Puisi puisi karya taufik ismail

Stop sharing me this shit😭

2024.05.09 15:47 Unique-Prior-6930 Stop sharing me this shit😭

Stop sharing me this shit😭
one of my friend like to share this kind of post..the second image also he already note with caption “ . “
wtf bruhhh so annoying laa😭😭
submitted by Unique-Prior-6930 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.01 18:58 UndisclosedChaos From Veritasium's most recent video

From Veritasium's most recent video submitted by UndisclosedChaos to physicsmemes [link] [comments]


2024.05.01 18:57 UndisclosedChaos From Veritasium's most recent video

From Veritasium's most recent video submitted by UndisclosedChaos to mathmemes [link] [comments]


2024.05.01 13:04 Money-Telephone-8598 autoosta

autoosta
Pirms aptuveni nedēļas ieliku postu par puisi, kurš izdomājis shēmu, lai iegūtu naudu alkaholam vai narkotikām..atradu klipu..
submitted by Money-Telephone-8598 to latvia [link] [comments]


2024.04.30 19:34 JackCooper_7274 I need help controlling DC motors with an Arduino

Hello! I am just looking for some pointers on how to use an external (wired) controller to control a couple of 12v DC motors. I have an arduino uno, an XY-160D motor driver, and two of the aforementioned 12V DC motors, which I am powering with a 12v battery. I am not super experienced when it comes to coding, everything I work on is purely mechanical (see profile). I have done some very simple OLED screen and servo motor stuff, but that's about it.
This is the controller I'm using, and I have no problem running the program through a PC
submitted by JackCooper_7274 to arduino [link] [comments]


2024.04.22 11:10 Danielfaris2001 Siapa Sasterawan Negara ke-16???

