Doa selepas sembahyang rumi

Menghantar doa ke Taiwan selepas kejadian yang mengejutkan. Berharap semua orang kekal selamat di tengah-tengah keadaan bangunan pencakar langit. 🙏

2024.04.03 13:39 PASPulauPinang Menghantar doa ke Taiwan selepas kejadian yang mengejutkan. Berharap semua orang kekal selamat di tengah-tengah keadaan bangunan pencakar langit. 🙏

Menghantar doa ke Taiwan selepas kejadian yang mengejutkan. Berharap semua orang kekal selamat di tengah-tengah keadaan bangunan pencakar langit. 🙏 submitted by PASPulauPinang to u/PASPulauPinang [link] [comments]


2024.01.06 23:16 mexicanlovesu Known football Terrorist Joe Berry celebrates @ AJ hawks Capital Birthday Bash 3 years ago today.

Known football Terrorist Joe Berry celebrates @ AJ hawks Capital Birthday Bash 3 years ago today.
FJB
submitted by mexicanlovesu to NFCNorthMemeWar [link] [comments]


2023.11.26 11:34 WeLoveCovid Blackout Dates 2024

Blackout Dates 2024 submitted by WeLoveCovid to nasikatok [link] [comments]


2023.11.26 10:30 knobbyxtension Black Out Date

Black Out Date
Soo... Anyone planning to do entertainment or annual dinner. Please refer.
submitted by knobbyxtension to Brunei [link] [comments]


2023.10.12 07:26 wadup147 Pray for Palestine

Pray for Palestine submitted by wadup147 to Brunei [link] [comments]


2023.10.10 13:12 somebodyidoknow Doa Qunut

Terdapat tiga jenis Doa Qunut iaitu doa qunut dalam Solat Subuh, Solat Witir Ramadhan dan Qunut Nazilah. Doa Qunut
submitted by somebodyidoknow to TerhadSahaja [link] [comments]


2023.09.14 13:12 PASPulauPinang Seluruh skuad Maghribi berlutut dalam doa selepas menjaringkan gol pertama mereka sejak gempa bumi dahsyat yang menggegarkan negara💔 Doa untuk Maghribi🙏

submitted by PASPulauPinang to Bolehland [link] [comments]


2023.09.14 13:12 PASPulauPinang Seluruh skuad Maghribi berlutut dalam doa selepas menjaringkan gol pertama mereka sejak gempa bumi dahsyat yang menggegarkan negara💔 Doa untuk Maghribi🙏

Seluruh skuad Maghribi berlutut dalam doa selepas menjaringkan gol pertama mereka sejak gempa bumi dahsyat yang menggegarkan negara💔 Doa untuk Maghribi🙏 submitted by PASPulauPinang to Bolehland [link] [comments]


2023.05.25 09:28 solution8949 💯신뢰의 바이낸스 차트. 📳간단한 인증 절차. 〽찾아보기 힘든 레버리지 구조. 🇰🇷한국어지원. 💹지금 바로 도전하세요!! ➡ www.bit-sample.com 💜임대/레퍼럴 문의 ➡ 텔레그램💚 : @bns1042

💯신뢰의 바이낸스 차트. 📳간단한 인증 절차. 〽찾아보기 힘든 레버리지 구조. 🇰🇷한국어지원. 💹지금 바로 도전하세요!! ➡ www.bit-sample.com 💜임대/레퍼럴 문의 ➡ 텔레그램💚 : @bns1042 submitted by solution8949 to u/solution8949 [link] [comments]


2020.07.19 22:08 ilmualam Doa Selepas Tahiyat Akhir Sebelum Beri Salam

Doa Selepas Tahiyat Akhir Sebelum Beri Salam submitted by ilmualam to u/ilmualam [link] [comments]


2020.06.06 00:54 ilmualam Doa Naik Kenderaan Rumi

Doa Naik Kenderaan Rumi submitted by ilmualam to u/ilmualam [link] [comments]


2020.06.05 00:01 ilmualam Bacaan Doa Qunut Subuh Rumi dan Qunut Nazilah Unic

Bacaan Doa Qunut Subuh Rumi dan Qunut Nazilah Unic submitted by ilmualam to u/ilmualam [link] [comments]


2020.05.17 21:42 anwarie Bacalah 10 Doa Mustajab Selepas Tahiyyat Akhir Sebelum Salam Media Islamik

Bacalah 10 Doa Mustajab Selepas Tahiyyat Akhir Sebelum Salam Media Islamik submitted by anwarie to u/anwarie [link] [comments]


2020.05.17 21:37 anwarie Bacalah 10 Doa Mustajab Selepas Tahiyyat Akhir Sebelum Salam Media Islamik

Bacalah 10 Doa Mustajab Selepas Tahiyyat Akhir Sebelum Salam Media Islamik submitted by anwarie to u/anwarie [link] [comments]


2020.01.24 22:06 king855indo Sejarah Tahun Baru Imlek Untuk Etnis Tionghoa

Sejarah Tahun Baru Imlek Untuk Etnis Tionghoa

https://preview.redd.it/ydrjaq52ksc41.jpg?width=1100&format=pjpg&auto=webp&s=f3c9bacf5e7c3bcb68d4350eb56a338b18665774
Untuk etnis Tionghoa ataupun orang- orang yang berketurunan Tiongkok, tahun baru imlek yaitu komponen berarti dari perayaan adat istiadat mereka. Pada penanggalan ataupun kalender Tionghoa, tahun baru imlek ini dirayakan setiap bertepatan pada 1 di tahun yang baru. Sebaliknya akhir dari perayaan imlek hal yang demikian terdapat di pertengahan bulan pada saat bulan purnama yakni bertepatan pada 15 yang kerap kali diucap dengan perayaan Cap Go Meh.
Tahun baru Tiongkok ini dirayakan oleh setiap orang Tiongkok maupun orang- orang yang berketurunan Tiongkok yang tinggal di mana juga mereka berlokasi. Semisal saja di Indonesia, terdapat banyak sekali penduduk Indonesia yang masih generasi Tionghoa hingga mereka juga ikut serta memperingati tahun baru Tiongkok hal yang demikian walaupun jadi penduduk serta masyarakat negeri Indonesia.
Perayaan tahun baru Tiongkok King855Indo ini dirayakan oleh nyaris setiap-tiap-tiap negeri di Asia yang beberapa penduduknya beretnis Tiongkok tercantum Indonesia semisal saja Thailand, Singapore, Filipin, Malaysia, Taiwan serta lain- lain. Tahun baru Tiongkok imlek pastinya telah jadi bagian dari budaya yang wajib dilakukan pada negara- negara hal yang demikian. Bangsa yang bertetangga dengan Tiongkok semacam Mongolia, Vietnam, Bhutan, serta Jepang juga ikut memperingati tahun baru imlek.
Sejarah Ikut Asal Muasal Tahun Baru Cina
Permulaan tepatnya bertepatan pada perayaan imlek ini belum dikenal dengan jelas, diperkirakan awal mulanya merupakan ketika sebelum dinasti Qin. Ditaksir ataupun mungkin lain perayaan imlek ini diawali pada bertepatan pada 1 pada dinasti Xia, bulan ke 12 di dinasti Shang, sebaliknya pada masa dinasti Zhou perayaan imlek ini diawali di bulan ke 11.
Bulan kabisat yang lazim diterapkan buat memperkirakan penanggalan kalender Tionghoa arahnya sama dengan edaran memutari sang surya. Pada masa dinasti Shang penanggalan hal yang demikian ditambah sehabis bulan ke 12, seputar ini diketahui dari catatan ramalan.
Mitologi Tahun Baru Imlek
Untuk mitologi orang Tiongkok, tahun baru imlek ini dirayakan kala mereka berhasil melawan seekor binatang mitos yang dinamakan Nian yang maksudnya tahun dalam bahasa Tiongkok. Binatang bernama Nian ini senantiasa timbul di dini tahun baru Tiongkok serta memangsa hewan- hewan ternak kepunyaan penduduk apalagi penduduknya sendiri serta pula kanak- kanak.
Para penduduk Tiongkok juga memiliki ilham, mereka menyimpan sebagian santapan yang disampaikan serta ditaruh di depan pintu rumah tiap-tiap bertepatan pada 1 di dini tahun. Bagi orang- orang Tiongkok hal yang demikian, metode itu hendak akurat menyelamatkan mereka dari mangsa binatang Nian sebab Nian cuma hendak memakan santapan yang disediakan masyarakat serta tidak hendak memangsa masyarakat ataupun penduduk Tiongkok hal yang demikian.
Pada sesuatu hari terdapat seseorang penduduk yang tak terprogram memperhatikan binatang Nian ini berlari ketakutan saat berjumpa dengan seseorang buah hati yang mengenakan kostum bercorak merah. Sejak seperti itu masyarakat kenal kekurangan binatang nian hal yang demikian yaitu kuatir dengan semua perihal maupun barang yang bercorak merah. Masyarakat juga inti sarinya memasang lentera bercorak merah di depan rumah setiap dini tahun baru datang.
Bukan hanya lentera bercorak merah yang mereka pasang tetapi pula gorden bercorak merah yang mereka pasang di pintu ataupun jendela. Buat menakut- nakuti Nian penduduk juga menyalakan mercon bercorak merah, suaranya yang berisik serta menggelegar dipercaya hendak membikin Nian kuatir. Rangkumannya Nian juga betul- betul khawatir serta tak sempat melanda ataupun timbul kembali, sesudah itu Nian dicokok oleh seseorang pendeta Tao bernama Hongjun Lao Tse. Tentang ini lah yang mendasari mengapa perayaan imlek identik dengan corak merah.
Ataupun- adat pengusiran Nian ini juga resumenya tumbuh jadi sesuatu perayaan tahun baru Tiongkok maupun imlek. Terlepas dari benar ataupun tidaknya cerita perihal binatang Nian dan pengusirannya, perayaan imlek selalu jadi adat istiadat yang berarti untuk orang- orang Tiongkok spesialnya untuk para petani Tiongkok yang memperingati selesainya masa dingin yang berubah dengan masa semi di dini tahun.
Arti Tahun Baru Tiongkok Hingga Imlek
Perayaan imlek ini dimulai sejak bertepatan pada 30 bulan ke 12 pada penanggalan Tiongkok, kemudian diakhiri dengan perayaan Cap Go Meh di bertepatan pada 15. Perayaan imlek ini mencakup sembahyang imlek, sembahyang kepada Thian serta yang terakhir yakni perayaan Cap Go Meh. Tujuan dijalankannya sembahyang hal yang demikian adalah bagaikan rasa terima kasih serta wujud syukur masyarakat/ penduduk Tiongkok hendak doa serta harapan yang baik di tahun yang baru.
Doa serta kemauan yang mereka yakini pada perayaan imlek terdapatnya mengalirnya rezeki yang berlimpah dalam hidup mereka, buat menjamu pada leluhur, serta terdapatnya silaturahmi yang terjalin dengan bagus antar orang sebelah maupun keluarga. Hari raya imlek ini dimanfaatkan para masyarakat Tiongkok buat jadi peristiwa kumpul keluarga besar sekali dalam 1 tahun.
Sepanjang perayaan imlek berlangsung, setiap-tiap-tiap para anggota keluarga King855Indo hendak bersilaturahmi serta silih memberikan cerita hidup mereka yang terjalin sepanjang 1 tahun terakhir. arti perayaan imlek ini hendak terus menjadi terasa dikala setiap-tiap-tiap anggota keluarga silih menjalakan kasih serta silih mengayomi.
submitted by king855indo to u/king855indo [link] [comments]


