Road

Pragmatic Play Indonesia Emerald King Rainbow Road
Temukan harta karun di ujung pelangi di Emerald King Rainbow Road, slot formasi 5×3 dengan 20 payline yang menampilkan putaran bonus dengan fitur progresif dan bonus Eliminator di mana simbol Scatter dapat memberikan hadiah uang!

Emerald King Rainbow Road
  • Judul : Emerald King Rainbow Road
  • Tipe : Slot Video
  • Provider : Pragmatic Play
  • Fitur : Fitur Rainbow Road, Fitur Slot Mini Emerald King, Bonus Scatter Eliminator
  • Platform : Desktop, Tablet, Smartphone
  • Bahasa : Bulgaria, Cina, Denmark, Inggris, Finlandia, Perancis, Jerman, Indonesia, Italia, Jepang, Korea, Malaysia, Norwegia, Polandia, Portugis, Rumania, Rusia, Serbia, Spanyol, Swedia, Thailand, Cina Tradisional, Turki, Vietnam
DAFTAR SLOT ONLINE
Info Permainan
Orang Irlandia yang ramah dari Emerald King kembali ke petualangan lain di tanah Emerald. Kali ini, peri Leprechaun berambut merah kami mengundang Anda untuk mengambil jalan pelangi dan mengumpulkan poin sebanyak yang Anda bisa dalam perjalanan menuju hadiah terbesar.
Picu putaran Scatter Eliminator Bonus dan pilih simbol pot emas untuk menghilangkannya dari kisi. Nilai sisa pot emas kemudian diberikan. Ambil Jalan Pelangi untuk meraih kemenangan besar dan bersiaplah untuk petualangan yang mendebarkan!

Emerald King Rainbow Road
Cara Bermain
Slot Emerald King Rainbow Road berlangsung pada formasi 5×3 di mana gulungan dapat secara acak mengubah warnanya menjadi hijau, sehingga memicu putaran bonus yang sangat indah. Slot online ini juga menampilkan 20 payline, RTP 96,71% dan volatilitas yang tinggi.
Paytable menawarkan simbol biasa yang dapat membayar hingga 25x taruhan dan simbol khusus yang dapat membuka fitur khusus.
  • Emerald King Rainbow Road – Membayar 25x taruhan jika Anda mendaratkan 5 pada payline
  • Kartu As dan King – Membayar 15x taruhan jika Anda mendaratkan 5 pada payline
  • Kartu Queen, Jack, dan 10 – Membayar 10x taruhan jika Anda mendaratkan 5 pada payline
Koin emas dengan semanggi berdaun empat dan pita hijau dengan tanda WILD di bagian bawah berfungsi sebagai Simbol Wild. Simbol ini mendarat di semua gulungan dan dapat menggantikan simbol lainnya.
Untuk memasuki tanah Irlandia yang magis, Anda harus mendapatkan salah satu Simbol Scatter. Setiap Scatter memicu fitur yang berbeda, memberikan sesi permainan yang menyenangkan. Yang pertama adalah Scatter Rainbow Road. Simbol ini dapat mendarat di gulungan mana saja, dan jika Anda berhasil mendapatkan 3, 4, atau 5 di layar, permainan akan memicu putaran bonus.
Scatter Eliminator adalah Scatter kedua. Ini digambarkan sebagai pot emas dengan pelangi yang indah di atasnya. Sama seperti Scatter Rainbow Road, simbol ini dapat mendarat di mana saja di gulungan, dan memicu putaran bonus.
Angka keberuntungan 7 dengan warna berbeda adalah simbol khusus yang hanya dapat mendarat selama Bonus Slot Mini Emerald King. Simbol-simbol ini mendarat di gulungan slot mini dengan hadiah penghargaan sebagai berikut:
  • 1 Baris dengan 3 Lucky 7 Merah – Membayar 15x taruhan
  • 1 Baris dengan 3 Lucky 7 Kuning – Membayar 10x taruhan
  • 1 Baris dengan 3 Lucky 7 Biru – Membayar 5x taruhan
  • 1 Baris dengan kombinasi Lucky 7 – Membayar 1x taruhan