KUALA LUMPUR: Tiada istilah lama atau baharu, apa yang pasti jika ada calon yang layak dan memenuhi kriteria ditetapkan pasti saja individu itu akan dinobatkan sebagai Sasterawan Negara (SN), itu kata Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Dr Hazami Jahari.
Hazami berkata, DBP menyedari pelbagai jenis pandangan dan persepsi akan timbul sebaik saja mana-mana penganugerahan sastera diumumkan sama ada Anugerah Sastera Negara yang membawa gelaran SN atau Anugerah Penulisan Asia Tenggara (SEA Write).
Menganggapnya hal lumrah, DBP katanya sebagai sekretariat terbuka kepada sebarang pandangan namun pencalonan dan pemilihan dibuat berdasarkan syarat yang digariskan, justeru, tidak timbul isu lama, baharu tua atau muda.
Malah kata Hazami, jika memang tiada calon layak pada tahun pencalonan seperti diputuskan panel, maka tidak akan ada tokoh yang akan dinamakan.
"Sebagai sekretariat kita menyediakan bahan yang cukup."
"Pencalonan Sasterawan Negara itu boleh dikemukakan bukan saja oleh badan atau institusi tetapi juga orang perseorangan yang berwibawa dalam bidang sastera.
"Pencalon bagaimanapun hendaklah mengemukakan satu nama saja dan setiap pencalonan mesti mengemukakan hujah secara bertulis berdasarkan penilaian karya sastera yang dihasilkan calon," katanya.
Tegas Hazami, bersama pencalonan itu juga pencalon mesti mengemukakan penilaian sumbangan fikiran calon dan kegiatannya yang mendorong ke arah pembinaan serta pengembangan sastera kebangsaan, jika ada.
Katanya, panel pemilihan ASN juga SEA Write datang daripada pelbagai latar belakang dan DBP tidak mengehadkannya kepada mereka yang hanya datang daripada bidang sastera sahaja.
Dalam hal ini katanya, meskipun majoriti panel adalah sarjana dan pemikir sastera, sekretariat melihat perlu ada tokoh dalam bidang lain bagi mengimbanginya.
"Kita juga perlu pandangan pakar dalam bidang lain yang berkaitan dalam melihat pencalonan.
"Kepakaran dalam bidang lain yang memaknakan sastera itu akan memberi nilai tambah. Mereka yang dipilih sebagai panel juga adalah dilantik oleh perdana menteri dengan nasihat sekretariat," katanya.
Tegasnya, DBP tidak mengamal 'favouritisme' malah tidak pun terbabit secara langsung untuk menentukan pemenang.
Siapapun yang dipilih katanya, adalah berdasarkan keputusan yang dibuat panel dilantik dan diperakukan oleh Menteri Pendidikan selaku pengerusi sekretariat.
ASN adalah pengiktirafan tertinggi kerajaan kepada tokoh sasterawan yang menulis dalam bahasa Melayu serta memberikan sumbangan cemerlang dalam perkembangan kesusasteraan tanah air. Bagi tahun ini pencalonan ASN bakal menobatkan SN ke-16 dan tarikh tutup pencalonan adalah pada 1 April 2024.
Sejak idea mengenainya diungkapkan oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Hussien Onn sempena Majlis Penyampaian Hadiah Karya Sastera pada 11 November 1977. Panel ASN diwujudkan tiga tahun kemudian dengan dipengerusikan oleh Menteri Pendidikan ketika itu, Tun Musa Hitam, manakala DBP bertindak sebagai sekretariat.
Sehingga kini 15 pengarang sudah dinobatkan sebagai SN (Sasterawan Negara) bermula dengan Kamaludin Muhammad atau Keris Mas (1981); Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad (1982); Datuk Usman Awang (1983); Datuk Seri A Samad Said (1985); Muhammad Dahlan Abdul Biang atau Arena Wati (1987); Prof Emeritus Dr Muhammad Haji Salleh (1991); Datuk Noordin Hassan (1993); Datuk Abdullah Hussain (1996); Dr Syed Othman Syed Omar atau S Othman Kelantan (2003); Datuk Dr Anwar Ridhwan (2009); Datuk Dr Ahmad Kamal Abdullah atau Kemala (2011); Datuk Baharuddin Zainal atau Baha Zain (2013); Datuk Dr Zurinah Hassan (2015); Datuk Dr Siti Zainon Ismail (2019) dan Datuk Rahman Shaari (2022)
Tokoh yang dinamakan sebagai SN bakal menerima wang tunai sebanyak RM60,000 selain beberapa imbuhan lain antaranya penerbitan 50,000 naskhah buku (atau bernilai maksimum RM500,000) untuk dibeli oleh kerajaan, kemudahan untuk penerbitan karya dan penterjemahan karya ke bahasa asing selain elaun sara hidup bernilai RM5,000 sebulan.
Sementara itu bagi SEA Write, Hazami berkata pencalonan dibuka sehingga 25 Mac 2024. Berbeza dengan ASN, SEA Write adalah penganugerahan yang diwujudkan sejak 1979 oleh Thailand bagi mengiktiraf penulis dari rantau Asia Tenggara.
Katanya, jika dahulu penulis dari Malaysia yang dipilih adalah berdasarkan penggiliran genre namun hal sebegitu tidak lagi terpakai.
Hazami berkata, apa yang penting pencalonan boleh dikemukakan bukan saja oleh badan atau institusi tetapi juga orang perseorangan yang berwibawa dalam bidang sastera berdasarkan format dan syarat yang ditetapkan sekretariat.
https://www.bharian.com.my/rencana/sastera/2024/03/1222105/tiada-sasterawan-negara-ke-16-jika-tidak-ada-yang-layak
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.04.21 17:16 abelbiyah22 Sedikit Cinta

Di taman rahasia, cinta berkembang, Di hati yang suci, asmara memancar. Seperti bunga yang merekah di musim semi, Cinta kita tumbuh, indah tak terkira.
Melodi cinta, membelai kalbu, Mengalun indah, merdu dalam senja. Setiap detik, rasa itu tumbuh, Di antara kita, takkan pernah pudar.
Cinta adalah bait indah dalam puisi, Yang mengalir dari pena hati yang tulus. Seperti aliran sungai yang tak pernah putus, Cinta kita mengalir, abadi tanpa batas.
Di bawah langit biru yang luas, Kita berdua, dalam cinta yang menguat. Takkan pernah pudar, takkan pernah luntur, Cinta kita abadi, selamanya bersatu.
submitted by abelbiyah22 to u/abelbiyah22 [link] [comments]


2024.04.14 14:28 lelakimengantuk Kongsi puisi, tentang persahabatan yang sentiasa berakhir.

submitted by lelakimengantuk to bahasamelayu [link] [comments]


2024.04.14 10:53 lelakimengantuk Berkongsi puisi.

submitted by lelakimengantuk to bahasamelayu [link] [comments]


2024.04.09 17:16 Zusuris Vatenis, kas piekāva puisi ar Ukrainas karogu, divus gadus tagad skatīsies uz rūtaino sauli

https://www.apollo.lv/7996934/virietim-par-uzbrukumu-ukrainas-karoga-nesatajam-piespriesti-divi-gadi-cietuma
Sīkums, bet patīkami. Pat ja pārsūdzēs, tad atpirkties ar sešiem tūkstošiem tam kretīnam vairs neizdosies. Un viņa piegulētāja, nu jau bijusī policiste, arī tika pie sirsnīgu 9k soda.
submitted by Zusuris to latvia [link] [comments]