2019.07.23 08:55 ahalim6464 Umrah Cuti Sekolah Best

Umrah Cuti Sekolah yang dilindungi mempunyai bahagian-bahagian utama , namun melakukan penyelidikan terlebih dahulu. Terima kasih kepada Preston Guild saya terutamanya menggunakan panduan ini. Tonton beberapa video YouTube. Terdapat juga aplikasi Umrah 3D yang bagus untuk dimuat turun.
Dapatkan krim bibir kerana ia akan kering (tetapi anda mungkin tidak mahu menggunakan selepas Ihram). Pelembap kaki yang baik adalah penting bersama dengan krim matahari.
Simpan set pencukur yang baik, pemotong kuku, gunting, penyesuai perjalanan dan memilih gigi;)
Berhati-hati dengan riyal SAR, kerana sebahagian daripada mereka kelihatan sama dengan denominasi yang berbeza.
Pertukaran asing sentiasa sibuk tetapi masa yang paling sibuk adalah selepas doa Salah.
Dapatkan kad sim anda disusun. Anda memerlukan pasport untuk ini. Masa terbaik untuk membeli adalah selepas solat Fajr atau selepas doa Farz, tetapi anda perlu mencuba dan berdoa di dekat kedai-kedai ini.
Ketahui beberapa frasa dan nombor bahasa Arab yang penting.
Umrah / Berdoa di Mekah
Di hotel anda di Mekah, tanyakan jika anda telah diperuntukkan pandangan Haraam. Jika begitu, anda dinasihatkan untuk tidak melihatnya sebelum anda menyiapkan Umrah anda. Ini mungkin tidak penting kepada banyak orang, tetapi juga anda mungkin ingin bertanya jika katil disusun dengan cara di mana kaki anda menghadap ke arah kiblat ketika berada dalam posisi tidur.
Masa terbaik untuk melakukan Umrah / Tawaf adalah betul selepas Isha kerana ia adalah lebih sejuk, kurang sesak dan anda sekurang-kurangnya boleh menyentuh Kabaah dengan lebih mudah InshahAllah, mencari ruang untuk berdoa di belakang Maqam Ibrahim dan Hatim. Juga lebih dekat anda ke Kabaah, jarak kurang yang anda perlu tutupi. Semasa waktu sibuk, tingkat kedua adalah pilihan yang baik. Apabila anda berniat untuk melakukan penambahan Tawaf tambahan pada liputan langsung untuk melihat ketumpatan orang sebelum anda meninggalkan hotel anda.
Jika anda mempunyai anak / tua, anda boleh cuba menggunakan kerusi roda. Banyak hotel menyediakan ini secara percuma. Mencuba menempahnya di resepsi. Anda juga mempunyai pendorong kerusi roda khusus yang lebih tinggi di dalam Haraam tetapi saya fikir mereka cuba melakukan perkara dengan cepat dan kurang bercakap apa-apa selain bahasa Arab.
Allhamdullilah Saya berjaya mencium Batu Hitam. Saya mengambil masa lebih daripada 30 minit. Ia seperti berada dalam scrum dan saya cedera sedikit tetapi tidak ada yang serius dan saya berasa buruk untuk wanita di tengah-tengah semua ini. Harap ingat ini tidak penting. Bagaimanapun, IMO, cara terbaik adalah untuk kekal sejajar dengan Black Stone dan membuat jalan ke hadapan (perlahan). Selepas anda menciumnya, bahagian yang sukar sedang keluar. Pastikan anda mencapai tangan anda dan seseorang InshahAllah akan menarik perhatian anda.
-Jika anda tidak suka mencucuk atau menolak dari belakang, simpan beg anda di belakang bahu anda selama ia tidak mempunyai objek yang tajam.
-Jika niat anda adalah untuk membaca solat Farz di dalam masjid, anda perlu memulakan perjalanan anda 45 minit sebelum Azaan jika anda tinggal berhampiran pintu utama masjid. Untuk Jummah 2 jam sebelum Azaan.
-Buang sebotol air ZamZam untuk melakukan wudu. Sentiasa membawa beberapa makanan kecil kerana semua kegiatan keagamaan ini boleh membuat anda lapar. Kami mendapat krep coklat dari UK untuk anak saya.
-Get rambut yang baik di Ihram anda di tukang gunting rambut di bawah tanah Menara Jam untuk 10 SAR.
-Ambil beberapa mainan kecil dan tenang dan makanan untuk anak-anak anda. Peminat M & M cukup bagus untuk 30 SAR di Bin Dawood.
Membeli-belah
Zamzam. Beli dari lapangan terbang Jeddah sebelum anda mendaftar masuk 9 SAR untuk 5 liter dan dikemas. Tulis nama anda di dalam kotak sebelum anda menyemaknya.
Tasbee dan Attar adalah kualiti dan harga yang lebih baik di Madinah. Yang terbaik yang saya dapati adalah di bawah lantai bawah kompleks Hilton Medina. Ingatlah untuk tawar-menawar. Untuk Attar cuba Janatul Maula atau Janatul Medina yang boleh digunakan oleh lelaki dan wanita.
Berdoalah topi: Ada beberapa yang baik adalah 10 SAR di Mekah tetapi di Medina anda boleh membeli mereka sebagai murah sebagai 2 SAR di jalanan tetapi tidak kualiti yang sama. Ziyarat Medina
Kami menempah kami melalui concierge hotel selama 1.5 jam untuk empat lokasi yang berharga 150 SAR untuk sedan di mana 4 orang dewasa dan satu kanak-kanak di pangkuan boleh duduk ok. GMC / Ford van yang besar menelan kos 250 SAR. Anda mungkin mendapatkan harga yang lebih murah ini jika berunding dengan pemandu teksi.
Waktu terbaik untuk melawat adalah selepas doa Zuhur. Sebelum membuat tempahan memberitahu petugas concierge yang anda mahukan seorang pemandu Asia yang boleh memberi komen dan menebus anda tepat di hadapan hotel anda. Lokasi 3/4 biasanya ditutup tetapi kami melangkah keluar di Gunung Ohud dan berdoa di Mosuqe Quba dan Masjid Qiblatain.
Makanan
Pastikan anda makan sarapan pagi yang baik dan sihat di hotel, makan siang yang ringan dan makan malam. Cuba elakkan perkara berminyak pada waktu sarapan dan makan tengah hari.
-Mecca: Kawasan menara jam menara makanan adalah baik, bersih, dan luas dan mempunyai banyak pilihan. Terdapat KFC, Baskins dan Robbins di kalangan jenama antarabangsa.
Terdapat satu kedai yang menjual makanan Pakistan dan hebat. Ingatlah untuk mempunyai kari ayam dan ayam.
Kedai-kedai lain menjual pelbagai jenis makanan tetapi yang terbaik adalah yang sibuk.
Bahagikan kepada bahagian: iaitu satu halaman untuk memasukkan Ihram, satu bahagian untuk memasuki Haram + tawaaf dan halaman untuk Saee. Tanya ahli kumpulan / penatua anda yang lain untuk melihat dokumen anda dan minta cadangan.
Tampalkan penemuan awal anda di dalam dokumen perkataan dengan menekankan duas / niat / keperluan penting Umrah.
Buat cetakan buku panduan ini untuk diri sendiri dan orang lain. Buat setiap bahagian dalam halaman yang berbeza. Saya menggunakan telefon bimbit saya di mana saya memuat turun dokumen saya dan menggunakannya semasa Umrah saya.
Saya cadangkan semua orang untuk melabur di dalam buku berdoa dan bukan buku panduan. Satu yang meliputi segala sesuatu daripada melakukan Ghusl / Wudu untuk berdoa untuk pengebumian.
Pakaian
Tonton video mengenakan ihram. Saya mengamalkan menggunakan tuala besar hotel.
Teratas – Anda perlu mendapatkan sesuatu yang selesa dan lembut. Saya membeli beberapa baju lengan setengah lengan penuh dari TU Sainsbury yang sangat selesa untuk tahun ini. Anda mungkin mahu membeli beberapa t-shirt baju lengan setengah dengan saku.
Untuk pakaian lain, idea utama adalah sederhana tetapi memakai pakaian yang selesa. Sekiranya anda mempunyai seorang anak muda membeli Ihram di mana-mana di kedua-dua bandar tersebut jika anda tidak menemui seseorang di bandar anda sendiri (25 SAR). Anda sentiasa boleh menggunakan laundries yang agak cekap dan munasabah.
Kasut – Beli kasut yang selesa tetapi ringan (empuk) atau slip kasut yang mudah dipakai dan lepaskan. Saya mendapat beberapa slip pantai yang sangat selesa dari Primark. Anda boleh membawa pelatih, tetapi IMO adalah sukar untuk dibawa dan digunakan.
Aksesori – Cobalah untuk membawa tali pinggang yang berfungsi sebagai tali pinggang untuk Ihram dan mempunyai petak-petak di dalamnya untuk penyimpanan. Ingatlah untuk mendapatkan satu untuk anak-anak kecil anda yang mereka harganya kira-kira 10 SAR.
Saya juga mempunyai kapas penuh Punjabi / Kabli. Cobalah tidak mempunyai logo seperti kuda ikonik Ralph Lauren atau Armani’s Eagle pada pakaian anda. Ramai lelaki memakai pakaian kebangsaan mereka.
Bottoms- Saya mengambil beberapa jenis khaki yang selesa. Ambillah pajama gaya kapas Asia.
Dapatkan kaunter untuk mengira tawaaf / saee. Terdapat beberapa perkara kecil yang boleh anda pakai pada jari anda yang berharga 2-3 SAR (juga tersedia dalam Bin Dawood).
Dapatkan beg tali untuk membawa kasut anda di dalam masjid. Juga membawa beg polythene kecil sekiranya anda menyimpan buku agama dalam beg tali anda.
submitted by ahalim6464 to u/ahalim6464 [link] [comments]


2019.04.06 19:58 internweb belajar dan memetik pengalaman - Berpulangnya sang Penakluk