Emerald King Rainbow Road
Cara Menang
Kunjungi salah satu dari tiga fitur yang tersedia dan bersiaplah untuk memenangkan hadiah yang luar biasa hingga 20,000x taruhan Anda!
Fitur Rainbow Road
Cari 3, 4, atau 5 simbol Scatter Rainbow Road untuk mengaktifkan ronde ini. Permainan ini akan membawa Anda ke layar lain dengan jalan berliku yang dipenuhi 22 poin. Setiap poin menawarkan penghargaan uang tertentu atau memicu Bonus Slot Mini Emerald King. Untuk melanjutkan perjalanan, Anda perlu memutar gulungan slot mini di sisi kiri layar. Slot mini dapat memberikan hingga 6 poin atau simbol Collect yang diwakili oleh berlian hitam. Saat simbol ini muncul, ronde berakhir, dan jumlah total kemenangan diberikan kepada pemain.
Fitur ini dimulai dari poin pertama, setiap putaran membawa Anda mendekati poin terakhir yang disebut Big Money. Di sini Anda akan menemukan slot mini lainnya. Putar gulungan dan lihat hadiah apa yang menunggu dari set berikut: 50x, 60x, 70x, 80x, 90x, 100x, 125x, 150x, 200x, 300x, 400x, 1000x, dan 20,000x.
Bonus Scatter Eliminator
Simbol Scatter Eliminator adalah kunci untuk memicu babak ini. Untuk 3, 4, atau 5 simbol di layar, permainan mengaktifkan fitur di mana Anda harus memilih Simbol Scatter untuk mengungkapkan hadiah. Namun, ini bukan jenis bonus pick-an-item biasa. Simbol yang Anda pilih tidak diberikan, seperti yang Anda duga, tetapi dihilangkan. Hanya nilai dari Simbol Scatter terakhir yang tidak dipilih yang akan diberikan.
Bergantung pada jumlah Simbol Scatter yang mengaktifkan putaran, Anda dapat memenangkan berbagai hadiah berikut:
  • Untuk 3x Simbol Scatter Anda bisa memenangkan antara 5x dan 20x taruhan
  • Untuk 4x Simbol Scatter Anda bisa memenangkan antara 10x sampai 40x taruhan
  • Untuk 5x Simbol Scatter Anda bisa memenangkan antara 50x hingga 200x taruhan
Selama ronde ini, Anda juga dapat memicu Fitur Rainbow Road.
Fitur Slot Mini Emerald King
Bonus ini dapat dipicu dari permainan dasar ketika semua gulungan menjadi hijau. Hingga 5 mesin slot mini dapat muncul secara acak di posisi mana pun, menutupi sisa gulungan dengan pelangi cerah. Sekarang terserah pada simbol Lucky 7 untuk membuat keajaiban mereka! Setiap mesin slot berputar dan memberikan penghargaan secara individual. Jadi, ketika Anda memenangkan hadiah, gulungan terus berputar hingga slot mini tidak memberikan hadiah lagi. Setelah semua mesin slot berhenti berputar, permainan ini mengumpulkan semua kemenangan dan memberikan jumlah total kepada pemain.
Emerald King Rainbow Road
Taruhan & Kemenangan
Untuk memasuki Tanah Emerald, Anda harus memasang taruhan minimal Rp 0,20. Pasang taruhan maksimum senilai Rp 240 dan bersiaplah untuk petualangan luar biasa! Ini bukan satu-satunya taruhan yang tersedia. Anda dapat menyesuaikan taruhan Anda dari Menu Taruhan yang dapat diakses jika Anda mengklik tombol (+) dan (-) dari kedua sisi tombol ‘Putar’. Denominasi koin dapat mengambil salah satu nilai yang telah ditentukan, sedangkan jumlah koin per baris dapat mencapai hingga 10 koin.
Harta karun yang disembunyikan di Tanah Emerald dijaga oleh tiga fitur bernilai 20,000x taruhan Anda. Nilai kemenangan ini dapat dicapai di permainan dasar dan selama putaran bonus.
submitted by IDPRO99 to u/IDPRO99 [link] [comments]