2024.04.07 06:15 Razboys Mana THR Puisi

Di malam yang sunyi dan senja mulai memudar, Ada cerita tentang seorang yang berjuang dalam gelap, Menghadapi pertarungan hidup yang keras, Menatap masa depan dengan harapan yang terpampang.
Dia adalah seorang pekerja keras, penuh semangat, Mengais rezeki di bawah terik matahari, Namun kadang-kadang, di balik senyumnya, Tersembunyi cerita pilu tentang hidupnya.
Mana THR yang dinantikan dalam lelahnya? Bukankah itu janji dari setiap perjuangan? Namun, takdir seringkali membawa kekecewaan, Meninggalkan hati yang rapuh, meratapi nasib yang tak berpihak.
Tetapi di tengah segala duka dan kepayahan, Dia masih bertahan, dengan iman yang teguh, Menyadari bahwa di balik awan kelam, Matahari akan kembali bersinar, membawa kehangatan.
Dan pada akhirnya, ketika tiba waktunya, THR pun tiba, sebagai hadiah dari ketabahan, Membawa kebahagiaan dalam lembaran hidupnya, Menghapuskan kesedihan, menghadirkan kedamaian.
Jadi, bersabarlah, wahai saudaraku, Meski dalam kesulitan yang menghimpit, Allah akan selalu mengirimkan cahaya-Nya, Dan THR hidup akan tiba pada saat yang tepat.
submitted by Razboys to TomketAirdropID [link] [comments]


2024.04.07 06:05 Accurate_Bit9585 Puisi

Jika sudah melewati badai, lamtas kenapa harus terusik oleh gerimis?
submitted by Accurate_Bit9585 to u/Accurate_Bit9585 [link] [comments]


2024.04.05 23:52 nft_reynaldi Sajak sunda bandung

Sajak Sunda merupakan salah satu jenis karya sastra Sunda yang bentuknya karangan puisi hasil pemikiran pembuatnya. Banyak penyair Sunda yang menulis sajak, sebut saja Ajip Rosidi, Yus Rusyana, Apip Mustofa, Acep Zamzam Noor, Godi Suwarna M.A Salmun hingga Wahyu Wibisana.
Dari buku "Sajak Sunda" yang ditulis Ajip Rosidi menyebut orang pertama yang menulis sajak Sunda adalah Kis Ws yang memiliki nama lengkap Kiswa Wiriasasmita.
Kis Ws menulis sajak Sunda pada kisaran tahun 1946 - 1950. Kemudian penyair Sunda pun banyak bermunculan, memunculkan sajak-sajak Sunda yang diterbitkan di surat kabar.
submitted by nft_reynaldi to u/nft_reynaldi [link] [comments]


2024.04.05 23:37 Zanvseverybody Father

Who drove us to the dream. Thank you, O Teacher. Your services were invaluable. Always remembered millions of human beings. Engraved in gold ink education. Altought we often do no understand. But, we often only can make you angry. You wait with patience. Without asking quit teaching to us. May you be embraced by god. You juxtaposed the residents of heaven. With drops of you knowledge. We pray, you’ve kept beloved god. Puisi Bahasa Inggris tentang Kehidupan Life is a journey, full of twists and turns A rollercoaster ride that often churns It takes us to places we’ve never been A journey of discovery, like nothing we’ve seen Life is a challenge, a test of our will It can be tough, but we must fulfill Our dreams and aspirations, with courage and skill We must push forward, and never stand still Life is a gift, to be cherished each day A precious jewel that never fades away We must make the most of every moment, come what may And live our lives to the fullest, every single day Puisi Bahasa Inggris tentang Sekolah School is something, we must all embrace. Knowledge we need, to seek out and chase. Subjects and teaching styles, are plentiful and vary. Just like the backpacks, we all need to carry. Sports, clubs, and activities, at every single turn. So much to do, study and learn. To get the most from school, we should consistently attend. Around each corner, there’s always a friend. Our favorite teachers, are friendly and kind. Their passion and job, to expand every mind. School is something, we must all embrace. Just remember to learn, at your own pace. Puisi Bahasa Inggris tentang Ibu A mother’s love is a precious gift A constant source of care and uplift Her selfless love, a guiding light Her warm embrace, a safe respite A mother’s touch is a soothing balm A healing salve that brings calm Her gentle voice, a comforting psalm Her unwavering love, a lifelong charm
submitted by Zanvseverybody to u/Zanvseverybody [link] [comments]


2024.04.03 09:00 Local_Compote4263 Mengintai dari Tirai Kamar

Puitis sungguh band Exist ni. Dulu tak faham pun maksud 'memintal buih menjadi permaidani'
submitted by Local_Compote4263 to bahasamelayu [link] [comments]


2024.03.24 02:36 Pink_inthenightcream Sastera atau Karya Agung.