ABDURRAHMAN Wahid yang dikenal dengan sebutan Gus Dur wafat, dipanggil berpulang ke hadirat Sang Khalik pada bakda maghrib malam, Kamis 14 Muharram 1431 H, tanggal 30 Desember 2009. Guru Bangsa penyemai demokrasi dan penganjur Islam moderat-toleran di Tanah Air itu wafat pada usia 69 tahun.
Siapa sesungguhnya Gus Dur? Abdurrahman Addakhil, Abdurrahman \"sang penakluk\" adalah nama seorang tokoh Islam masa Umaiyyah yang pernah menaklukkan Spanyol pada masa keemasan Islam. Nama inilah yang diberikan oleh Kiai Wahid Hasyim kepada putra sulungnya, yang kemudian akrab disapa dengan nama Abdurrahman Wahid alias mengenal Gus Dur.
Bagi orang yang tidak begitu Gus Dur mungkin akan terkecoh kontroversinya. Jangankan orang luar NU, banyak orang NU pusing atas perilaku Gus Dur. Misalnya, Gus Dur terlibat sebagai anggota dewan juri Festival Film Indonesia (FFI), menjadi Ketua Dewan Kesenian Jakarta, kejeliannya sebagai pengamat sepak bola, menolak masuk ICMI malah membentuk Forum Demokrasi, menerima sumbangan dari SDSB, tuduhan-tuduhannya kepada berbagai pihak yang dianggapnya sebagai biang sejumlah kerusuhan beberapa waktu lalu, dan tentu saja gagasannya mengganti \"assalamu\'alaikum\" menjadi \"selamat pagi\".
Gara-gara gagasan itu, Kiai As\'ad Syamsul Arifin, Rais Aam NU dan pengasuh pesantren Salafiyah as-Syafi\'iyah Situbondo, menyatakan mufarraqah (berpisah) dengan kepengurusan NU selama Gus Dur masih menjadi Ketua Tanfidziyah NU. Setidaknya tercatat dua kiai senior \"ditaklukkan\" dan selanjutnya terpental dari kepengurusan Syuriyah PBNU selama kepengurusan Gus Dur, yaitu Kiai As\'ad Syamsul Arifin dan Kiai Alie Yafi.
Gagasan Gus Dur yang terkesan melampaui kebiasaan orang NU ini, membuat Fachry Ali menjuluki Gus Dur sebagai \"orang asing di tengah NU\". Bagi orang NU, perilaku Gus Dur di luar kebiasaan orang kebanyakan sering dimaafkan begitu saja dengan menisbatkannya sebagai wali.
Gus Dur menempuh pendidikan Sekolah Menengah Ekonomi Pertama (SMEP) di Yogyakarta, tahun 1953-1956. Dia tinggal di rumah KH Junaid, seorang Kiai Muhamadiyah dan anggota Majelis Tarjih Muhamadiyah. Oleh guru bahasa Inggrisnya yang anggota Gerwani (sayap perempuan PKI), Gus Dur muda diperkenalkan literatur-literatur serius berbahasa Inggris, seperti What is tobe Done? karya Lenin, Captain\'s Doughter karya Turgenev, dan Das Capital karya Karl Marx. Betapa pada usia yang relatif muda, Gus Dur telah berkenalan dengan sumber bacaan yang belum tentu dapat dipahami oleh orang dewasa.
Kritik Soeharto Sebagaimana kebanyakan orang NU, Gus Dur menghabiskan banyak waktu belajar di berbagai pesantren. Pondok Pesantren Tegalrejo Magelang di bawah bimbingan Kiai Chudlori, selama tiga tahun sejak 1956, adalah tempat Gus Dur mengawali pengembaraannya di pesantren.
Tahun 1964-1966 ia melanjutkan studinya pada Department of Higher Islamic and Arabic Studies di Universitas al-Azhar Kairo, Mesir. Kondisi belajar yang tidak kondusif bagi Gus Dur, membawanya menghabiskan waktu dengan mengikuti kegiatan di luar kampus, membaca di berbagai perpustakaan, seperti perpustakaan nasional Dar al-Kutub, dan perpustakaan American University Library. Selama di Mesir, ia melakukan kontak dengan syaikh dan cendekiawan terkemuka, seperti Zaki Naguib Mahmoud, Soheir al-Qalamawi dan Syauqi Dief.
Yang tak kalah menariknya dia menyempatkan diri menikmati konser musik, nonton film-film Perancis dan tentu saja sepak bola. Selepas dari Kairo, Gus Dur belajar di Fakultas Sastra Universitas Baghdad, Irak sampai 1970. Menurut KH Machfudz Ridlwan, kawan satu kamar Gus Dur di Bahgdad dan kini pengasuh pesantren Edi Mancoro, Gedangan Kabupaten Semarang, Gus Dur sering membawa pulang setumpuk buku untuk dibaca di luar jam-jam kuliahnya.
Kendati di perantauan, Gus Dur sering mengirimi surat bernada kritik kepada Soeharto. Solichah Wahid selalu dipanggil Soeharto untuk memberi nasehat kepada anaknya agar tidak terlalu nakal.
Gus Dur dikenal mampu berkomunikasi dengan komunitas NU sampai di level paling bawah melalui pengajian-pengajian tradisional, mampu bermain wacana ilmiah dengan kalangan intelektual perkotaan, dan dapat menjalin komunikasi secara intens dengan dunia internasional. Bahkan beberapa kalangan di NU meyakini Gus Dur mampu berkomunikasi dengan para ahli kubur.
Gus Dur telah berkenalan dengan berbagai wacana yang mungkin asing di lingkungan NU, seperti Das Capital karya Marx, dan telah bermain politik pada level tinggi sejak usia muda, kendati hanya lewat surat.
Karena itu, tidak mengherankan bila Greg Barton dalam disertasinya tentang Gagasan Islam Liberal di Indonesia menyebut latar belakang pendidikan dan pergaulannya yang terbuka itu membawa Gus Dur sebagai pemikir paling liberal yang tidak tertandingi oleh pemikir sekaliber Nurcholish Madjid sekalipun.
Dan tidak mengejutkan bila menjelang dan pascakejatuhan Soeharto, Gus Dur yang sering kali bolak-balik melakukan lobi dengan pihak Soeharto. Pada tahun 1999 Gus Dur dicalonkan dan dipilih oleh MPR sebagai Presiden RI keempat. Salah satu alasan utama pencalonan Gus Dur oleh Poros Tengah -terutama Fraksi Reformasi- adalah rendahnya tingkat resistensi terhadap Gus Dur, ketimbang dua calon lainnya, Habibie dan Megawati.
Satu kelebihan Gus Dur dibanding tokoh politik lainnya di negeri ini adalah pergaulannya yang luas, melampaui komunitasnya sendiri, dan keterbukaan sikapnya. Gus Dur sering memainkan berbagai peran pada berbagai kondisi. Dalam teori perilaku politik, posisi Gus Dur \"key role\", pemeran kunci. Artinya, sikap keterbukaan Gus Dur terhadap kawan dan lawan politiknya, menjadikannya sebagai tempat bertemunya berbagai persoalan politik.
Sejak kemelut Mei 1998, sudah tidak terhitung lagi berbagai kelompok dan tokoh politik bertemu dengan Gus Dur. Mulai dari Prabowo hingga Wiranto, di mana keduanya dikesankan berada pada faksi yang berseberangan di tubuh militer. Gus Dur pula yang memungkinkan bertemunya Amien Rais dan Megawati, dua tokoh reformasi yang terkesan sulit bertemu. Gus Dur juga memfasilitasi bertemunya berbagai gagasan pascapemilu 1999 antara para pendukung Habibie di tubuh Golkar, pendukung Megawati di PDI Perjuangan, dan kalangan Poros Tengah. Semua itu menjadikan Ciganjur, desa di kawasan Jakarta Selatan, menjadi salah satu tempat terpenting dalam pengambilan keputusan politik, selain Cendana, Patra Kuningan, Cikeas dan Istana Merdeka.
Peran Kunci Dengan demikian, secara tidak langsung Gus Dur dapat mengetahui peta kekuatan politik di antara para pesaing politik. Pada titik inilah Gus Dur dapat memainkan peran kunci, apakah para pemain politik akan dibawa kepada konflik yang menajam, atau akan digiringnya kepada rekonsiliasi. Sejauh ini, nampaknya jalan rekonsiliasi yang selalu ditempuhnya. Hal ini terlihat ketika gejala saling menghadap-hadapkan antara dirinya dengan kubu Megawati dalam pencalonan presiden 1999 semakin menajam, dihadapinya dengan santai sembari ziarah bersama dengan Megawati ke makam Bung Karno di Blitar dan makam Hasyim Asy\'ari di Jombang.
Memang peta politik pascapemilu 1999, terutama pada level pemilihan presiden, nampaknya Gus Dur sedang membangun budaya politik baru di kalangan elite politik negeri ini, yaitu politik tidak selalu dimainkan dengan zero sum game. Politik tidak lagi menjadi politik bila masing-masing kekuatan yang bermain saling meniadakan pesaing politiknya, sampai-sampai tidak ada lagi pihak yang berperan sebagai pesaing politik.
Salah satu kenangan kita kepada Gus Dur saat menjadi Presiden adalah diresmikannya Kong Hu Cu sebagai salah satu agama resmi di Indonesia. Kita akrab dengan selorohnya \"gitu aja kok repot\", sebuah kesan begitu ringan saat merespon masalah yang dihadapinya. Tanpa beban berat Gus Dur memberhentikan Wiranto dari jabatan Menkopolkam saat itu. Begitu juga tanpa canggung-canggung Gus Dur memberi predikat \"anak taman kanak-kanak\" bagi anggota DPR hasil Pemilu 1999. Itu semua yang kemudian berujung pada dilengserkannya Gus Dur dari kursi kepresidenan pada tahun 2001, hanya 2 tahun dari pelantikannya.
Keberanian Gus Dur dalam berpikir dan bertindak itu bukan tanpa sebab. Nurcholish Madjid dalam sebuah seminar menjelang Muktamar NU 1994 menuturkan mengapa Gus Dur begitu berani bahkan cenderung nekad. Gus Dur berdalih bahwa dalam garis keluarga ayahanda, anak laki-laki cenderung mati muda, termasuk ayahanda Kiai Wahid Hasyim dan paman-pamannya. Itulah nampaknya yang mendorong Gus Dur berani dalam tindakan dan pemikiran, persis seperti sajak Chairil Anwar, \"sekali berarti, sudah itu mati\".
Akhirnya, kita semua dapat belajar dari sikap keterbukaan dan keberanian politik Gus Dur. Keberanian menebar benih-benih perbedaan yang sedang disemai Gus Dur untuk menumbuhkembangkan demokrasi dan Islam moderat-toleran di taman sari Indonesia.
Selamat jalan Gus Dur. Teriring doa, semoga Gus Dur husnul khatimah, amal shalehnya diterima Allah dan mendapat maghfirah Allah.(77)
 
Oleh Hasyim Asy'ari
Tulisan ini diunduh di Harian Suara Merdeka 31 Desember 2009
submitted by internweb to indonesia [link] [comments]


2018.11.12 04:18 mustajab1121 My story when I almost got scammed.

The year was 2010. Was waiting for the bus near Kompleks PKNS Shah Alam and got approached by a man asking for directions to the nearest mosque. He said that he was from Indonesia and is new to Shah Alam. He looked like in his 30s and tried to drag the conversation, asking for bus routes etc.
While this is happening, another man approached us and inserted himself into the conversation. (This time, a Malay man wearing kopiah. Appeared to be in his forties). I gave the Indonesian man directions to Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (Masjid Negerii/Selangor State Mosque). The Malay man agreed with me and added instructions on where to wait for the bus that will drop the Indonesian near the mosque.
Indonesian man said "terima kasih adik dan mas sudah bantu saya. Ini sebagai tanda terima kasih" and gave us each a piece of small metal cube with a lot of small "Bismillah" carved into it in Arabic writing. The Indonesian quickly went on his way. At first glance, the metal cubes appeared to be made out of gold.
I was a bit confused and was about to go on my way when the Malay pakcik stopped me. He said "eh, besi kuning berwafaq ni Dik. Mesti ada power apa-apa ni. Jom kita pergi tanya dia" (in Malay culture, wafaq/wifiq refers to patterned Arabic writing on objects that supposedly carries certain supernatural qualities).
The Malay pakcik called after the Indonesian back and after a bit of back-and-forth between them, they both came to me. The Indonesian invited us to sit down at a secluded bench in the Taman Tasik Shah Alam that is near the shopping complex. He started to explain that the metal cubes are azimat and can multiply the amount of money in our accounts. He offered to teach me the ritual to do it, but first I need to tell him how much I have in my account. I told him "lima puluh ringgit!" (No joke though. Memang ada banyak tu je dalam akaun aku hahaha)
Upon hearing that, I noticed that both the Indonesian man and Malay pakcik faces started to change. The Indonesian said "gak mengapa. Mari saya ambil jimat (azimat) itu dan bacakan doa. Nah sekarang, saya mau pergi sembahyang dengan pakcik ini. Adik tunggu disini aja ya". He took back the azimat and both of them walked away. By this time, I realized that both of them were in cahoots and were probably disappointed to hear that I don't have much money. From afar, I saw the Malay pakcik take off his kopiah while walking forlornly beside the Indonesian man. No doubt they are looking for a new mark.
Maka itulah cerita saya hampir ditipu oleh pasangan lelaki Indonesia dan pakcik Melayu.
submitted by mustajab1121 to malaysia [link] [comments]


2018.10.23 15:45 sec5 Mahatir speaks out against PAS and islamist politics. (In BM)