2021.01.19 08:58 VEGASSLOTS88 APK EVO888 2021 SLOT MALAYSIA

APK EVO888 2021 SLOT MALAYSIA

https://preview.redd.it/0kmcpj9uu8c61.png?width=800&format=png&auto=webp&s=ca70082b78dbaf52c6eaed0e7295a52c5cd391b8
APK EVO888 suka menghantar hadiah dan membawa paket merah percuma dengan kredit dalam permainan rawak. Evo888 memiliki hadiah menarik yang anda dapat, kerana sudah di rancang khusus untuk banyak mendapatkan hadiah dan memuat turun Evo888 untuk menuntut pakej hadiah merah percuma. Selain itu, anda juga boleh memenangkan jackpot biasa dalam permainan slot yang merupakan pembayaran terbesar dari semua jackpot dalam industri kasino dalam talian. Tidak seperti jackpot tetap yang mempunyai jumlah tetap, jackpot progresif tidak mempunyai harga tetap dan hadiah terkumpul apabila lebih banyak pemain bermain. Muat turun pautan APK Evo888 dan main hari ini!
Evo888 APK tidak hanya terkenal karena menawarkan taruhan luar biasa dan juga permainan komputer taruhan; Mereka juga memberikan para gamer untuk menghargai keuntungan dari permainan slot Evo888 mereka dan bermain tangan di fasilitas judi online. Perusahaan perjudian online biasanya merupakan variasi online dari perusahaan taruhan online darat dan juga menyediakan para pemain perusahaan perjudian untuk bermain game online.
Evo888 adalah permainan yang boleh anda muat turun secara percuma. Rumah kasino maya ini adalah salah satu kasino terbaik yang telah bersaing dengan Evo888 sejak pelancaran permainan sebelumnya. Rumah kasino mempunyai banyak permainan yang berbeza dari semua warna yang tersedia walaupun anda masih menjalankan permainan kasino klasik seperti Panther Moon dan Safari Heat kerana ini adalah kegemaran peminat. Anda akan selalu kembali kerana Evo888 mudah digunakan dan menyeronokkan bermain setiap masa. Sistem tambah nilai yang mudah memudahkan anda menambah akaun hanya dalam beberapa minit.

https://preview.redd.it/3grgx9uwu8c61.png?width=700&format=png&auto=webp&s=12874bfdb94a11b6556dc6ab9ee37225a89c2ded
Di mana memuat turun APK & IOS Evo888?
Sekiranya anda ingin terus memuat turun permainan slot Evo888 secara percuma, anda boleh mengetuk ikon Android atau ikon iOS di halaman muat turun. Untuk memuat turun APK Android, ketuk logo Android; dan untuk permainan slot Evo888 sila klik logo android. Ketukan pada ikon akan membolehkan anda memuat turun Evo888. Sebagai alternatif, anda boleh memasang fail APK di telefon anda.
Permainan slot Evo888 2021 boleh didapati di halaman muat turun rasmi Evo888 kami https://evo888.apkslot.club/. Anda dinasihatkan untuk memuat turun Evo888 di halaman rasmi kami. Walaupun banyak laman web tidak rasmi yang lain memberikan pautan untuk Android atau iOS, ini boleh membahayakan telefon anda. Kaedah paling selamat, paling dipercayai dan paling selamat untuk memuat turun Evo888 adalah melalui laman web kami. Oleh kerana kami sering mengemas kini Evo888, anda pasti akan mendapat versi terkini. Jika tidak, banyak fungsi penting mungkin tidak berfungsi seperti biasa dalam versi lama. Sekiranya anda tidak pasti sama ada versi terbaru anda terkini, anda harus memadamkan aplikasi anda dan memuat turunnya semula di muat turun aplikasi evo888.apkslot.club.
Anda boleh memuat turun aplikasi permainan ini di Android App Store dan iOS App Store pada telefon pintar Android atau telefon pintar Apple anda di Malaysia atau bahkan Thailand dan Singapura. Dengan kadar kemenangan yang sangat baik dan antara muka pengguna yang mudah digunakan, aplikasi ini telah mendapat populariti di kalangan generasi moden dan moden di Malaysia. Terdapat banyak penjual yang memberikan kredit dan berjanji akan melunaskannya secepat mungkin. Rakyat Malaysia harus berhati-hati dengan penipu yang menipu pengguna agar mengeluarkan wang mereka dengan membuat janji palsu untuk pengeluaran.