Awak2,nak tanya, dulu masa time sekolah kan, saya byk membaca buku ala2 Melayu lama. Tak pasti kalau kita panggil Melayu Lama,Sastera atau Karya Agung. Buku yang bertemakan permaisuri,Raja2 yang bahasa Dia indah mcm kanda, dinda,ibunda,penuh puisi macam tu. Boleh X sarankan buku mcm tu? Masih ada ke?
submitted by Pink_inthenightcream to bahasamelayu [link] [comments]


2024.03.22 11:55 Hollydespair Mans puisis vēlās pārvākties uz Rīgu , viņš ir Īrs bet esmu latviete un neesmu dzīvojusi Latvijā jau kādus 13 kādus. Vai ir kādi ieteikumi darbiem ? Viņš ir kurpnieks pēc profesijas un es esmu masāžas terapiste - cik daudz latviešu valoda ir nepieciešama lai būtu iespējams strādāt?

submitted by Hollydespair to latvia [link] [comments]


2024.03.20 13:22 Maleficent_Fee_8454 29/F Ada takk yang nak berkawan?

Baru je nak start baca buku sastera melayu. So mencarii kawan2 yang boleh share bahan baca buku buku melayu, boleh share puisi sastera. Tak kisah umur jantina 😄
submitted by Maleficent_Fee_8454 to bahasamelayu [link] [comments]


2024.03.15 13:06 redditduk [Megalist] SG Gigs, Concerts, Raves: Late March (15-28 Mar 2024)

29 Mar: new list https://reddit.com/singaporemusicchat/comments/1bqdxum/megalist_sg_concerts_gigs_raves_early_april/?

15 Mar, Fri - Ides of March

16 Mar, Sat

 
 
 
 
 

17 Mar, Sun - St. Patrick's Day

 
truncated for word limit

19 Mar, Tue

truncated for word limit

20 Mar, Wed

21 Mar, Thu

 

22 Mar, Fri

 
 

23 Mar, Sat - Earth Hour at Wisma

 
 
 

24 Mar, Sun

 
 

Events

 

BAZAARS

25 Mar, Mon - Holi

26 Mar, Tue

27 Mar, Wed

Thu, 28 Mar - Good Friday Eve

 
 
I am on telegram: search sg music chat or visit t.me/sgmusicchat
submitted by redditduk to singaporemusicchat [link] [comments]


2024.02.26 12:49 JakeKrizzle Nav darba :(

Sveiki, nevaru nekādīgi darbu atrast… Varbūt kādi ieteikumi? Esmu (24gadus vecs puisis) nonācis situācijā ka nav naudas vairs un nav darba nekur. Nezinu ka izdzivot, jo nav ko est vairs. Es izsutiju cv uz 4 darba vietam uz vienkāršāko profesiju “palīgstrādnieku”, un neviena no tam vietam nav man atbildejusi. (1. Uz kautkadu partikas cehu pļavniekos, 2. uz eko ostu 3. Uz barbora internet veikalu komplektetajs 4. Palīgstradnieks strojkā)… vai tiešām valstī ir tāds bezdarbs? Man laikam jāsprāgst nost no bada, ja arī dabūtu darbu, būs pirmo mēnesi jāstrādā bez ēšanas.
submitted by JakeKrizzle to latvia [link] [comments]