KENAPA SAYA TENTANG PAS
Dr. Mahatir Mohamad 19 SEP 2018
  1. Orang PAS amat marah kepada saya. Selain dari mendakwa saya kafir, penyokong PAS tidak langsung sanggup mendengar kritik saya terhadap PAS. Saya percaya sebarang pendapat saya tidak akan dibaca oleh orang PAS termasuklah rencana ini. Tetapi saya harap mereka yang tidak fanatik terhadap PAS akan baca. Terpulanglah kepada pembaca samada menerima atau menolak pendapat saya.
  2. Sesungguhnya orang Melayu dahulu tidak bermasalah berkenaan pegangan mereka kepada agama Islam yang semua mereka anuti. Mereka semuanya berpegang kepada tafsiran dan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah (Sunni) dan berimam dengan Imam Shafie.
  3. Mereka juga tidak menolak ajaran tiga lagi Imam Sunni, iaitu Maliki, Hambali dan Hanafi.
  4. Oleh kerana semua orang percaya dan pegang kepada ajaran dan tafsiran yang sama, mereka tidak berpecah dan berpuak-puak. Sudah tentu mereka tidak bermusuh sesama mereka seperti yang berlaku antara Sunni dan Syiah di beberapa negara Islam. Di banyak negara Islam permusuhan disebabkan tafsiran yang berlainan berlaku sepanjang masa sehingga mereka berpuak-puak dan kerapkali mereka berperang pun.
  5. Tetapi di Malaysia, walaupun dahulu ada ajaran yang berlainan, umpamanya kaum muda dan kaum tua, kumpulan Hj. Ahmad Matahari, dan lain-lain, tetapi tidaklah sampai kepada permusuhan dan perpecahan yang teruk. Sesungguhnya orang Melayu Islam bersaudara dan mengamalkan ajaran Islam yang sama. Mereka bersatu padu sebagai orang Islam sehingga bangsa Melayu dikaitkan dengan agama Islam. Dalam perlembagaan pun tafsiran orang Melayu ialah orang yang berbahasa Melayu, beradat istiadat Melayu dan beragama Islam. Jika seseorang itu tidak Islam maka ia tidaklah Melayu, walaupun bahasa ibunda mereka adalah bahasa Melayu.
  6. Keadaan persaudaraan orang Melayu Islam ini kukuh sehingga dengan mudah mereka bersatu padu diwaktu menentang rancangan British untuk menakluk negeri-negeri Melayu secara langsung melalui Malayan Union. Demikianlah rapatnya perpaduan orang Melayu sehingga British yang baru sahaja menang perang, terpaksa tunduk kepada tuntutan orang Melayu. British mengakui kekuatan orang Melayu dan mengiktiraf parti yang mengalahkan Malayan Union dengan memberi hak kepada pemimpin mereka, Tunku Abdul Rahman menamakan calon-calon badan perundangan seperti Federal Legislative Council dan State Council (Dewan Undangan Negeri-negeri) dalam Persekutuan Tanah Melayu yang mengganti Malayan Union pada 1948.
  7. Dalam parti UMNO pada masa itu terdapat semua aktivis Melayu dari yang berpelajaran Melayu, Inggeris dan yang berpelajaran agama. Mereka yang berpelajaran agama dikenali sebagai “ulama UMNO”.
  8. Apabila British memberi hak kepada Tunku Abdul Rahman, Yang DiPertua UMNO menamakan calon, Tunku telah pilih pemimpin UMNO yang berpengalaman dalam bidang pentadbiran. Hampir semua dari mereka ini berpelajaran Inggeris. Yang berpelajaran agama, “ulama” hampir tidak dipilih sama sekali.
  9. Maka kecewalah pemimpin yang berlatar belakang agama. Hasilnya ialah desakan untuk keluar UMNO dan menubuh Pan Malayan Islamic Parti (PMIP). Kemudian namanya dialih kepada PAS, Parti Islam SeMalaya.
  10. Orang Melayu semuanya memang kuat pegangan mereka kepada agama Islam. PAS berharap dengan kaitan parti kepada agama Islam maka akan berjayalah PAS dalam pilihan raya.
  11. British mencadang diadakan PRU pada 1955 untuk 52 dari 98 kerusi Federal Legislative Council. Bantahan oleh UMNO supaya semua 98 kerusi ditandingi ditolak. Pendapat British ialah tidak mungkin mana-mana parti memenangi lebih dari separuh, iaitu 50, untuk mengambil alih Kerajaan dari British.
  12. Dalam PRU itu isu utama ialah kemerdekaan. Sementara UMNO dalam Perikatan tuntut kemerdekaan selepas PRU, PAS mendakwa Malaya belum layak mendapat kemerdekaan.
  13. Hasilnya ialah kemenangan besar Perikatan. Dengan Perikatan mendapat 51 kerusi, British terpaksa beri kepada Perikatan, pimpinan Tunku Abdul Rahman, home rule atau Pemerintahan Dalaman. Hanya Kementerian Luar dan Pertahanan sahaja dikuasai oleh British. Maka bermulalah perjuangan untuk kemerdekaan secara bersungguh-sungguh.
  14. PAS memenangi hanya satu kerusi. Jelas penolakan kemerdekaan merugi PAS. Maka bermulalah Agama Islam diperalatkan sepenuhnya untuk menarik sokongan orang Melayu.
  15. PAS mendakwa bahawa orang yang bekerjasama dengan orang kafir menjadi kafir. Oleh kerana UMNO bekerjasama dengan orang Cina (Buddhist) dan India (Hindu) dalam Perikatan, maka PAS mendakwa orang UMNO tidak Islam, orang UMNO kafir.
  16. Akibatnya ialah orang Melayu bukan PAS yang semuanya beragama Islam dan mengikut ajaran yang sama, iaitu ajaran Ahlul Sunnah Wal Jamaah, berimam dengan Imam Shafie, tiba-tiba dikafirkan. Perpecahan yang teruk dan mendalam berlaku.
  17. Orang PAS tidak pun boleh bersama dengan orang UMNO, kenduri orang UMNO diboikot oleh orang PAS. Perkahwinan antara orang PAS dan UMNO tidak boleh diadakan. Mereka tidak boleh sembahyang bersama, tidak boleh diimamkan dengan imam yang sama. PAS sembahyang dengan lain imam di masjid dan mendirikan masjid berasingan dari orang UMNO.
  18. Ada juga yang berpendapat perkahwinan ibu bapa mereka tidak sah dan ibu bapa mereka yang tidak jadi ahli PAS adalah kafir.
  19. Kemudian Hj Hadi sebagai seorang dari pemimpin PAS telah mengeluarkan “Amanat” yang secara langsung mendakwa bahawa pemerintahan Barisan Nasional pimpinan UMNO adalah kafir. Pejuang-pejuang yang melawan Kerajaan UMNO/BN, jika mati, mereka mati syahid.
  20. Dengan kepercayaan kepada amanat Hadi, pengikut Ibrahim Libya telah serang dan membunuh empat orang anggota polis. Dalam pertempuran antara polis dan pengikut Ibrahim Libya, 14 orang pengikutnya dan dia sendiri terbunuh.
  21. Maka PAS pun dakwa pengikut Ibrahim yang mati adalah syahid. Mereka dikebumi sebagai syahid tanpa dimandi.
  22. Adalah jelas bahawa PAS memecah belah orang Melayu Islam dengan amat mendalam. Sehingga ke hari ini masih ada sembahyang berjemaah berasingan di masjid yang sama.
  23. Tiada ada ulama di Malaysia yang berani mendakwa bahawa pengkafiran orang bukan PAS adalah salah dan tidak menepati ajaran Islam. Pegawai-pegawai pemerintah yang bertanggungjawab berkenaan agama Islam juga membisu seribu bahasa.
  24. Inilah perbuatan PAS yang tidak boleh dimaaf. Sebelum adanya PAS orang Melayu tidak berpecah kerana agama. Hanya apabila PAS ditubuh barulah orang Melayu berpecah dan terpisah kepada dua puak yang bermusuh ketat. Perpecahan ini jugalah yang melemahkan orang Melayu. Demikianlah kelemahan orang Melayu sehingga PAS juga terpaksa meminta pertolongan orang-orang kafir. Tetapi apabila PAS bekerjasama dengan parti kafir, PAS dakwa mereka tidak jadi kafir. Sebab kononnya, kerana kerjasama PAS dengan orang kafir adalah “Tahaluf Siyasi”. Apa dianya Tahaluf Siyasi jika diterjemah ke bahasa Melayu. Maknanya ialah “Kerjasama politik” dan ini adalah sama dengan apa yang dilakukan oleh UMNO apabila bekerjasama dengan MCA dan MIC. Jelaslah bahawa Bahasa Arab (Bahasa Quran) diguna untuk mengIslamkan kerjasama PAS dan orang kafir.
  25. Dikalangan ahli PAS, penerimaan ajaran pemimpin dan parti lebih utama dari ajaran Islam. Sebab itu walaupun Al Quran menyebut bahawa orang Islam itu bersaudara, ahli PAS sanggup bermusuh dengan orang Islam lain kerana ajaran oleh pemimpin PAS. Kerana sikap inilah orang Islam (Melayu) di Malaysia berpecah sehingga sekarang. Bukan Islam yang memecah orang Melayu tetapi politik PAS yang membawa perpecahan kepada mereka.
  26. Walaupun sebahagian dari ahli PAS sudah tinggal PAS tetapi ramai dari ahli PAS yang masih taksub dengan PAS dan ajarannya. Dan perpecahan yang mendalam dikalangan orang Melayu adalah berterusan. Dia akan berterusan selagi PAS menyalahtafsir dan menyalahguna ajaran Islam.
  27. Inilah sebabnya yang saya tentang PAS.
submitted by sec5 to malaysia [link] [comments]


2018.06.21 08:07 vinnfier A food for thoughts regarding the recent controversial murtad issue