REGISTER ID EVO888

Kasino Evo888 adalah syarikat kasino dalam talian antarabangsa oleh SOLEI yang berdaftar dengan Island Casino Ltd. dimiliki sepenuhnya dan dikendalikan. Semua permainan kami adalah lesen pulau yang dikeluarkan oleh kerajaan dan semua perniagaan kami berada di bawah kawalan luar talian yang dipantau oleh Game Board. Permainan ini selalu mengutamakan pelanggan kerana kami menggunakan perisian teknologi berkualiti tinggi seperti Playtech BV yang dikembangkan oleh syarikat untuk menjadikan pengalaman permainan sesenang mungkin.
Jadi apa yang menjadikan Evo888 berjaya di Malaysia, Thailand & Singapura selain permainan slot mudah alih yang lain? Apa faedah yang mereka berikan kepada kita? Sungguh, ada banyak sebab utama. Pertama sekali, Evo888 sudah mempunyai reputasi yang baik sebagai kasino dalam talian mudah alih yang paling selamat dan jujur. Pemain kami dijamin akan menerima ganjaran atau pembayaran dengan cepat dan mudah dari kemenangan mereka. Mendapatkan akses ke slot dalam talian mudah alih terbaik tidak pernah semudah ini dengan peranti Android atau iOS anda. Dalam First Win kami menyediakan pautan muat turun APK Evo888, dan panduan untuk memuat turun dan memasang. Hanya dalam beberapa minit, anda perlu memainkan slot yang sangat menghiburkan dan menyeronokkan di telefon pintar anda.
BACA JUGA ARTIKEL KITA YANG LAIN NYA..
COMPENY TRUSTED MALAYSIA
AGENT RESMI EVO888
Anda akan gembira mengetahui bahawa kasino dalam talian Evo888 yang boleh anda pilih di Malaysia, Singapura dan Thailand. Permainan slot Evo888 untuk android masih antara yang paling selamat. Maklumat kemasukan ID anda semua selamat dan terjamin, sama seperti pengarang. Syarikat yang menjalankan kumpulan ini dilesenkan sepenuhnya dan mempunyai lesen yang sah untuk kasino internet dan perisian dalam talian. Bagi mereka yang menghadapi masalah menggunakan log masuk Evo888 anda, anda akan menerima semua bantuan yang anda perlukan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Perkhidmatan 24/7 tersedia, jadi anda dapat menyelesaikan masalah dengan cepat. Berbual dengan kami melalui sembang langsung atau whatsapp sekarang. Mencari kemas kini permainan slot Evo888 lain atau berita terkini? Anda juga boleh mendapatkan semua kemas kini di twitter rasmi Malaysia kami.
Mengenai Evo888 ada di sini untuk memberi anda hiburan dalam talian dan luar talian yang terbaik. Sekiranya anda mempunyai pertanyaan, jangan ragu untuk menghubungi kami pada bila-bila masa. Mencari pengalaman permainan terbaik dan terbaru? Anda telah sampai di tempat yang betul! Di sini kami mempunyai lebih daripada 60 jenis permainan dalam talian tradisional untuk anda pilih. Anda pasti akan mendapat peluang lebih baik daripada kasino darat, kerana kami mempunyai lebih banyak jackpot! Anda boleh mengalami Permainan Kasino Dalam Talian Terbaik seperti di kasino sebenar dari rumah anda sendiri!
Vegasslot88 juga menjamin kenyamanan dan keamanan para customer agar dapat bermain tanpa ada rasa kerisauan akan kemenangan di Semua permainan di VEGASSLOTS88.
washap compeny trusted : +601126205899
https://i.redd.it/s66da2d7w8c61.gif
#slotmalaysia #situsterpercaya #slotgames #judi #jackpot #vegasslots88 #slotonlinemalaysia #malaysiaslot #xe88 #ex88 #918kiss #kiss918 #slot #malaysia #roulette #mega888 #pussy888 #joker123 #gameslotonline #judionlinemalaysia #918kiss2 #stayhome #progressivejackpot #slotgaming #malaysiaslot #gameslotmalaysia #slotonlinepussy888 #joker #casino #topgamingmalaysia #puchong #kualalumpur
submitted by VEGASSLOTS88 to u/VEGASSLOTS88 [link] [comments]


2020.12.28 12:09 habsihat Maxup Caps

Maxup Caps

Bagaimana untuk mendapatkan Maxup Caps?

Sayuran akar ini telah dikenali kerana Maxup Caps Malaysia ciri afrodisiaknya, yang menjadikannya salah satu zat penambah lelaki terkenal yang paling banyak digunakan dalam produk kecergasan seksual. Terdapat kajian yang dilakukan untuk membuktikan hasil dan penemuan seksualnya menunjukkan bahawa akar Maca berpotensi untuk meningkatkan libido dan meningkatkan faktor kesihatan seksual lelaki lain. Berkat lain termasuk peningkatan jumlah sperma dan menyenangkan dan jumlah air mani atau ejakulasi lebih banyak.

https://preview.redd.it/niq5yr6ruw761.png?width=342&format=png&auto=webp&s=139f413118e8acaa0fb8a4c8aac64f47d568d83d
Gingko Biloba telah lama digunakan dalam ubat tradisional kerana berkatnya untuk kesihatan. Ramuan ini digunakan untuk Maxup Caps merawat situasi klinikal termasuk demensia dan PMS. Ia juga diketahui mempunyai kesan yang baik untuk peningkatan lelaki seperti meluncurnya darah ke zakar yang bermanfaat bagi lelaki yang mengalami kesukaran untuk mengalami atau mengekalkan ereksi. Beli di sini: https://www.todaykhoe.com/ms/maxup-caps-malaysia/
submitted by habsihat to u/habsihat [link] [comments]


http://rodzice.org/