2024.02.18 06:20 barudak-well Tolong Buatkan Puisi Tentang PR

Tolong Buatkan Puisi Tentang PR

https://preview.redd.it/kywfsedl3ajc1.jpg?width=1018&format=pjpg&auto=webp&s=f5808054ba05c60753938efa5e29b8e35a4772ba
Tolong Buatkan Puisi Tentang PR
Jawaban :
Puisi Tentang PR 1
Setumpuk kertas putih di meja Menunggu tulisan dari coretan pena Pertanyaan pertanyaan menunggu dijawab Soal soal menunggu pemecahannya
Kutulis lembar demi lembar namun terasa tak ada habisnya kepala penat tangan berteriak kelelahan wahai soal mengapa kau tak cari penyelesaian sendiri?
angka demi angka terjawab huruf dan kalimat telah dituliskan kepada setumpuk kertas putih di meja jangan kau kembali di esok hari
Puisi Tentang PR 2
Matahari telah naik sepenggalah Aku berjalan dengan lunglai Setumpuk pekerjaan dan tugas, Diberikan bu guru hari ini
Tiba dirumah.. Ku buka pekerjaan itu Angka dan hurufnya seakan memenuhi kepalaku Serasa seperti pecah kepala ini
Namun, ku kerjakan juga pekerjaan itu Tanpa mengeluh, Walaupun hampir tak mengerti Kubuka buku cetakku Kucari jawabanya Kutulis di kertas putih Seakan pena itu menari2 di atas kertas Ikuti setiap goresannya
Puisi Tentang PR 3
Beban Tumpukan Kertas
Tumpukan kertas bagai gunung menanti, Menyapa di meja, bagai monster diam. PR dan tugas, bagai mantra terukir, Menekan jiwa, menguras semangat.
Buku terbuka, pena di tangan gemetar, Kata demi kata, bagai teka-teki rumit. Otak berputar, mencari jawaban, Namun lelah mendera, kelopak mata terkulai.
Jam terus berputar, malam semakin larut, Tidur pun tertunda, demi menyelesaikan tugas. Harapan tuntas, menjadi pelipur lara, Meski esok pagi, mata sembab menyapa.
Beban PR dan tugas, bagai pisau bermata dua, Mendidik diri, namun merenggut keceriaan. Semoga kelak, ada solusi yang bijaksana, Agar belajar terasa indah, tanpa beban yang merana.
Sumber : https://barudakwell.com/tolong-buatkan-puisi-tentang-p
submitted by barudak-well to barudakwell [link] [comments]


2024.02.18 06:20 barudak-well Tolong Buatkan Puisi Tentang PR

Tolong Buatkan Puisi Tentang PR

https://preview.redd.it/itaax2xh3ajc1.jpg?width=1018&format=pjpg&auto=webp&s=81290f626771b759ac5d066ec00a6ce1a8339935
Tolong Buatkan Puisi Tentang PR
Jawaban :
Puisi Tentang PR 1
Setumpuk kertas putih di meja Menunggu tulisan dari coretan pena Pertanyaan pertanyaan menunggu dijawab Soal soal menunggu pemecahannya
Kutulis lembar demi lembar namun terasa tak ada habisnya kepala penat tangan berteriak kelelahan wahai soal mengapa kau tak cari penyelesaian sendiri?
angka demi angka terjawab huruf dan kalimat telah dituliskan kepada setumpuk kertas putih di meja jangan kau kembali di esok hari
Puisi Tentang PR 2
Matahari telah naik sepenggalah Aku berjalan dengan lunglai Setumpuk pekerjaan dan tugas, Diberikan bu guru hari ini
Tiba dirumah.. Ku buka pekerjaan itu Angka dan hurufnya seakan memenuhi kepalaku Serasa seperti pecah kepala ini
Namun, ku kerjakan juga pekerjaan itu Tanpa mengeluh, Walaupun hampir tak mengerti Kubuka buku cetakku Kucari jawabanya Kutulis di kertas putih Seakan pena itu menari2 di atas kertas Ikuti setiap goresannya
Puisi Tentang PR 3
Beban Tumpukan Kertas
Tumpukan kertas bagai gunung menanti, Menyapa di meja, bagai monster diam. PR dan tugas, bagai mantra terukir, Menekan jiwa, menguras semangat.
Buku terbuka, pena di tangan gemetar, Kata demi kata, bagai teka-teki rumit. Otak berputar, mencari jawaban, Namun lelah mendera, kelopak mata terkulai.
Jam terus berputar, malam semakin larut, Tidur pun tertunda, demi menyelesaikan tugas. Harapan tuntas, menjadi pelipur lara, Meski esok pagi, mata sembab menyapa.
Beban PR dan tugas, bagai pisau bermata dua, Mendidik diri, namun merenggut keceriaan. Semoga kelak, ada solusi yang bijaksana, Agar belajar terasa indah, tanpa beban yang merana.
Sumber : https://barudakwell.com/tolong-buatkan-puisi-tentang-p
submitted by barudak-well to u/barudak-well [link] [comments]


http://swiebodzin.info