I just copy paste the post from a friend of mine on Facebook, It's written in Bahasa Malaysia though. https://www.facebook.com/munif.firdaus.3/posts/1811781875795213?comment_id=1811944975778903¬if_id=1529550801005625¬if_t=feed_comment
Melayu murtad.
Sekali lagi malaysia dikecohkan dengan isu individu asal beragama islam mengistiharkan diri murtad. Maka sekali lagi ramai orang melayu menunjukkan kegelisahan dengan situasi ini seperti dunia sudah hampir kiamat. Orang melayu sejak sekian lama didoktrin dengan kepercayaan bahawa kemurtadan adalah satu kesalahan yang maha besar. Murtad dianggap satu kesalahan yang lebih besar dari segala kesalahan.
Lebih besar berbanding kesalahan membunuh, merogol, merasuah, pecah amanah, dan merompak. Jadi adalah tidak menghairankan apabila orang melayu seperti terkena histeria apabila mendengar ada melayu yang murtad. Bagi orang melayu, seorang melayu mesti kekal sebagai islam selamanya sehingga ke akhir hayat. Biarlah jika melayu itu tidak mengamalkan agamanya tidak sembahyang dan tidak berpuasa. Asalkan jangan sesekali mengistiharkan diri tidak lagi menjadi islam .
Bagi orang melayu, seseorang yang tidak mengamalkan agamanya masih lagi ada peluang untuk masuk syurga asalkan dia beruagama islam. Dia akan dihukum segala dosanya dan selepas hukuman selesai dia akan masuk syurga disebabkan beragama islam. Tetapi jika bukan islam, orang itu akan kekal selamanya di neraka. Segala perbuatan baiknya adalah sia-sia. Ia tidak dikira.
Sepanjang sejarah bangsa melayu setakat yang dicatatkan, tiada lagi berlakunya orang yang murtad secara terbuka. Boleh dikatakan sejak islam pertama kali memasuki alam melayu, melayu dan islam sudah menjadi satu ikatan seperti tidak boleh dipisahkan. Walaupun berlaku kemurtadan, ia berlaku secara senyap-senyap.
Namun dalam 10 tahun terakhir ini, munculnya individu yang secara terbuka dan dikenali mengistiharkan diri murtad. Antara individu yang tersohor dikenali murtad adalah seperti lina joy, julie jalaluddin, adlin abdul jalil, dan syarifah farliaton. Pengistiharan ini menjadi kemarahan pada orang melayu sehingga kesemua individu ini terpaksa lari ke luar negara kerana diancam diambil tindakan oleh penguasa agama dan juga pihak polis.
Orang melayu bersangka bahawa orang yang murtad adalah orang yang bodoh, sombong dan gila. Gila kerana sengaja menghumbankan diri ke neraka. Sombong kerana tidak mahu tunduk kepada tuhan. Dan bodoh kerana tidak mahu mengikut suruhan tuhan.
Sebenarnya ini adalah satu sangkaan yang terpesong. Orang yang memilih menjadi murtad bukan kerana dia bodoh, sombong atau gila. Memang gila jika sengaja membuat perkara yang boleh menghumbankan diri ke neraka. Tetapi sebenarnya orang melayu menjadi murtad kerana mereka telah hilang kepercayaan kepada islam. Mereka tidak percaya islam adalah agama yang benar. Mereka tidak percaya jika tidak ikut islam mereka akan dihumban ke neraka. Jadi tiada isu mereka sengaja mahu masuk neraka.
Internet menjadi penyebab terbesar kenapa kejadian murtad meningkat secara mendadak. Internet menjadi sumber maklumat yang boleh dicapai dengan sangat mudah. Manusia seluruh dunia boleh berhubung antara satu sama lain dengan hanya satu kali ketik. Internet menjadikan perbincangan dalam soal perbandingan agama menjadi semakin meluas. Sesuatu yang tidak dibincangkan sebelum ini mula dibincangkan secara serius.
Secara prinsip hanya patut ada satu kepercayaan saja yang benar. Namun hari ini ada beratus-ratus jenis kepercayaan berbeza mengenai ketuhanan wujud di seluruh dunia. Semua kepercayaan ini adalah salah melainkan hanya satu saja yang benar. Internet menjadikan perbincangan tentang mencari kepercayaan mana yang paling benar berlaku secara rancak. Ramai orang mula membuat penilaian semula tentang kepercayaannya adakah ia kepercayaan yang benar atau salah selepas terlibat dengan perbincangan perbandingan agama. Akhirnya berlakulah secara beramai-ramai orang bertukar kepercayaan termasuklah dari kalangan orang melayu.
Penukaran agama dari kalangan orang melayu tidak mungkin dapat disekat melainkan jika kerajaan menyekat segala jenis maklumat dari luar seperti diamalkan oleh negara korea utara. Zaman ini adalah zaman maklumat. Pendedahan kepada kebenaran berlaku secara besar-besaran. Sesuatu yang sekian lama disangka kebenaran akhirnya dibongkarkan bahawa ia sebenarnya satu pembohongan.
Kepercayaan agama adalah perkara yang disimpan dalam fikiran. Tiada siapa yang akan tahu apa yang ada dalam fikiran jika ia tidak diberitahu kepada orang lain. Usaha untuk menyekat penukaran agama di kalangan orang melayu sebenarnya suatu perkara yang melucukan. Ini kerana kepercayaan bukan benda yang boleh dikawal oleh kerajaan apatah lagi di zaman ledakan maklumat ini.
Orang melayu yang jahil yang tidak memahami realiti semasa mendesak kerajaan untuk bertindak kepada melayu yang murtad. Mereka mahu murtadin ini ditangkap. Kemudian “dibasuh” minda agar kembali semula kepada islam. Ada yang lagi ekstrem mendesak agar kerajaan membunuh orang murtad. Pada mereka orang murtad wajar dibunuh kerana berani menentang tuhan.
Nasib baik kerajaan kita ditadbir oleh orang yang berfikiran sedikit rasional. Desakan ekstrem dari kalangan orang melayu tidak dilayan. Kerajaan sedar jika ia dilayan, kerajaan akan dipandang sebagai kerajaan yang zalim. Dunia akan melabel negara kita sebagai negara yang kejam. Perbuatan menghukum orang yang mahu bertukar agama adalah perbuatan yang tidak dapat diterima oleh akal yang waras.
Tiada orang akan melanggar ajaran dari tuhan jika dia percaya itu ajaran yang benar dari tuhan. Tiada orang akan murtad kalau dia percaya kemurtadannya akan membawanya ke neraka. Inilah perkara yang tidak dapat disedari orang melayu. Mereka tidak sedar bahawa sebab utama orang melayu murtad adalah kerana sudah tidak lagi mempercayai bahawa ajaran islam itu adalah ajaran dari tuhan.
Sebenarnya melayu murtad yang mendedahkan kemurtadannya adalah sebahagian kecil dari keseluruhan melayu yang sudah murtad. Di luar sana ada sebilangan besar orang melayu yang sudah murtad dalam fikirannya tidak mendedahkannya kepada sesiapa. Ini kerana mendedahkan kemurtadan di malaysia akan merisikokan diri dengan akibat yang buruk.
Melayu murtad jika diketahui umum akan berdepan dengan risiko dikenakan tindakan oleh kerajaan, ditentang oleh keluarga, dan diancam oleh masyarakat. Menjadi murtad dianggap satu kesalahan yang maha besar. Walaupun pada hakikatnya ia bukan satu kesalahan. Banyak kes melayu murtad di buang oleh keluarga. Di tangkap oleh penguat kuasa agama untuk “dibasuh” minda supaya kembali semula kepada islam.
Kebanyakan negara pada hari ini mengamalkan pemberian hak kebebasan memilih agama kepada rakyatnya terutamanya di negara maju. Pemaksaan untuk mengekalkan seseorang itu dalam satu-satu agama adalah satu kezaliman. Manusia yang berfikiran waras tidak dapat menerima perlakuan ini sebagai perlakuan yang adil. Sebaliknya ia adalah jelas satu amalan yang zalim.
Melayu perlu disedarkan bahawa mereka tidak boleh lagi menyekat melayu lain dari menukar agama. Orang melayu perlu membiarkan setiap orang bebas untuk memilih kepercayaan yang diyakini. Bangsa melayu tidak akan menjadi bangsa yang hebat jika masih mempunyai sindrom takut orang melayu disesatkan. Manusia bukan robot yang boleh dikawal pemikirannya. Biarlah kebenaran ditentukan oleh hujah bukannya kawalan.
Apa guna mendabik agama yang dianuti adalah agama yang paling benar tetapi takut penganutnya disesatkan oleh hujah yang berbeza. Secara prinsip sesuatu kepercayaan jika ramai orang yang mula menolaknya, ia amat berisiko yang kepercayaan itu adalah kepercayaan yang salah. Biarkan setiap orang menilai sendiri hujah-hujah agama. Jika kepercayaan itu benar, pasti orang akan mempercayainya.
TL;DR Friend of mine has written an article regarding the recent murtads in Malaysia, how Malays progress from a firm believer to disbeliever, how religion play out recent time in Malaysia, and how we should view murtad as. I suck at doing TL;DR
submitted by vinnfier to malaysia [link] [comments]


2018.05.02 16:31 Aisy175 Ramalan Mengenai Kemajuan Pakistan dan Kebangkitan Islam

 Muhammad Qasim Bin Abdul Karim 
Mimpi diberikan kepentingan khusus dalam Islam. Nabi Muhammad ﷺ berkata: Daripada Abu Hurairah RA katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Tidak ada yang tinggal daripada kenabian melainkan membawa berita-berita yang menggembirakan”. Para sahabat bertanya, “Apakah pembawa berita yang gembira itu?” lalu Baginda pun bersabda, “iaitu mimpi yang baik (yang benar)”.
Telah dibuktikan dari Hadis ini bahawa selain dari mimpi tidak ada yang tersisa bagi orang-orang yang beriman untuk mengetahui peristiwa masa depan. Kepentingan mimpi yang benar juga jelas dari fakta bahawa ia adalah sebahagian daripada kenabian:
"Mimpi benar adalah salah satu daripada empat puluh enam bahagian kenabian." (Al-Bukhaari, 6472; Muslim, 4201)
Kisah Nabi Yusuf di dalam kitab Injil adalah salah satu kisah yang menarik minat saya. Saya merasakan kisah hidup saya berkait-rapat dengan baginda. Nabi Yusuf mengalami mimpi dari Allah sejak remaja lagi. Nabi Yusuf menjalani kehidupan yang sangat berbeza dari apa yang diimpikan oleh beliau. Walaupun saya tidak dijual seperti hamba atau dipenjara secara salah..namun saya melalui kehidupan yang sangat berbeza dari apa yang saya jangkakan..seperti ianya dalam arah yang berlawanan dari mimpi yang Allah datangkan kepada saya.
Saya, Muhammad Qasim, telah melihat mimpi-mimpi selama 27 tahun yang lalu tentang Pakistan, kedatangan Hari Penghakiman dan Islam. Saya juga telah melihat Nabi Muhammad ﷺ dalam mimpi saya selama lebih daripada 300 kali. Beberapa tahun yang lalu, Nabi Muhammad ﷺ memberiku perintah dalam mimpi supaya saya berkongsi mimpi saya dengan orang ramai dan menyampaikan mesej Baginda ﷺ. Fakta ini benar-benar jelas bahawa kita hidup di akhir zaman dan hari Penghakiman adalah sangat dekat.
Saya tidak boleh menyatakan kesemua mimpi saya di sini, jadi saya menyatakan ringkasan mimpi saya;
Dalam mimpi pada tahun 2006, saya bertanya kepada Allah, “Mengapa Engkau menciptakan Pakistan? Setiap jenis kejahatan hadir di Pakistan. Tidak ada keamanan atau kesejahteraan serta terdapat pembunuhan dan ketidakadilan di mana-mana.” Allah memberitahu saya, “Qasim 1,400 ( seribu empat ratus) tahun yang lalu ketika Muhammad ﷺ hidup di dunia ini, beliau sering membuat permohonan iaitu, “Ya Allah! , mendekati hari penghakiman, wujudkanlah sebuah negara yang namanya La ilaha illAllah dan ketika Islam ditindas di seluruh dunia, maka jadikanlah Islam yang benar itu tersebar di seluruh dunia dari sana.” “Jadi AKU menerima doa Nabi Muhammad ﷺ dan AKU memutuskan untuk mencipta Pakistan. AKU akan mempertahankan Pakistan dan AKU juga akan melindunginya.”
Saya diberitahu di dalam mimpi saya bahawa usaha yang segera akan dibuat untuk mengubah Pakistan menjadi Tora Bora dan rancangan-rancangan akan dibuat untuk menamatkan Islam. Tetapi Allah akan membantu umat Islam dan Islam akan tersebar di seluruh dunia. Pakistan dan Tentera Daratnya akan memainkan peranan besar dalam kebangkitan Islam.Saya diberitahu dalam mimpiku tentang rancangan Amerika, Israel dan India terhadap Islam dan Pakistan.
Dalam mimpi pada 19 Mac 2017, saya melihat bahawa Perdana Menteri Israel memberitahu Presiden Amerika bahawa mereka telah hampir selesai membina istana Dajjal (yang merupakan bangunan berwarna perang) dan tidak lama lagi hanya nama Palestin yang tinggal dan mereka akan memerintah seluruh Timur Tengah. Kemudian Presiden Amerika berkata bahawa bukan sahaja Timur Tengah tetapi seluruh dunia akan berada di bawah pemerintahan mereka.
Apabila Israel mula mencipta bangunan berwarna coklat di kawasan Palestin, maka umat Islam membantah dengan hebat. Tiba-tiba terdapat letupan yang besar di dasar bangunan itu dan akibatnya ribut debu yang mengerikan terhasil dan ia mula tersebar di mana-mana. Sejumlah besar umat Islam meninggal dunia dan badai ini merebak ke seluruh Timur Tengah, Mesir, Sudan dan banyak negara Arab yang lain. Saya berfikir apa yang telah Israel lakukan sehingga menyebabkan kemusnahan yang begitu besar itu !?
Dalam mimpi pada 21 Disember 2017, saya melihat bahawa presiden Amerika sedang membuat rancangan untuk memusnahkan Pakistan. Di tangannya terdapat peta yang memperlihatkan Pakistan sebagai sebahagian daripada India. Presiden Amerika menunjukkan peta ini kepada semua orang dan berkata bahawa sekarang Pakistan akan dikawal oleh India, dan kemudian dia pun menurunkan tandatangannya.
Dalam mimpi pada bulan Disember 2014, saya melihat Turki, Pakistan dan Arab Saudi sebagai tiga istana besar Islam. Musuh-musuh Islam cuba untuk memusnahkan istana ini satu demi satu. Percubaan yang pertama sekali dilakukan ialah menghancurkan Turki dan mereka memusnahkannya tanpa menghadapi banyak penentangan. Selepas kejadian ini, tentera-tentera itu pergi ke Arab Saudi dan memusnahkannya. Umat Islam terus dikalahkan dalam perang dunia ketiga dan kemusnahan yang dahsyat telah tersebar di Timur Tengah. Selepas itu, orang-orang yang tidak beriman mahu memusnahkan Pakistan tetapi Allah membantu Pakistan dan tenteranya dengan kuasaNya yang tidak kelihatan dan jet pejuang hitam. Kemudian Ghazwa e Hind pun bermula yang merupakan sebahagian daripada perang dunia ketiga dan umat Islam mencapai kemenangan pertama mereka di dalam perang itu. Umat Islam akhirnya berjaya membela istana ketiga dan terakhir Islam. Setelah itu kita berarak menuju ke Timur Tengah dan menaklukkan kawasan yang hilang. Pakistan berjaya mengalahkan Amerika dan Rusia dengan pertolongan Allah dan menjadi kuasa besar. Kemudian kita menyebarkan Islam yang sejati ke seluruh dunia dengan bantuan Allah.
Saya telah melihat banyak mimpi seperti yang saya maklumkan tentang kemajuan Pakistan dan kebangkitan Islam. Jika saya menggabungkan semua mimpi ini maka urutan kejadian berikut terbentuk:-
Tidak beberapa lama, berita mengenai mimpi-mimpi saya pun tersebar ke seluruh dunia dengan bantuan Allah. Pada masa yang sama, Nabi Muhammad ﷺ memberi keterangan kepada ketua tentera tentang mimpi saya bahawa Qasim tidak berbohong tentang mimpi-mimpi itu. Mimpinya adalah benar dan ia berasal dari Allah. Selepas itu, tentera Pakistan dan rakyatnya benar-benar percaya pada mimpi saya dan mengambil langkah-langkah yang berani untuk menyelamatkan Islam dan Pakistan. Kemudian orang yang benar-benar mencintai Pakistan mula memerintahnya. Pertama sekali, Pakistan dibebaskan dari segala bentuk kesyirikan di peringkat kerajaan dan sektarianisme dihapuskan. Umat Islam Pakistan disatukan. Hari raya mula dirayakan pada satu hari dan azan juga ditetapkan berkumandang pada masa yang sama . Untuk menyelamatkan Pakistan dari sistem riba, sebuah perbankan yang bebas daripada kepentingan telah diwujudkan. Setiap jenis keganasan dan ketidakadilan telah dimansuhkan. Sistem yang berdasarkan keadilan dan kesetaraan telah terbentuk sehingga orang-orang dari seluruh dunia berasa kagum. Sistem pemerintahan pula telah dibentuk supaya orang awam Pakistan boleh menyoal perdana menteri, ketua tentera dan ketua-ketua jabatan yang lain.
Ketika musuh-musuh Pakistan menyaksikan Pakistan sedang maju maka mereka cuba meruntuhkan Pakistan secara ekonomi dan meminta Pakistan untuk memberikan kembali pinjaman yang telah diambilnya. Mereka berkata, “Selagi Pakistan (tidak) mengembalikan pinjaman, kami akan memaksanya untuk menerima syarat kami dan menjadikannya hamba kami lagi.” Tetapi Allah membantu Pakistan dan memberikan kita harta yang tidak dapat dilihat. Dari khazanah ini, kita membayar balik pinjaman Pakistan.
Pakistan berdiri di atas kaki sendiri dengan bantuan Allah. Terdapat keamanan dan kemakmuran di merata-rata di Pakistan. Selain itu , terdapat juga rahmat dan keberkatan dari Allah. Allah melenyapkan kekejaman dan kezaliman dari Pakistan. Ramai orang bukan Islam berhijrah ke Pakistan dan mula tinggal di sana. Kami memberikan semua orang hak yang sama-rata tanpa diskriminasi. Pakistan muncul menjadi negara yang kaya di dunia.
Tidak lama selepas itu kita melepasi barat dalam setiap bidang. Kita membuat sendiri kapal terbang, kapal dan segala jenis teknologi termasuk angkasa lepas dan menjadi mandiri dalam setiap bidang. Kita mengatasi seluruh dunia dengan bantuan Allah. Seluruh dunia menjadi terkejut dan berkata, “Bagaimanakah mereka mencapai semua ini dalam masa yang singkat? Orang-orang ini sangat kurang maju, dan jika mereka terus maju pada kadar ini maka mereka akan memerintah seluruh dunia pada suatu hari.”
Apabila Pakistan mula maju dengan pesat dan damai , kemakmuran mulai tersebar di mana-mana. Setelah melihat semua ini, India cuba menghentikan Pakistan daripada maju dan mula bersedia untuk menyerang Pakistan. Rakyat Pakistan dan tentera juga bersedia untuk ini. Allah menghantar ribuan jet pejuang hitam dengan bantuanNya. India menjadi takut dan juga terkejut melihat mereka serta tertanya-tanya di mana Pakistan mendapatkan jet-jet ini? Seluruh dunia dan para jurutera tentera Amerika juga berasa terkejut dan kagum . Saat melihat jet-jet itu, India mengundurkan tenteranya dari sempadan. Tetapi Pakistan memanfaatkan jet-jet ini dan membebaskan tempat yang terkenal di Timur Tengah. Dengan cara ini Allah merancang dan Pakistan mendapat peluang untuk lebih berkembang maju.
Di sisi lain, India ,sekutunya dan kumpulan pengganas bersedia untuk berperang melawan Pakistan. Kita menyerang Kashmir dan membebaskannya. Melihatkan keadaan ini, Amerika mengatakan bahawa mereka akan melawan perang dunia ketiga di Pakistan. Selepas melihat pejuang jet hitam, umat Islam dari seluruh dunia datang ke Pakistan untuk bangkitnya Islam dan Ghazwa e Hind. Pakistan juga mengambil langkah untuk melindungi orang Islam yang tinggal di India, supaya mereka selamat sekiranya berlaku perang. Seluruh dunia melihat bahawa umat Islam menjadi bersatu sekali lagi. Kita mencipta sendiri jet untuk peperangan dan teknologi lain dan kita menjadi mandiri dengan Rahmat Allah.
Kemudian perang terburuk di dunia pun bermula. Musuh Pakistan percaya bahawa mereka akan memusnahkan Pakistan. Tetapi Allah membantu Pakistan dengan rahmatNya. Dalam peperangan ini kita tidak membunuh wanita, kanak-kanak dan orang yang tidak bersalah. Pakistan memenangi perang ini dengan bantuan Allah. Dalam perang ini, 800 juta orang telah terbunuh, di mana sejumlah besar kematian adalah di pihak musuh. Selepas itu , kerajaan Pakistan memberi perlindungan kepada wanita, anak-anak dan orang lain dan mereka juga turut memeIuk Islam.
Kita memenangi perang ini dengan bantuan Allah dan musuh-musuh kita telah dikalahkan. Setelah itu, umat Islam dari Timur keluar dengan bantuan Allah dan menawan kembali kawasan-kawasan yang hilang seperti Timur Tengah dan Turki serta tidak ada lagi yang dapat menghalang kita.
Pakistan menjadi kuasa besar dengan rahmat Allah .Kemudian kita menyebarkan Islam yang sebenar milik Nabi Muhammad ﷺ ke seluruh dunia dengan rahmat Allah. Seluruh dunia dipenuhi dengan keamanan dan Islam sekali lagi tersebar di dalamnya. Semua orang memahami bahawa Islam yang sebenar milik Nabi Muhammad ﷺ dipenuhi dengan kedamaian. Rahmat dan keberkatan Allah terdapat di mana-mana dan tidak ada yang miskin atau sedih. Dan yang paling penting, Allah redha dengan kita. Keamanan ini kekal selama 8 (lapan) hingga 10 (sepuluh) tahun dan kemudian Dajjal / Antikris pun muncul.
Dalam mimpi pada 20 September 2015, Allah berkata Qasim, “ Quran adalah kata-kataKU. Jika syaitan, jin dan seluruh umat manusia bersatu, maka mereka tidak akan dapat membuat suatupun surah. Begitu juga dengan mimpi-mimpi yang telah AKU tunjukkan padamu juga dicipta olehKU (Allah). Sekiranya syaitan, jin dan seluruh umat manusia bersatu, mereka juga tidak akan dapat mewujudkan mimpi-mimpi seperti itu."
Juga dalam mimpi pada bulan Mac 2017, Nabi Muhammad ﷺ berkata ,” Qasim! Berikan mesej ini kepada umatku bahawa sesiapa yang menolong engkau adalah seperti orang yang telah membantu aku dan dia juga akan bersamaku pada Hari Penghakiman.”
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang mimpi-mimpi saya, sila lawati halaman Facebook dan saluran YouTube saya di bawah: http://www.facebook.com/Allah.Muhammad.in.my.Dreams
https://www.youtube.com/channel/UCYDMYW8tfsmzi77c_0AM9Qg
Versi Melayu https://www.facebook.com/Allah-dan-Muhammad-ﷺ-dalam-Mimpi-saya-mengenai-Tanda-Tanda-Kiamat-1000694373321376/
https://www.facebook.com/Muhammad-Qasims-dreams-Malay-161510244632035/
https://www.facebook.com/MuhammadQasimDreamsMalaysia/
https://www.facebook.com/Mimpi-Muhammad-Qasim-307577572988364/
https://www.facebook.com/MimpiAkhirZaman.Mubassyirat/
https://www.facebook.com/kebangkitanIslamAkhirZamanJilid2/
Saluran Youtube Mimpi Muhammad Qasim versi Melayu https://www.youtube.com/channel/UCIznDPqw83Cj_4Tw4ftiAjg https://www.youtube.com/channel/UCqV8w79aGo_PJMcVZwC9NiQ/videos
submitted by Aisy175 to u/Aisy175 [link] [comments]


2018.02.24 07:38 vegaofthelyre the_oa What makes you incredible is that you have traveled outside this coma that we're all in.

I. Foreword

I haven't consulted the_oa theories since august last. I hope I'm not repeating anyone already. I had begun writing a ten-part explanation to my theory, but tbh, I'm exhausted. I just want OUT. besides, the series was never intended to be resolved by one single person. it's made to be a group effort. "Critique improves the work"
What follows is a crude, typo-riddled summary of the main points I was going to included in my full theory. My full theory was a pretty thing with headers, pictures, and footnotes...but you know what? Pretty burned me out. I've been slaving at it for 6 months, and I am still on part 4/10. There really is no beginning and end to the_oa. It's what makes it a beautiful piece of art. Explaining it is a whole other thing, and I've always been one to think that explanation destroys the art...
You will notice that I quote Ursula K. Leguin and J.R.R. Tolkien a lot. Leguin was a sci-fi and fantasy writer. Her work is heavily influenced by the tao, a philosophy of embracing the unknown/darkness, which I believe the_oa to have been influenced by too (or by a similar non-dogmatic philosophy). I don't know the tao, but I do know Leguin, so I will be treading that path with my hand in hers. As for Tolkien, he was a linguist, and Thought a lot about the stories in languages and the language of stories, which is fundamentally what I believe this show to be about.

Note: I am currently rummaging through my notes to add my sources, and clarify some points with examples. Ultimately, I will make another post for side-notes, but I hope to gather the gist of it in one single master post.

SPOILER ALERT: needless to say, if you haven't yet watched the show, don't read what follows the end of this sentence.

II. In A Nutshell

I believe Prairie is an unreliable narrator mythologizing her story to work through trauma on her own terms.
The_oa basically takes the themes and the twist ending of Life of Pi and makes the story better. It is the story about the power of stories that takes the audience for a ride by making them part of it.
Now, on to my (very much abridged, though it may not look it) explanation.

III. The Theory of Everything

A. How Not To Get Lost: Know Your Surroundings

The first thing you have to understand of Brit and Zal is that see themselves as storytellers. They aren't here for the showbiz, they are honers of a craft. They don't draw a distinction between Literature and cinema (Zal even likens tv shows in the age of Netflix to novels, 'longform'), safe that films are better than novels in that they are collective works (see: i, ii). In other words, Brit and Zal consider their works to be Art with a capital A, and to understand the_OA, you have to treat it as such.
Here is the breakdown of one particular video in which the interviewer does an excellent job of picking their brains. Later, I hope, you will come to see why it's important to understand how they approach cinema:
"It better be an idea that can sustain you for that period of time, which is good news 'cause hopefully you're not putting, like, these crappy superficial ideas out into the world. Hopefully you've found something that actually has something to say." 20.40
Note: In the rest of this post, except for a study on purple, I mostly compare the_oa to Literature, but it should be noted that its other parent is painting. Paintings allow you to enter them in whichever order you like, and analyze them from whatever distance pleases you, in great detail or broad strokes; so does the_oa. I am sure an entire study could be made on the visual elements of the show (line, shape, color, pattern, texture, form). I hope someone does one.
"We were interested in the idea of, sort of, the mundane taking an ethereal quality. Sort of how I what I was talking about the green carpetings, and the white walls, and how grossly mundane that is -- but what if that becomes sort of the spiritual-- playground." "--Experience" 17.06
u/AKANails sums it up pretty beautifully when speaking of Khatun's aesthetic:
I think it's pretty great that a character so clearly coded as being all cosmic and mystical and whatnot is wearing something as prosaic as a graphic tee. It speaks to the mashup of old and new ideas that I think is an important part of the show's whole ethos.
"It's a lot of hocus pocus, because it's actually really all about stories. Those are all just story beats, like 'needing somebody'" 12.14."
"It's the idea of surrendered to something bigger than you are, like, as an actor, you're in your own kind of cult. Everytime we make a film we're in a cult, and we enter cult together. And there are rules to it: you go out, you wear this, you show up at this time, you leave at this time, and the higher power for everyone is the story -- we all are just in agreement that the higher power is the story, and we're surrendering to it everyday, and we're just doing the best we can to, like, make it happen. [...] There's this desire to believe in, like, something impossible or extraordinary existing in a totally mundane place."17.36

B. The Map Is Not the Territory, the Word Is Not the Thing

The_oa not only emulates fairytales, it is*** writt***e***n like on*e, employing storytelling techniques, like leitmotivs (repeating patterns) and mise en abimes (stories within stories). There are so many repetitions in the show that it could be said that its leitmotiv is repetition itself. And with OA who keeps saying that her story has no end - as *is *Peter Pan's, aka The Never Ending Story! , and Homer's, and with the Netflix formula being being made to be viewed again and again, The_OA operates in circular temporality, giving way to a rather interesting and tragic reflection about how catastrophes repeat themselves again and again throughout History.
And with its Russian nesting dolls, the Scheherazade-esque storytelling, the trickster character (Khatun, Hap and the therapist), and the references to authors such as,
it is clear that is a work of metafiction. It is self-aware.
For those who have not encountered metafiction before, in short,
Metafiction is a form of literature that emphasizes its own constructedness in a way that continually reminds the reader to be aware that they are reading or viewing a fictional work. Metafiction is self-conscious about language, literary form, storytelling, and directly or indirectly draw attention to their status as artefacts. ... [It considers language] an "independent, self-contained system which generates its own 'meanings.'"[10] and a means of mediating knowledge of the world. Thus, literary fiction, which constructs worlds through language, [becomes] a model for the construction of 'reality' rather than a reflection of it. Reality itself became regarded as a construct instead of an objective truth. Through its formal self-exploration, metafiction thus became the device that explores the question of how human beings construct their experience of the world. -- Metafiction, Wikipedia.

For more explanations on how I came to see the_oa as a work of metafiction, see this tiny thread I have started to weave on the subject.*

Moving on, the_oa is a matryoshka doll made of at least three nesting dolls, 'dimensions' placed one on top of the other: the smallest being the story of what really happened to Prairie, the average one being what Prairie tells to the children and her therapist, and the largest being what you tell yourself to try to make sense of this bizarre show. In other words, the_OA doesn`t end where the credits stop, the audience is part of the story as well.
"Lab rats are only powerless because they don't understand that they're in an experiment. But they're just as much a part of it as the scientist, in some ways even more. See, we could take it over. His experiment is our way out. "
In literary works, you'll often find a line that was thrown in to subtly instruct the reader how to understand the work. I call these 'stage directions'. The OA is LITERED with them. The most glaring being the one above. Another subliminal message is when Nina's therapist explains that her father is diluting the truth to protect her innocence. Another is when BBA wonders aloud why we have this compulsion to know everything, climb out of the dark.
It would be fatal to mistake the_OA for a harmless, straightforward story. DO NOT LET IT FOOL YOU. It will try to lull you into forgetting that you're watching a work a fiction with its Truman show-esque product placement, the appearing of the title only at the start of OA's story, etc. That's how stories eat you up. By making you forget you're in one. Don't be fooled by the presence of YouTube, Olive Garden, Patagonia, Applebees, Cosco, Stranger Things playing in the background and AAA cards in the show. These are just baits to keep you under the spell, so you forget that Crestwood is an ersatz suburb. Steve, French, Buck, BBA and Jesse don't exist any more than Prairie, Hap and the other four prisoners.
It is self-aware, just as Hap's prisoners come to be. Two of its central theme are truth blurred by erroneous perceptions and** the insatiable quest for knowledge instead of accepting the unknow**n, in other words: blindness, light ('enlightenment') and darkness. The show explores theses themes:
-- literally, with the character who becomes blind, then finds the sight and acquires gifts of clairvoyance;
-- metaphorically, through the character of the knowledge thirsty scientist, and also through the coming-of-age story of the Crestwood 5, and
-- stylistically, by playing with storytelling techniques, such as ambiguity, the narrator-character, misleading inferences, and other techniques that make the narration unreliable.
On that third point, I would say this: the show wants us to notice the seams, the faults in the narration. It wants us to doubt the reliability of the narrator, to notice her slips. This is what Buck does when he doubts that the letter mission would ever have worked without getting caught by Hap; this is what Prairie does when she interrupts Homer to ask him how he can be sure his kid is a boy.
Any accidentally-on-purpose inconsistency error I consider akin to the effect the falling spotlight has on Truman, which is to draw attention on the artifice of the world we're in. I discuss this further in conversation with u/leO-A, and again here when they point out the cameraman in the reflection, which is not unlike this selfie Zal took of himself -- and for a small thread on how their instagram posts (and possiply Stranger Things) are an extension of the experience, that's here.
u/mrjoejon also offered a clue that concords well with my theory that the show wants the audience to become aware of the artifice of the worlds created both by Prairie, and Brit and Zal.
Brit and Zal don't make it job easy for us, though. Storytelling is an Art of trickery and seduction after all, the true triumph of a storyteller is measured by their ability to captivate the audience without them being aware of it. That's why they divert our attention (just as Steve and Homer cut off Buck and Prairie) by creating an ersatz suburb worthy of the Truman show and laying false leads meant to throw us off. The show exploits the audience's suspension of disbelief to make them fall into the trap of their own confirmation bias. Turns inference into a blind faith. This is what metafiction is.
I've told you about the shows not-so-secret product placement. Next, I will show you the other literary devices it uses to remind the audience that it is a fictional work. In a later post, perhaps, I will go on about its faerytale pastiches, the symmetry between the stories, and the emblematic figure of the storyteller-god-jail-keeper. But for now, however, consider only this: Hap's cells are not the only prisons in the show. "Prison is a state of mind." The references to comas, nesting dolls, aquariums and windows that enclose and frame (like a painting, like this painting) invite the audience to call into question the status of the show as an object that imprisons the mind (if only momentarily), and OA/Brit Marling's status as a writer and active participant to the story (a meta art concept which I only know realize actually was on their mind). EXHIBIT A.

C. The Unreliable Narrator

That the_oa is self-aware tells us that the environment is controlled, and not to trust it.
Point of view is everything to stories, and its everything to the_oa. Perception (and false perceptions reinforced by our convictions) is how it hinges on the frontier of Dream and Reality without ever crossing it. There are a lot of incoherences, ommisions, mistakes in prairies stories, many of which have already been pointed out here ('WHERE DO THEY PEE' is my favorite, because its very telling: in western storytelling, defecation is the first thing that gets left out of a story), and yet the characters and the audience make huge inferences from small, inconclusive proofs in a act of blind faith. a big theme to the show is blindness.
DO NOT TRUST WHAT PRAIRIE TELLS YOU. a lot of what is 'shown' in the episode is hearsay, images merely conjured by the sound of Prairie's voice. Do not treat the words of Prairie for the words of God, for they are neither consistent nor reliable. The 'continuity errors' people keep finding in the show are not proof of multiple dimensions - they are mistakes made by Prairie placed there on purpose by Brit and Zal to remind us that we are being told a story. If there are parallels between the "Crestwood",* "Voi" and "Angel Hunter" (how I distinguish the Russian doll arcs from one another - 'the_oa' being the largest of all the dolls), it's because OA is pulling from reality, and Cre*stwood, as I have said before, is also a work of fiction.
(As for the scene of the car crash that occurs in 'Crestwood' after we are told a (sort of) similar story in 'Angel Hunter', it's a fine example how the_oa tricks us into seeing what we want to believe by exploiting our own confirmation bias.)

D. Lies Breathed Through Silver

"just because it isn't real, doesn't mean I didn't feel it"

The only inter-dimensional travel is metaphorical --
though I'll admit, aesthetically, angle shots were filmed to suggest two dimensions intertwined. However, I think this is peripheral to the ultimate point of the story; contrarily to what Prairie tells the Crestwood 5, I do not think there is a literal inter-dimensional space travel adventure going on more on that here --
the_oa is all about taking a leap of faith in a story, aka surrendering to secondary belief -- see Tolkien who as a linguist and fantasy writer, had lots to say on the healing powers of fiction aka TRANSCENDENCE.
Don't be hard on prairie for not telling the truth. She never said she was. She categorically refused to be interviewed by the reporter. Prairie wants the healing properties of storytelling without the voyeuristic aspect of a cover story.
Prairie is a narrator, a Poet. In the last episode, we even find out that she's enrolled herself in a creative in a creative writing class. She 'breathes lies through silver'. Her words are flexible, symbolic, filled with double meanings which could mean this or that. To a Poet, words are argilite. To paraphrase Ursula K. Leguin from her essay 'Words are my Matter", the words of a storyteller are empty; they are the container, not the substance.
So she turns to fantasy and science fiction, genres denigrated for being escapist, and admired for that same reason. To Tolkien, there was nothing vile about trying to escape. To a prisoner, for example, it was a sign of resistance. And that's exactly what Prairie was, and does. She mixes reality with surreality to make the truth more bearable. This is what kidnapped people learn to do: they learn not to make their minds become prisons too (trigger warning: a victim's testimony) .

"I didn't lie!" writes Homer, "I just created fiction with my mouth."

I am convinced that Prairie, as well as Brit and Zal, sincerely expect the audience to be able to discern that OA is a storyteller. From the start, we are warned that Prairie expresses herself with lyricism ("I didn't disappear. I was present for all of it"). & Given the appearance of BBA, Jesse, French and Buck, it is clear that she isn't being literal when she tells Steve that she is looking for strong, flexible and brave people like him. She is looking for people with a malleable faith, who will know to transcend a metaphor. "Open Your Mind". She is looking for people who are a little broken, fragile, in search of meaning**. People who, like her, will use fiction to give their lives a bit of consisten**cy.* Mo*re here on the utility of metaphors, magical realism, and why the_oa is not pure sci-fi but a commentary on the necessity of "lies breathed through silver"
Nonetheless, as I scroll through the most fundamentalist reddit theories, I am struck by what The_OA has managed to accomplish: make a bunch of atheists experience religion.

“Oh, how wonderful! How like thought! How like the mind it is!” -- Helen Keller, on dancing for the first time.

The_oa is about the transformative power of stories.
The movements and the music score "with strength, flexibility and bravery" are a metaphor of that. (I can't read music, but I bet you this piece has 5 musical movements)!!).
I've often wondered why drum beats and hakas make me so emotional, even without knowing the words. In that last seen when they dance, even after finding out Prairie was a "fraud", I figured it out. It’s the being together - no, the coming together: the fact that it is orchestrated, shared. This s the invisible river "that takes you away" OA speaks of, this is the fondness Brit and Zal have for collective works. Even after the Crestwood 5 no longer believed in the story, they believed in what it gave them.
"Never trust the storyteller. Only trust the story," as [Neil Gaiman] (https://www.goodreads.com/quotes/1037373-never-trust-the-storyteller-only-trust-the-story) put it.
The last dance sequence speaks a lot to what OA has accomplished as a storyteller. In just a few days, she's managed to make 5 people (plus a whole audience) believe that a group dance could save their lives.
She started slowly, skillfully, warming us up to improbable, but believable truths, then turned up the heat with wackier twists. I was born in Russia in 1987 in a family of oligarchs. My father was chased by the Russian mafia. I survived a drowning took my sight. I have an Arabian guardian angel. I was sent to a school for blind children in America. Nancy and Abel adopted me by chance. I rebelled, I ran away. I got kidnapped. People who survive imminent death come back with talents. My captor was a scientist who wanted to uncover the truth of the afterlife. I can see. I'm an angel. I am the original angel. With two dance moves, I can heal a sick person. With five, I can go through space-time.
Do you see what she is doing here? As she gets us used to a "new normal", Prairie tests a little further our ability to suspend disbelief. it's the allegory of the frog: if a frog is put suddenly into boiling water, it will jump out, but if the frog is put in tepid water which is then brought to a boil slowly, it will not perceive the danger and will be cooked to death. it's a storytelling technique used to get you to momentarily confuse fictional reality with real life, what Tolkien calls the Primary World. Give her a few more days, and Prairie would have made you swear that the sun in the sky was green.
For my part, I became so invested in OA story, that by the time she announced to her parents that she was the Original Angel, it was the slap she got from her mother that I found exaggerated, not the yarn Prairie told.
It's a symbol. You must remember here that Brit and Zal write films like one writes Literature, and that every artistic decision that goes into it, not just the dialogue, is filled with symbolism.
As you know, blue, red and purple are always present during important scenes. For a long time, I wondered why colors would be of such significance to a girl who, for the longest time, could not seem them. She couldn't have given them symbolic value, could she? And then after I remembered a story in which color had been explained to a blind person using with music partitions, and I suddenly remembered that hot and cold were often found in dialogues."You taste like cold water." "I like cold things in the cold." "I can not keep warm." "Become colder than it is."
Red is a warm color; blue is a cold color. And mauve? What is mauve? Mauve is in between, it's a transition color. A fork in the road.
If the show is about anything, it's about transitions- transitioning from one dimension to another, transitioning from childhood to adulthood, transitioning from captivity to a 'normal' life, transitioning from one gender to another, transitioning from being a bully to a better person. There are even two characters who embody transition: Khatun, the spiritual guide and Elias, therapist. Beyond their common arabian background, they parallel one another in that they are neither good nor bad,* they are simply there to help with the transitio*n.
Many viewers are torn whether to trust them or not. Just as they are torn whether to trust Prairie's story or not. Good or bad, truth or lie, I think that's besides the point of a trickster -- for that is what Khatun and storytellers are, tricksters. Of course OA isn't being literal. These characters, this show, are not meant to be straightforward. It is ambiguous on purpose. A story can move you, but once it has brought you somewhere, its part is done. It expects you to think for yourself. It expects you, not to trust them, but to learn from them.
[Edit: for further interpretations of the significance of purple, see here].

before I tell you what I think really happen, you should know that it's gruesome. Look up 'true stories' by Margaret atwood. Do you still 'need' to know the true story?

Here we go.

E. The Real and the Unreal

"it would hurt me to hurt you and it would hurt you".
at first, we are led to believe that what Prairie is afraid of telling her parents is that she ran away, but we later find out she always thought her parents knew that. What then, is she afraid to tell them?
HAP: Rituals. Mutulations.
LEON: Attempts to explain existence to control pain.
I believe that a lot of the 'true story' has been distilled in layers of fiction, that Prairie embellishes/ommits parts of her story as she goes along, and that often, the sounds in the show (as hinted by the creators, and also I believe, the character of Khatun with the phonetic language on her face (braille) reminiscent of the cuneiform writing Enheduanna wrote in) are more trustworthy than the image (again, a theme of the show is blindness):
& I think Scott is a self-insert of herself, her darkest thoughts. hap says he left her on the street just as he found her, it's quite possible she was homeless on the streets of NYC when he kidnapped her.
I also think the reason why renata and Rachel have dead plants in their cells it's because they are the only two other 'real' people who were locked up in the basement with her. (which corroborates with what prairie said to her parents -- to whom I believe she'd be telling the truth as they are not flexible in that they cannot bend to fiction -- that there were three of them.
The black policeman in the first episode is the only to have guessed what is really going on with prairie. she has Stockholm syndrome and wants to go back to her captor.
this is why season 1 uses the illiad instead of the odyssey. prairie will only return home when she returns to her captor.
this is also why I believe that the reason why there are parallels (like the scratch on the forehead) between homer, french, and hap, is that HOMER IS HAP.
Hear me out.
The reason why I think Homer is Hap is partially because French sees himself in Homer. French is the athlete, like homer, but he also has a dark side which is alluded to - the drugs he consumes, his extensive knowledge of scopolamine, the drug hap uses, that weird conversation he has with his little brother...
And while every member of the Crestwood 5 came back with a cheerful teaching from OA's story to apply to their lives -- Steve strives to become a better person, Jessie finds solace in the idea that his mother could be an angel, BBA learns to stand up for herself, Buck finds friends -- French acts with the sheepishness of someone with a guilty conscious:
« Even Hap was young at some point. Like a doctor in some ER. And before that, he was a kid in a medical school somewhere. And before that, probably played in the high school band. What if... I don't know...we change? »
Other clues that make me sure of this: for one, the identity of Homer, the Greek Poet, is uncertain - just as our Homer is made to be ("I'm scared, Homer. There are moments when I think I made you up"). He is meant to be elusive and not as straighforward as we think. For another thing, the dualistic nature of the name Hunter Aloysius Percy aka Hap as discussed here leads me to think that OA's captor would have a good and dark side, hence my theory of stockholm syndrome.
As for why Prairie's captor was split in two, I think splitting her lovehunter into two characters was the only way OA could bring herself to tell her story.
"Sky is so big, trees... and a road... going somewhere. And I think of Homer and I grab on to him. And he kicks me away. And he's in the car and he's so... fast. I run to get him... I can't catch him... I... really run so hard but I can't catch him, and I scream "Come back!"
Prairie gives herself away in this scene, mixing Homer for Hap.
I don't know if this was on purpose by the creators, but because language is an important part to how stories are told and because the_oa is very symbolic -- I watched the oa with french subtitles, and in that very scene, prairie yells 'Attendez', not 'attends' - 'attendez' is how you would ask multiple people to wait for you, 'attends' is how you would ask one person to wait for you. yet, there is no one in the car except for hap.
(sure, 'attendez' is also the formal way of saying wait to someone, but in the rest of the show, oa always 'tutoies' hap, so there!)
& I think that if in next season, we meet hap, he will bear the face and the name of Homer, since there is youtube proof of someone by that name.

IV. Last thoughts

"The unknown, the unforetold, the unproven, that is what life is based on. Ignorance is the ground of thought. Unproof is the ground of action. If it were proven that there is no God there would be no religion. But also if it were proven that there is a God, there would be no religion. Tell me, Genry, what is known? What is sure, unpredictable, inevitable -- the one certain thing you know concerning your future, and mine?"
"That we shall die."
"Yes, There's really only one question that can be answered, Genry, and we already know the answer. ... The only thing that makes life possible is permanent, intolerable uncertainty: not knowing what comes next.” --Ursula K. Leguin, The Left Hand of Darkness.
The fact of the matter is that season 2 will not give the answers you are hoping to find. As I said previously, the shows aesthetic hinges on Dream and Reality. The lines are blurred at times, but never crossed. Season 2 will not be an interdimensional space travel adventure, of that I am sure. That is simply not the tone the first season sets out with. Its tone is ambiguity, the great unknown. Embrace it.
I think the inconsistency errors are fun collectibles to look for if you have time to kill, but that is not what the show is about. Think of it. Which story is more profound: the story that is a beautiful allegory you can apply to your own life, or the story that is strictly about proving imaginary science?
This is why I lean towards a literary interpretation of the show rather than a literal interpretation. The former has a multiplicity of levels 'dimensions' -- allegorical, moral, analogical and literal -- that a strict reading of the text could never encompass.
(In fact, you're turning in circles if you spend all your time looking for the answers within the parameters of the maze. “A rat in a maze is free to go anywhere, as long as it stays inside the maze.” To get out, you must turn to the Maker's hand, and the hand that made them.)
There are so much more nuances and examples I would like to add, so much to say as to how this series is a beautiful homage to oral storytelling, language and the anatomy of a fairytale . I would like to go deeper into the parallels between storyteller-god-jail-keeper, and the notion of circularity - as opposed to the western view of the world in binaries, namely that things have beginnings and ends - which has never been forgotten in indigenous and east Asian philosophies, and so much more that could be filled in a Literary class, and perhaps will, someday.
I know this doesn`t explain how she got her sight -- but I like to think it's a sign that miracles can still happen in this mean world. I also think its a reminder that this is a work of metafiction, and that to understand the series, one must never forget the rat maze they put themselves in when they enter a story.
Once I figure out how formatting works on this site, I will try to add to all the sources I used - including you, fellow reddit theorists!! (Update: still working on it!!)

V. Notes

The first known poet in history, Enheduanna, was an Iraqi woman. She wrote about Inanna on tablets in the cuneiform language. The interesting thing about her is that she had a position or title. It was “The keeper of the flame.” I think that if a poet should have any role at all, it should be (wherever and whenever) the same: “keeper of the flame.” --Dunya Mikhail, poet.

VI.Appendix

Brit and Zal, if I am right, give me a sign; a song or two, or a star, if nothing else. You know which one.
submitted by vegaofthelyre to TheOA [link] [comments]


http://rodzice.org/